text_structure.xml
64.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanuszWojcik">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Stwierdzam kworum. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji, wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanuszWojcik">Porządek dzienny oraz stosowne materiały zostały państwu dostarczone. Pragnę poinformować, że decyzją prezydium Komisji porządek dzienny został poszerzony punkt w brzmieniu: rozpatrzenie inicjatywy uchwałodawczej dotyczącej komisyjnego projektu uchwały Sejmu RP w sprawie poparcia ukraińsko-polskiej kandydatury do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są uwagi do tak zmodyfikowanego porządku dziennego? Nie stwierdzam. Zatem porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, proponowałbym, żeby inicjatywa uchwałodawcza została rozpatrzona jako pierwsza.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanuszWojcik">Oczywiście. Tak zamierzaliśmy uczynić. Przystępujemy zatem do realizacji pierwszego punktu porządku obrad. Projekt uchwały został państwu posłom dostarczony. Może ze względu na to, że nie wszyscy nasi goście mogli wcześniej zapoznać się z tym projektem odczytam teraz jego treść:</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanuszWojcik">„Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie poparcia polsko-ukraińskiej kandydatury do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 r. Sejm RP deklaruje pełne poparcie dla polskich starań o organizację Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 w Polsce i na Ukrainie. Sejm RP wyraża wolę przyjęcia ustawodawstwa gwarantującego bezpieczne i zgodne ze standardami światowymi przeprowadzenie w Polsce największej imprezy sportowej. W przypadku otrzymania prawa współorganizacji EURO 2012, Sejm RP zwraca się do rządu o uwzględnienie w projektach budżetu państwa na lata 2007–2012 oraz w Narodowym Planie Rozwoju na lata 2007–2013 wydatków zapewniających realizację inwestycji sportowych i infrastrukturalnych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselJanuszWojcik">Sejm RP uznaje, że organizacja Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 r. jest szansą rozwoju kraju i wielką promocją polski w świecie”.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są uwagi w zakresie odczytanego tekstu uchwały?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dzisiaj prezydium w rozszerzonym składzie przygotowywało ten projekt uchwały, ale jak zwykle, gdy czyta się coś po raz kolejny, można jeszcze zobaczyć pewne usterki. Proponowałbym rozważyć, czy w pierwszym akapicie zamiast „W przypadku otrzymania prawa współorganizacji EURO 2012...” zapisać „W przypadku otrzymania przez Polskę prawa współorganizacji EURO 2012...”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Tutaj jest napisane „zwraca się o uwzględnienie w projektach budżetu państwa”. Skoro piszemy „projektów”, to chyba potem powinno napisane „budżetów państwa”.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Dalej czytamy „oraz w Narodowym Planie Rozwoju na lata 2007–2013”. Otóż konstrukcja Narodowego Planu Rozwoju nie ma charakteru budżetu na dany okres, natomiast jest to dokument planistyczny, który jest podstawą do ubiegania się o środki unijne. Są tam zapisane priorytety oraz sposób docierania do tych środków. Nie wiem, czy tutaj nie należałoby znaleźć jakiegoś innego określenia, w którym chodziłoby o to, żeby Narodowy Plan Rozwoju uwzględniał potrzebę sfinansowania czy też możliwość sfinansowania. To jest jednak trochę inny dokument niż kolejne ustawy budżetowe. W NPR nie mamy zaprogramowanych konkretnych zadań inwestycyjnych, tylko pulę środków na realizację całości, czyli wszystkich programów sektorowych i programów operacyjnych wraz z rozbiciem na poszczególne priorytety i działania. Jednak na pewno nie można wpisać do NPR, że będzie budowany taki czy inny stadion. Będzie zapisane, że jakaś pula środków stoi do dyspozycji na budowę obiektów sportowych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Nie mam gotowej propozycji zapisu, ale zgłaszam taką wątpliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanuszWojcik">Uwzględniając uwagi panów posłów proponuję zapisać w tym akapicie:</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanuszWojcik">„W przypadku otrzymania przez Polskę prawa współorganizacji EURO 2012, Sejm RP zwraca się do rządu o uwzględnienie w projektach ustaw budżetowych państwa na lata 2007–2012...” – uwzględniamy tu sugestię panów legislatorów. Dalej jest ten fragment dotyczący Narodowego Planu Rozwoju. Chciałbym zapytać panów legislatorów, jak należałoby się odnieść do tej kwestii w tekście uchwały. Rzecz w tym, że te środki unijne będą przeznaczone nie na infrastrukturę sportową, tylko na infrastrukturę w generalnym znaczeniu. Jeżeli organizacja mistrzostw zostanie nam przyznana, to wiadomo, że potrzebne będą inwestycje w infrastrukturę głównie tam, gdzie będą się odbywały imprezy związane z tymi mistrzostwami.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJacekFalfus">Wydaje się, że kontekście Narodowego Programu Rozwoju niewłaściwe jest użycie wyrazu „wydatków”, bowiem NPR nie dotyczy bezpośrednio wydatków, tylko kierunków rozwoju. Ten fragment projektu uchwały byłby zatem bardziej sensowny, jeżeli zastąpimy wyraz „wydatków” wyrazami „kierunków rozwoju”, czy jakimś podobnym sformułowaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Nawiązując do wypowiedzi przedmówcy chciałbym zaproponować następujący zapis: „zwraca się do rządu o uwzględnienie w projektach ustaw budżetowych państwa na lata 2007–2012 wydatków zapewniających realizację inwestycji sportowych i infrastrukturalnych oraz spójność tych kierunków inwestycyjnych z Narodowym Planem Rozwoju na lata 2007–2013”.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanuszWojcik">Sądzę, że jest to bardzo rozsądna propozycja, która konweniuje z dotychczasowym tekstem projektu uchwały. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanBednarek">Proponowałabym napisać trochę szersze uzasadnienie projektu uchwały, zanim trafi on pod obrady Sejmu. Myślę, że w tekście uzasadnienia jest do uwzględnienia jeszcze wiele innych elementów. Chodzi o to, żeby posłowie dowiedzieli się z tego tekstu paru istotnych rzeczy. Potem nie będziemy musieli ich tłumaczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanuszWojcik">Nie ma więcej uwag. Czy pan minister chciałby zabrać głos w tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby się wypowiedzieć? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselJanuszWojcik">Wobec tego możemy przystąpić do głosowania. Kto z państwa posłów jest za wnioskiem o przyjęcie projektu uchwały Sejmu RP w sprawie poparcia polsko-ukraińskiej kandydatury do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 r.?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie wniosek przyjęła.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselJanuszWojcik">Pozostaje nam jeszcze dokonanie wyboru posła, który będzie reprezentował naszą Komisję podczas dalszych prac nad projektem uchwały. Proszę o zgłaszanie kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJacekFalfus">Proponuję kandydaturę pana posła Janusza Wójcika. Jak wiadomo pan poseł jest w sposób szczególny związany z piłką nożną. Nie ma potrzeby dłużej mówić na ten temat. Proszę o przyjęcie tej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są inne kandydatury? