text_structure.xml
49.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Zdrowia. Witam serdecznie przedstawicieli rządu, członków Komisji oraz zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zawodzie fizjoterapeuty i samorządzie zawodowym fizjoterapeutów /druk nr 330/. Czy są uwagi do porządku? Nikt się nie zgłasza. Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przypomnę państwu, że na poprzednim posiedzeniu Komisji rozpatrzyliśmy cztery rozdziały projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu podkomisji. Przed nami rozdz. 5.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 28. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 28. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 29, który określa zadania samorządu. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAndrzejRys">Chciałem powiedzieć, że żaden samorząd nie ma uprawnień do prowadzenia badań w zakresie ochrony zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Uważam, że zastrzeżenie ministra Andrzeja Rysia jest w pełni zasadne. Proponuję więc skreślić pkt 6 w tym artykule, aby zadanie w postaci prowadzenia badań w zakresie ochrony zdrowia nie należało do kompetencji samorządu fizjoterapeutów. Temu służą towarzystwa i instytucje naukowe, rządowe lub prywatne.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 29 wraz z modyfikacją polegającą na skreśleniu pkt. 6. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 30, który wymienia organy samorządu fizjoterapeutów oraz mówi, że członkami tych organów mogą być tylko fizjoterapeuci.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Chciałem zwrócić uwagę na dwuinstancyjność zawartą w ust. 1, w którym jest mowa o Wyższym Sądzie Dyscyplinarnym i Sądzie Dyscyplinarnym. Proponowałbym zająć się tym problem później, gdyż być może ta kwestia będzie wyjaśniona w którymś z kolejnych artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 30. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 31, który określa kadencyjność samorządu. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 31. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 32 określającego tryb wyborów do samorządu. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Sądzę, że ten artykuł jest niedopracowany. Jak kilkadziesiąt tysięcy ludzi może się zebrać w jednym miejscu i wybrać swoich przedstawicieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">W art. 37 jest mowa, że w Krajowym Zjeździe Fizjoterapeutów wezmą udział delegaci wybrani przez zgromadzenia wojewódzkie fizjoterapeutów. W zgromadzeniu wojewódzkim mogą uczestniczyć fizjoterapeuci zamieszkali na terenie danego województwa. Przypominam, że tryb wyboru i organizacji izby samorządu jest taki sam, jak w przypadku diagnostów laboratoryjnych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 32. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 33 mówiącego o sposobie podejmowania uchwał organów samorządu. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 33. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 34, który mówi, iż Krajowa Rada Fizjoterapeutów corocznie przedstawia informację o funkcjonowaniu samorządu Prezydentowi RP. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Wydaje mi się, że informacja powinna być przedstawiana właściwemu ministrowi do spraw zdrowia, który w pierwszych artykułach tej ustawy jest wskazany jako organ nadzorujący ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Chciałem zgłosić podobny wniosek, ponieważ prezydent ma inne do wypełnienia funkcje konstytucyjne. O ile wiem, Izba Lekarska i Izba Pielęgniarska nie składają informacji Prezydentowi RP, lecz tylko ministrowi zdrowia, który je kontroluje na podstawie ustawy. W związku z tym proponowałbym, aby Krajowa Rada Fizjoterapeutów składała corocznie informację o funkcjonowaniu samorządu ministrowi właściwemu do spraw zdrowia. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 34 o następującym brzmieniu: "Krajowa Rada Fizjoterapeutów przedstawia corocznie informację o funkcjonowaniu samorządu ministrowi właściwemu do spraw zdrowia". Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 35 mówiącego o trybie zaskarżania do Sądu Najwyższego uchwał organu samorządu. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 35. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 36, który mówi, iż najwyższym organem samorządu jest Krajowy Zjazd Fizjoterapeutów. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 36. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 37, w którym są określone zasady wyboru delegatów do poszczególnych szczebli samorządu fizjoterapeutów. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 37. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 38 określającego kompetencje Krajowego Zjazdu Fizjoterapeutów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Kto określi pierwsze zasady wyboru pierwszych delegatów?