text_structure.xml 20.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam parlamentarzystów, witam zaproszonych gości. Ponieważ dziś i jutro jest ostatnie posiedzenie Sejmu, kluby obradują, więc będzie niestety ruch, jeśli chodzi o parlamentarzystów, za co przepraszamy. Mamy kworum, więc pozwólcie państwo, że dokonam otwarcia 31 posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Porządek obrad obejmuje rozpatrzenie projektu sprawozdania Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii z działalności w VI kadencji Sejmu RP. Powyższy porządek i materiały posłowie, członkowie Komisji otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Czy do porządku obrad są uwagi? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Projekt sprawozdania w części opisowej został posłom dostarczony. Pozwólcie szanowni państwo, że pokrótce omówię to sprawozdanie. Powołaliśmy naszą Komisję niespełna kilka miesięcy temu, jest to najmłodsza i najkrócej działająca Komisja w tej kadencji Sejmu. Kampania parlamentarna przerywa jej działalność i nie dożyliśmy nawet jednego roku. Ale nie znaczy to, że nie była to Komisja pracowita i nie odniosła efektów, które były zamierzone. Kiedy odbyło się pierwsze posiedzenie prezydium naszej Komisji, kiedy zakładaliśmy główne cele, przez ten bardzo krótki okres czasu wiedzieliśmy, że ten czas będzie zdominowany na sam koniec przez kampanię wyborczą jak również końcówkę kadencji, ale stawialiśmy trzy główne założenia pracy naszej Komisji. Pierwszy, najważniejszy punkt naszym zdaniem, czyli prezydium i moich zastępców, był to punkt dotyczący dokonania swoistego audytu, przeglądu tego wszystkiego, co w zakresie innowacyjności i nowoczesnych technologii dzieje i działo się w Polsce, co udało się i czego nie udało się zrobić, czego efektem były liczne spotkania dotyczące przeglądu różnego rodzaju raportów. Tak naprawdę od raportu OECD rozpoczęliśmy prace w naszej Komisji. Wtedy też, odniosę się do siebie, pamiętacie państwo wzmiankę dotyczącą silnego przywództwa w dziedzinie innowacyjności i nowoczesnych technologii przypisano nam od razu czy mnie osobiście, że Grzegorz Napieralski chce być wicepremierem od nowych technologii. Co nie byłoby złe, jeśli chodzi w ogóle o ważną funkcję w rządzie dotyczącą tej właśnie sfery, natomiast sam raport i wiele innych raportów było bardzo ważnych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">To był pierwszy punkt i myślę, że byliśmy tu bardzo konsekwentni i szukaliśmy w różnych miejscach bardzo dokładnych informacji dotyczących właśnie tego, co działo się i dzieje w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Drugi bardzo istotny punkt, który założyliśmy sobie jako Komisja, to jest to, aby debatę na temat innowacyjności i nowych technologii i tego wszystkiego, co w tym zakresie się dzieje podnieść na wyższy poziom debaty publicznej, aby ta tematyka stała się przedmiotem już poważniejszej debaty, nie tylko poszczególnych dyrektorów departamentów czy wiceministrów w resortach, a poza tym pozostawało to poza głównym nurtem politycznym, a wiadomo, że od tych nurtów politycznych wszystko zależy i jest to bardzo ważne. Ja myślę, że ten punkt też udało się nam zrealizować, dlatego że przyglądając się dziś toczącej się kampanii wyborczej, gdy przejrzymy programy wyborcze wszystkich startujących partii politycznych, a przynajmniej tych, które są pewne, że znajdą się w parlamencie bez względu na to, jakie są sondaże, to każda partia polityczna, jeżeli mówimy o cyfrowej Polsce, cyfryzacji, informatyzacji, nowych technologiach czy innowacyjności, ma to w swoim programie, liderzy partii do tego tematu się odnoszą i o nim mówią.