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselJanuszWojcik">Głos z sali:</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselJanuszWojcik">Czy pan przewodniczący zgadza się na kandydowanie?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselJanuszWojcik">Rzeczywiście, z piłką nożną jestem związany już ponad 25 lat. Bardzo dziękuję za zaufanie. Oczywiście, przyznanie Polsce prawa organizowania Mistrzostw Europy byłoby największą radością dla wszystkich polskich kibiców, ale nie chodzi tylko o to, bowiem byłaby to impreza historyczna dla naszego kraju. Nigdy nie odbywała się u nas impreza tak wysokiej rangi. Gdybyśmy ją otrzymali, to pomogłoby to w rozwoju sportu, tak kwalifikowanego, jak i masowego oraz kultury fizycznej. Z pewnością jest o co walczyć. Myślę, że trzeba poczynić wszelkiego rodzaju starania, żeby te mistrzostwa przypadły Polsce i Ukrainie.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselJanuszWojcik">Pragnę poinformować, że są już prowadzone międzyparlamentarne rozmowy polsko-ukraińskie, zatem ta uchwała będzie bardzo istotnym elementem, może mieć wpływ na decyzję UEFA. Jak wiadomo, decyzję w tej sprawie UEFA podejmie w grudniu tego roku.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PoselJanuszWojcik">Nikt nie zgłasza sprzeciwu wobec przedstawionej kandydatury. Stwierdzam, że w dalszych pracach nad projektem uchwały Komisję będzie reprezentował poseł Janusz Wójcik.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PoselJanuszWojcik">Zamykam pierwszy punkt porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PoselJanuszWojcik">Przechodzimy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie Ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (druk nr 374). Informuję, że marszałek Sejmu, zgodnie z art. 37 ust. 1 i art. 40 ust. 1 regulaminu Sejmu po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu skierował w dniu 7 marca br. poselski projekt ustawy do Komisji Kultury Fizycznej i Sportu w celu odbycia pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PoselJanuszWojcik">Przystępujemy zatem do pierwszego czytania projektu ustawy. Pan poseł Jan Łączny reprezentuje wnioskodawców podczas prac nad projektem. Uprzejmie proszę o przedstawienie uzasadnienia projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanLaczny">Podstawowym założeniem tego projektu jest zrównanie poziomu gratyfikacji finansowych między medalistami paraolimpijskimi a medalistami olimpijskimi. Uważam, że sportowcy niepełnosprawni, którzy biorą udział w igrzyskach paraolimpijskich na podobnych warunkach jak sportowcy pełnosprawni, nie mogą być traktowani inaczej. Dlatego w projekcie ustawy zapisujemy, iż paraolimpijczycy, którzy zdobyli co najmniej jeden medal, uzyskują prawo do świadczenia pieniężnego.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselJanLaczny">Warunki uzyskania prawa do pobierania świadczenia są bardzo zbliżone do tych, które obowiązują w przypadku medalistów olimpijskich. Zaproponowaliśmy tylko jedną różnicę, mianowicie obniżyliśmy dolną granicę wiekową do lat 30. Podstawowym motywem tego obniżenia był fakt, że wielu sportowców niepełnosprawnych jest dotkniętych schorzeniami, które nawet już w wieku lat 30 eliminują ich z czynnego uprawiania sportu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselJanLaczny">Jest to rozwiązanie, które budzi pewne kontrowersje. Ministerstwo Sportu wnosi zastrzeżenia do niego. Poddaję tę kwestię pod dyskusję i uważam, że ten punkt nie powinien być przeszkodą dla wprowadzenia tej ustawy w życie. Chodzi przecież o dobro ludzi, których dotknął los, i nie mogli uczestniczyć w życiu społecznym tak jak pełnosprawni obywatele.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanuszWojcik">Proszę pana ministra o zabranie głosu w imieniu rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Igrzyska Paraolimpijskie to niewątpliwe największa i najważniejsza impreza sportu osób niepełnosprawnych. Jej medalistów z całą pewnością należy odpowiednio uhonorować. Rząd premiera Kazimierza Marcinkiewicza od początku podnosił potrzebę wspierania sportu osób niepełnosprawnych. Dlatego jedna z pierwszych noweli do ustawy o kulturze fizycznej, którą Ministerstwo Sportu przygotowuje, dotyczy właśnie tej kwestii, o której dzisiaj rozmawiamy.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">W stosunku do przedstawionego projektu zachodzą dwie rozbieżności. Obydwie różnice mają swoje odbicie w sferze finansowej. Pierwszy wątek sprowadza się do kwestii obniżenia dolnej granicy wieku uprawniającego do pobierania świadczenia. Rzeczywiście wydaje się, że wiek 30 lat – szanując argumenty przedstawione przez pana posła – jest jednak dla nas dolną granicą dosyć trudną do przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Drugi wątek pojawia się wprawdzie tylko w uzasadnieniu projektu, ale on również wymaga zastanowienia. W tym uzasadnieniu piszecie państwo, od którego roku należy przyjąć cezurę czasową przyznawania świadczenia i podajecie rok 1960 jako pierwszy rok odbywania się przedmiotowych imprez sportu osób niepełnosprawnych. Z tym wiąże się nasza druga wątpliwość, bowiem wydaje się, że rzeczywiście ścisłe zespolenie sportu wyczynowego ze sportem osób niepełnosprawnych nastąpiło w 1992 r. Naszym zdaniem ten rok byłby właściwy jako początkowa data, od której zdobycie medalu uprawniałoby do pobierania świadczeń.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Według naszej oceny przyjęcie w tych dwóch kwestiach wariantów z projektu poselskiego oraz z jego uzasadnienia spowoduje inne skutki finansowe niż te, które państwo podajecie. Gdybyśmy mieli szacować te skutki według rachunku, który państwo przedstawiacie, to już w tym roku budżetowym koszty wypłacenia świadczeń wyniosłyby około 3500 tys. zł. Wobec przyjęcia dolnej granicy wiekowej na poziomie 30 lat spowodowałoby, że dynamika corocznego wzrostu tych świadczeń byłaby bardzo duża. Stąd nasze wątpliwości, czy rzeczywiście udałoby się nam to sfinansować. Doszłoby do sytuacji, iż niebawem musielibyśmy większe kwoty asygnować na uhonorowanie sportowców niepełnosprawnych niż na tych zawodników, którzy uprawiają sport wyczynowy jako ludzie pełnosprawni.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Tak wyglądają wątpliwości, które nam się nasuwają. Poza tym prace, które prowadzimy w resorcie, są już na ukończeniu. Projekt jest już po wszystkich konsultacjach międzyresortowych. Obecnie jest on kierowany na posiedzenie Rady Ministrów. Sądzę, że Komisja będzie mogła zająć się tym projektem w bardzo krótkim czasie.