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Może pan przewodniczący podkomisji zechce wyjaśnić, jak będzie wyglądać powołanie pierwszych organów samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Art. 71 mówi o inicjacji samorządu fizjoterapeutów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Minister zdrowia powołuje Komitet Organizacyjny pierwszego Krajowego Zjazdu Fizjoterapeutów. Wrócimy do tego artykułu w odpowiednim momencie. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 38. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 39 mówiącego o powołaniu Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Fizjoterapeutów. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 39. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 40, który określa organy Krajowej Rady Fizjoterapeutów. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 40. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 41 określającego zakres działania Krajowej Rady Fizjoterapeutów. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Wydaje mi się, że pkt 4 powinien brzmieć w następujący sposób: "opiniowanie programów wyższych studiów zawodowych, studiów wyższych oraz kształcenia zawodowego z zakresu fizjoterapii".</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Czy sformułowanie "Zespół Wizytatorów" zawarte w pkt. 7 pojawia się w kolejnych artykułach?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Zapis o wyborze tego zespołu pojawia się we właściwym miejscu. Natomiast, należałoby określić, jakie są jego zadania. Czy pan przewodniczący mógłby tę kwestię wyjaśnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Samorząd będzie sprawował nadzór nad jednostkami, w których będą wykonywane czynności z zakresu fizjoterapii. Tak więc musi posiadać instrument, który pozwoli zweryfikować sposób udzielania świadczeń oraz sytuację w tych jednostkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jest to więc przygotowanie do funkcji kontrolnej ze strony Krajowej Rady Fizjoterapeutów. Zespół Wizytatorów dostarczy Radzie informacji niezbędnych do podjęcia decyzji w zakresie przyznawania licencji lub jej przedłużania. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Wydaje mi się, że w pkt. 10 należałoby dodać słowo "szczegółowych" po wyrazie "ustalanie".</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jaka jest opinia Biura Legislacyjnego w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Podzielamy stanowisko ministra Andrzeja Rysia.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 41 wraz z modyfikacją pkt. 10. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 42 określającego zakres działania Komisji Rewizyjnej. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 42. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 43 mówiącego o odwołaniu do Wyższego Sądu Dyscyplinarnego od orzeczeń Sądu Dyscyplinarnego. Kompetencje tego sądu, o które pytał minister Andrzej Ryś, są zapisane w art. 44. Art. 43-45 dotyczą Sądu Dyscyplinarnego, Wyższego Sądu Dyscyplinarnego i Rzecznika Dyscyplinarnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Wydaje mi się, że jeden sąd jest wystarczający.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Na poprzednim posiedzeniu Komisji przedstawiciele rządu domagali się wieloinstancyjności w postępowaniu innego rodzaju. Uwzględniliśmy więc potrzebę istnienia wieloinstancyjności także w wypadku sądownictwa dyscyplinarnego wewnętrznego. W efekcie sprawa będzie mogła być rozpatrywana przez różne składy sędziowskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy wieloinstancyjność jest zapisana w ustawie o diagnostyce laboratoryjnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Zachowajmy więc te same zasady. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 43-45. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 46 mówiącego o ochronie funkcji z wyboru w organach samorządu. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 46. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 47, który mówi, iż samorząd może prowadzić działalność gospodarczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Ten problem był już dyskutowany i były głosy, aby ograniczyć tę działalność tylko do funkcji statutowych, tak jak to ma miejsce w przypadku samorządu lekarskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Pamiętam dokładnie tę dyskusję, ponieważ wtedy zaproponowałem, aby działalność samorządu była ograniczona tylko do funkcji statutowych. Do prowadzenia działalności gospodarczej są powołane spółki i inne podmioty prawne.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Jest to analogiczne do rozwiązania zawartego w ustawie o diagnostyce laboratoryjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Zadziwiającą sprawą jest to, że przyznajemy korporacjom jakiekolwiek prawa do prowadzenia działalności gospodarczej. Proponuję skreślić art. 47 i ust. 3 w art. 48. Przyznanie takiego prawa związkom zawodowym spowodowało, że stały się one przedsiębiorstwami.