text_structure.xml 59 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do rozważenia podjęcia inicjatywy uchwałodawczej w sprawie zmiany regulaminu Sejmu w części dotyczącej dodania rozdziału poświęconego procedurze prowadzenia prac nad projektami kodeksów. Tak umownie nazywamy te zmiany.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">W ramach Komisji pracowała nad tą sprawą podkomisja pod przewodnictwem posła Rogowskiego. Prosiłbym pana posła o zreferowanie wyniku prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawRogowski">Podkomisja na dwóch spotkaniach uzgodniła tekst zmian zawartych w przedstawionej propozycji w rozdziale 1b zatytułowanym "Postępowanie z projektami kodeksów".</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselStanislawRogowski">Jak państwo wiecie, górę wziął pogląd, że tę materię należy dołączyć jako integralną część regulaminu Sejmu. W związku z tym Komisja wykonała prace mające na celu przygotowanie projektu wspomnianego już rozdziału 1b wraz z uzasadnieniem.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselStanislawRogowski">Myślę, że najlepiej będzie omówić po kolei poszczególne artykuły z tego rozdziału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby zanegować sens podjęcia tej inicjatywy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">W związku z tym możemy przystąpić do przeprowadzenia analizy tekstu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa ma zastrzeżenia do tytułu projektu uchwały? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że tytuł został zaaprobowany.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia preambuły zawartej w art. 1. Czy ktoś ma uwagi?</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że Biuro Legislacyjne dokona sprawdzenia wszystkich powołanych artykułów, żeby nie było błędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Będzie zmiana w tytule. Jest to uchwała w sprawie zmiany regulaminu Sejmu RP. Trzeba podać pełne brzmienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Tak. Jest to zmiana techniczna.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że nie ma uwag do preambuły. Preambuła została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do analizy konkretnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś ma uwagi do tytułu rozdziału 1b? Czy może ktoś kwestionuje umiejscowienie tego rozdziału w regulaminie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś ma zastrzeżenia do art. 56 l?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Powstaje tu pewna wątpliwość.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Czy nie powinno się powołać nie tylko działu 2 rozdział 1, ale również rozdziału 6, który mówi o szczegółach procedowania w komisjach. I tak dalej mamy zastrzeżenie, że o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej, to są one stosowane.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Sądzę, że w tej części nie jest to regulacja zupełna dotycząca  procedowania w komisji nadzwyczajnej. W związku z tym, z ostrożności procesowej powołałbym się również na rozdział 6, który mówi ogólnie o procedowaniu w komisjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby się odnieść do tej sprawy? Rozumiem, że chodzi o rozdział 6 w dziale 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Brzmienie tego przepisu byłoby następujące: art. 56 l ust. 1 "Do postępowania z projektami kodeksów, z projektami zmian kodeksów oraz z projektami przepisów wprowadzających kodeksy i ich zmianami, stosuje się przepisy działu 2 rozdziału 1 i 6, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią inaczej".</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie trzeba powoływać się tu na regulamin - wyrazy "regulaminu Sejmu" można skreślić - bo to wszystko będzie w regulaminie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję, żeby takie było brzmienie ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jeśli nie ma uwag, to rozumiem, że treść ust. 1 została zaaprobowana.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do analizy ust. 2 w art. 56 l.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Kto z państwa chciałby zabrać głos? Rozumiem, że uwagi zgłasza Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ust. 2 mówi o rozstrzyganiu, czy projekt spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1. Tam są dokładnie wyliczone te ustawy, nie ma natomiast żadnych kryteriów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Może byłoby zręczniej nadać brzmienie: "Ust. 2. Prezydium Sejmu nadając bieg projektowi rozstrzyga ostatecznie, czy projekt jest jedną z ustaw, o których mowa w ust. 1".</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jest to zmiana czysto redakcyjna. Byłaby to konsekwencja zapisu w ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">W podkomisji bardzo długo debatowaliśmy nad tym problemem i nie mogliśmy nic rozsądnego wymyślić. Wydaje się, że zaproponowane przez pana rozwiązanie jest optymalne.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselStanislawRogowski">Chciałbym powiedzieć, że rzeczywiście proponowane brzmienie jest lepsze. Przedstawiona w projekcie zapis odnoszący się do kryteriów wstawiliśmy na zasadzie protezy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselStanislawRogowski">Zaproponowane przez Biuro Legislacyjne rozwiązanie - jest lepsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy pan poseł Gaberle chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Nie. Nie dosłyszałem, jak brzmi propozycja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proszę o powtórzenie projektu brzmienia ust. 2 w art. 56 l.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ust. 2 "Prezydium Sejmu nadając bieg projektowi rozstrzyga ostatecznie, czy projekt jest jedną z ustaw, o których mowa w ust. 1".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są uwagi do tej propozycji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są inne propozycje dotyczące brzmienia ust. 2 lub całego art. 56 l? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że treść art. 56 l ust. 1 i ust. 2 została zaakceptowana.