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Biorąc pod uwagę wspomniane elementy, rząd wyraża negatywną opinię w sprawie projektu poselskiego. Chodzi jednak tylko o te dwa wątki. Uważamy, że trzeba jak najszybciej rozwiązać ten problem. Zależy nam na tym. Słyszałem nawet, że możliwe jest, iż stanie się to nawet w przyszłym tygodniu, ale nie chce takich deklaracji składać. To jest – powiedzmy – kwestia kilku tygodni, kiedy projekt zostanie przyjęty przez rząd i zostanie skierowany do Sejmu w celu przeprowadzenia pierwszego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Projekt poselski, który dotyczy świadczeń dla medalistów paraolimpijskich był już przedmiotem naszej wstępnej analizy podczas posiedzenia w dniu 6 kwietnia br. Wówczas reprezentujący rząd sekretarz stanu w MSport pan Piotr Łysakowski powiedział cyt. „Według informacji, które przed chwilą otrzymałem od naszych pracowników, w ciągu najbliższego miesiąca projekt powinien trefić do Sejmu”. Od 6 kwietnia miesiąc już minął.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Następny minister, który reprezentuje rząd podczas pierwszego czytania stwierdził, że stanie się to w najbliższym czasie, może w przyszłym tygodniu. W związku z tym cieszą nas te deklaracje, ale myślę, że Komisja powinna podjąć prace, bowiem problematyka dotyczy, jak pan minister mówił, tego samego problemu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jest zatem zasadnicza zgoda na wprowadzenie systemu promocji i wyróżniania medalistów igrzysk paraolimpijskich poprzez te świadczenia. Rysuje się tylko kwestia innego podejścia w zakresie liczby beneficjentów tego rozwiązania oraz czasu zdobycia medalu, od którego to rozwiązanie będzie obowiązywać.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Składam zatem wniosek, żeby dzisiaj po zakończeniu pierwszego czytania Komisja powołała podkomisję, na której forum te prace by się już rozpoczęły. Wtedy otrzymamy konkretne informacje od rządu w związku z wariantem „od roku 1960” czy wariantem „od powstania Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego”. Trzeba te warianty rozpatrzyć. Sądzę, że ów materiał resortowy przygotowany na wniosek Komisji pokazuje te wszystkie uwarunkowania. Sądzę, że jest on trochę szerszy niż uzasadnienie do projektu poselskiego. Zapewne może on być przydatny przy podejmowaniu decyzji.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Sądzę, że trzeba się zgodzić z tym co pan minister powiedział w kwestii dolnej granicy wiekowej. Tak się składa, że medaliści igrzysk paraolimpijskich, czy nawet uczestnicy tych igrzysk, średnio są nieco starsi niż olimpijczycy. Zatem tym bardziej nie ma potrzeby obniżania tej granicy wieku, tak jak to się proponuje w projekcie poselskim. Pan poseł reprezentujący wnioskodawców mówił jednak, iż jest zgoda na to, żeby rozważyć ustalenie granicy wieku na poziomie obowiązującym w przypadku medalistów igrzysk olimpijskich.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zastanawiając się nad tą kwestią trzeba również wziąć pod uwagę średnią wieku paraolimpijczyków i czy rozwiązanie proponowane przez wnioskodawców nie miałoby znaczenia antymotywacyjnego w zakresie dalszego uprawiania sportu. Przypomnę w tym miejscu, że sport osób niepełnosprawnych spełnia także funkcję rehabilitacji społecznej tych osób.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Nie chodzi tylko o wyścig po medale i wyczyn. Dlatego trzeba się poważnie zastanowić, czy owa granica wiekowa ma być identyczna z tą, która obowiązuje w sporcie olimpijskim, czy może należy zastosować jakieś inne rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o grupę osób, które miałyby być objęte tym świadczeniem, to na pewno ów ruch sportowy miał swój początek – tak jak pisze się w uzasadnieniu projektu – w latach 60., ale myślę, że w miarę jednolite reguły tego współzawodnictwa obowiązują od momentu powstania Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego. Uważam, że właśnie od tamtego momentu należy liczyć zdobyte medale oraz grupę beneficjentów, którzy są objęci tym rozwiązaniem prawnym.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Warto jednak zwrócić uwagę, że istnieją dosyć znaczące różnice w systemie współzawodnictwa, eliminacji do obu typów igrzysk czy liczby zawodników startujących w poszczególnych konkurencjach. To jest oczywiście specyfika ruchu paraolimpijskiego, ale jednak nie można tak jednoznacznie przykładać jednego rozwiązania prawnego do drugiego rozwiązania i mówić, że jedna grupa jest uprzywilejowana, a druga nie jest. Istnieje coś takiego jak określona specyfika i ustawodawca powinien się nad nią pochylić, budując systemowe rozwiązania dla medalistów igrzysk paraolimpijskich.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zapewne krok w dobrą stronę został już uczyniony, bo raczej trudno byłoby nam dzisiaj rozmawiać – rząd twierdziłby, że nie ma na te świadczenia środków w budżecie – gdyby nie poprawka, którą w trakcie prac nad budżetem zgłosiła Samoobrona, a poparły ją kluby opozycyjne, która ustaliła rezerwę celową przeznaczoną właśnie na te świadczenia. Oczywiście nie wiadomo, kiedy w tym roku uporamy się z tym projektem. Myślę, że rząd nie skalkulował, że skoro w rezerwie jest kwota 1300 tys. zł, a zatem trzeba przedłużyć prace nad nowelizacją ustawy, żeby ta kwota wystarczyła na wypłacenie świadczeń.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Najważniejsze jest, żeby zabezpieczyć stałe finansowanie z budżetu państwa w latach następnych. Pojawiały się głosy, żeby finansowanie tego świadczenia przenieść do Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Uważam jednak, że byłoby to nie na miejscu. Skoro rząd popiera generalną ideę wypłacania tych świadczeń, to powinny one być finansowane z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym złożyć wniosek formalny o powołanie po zakończeniu pierwszego czytania podkomisji, która podjęłaby prace nad projektem poselskim. Oczywiście, jak wpłynie projekt rządowy, to również on stanie się przedmiotem prac tej podkomisji, ale myślę, że nie ma sensu specjalnie na to czekać, ponieważ zabezpieczone są środki na wypłacanie tych świadczeń. Jeżeli uchwalimy tę nowelizację do wakacji i wejdzie ona w życie do 1 września, to zapewne te środki będą wystarczające na pokrycie zobowiązań wynikających z tej ustawy do końca bieżącego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Ad vocem. Mam drobne sprostowanie w kwestii mojej wypowiedzi. Powiedziałem, że słyszałem głosy, że projekt wpłynie do Sejmu w ciągu tygodnia, ale osobiście stwierdziłem, że stanie się to w ciągu kilku tygodni.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanBednarek">Mam dwa krótkie pytania do pana ministra. Czy jeżeli przyjęlibyśmy dolną granicę wiekową na poziomie 35 lat, to czy owa kwota zabezpieczona w budżecie wystarczyłaby na wypłacenie tych świadczeń? Po drugie, jaką przyjęlibyśmy cezurę czasową – od 1960 r. czy od momentu powstania Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselJanBednarek">W pełni popieram wniosek pana posła Tadeusza Tomaszewskiego o powołanie podkomisji. Myślę, że to przyspieszyłoby prace związane z tym projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoslankaBeataBublewicz">Osiągnięcia naszych sportowców niepełnosprawnych na najważniejszych imprezach sportowych, w tym igrzyskach paraolimpijskich, są znaczące i bardzo istotne. Aby stanąć na podium, sportowcy niepełnosprawni muszą bardzo ciężko trenować i poddawać się coraz większym obciążeniom treningowym. Wymaga to zapewnienia zawodnikom odpowiedniej opieki lekarskiej, odnowy biologicznej oraz innych elementów wspomagających proces szkolenia sportowego.