text_structure.xml 11.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 04)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Chciałbym rozpocząć czterdzieste posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Przedmiotem obrad dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy − Prawo o ustroju sądów wojskowych; druk senacki nr 636.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Chciałbym powitać na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra Bartosza Kownackiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej – witam serdecznie, Panie Ministrze. Witam serdecznie pana ministra Łukasza Piebiaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Witam serdecznie pana Radosława Petermana, dyrektora Departamentu Kadr w Ministerstwie Obrony Narodowej – witam serdecznie, Panie Dyrektorze. Witam pana Wojciecha Ulitko, dyrektora Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Sprawiedliwości. Witam panią sędzię Katarzynę Mizerę, głównego specjalistę w Departamencie Legislacyjnym – witam serdecznie. Witam pana sędziego Arkadiusza Czerwoniuka, głównego specjalistę w Departamencie Nadzoru Administracyjnego w Ministerstwie Sprawiedliwości. Witam serdecznie również pana Krzysztofa Śpiewaka, koordynatora do spraw krajowych i szkolenia w Departamencie Kadr i Organizacji Sądów Powszechnych i Wojskowych. I w tej sprawie dzisiaj się spotkaliśmy na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Wszakże nie ma pani mecenas, nie ma legislatora, bo trwają posiedzenia komisji, ale myślę, że rozpoczniemy.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Witam serdecznie panów senatorów.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Poprosiłbym – choć materia, jak powiedziałem, dotyczy sądów wojskowych – pana ministra Łukasza Piebiaka o wprowadzenie w tematykę ustawy, która jest projektem rządowym.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciLukaszPiebiak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciLukaszPiebiak">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciLukaszPiebiak">Jak Wysoka Komisja zwróciła uwagę, projekt legislacyjnie jest bardzo krótki, ma charakter głównie techniczny, dotyczy kwestii odesłań… właściwie wyliczenia zawartego w art. 70 ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych. Dlaczego taki projekt trafił do prac parlamentarnych i teraz jest przedstawiany komisji? Otóż chodzi o to, że należy zmienić art. 58 §1 pkt 8 ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych z tego względu, że przepis ten musi być dostosowany do konieczności… musi być dostosowany do przepisów ustawy z 9 października 2009 r. o dyscyplinie wojskowej. Art. 17 ust. 4 tejże ustawy o dyscyplinie wojskowej stanowi, że: „Żołnierz za popełnienie czynu będącego naruszeniem wyłącznie zasad etyki oraz godności i honoru żołnierza nie ponosi odpowiedzialności dyscyplinarnej”. Ponadto przepis art. 23 tej ustawy przewiduje możliwość odstąpienia od ukarania, jeżeli stopień winy lub stopień szkodliwości przewinienia dyscyplinarnego nie jest znaczny, a właściwości i warunki osobiste żołnierza oraz dotychczasowy przebieg jego służby uzasadniają przypuszczenie, że mimo odstąpienia od ukarania, będzie on przestrzegał dyscypliny wojskowej. W tej sytuacji, skoro tak brzmi art. 17 ust. 4 ustawy o dyscyplinie wojskowej, należy postulować zmianę brzmienia art. 58 §1 pkt 8 ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych, regulującego jeden z wypadków wygaśnięcia mandatu ławnika, co winno następować w razie ukarania prawomocnym orzeczeniem dyscyplinarnym, nie zaś w takiej sytuacji, w której ławnik uznany jest prawomocnym orzeczeniem dyscyplinarnym za winnego naruszenia honoru i godności żołnierskiej. Taka zmiana brzmienia wskazanego przepisu powoduje, że mandat ławnika nie wygaśnie w sytuacji uznania go za winnego przewinienia dyscyplinarnego z jednoczesnym odstąpieniem od ukarania.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciLukaszPiebiak">Druga rzecz to potrzeba nadania nowego brzmienia znajdującemu się w art. 70 §1 ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych wprowadzeniu do wyliczenia oraz treści §1 pkt 7. Wynika to z konieczności dostosowania treści tych regulacji do zmiany wprowadzonej w ustawie – Prawo o ustroju sądów powszechnych ustawą z 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z tą ustawą, konkretnie z art. 1 pkt 28, uchylono art. 56 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, regulujący m.in. zasadę rozdziału wolnych stanowisk sędziowskich przez ministra sprawiedliwości. Zmiany miały związek z instytucją asesora sądowego i aktualnie regulacja ta znajduje się w art. 20a ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych. To zostało wprowadzone przez art. 1 pkt 6 ustawy zmieniającej. W związku z tą