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Trzeci punkt jaki założyliśmy sobie jako Komisja, to oczywiście wszystkie sprawy związane z regulaminową pracą Komisji, czyli kwestię dotyczącą ustaw, naszych referatów, zapytań czy dezyderatów. To też udało się w takim zakresie, w jakim mieliśmy możliwość tego dokonać.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Jednej rzeczy nie udało nam się zrobić, zakończyć pracy nad ważną ustawą dotyczącą podpisu elektronicznego, ale pracowaliśmy z Komisją Gospodarki, wiceprzewodniczący Komisji był przewodniczącym podkomisji, która tym się zajmowała. Mamy takie przekonanie i nadzieję, że mimo sporów doktrynalnych i pewnej wizji, które pojawiły się w pracy podkomisji, to w przyszłym parlamencie bardzo szybko tę sprawę rozstrzygniemy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Następna bardzo ważna sprawa to jest kwestia dotycząca tak zwanego kredytu technologicznego, tę ustawę procedowaliśmy. To jest nasz duży sukces, ponieważ kiedy ta ustawa weszła w życie, okazało się, że w bardzo szybkim tempie pojawiło się ogromne zainteresowanie i cała pula, która została przeznaczona do tego projektu, została bardzo szybko wykorzystana i zagospodarowana. To pokazało, jak ważny, istotny i oczekiwany był to projekt.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Jako Komisja mieliśmy również posiedzenia wyjazdowe. Tutaj przychylność pana marszałka Grzegorza Schetyny była bardzo duża, ponieważ rzadko Komisje wyjeżdżają poza teren Warszawy, a nam się udało brać czynny udział w Europejskim Kongresie Gospodarczym, który miał miejsce w Katowicach. Nie ograniczyliśmy swojego uczestnictwa i posiedzenia Komisji na tym kongresie do obecności i udziału w poszczególnych panelach na samym kongresie, ale również mogliśmy odwiedzić różne miejsca, które wizytowaliśmy jako Komisja. Mam na myśli specjalne miejsca takie jak inkubatory przedsiębiorczości, ale też innowacyjności. Pierwszy raz w swoim życiu, nie wiem jak moi koledzy z Komisji, zobaczyliśmy jaskinię trójwymiarową, która jest jedną z niewielu takich osiągnięć w Europie, jeżeli dokładnie pamiętam, to są tylko trzy takie jaskinie. To właśnie młodzi ludzie, polscy przedsiębiorcy wymyślili i skonstruowali. To pokazuje, że nasz potencjał jest ogromny.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Organizowaliśmy dużą konferencję z Narodowym Bankiem Polskim dotyczącą cyfrowego wykluczenia pokolenia 50+. Była to bardzo istotna konferencja, mówiliśmy o wykluczeniu cyfrowym nie tylko małych miejscowości i nie tylko ludzi mniej zamożnych, ale również grupy społecznej, która jest powyżej pewnego wieku i staraliśmy się szukać odpowiedzi na to jak włączyć tę grupę do tego, aby mogła korzystać z tego wszystkiego, co przynoszą nowe technologie i nowe osiągnięcia. Ta konferencja, moim zdaniem, zakończyła się sukcesem. Podziękowania dla wszystkich organizatorów i naszego sekretariatu jak również przedstawicieli Narodowego Banku Polskiego, gdyż udało nam się przeprowadzić merytoryczną i bardzo udaną debatę i było to bardzo dobre przedsięwzięcie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Działaliśmy również na polach, które nie zawsze były polem działania naszej Komisji, ale nasze prezydium starało się być bardzo aktywne i spotkało się ze wszystkimi dużymi izbami gospodarczymi. Rozmawialiśmy o ustawie o zamówieniach publicznych, jak spowodować, aby przepisy były bardziej przejrzyste i pomagały przedsiębiorcom, szczególnie tym, które są innowacyjne i poszukują nowych trendów.