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do analizy art. 56 ł. Czy w tej sprawie ktoś z państwa miałby pytania lub uwagi? Może są propozycje zmian?</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy korzystanie w tym rozdziale z lit. ł/ przy oznaczaniu numeru artykułów jest zasadne? Czy nie lepiej by było po lit. l/ zapisać lit. m/?</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Nawet mała wada druku może spowodować przekłamanie numeracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Szczerze mówiąc nie zauważyłem wcześniej tego problemu. Musiałbym to sprawdzić w innych nowelizacjach szczególnie w podatkowych, w których wykorzystuje się dużo liter.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje mi się jednak, że lit. ł/ jest używana. Jej brak budziłby wątpliwości, dlaczego nie ma kolejnej litery w alfabecie polskim. Z drugiej strony jest to zapis nie zręczny dla czytelnika niepolskiego. W tym przypadku "ł" nie będzie się dobrze czytało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Uważam, że możemy upoważnić Biuro Legislacyjne do dokonania ewentualnej korekty w oznaczeniu kolejności liter, w zależności od reguł techniki legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są uwagi do samej treści artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Proponuję skończyć z tym artykułem, gdyż ja chciałbym na chwilę powrócić do ust. 2 art. 56 l.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjengoKS">W tym artykule użyto zwrotu "projekty kodeksów". Czy chodzi tu tylko o same kodeksy, czy także o wszystkie nowelizacje kodeksów i przepisy wprowadzające? Czy chodzi tu o wszystkie akty wymienione w ust. 1 art. 56 l? Nie wiem, jaki był zamysł twórców przepisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselStanislawRogowski">Wydaje się, że mówiąc ogólnie chodziło o kodeksy. Biorąc jednak pod uwagę, że oprócz kodeksu mamy także przepisy wprowadzające, to byłoby logiczne, żeby ten przepis dotyczył wszystkich ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Rozumiem, że w art. 56 m ta sprawa jest już rozdzielona. W ust. 1 chodzi o co innego.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Natomiast tutaj wydaje mi się, że art. 56 ł powinien dotyczyć wszystkich aktów wymienionych w ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Dlatego proponowałbym, aby w tym przepisie powołać się na "projekty, o których mowa w ust. 1". Chodzi o to, żeby nie było kłopotów z rozróżnieniem, czy chodzi tu tylko o kodeksy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselStanislawRogowski">Jest to słuszna propozycja. Obecny zapis powstał przez niedopatrzenie. Po prostu nie został zmieniony pierwotny projekt tej uchwały.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselStanislawRogowski">W każdym razie chodzi dokładnie o to, co pan powiedział.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję. Czy są inne uwagi do treści art. 56 ł? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że treść tego artykułu została zaaprobowana.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Powracamy do art. 56 l w związku z uwagą pana posła Gaberle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Moja uwaga odnosi się do ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselAndrzejGaberle">Całkowicie podzielam tę ideę. Natomiast jeśli dobrze ją zrozumiałem, to być może niewielkiej poprawki wymagałoby samo jej sformułowanie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselAndrzejGaberle">Treść tego przepisu zrozumiałem następująco: "Prezydium Sejmu nadając bieg projektowi rozstrzyga ostatecznie czy projekt jest jedną z ustaw, o których mowa w ust. 1". Projekt jest projektem ustawy, a nie jedną z ustaw.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoselAndrzejGaberle">W związku z tym proponowałbym nadanie następującego brzmienia: "Prezydium Sejmu nadając bieg projektowi rozstrzyga ostatecznie czy jest on projektem jednej z ustaw, o których mowa w ust. 1".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy Biuro Legislacyjne aprobuje takie brzmienie przepisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W zasadzie tak, choć prosiłbym jeszcze o powtórzenie proponowanej treści przepisu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Może prościej byłoby zapisać "czy projekt jest projektem jednej z ustaw ...".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Ja proponowałem tak: "Prezydium Sejmu nadając bieg projektowi ustawy rozstrzyga ostatecznie czy projekt jest projektem jednej z ustaw, o których mowa w ust. 1".</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselAndrzejGaberle">Jeśli są do tej propozycji jakieś wątpliwości, to możemy ją redakcyjnie skorygować. Przede wszystkim chodzi tu o ideę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ta redakcja jest zrozumiała?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jeśli nie ma sprzeciwu, to możemy ją przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Wracamy do analizy przepisu 56 m. Kto z państwa ma uwagi do treści ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponowałbym zamienić wyraz "oraz" na "lub" w pierwszym wierszu ust. 1. Chodzi mi o to, żeby nie powstało wrażenie, że jest to koniunkcja i oba projekty należy wprowadzać jednocześnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są inne uwagi dotyczące tego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mam jeszcze uwagę dotyczącą całego art. 56 m. Nie wiem, czy z premedytacją pominięto zmiany przepisów wprowadzających? Rozumiem, że w proponowanym zapisie będą one podlegały normalnemu 7-dniowemu terminowi. