text_structure.xml
25.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 29 listopada 1966 r. Komisja Przemyślu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Niedźwieckiego (PZPR), rozpatrzyła projekt Narodowego Planu Gospodarczego na 1967 r. oraz podstawowych wytycznych na 1968 r. i projekt budżetu na 1967 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego - w zakresie przemysłu maszynowego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z Ministrem - Januszem Hrynkiewiczem i podsekretarzami stanu - Ryszardem Trzcionką i Józefem Talmą, dyrektor Zespołu NIK - Edmund Demidowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - Józef Kutin oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Informacji o projekcie planu przemysłu maszynowego na rok 1967 i podstawowych wytycznych na rok 1968 udzielił Minister Przemysłu Ciężkiego - Janusz Hrynkiewicz.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(DYSKUSJA)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełKazimierzKandzierski">W uchwałach VII Plenum KC PZPR mówi się o konieczności zreorganizowania wydziałów pomocniczych w zakładach przemysłowych. Wydziały te bywają rzeczywiście nadmiernie rozbudowane. Idzie o to, by w wyniku tej reorganizacji nie obniżyć ich rangi w zakładach produkcyjnych, albowiem spełniają one ważną rolę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejBorodzik">Ponieważ w produkcji globalnej przemysłu ciężkiego wzrasta udział wyrobów gotowych, coraz większego znaczenia nabiera konieczność dostosowywania tej produkcji do potrzeb odbiorców krajowych i zagranicznych. Zakłady produkcyjne powinny więc pogłębić badania rynku oraz zacieśniać współpracę z handlem zagranicznym; bez spełnienia tych warunków będą one wytwarzać artykuły trudnozbywalne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAndrzejBorodzik">Przemysł ciężki nie w pełni przestrzega założeń akcji deglomeracyjnej, bowiem w myśl projektu planu tego resortu w stolicy w dalszym ciągu będą rozbudowywane zakłady przemysłu ciężkiego; ilość stanowisk pracy zwiększy się o 2 tys. Należy wątpić, czy w Warszawie znajdą się fachowcy potrzebni do obsadzenia tych stanowisk.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanDąbKocioł">Resort przemysłu ciężkiego szybko reaguje na wnioski i postulaty Komisji; weźmie więc z pewnością pod uwagę propozycje w sprawie zaopatrzenia wsi w wyroby i artykuły techniczne. Chodzi zwłaszcza przedmioty, które ułatwiłyby pracę kobietom wiejskim, na których w coraz większym stopniu spoczywa ciężar prowadzenia gospodarstwa rolnego; brak różnego rodzaju prostych narzędzi i urządzeń zmusza je do wykonywania większości czynności własnymi rękami.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanDąbKocioł">Jak wynika z ustaleń kontroli NIK, jakość aparatów radiowych produkowanych przez zakłady im. Kasprzaka budzi zastrzeżenia, mimo iż zakłady te mają wszelkie warunki, aby wytwarzać towary wysokiej jakości. Istotną więc sprawą jest mobilizacja personelu technicznego i załogi zakładów do poszukiwania nowych modeli produkcji, poprawy ich standardu i zajęcia przodującego miejsca w przemyśle.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełJanDąbKocioł">Problem, na który resort przemysłu ciężkiego winien zwrócić uwagę jest zatrudnienie stażystów.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełJanDąbKocioł">Poseł Stanisław Prüfer (PZPR): Jednym z zadań wynikających z uchwał VII Plenum KC PZPR jest konieczność poprawy organizacji pracy w zakładach przemysłowych. W przemyśle maszynowym straty czasu roboczego z winy złej organizacji pracy są poważnej wysokie są również straty czasu z winy robotników. Gdyby te straży zmniejszyć o połowę, zyskano by ogromną, możliwą do wykorzystania rezerwę siły roboczej. O tym, że jest to w dzisiejszych warunkach możliwe świadczy fakt, że są już zakłady, w których straty czasu pracy są minimalne.