text_structure.xml 14 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanRokita">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanRokita">Prezydium Komisji zaproponowało, aby w porządku obrad znalazły się trzy sprawy: podjęcie inicjatywy uchwałodawczej w sprawie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w Polsce, rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderaty nr 14 i 18 oraz podjęcie decyzji w sprawie ponownego skierowania do podkomisji projektu ustawy o służbie celnej. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanRokita">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku obrad. Na pewno pamiętają państwo, że Komisja przyjęła wiele uwag w sprawie rządowego raportu o stanie bezpieczeństwa. Istnieje pewien regulaminowy problem, który polega na tym, że różne dokumenty rządowe są przedstawiane Sejmowi po uzyskaniu opinii Komisji. Jednak regulamin nie przewiduje żadnego innego trybu umożliwiającego Sejmowi przyjęcie stanowiska wobec tych dokumentów niż uchwała Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJanRokita">W związku z tym Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu zaproponowało, aby na podstawie stanowiska Komisji przyjętego w głosowaniu, przygotować projekt uchwały Sejmu. Proponuję, żebyśmy ponownie przyjęli ten tekst, jako projekt uchwały Sejmu. Sejm mógłby przyjąć ten projekt jako stanowisko wobec raportu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJanRokita">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja wystąpi w tej sprawie do Sejmu z inicjatywą uchwałodawczą.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełJanRokita">W związku z prośbą Komisji rząd wycofał klauzulę pilności w odniesieniu do projektu ustawy o służbie celnej. Przypominam, że przy tej ustawie mamy do rozwiązania kilka problemów. Proponuję, żeby ten projekt ponownie skierować do podkomisji. Przy udziale ekspertów będzie można się zastanowić nad problemami, które trzeba rozwiązać. Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełJanRokita">Stwierdzam, że Komisja podjęła decyzję o ponownym skierowaniu do podkomisji rządowego projektu ustawy o służbie celnej.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełJanRokita">Do Komisji wpłynęły odpowiedzi na dezyderaty nr 14 i 18. W odpowiedzi na dezyderat nr 14 stwierdzono, że prezes Rady Ministrów - zgodnie z wnioskiem Komisji - wystąpi na najbliższym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu z propozycją przyjęcia programu wspólnych szkoleń antykorupcyjnych rządu i samorządu. Uważam, że ta odpowiedź całkowicie spełnia oczekiwania wyrażone w dezyderacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełJanRokita">Czy poseł Ludwik Dorn podziela tę opinię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełLudwikDornniez">Tak.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełLudwikDornniez">Dziękuję. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę że odpowiedź na dezyderat nr 14 została przyjęta przez Komisję. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że odpowiedź została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełLudwikDornniez">Na pewno pamiętają państwo, że dezyderat nr 18 dotyczył dostępu rzecznika interesu publicznego do archiwów, w tym do archiwum Zarządu Wywiadu Urzędu Ochrony Państwa. Odpowiedź na dezyderat jest dość skomplikowana. Minister Janusz Pałubicki napisał, że zarządzenie szefa Urzędu Ochrony Państwa, którego zmianę postulowała Komisja, nie musi być zmieniane, gdyż inne zarządzenie szefa Urzędu Ochrony Państwa zapewnia pełny dostęp do wszystkich archiwum, w tym do archiwum Zarządu Wywiadu Urzędu Ochrony Państwa. Chodzi tu o zarządzenie z dnia 2 października 1997 r., opublikowane w Monitorze Polskim nr 76.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełLudwikDornniez">Minister Janusz Pałubicki zapewnia, że z wstępem do archiwów nie ma żadnych kłopotów, sprawa jest oczywista, uzgodniona i nie budzi żadnych wątpliwości. Proponuję, żeby Komisja uznała te wyjaśnienia za wystarczające. Autorem dezyderatu był poseł Ludwik Dorn. Czy wyraża pan zgodę na tę propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełLudwikDornniez">Nie chcę się upierać. Z ciekawości sprawdzę to zarządzenie w Monitorze Polskim.