text_structure.xml 20.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam pana ministra Wiesława Szczukę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, który dziś reprezentuje rząd. Witam przedstawicieli instytucji centralnych, izb ubezpieczeniowych, funduszu gwarancyjnego, rzecznika ubezpieczonych, panią Halinę Olendzką i pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw, druk 3960, oraz pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, druk 3974.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Uwag nie słyszę. Przystępujemy do realizacji pkt.1 porządku dziennego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W dniu 15 marca 2011 r. marszałek Sejmu skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw do pierwszego czytania w Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę przedstawiciela rządu o zaprezentowanie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Przedstawiany przez nas projekt ustawy ma na celu doprecyzowanie obecnie obowiązujących regulacji, zawartych, przede wszystkim, w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych i w dwóch innych ustawach: ustawie o działalności ubezpieczeniowej i ustawie prawo drogowe.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych zawiera kompleksowe regulacje dotyczące zasad funkcjonowania obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Ten rodzaj ubezpieczenia pozostaje pod szczególnym wpływem rozwoju rynku ubezpieczeń obowiązkowych oraz usług, które są świadczone przez ubezpieczycieli na tym rynku. Na podstawie doświadczeń zebranych w ciągu kilku lat obowiązywania obecnej ustawy, która weszła w życie w styczniu 2004 r., oraz praktyki wypracowanej przez zainteresowane podmioty w trakcie stosowania wspomnianych regulacji, doszliśmy do wniosku, że pojawiła się potrzeba podjęcia prac zmierzających do zmiany lub doprecyzowania niektórych przepisów obecnej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Prace nad projektem ustawy odbywały się w ramach grupy roboczej do spraw przeglądu prawa ubezpieczeń gospodarczych. Została ona powołana przez ministra finansów w ramach Rady Rozwoju Rynku Finansowego. W pracach tej grupy uczestniczyli m.in.: przedstawiciele Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Ubezpieczonych, Polskiej Izby Ubezpieczeń, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, przedstawiciele Stowarzyszenia ProMotor, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych i Komendy Głównej Policji. Celowo wymieniam uczestniczące podmioty, żeby pokazać przejrzystość tego procesu oraz szerokie spectrum podmiotów, które w ten proces zostały włączone.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Prace grupy roboczej zaowocowały powstaniem projektu nowelizacji ustawy, który ma na celu usprawnienie funkcjonowania rynku ubezpieczeń obowiązkowych oraz usystematyzowanie regulacji i zapewnienie większej, wewnętrznej spójności ustawy. Powinno to w konsekwencji przyczynić się do łatwiejszego stosowania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Chcę bardzo mocno podkreślić, że istotna część zmian, które zawarto w projekcie, posiada wyraźny, prokonsumencki charakter. Proponowane zmiany mają ułatwiać życie nabywcom usług ubezpieczeniowych. Wprowadzone zmiany były podyktowane, po pierwsze, obserwowanymi przez nas i sygnalizowanymi przez ubezpieczonych problemami, które wiązały się z realizacją niektórych umów ubezpieczeniowych, a po drugie, szybkim i dynamicznym rozwojem ubezpieczeń typu direct. Proponowana nowelizacja ustawy wychodzi naprzeciw problemom, które były zgłaszane przez poszkodowanych i ubezpieczonych w związku z realizacją ubezpieczeń obowiązkowych i dostosowuje przepisy do praktyki wynikającej z funkcjonowaniem ubezpieczeń bezpośrednich.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Przedkładany projekt wprowadza także niewielkie zmiany w prawie drogowym i w prawie upadłościowym i naprawczym oraz, nieco większe, w ustawie z 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Jeśli chodzi o najważniejsze postulaty projektu, to głównym efektem nowelizacji dla obywateli będzie wyraźne złagodzenie, a mam nadzieję, że może nawet całkowite wyeliminowanie, problemu tzw. podwójnego ubezpieczenia. Dotyczy to zwłaszcza obowiązkowego ubezpieczenia posiadaczy pojazdów mechanicznych. Problem ten występuje w sytuacji, gdy zawiera się nową umowę ubezpieczenia komunikacyjnego OC przy jednoczesnym braku wypowiedzenia poprzedniej umowy w stosownym czasie, nie później niż 1 dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, na który ta umowa była zawarta. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest zawarcie umowy na okres 12 miesięcy z dwoma ubezpieczycielami. Ubezpieczony musi płacić podwójne składki. Najczęściej opisana sytuacja występuje w przypadku nabycia pojazdu i korzystania z umowy OC zawartej przez sprzedawcę tegoż pojazdu. Opisany problem podwójnego ubezpieczenia rozwiązują nowe zapisy wprowadzone do ustawy. Zobowiązują one zakład ubezpieczeń do przesłania odpowiednio wcześnie, najpóźniej 14 dni przed końcem okresu ubezpieczenia, stosownej informacji do ubezpieczającego, w której zostanie on zawiadomiony o ubezpieczeniu na kolejny okres. W zawiadomieniu ma być określona propozycja wysokości składki za nowy okres ubezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Wprowadzona zostaje regulacja, na podstawie której posiadacz pojazdu mechanicznego będzie miał możliwość wypowiedzenia umowy ubezpieczenia OC, która została przedłużona na skutek działania mechanizmu odnowienia. Jest to bardzo ważna sprawa. Jeżeli przez przypadek lub niedopatrzenie zostaną utrzymane dwie umowy ubezpieczenia, to jedną z nich, tę odnowiona automatycznie, będzie można wypowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Zmieniono dotychczasową zasadę dotyczącą automatyzmu odnawiania się umowy ubezpieczenia OC w przypadku sprzedaży pojazdu. Umowa, którą zawarł dotychczasowy posiadacz, w przypadku braku jej wypowiedzenia przez nowego właściciela pojazdu w określonym terminie, będzie ważna jedynie do końca okresu, na który została zawarta, bez możliwości odnowienia jej, z mocy ustawy, na kolejnych 12 miesięcy. Ten zapis chroni konsumentów przed pułapką stałego odnawiania się niechcianej umowy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Projekt ustawy wprowadza także zasadę, że przy nadaniu drogą pocztową oświadczenia o wypowiedzeniu obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego za datę złożenia będzie się przyjmować datę stempla pocztowego. Jest to wygodne rozwiązanie dla konsumentów, ponieważ data na stemplu ma być wiążąca, co pozwoli na bezpieczne dotrzymanie wymaganych terminów. Zostanie w ten sposób zlikwidowany problem związany ze skutecznością doręczenia wypowiedzenia umowy ubezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Kolejna zmiana polega na odejściu od zasady wyłączności pisemnych oświadczeń i doręczania ich listem poleconym. Strony umowy ubezpieczenia obowiązkowego uzyskają możliwość posługiwania się formą elektroniczną. Jest to udogodnienie komunikacyjne, szczególnie ważne dla podmiotów działających na rynku ubezpieczeń direct. Uzyskają one możliwość składania zawiadomień i oświadczeń w formie elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Następna nowa rzecz, korzystna dla konsumentów, to zmiana sposobu liczenia zwrotu składki w ubezpieczeniach obowiązkowych. Zwrot będzie przysługiwał za każdy dzień niewykorzystanej ochrony, a nie za każdy pełny miesiąc, tak jak to jest obecnie. Wracamy, w tym przypadku, do zasad ogólnych zawartych w Kodeksie cywilnym i rezygnujemy ze szczególnej regulacji zapisanej w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Kolejna zmiana zakłada, że oświadczenie o wypowiedzeniu umowy ubezpieczenia złożone agentowi zakładu ubezpieczeń będzie uważane za złożone zakładowi ubezpieczeń. Nie będzie już konieczna komunikacja z zakładem ubezpieczeń, wystarczy wykorzystanie pośrednictwa agenta danego zakładu.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Następna propozycja przewiduje, żeby dokumenty potwierdzające zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego i dobrowolnego, w przypadku zawarcia takiej umowy bez jednoczesnej obecności obu stron, czyli przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zostały uznane za ważne. Ten przepis jest wprost adresowany do ubezpieczycieli działających na rynku ubezpieczeń bezpośrednich typu direct.