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Tak samo podejmowaliśmy jako prezydium rozmowy z różnymi ważnymi ośrodkami, choćby z profesorem Michałem Kleiberem, prezesem Polskiej Akademii Nauk i podejmowaliśmy dialog o tym, jak ten temat innowacyjności i nowych technologii powinien w polityce się umiejscowić, gdzie powinno być tak, abyśmy ruszyli do przodu, aby ta innowacyjność była kolejnym paliwem napędowym dla polskiej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Spotykaliśmy się regularnie, co bardzo mnie cieszy, że mimo krótkiego okresu czasu odbyło się dużo posiedzeń Komisji i były to posiedzenia merytoryczne, które cieszyły się dużym zainteresowaniem, szczególnie środowisk zewnętrznych. Myślę, że to możemy zapisać do sukcesu Komisji, że przychodziło bardzo dużo przedstawicieli stowarzyszeń, organizacji pozarządowych, nawet przedstawicieli różnych firm oraz lobbyści, którzy są zarejestrowani legalnie, zgodnie z ustawą, że bardzo wiele osób takich, które znajdują się pierwszy raz w miejscu do dyskusji i debaty, gdzie swobodnie można porozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Cechowaliśmy się na pewno, zresztą ja to powtarzam w każdym miejscu chwaląc szczególnie moich zastępców i kolegów z Komisji, tym, że jesteśmy jedyną Komisją, w której nie było brutalnych sporów politycznych, gdzie nie było złośliwości, a merytoryczna praca i wymiana poglądów i też wspólne nauki, bo przecież materia jest bardzo i trudna, i ciekawa, ale też zmieniający się świat dookoła nas powoduje to, że musimy cały czas tę wiedzę zdobywać i się uczyć, poszukiwać tej wiedzy tak, aby być na bieżąco w tym, co się dzieje na świecie, a szczególnie w Europie u naszych sąsiadów.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Chciałem bardzo serdecznie podziękować ministerstwom, które z nami współpracowały. Wszystkim instytucjom państwowym, których przedstawiciele przychodzili na nasze spotkania, przesyłały nam materiały i przekazywały informacje, że oprócz kilku wpadek technicznych wszystko było na czas. Raz nam się rzutnik nie chciał podłączyć tam, gdzie trzeba i musieliśmy się przesiadać, ale to było tylko raz i dodawało kolorytu Komisji i bardzo serdecznie chciałem państwu podziękować, że byliście i wspieraliście naszą Komisję. Tak naprawdę na początku nikt nie wiedział, w którym kierunku to pójdzie i byliśmy wszyscy bardzo nowatorscy w tym, co się może wydarzyć podczas posiedzeń tej Komisji, ale wydaje mi się, że zdaliśmy egzamin.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo serdecznie chciałem podziękować parlamentarzystom, którzy do tej Komisji się zapisali, mimo że była to nowa Komisja, która nie jest ugruntowana w regulaminie Sejmu, ale jednak udało nam się stworzyć bardzo dobrą drużynę pracującą i wnoszącą bardzo dużo ciekawych rzeczy do tego, co w tej dziedzinie się dzieje.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo serdecznie chciałem podziękować naszemu doradcy, panu Janowi Parczewskiemu, który przeprasza, że nie mógł dziś do nas dojechać, jak określił, jest to dla niego najważniejsze spotkanie, ale niestety tak w życiu bywa, że czasami daty i nasze kalendarze inaczej się układają, ale zawsze przygotowywał nam różnego rodzaju pomoce i analizy i nie było nigdy problemu, aby uzyskać pomoc od pana doktora.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Pozwólcie państwo, że na sam koniec odrębnie złożę najlepsze i największe podziękowania całemu sekretariatowi. Muszę powiedzieć, że tak znakomitych ludzi, mam nadzieję, że moje biuro się nie obrazi, tak profesjonalnie przygotowujących posiedzenia Komisji, tak świetnie obsługujących Komisję, taką grupę ludzi naprawdę trudno znaleźć i cała ekipa w sekretariacie była na każde zawołanie. Nawet czasami bardziej aktywni niż wymagał tego regulamin, niż była taka potrzeba, za co serdecznie dziękuję. Każde posiedzenie Komisji i prezydium było bardzo dobrze przygotowane i myślę, że mówię to w imieniu i wiceprzewodniczącego, i całej Komisji, która korzystała z pomocy niewielkiego zespołu, ale jakże sprawnego i dobrze funkcjonującego.