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Intencja była taka, że są to przepisy wprowadzające sensu largo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselStanislawRogowski">Te zmiany można by było dopisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli wszystko wyliczamy bardzo dokładnie i z osobna w ust. 1, tzn. przepisy wprowadzające i ich zmiany, to później musimy to zapisać expressis verbis. Chyba, że chcemy to pominąć. Wtedy będzie obowiązywał termin 7-dniowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselStanislawRogowski">Ewentualnie możemy to wpisać do ust. 2. W ust. 1 nie będziemy tego wpisywać, gdyż dotyczy on projektu kodeksu. Natomiast te zmiany możemy dopisać w ust. 2. Ust. 2 brzmiałby: "Pierwsze czytanie zmian kodeksu lub przepisów wprowadzających może się odbyć ..." itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są inne uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselLucynaPietrzyk">Chciałam zapytać, czy również z premedytacją pominięto wyraz "dnia"? Czy nie powinno być "od dnia doręczenia" zamiast "od doręczenia", jak jest w projekcie?</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselLucynaPietrzyk">Czy nie trzeba koniecznie zaznaczyć, że termin jest "od dnia doręczenia"?.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PoselLucynaPietrzyk">Czy te zapisy są jednoznaczne? Mam taką wątpliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselStanislawRogowski">Uważam, że jest to pytanie skierowane do Biura Legislacyjnego. Czy powinien być użyty wyraz "dnia"?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przyjęty zapis oznacza, że jest to dzień doręczenia. Nie może być chwila, moment, czy też czas doręczenia - wiadomo, że jest to dzień doręczenia.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Myślę, że dla przejrzystości można to dopisać. Chyba powtórzenie wyrazu nie będzie w tym przypadku rażące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselStanislawRogowski">Jaka jest praktyka? Przyznam, że w tej chwili tego nie pamiętam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Też w tej chwili nie pamiętam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselLucynaPietrzyk">O ile dobrze pamiętam, to w przepisach zawsze akcentuje się dzień doręczenia poprzez zapis "od dnia doręczenia".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Myślę, że możemy ten wyraz dopisać. Na pewno będzie to ulepszenie, a nie pogorszenie przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy mają państwo jeszcze jakieś uwagi do ust. 1 art. 56 m? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ust. 1 został przyjęty ze zgłoszonymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia ust. 2. Czy są w tej sprawie pytania lub uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselLucynaPietrzyk">Tu też byłoby to uzupełnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jest analogiczne uzupełnienie dotyczące daty, tak jak w ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są jeszcze inne uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselStanislawRogowski">Już wcześniej zgłoszono propozycję dodania wyrazów "lub zmian przepisów wprowadzających". Ponieważ była zgłoszona wcześniej, więc myślę, że jest już uwzględniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są jeszcze inne uwagi?</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jeśli nie ma, to rozumiem, że zaaprobowaliśmy treść ust. 2 art. 56 m, a tym samym całego artykułu.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do analizy 56 n ust. 1. Kto z państwa ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mam tu podobną uwagę, jak poprzednio. Jest tu mowa o projekcie kodeksu. Rozumiem, że chodziło tu o wszystkie rodzaje aktów wymienione w ust. 1 art. 56 l.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Myślę, że ten zapis trzeba powołać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proponuje pan przyjęcie formuły "projektów, o których mowa w art. 56 l ust. 1". Tak? Tak.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy mają państwo jeszcze inne uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że ust. 1 został zaaproponowany wraz ze zgłoszoną zmianą.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselStanislawRogowski">Tu też chyba musimy dodać "projektów, o których mowa w ust. 1".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są inne propozycje zmian? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że ust. 2 został zaaprobowany.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do analizy ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Miałbym do tego ustępu uwagę stylistyczną. Czy ostatnie wyrazy tego ustępu nie powinny brzmieć: "wybranych zagadnień dotyczących projektu kodeksu"?</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Myślę, że jest to kwestia poczucia estetyki stylistycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselStanislawRogowski">Wydaje mi się, że jest to słuszna propozycja. Wyraz "dotyczących" stanowi pewne wypełnienie tego zdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Czyli ten ustęp brzmiałby: "Komisja Nadzwyczajna może w każdym czasie wystąpić do Sejmu z wnioskiem o debatę na temat wybranych zagadnień dotyczących projektów, o których mowa w ust. 1"?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselStanislawRogowski">Nie. Ten ustęp dotyczy tylko projektów kodeksów. Jest to przepis szczególny. Myślę, że przy przepisach wprowadzających lub zmianach ten przepis nie powinien być stosowany.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselStanislawRogowski">Chodziło tu raczej o duże kodyfikacje - czyli dotyczy tylko kodeksów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W takim razie mam jeszcze inne pytanie.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Z brzmienia tego przepisu wynikałoby, że taka debata mogłaby się odbyć jeszcze przed pierwszym czytaniem, bo Komisja może być powołana przed pierwszym czytaniem projektu. Czy taka debata może się odbyć przed pierwszym czytaniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselStanislawRogowski">Tak. W poprzedniej uchwale było to powiedziane wyraźnie. My ten zapis skreśliliśmy.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PoselStanislawRogowski">Chcieliśmy jednak zostawić ten przepis właśnie taki, żeby ta możliwość ewentualnie istniała. Nie chcemy, żeby przepis sugerował takie zachowania, ale żeby zostawiał taką możliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są jeszcze uwagi dotyczące ust. 3?</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jeśli nie ma, to rozumiem, że zaaprobowaliśmy treść ust. 3 ze zgłoszonymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do analizy art. 56 o. Czy ktoś z państwa ma uwagi do ust. 1 tego artykułu?</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Myślę, że można mieć uwagi dotyczące miejsca wstawienia przecinków. Ponieważ jest to czysta technika legislacyjna, to nie będziemy się tym zajmowali.</u>