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełJanDąbKocioł">Resort przemysłu ciężkiego zatrudnia w swoich zakładach wielu specjalistów wysokiej klasy, ale równocześnie zatrudnia 100 tys. ludzi nieposiadających podstawowego wykształcenia. Podniesienie poziomu wykształcenia i kwalifikacji tej grupy pracowników również przyczynialiby się do poprawy wydajności i jakości produkcji.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PosełJanDąbKocioł">Przemysł ciężki zatrudnia 140 rzeczników patentowych. Jest ich więc niewielu w stosunku do potrzeb. Resort, kierując fachowców na kursy rzeczników patentowych, powinien dobierać na te stanowiska ludzi o wysokich kwalifikacjach zawodowych oraz o orientacji technicznej.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PosełJanDąbKocioł">Usprawnienie organizacji przedsiębiorstw i metod zarządzania wymaga szerszego stosowania techniki obliczeniowej i wprowadzania nowoczesnej aparatury obliczeniowej. Aparatura taka jest kosztowna, jednak niezbędna w operatywnym kierowaniu przedsiębiorstwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełWładysławPuch">Usprawnienia wymaga kooperacja między zakładami produkcyjnymi.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełWładysławPuch">W oddziałach pomocniczych fabryk, szczególnie w narzędziowniach, można zaobserwować w ostatnim okresie ucieczkę wysokokwalifikowanych fachowców. Jest to spowodowane ograniczonymi możliwościami zarobkowania. Spółdzielczość pracy oferuje tym fachowcom lepsze warunki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMirosławZawadzki">Nie negując konieczności preferowania produkcji eksportowej; nie można jednak opóźniać realizacji zamówień krajowych na niezbędne dla naszej gospodarki wyroby przemysłowe.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełMirosławZawadzki">Troska o rozwój produkcji przemysłowej często jest zawężana i koncentrowana na wyrobach już znanych. Tymczasem jest, wiele wyrobów, których wprowadzenie do produkcji proponuje handel zagraniczny a trudno na nie znaleźć wykonawców. Wiele naszych wynalazków znalazło uznanie fachowców zagranicznych, placówki handlu zagranicznego mogłyby przyjmować na nie zamówienia; jednakże wynalazki te nie wchodzą do seryjnej produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefTrojok">Dalszego pogłębienia wymaga kooperacja międzyzakładowa i specjalizacja produkcji w poszczególnych zakładach. Część maszyn opuszcza zakłady bez koniecznego wyposażenia narzędziowego. Usprawnić należy transport wewnątrzzakładowy; wyposażenie w odpowiednie wózki i podnośniki pozwoli na poprawę organizacji pracy w działach robót ciężkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełHenrykRutkowski">Z uwagi na niską jakość narzędzi należy zwiększyć udział stali wysokojakościowej używanej do ich wytwarzania, Konieczne jest również poprawienie uzbrojenia narzędziowni w maszyny.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Na wystawie; którą nam zaprezentowano, znajduje się wiele bardzo ładnych i pożytecznych wyrobów przemysłu maszynowego. Należy postawić pytanie, kiedy wyroby te trafią do sklepów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełŁucjaMatuszewska">Zwrócić trzeba uwagę na brak części zamiennych do artykułów przemysłowych masowego użytku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełZdzisławDrewka">Organizacja robót w toku decyduje w poważnej mierze o rytmiczności produkcji całego zakładu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełZdzisławDrewka">Słuszne jest utrzymanie wysokiego poziomu eksportu maszyn i urządzeń, ale nie należy zapominać o konieczności wyposażenia w krajowe maszyny i urządzenia naszych zakładów produkcyjnych. Szczególnej poprawy wyposażenia wymaga park maszynowy przemysłu lekkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełTeresaGąsiorkiewicz">Ustalenie przyczyn niewykonania zadań planowych przez niektóre zakłady w roku bieżącym pozwoli na