text_structure.xml 44.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Witam wszystkich państwa. Stwierdzam kworum. Pozwolą państwo, że przedstawię nowych członków naszej Komisji. Są to: pan poseł Witold Klepacz, pan poseł Tadeusz Plawgo i pan poseł Wojciech Picheta. Witamy panów serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselDanielaChrapkiewicz">Ja też jestem nowym członkiem Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselDanielaChrapkiewicz">Daniela Chrapkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Nie mamy jeszcze pani na liście, ale na następnym posiedzeniu Komisji lista będzie uzupełniona. Wtedy pozwolę sobie panią poseł jeszcze raz oficjalnie powitać.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Przedstawię teraz porządek dzisiejszego posiedzenia. W pkt 1 przyjmiemy plan pracy Komisji na I półrocze 2007 r., a w pkt 2 rozpatrzymy odpowiedź na dezyderat nr 1 w sprawie organizacji i nadzoru związanych z opieką nad matką i dzieckiem w Polsce. Czy są uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Przystępujemy do realizacji pkt 1 – przyjęcie planu pracy Komisji na I półrocze 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Stali członkowie Komisji otrzymali od prezydium Komisji propozycje zawarte w tabelce. Oczywiście jest to projekt. Proszę o zgłaszanie uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Chciałabym się odnieść do planu pracy w kontekście tego, co w zeszłym roku powiedzieliśmy w sprawie wyjazdowego posiedzenia Komisji. W tym projekcie planu pracy nie widzę takiego posiedzenia. Natomiast pamiętają zapewne państwo, że gościliśmy dyrektora Centrum Leczenia Oparzeń z Siemianowic Śląskich. Wtedy obiecaliśmy, że przyjedziemy i obejrzymy to centrum oparzeniowe. W związku z tym proponuję, aby do planu pracy w okresie wiosennym uwzględnić wyjazdowe posiedzenie Komisji na Śląsku, dokąd serdecznie państwa zapraszam. Jest to duża aglomeracja. Będą państwo mogli zobaczyć nie tylko „oparzeniówkę”, ale i REPT, jako ośrodek wiodący w Polsce kardiologii inwazyjnej oraz onkologii. Wszystko to jest możliwe do obejrzenia w dwa dni. Jestem gotowa takie wyjazdowe posiedzenie Komisji przygotować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Dziękuję, pani poseł, za tę propozycję. Myślę, że jest to sensowne, tym bardziej że powinniśmy się wywiązać z obietnicy złożonej publicznie podczas posiedzenia Komisji. Zwracam tylko uwagę na to, że w poz. 18 mamy przewidziane posiedzenie wyjazdowe do Głuchołazów. Nie widzę przeszkód, jeśli taka będzie wola członków Komisji, abyśmy, poza majowym wyjazdem, w kwietniu albo czerwcu umieścili kolejne posiedzenie wyjazdowe. Możemy to rozważyć na posiedzeniu prezydium Komisji i przedstawić państwu przynajmniej miesiąc wyjazdu do ośrodka oparzeń, zgodnie z sugestią pani poseł Beaty Małeckiej-Libery.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Jakie problemy tematycznie nie zostały w zeszłym roku zrealizowane? Które z nich przeszły na ten rok? Wiem, że nie wszystkie zostały zrealizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Zadałam to pytanie przedstawicielowi sekretariatu Komisji. Praktycznie rzecz biorąc, wszystkie niezrealizowane punkty znalazły się w projekcie, który państwo dziś otrzymali. Teraz nie mogę ich wymienić, ale po porównaniu poprzedniego planu z tym, który dziś rekomendujemy, przedstawimy punkty, które nie były zrealizowane i przeszły na I półrocze 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Proszę o dalsze uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Bardzo ważnym tematem, którego nie ma w proponowanym projekcie, a który chciałbym, żebyśmy rozpatrzyli, jest sprawa specjalizacji lekarskich...