          <u xml:id="u-60.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Nie widzę uwag. Rozumiem, że ust. 1 zaaprobowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-60.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia ust. 2. Tu nasuwa się problem dotyczący użytego sformułowania. Czy to oznacza, że członek Komisji Nadzwyczajnej nie może być członkiem więcej niż dwóch podkomisji w ramach Komisji Nadzwyczajnej, czy też wszystkich komisji?</u>
          <u xml:id="u-60.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Myślę, że chodzi tu tylko o Komisję Nadzwyczajną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselStanislawRogowski">Wydaje mi się, że chodzi tu o Komisję Nadzwyczajną. Jest to chyba jasne, gdyż ten rozdział mówi o Komisjach Nadzwyczajnych. Ust. 2 mówi o funkcjonowaniu Komisji Nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoselStanislawRogowski">Jeśli jest to niejasne, to można wprowadzić poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Uważam, że wykładnia systemowa nie pozostawia tu żadnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponowałbym jednak dokonać zmiany. Zamiast wyrazów: " może należeć do" proponowałabym zapisać "nie może wchodzić w skład".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś chciałby zgłosić jeszcze inne poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselZdzislawTuszynski">Wydaje mi się, że to sformułowanie jest dosyć niezręczne.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoselZdzislawTuszynski">"Członek Komisji Nadzwyczajnej może należeć do nie więcej niż dwóch podkomisji".</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PoselZdzislawTuszynski">Wydaje mi się, że powinno być "nie może należeć do więcej niż dwóch podkomisji".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselStanislawRogowski">W tej sprawie zaproponowano już inną poprawkę. Ten ustęp będzie brzmiał: "Członek Komisji Nadzwyczajnej może wchodzić w skład nie więcej niż do dwóch podkomisji".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselLucynaPietrzyk">Proponuję opuścić wyraz "do" - "wchodzić w skład nie więcej niż dwóch podkomisji".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselStanislawRogowski">Ma pani rację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś ma jeszcze inne uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że ust. 2 został zaaprobowany.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy do tego ustępu są jakieś uwagi? Nie widzę. Jest on chyba jasny i prosty i nie powinno być do niego uwag.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że w takiej sytuacji ust. 3 został przez Komisję zaaprobowany. Tym samym przyjęliśmy cały art. 56 o.</u>
          <u xml:id="u-68.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 56 p. Czy są uwagi dotyczące ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Rozumiem, że w tym ustępie projekt kodeksu użyty jest tylko w tym wąskim znaczeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Tak. To wyjaśnienie nie powoduje powstania żadnych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy możemy uznać, że zakończyliśmy pracę nad ust. 1? Nie widzę sprzeciwu. Ust. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia ust. 2. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ust. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-70.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia ust. 3. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-70.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Co oznacza określenie "do opracowania poszczególnych zagadnień"? Czy eksperci będą pisali, czy też będą wyrażali opinie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselStanislawRogowski">Myślę, że jest to dość elastyczny przepis. Jest tu furtka, żeby oprócz ekspertów wymienionych w ust. 1 i ust. 2, jeżeli istnieje taka konieczność, gdy istnieje jakiś specyficzny problem i trzeba zasięgnąć dodatkowych opinii w sprawie, zapytać o zdanie kogoś innego. Taki ekspert może wypowiedzieć się tylko w konkretnej sprawie. Jest tu pewna elastyczna możliwość. Ekspert może napisać lub tylko wygłosić swoją opinię.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PoselStanislawRogowski">Myślę, że dobrze będzie pozostawić taki przepis. Przewodniczący Komisji będzie miał możliwość elastycznego działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselAndrzejGaberle">W zupełności zgadzam się z panem posłem Rogowskim. Ten przepis będzie miał także zastosowanie wtedy, gdy nie będzie projektu kodeksu w sensie ścisłym. Ten przepis może być szczególnie przydatny wtedy, gdy nie będzie stałego zespołu ekspertów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że nie będziemy wprowadzać do tego przepisu żadnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ponieważ nie ma uwag, rozumiem, że ust. 3 został zaaprobowany. Tym samym zaaprobowaliśmy treść art. 56 p.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do analizy art. 56 r. Proszę o zgłaszanie uwag do ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Użycie w tym ustępie wyrazu "również" oznacza, że podstawowe sprawozdanie przedstawione będzie w formie tekstu jednolitego. Oprócz tego będzie mogło być dodatkowo przedstawione zestawienie przyjętych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jak rozumiem, warunkiem sine qua non jest przedstawienie tekstu jednolitego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselStanislawRogowski">Nie. My tak tego nie odczytaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PoselStanislawRogowski">Chcieliśmy pozostawić możliwość wyjścia alternatywnego. Sformułowanie "Komisja Nadzwyczajna może przedstawić Sejmowi sprawozdanie również w formie ..." oznacza, że Komisja może przedstawić sprawozdanie w dwóch formach.