lepsze wykonanie zadań w roku przyszłym. Resort powinien podjąć odpowiednie środki dla usprawnienia wykonawstwa inwestycyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyBukowski">Warunkiem rozwijania eksportu maszyn jest dotrzymywanie terminów dostaw. Dążyć trzeba do skrócenia czasu negocjacji, co pozwoliłoby na pewne przedłużenie terminów realizacji zamówień przez przemysł. Postulatem, który trzeba nieustannie ponawiać - to poprawa jakości, estetyki i opakowań wyrobów eksportowych. Wiele naszych wyrobów jest bardzo dobrych i może łatwo znaleźć nabywców na rynkach zagranicznych pod warunkiem poprawy terminowości dostaw i podniesienia estetyki. Tempo uruchamiania produkcji licencyjnych jest dla przemysłu sprawą istotną i wywiera zasadniczy wpływ na przyspieszenie postępu technicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełHenrykSzafrański">Plan przyszłoroczny ma niewątpliwie lepsze pokrycie materiałowej zwiększona ilość robót w toku sprzyjać powinna osiągnięciu poprawy w dziedzinie rytmiczności pracy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełHenrykSzafrański">Ważnym problemem jest rozszerzenie i unowocześnienie parku maszynowego do produkcji nowych wyrobów, zwłaszcza licencyjnych. Wiele agregatów produkcji krajowej instalowanych w naszych zakładach nie jest dostosowanych do potrzeb tej produkcji.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełHenrykSzafrański">Dla podniesienia jakości wyrobów i zwiększenia wydajności pracy niezbędne jest instalowanie nowoczesnego parku maszynowego oraz wyposażenie zakładów produkcyjnych w dobre narzędzia. Zwłaszcza ten ostatni problem musi znaleźć wyraźniejsze odbicie w projekcie uchwały o planie. Niepokoi niepełne pokrycie potrzeb przemysłu maszynowego w produkty chemiczne. Za niski jest wzrost produkcji łożysk tocznych. Wymagają dodatkowego rozważenia sprawy dostaw aparatury dla przemysłu chemicznego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełHenrykSzafrański">Poseł Antoni Byczkowski (ZSB) Plany produkcyjne przemysłu maszynowego uwzględniają zapotrzebowanie rolnictwa na podstawowy asortyment maszyn: traktory, maszyny towarzyszące i części zamienne. Jakość tych, wyrobów budzi coraz mniej zastrzeżeń użytkowników. W wielu maszynach nadal występują jednak usterki. Przemysł ciężki powinien zatroszczyć się o rozszerzenie asortymentu maszyn rolniczych, służących przede wszystkim do zmechanizowania prac wykonywanych dotychczas ręcznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełWładysławMarek">Przed rolnictwem i przedsiębiorstwami służącymi rolnictwu stoją poważne zadania. Między innymi olbrzymie nakłady przeznaczone są na roboty melioracyjne. Tymczasem do prac melioracyjnych brak odpowiednich maszyn. Istniejące maszyny nie są ekonomiczne, są zbyt ciężkie, przez co niszczą strukturę gleb, a następnie kopiąc rowy melioracyjne i drenarskie — w zbyt szerokim zasięgu niszczą uprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJózefBezler">Wpływy dewizowe z eksportu tobołu pływającego stanowią jedną z większych pozycji handlu zagranicznego. Przemysł stoczniowy ma już wyrobione rynki zbytu. Należałoby zwiększyć jego zdolności produkcyjne. Tymczasem w planach nie widać odpowiedniej dynamiki rozwoju tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełJózefBezler">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Przemysłu Ciężkiego — Janusz Hrynkiewicz, który stwierdził m. in.: Prowadzone są prace nad usprawnieniem kooperacji między zakładowej. Przewiduje się zwiększenie odpowiedzialności materialnej za wykonanie zadań wynikających z kooperacji, zaostrzone będą kary, wprowadzone przywileje.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełJózefBezler">Realizacja planu inwestycyjnego w drugim półroczu 1966 r. przebiega sprawnie. Plan ten powinien zostać wykonany w 100 proc. Nowa organizacja biur projektowych przyniosła efekty.