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">W projektowanej ustawie znalazł się także zapis odnoszący się do finansowania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Jest to ważna sprawa dla tegoż Funduszu, jak i dla stabilności całego systemu. Chodzi o określenie podstawy do naliczania opłat w przypadku niespełnienia obowiązku ubezpieczenia. Wysokość opłaty ma być zależna od wielokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. Pozwoli to na stabilizację wysokości opłat. W tej chwili są one powiązane z kursem euro. Był więc możliwy przypadek nieprzewidzianych spadków lub wzrostów tych opłat, w zależności od zmiany kursu euro. Konsekwencją była inna wysokość kary za ten sam czyn zabroniony.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Ostatnia kwestia, na którą chciałbym zwrócić uwagę, dotyczy zmiany w prawie upadłościowym i naprawczym. W sytuacji upadłości zakładu ubezpieczeń poszkodowanym i uprawnionym z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych oraz uposażonym i ubezpieczonym z tytułu umów ubezpieczeń na życie będzie udostępniona możliwość uzyskania odszkodowań i świadczeń w czasie rzeczywistym, czyli bez konieczności oczekiwania na zakończenie postępowania upadłościowego. Proponowana regulacja jest kolejnym argumentem potwierdzającym tezę, że wprowadzane zmiany są korzystne dla konsumentów. Dzięki nim klienci znacznie szybciej będą mogli skorzystać z należnych im świadczeń.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Przedstawiając powyższe zmiany, proszę wysoką Komisję o przyjęcie przedłożonej ustawy w brzmieniu zaproponowanym przez Radę Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję za uzasadnienie przedstawione przez pana ministra. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych, ewentualnie pytania do wnioskodawców i ich odpowiedzi. Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Ponieważ nie ma chętnych do zabrania głosu, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Proponuję skierowanie projektu do stałej podkomisji do spraw instytucji finansowych. Czy są uwagi do przedłożonej propozycji? Uwag nie ma. Stwierdzam, że Komisja skierowała projekt ustawy z druku nr 3960 do podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Wyczerpaliśmy pkt 1 porządku dziennego, przystępujemy do realizacji pkt 2.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Marszałek Sejmu, w dniu 17 marca 2011 r., skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, druk 3974, do Komisji Finansów Publicznych w celu pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 3974. Jest to projekt wykonujący prawo Unii Europejskiej. Marszałek Sejmu wyznaczył termin przedstawienia przez Komisję sprawozdania o projekcie ustawy na dzień 15 kwietnia 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę przedstawiciela rządu o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Projekt, który przedkładamy dotyczy zmian w ustawie – Prawo bankowe, ustawie o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym. Celem przedłożonych zmian jest implementacja zmian zawartych w dyrektywach, tzw. CRD i CAD. Dotyczą one adekwatności kapitałowej. Proponowane przez nas zmiany to wyłącznie transpozycja wspomnianych dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Chciałbym bardzo zaakcentować potrzebę pilnych prac nad przedłożonym projektem, ponieważ termin implementacji dyrektywy minął 31 października ubiegłego roku. Musimy nadganiać czas i bronić się przed zarzutami, które Komisja Europejska przedstawiła Polsce na podstawie art. 258 traktatu, dotyczącymi braku implementacji wspomnianej dyrektywy. Obawiamy się, że następnym krokiem może być skierowanie wniosku do Trybunału Sprawiedliwości o wszczęcie postępowania przeciwko Polsce.