</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#PoselStanislawRogowski">Innymi słowy Komisja może przedstawić sprawozdanie w sposób klasyczny, ale może także przedstawić sprawozdanie w formie zestawienia przyjętych poprawek. W czasie posiedzenia podkomisji padła uwaga, że Komisja Nadzwyczajna może stwierdzić, iż zestawienie 700 poprawek nie będzie pożyteczne i przedstawi tekst jednolity.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jest tu pewna trudność interpretacyjna. Ja bym zinterpretował ten zapis tak, że również oznacza dodatkową możliwość, oprócz możliwości podstawowej, czyli tekstu jednolitego.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Może lepiej by było wymienić sprawozdanie w formie tekstu jednolitego lub zestawienia poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Jeżeli mają zastosowanie przepisy ogólne regulaminu, to zasadą wyrażoną w innych przepisach jest zasada dotycząca wyglądu sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PoselAndrzejGaberle">Jeżeli zapiszemy ten sam przepis pomijając wyraz "również", to przyjmie on wówczas brzmienie: "Komisja Nadzwyczajna może przedstawić Sejmowi sprawozdanie w formie zestawienia przyjętych przez nią poprawek odnoszących się do projektu wniesionego przez wnioskodawców". Będzie chyba jasne, że jest to forma alternatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselStanislawRogowski">Ta propozycja wydaje się sensowna. Rzeczywiście użycie wyrazu "również" budzi wątpliwość, o której mówił przedstawiciel Biura Legislacyjnego. Skreślenie tego wyrazu nadaje ustępowi sens alternatywny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zgłoszono propozycję wykreślenia wyrazu "również". Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby zgłosić zastrzeżenia? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że ten wyraz wykreślamy. Czy są inne zastrzeżenia do ust. 1?  Nie widzę. Ust. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-80.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-80.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">W ust. 2 jest mowa o wnioskach mniejszości. Jest to bardzo ważna sprawa. Wprowadzamy tu pewne ograniczenie wzorowane na Komisji Konstytucyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselStanislawRogowski">Wyszliśmy z założenia, że podobnie jak w pracach Komisji Konstytucyjnej ważne jest, aby konstytucja czy też kodeks zachował pewną integralną postać.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PoselStanislawRogowski">Wszyscy wiemy o tym, że wnioski mniejszości zgłaszane do ustaw zwykłych uzyskują na sali plenarnej jeden lub dwa głosy poparcia. Rzadko uzyskują więcej głosów. W przypadku kodeksów jest to dość niebezpieczne. Wnioski mniejszości mogą bowiem rozbić system kodeksowy.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#PoselStanislawRogowski">Jeśli do zgłoszenia wniosku mniejszości, konieczne będzie uzyskanie 5 podpisów, to trzeba się liczyć z tym, że nie będą zgłaszane wnioski przypadkowe, np. wnioski zgłaszane na skutek emocji przegłosowanego posła. Takie wnioski będą zgłaszane po zastanowieniu. Wtedy będzie inna podstawa do głosowania nad takim wnioskiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselLucynaPietrzyk">Wydaje mi się, że ten ustęp nie jest zbyt dobrze sformułowany. Chcieliśmy położyć nacisk na to, że odrzucona poprawka może być umieszczona w sprawozdaniu jako wniosek mniejszości tylko wtedy, jeżeli zgłoszenie zostanie podpisane przez co najmniej 5 posłów.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PoselLucynaPietrzyk">Nie wiem, czy nie należałoby zmienić szyku tego ustępu, aby uwypuklić sprawę dotyczącą żądania 5 posłów. Prosiłabym o uwagę przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Proponuję, żeby ten ustęp brzmiał następująco: "Wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez Komisję Nadzwyczajną, po ich zgłoszeniu w formie pisemnej, mogą być zamieszczone w sprawozdaniu Komisji jako wnioski mniejszości tylko na żądanie zgłoszone przez co najmniej 5 posłów - członków Komisji Nadzwyczajnej".</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#PoselLucynaPietrzyk">Nie wiem, czy nie byłby to bardziej zręczny zapis, który uwypuklałby nasze intencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselStanislawRogowski">Poprawka w zasadzie dotyczy szyku zdania i rozłożenia akcentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Pani poseł zaproponowała chyba zdanie o prostszej konstrukcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselStanislawRogowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Co sądzi o tej propozycji Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przyjęta w projekcie stylistyka jest identyczna, jak w art. 40 ust. 3 dotychczasowego regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Może jednak rzeczywiście należałoby uwypuklić różnicę, która istnieje między normalnym rozwiązaniem regulaminowym, a lex specialis zapisanym w omawianym ustępie.</u>
          <u xml:id="u-88.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie mam w tej chwili uwag, lecz musiałbym zobaczyć dokładny zapis proponowanego przepisu. Nie chciałbym dawać wiążącej opinii przed przeczytaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Pani poseł Pietrzyk przygotuje propozycję nowego brzmienia tego ustępu na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy mają państwo inne uwagi do tego ustępu? Jeśli nie ma, to przejdziemy do rozpatrzenia ust. 3. Do ust. 2 powrócimy po przedstawieniu na piśmie propozycji zmian.</u>
          <u xml:id="u-89.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są uwagi dotyczące ust. 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję, aby w ostatnim fragmencie tego ustępu po przecinku, po wyrazach "a także" dodać wyraz "jej", a po wyrazie "cel", wyraz "i" zamienić na wyraz "oraz".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jest to zmiana stylistyczna. Ostatni fragment tego ustępu brzmiałby: "a także jej cel oraz przewidywane skutki prawne i finansowe".</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć?</u>