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełJózefBezler">Na dzień 30 czerwca 1966 r. - 1405 wyrobów resortu posiadało znak jakości. W roku przyszłym przewiduje się, iż znak jakości uzyska ponad 500 wyrobów. Potrzeby handlu w zakresie zaopatrzenia części zamienne do wyrobów powszechnego użytku są w zasadzie pokryte w całości.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełJózefBezler">Zaopatrzenie w narzędzia, a także jakość wielu narzędzi pozostawiają jeszcze wiele do życzenia. Resort podjął starania zmierzające do zabezpieczenia produkcji narzędzi w dobre materiały surowcowe. Rozszerzana będzie zdolność produkcyjna zakładów produkujących narzędzia. Zamierza się kwalifikować pracę producentów narzędzi nie według ilości, ale według, żywotności wytworzonych narzędzi.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełJózefBezler">Uruchamiane są komórki analizy rynku dla potrzeb przemysłu. Na razie jednak trudno jeszcze mówić o efektach ich działalności. Rynki zagraniczne analizowane są przez handel zagraniczny, analizą tą zajmują się w pewnym stopniu niektóre zakłady produkujące na eksport.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PosełJózefBezler">Opracowuje się dwa problemy związane z małą mechanizacją gospodarstwa wiejskiego: produkcję urządzeń dla potrzeb obejścia gospodarskiego i produkcję urządzeń dla wiejskiego gospodarstwa domowego.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PosełJózefBezler">W związku z uwagami dotyczącymi produkcji maszyn rolniczych i ich przydatności - pożądane byłoby, aby posłowie reprezentujący rolnictwo i regiony wiejskie spotkali się z konstruktorami maszyn rolniczych i przedstawicielami zakładów produkujących te maszyny.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W dyskusji nad projektem planu przemysłu maszynowego wysunięto szereg problemów i omówiono trudności, które mogą powstać w toku realizacji zadań, zwłaszcza ekspertowych. Zadania eksportowe rosną bardzo wysoko.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Z zadowoleniem należy przyjąć zapowiedź znacznego odnowienia w roku przyszłym asortymentu produkcji rynkowej artykułów przemysłowych. Znaczna poprawa nastąpiła w dziedzinie zaopatrzenia w części zamienne, odegrało tu rolę pozytywną ekonomiczne zainteresowanie przedsiębiorstw produkujących części.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W dyskusji słusznie podkreślono znaczenie realizacji postanowień VII Plenum KC PZPR dla realizacji planu. Należy wyrazić nadzieję, że dyrekcje fabryk i konferencje samorządu robotniczego - szukając dróg realizacji zadań - będą w większym stopniu stawiały na poprawę organizacji pracy niż na dodatkowe zatrudnienie. Szukać rezerw trzeba nie tylko w działach produkcji podstawowej, ale i w wydziałach pomocniczych.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Posłowie wskazywali na poważne rezerwy, które tkwią w usprawnianiu organizacji, w likwidowaniu przerw w pracy na stanowiskach roboczych wynikających z niedomagań organizacyjnych, na możliwości lepszej organizacji i efektywniejszego wykorzystania wydziałów pomocniczych i usługowych w przedsiębiorstwach. Zwracano uwagę na konieczność zapewnienia ciągłości produkcji na przełomie roku.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Wiele uwagi poświęcono zaopatrzeniu materiałowemu. Komisja popiera kierownictwo resortu w jego staraniach o zwiększenie importu wyrobów walcowanych w celu podniesienia stanu zapasów, co z kolei wpłynie na poprawę rytmiczności produkcji. Komisja popiera kierownictwo resortu w sprawie poprawy ilości i jakości dostaw z przemysłu chemicznego.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Komisja zwraca uwagę kierownictwa resortu na pilną potrzebę podjęcia środków zmierzających do szybszego rozwoju produkcji, poprawy jakości i unowocześnienia asortymentu narzędzi, a także na potrzebę podjęcia środków umożliwiających zmniejszenie zużycia narzędzi (normy zużycia, ostrzenie itp.).