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoslankaBeataBublewicz">Chciałbym z całą mocą podkreślić, że potrzeby w zakresie szkolenia sportowego zawodników niepełnosprawnych nie różnią się od potrzeb zawodników pełnosprawnych. Traktowanie sportu osób niepełnosprawnych wyłącznie w kategoriach rehabilitacji jest już dzisiaj bardzo poważnym nieporozumieniem. Sportowcy niepełnosprawni co 4 lata startują w paraolimpiadach. Zawody te mają taką samą oprawę jak igrzyska olimpijskie, a zmagania sportowców oglądają dziesiątki tysięcy widzów.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PoslankaBeataBublewicz">Sportowcy niepełnosprawni od lat domagają się od polskich władz przyznania stałych świadczeń pieniężnych, tzw. emerytur sportowych najlepszym zawodnikom, którzy zakończyli już karierę. Do tej pory odmawiano im tego, lekceważąc ich zasługi, osiągnięcia i wysiłek włożony w zdobycie mistrzowskiego tytułu. Przez cały czas przewija się wątek, że będzie to zbyt duże obciążenie dla budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PoslankaBeataBublewicz">W związku z powyższym nasuwa się pytanie, czy nie jest to dyskryminacja i czy rzeczywiście jest to równe traktowanie wszystkich obywateli naszego państwa. Wiadomo, że w wyścigu o zwycięstwo polskim sportowcom niepełnosprawnym będzie coraz trudniej, zważywszy na fakt, że liczba uczestników igrzysk paraolimpijskich jest coraz większa, a reprezentacje innych krajów robią coraz większe postępy.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PoslankaBeataBublewicz">Inne państwa, na przykład Włochy, przykładają szczególne znaczenie do rozwoju sportu osób niepełnosprawnych, stwarzając im równie dobre warunki szkolenia sportowego jak sportowcom pełnosprawnym oraz odpowiednie zabezpieczenie socjalne. Dlatego tym bardziej należy docenić sukces polskich sportowców niepełnosprawnych. Nie bójmy się sukcesów sportowców niepełnosprawnych, bowiem ich sukces sportowy jest szczególnie cenny, bowiem żeby go osiągnąć, muszą pokonać jeszcze więcej barier, i to nie tylko fizycznych. Sport daje im możliwość wyjścia do ludzi, zapomnienia o kalectwie, a co najważniejsze – sport daje im poczucie własnej wartości.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PoslankaBeataBublewicz">Projekt ustawy o zmianie Ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej zakłada przyznawanie świadczeń pieniężnych reprezentantom Polski, którzy zdobyli przynajmniej jeden medal na zimowych i letnich igrzyskach paraolimpijskich oraz spełniają inne warunki określone w projekcie. Poselski projekt ustawy po autopoprawce uwzględniającej opinie Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu został przesłany przez wnioskodawców do marszałka Sejmu w dniu 22 lutego br. Komisja Ustawodawcza uznała projekt za dopuszczalny.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PoslankaBeataBublewicz">Zapoznałam się ze stanowiskiem rządu i zgadzam się, że obniżenie do 30 roku życia dolnej granicy wieku sportowców niepełnosprawnych, uprawniającego do pobierania świadczenia jest naruszeniem zasad równego traktowania zawodników niepełnosprawnych i zawodników pełnosprawnych, którzy zgodnie z ustawą uzyskują prawo do pobierania świadczenia po ukończeniu 35 lat. Ponadto ustalenie dolnej granicy na poziomie 35 lat będzie czynnikiem motywującym do dłuższego uprawiania sportu, ponieważ wielu sportowców niepełnosprawnych największe sukcesy osiąga po 30 roku życia.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PoslankaBeataBublewicz">Druga sprawa. Rząd kwestionuje rok 1960 jako datę rozpoczęcia organizacji igrzysk paraolimpijskich. Zgadzam się z opinią rządu w tej sprawie, ponieważ pierwsze igrzyska paraolimpijskie odbyły się po utworzeniu Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego w 1989 r. i po zawarciu umowy z Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim w sprawie organizowania paraolimpiady w ciągu dwóch tygodni po zakończeniu igrzysk olimpijskich w tym samym kraju i na tych samych obiektach sportowych. Zimowe igrzyska paraolimpijskie były więc organizowane począwszy od Albertville w roku 1992.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#PoslankaBeataBublewicz">Oczywiście można dyskutować nad powyższą kwestią, ale także ten argument strony rządowej wydaje się przekonujący.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#PoslankaBeataBublewicz">Konkludując pragnę stwierdzić, że omawiany projekt ustawy z całą pewnością należy przyjąć. Analizując budżet państwa na rok 2006, zauważyłam, że środki przeznaczane na cały sport osób niepełnosprawnych są bardzo skromne i wynoszą zaledwie 23.150 tys. zł. Należy pamiętać, że jest to kwota na wszystkie zadania dotyczące tej dziedziny łącznie z promocją sportu osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#PoslankaBeataBublewicz">Uważam, że nasza Komisja powinna z większą uwagą przeanalizować funkcjonowanie systemu sportu osób niepełnosprawnych i poczynić starania w celu stworzenia większych i lepszych możliwości jego rozwoju. Chodzi o pokonanie barier, które uniemożliwiają ludziom niepełnosprawnym uprawianie sportu. Istotnym problemem jest także szkolenie kadry trenerskiej dla potrzeb sportu osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#PoslankaBeataBublewicz">Na zakończenie przytoczę następującą refleksję. Być może wielu osobom powiedzenie „Sport to zdrowie” wydaje się banalne. Nabiera ono jednak zupełnie innego wydźwięku w stosunku do osób niepełnosprawnych. Okazuje się bowiem, że w ich przypadku sport to nie tylko forma wspierania rehabilitacji, ale przede wszystkim sposób na życiu, a nawet – jak uważają niektórzy – lek na całe zło.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Po wystąpieniu, a właściwie po referacie, mojej koleżanki klubowej mógłbym dużo więcej nie mówić. Powiem tylko o sprawach, które wydają mi się najważniejsze z punktu widzenia naszej Komisji. Wszyscy musimy pamiętać, że sprawa świadczeń dla paraolimpijczyków jest bardzo różnie uregulowana w całej Europie. Nie są one identyczne z tymi, które uzyskują sportowcy pełnosprawni. Jeżeli w danym kraju istnieje system stypendialny, to zawsze jest on tak zbudowany, że te świadczenia są niższe. Podobnie jest w przypadku systemu nagród. One również są wielokrotnie niższe w przypadku sportowców niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Może posłużę się przykładem francuskim. Otóż za złoty medal olimpijski w Atenach reprezentant Francji otrzymywał 40 tys. euro, natomiast złoty medalista paraolimpijski otrzymywał 6 tys. euro. Jest to skala około 1 do 7. Jest oczywiście kilka powodów tej różnicy. W sport olimpijski są zaangażowane znacznie większe pieniądze niż w sport paraolimpijski. Jednak na igrzyskach paraolimpijskich medale zdobywa się łatwiej niż igrzyskach olimpijskich. Wszystko to są elementy, które zostały na świecie jakoś ocenione i wyważone.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Zgadzam się z opinią, że dolna granica wiekowa powinna być ustalona także na poziomie 35 lat. Pod tym względem musi panować równość.