          <u xml:id="u-91.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Nie widzę sprzeciwu. Rozumiem, że ta propozycja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-91.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są inne uwagi do ust. 3? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-91.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ust. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-91.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do analizy ust. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mam pewne pytanie. W pierwszym zdaniu jest wymieniony warunek zgłoszenia przez wnioskodawców i przeanalizowania przez Komisję Nadzwyczajną konsekwencji wniosków mniejszości dla tekstu kodeksu.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Natomiast sankcja dotycząca nie umieszczenia wniosku w sprawozdaniu Komisji dotyczy już tylko tego formalnego warunku zawartego w ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-92.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mam w tej sprawie pewną propozycję. Lepsze byłoby brzmienie: "Wniosek mniejszości nie spełniający tych wymogów /czyli wymogów ze zdania pierwszego/ oraz wymogów zawartych w ust. 3 ...".</u>
          <u xml:id="u-92.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje mi się, że ważniejsze są konsekwencje wiążące się z kodeksami, niż formalny wymóg uzasadnienia skutków prawnych i finansowych. Chyba, że określenie "skutki prawne" mieści w sobie, to o czym mówię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PoselStanislawRogowski">Mogłoby to wyglądać tak, jak pan mówi. Wydaje mi się jednak, że proponowane przez nas rozwiązanie jest właściwsze.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PoselStanislawRogowski">Pewne zobowiązania nakładamy na wnioskodawców w ust. 3. Wydaje mi się, że dalsze rozszerzanie tych zobowiązań w ust. 4 jest nieuzasadnione. I tak w pewien sposób ograniczamy prawa posłów. Dodatkowe zobowiązania w ust. 4 stanowiłoby nadmierne ograniczenie.</u>
          <u xml:id="u-93.2" who="#PoselStanislawRogowski">Wydaje mi się, że wprowadzenie takiego przepisu dawałoby Komisji zbyt duże uprawnienia decyzyjne. Swoboda decyzji szłaby zbyt daleko.</u>
          <u xml:id="u-93.3" who="#PoselStanislawRogowski">Komisja poddaje to wszystko analizie. Ustawia przecież wszystkie sprawy. Może wskazać w sprawozdaniu, że np. dwa wnioski mniejszości wzajemnie się wykluczają. Może być przecież taka sytuacja. Ta propozycja wykracza poza zadania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-93.4" who="#PoselStanislawRogowski">Komisja umieszcza wnioski w sprawozdaniu, jeżeli wnioskodawcy spełnili wymogi. Do Komisji należy wskazanie, że dwa wnioski mniejszości razem funkcjonować nie mogą.</u>
          <u xml:id="u-93.5" who="#PoselStanislawRogowski">Tak przecież się robi. Często mówi się, że przyjęcie jednego wniosku powoduje automatycznie wycofanie lub skreślenie drugiego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Podzielam opinię posła Rogowskiego. Jednak w drugim zdaniu dałbym zapis bardziej kategoryczny. Proponuję, żeby drugie zdanie w ust. 4 brzmiało: "Wniosku mniejszości nie spełniającego wymogów zawartych w ust. 3 Komisja Nadzwyczajna nie umieszcza w sprawozdaniu". Dotychczasowe sformułowanie "może nie umieścić" mogłoby stać się powodem do targów czy dany wniosek umieścić w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PoselAndrzejGaberle">Uważam, że zasada powinna być jasna. Jeśli wniosek nie spełnia wymogów, to w sprawozdaniu nie należy go umieszczać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś ma przeciwne zdanie do wniosku zgłoszonego przez pana posła Gaberle? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-95.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że zaaprobowaliśmy tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-95.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy pani poseł Pietrzyk przygotowała już swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselLucynaPietrzyk">Tak. Przekazuję ten wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym zgłosić uwagę dotyczącą ust. 4. W zdaniu pierwszym jest mowa o konsekwencjach "dla tekstu kodeksu, a także ustaw i kodeksów z nim związanych". Proponowałbym nowe brzmienie: "dla tekstu projektu kodeksu, a także innych projektów oraz ustaw i kodeksów z nim związanych". Rozumiem, że tutaj projekt kodeksu użyty jest w wąskim znaczeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselStanislawRogowski">Chyba nie tylko o to chodziło.</u>
          <u xml:id="u-98.1" who="#PoselStanislawRogowski">Chodziło nie o nowelizowane kodeksy, tylko o kodeksy i ustawy już istniejące. Nie chodziło tu o projekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Rozumiem. Ale jeżeli są wniesione projekty, np. jak w przypadku Kodeksu postępowania karnego, czy Kodeksu karnego /są w tej chwili trzy projekty/, to przecież one również muszą być zgodne między sobą.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Właśnie dlatego proponowałbym dodać wyraz "projektów".</u>
          <u xml:id="u-99.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Sformułowanie "dla tekstu projektu kodeksu" daje nam spójność wewnętrzną. W dalszej części zapis powinien brzmieć: "a także innych projektów oraz ustaw i kodeksów z nim związanych".</u>
          <u xml:id="u-99.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mamy więc tu nie tylko obowiązujące ustawy i kodeksy, ale także projekty związane z tym projektem kodeksu. Ten zapis zawierałby wszystkie możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PoselStanislawRogowski">Jak rozumiem, byłyby to i projekty i istniejące już ustawy oraz kodeksy nie nowelizowane w danym momencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że Komisja aprobuje tę nową redakcję.</u>