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy pan minister popiera propozycję posła Jerzego Koralewskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły propozycję posła Jerzego Koralewskiego polegającą na skreśleniu art. 47 i przyjęciu art. 48 bez pkt. 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 49 mówiącego o postępowaniu egzekucyjnym w przypadku nie opłaconych w terminie składek członkowskich i kosztów postępowania. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">Jeśli ktoś nie płaci składek, jest skreślony. Jakie więc postępowanie wchodzi w grę?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Każdy fizjoterapeuta ma obowiązek należeć do izby i płacić składki.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Podobnie jest w przypadku samorządu lekarskiego, do którego przynależność jest obowiązkowa. Nie opłacone składki na korporację są z całą surowością ściągane. Stąd jest odwołanie do postępowania egzekucyjnego w administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 49. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przechodzimy do rozdz. 6 - "Odpowiedzialność dyscyplinarna". Przystępujemy do rozpatrzenia art. 50-59. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 50-59. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 60. Chciałem zapytać, czy w ustawie musimy tak szczegółowo określać tryb postępowania dyscyplinarnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Są to gwarancje dla osób, które spotykają się z zarzutami natury dyscyplinarnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy nie można się odwołać do ogólnych reguł w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Postępowanie dyscyplinarne powinno być szczegółowo uregulowane, ponieważ jest to gwarancja ochrony prawa członka samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselTadeuszPawlus">W art. 60 po raz pierwszy pojawia się organ prasowy samorządu. Czy na podstawie tego zapisu można stwierdzić, iż samorząd będzie miał swój organ prasowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Tak. Wynika z niego, że wydawanie jego będzie obowiązkowe. Byłoby dobrze umieścić go w zadaniach Krajowej Rady Fizjoterapeutów. Jeśli tego nie zrobimy, będzie luka prawna, ponieważ w art. 60 organ jest wymieniony, ale nigdzie wcześniej nie ma mowy o tym, kto ma go prowadzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Chciałem zapytać, czy orzeczenie o winie danego fizjoterapeuty będzie opublikowane w tym organie? Jeśli ustawa tego nie przewiduje, nie ma racji bytu zapis art. 60, ponieważ nie tylko informacja o umorzeniu postępowania winna być opublikowana, lecz także orzeczenie o winie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Nie ma przepisu o publikacji wyroku skazującego. Natomiast, Krajowa Rada Fizjoterapeutów prowadzi listę ukaranych i każdy może się zwrócić o podanie informacji, kto znajduje się na tej liście.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Czy osoby uniewinnione również będą umieszczane na tej liście?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Nie, nie będą. Z jednej strony mamy listę, która publikuje przypadki orzeczenia kary dyscyplinarnej. Z drugiej osoby uniewinnione będą mogły złożyć wniosek o publikację orzeczenia o uniewinnieniu w organie prasowym samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Myślę, że to jest dobre rozwiązanie, ponieważ art. 60 chroni dobra osobiste osoby, która została uniewinniona bądź wobec której umorzono postępowanie. Podzielam zdanie posła Tadeusza Pawlusa, że organ prasowy samorządu powinien się pojawić w art. 41 mówiącym o zadaniach Krajowej Rady Fizjoterapeutów. Chciałbym zgłosić wniosek, aby wprowadzić do zadań Rady wydawanie prasowego organu samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">To sformułowanie bardzo źle brzmi. Lepsze byłoby chyba określenie "biuletyn samorządu", które w art. 60 zastąpiłoby poprzednie sformułowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły wniosek o rozszerzenie w art. 41 zadań Rady o wydawanie biuletynu samorządu i zastąpieniu w art. 60 wyrazów "organie prasowym samorządu" wyrazami "biuletynie samorządu". Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie art. 60? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 60. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 61 mówiącego o liście ukaranych prowadzonej przez Krajową Radę Fizjoterapeutów. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 61. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 62, który mówi o kasacji ze strony Sądu Najwyższego. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 62. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 63 i 64. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 63 i 64. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-51.5" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przechodzimy do rozdz. 7 - "Odpowiedzialność karna", w którym jest jeden art. 65. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałabym wnieść autopoprawkę. W ust. 3 powinno być powołanie się na ust. 1 i 2 tego artykułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Chciałbym zwrócić uwagę, że w pierwszych artykułach ustawy mówiliśmy o zawodzie terapeuty. W związku z tym byłoby lepiej zastąpić pierwszą część zdania ust. 1 mówiącą, iż "Kto bez uprawnień wykonuje czynności fizjoterapeutyczne," wyrazami: "Kto bez uprawnień wykonuje zawód fizjoterapeuty".</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Ustawa w art. 70 dopuszcza prawo wykonywania czynności fizjoterapeutycznych przez dwa lata przez osoby, które nie wykonują zawodu w rozumieniu ustawy. Tak więc trzeba w art. 65 zachować szeroką formułę zakazu prowadzenia czynności fizjoterapeutycznych bez podstawy prawnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Czy są to czynności, które, zgodnie z art. 5, ma określić minister zdrowia?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje mi się, że należałoby wskazać w art. 65, iż w tym zapisie chodzi o zawód terapeuty.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Wskazałem na art. 70, który stanowi, iż będzie obowiązywał dwuletni okres, kiedy osoby nie wpisane na listę, tzn. nie wykonujące zawodu, będą świadczyły czynności fizjoterapeutyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Może byłoby lepiej napisać w tym artykule, iż: "Kto bez uprawnień wykonuje zawód fizjoterapeuty lub wykonuje czynności fizjoterapeutyczne"?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przepis przejściowy mówi tylko o tym, że w ciągu dwóch lat osoba nie wpisana na listę ma uprawnienia do wykonywania czynności fizjoterapeutycznych. Byłabym więc za poprawką posła Stanisława Grzonkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Proponowałbym zostawić "czynności fizjoterapeutyczne", które stanowią szerszą formułę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">To nie jest szersza formuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Moim zdaniem, szersza, ponieważ może je wykonywać osoba, która nie wykonuje zawodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Jak rozumiem, art. 70 gwarantuje, że przez dwa lata osoba wykonująca czynności fizjoterapeutyczne nie będzie karana z tego powodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Za dwa lata ten przepis nie będzie już aktualny. Wtedy jedyną sankcją, jaką podkomisja proponuje, będzie grzywna dla każdego, kto będzie bez uprawnień wykonywał zawód fizjoterapeuty lub czynności fizjoterapeutyczne. Nie jest to za wysoka kara, a więzieniem nie chcemy straszyć. Proponowałbym przychylić się do sugestii Biura Legislacyjnego, aby art. 65 ust. 1 stanowił: "Kto bez uprawnień wykonuje zawód fizjoterapeuty lub wykonuje czynności fizjoterapeutyczne" i dalej bez zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Przepraszam, że wracam do wcześniejszego artykułu. Ale chciałem zwrócić uwagę, że nigdzie nie mamy zapisu o egzaminie, który powinien być umieszczony w katalogu zadań samorządu fizjoterapeutów wymienionym w art. 29.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Moim zdaniem, pkt. 1 tego artykułu mówiący o sprawowaniu nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu mieści w sobie przeprowadzanie egzaminu jako jeden z elementów tego nadzoru.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Wszystkie przepisy ustawy są równoważne. Jeżeli ustawodawca w odrębnym rozdziale określa, czym jest egzamin i jakie są zasady jego przeprowadzania, to oczywiście jest to zadanie samorządu i nie musi być szczegółowo powtarzane w katalogu zadań samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Pkt 1 mówi o wykonywaniu zawodu, a przecież nie można wykonywać zawodu, zanim nie zda się egzaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Chciałem zapytać przedstawicielkę Biura Legislacyjnego, czy zapis pkt. 1 mieści w sobie pojęcie egzaminu?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Wolałabym w art. 41 powtórzyć zapis mówiący o egzaminie, ponieważ jest w nim mowa o uchwalaniu regulaminu m.in. składania egzaminu na fizjoterapeutę.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Art. 27 stanowi, że egzamin organizuje, przeprowadza oraz powołuje komisję egzaminacyjną Krajowa Rada Fizjoterapeutów.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Dodam jeszcze, że przyjęliśmy poprawkę, iż minister w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminu. Tak więc nie powinniśmy rozszerzać zadań samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">Art. 6 mówi, że na listę fizjoterapeutów wpisuje się osobę, która m.in. ukończyła studia zawodowe lub magisterskie w zakresie fizjoterapii albo w zakresie wychowania fizycznego. Natomiast, nie ma żadnej wzmianki o praktykach zawodowych. A jest to zawód, który będzie wykonywany w stosunku do pacjentów. Pielęgniarka, lekarz czy diagnosta laboratoryjny muszą odbyć praktykę zawodową, aby zdać egzamin i uzyskać wpis do rejestru.