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Kolejny istotny element to ów zapis ustalający wymóg stałego zamieszkania. Otóż jest on niezgodny z dyrektywą Unii Europejskiej. Rzecz w tym, że nie można dyskryminować kogoś, kto zdobył medal olimpijski czy paraolimpijski jako reprezentant Polski, następnie zakończył karierę i z jakichś powodów wyjechał z Polski, nie dając mu prawa do otrzymania tego świadczenia. Ten wymóg jest dyskryminujący i zalecałbym, żeby tę sytuację wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Zgadzam się z opinią, że Komisja powinna dzisiaj w trybie pilnym powołać podkomisję. Mam nadzieję, że prace tego zespołu doprowadzą do powstania zapisu, który pozwoli na wykorzystanie środków zapisanych w rezerwie na ten rok.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Należy pamiętać o jeszcze jednej sprawie, mianowicie że wyznaczenie dolnej granicy wiekowej na 30 czy 35 lat prowadzi do bardzo wielkiej różnicy, jeżeli chodzi o liczbę lat wypłacania tego świadczenia. Zresztą sportowcy niepełnosprawni często osiągają największe sukcesy po 30 roku życia. W związku z tym, wskazane jest ustalenie dolnej granicy wiekowej na poziomie 35 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanLaczny">Nawiązując do uwagi pana przewodniczącego pragnę stwierdzić, że obecnie w proponowanej przez nas treści art. 23a ust. 8 pod literą a) w pkt 4 jest zapisane „Mają stałe miejsce zamieszkania na terenie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie stwierdzam. W takim razie głos mają nasi goście.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WiceprezesPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoAdamGiersz">Rozumiem, że intencją tego projektu jest zapewnienie równego traktowania medalistów olimpijskich i paraolimpijskich. Jeżeli taka jest wola ustawodawcy i możliwości finansowe państwa, to rozumiem, że należy poprzeć ten wniosek. W tej sytuacji Polska będzie drugim krajem w Europie po Węgrzech, który przyznaje takie świadczenia olimpijczykom i paraolimpijczykom. Zaznaczam, że nie mówimy o stypendiach, tylko o świadczeniach dożywotnich.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WiceprezesPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoAdamGiersz">Przyznając tego rodzaju świadczenia należy jednak pamiętać o jednej istotnej kwestii. Otóż uważam, że nie jest trafny argument, że to są takie same osiągnięcia. Należy jednak rozróżnić, iż inna jest ranga igrzysk olimpijskich i igrzysk paraolimpijskich. To, że jest naszą wolą zrównanie tych praw, jest inną sprawą, natomiast są to zawody sportowe, których ranga się różni.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#WiceprezesPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoAdamGiersz">Ponadto igrzyska olimpijskie i igrzyska paraolimpijskie nie są tożsame. Wprawdzie rozgrywa się je na tych samych obiektach, jednak są one paralelne, ale nie tożsame.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#WiceprezesPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoAdamGiersz">Wreszcie ruch olimpijski i ruch paraolimpijski są ruchami odrębnymi. W Karcie olimpijskiej nie ma ani słowa o sporcie paraolimpijskim.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#WiceprezesPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoAdamGiersz">Tak wyglądają różnice. Argumentacja zrównująca sport olimpijski i sport paraolimpijski nie jest odpowiednia. Spotyka się ona z poważnymi kontrargumentami. Zresztą w sentencji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego te wszystkie argumenty były podkreślane.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#WiceprezesPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoAdamGiersz">Jeżeli będzie podjęta decyzja o powołaniu podkomisji, to chciałbym zwrócić uwagę, że istnieją jeszcze inne podobne problemy w obszarze polskiego sportu, w tym przede wszystkim problem zawodników, którzy nie wyjechali na igrzyska olimpijskie w Los Angeles w 1984 r. W zamian rozegrano igrzyska w Moskwie. Ci sportowcy czują się pokrzywdzeni ze względów politycznych. Zdobywali oni medale na zawodach zastępczych i teraz proszą PKOl o wsparcie w ich staraniach o uzyskanie świadczeń z zdobyte medale tak jakby startowali w Los Angeles. Argumentem jest to, że decyzją polityczną ówczesnych władz pozbawiono ich takiej możliwości.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#WiceprezesPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoAdamGiersz">Druga sprawa. Skoro mówimy o równych szansach, to mamy jeszcze grupę medalistów mistrzostw świata – proszę podkomisję o rozważenie tego problemu – którzy nie zdobywali medali olimpijskich. Medale mistrzostw świata to też są wielkie osiągnięcia sportowe, zwłaszcza w przypadku dyscyplin olimpijskich. Ci medaliści zasługują chyba na podobne potraktowanie jak sportowcy niepełnosprawni.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrezesPolskiegoZwiazkuSportowegoGluchychKrzysztofMichalczuk">Dziękuję panu przewodniczącemu za zaproszenie na posiedzenie. Dla nas sportowców niesłyszących ma ono bardzo duże znaczenie . Jest nas w kraju duża grupa. Sportowcy zrzeszeni w naszym związku mają do posłów żal o to, że zapominacie państwo o naszym środowisku. Mówi się o sportowcach niepełnosprawnych i o paraolimpiadzie. A przecież część z osób niesłyszących to także są sportowcy niepełnosprawni. Mają oni własne igrzyska olimpijskie sportu głuchych, które także odbywają się co 4 lata. Pierwsze takie igrzyska odbyły się już od 1924 roku.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrezesPolskiegoZwiazkuSportowegoGluchychKrzysztofMichalczuk">Wysyłaliśmy już pisma do resortu oraz do Komisji. Nie wiem, czy nasze wnioski zostały uwzględnione w tym projekcie, bowiem wersja projektu, którą otrzymałem, nie przewiduje nagradzania medalistów igrzysk olimpijskich głuchych. Składałem więc wniosek o uzupełnienie grupy osób uprawnionych o medalistów igrzysk olimpijskich sportu głuchych.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrezesPolskiegoZwiazkuSportowegoGluchychKrzysztofMichalczuk">W 2005 r. nasze igrzyska odbywały się w Australii. Polacy zdobyli podczas nich 5 medali, w tym 4 złote. Zdobywanie medali wcale nie było łatwe. W igrzyskach startowało ponad 3500 zawodników reprezentujących ponad 70 państw. Zdobywanie medali przez sportowców niesłyszących również wymaga ogromnego wysiłku i wkładu pracy w celu przygotowania się do startu w igrzyskach.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PrezesPolskiegoZwiazkuSportowegoGluchychKrzysztofMichalczuk">W pełni popieram wypowiedź pani posłanki. Nasze środowisko też odczuwa jako dyskryminację to, że pełnosprawni sportowcy otrzymują te świadczenia, a sportowcy niepełnosprawni są ich pozbawieni. Dlatego apeluję do państwa posłów o nadanie tych praw także sportowcom niepełnosprawnym.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PrezesPolskiegoZwiazkuSportowegoGluchychKrzysztofMichalczuk">Nam także nie jest łatwo. Obecnie bardzo duża grupa spośród sportowców niesłyszących to bezrobotni lub osoby z bardzo niskimi świadczeniami rentowymi i emerytalnymi. Osoby przygotowujące się do igrzysk muszą brać urlopy bezpłatne, żeby móc wyjeżdżać na obozy treningowe czy na samą olimpiadę. Te urlopy bezpłatne nie są wliczane do świadczeń emerytalno-rentowych. To także ma wpływ na sytuację materialną tych ludzi.