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Przepisy, które chcemy wdrożyć, dotyczą doprecyzowania implementacji do krajowego porządku przepisów europejskich. Odnoszą się one do wymogów kapitałowych i nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, w tym bankami i domami maklerskimi. Celem wprowadzanych zmian jest wzrost stabilności i bezpieczeństwa rynku finansowego. Dyrektywa CRD powstała w dużej mierze w reakcji na kryzys finansowy i ma spowodować, na podstawie doświadczeń płynących z kryzysu, zwiększenie stabilności systemu i ułatwić współpracę w sferze nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Najważniejsze zmiany, które proponujemy objąć nowelizacją w wymienionych trzech ustawach, dotyczą obszaru i zasad współpracy pomiędzy Komisją Nadzoru Finansowego a właściwymi organami nadzoru w innych państwach oraz pomiędzy bankami centralnymi w zakresie nadzoru nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, w tym bankami i domami maklerskimi. Chodzi o usprawnienie wymiany informacji, ustanowienie kolegiów organów nadzorczych, rozszerzenie dostępu do informacji dla nadzorcy sprawującego nadzór ostrożnościowy i dla banków centralnych, ze względu na ich kluczową rolę w całym mechanizmie zapewnienia stabilności finansowej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Kolejna regulacja odnosi się do warunków uznawania przez nadzorcę zewnętrznych instytucji oceny wiarygodności kredytowej. Chodzi o instytucje, które przyznają ratingi wiarygodności, a właściwie o określenie zasad, na podstawie których te instytucje mają być uznawane za wiarygodne.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Następna, istotna kwestia to określenie limitów zaangażowania banków wobec klienta lub grupy powiązanych podmiotów w stosunku do funduszy własnych banku. Występujemy o wprowadzanie zasady 25% funduszy własnych lub, jako odpowiednik, 150 mln euro, z pewnymi dodatkowymi ograniczeniami.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">W związku z doświadczeniem płynącym z dotychczasowych regulacji w zakresie wymogów kapitałowych proponujemy doprecyzowanie lub uelastycznienie niektórych regulacji implementujących przepisy dyrektyw, aby móc pełniej realizować cele zawarte w tychże dyrektywach.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Jeszcze raz chciałbym podkreślić potrzebę sprawnego procedowania nad przedłożonym projektem nowelizacji, ponieważ implementacja jest już spóźniona. Projekt był przedmiotem szerokich uzgodnień i konsultacji z Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego i innymi instytucjami reprezentującymi środowisko rynku finansowego, z Narodowym Bankiem Polski, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Prokuratorią Generalną, Urzędem Zamówień Publicznych, Związkiem Banków Polskich, Izbą Domów Maklerskich, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych, Izbą Rozliczeniową Giełd Towarowych, Towarową Giełdą Energii. Także dyrektywa, przed jej uchwaleniem na szczeblu unijnym, była przedmiotem szerokich konsultacji społecznych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Zwracając się, w imieniu rządu, o poparcie dla przedłożonego projektu ustawy, chciałbym podkreślić, że jej uchwalenie wpłynie pozytywnie na strukturę kapitałową banków i domów maklerskich, w tym poziomy ich funduszy własnych. Zwiększy się bezpieczeństwo kapitałowe banków i domów maklerskich, a co za tym idzie wzrośnie bezpieczeństwo całego systemu finansowego i transakcji realizowanych przez poszczególne podmioty działające na tym rynku. Trzeba podkreślić, że banki i domy maklerskie działające na naszym rynku, jeszcze przed wejściem w życie proponowanych regulacji, posiadają na ogół odpowiednie poziomy i strukturę kapitałów własnych, które gwarantują osiągnięcie adekwatności kapitałowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję za wypowiedź przedstawiciela rządu. Otwieram dyskusję. Kto chciałby zabrać głos na temat omawianego projektu ustawy? Nie ma chętnych do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Proponuję skierowanie projektu do stałej podkomisji do spraw instytucji finansowych. Z uwagi na wyznaczenie przez marszałka Sejmu terminu zakończenia prac Komisji, chciałbym zaproponować wyznaczenie terminu zakończenia prac przez podkomisję na dzień 12 kwietnia br. Pozwoli to Komisji na rozpatrzenie sprawozdania podkomisji i wypracowanie własnego stanowiska w terminie wyznaczonym przez marszałka Sejmu, tj. do dnia 15 kwietnia br. Czy są uwagi do przedstawionych propozycji? Uwag nie ma. Stwierdzam, że Komisja skierowała projekt ustawy z druku nr 3974 do podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych i ustaliła termin przedłożenia sprawozdania przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>