</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Komisja zwraca też uwagę resortu na potrzebę szybszego rozwiązania problemu wyspecjalizowanej produkcji normaliów oraz podjęcia prac niezbędnych dla pogłębienia specjalizacji i koncentracji usług przemysłowych (remonty).</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W roku 1967 ok. 70 proc. nakładów inwestycyjnych w przemyśle maszynowym Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego przeznacza, się na rekonstrukcję i modernizację przedsiębiorstw. Jest to jak najbardziej słuszny kierunek. Należy jednak stworzyć przedsiębiorstwom projektowo-wykonawczym, które zostały powołane dla wykonania tych zadań, warunki szybkiego rozwoju i możliwości wywiązania się z obowiązków.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Komisja przedyskutowała szeroko problemy związane z unowocześnianiem produkcji, m. in.- sprawy szybszego wykorzystywania w przemyśle zakupionych licencji.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Komisja przyjęła projekt Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1967 oraz podstawowych wytycznych na rok 1968 i projekt budżetu na rok 1967 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego - w zakresie przemysłu maszynowego.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#komentarz">(INFORMACJA)</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">O PROJEKCIE PLANU PRZEMYSŁU MASZYNOWEGO NA ROK 1967 I PODSTAWOWYCH WYTYCZNYCH NA ROK 1968</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Informacja złożona przez Ministra Przemysłu Ciężkiego Janusza Hrynkiewicza na posiedzeniu Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa w dniu 29 listopada 1966 r.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Zadania planowe ustalone na rok 1967 dla przemysłu maszynowego są dość napięte; przewiduje się jednak lepsze niż w roku bieżącym zabezpieczcie materiałowe. W roku 1966 w realizacji zadań resortu powstało szereg trudności, wynikających m. in z opóźnienia i braków w zaopatrzeniu w wyroby hutnicze. W połowie roku zaopatrzenie to poprawiło się i nastąpił wzrost zapasów materiałowych, głównie dzięki dodatkowemu importowi.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Jednym z poważnych zadań planu na rok przyszły jest zabezpieczenie rytmiczności produkcji i polepszenie lej organizacji.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Produkcja globalna przemysłu maszynowego wzrośnie w roku 1967 o 8,9 proc., w tej samej wysokości wzrośnie produkcja towarowa resortu; na rok 1968 założono wzrost produkcji globalnej o 11 proc., a produkcji towarowej o 11,5 proc.</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Zakładany w roku przyszłym wzrost produkcji nie należyto wysokich, co wynika głównie z ograniczonych możliwości surowcowych, a szczególnie z braku materiałów hutniczych. Założenia planu ustalone w ten sposób, by przemysł mógł pracować bez zrywów i zahamowań. Decyzje o doinwestowaniu przemysłu hutniczego zawarte w uchwale o planie 5-letnim przyniosą bowiem rezultaty dopiero w następnych latach.</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Udział produkcji przeznaczonej na eksport, w produkcji finalnej przemysłu maszynowego wzrasta z 31,6 proc. w 1966 r., do 54,6 proc. w 1967 r., i 36,3 proc. w 1968 r. Dostawy produktów przemysłu maszynowego na rynek utrzymują się w r.1966 i 1967 na poziomie 27,8 proc. Zmniejsza się w latach 1967 i 1968 udział dostaw inwestycyjnych artykułów biegowych.</u>
<u xml:id="u-17.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Następują również pewne zmiany wewnętrznej struktury produkcji. Szybciej niż średnio rośnie produkcja w przemyśle automatyki - o 20 proc., w przemyśle lotniczym — o 18 proc., w przemyśle precyzyjnym - o 11 proc., a także w przemysłach urządzeń chemicznych, maszyn budowlanych, maszyn i aparatów elektrycznych, obrabiarek.</u>