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Szanowni państwo, mamy do przegłosowania projekt sprawozdania, materiał został państwu przesłany. Czy są do tego materiału jakieś sugestie albo propozycje zmian?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselPiotrWasko">Jeżeli mogę, to chciałbym podsumowując pracę Komisji bardzo serdecznie podziękować za możliwość pracy w tej Komisji za to, że spotkaliśmy się, jak to pan przewodniczący powiedział, w dość dobrej i ciekawej atmosferze. To było pewnie zasługą i przewodniczącego, i całego prezydium, że prowadzone obrady były w takiej atmosferze, że tutaj różnice polityczne nie miały wielkiego znaczenia. Chcę też zwrócić uwagę, że ta Komisja po raz pierwszy nadała jakiś nowy, wyższy poziom dyskusji o innowacyjnej gospodarce w naszym kraju i zmierzyła się z problemami, które do tej pory były trochę spychane w innych Komisjach na daleki koniec. Myślę, że na nowo zdefiniowaliśmy pewne obszary, które powinny być widoczne bardziej w przyszłym Sejmie, ale też chcę powiedzieć, że to, że ta Komisja powstała późno, w jakiś sposób część zagadnień omawianych była w innych Komisjach. Chciałbym zwrócić uwagę, że innowacyjność bardzo mocno łączy się z badaniami, z nauką i tutaj wielką część zadań, co bardzo mocno chciałem podkreślić, wykonało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowując pakiet ustaw o nauce i szkolnictwie wyższym, które pozwoliły na nowo uwierzyć w to, że polska nauka i polskie szkolnictwo wyższe wzniesie się na jeszcze wyższy poziom. Powołano nowe instytucje, które zwiększą na pewno środki na badania i rozwój, ale też w bardziej celowy sposób będą wydawane. Chcę zwrócić uwagę, że ta praca została wykonana w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, tu jest pan minister i bardzo serdecznie mu gratuluje tego trudu i wysiłku, który łączy się z naszą Komisją, choć bezpośrednio nie mieliśmy do czynienia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselPiotrWasko">Zwrócę też uwagę, że w ostatnim czasie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podjęło trud przyspieszenia prac nad szerokopasmowym dostępem do Internetu i to jest widoczne w niektórych miejscach i miejscowościach. Utworzono portal, w którym w jakiś sposób zaczynamy się komunikować w administracji i wreszcie jest tutaj widoczny postęp.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselPiotrWasko">Zwrócę jeszcze na koniec uwagę na to, że chciałbym, i życzę tego wszystkim, którzy dostaną się w przyszłym parlamencie, aby ten postęp był widoczny także w Sejmie, żeby był on tą placówką, która jest wzorem i której nie możemy się wstydzić. Tu koledzy mają tablety, ale to, co jest w Sejmie, poziom techniczny tak naprawdę nie przystoi takiej instytucji jak Sejm RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszWita">Nie mam uwag, jeśli chodzi o sprawozdanie i nie chcę niczego zmieniać, natomiast chciałbym powiedzieć z myślą o przyszłości również o tym, co może powinno się wydarzyć podczas następnej kadencji Sejmu. Chciałbym, żebyśmy, chociaż w tyle głowy sami zakodowali, na podstawie, jak pan to nazywa, owocnych debat, ciekawych i merytorycznych, że przodującymi w tej chwili w zakresie innowacji krajami w naszym najbliższym otoczeniu, pomijam daleką Azję, są Finlandia i Izrael. Dostrzegliśmy to i wydaje mi się, że w przyszłości czy ta Komisja, czy inna powinna podjąć trud przygotowania narzędzi prawnych na wzór tamtych państw. Jeżeli by jeszcze prezydium czy sam pan przewodniczący miał trochę siły do pracy, to można by Biuru Analiz Sejmowych zlecić opracowanie analizy otoczenia prawnego, które funkcjonuje w tych dwóch państwach, czyli w Izraelu i Finlandii, a