zmianą przepisów ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, z uwagi na istnienie w ustawie – Prawo o ustroju sądów wojskowych odesłania w tym zakresie, bez dokonania korekty art. 71 ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych staje się niemożliwym powołanie nowego sędziego w sądownictwie wojskowym, pomimo istnienia nieobsadzonego etatu. Tak że tutaj chodzi o kwestię prawidłowej gospodarki kadrowej, która musi być prowadzona także w sądach wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciLukaszPiebiak">To właściwie cała treść normatywna tej ustawy. Jeżeli są jakieś pytania ze strony Wysokiej Komisji, to ja czy współpracownicy chętnie pomożemy i postaramy się na nie odpowiedzieć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Jak powiedziałem, nie ma pani mecenas Katarzyny Konieczko, autora ekspertyzy legislacyjnej, ale sądzę, że wszyscy państwo się z nią zapoznaliście. Ta ekspertyza we wniosku głównym mówi o tym, że ustawa nie wywołuje żadnych zastrzeżeń legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Czy państwo senatorowie mają pytania do pana ministra?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Czy pan minister Bartosz Kownacki chciałby coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejBartoszKownacki">Przyłączam się do stanowiska Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieObronyNarodowejBartoszKownacki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Czy państwo senatorowie chcą zabrać głos? Nie.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Chciałbym też dodać, że jeśli chodzi o debatę w Sejmie i głosowanie w Sejmie, projekt nie wywoływał jakichś większych zastrzeżeń czy też kontrowersji i został przyjęty przytłaczającą większością głosów.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Szanowni Państwo, zgodnie z procedurą wypada nam wyznaczyć senatora sprawozdawcę…</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#Gloszsali">Najpierw przegłosujmy.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">A, przepraszam. Przegłosujmy.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Bardzo proszę</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto z państwa jest za wnioskiem o przyjęcie ustawy? Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#komentarz">(7)</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Projekt uzyskał jednogłośne poparcie.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">I teraz wybór sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Kto z państwa senatorów chciałby pełnić funkcję sprawozdawcy na posiedzeniu plenarnym?</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#Gloszsali">Proponuję kolegę Jana Dobrzyńskiego.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Przepraszam. Padła…</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Jeżeli pan senator ma wolę i nieodpartą ochotę i jeśli nie ma sprzeciwu…</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#Gloszsali">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Wobec tego przyjęliśmy propozycję, żeby sprawozdawcą był pan senator Jan Dobrzyński.</u>
          <u xml:id="u-7.23" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Jeszcze chciałbym, Szanowni Państwo, podać dwa komunikaty. W najbliższym czasie taki jest układ kalendarzowy, że nie będziemy mieli posiedzenia, a będzie procedowana czy w tej chwili jest procedowana w Sejmie ustawa o jednostkach samorządu terytorialnego. Jej brzmienie może sugerować, że jest ona jakby trochę niespójna z zakresem obowiązków i zadań Komisji Obrony Narodowej, ale ona jest istotna i ważna dla naszej komisji, bo dotyczy kwestii modernizacyjnych i wsparcia w zakresie powstawania strzelnic. Tak więc takie posiedzenie jest planowane. Najprawdopodobniej będzie ono w czasie tygodnia niesenackiego, tak się wyrażę. Wstępnie z kalendarza wynika, że takie posiedzenie może być 28 grudnia…</u>
          <u xml:id="u-7.24" who="#Gloszsali">Listopada.</u>
          <u xml:id="u-7.25" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">…przepraszam, listopada.</u>
          <u xml:id="u-7.26" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Szanowni Państwo, jeszcze jeden temat dotyczący merytorycznego planu działania komisji. Najbliższy temat będzie dotyczył organizacji proobronnych. I takie posiedzenie się odbędzie, gdy otrzymamy informację z Ministerstwa Obrony Narodowej. Tyle komunikatów.</u>
          <u xml:id="u-7.27" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Na radosne Święto Niepodległości najlepsze życzenia dla państwa.</u>
          <u xml:id="u-7.28" who="#Gloszsali">Wzajemnie.</u>
          <u xml:id="u-7.29" who="#PrzewodniczacyJaroslawRusiecki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 15)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>