<u xml:id="u-17.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Zakłada się poważny wzrost produkcji części zamiennych,</u>
<u xml:id="u-17.20" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W planie na rok 1967 założono wzrost dostaw artykułów powszechnego użytku o 7,6 proc. w stosunku do 1966 r. W toku realizacji zadań roku 1966, a także w roku 1967 podejmuje się szereg starań zmierzających do dalszego podwyższenia wskaźników produkcji artykułów powszechnego użytku. Praktycznie resort przemysłu ciężkiego pokrył zapotrzebowanie handlu wewnętrznego na wszystkie przewidziane planem produkcji artykuły; znacznie został rozszerzony ich asortyment. W roku 1967 wartość nowowytwarzanych wyrobów wyniesie 3,4 mld zł, to jest o 1 mld zł więcej niż w roku 1966. Udział nowych artykułów przemysłu maszynowego w łącznej wartości dostaw rynkowych wyniesie w 1967 r. — 16 proc., a w roku 1968–17 proc.</u>
<u xml:id="u-17.21" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Udział przemysłu maszynowego w eksporcie przemysłu ciężkiego wyniesie w roku przyszłym 80 proc. Wzrost eksportu maszyn i urządzeń założonym na r.1967 wyniesie 28 proc.</u>
<u xml:id="u-17.22" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Udział przemysłu maszynowego w krajowym planie eksportu wzrasta z 37 proc. w 1966 r. do 38,5 proc. - w 1967 r. i do 40 proc. - w 1968 r. Nieco niższy jest udział w tym eksporcie maszyn i urządzeń, odpowiednio: 34,7 proc., 35,5 proc. i 38 proc. Zadania eksportowe są rozłożone pomiędzy poszczególne zjednoczenia, przy czym obciążenie to nie jest równomierne. Trzeba podkreślić wyjątkowe napięcie zadań eksportowych przemysłu maszynowego.</u>
<u xml:id="u-17.23" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Postój techniczny w przemyśle maszynowym obejmie przede wszystkim zagadnienia technologii i produkcji urządzeń technologicznych. Udział produkcji nowouruchamianej wyniesie 11 proc. Lata 1967–1968 będą decydującym okresem dla wywiązywania się z przyjętych obowiązków wynikających z zakupu licencji.</u>
<u xml:id="u-17.24" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przewiduje się średnio roczny wzrost zatrudnienia o 5 proc. (około 30 tys. osób) jednak w stosunku do stanu zatrudnienia na koniec br. wzrost będzie to bardzo niewielki.</u>
<u xml:id="u-17.25" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W celu poprawy wskaźników planu i stworzenia lepszych możliwości jego realizacji przyznano dodatkowo kwoty na powiększenie zapasów materiałowych, szczególnie w zakresie stali jakościowej. Plan na rok 1967 zakłada wzrost dostaw wyrobów walcowanych do przemysłu maszynowego o 5,1 proc. przy jednoczesnym poprawieniu normatywu zapasów.</u>
<u xml:id="u-17.26" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">W dziedzinie zadań inwestycyjnych, plan na rok przyszły jest odbiciem założeń przyjętych w uchwale o planie 5-letnim. Ponad 70 proc. nakładów inwestycyjnych przeznacza się na modernizację i rekonstrukcję techniczną przemysłu, a tylko 10 proc. na rozpoczęcie budowy nowych obiektów.</u>
<u xml:id="u-17.27" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Przemysł maszynowy ma szczególnie trudne i napięte zadania w zakresie akumulacji, która ma wzrosnąć w porównaniu z 1966 r. o 17 proc. Określone planem tempo wzrostu produkcji w roku 1967, niski wzrost produkcji wysokorentownych asortymentów, konieczność podniesienia jakości i unowocześnienia wyrobów powoduje dodatkowe napięcie w realizacji planu.</u>
<u xml:id="u-17.28" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefNiedźwieckiPZPR">Ponad 5 tys. specjalistów z przedsiębiorstw i z przemysłu uczestniczy w pracach komisji powołanych dla usprawnienia organizacji pracy zgodnie z uchwałami VII Plenum KC PZPR. Wdrożenie w praktykę produkcyjną wskazań tych komisji pozwoli na usunięcie szeregu trudności i poprawienie warunków realizacji planu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>