          <u xml:id="u-101.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">W takim razie możemy przejść do rozpatrzenia ust. 2. Przedstawiciel Biura Legislacyjnego otrzymał treść poprawki zgłoszonej przez panią poseł Pietrzyk. Proponuję, żeby pan przeczytał nowe brzmienie ustępu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">"Wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez Komisję Nadzwyczajną mogą być zamieszczone w sprawozdaniu Komisji jako wnioski mniejszości po ich zgłoszeniu w formie pisemnej podpisanym przez co najmniej 5 posłów - członków Komisji Nadzwyczajnej".</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje mi się, że wystarczy napisać: "w formie pisemnej przez co najmniej 5 posłów ...". Wyraz "podpisanym" jest tu chyba niepotrzebny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy jest aprobata dla tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PoselStanislawRogowski">Mam uwagę stylistyczną. Czy piszemy "zamieszczone", czy też "umieszczone"? Jak jest poprawnie? Przyznam, że nie pamiętam tego.</u>
          <u xml:id="u-104.1" who="#PoselStanislawRogowski">Należałoby sprawdzić, jak ta sprawa została zapisana przy wnioskach mniejszości. Jeśli jest tam mowa, że wnioski są "zamieszczone", to taki zapis należy powtórzyć w tym ustępie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W innych przepisach występuje zapis "zamieszczone".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PoselStanislawRogowski">Czyli jest dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że aprobujemy ust. 2. Tym samym przyjęliśmy cały art. 56 r.</u>
          <u xml:id="u-107.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 56 s. Czy są pytania dotyczące ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W tym ustępie projekt kodeksu występuje w wąskim znaczeniu? Ma to być tylko projekt kodeksu jako takiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Chodzi tu o projekt każdej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PoselStanislawRogowski">Trzeba ten zapis rozszerzyć tak, jak to robiliśmy poprzednio. Jest to oczywiste.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są inne uwagi do brzmienia ust. 1? Nie widzę. Rozumiem, że ust. 1 został zaaprobowany.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia ust. 2. Proszę zwrócić uwagę na to, że w drugiej debacie ograniczamy prawo do zgłaszania wniosków przez pojedynczego posła. Wydaje mi się, że w związku z tym należałoby nieco zmienić redakcję tekstu. Wniosek będzie zgłaszał z trybuny jeden poseł, ale ten wniosek musi uzyskać poparcie czterech innych posłów. Pięciu posłów naraz na trybunę nie wejdzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Myślę, że jest to kwestia techniczna dotycząca precedensu parlamentarnego. Jest oczywiste, że sprawę będzie awizował jeden poseł, który będzie dysponował wnioskiem podpisanym przez pięciu posłów. Nie sądzę, żeby ten zapis należało precyzować.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Natomiast mam tu pewną wątpliwość. Właściwie powtarzamy tutaj art. 41 regulaminu Sejmu RP. Modyfikujemy ust. 1 dotyczący drugiego czytania. Później mówimy o szczególnym okresie doręczenia.</u>
          <u xml:id="u-112.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie wiem, czy nie należałoby także powtórzyć art. 41 ust. 2 w tej samej treści. Czy nie będzie tu wątpliwości, że modyfikujemy drugie czytanie?</u>
          <u xml:id="u-112.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ust. 2 art. 41 brzmi: "Poprawki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 po ustnym zgłoszeniu przedstawia się marszałkowi Sejmu na piśmie w odpowiedniej formie". Wynika z niego wymóg pisemnego przedstawienia poprawek. Myślę, że ten ustęp można przenieść jako ust. 2 do art. 56 s.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PoselStanislawRogowski">Tylko wtedy, jeżeli uważa pan, że jest to konieczne.</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#PoselStanislawRogowski">Zdawało nam się, że przepis z art. 41 będzie utrzymany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Myślę, że taka interpretacja może być przyjęta. Jeżeli tego dokładnie nie zapiszemy, to mogą być spory na tym tle. Jeżeli jakąś instytucję reguluje się tylko w części, to później mogą powstać wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Sądzę, że można połączyć treść tego ustępu z odpowiednim ustępem art. 41. Nie muszą istnieć dwa odrębne ustępy.</u>
          <u xml:id="u-115.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Do bazy, którą stanowiłby art. 41 ust. 2 można dodać fragment "jeżeli zostały poparte przez pięciu posłów" - czy też "potwierdzone podpisami pięciu posłów". Można też przyjąć inną formułę retoryczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PoselStanislawRogowski">W takim razie proponowałbym przyjąć propozycję zgłoszoną przez Biuro Legislacyjne. Można dodać ten ustęp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Oznaczylibyśmy go jako ust. 1a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PoselStanislawRogowski">Musiałby to być ust. 2a. Musiałby się on znaleźć po prawie do wniesienia poprawek. Ten nowy ustęp dotyczy już tylko procedury. Zapisałbym go jako ust. 3. Wtedy należałoby obecny ust. 3 oznaczyć jako ust. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy jest zgoda na dodanie tego nowego ustępu? Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę. Rozumiem, że zaaprobowaliśmy tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do analizy dotychczasowego ust. 3. Kto z państwa ma uwagi do jego treści?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PoselStanislawRogowski">Tak jak poprzednio należałoby dodać wyraz "dnia" przed wyrazem "doręczenia".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dodajemy wyraz "dnia".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PoselZdzislawTuszynski">Dodanie wyrazu "dnia" w tym ustępie, tak samo jak w art. 56 m wydaje mi się niezręczne. Będzie to brzmiało w ten sposób: - nie wcześniej niż 14 dnia od dnia doręczenia. Wydaje mi się, że zręczniejsze byłoby sformułowanie "od daty doręczenia". To by lepiej brzmiało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przy tych formułach nie używa się wyrazu "data". Trzeba użyć wyrazów "od dnia". Tak odbywa się liczenie terminów w Kodeksie cywilnym.</u>