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#PrezesPolskiegoZwiazkuSportowegoGluchychKrzysztofMichalczuk">Uważam, że budżet państwa nie zostanie w żadnym stopniu zachwiany, jeżeli znajdzie się w nim niewielka kwota dla sportowców niepełnosprawnych. Przecież marnowane jest mnóstwo pieniędzy publicznych. Dlatego uważam, że budżet stać na ten wydatek. Należy pomóc tym wszystkim niepełnosprawnym sportowcom, niezależnie od tego, czy są to paraolimpijczycy, czy olimpijczycy niesłyszący. Wszyscy oni muszą być jednakowo traktowani.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrezesPolskiegoTowarzystwaSpolecznoSportowegoSprawniRazemZenonJaszczur">Nasza organizacja zajmuje się sportem osób niepełnosprawnych intelektualnie. Nasi zawodnicy brali udział w dwóch paraolmipiadach i godnie reprezentowali nasz kraj. Zgadzam się z wypowiedziami wszystkich państwa posłów – panów posłów Tadeusza Tomaszewskiego, Jana Łącznego, Mirosława Drzewieckiego, a szczególnie pani posłanki Beaty Bublewicz. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że to rozwiązanie jest bardzo istotne dla tej grupy ludzi.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrezesPolskiegoTowarzystwaSpolecznoSportowegoSprawniRazemZenonJaszczur">Mogę mówić o sporcie w środowisku ludzi upośledzonych intelektualnie w stopniu lekkim. Są takie osoby, którzy całe życie poświęcają sportowi. Gdy dobiega końca ich kontakt ze sportem, to w zasadzie kończy się ich życie. Nie mają oni pracy ani środków do życia. Zgadzam się z opinią, że nie można porównywać sportu olimpijskiego ze sportem paraolimpijskim. To nie musi być taka sama kwota, a dolna granica wiekowa powinna w przypadku wszystkich wynosić 35 lat.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrezesPolskiegoTowarzystwaSpolecznoSportowegoSprawniRazemZenonJaszczur">Na pewno całe środowisko będzie teraz oczekiwać na efekty pracy podkomisji, którą Komisja ewentualnie powoła.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są jeszcze chętni do zabrania głosu? Nie stwierdzam. Zamykam zatem pierwsze czytanie projektu. Czy są wnioski formalne?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po pierwsze, składam wniosek o powołanie podkomisji, która zajęłaby się pracami nad projektem poselskim oraz projektem rządowym, który i tak będzie musiał najpierw trafić do pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po drugie, wolą naszej Komisji jest to, żeby podkomisja podjęła prace, ale nie kończyła jej, zanim Komisja skieruje do niej projekt rządowy po zakończeniu pierwszego czytania. Nie będzie zatem niebezpieczeństwa, że coś zostanie uchwalone, zanim pojawi się projekt rządowy. Sądzę, że projekt rządowy również powinien być rozpatrywany przez tę podkomisję. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, żeby powołać dzisiaj podkomisję i rozpatrzyć podczas jej prac wiele kwestii poruszonych na dzisiejszym posiedzeniu przez inne środowiska.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przypominam, że funkcjonuje jeszcze ruch Olimpiad Specjalnych, w ramach którego sport uprawiają osoby niepełnosprawne intelektualnie. Zagadnienie jest zatem szerokie. Powołanie podkomisji umożliwi zajęcie się nimi wszystkimi w sposób wnikliwy. Będzie na to czas. Jak trafi do Sejmu projekt rządowy, to będzie można porównać szczegółowe zapisy obu projektów i przejść do podejmowania decyzji. Powołanie podkomisji spowoduje, że po prostu będzie więcej czasu, żeby spokojnie wszystko przygotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselJacekFalfus">Chciałbym złożyć wniosek formalny, żeby jednak poczekać do momentu wpłynięcia projektu rządowego. Rzecz w tym, że ów projekt będzie – jak sądzę dotyczył dokładnie tej samej materii. Jednocześnie projekt ten będzie pełniejszy, ponieważ będą lepiej określone możliwości finansowania nie tylko w tym roku, ale również w latach następnych. Przecież ta nowelizacja będzie stanowiła stałe zobowiązanie finansowe na kolejne lata.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselJacekFalfus">Ponadto dowiedzieliśmy się dzisiaj, że prace nad projektem rządowym naprawdę są już na ukończeniu. Stąd mój wniosek formalny. Pierwsze czytanie projektu rządowego i tak musi się odbyć. Uważam, że podkomisja będzie mogła realizować swoje prace dopiero wtedy, gdy trafią do niej obydwa projekty. Nie sądzę, żeby te prace miały trwać długo, zwłaszcza, że stanowisko rządu w kwestii proponowanych rozwiązań jest bardzo przychylne.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PoselJacekFalfus">Mój wniosek byłby sformułowany w ten sposób, żeby poczekać nie dłużej niż trzy tygodnie. W tym momencie apeluje do rządu, żeby prace nad projektem nie trwały dłużej niż trzy tygodnie. Przeprowadzimy wówczas pierwsze czytanie, a następnie powołamy podkomisję, która będzie mogła pracować nad obydwoma projektami.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są jeszcze jakieś uwagi lub propozycje? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselJanuszWojcik">Przegłosujemy zatem pierwszy ze złożonych wniosków formalnych, zgłoszony przez pana posła Tadeusza Tomaszewskiego. Kto z państwa jest za tym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy 7 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, opowiedziała się za powołaniem podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie Ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (druk nr 374)</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PoselJanuszWojcik">Podkomisja ma liczyć 5 osób. Proszę o zgłaszanie kandydatur według parytetów. Zaczniemy od Klubu Poselskiego PiS.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselJacekFalfus">Zgłaszam kandydatury posłów Dariusza Olszewskiego i Grzegorza Janika.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy panowie posłowie wyrażają zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselDariuszOlszewski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselGrzegorzJanik">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanuszWojcik">Proszę o zgłoszenie jednej osoby z Platformy Obywatelskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Dlaczego tylko jednej? Według jakiego klucza to jest przeprowadzane?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselJanuszWojcik">Według parytetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Co to są za parytety? To nie jest dobry parytet.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselJanuszWojcik">Była propozycja, żeby podkomisja liczyła 5 osób. W związku z tym, z PiS, jako z największego klubu, w skład podkomisji miały wejść 2 osoby z PiS, z PO – 1 osoba, z Samoobrony – 1 osoba i z SLD – 1 osoba.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PoselJanuszWojcik">Głos z sali:</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PoselJanuszWojcik">A z PSL?</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PoselJanuszWojcik">Głos z sali:</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#PoselJanuszWojcik">A z LPR?