text_structure.xml
8.31 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Otwieram posiedzenie Komisji Etyki Poselskiej. W porządku dziennym obecnego posiedzenia prezydium Komisji zaproponowało:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">1/ zaopiniowanie wzoru oświadczenia o stanie majątkowym posłów,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">2/ opracowanie planu pracy Komisji na I półrocze 2000 r.,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">3/ sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">W sprawie wzoru oświadczenia, Komisja powinna wnieść poprawkę polegającą na tym, aby po każdym punkcie ankiety zamieścić dokładne objaśnienie. Została również podniesiona kwestia uwzględnienia w ankietach informacji o mieszkaniach komunalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKazimierzDzialocha">Dla omówienia tych spraw zaprosiliśmy szefa Kancelarii Sejmu - ministra Macieja Granieckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Jeżeli chodzi o drugi punkt porządku dziennego, chcę poinformować obecnych, że plan pracy Komisji musimy dostarczyć marszałkowi Sejmu do dnia 21 stycznia br. W imieniu prezydium Komisji sugerujemy, aby w planie znalazło się kilka ważnych spraw.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Po pierwsze - mamy do rozpatrzenia kilka zaległych spraw. Z panem wiceprzewodniczącym posłem Kazimierzem Działochą przygotowaliśmy projekt odpowiedzi na pismo skierowane do Komisji. Chodzi o to, żeby po wniesieniu sprawy na dane posiedzenie Komisji, można było konkretnie dyskutować.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Po drugie - będą wpływać sprawy bieżące, które będziemy umieszczać w porządku obrad komisji.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Po trzecie - w maju powinniśmy rozpocząć nad nowymi oświadczeniami o stanie majątkowym posłów.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Po czwarte - także w I półroczu powinniśmy zająć się rejestrem korzyści. Przypomnę, że w ub.r. otrzymaliśmy informację na ten temat. Nie mamy jeszcze pełnej jasności co do dalszego postępowania w tej kwestii. Dla przykładu: nie przesądzamy, czy w sprawie rejestru korzyści będziemy formułowali jakieś oficjalne stanowisko. Jednak w jakiś sposób musimy uwzględnić sprawę w pracach naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Po piąte - powinniśmy podjąć próbę opracowania poprawek do ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Tą sprawą powinniśmy zająć się wspólnie z Komisją Regulaminową i Spraw Poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraKomisjiSejmowych">Prowadziłam rozmowy w Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich na ten temat. Komisja ta zajmuje się nowelizacją omawianej ustawy i w marcu zamierza przedstawić pewien projekt zmian. Dlatego w przedstawionym projekcie planu pracy Komisji Etyki Poselskiej zaproponowałam zajęcie się nowelizacją ustawy już w lutym - może wspólnie z Komisją Regulaminową i Spraw Poselskich. Natomiast chcę poinformować członków Komisji, że zapytałam również o zakres zmian dotyczących art. 33 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Okazało się, że Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich nie zaproponowała żadnych zmian w tym artykule.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Zatem możemy uzgodnić z Komisją Regulaminową i Spraw Poselskich, że nasza Komisja przygotuje propozycję zmian w zakresie art. 33 - oczywiście, jeżeli podejmiemy decyzję w tej sprawie. Chodzi o to, aby nasz ewentualny wniosek został przedstawiony w tym samym czasie co inne zmiany. Nie ma bowiem żadnego sensu dokonywania dwóch, bezpośrednio po sobie następujących nowelizacji tej samej ustawy. Rozumiem, że wyrażamy wolę rozpatrzenia tej sprawy we wczesnym stadium planu pracy. Nie przesądzamy obecnie, jaki będzie skutek naszych dyskusji. Do planu pracy Komisji jeszcze wrócimy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">[Następuje część zamknięta posiedzenia]</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Przejdźmy zatem do rozpatrzenia planu pracy Komisji na I półrocze 2000 r. Plan musimy wysłać do 21 stycznia br. Dlatego chcę zapytać, czy są uwagi do projektu przekazanego nam przez panią sekretarz? Plan jest ramowy, nie rozbito w nim prac na różne tematy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Z pewną dozą nieśmiałości chciałbym przywołać nasz poprzedni plan i umieszczony w nim punkt dotyczący wyjazdu służbowego Komisji do Kanady. Wyjazd też nie doszedł do skutku. W związku z tym chcę zapytać, czy w ogóle przestajemy interesować się tym tematem, czy zmieniamy cel wyjazdu, tym bardziej że z Kanady nie ma żadnego odzewu i wobec tego należy zaniechać załatwiania sprawy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Być może należy zwrócić uwagę na jakieś bliższe, europejskie kraje. Mówiliśmy już o Niemczech lub Austrii. Mamy przecież wiele problemów, które mogą być rozwiązane na podstawie doświadczeń parlamentów europejskich.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Chodzi zatem o to, czy w planie pracy wpisujemy wyjazd do jednego z krajów europejskich, wracamy do planu wyjazdu do Kanady, czy w ogóle rezygnujemy z tego rodzaju zamiarów?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Proponuję rezygnację z zamiaru wyjazdu do Kanady z dwóch powodów. Po pierwsze - o czym już rozmawialiśmy - o ile nie przyjdzie formalne zaproszenie, dość niezręcznie byłoby się o nie dopominać. Po drugie - jak już wiemy - w Kanadzie nie powstała jednak komisja etyki. Przy okazji wspomnę, że pobyt w Wielkiej Brytanii był bardzo konkretny. Uważam, że propozycja wyjazdu do Niemiec jest jak najbardziej słuszna. Niemcy mają wiele interesujących rozwiązań, które powinny nas zainteresować. Mam na myśli zwłaszcza rozwiązania dotyczące spraw majątkowych lub zgłaszania korzyści. Dobrze byłoby zatem umieścić wyjazd do Niemiec w bieżącym półroczu. Może to być również wyjazd do jednego z państw skandynawskich. Głównym tematem naszego zainteresowania byłyby rejestry korzyści - rozwiązania prawne i praktyczne w związku z ich funkcjonowaniem.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Mam nadzieję, że chociaż jeden z planowanych wyjazdów dojdzie do skutku. Sądzę, że łatwiej zorganizować wyjazd do Niemiec, ponieważ Kancelaria Sejmu ma bardzo dobre kontakty z Bundestagiem. Jest to o tyle ważne, że w Niemczech mielibyśmy kontakty nie tyle z deputowanymi, co z miejscowymi służbami, zajmującymi się tymi sprawami.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Czy posłowie wyrażają zgodę na proponowane rozwiązania? Czy są inne uwagi?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Jeżeli nie ma innych uwag, chcę poinformować, że ogólnie z posłem Kazimierzem Działochą przejrzeliśmy zaległe sprawy. Jest ich 5 lub 6 - niektóre dość dawne. Przygotowaliśmy projekty związane z rozpatrzeniem tych spraw przez Komisję. Wtedy panowie wypowiedzą własne opinie.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Chcę też poinformować panów, że nie będę obecna na przyszłym posiedzeniu Sejmu. Jeżeli poseł Kazimierz Działocha uzna, że należy zorganizować posiedzenie, wówczas odbyłoby się ono pod przewodnictwem pana wiceprzewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">[Komisja kontynuuje dyskusję w zamkniętej części posiedzenia]</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>