          <u xml:id="u-124.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie wiem, czy akurat w tym przypadku wyraz "dzień" jest w ogóle potrzebny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PoselStanislawRogowski">Jeśli mielibyśmy ten wyraz skreślić, to tak samo należy zrobić w art. 56 m ust. 1. Być może wyraz "dzień" nie jest tutaj potrzebny.</u>
          <u xml:id="u-125.1" who="#PoselStanislawRogowski">Proponuję ten wyraz skreślić w obu artykułach. Wtedy tego problemu nie będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy aprobujemy tę poprawkę? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są inne uwagi dotyczące dotychczasowego ust. 3? Nie widzę. W ten sposób zaaprobowaliśmy brzmienie art. 56 s w wersji 4-ustępowej.</u>
          <u xml:id="u-126.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do analizy art. 56 t. Jest to wymóg obligatoryjnego kierowania do Komisji projektu, jeśli jakakolwiek poprawka została zgłoszona w drugim czytaniu. Myślę, że ten przepis jest jasny.</u>
          <u xml:id="u-126.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi? Nie.</u>
          <u xml:id="u-126.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są inne uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-126.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że art. 56 t został zaaprobowany. Tym samym zaaprobowaliśmy art. 1 uchwały.</u>
          <u xml:id="u-126.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2 projektu uchwały, w którym zawarte są przepisy przejściowe. Czy ktoś ma uwagi dotyczące ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponowałbym połączyć ust. 1 z ust. 2. Chyba byłaby to szczęśliwsza redakcja. W przedstawionej formie widzę tu pewien zgrzyt.</u>
          <u xml:id="u-127.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Po zmianie brzmienie art. 2 byłoby następujące: "Do projektów ustaw określonych w art. 56 l ust. 1 uchwały, o której mowa w art. 1, które zostały wniesione do Sejmu przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały i nie rozpoczęto ich pierwszego czytania, stosuje się przepisy niniejszej uchwały z wyłączeniem określonego w art. 56 ł uchwały, o której mowa w art. 1 warunku łącznego wniesienia projektów".</u>
          <u xml:id="u-127.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Ten przepis łączy obydwa ustępy. Jest to tylko zmiana redakcyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-128.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że propozycja Biura legislacyjnego została zaaprobowana. Art. 2 został przyjęty w wersji jednoustępowej.</u>
          <u xml:id="u-128.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do art. 3. Tu zapewne będzie problem, czy ma to być 14 dni, czy też dzień ogłoszenia. Ponieważ są to normy proceduralne obowiązujące wewnątrz Sejmu, więc z punktu widzenia przyspieszenia prac nad projektem Kodeksu karnego ten termin może mieć znaczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PoselStanislawRogowski">Byłbym za tym, żeby ten przepis utrzymać w proponowanym brzmieniu właśnie ze względu na to, o czym pan przewodniczący powiedział. Jest to norma proceduralna, norma, która dotyczy tylko Sejmu. Ta norma będzie znana wszystkim. Odpada więc kwestia dłuższego vacatio legis.</u>
          <u xml:id="u-129.1" who="#PoselStanislawRogowski">Dzień ogłoszenia i tak jest oddalony od dnia uchwalenia o kilkanaście dni. Przy tego rodzaju przepisach spotyka się zapis o wejściu w życie z dniem uchwalenia, czyli z dniem podjęcia uchwały.</u>
          <u xml:id="u-129.2" who="#PoselStanislawRogowski">Wydaje mi się, że będzie pewien czas na zapoznanie się z tymi przepisami. Czasu będzie dostatecznie dużo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Jeśli nie ma uwag, to rozumiem, że utrzymujemy brzmienie art. 3.</u>
          <u xml:id="u-130.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">W ten sposób zakończyliśmy analizę tekstu projektu uchwały. Musimy podjąć formalną uchwałę o wykonaniu i inicjatywy uchwałodawczej. Kto z państwa jest za tym, żeby Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich wykonała inicjatywę uchwałodawczą w sprawie zmiany regulaminu Sejmu RP?</u>
          <u xml:id="u-130.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Komisja jednogłośnie podjęła uchwałę o wykonaniu inicjatywy uchwałodawczej.</u>
          <u xml:id="u-130.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Pozostaje nam wybranie posła sprawozdawcy. Proponujemy, żeby zgodnie z obyczajem posłem sprawozdawcą został przewodniczący podkomisji pan poseł Rogowski. Czy są inne propozycje? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-130.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś sprzeciwia się kandydaturze posła Rogowskiego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-130.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Pan poseł Rogowski został wybrany na posła sprawozdawcę w sprawie wykonanie inicjatywy uchwałodawczej.</u>
          <u xml:id="u-130.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proponuję, żeby upoważnić prezydium Komisji do ostatecznego sformułowania uzasadnienia projektu uchwały. Czy jest w tej sprawie sprzeciw? Jeśli nie, to prezydium przygotuje uzasadnienie.</u>
          <u xml:id="u-130.7" who="#PoselRyszardGrodzicki">Na tym zakończyliśmy prace nad projektem uchwały o zmianie regulaminu Sejmu RP.</u>
          <u xml:id="u-130.8" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-130.9" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przypominam, że w dniu dzisiejszym spotykamy się w tej samej sali o godz. 16. Jutro o godz. 11 odbędzie się posiedzenie naszej Komisji w sali 301.</u>
          <u xml:id="u-130.10" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>