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przypomnę, że ta sprawa była dyskutowana na poprzednim posiedzeniu Komisji, państwo zdecydowaliście o innym trybie dopuszczania do zawodu. Proponowałbym, jeśli ta kwestia pozostaje dla pana posła otwarta, w drugim czytaniu zgłosić taką poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Art. 25 mówi, iż celem egzaminu jest sprawdzenie, czy kandydat na fizjoterapeutę jest należycie przygotowany do wykonywania zawodu, a przede wszystkim, czy poza znajomością wiedzy teoretycznej posiada umiejętność praktycznego jej stosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Wnoszę z tego zapisu, że podczas studiów będą organizowane stosowne praktyki i część egzaminów będzie sprawdzać praktyczne umiejętności.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">Takie rozwiązanie nie stanowi o dostatecznym zabezpieczeniu praw pacjenta. Praktyki studenckie w przypadku studiów medycznych nie są wystarczające do zdobycia doświadczenia na odpowiednim poziomie. Człowiek uczy się medycznego zawodu podczas pracy przy pacjencie pod kontrolą osoby uprawnionej z odpowiednim stażem.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Nie wracamy już do tego artykułu, ponieważ na poprzednim posiedzeniu Komisji był przyjęty.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie art. 65? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 65 wraz ze zmianami dotyczącymi ust. 1 i 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przechodzimy do rozdz. 8 - "Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe". Przystępujemy do rozpatrzenia artykułu 66. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 66. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 67. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PoselTadeuszZielinski">W tym artykule jest błąd literowy. Zamiast wyrazów "art. 67" winny być wyrazy "art. 66".</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 67. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałabym przedstawić propozycję nowego artykułu, który byłby konsekwencją przyjęcia ust. 1a w art. 6, w którym zapisalibyśmy, iż z dniem 31 grudnia 2010 skreśla się z rejestru osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1a, o ile wcześniej nie uzupełnią kwalifikacji poprzez ukończenie studiów zawodowych lub magisterskich w zakresie fizjoterapii.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Proponuję zmianę daty na 31 grudnia 2011 r., aby było pełne 10 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jak będzie ostatecznie wyglądała poprawka?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">"Z dniem 31 grudnia 2011 skreśla się z rejestru osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1a, o ile wcześniej nie uzupełnią kwalifikacji poprzez ukończenie studiów zawodowych lub magisterskich na kierunku fizjoterapii".</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przyznajemy więc technikom fizjoterapii 10 lat na dostosowanie się do wymogów ustawy. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie tej propozycji, którą oznaczymy art. 67a? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 67a. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-85.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 68 i 69. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 68 i 69. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-85.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 70.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejRys">Proponowałbym dopisać na początku tego artykułu wyrazy "zawód fizjoterapeuty".</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Moim zdaniem dopuszczenie do zawodu następuje w momencie wpisu na listę. Do czasu zaś wpisu dana osoba wykonuje czynności fizjoterapeutyczne. Chciałem zapytać przedstawicielkę Biura Legislacyjnego, czy w art. 5 ust. 1 mamy stwierdzenie "prawo samodzielnego wykonywania zawodu" czy "prawo wykonywania zawodu", ponieważ zrezygnowaliśmy z wyrazu "samodzielnego".</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie zrezygnowaliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PoselTadeuszZielinski">A powinniśmy zrezygnować, ponieważ po przyjęciu poprawki mówiącej o technikach fizjoterapii jest to nieaktualne określenie, a ponadto niepotrzebne, gdyż wykonywanie zawodu jest czynnością samodzielną.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Wypadałoby zrezygnować z tego określenia ze względów legislacyjnych, gdyż ono nic nie oznacza. Proszę Biuro Legislacyjne o dokonanie stosownych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">W tej ustawie jest wiele niejasnych zapisów. Np. w art. 26, który już został przyjęty, ust. 2 stanowi, iż "wniosek o dopuszczenie do egzaminu zawiera nazwisko, imię lub imiona, datę urodzenia, adres zamieszkania, życiorys, odpis dyplomu ukończenia wyższych studiów".