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełLudwikDornniez">Czy mogę uznać, że wobec braku sprzeciwu Komisja uznała tę odpowiedź za wystarczającą? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 18.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełLudwikDornniez">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarekLewandowski">Korzystając z art. 78 ust. 2 regulaminu Sejmu chciałbym prosić pana przewodniczącego o zwołanie posiedzenia Komisji, które będzie poświęcone sporom kompetencyjnym między Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji a Komendą Główną Policji. W wyniku tego sporu inspektor Koweszko złożył dymisję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełMarekLewandowski">Istnieje wiele problemów, które moglibyśmy poruszyć przy tej okazji. Przypomnę, że w trakcie uchwalania budżetu nie daliśmy pieniędzy na Krajowe Centrum Informacji Kryminalnej. To Centrum zostało utworzone w drodze rozporządzenia, a więc bez pewnej czystości prawnej. W chwili obecnej napływają do nas sygnały, które wskazują, że powinniśmy zająć się tym problemem. Sprawa została mocno nagłośniona w mediach i wzbudziła zainteresowanie opinii publicznej. Wypowiadają się na ten temat także środowiska policyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanRokita">Czy w tej sprawie jest wniosek podpisany przez 1/4 członków Komisji? Jeśli tak, zwołamy takie posiedzenie. Sądzę, że mogłoby się ono odbyć na początku lipca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWiesławWoda">Proponuję, żeby temat tego posiedzenia poszerzyć o jeszcze jedną sprawę. W dniu 14 czerwca „Rzeczpospolita” opublikowała artykuł pt. „Niebezpieczne miasto”. W tym artykule napisano, że warszawską Policję czeka już druga w tym roku reforma. Podano, że eksperymenty w warszawskiej Policji były nieopłacalne, gdyż w Warszawie gwałtownie wzrosła liczba przestępstw, a spadła ich wykrywalność. Myślę, że znany nam komendant Kowalczyk nie robi głupstw i wie dokąd zmierza.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełWiesławWoda">Rodzi się jednak pytanie o to, co robił jego poprzednik i za czyim przyzwoleniem? „Rzeczpospolita” podaje, że skutki tych działań są fatalne. Prosiłbym, żeby tę sprawę rozpatrzyć w trakcie posiedzenia, o którym mówiono przed chwilą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanRokita">W Komisji istnieje stała podkomisja ds. Policji. Sądzę, że tą sprawą w pierwszej kolejności powinna zająć się podkomisja. Na posiedzenie podkomisji można zaprosić komendantów Otrębskiego i Kowalczyka oraz wyjaśnić wątpliwości przy ich udziale. Czy pan poseł wyraża na to zgodę?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanRokita">Zasugerujemy przewodniczącemu podkomisji, żeby zajął się tym problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełWiesławWoda">Możemy tak zrobić. Mam jeszcze jedną propozycję. Na początku lipca będziemy rozpatrywać wykonanie budżetu państwa. W sprawozdaniach nie znalazła się zbiorcza informacja o wykonaniu budżetu wojewodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanRokita">Nie widziałem jeszcze takiej informacji, ale na pewno ją otrzymamy. W związku z likwidacją województw Najwyższa Izba Kontroli nadesłała analizę wykonania budżetu w każdym z 49 województw. Jeśli pan poseł zechce przestudiować dane tylko o jednym województwie, na resztę nie starczy już czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWiesławWoda">W związku z tym chciałbym zgłosić wniosek, żebyśmy rozpatrzyli sprawozdanie o zbiorczym wykonaniu budżetu wojewodów wraz ze sprawozdaniem Najwyższej Izby Kontroli. Otrzymałem informację o wielu nieprawidłowościach w realizacji budżetu. Niektóre zdarzenia miały miejsce w ostatnim dniu roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanRokita">Właśnie tak będzie. Prosiłbym, żeby tymi problemami zajęli się posłowie koreferenci. Jeśli tak się stanie, problemy te pojawią się w przygotowywanym projekcie stanowiska Komisji. W innym przypadku będą to opinie o charakterze ogólnym. Namawiam koreferentów do rzetelnej pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełLechNikolski">Chciałbym powrócić do sprawy terminalu w Koroszczynie. W tej sprawie otrzymaliśmy informację od wicepremiera Leszka Balcerowicza, w odpowiedzi na rezolucję Sejmu. Sejm przyjął tę rezolucję na wniosek naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełLechNikolski">W tej odpowiedzi znalazły się stwierdzenia, które są dla mnie zastanawiające. Nie będę ich cytować, ale jest tam mowa o pewnych wymaganiach, chociaż w pierwszym zdaniu mówi się, że rząd zawsze stał na stanowisku, że uruchomienie tej inwestycji jest potrzebne. Chciałbym zaproponować, żeby Komisja przedłużyła mandat dla 3-osobowego zespołu roboczego, który zajmował się tym problemem. Na tej podstawie zespół nadal przyglądałby się temu, co się dzieje w tej sprawie. Nie zajmowalibyśmy się już odpowiedzią na rezolucję Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanRokita">Przypomnę, że w skład tego zespołu wchodzili posłowie: Jerzy Barzowski, Ludwik Dorn i Lech Nikolski. Czy są państwo gotowi, żeby tej sprawie poświęcić jeszcze trochę czasu? Moim zdaniem, należy to zrobić. Rozumiem, że Komisja uznała, że mandat do działania tego zespołu powinien zostać przedłużony. Proszę członków zespołu o to, aby w razie zagrożenia wykonania rezolucji Sejmu, informowali o sytuacji prezydium Komisji. Proszę, aby sprawa ta została zapisana w protokóle posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełJanRokita">Czy ktoś z państwa jest przeciwny tej propozycji? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że decyzja w tej sprawie została podjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełLudwikDornniez">Otrzymaliśmy odpowiedź na dezyderat nr 14. W trakcie posiedzenia Komisji poświęconego sprawom korupcji, Komisja uchwaliła także inne dezyderaty. Termin udzielenia odpowiedzi już minął.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełLudwikDornniez">Można powiedzieć, że generalnie istnieje problem nie dotrzymywania przez adresatów terminów udzielania odpowiedzi. Sądzę, że dotyczy to nie tylko naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanRokita">Nie mogę tracić całej energii na ciągłe domaganie się terminowych odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełLudwikDornniez">Mam propozycję konstruktywnego rozwiązania tego problemu. Najpierw należałoby ustalić, ile razy odpowiedź była spóźniona i o jaki czas. Prezydium Komisji mogłoby wystąpić do Kancelarii Sejmu o sprawdzenie, czy ten problem występuje także w innych Komisjach. Jeśli okaże się, że jest to problem występujący powszechnie, można sformułować dezyderat do prezesa Rady Ministrów, aby przy rozdziale nagród i premii regulaminowych dla członków Rady Ministrów uwzględniał fakt spóźniania się z odpowiedziami na dezyderaty. Można także w tej sprawie podjąć uchwałę Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełLudwikDornniez">Sądzę, że ze względów finansowych, a także prestiżowych, terminowość odpowiedzi na dezyderaty poprawi się. Trzeba sięgnąć po prymitywne, lecz skuteczne sankcje.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełLudwikDornniez">Proszę, żeby pan poseł przygotował stosowne materiały dla prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełLudwikDornniez">Najpierw będą potrzebne dane ogólne Kancelarii Sejmu, dotyczące nie tylko naszej Komisji. Jeśli otrzymam takie materiały, przygotuję odpowiedni tekst wystąpienia.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełLudwikDornniez">Nie wiem, czy będziemy mogli otrzymać takie materiały. Na pewno otrzyma pan materiały dotyczące naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełLechNikolski">Wiem, że Prezydium Sejmu zajmowało się tą sprawą. Takie informacje są opracowywane. Chyba źle wróży to inicjatywie, o której mówimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanRokita">Z tego, co wiem, marszałek Sejmu podejmował w tej sprawie równie dramatyczne działania, jak ja, także bez powodzenia.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełJanRokita">Dziękuję państwu za udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PosełJanRokita">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>