sprzyja właśnie takiemu rozwojowi innowacji. Nie wysilajmy się na odkrywanie Ameryki po raz kolejny, trzeba po prostu skopiować pewne wzory i wręcz napisać ustawę, która będzie kopią tamtych ustaw. Może to musi być zbiór ustaw, tego nie wiem. Nie analizowaliśmy tego, jakie jest otoczenie prawne. Mechanizmy były tu opisywane, ale do tego powinno być odpowiednie ustawodawstwo i to chciałbym kiedyś w przyszłości poznać nie dla własnej ciekawości, tylko po to, żeby można to było w pracach legislacyjnych Wysokiej Izby sfinalizować, żebyśmy poszli tą drogą, która nam inni wytyczyli. To tyle, chciałbym, żeby to zostało w naszej świadomości. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Prawdę mówiąc od tego zaczęliśmy i na tym dziś kończymy. Ten głos dotyczący tego jaka ma być formuła myślenia o innowacyjności w nowych technologiach, badaniach, rozwoju i w całej formule w przyszłości jest bardzo ważny. Oczywiście całe otoczenie prawne jest najważniejsze, chociaż gdybyśmy teraz chcieli pogadać i wchodzilibyśmy w szczegóły, to okazałoby się, że to jest bardzo poważna materia, natomiast rzeczą najistotniejszą jest wola polityczna. Ktokolwiek będzie budował koalicję, musi podjąć decyzję polityczną, jak to ma wyglądać i na który model będziemy zerkali, czy będziemy brali pod uwagę, jako ten model podstawowy, który chcielibyśmy mieć w Polsce. Niewątpliwie tak jest w każdych ważniejszych dokumentach o tych gospodarkach silnych i innowacyjnych, że tam gdzie jest silne przywództwo polityczne, które ma pod sobą tak naprawdę całą tę materię dotyczącą innowacyjności nowych technologii, wtedy to ma sens i przynosi skutki bardzo pozytywne. W dalekiej Azji, jak pan poseł zauważył, jak choćby w Singapurze i nie tylko, Finlandii czy tak jak to było w Izraelu omawiane, to wszystko ma tak naprawdę bardzo duże poparcie najwyższych władz politycznych i później zaplecza w parlamentach, bo musi być większość, która to przeprowadzi. Musi być zgoda, musi być to silne przywództwo polityczne. Natomiast co do tej sugestii, to na pewno braliśmy jako fundament to, co się wydarzyło i mam nadzieję, że taki też będzie wniosek w naszych klubach parlamentarnych, aby ta Komisja w przyszłym parlamencie dalej funkcjonowała, bo ona już nie musi robić audytów i nie musi robić przeglądu tego wszystkiego. Ona musi się zająć tym, co pan poseł powiedział, podjęciem konkretnych działań bądź decyzji już większości parlamentarnej, być może w tej jednej kwestii dojdziemy do porozumienia wszystkich i będzie choćby jeden obszar bez względu na to jakie legitymacje partyjne będziemy nosić w kieszeniach, o którym uda się o porozmawiać. Wydaje mi się, że to jest do osiągnięcia. Wszyscy ci, którzy tą drogą poszli, podjęli decyzję, że tradycyjna gospodarka to za mało i że muszą iść dalej na tym wygrali.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Dziękuję za te głosy, za te sugestie i za dostrzeżenie pracy również w innych komisjach, bo to prawda, co działo się w Komisji Infrastruktury czy w innych komisjach sejmowych jak również w resortach. Jeszcze raz podziękowania dla ministrów, wiceministrów i dyrektorów departamentów i wszystkich, którzy przychodzili do nas i pomagali nam w tej ciężkiej pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Przejdziemy teraz do części regulaminowej. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że sprawozdanie z działalności Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii z działalności w VI kadencji Sejmu RP w części opisowej zostało przyjęte. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Stwierdzam, że porządek posiedzenia został wyczerpany i informuję, że protokół posiedzenia Komisji wyłożony będzie do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>