</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#PoselAndrzejOlszewski">Ust. 3 zaś mówi, że "do wniosku, o którym mowa w ust. 2, można dołączyć dokumenty potwierdzające posiadane dodatkowe kwalifikacje". Z tego wynika, że dopuszczony do wykonywania zawodu fizjoterapeuty jest tylko ten, kto posiada dyplom wyższej uczelni z tytułem magistra. Co się dzieje z technikami fizjoterapeutami?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">W przeciągu 10 lat muszą się dostosować do wymogów ustawy. Przed chwilą mówiliśmy o tym.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">Czy przez ten czas mają uzyskać dyplom studiów wyższych?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">Jeżeli zaś nie uzyskają, nie będą mieli prawa do wykonywania zawodu fizjoterapeuty?</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Będą skreśleni z listy.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PoselAndrzejOlszewski">W tej chwili jest bardzo dużo fizykoterapeutów, którzy prowadzą swoje gabinety lecznicze i nie mają skończonych wyższych studiów. Czy oni będą musieli zrobić dyplom?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Podczas debaty nad tym zagadnieniem zastanawiano się, czy od razu dopuścić do wykonywania zawodu wyłącznie osoby z wyższym wykształceniem, eliminując w ten sposób znaczącą część środowiska fizjoterapeutów. Komisje zdecydowały, iż w okresie przejściowym należy osoby z wykształceniem niższym niż wyższe dopuścić do samorządu. Uznały także, że ten okres nie może być zbyt długi, ponieważ jednym z celów tej ustawy jest podniesienie standardów świadczeń, co jest związane z poziomem wykształcenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Dziękuję za wyjaśnienie. Wracamy do art. 70. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie art. 70? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 70 wraz z poprawką polegającą na skreśleniu wyrazu "samodzielnie". Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 71. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie art. 71? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 71. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 72, który mówi o zwołaniu pierwszego Krajowego Zjazdu. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie art. 72? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 72. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałabym wrócić do sprawy fizjoterapeutów prowadzących indywidualną praktykę.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Biuro Legislacyjne miało przygotować, na życzenie Komisji, poprawkę dotyczącą możliwości wyłączenia indywidualnej praktyki fizjoterapeutów spod zakresu działania ustawy - Prawo działalności gospodarczej. Biuro Legislacyjne ją przygotowało i teraz ją odczytam: "Art. 15d. Fizjoterapeuci prowadzący indywidualną praktykę nie są przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej". Komisje proponowały, aby stosować analogiczne rozwiązanie, które obowiązuje w przypadku wszystkich zawodów medycznych. Przypominam, że istnieje obowiązek rejestracji działalności gospodarczej w danej izbie. Tak więc ta poprawka pozwoli zwolnić fizjoterapeutów prowadzących indywidualną praktykę z obowiązku ponownej rejestracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PoselTadeuszPawlus">Czy w tej ustawie znajduje się zapis mówiący o obowiązku rejestracji działalności gospodarczej w samorządzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Samorząd prowadzi kompletną listę fizjoterapeutów oraz wykaz prywatnych praktyk fizjoterapeutycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przypominam, że samorząd wydaje licencje na wykonywanie tego zawodu. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PoselTadeuszPawlus">Który artykuł mówi o rejestracji działalności gospodarczej?</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Panie pośle, nie ma tego w tekście w sprawozdaniu, który przedłożyła podkomisja. Natomiast, w trakcie prac Komisji zostały wniesione poprawki, które zostały przyjęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Proszę o przeczytanie ich.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Ta kwestia jest rozstrzygnięta w art. 15a, który mówi, iż fizjoterapeuta może wykonywać indywidualną praktykę po uzyskaniu zezwolenia Krajowej Rady Fizjoterapeutów. Zezwolenie na wykonywanie indywidualnej praktyki wydaje się, jeżeli fizjoterapeuta jest wpisany na listę fizjoterapeutów, legitymuje się trzyletnim stażem w zawodzie bezpośrednio przed podjęciem indywidualnej praktyki. Zezwolenie podlega wpisowi do rejestru indywidualnych praktyk prowadzonego przez Krajową Radę Fizjoterapeutów. Z tym zapisem są związane inne bardziej szczegółowe przepisy.