</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#PoselJanuszWojcik">Proszę bardzo. Może być zgłoszony wniosek o rozszerzenie składu podkomisji do 7 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoslankaJoannaSkrzydlewska">Zgłaszam wniosek formalny o rozszerzenie składu podkomisji do 7 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselJanuszWojcik">Kto z państwa jest za tym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PoselJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja 18 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się, opowiedziała się za rozszerzeniem składu podkomisji do 7 osób.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PoselJanuszWojcik">Rozumiem, że PO miała zgłosić jedną kandydaturę. W taki razie proszę zgłosić jeszcze 1 osobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselDariuszOlszewski">Przepraszam, ale z PO w skład podkomisji ma wejść 1 osoba, natomiast rozszerzamy skład podkomisji o przedstawicieli PSL i LPR.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselJanuszWojcik">Taki sens miały wypowiedzi poprzednie oraz rozszerzenie składu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Jeżeli państwu zależy, to PO chętnie odda to miejsce i będziecie mieli 3 reprezentantów. Pasuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselDariuszOlszewski">Panie przewodniczący, czy mogę się wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselJanuszWojcik">Chwileczkę, może wyjaśnijmy tę kwestię. Skład 5-osobowy był za mały, żeby w podkomisji były reprezentowane wszystkie kluby. W związku z tym, że niezaprzeczalnie największym klubem jest Klub Parlamentarny PiS, do podkomisji wchodzi jego 2 przedstawicieli. Rozszerzyliśmy liczebność podkomisji do 7 osób, żeby wszystkie kluby miały swoich reprezentantów w jej składzie. Przyjmijmy taką formułę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Zgłaszam kandydaturę pani posłanki Beaty Bublewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy pani posłanka zgadza się kandydować?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoslankaBeataBublewicz">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselJanuszWojcik">Kogo zgłasza klub Samoobrony?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselJanBednarek">Chciałbym zgłosić kandydaturę pani posłanki Małgorzaty Olejnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy pani posłanka wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoslankaMalgorzataOlejnik">Tak, wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselJanuszWojcik">Kogo zgłasza klub SLD?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselBoguslawWontor">Zgłaszam kandydaturę pana posła Tadeusza Tomaszewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselJanuszWojcik">Jeszcze kandydatura z LPR.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselJacekFalfus">Zgłaszam do składu podkomisji pana posła Stanisława Zadorę.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselStanislawZadora">Tak, wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselJanuszWojcik">Kto z PSL?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselGrzegorzJanik">Zgłaszam kandydaturę pana posła Mirosława Pawlaka</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselMiroslawPawlak">Wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselJanuszWojcik">Powołaliśmy zatem podkomisję nadzwyczajną w 7-osobowym składzie.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PoselJanuszWojcik">Nie ma uwag, zatem zamykam drugi punkt porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PoselJanuszWojcik">Informuję, że Komisja przeprowadzi pierwsze czytanie projektu rządowego po jego skierowaniu do Komisji. Podejmiemy wówczas odpowiednie kroki legislacyjne w celu łącznego rozpatrzenia obu projektów. Rozumiem, że zgodnie z wypowiedzią pana ministra projekt rządowy wpłynie do Sejmu w ciągu kilku tygodni. Może poproszę pana ministra o sprecyzowanie, co o znaczy „kilka tygodni”.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Potwierdzam informację, którą wcześniej przekazałem. Dopełnię wszelkich starań, żeby ten projekt trafił pod obrady Rady Ministrów. Deklaruję pełną współpracę z podkomisją.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Mam jeszcze jedną drobną uwagę. Otóż projekt ministerialny – niebawem będzie to projekt rządowy – będzie projektem szerszym, ponieważ obejmie więcej zagadnień. Spraw sportu osób niepełnosprawnych jest tylko jednym z elementów opracowywanego projektu nowelizacji. Bardzo się cieszę, że podkomisja została powołana w większym składzie, ponieważ będzie ona w stanie bez żadnego problemu ogarnąć szerokie spektrum zagadnień i spowodować, że te istotne rozwiązania zostaną uchwalone przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselJanuszWojcik">Czy są jeszcze jakieś uwagi w ramach tego punktu porządku obrad? Nie stwierdzam. Zamykam zatem drugi punkt porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PoselJanuszWojcik">Przechodzimy do trzeciego punktu porządku obrad – sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PoselJanuszWojcik">Nie stwierdzam. W takim razie chciałbym poinformować Komisję o planowanym wyjeździe reprezentacji naszej Komisji do Chin. Pierwotnie nasza delegacja miała liczyć 7 osób. Tak jak to bywało w przypadku innych Komisji – na przykład Komisji Finansów Publicznych – chcieliśmy pojechać w szerszym składzie. Razem z panem posłem Jackiem Falfusem prowadziliśmy rozmowy z marszałkiem Sejmu, do którego należy decyzja w sprawie tego typu wyjazdów.</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#PoselJanuszWojcik">W związku z kosztami przelotu – Chińczycy pokrywają koszty utrzymania oraz przemieszczania się wewnątrz Chin – które okazały się zbyt wysokie, na wniosek pana marszałka skład delegacji został zmniejszony do 3 osób, czyli do ścisłego prezydium Komisji. Podczas tego wyjazdu mamy się spotkać z najwyższymi władzami parlamentu chińskiego. Nie chcąc przedłużać posiedzenia nie będę teraz podawał szczegółowego programu wyjazdu. Ogólnie mówiąc, zapoznamy się z prowadzonymi w chinach działaniach w zakresie kultury fizycznej i sportu, ale zwłaszcza w zakresie budowy obiektów sportowych, które będą areną zmagań podczas igrzysk olimpijskich w 2008 r. Będziemy wizytowali największe obiekty kompleksu olimpijskiego, a także zapoznamy się ze sposobem ich zarządzania i finansowania w trakcie oraz po igrzyskach.</u>
<u xml:id="u-70.4" who="#PoselJanuszWojcik">Inny istotny temat to współpraca Polski z ChRL w obszarze systemów organizacyjno-szkoleniowych stosowanych w różnych federacjach sportowych z obu krajów.</u>
<u xml:id="u-70.5" who="#PoselJanuszWojcik">W skład delegacji wchodzą zastępcy przewodniczącego Komisji Jacek Falfus i Mirosław Drzewiecki oraz ja. Wylatujemy 25 maja, a powrót 31 maja.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Mam prośbę, żeby podczas pobytu w Chinach zwrócono uwagę na elementarne łamanie praw człowieka na terenie tego kraju. Bardzo bym o to prosił, jako poseł, który od wielu lat zauważa lekceważenie tego zasadniczego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselJanuszWojcik">To jest bardzo słuszna uwaga. Zresztą dzisiaj odbywa się na ten temat spotkanie w Sejmie. Więcej na ten temat wie pan poseł Jacek Falfus.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PoselJacekFalfus">Właśnie dostałem SMS-a, że Klub Parlamentarny PiS organizuje dzisiaj otwarte spotkanie z chińskim obrońcami praw człowieka. Odbędzie się ono w sali 120 o godzinie 20.00.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PoselJanuszWojcik">Mam jeszcze informację na temat wyjazdowego posiedzenia Komisji, które odbędzie się w dniach 17–19 maja w Łomży, Suwałkach, Białymstoku i Hajnówce. Członkowie Komisji otrzymali program wyjazdu. Chciałbym się dowiedzieć, w jakim składzie wyjeżdżamy i dlatego prosiłbym obecnych członków Komisji o potwierdzenie lub nie uczestnictwa w tym posiedzeniu wyjazdowym.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PoselJanuszWojcik">Czy pan poseł Jan Bednarek będzie obecny na posiedzeniu wyjazdowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoselJanBednarek">Tak, będę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pani posłanka Beata Bublewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoslankaBeataBublewicz">Niestety nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Marian Daszyk.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PoselJanuszWojcik">Poseł Marian Daszyk (niez.):</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#PoselJanuszWojcik">Nie jadę.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Mirosław Drzewiecki</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PoselMiroslawDrzewiecki">Nie jadę.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Jacek Falfus.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PoselJacekFalfus">Nie mogę w tym momencie powiedzieć, że będę.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Czesław Fiedorowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PoselCzeslawFiedorowicz">Będę w dniach 17 i 18 maja.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Mieczysław Golba.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PoselMieczyslawGolba">Nie będę obecny.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Grzegorz Janik.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselGrzegorzJanik">Nie rozstrzygnę dzisiaj, czy będę na tym posiedzeniu. Może będę wiedział już wieczorem.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pana posła Romana Koseckiego nie ma, ale z tego, co widzę, to potwierdził on obecność w dniach 17 i 18 maja.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Marek Matuszewski jest nieobecny.</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#PoselJanuszWojcik">Pani posłanka Małgorzata Olejnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PoslankaMalgorzataOlejnik">Nie będę obecna i już przedstawiłam usprawiedliwienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Dariusz Olszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PoselDariuszOlszewski">Nie będę obecny.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Zbigniew Pacelt jest niobecny.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Mirosław Pawlak.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PoselMiroslawPawlak">Nie będę mógł jechać.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pani posłanka Joanna Skrzydlewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PoslankaJoannaSkrzydlewska">Raczej nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pana posła Stanisława Szweda nie ma.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Nie. Nie mogę.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Bogusław Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PoselBoguslawWontor">Poinformowałem sekretariat Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PoselJanuszWojcik">Że pan jedzie, jak rozumiem.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#PoselJanuszWojcik">Ja bym naprawdę prosił o nie żartowanie z tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PoselBoguslawWontor">Ale, panie przewodniczący, pan też chyba trochę żartuje. Wystarczy przecież lista, na którą wszyscy się mogli wpisywać. Po co to publiczne przepytywanie nas przy gościach, czy ktoś gdzieś pojedzie czy nie? Zastanawiam się, jaki to ma sens. Takie praktyki nie były nigdy stosowane. Z tego, co wiem, to pracownicy sekretariatu Komisji nawet dwukrotnie do mnie dzwonili i ja wypowiadałem się w sprawie mojego udziału w posiedzeniu wyjazdowym. Wydaje mi się, że pozostali członkowie Komisji również to uczynili.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#PoselBoguslawWontor">Pan przewodniczący powinien dzisiaj dysponować pełną informacją na temat tego, kto wyjeżdża na to posiedzenie. Jeżeli są jakieś wątpliwości, to można przeprowadzać rozmowy indywidualne, a nie urządzać tutaj takie przepytywanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PoselJanuszWojcik">To nie jest żadne przepytywanie, tylko po prostu chęć skompletowania składu członków Komisji na ten wyjazd. Planowaliśmy go dużo wcześniej, czyli pół roku temu. Problem polega na tym, że przedtem część z państwa posłów – nie będę w tej chwili odczytywał ich nazwisk – potwierdzała swój wyjazd w sekretariacie, a dzisiaj mówią, że nie jadą. Zatem, niech pan poseł nie dziwi się, że pytam, kto rzeczywiście jedzie na Podlasie.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#PoselJanuszWojcik">Być może nie była potrzebne zadawanie tych pytań przy zaproszonych gościach. Sprawa jest jednak o tyle istotna, że ma to być posiedzenie Komisji, na które oczekują członkowie władz wojewódzkich oraz mieszkańcy tych terenów. Z pewnością nasza wizyta tam jest potrzebna w kontekście niezbędnych inwestycji, o których MSport z pewnością wie.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#PoselJanuszWojcik">Z tego, co mi wiadomo, pan poseł Stanisław Zadora będzie obecny na tym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#PoselJanuszWojcik">Pan poseł Wojciech Ziemniak także.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PoselWojciechZiemniak">Nie potwierdziłem. Niestety, nie mogę być obecny na tym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PoselJanuszWojcik">To już wszyscy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PoselJanBednarek">Chciałbym zapytać, ilu nas będzie na tym wyjazdowym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PoselJanuszWojcik">Rozmawialiśmy o tym wyjazdowym posiedzeniu podczas dzisiejszego posiedzenia Komisji i będziemy jeszcze rozmawiali w celu ustalenia wszystkich szczegółów. Po to, żeby to posiedzenie wyjazdowe mogło się odbyć, potrzebne jest kworum, czyli obecność minimum 7 członków Komisji. Ta sprawa na pewno zostanie bardzo dokładnie przeanalizowana.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#PoselJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w ramach spraw bieżących?</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#PoselJanuszWojcik">Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-106.3" who="#PoselJanuszWojcik">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję państwu posłom, panu ministrowi oraz pozostałym gościom.</u>
<u xml:id="u-106.4" who="#PoselJanuszWojcik">Zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>