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Chciałem zapytać, jak ma się kwestia zapisu art. 15a do regulacji zawartych m.in. w art. 27 i dotyczących egzaminu jako warunku wykonywania zawodu? Zapis art. 15a ogranicza możliwość prowadzenia indywidualnej praktyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Osoba, ubiegająca się o zezwolenie na prowadzenie indywidualnej praktyki, musi być wpisana na listę, ponieważ spełniła wszystkie warunki, w tym pomyślnie zdany egzamin. Następnie, zezwolenie będzie udzielane tylko tym terapeutom, którzy mogą się wykazać dłuższym stażem. Stąd jest mowa o trzyletnim okresie. Samorząd po zbadaniu sprawy wyda zezwolenie na prowadzenie praktyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czym innym jest wpisanie na listę fizjoterapeutów, a czym innym zezwolenie na prowadzenie praktyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Poseł Jerzy Koralewski zwrócił uwagę na ważną sprawę dotyczącą limitowania przez samorządy ilości zezwoleń na prowadzenie praktyki. Jest to poważne zagadnienie ogólnospołeczne, ponieważ jest wiele zawodów, w których samorządy samowolnie, bez podstawy prawnej limitują miejsca pracy.</u>
<u xml:id="u-112.1" who="#PoselTadeuszZielinski">Moim zdaniem, tę sprawę należy generalnie rozstrzygnąć, ponieważ każdy zawód, każda korporacja rości sobie pretensje do ograniczania konkurencyjności na rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PoselJerzyKoralewski">Ale w tej chwili radośnie tworzymy kolejny limitowany zawód.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Takie regulacje dotyczą wszystkich zawodów posiadających korporacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Chciałbym zauważyć, że w ustawie są zapisy mówiące o nadzorze i kontroli ze strony ministra zdrowia. Ponadto, jest przewidziany tryb odwoławczy i Rada nie będzie mogła dowolnie podejmować decyzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Powołanie samorządu wiąże się z pewnym ryzykiem. Z jednej strony samorząd precyzuje pewną sferę życia i wprowadza wymogi, z drugiej zaś zawłaszcza sobie ten obszar i staje się suwerenem w tym zakresie. Takie rozwiązanie ma również konsekwencje negatywne polegające na limitacji konkurencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PoselTadeuszPawlus">W art. 70 stwierdzamy, że czynności terapeutyczne mogą być wykonywane przez osoby nie wpisane na listę tylko przez okres dwóch lat. Czy jednak nie za bardzo ograniczamy możliwości prowadzenia praktyki indywidualnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PoselTadeuszZielinski">W okresie dwóch lat wszystkie osoby, które będą chciały legalnie wykonywać zawód fizjoterapeuty, będą musiały złożyć wniosek o wpis na listę. Po dwóch latach nie będzie można wykonywać czynności fizjoterapeutycznych, jeżeli nie będzie się wpisanym na listę. Ci spośród fizjoterapeutów, którzy będą chcieli prowadzić własną praktykę, będę musieli ubiegać się o zezwolenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PoselTadeuszPawlus">W art. 70 nie ma mowy o zawodzie, lecz o czynnościach fizjoterapeutycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Należy czytać ustawę zgodnie z intencją prawodawcy, który reguluje sprawy związane z prowadzeniem działalności zawodowej mającej na celu zarobkowanie.</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#PoselTadeuszZielinski">Poseł Zbigniew Szymański /AWS/:Czy można prosić o zredagowanie tego przepisu zgodnie z wypowiedzią posła Tadeusza Zielińskiego, ponieważ obecny zapis art. 70 znaczy zupełnie co innego.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przypominam, że artykuły, które zostały przyjęte, nie podlegają dyskusji.</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie art. 15d? Nie widzę. Czy ktoś z państwa jest za przyjęciem art. 15d? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-121.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy pan poseł Tadeusz Zieliński chce zgłosić art. 15d jako wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 72 mówiącego, iż ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponowałabym dłuższe vacatio legis.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Rzeczywiście nie ma powodu aż tak się spieszyć. Proponuję miesięczne vacatio legis. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły propozycję, aby ustawa weszła w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania nad całością ustawy. Czy ktoś z państwa jest przeciwny, aby przyjąć projekt ustawy o zawodzie fizjoterapeuty i samorządzie zawodowym fizjoterapeutów wraz z przyjętymi poprawkami. Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-125.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły projekt ustawy o zawodzie fizjoterapeuty i samorządzie zawodowym fizjoterapeutów wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-125.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Pozostaje wybór posła sprawozdawcy. Czy poseł Tadeusz Zieliński zgadza się pełnić funkcję posła sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś chce zgłosić inną kandydaturę? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje zgodziły się powierzyć posłowi Tadeuszowi Zielińskiemu funkcję posła sprawozdawcy. Sprzeciwu nie słyszę. Wyznaczam trzydniowy termin na sporządzenie opinii UKIE.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>