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Jest taki temat: „Kształcenie podyplomowe personelu medycznego – specjalizacje, rezydentury”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Przepraszam, że się tego nie doczytałem, ale jestem dziś po rozmowach z młodymi lekarzami, być może dlatego ten temat tak mi utknął w głowie. Problem specjalizacji lekarskich jest niezwykle istotny i należy tę sprawę jak najszybciej załatwić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Panie pośle, podzielamy pana troskę. Są już materiały w Komisji. Myślę, że niebawem będziemy się tym zajmować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMieczyslawWalkiewicz">Dziękuję, pani przewodnicząca, za umieszczenie sesji wyjazdowej Komisji Zdrowia w planie pracy. Składam jednak pod rozwagę państwa pewną propozycję. Na luty jest zaplanowane posiedzenie Komisji na temat rejestracji usług medycznych. Ponieważ posiedzenie wyjazdowe na Opolszczyźnie jest poświęcone prezentacji programu monitorowania na bazie rejestru usług medycznych, czy nie można by na tym posiedzeniu połączyć założeń programu rejestru usług medycznych z jednoczesną prezentacją już istniejącego rejestru usług medycznych i naszych doświadczeń w tym zakresie – co to wniosło dla poprawy funkcjonowania opieki zdrowotnej na przykładzie województwa opolskiego? Jeśliby pani przewodnicząca widziała taką możliwość, myślę, że byłoby to dobre.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Panie pośle, sądzę, że prościej będzie przenieść temat poświęcony rejestrowi usług medycznych na maj i połączyć te dwa posiedzenia. Przypominam państwu, że jesteśmy w trakcie prac nad ustawą – Prawo farmaceutyczne, z czym wiążą się terminy. Podejrzewam, że luty będzie miesiącem, w którym będziemy finalizować prace nad projektem tej ustawy. Dlatego skłonni bylibyśmy przełożyć ten temat na maj i zrealizować go na wyjazdowym posiedzeniu Komisji, zgodnie z sugestią pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMieczyslawWalkiewicz">Pani przewodnicząca, właśnie o to chciałem prosić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Czy są jeszcze uwagi do projektu planu pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselRafalMuchacki">W pkt 13, realizowanym w kwietniu, przewidziana jest informacja na temat opieki paliatywno-hospicyjnej. Czy nie sądzą państwo, że moglibyśmy ten temat uzupełnić o geriatrię, o której de facto nigdy nie mówiliśmy, a ona ściśle się wiąże z opieką paliatywno-hospicyjną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Powiem szczerze, że wiąże się z tym jakiś konflikt. Geriatrzy i zajmujący się opieką długoterminową prosili nas, aby oddzielnie omawiać ich problemy. Jest to jakby spełnienie ich oczekiwań. Nie uszczęśliwiajmy ich na siłę. Nie chcemy mieć podczas posiedzenia Komisji eskalacji konfliktu istniejącego w tych środowiskach.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Czy są jeszcze uwagi do projektu plany pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMiroslawaMaslowska">W czerwcu, w pkt 28, zaplanowany jest między innymi temat dotyczący programu profilaktycznego w zakresie zakażenia HIV i chorobą AIDS. Wydaje się wśród osób uczestniczących należałoby przewidzieć przedstawicieli Krajowego Biura do spraw AIDS, bo takowe istnieje. W związku z tym samoistnie nasuwa się myśl, aby dokładnie zapoznać się ze strukturą Ministerstwa Zdrowia i jego „przybudówek”, takich jak Biuro do spraw Narkomanii czy Biuro do spraw Alkoholizmu. Takich biur jest 5.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselMiroslawaMaslowska">Niezależnie od tego wydaje mi się, że może właśnie na posiedzeniu Komisji Zdrowia należałoby się zastanowić, jakie instytucje, inspekcje zajmują się zdrowiem, bowiem są one powielane – Inspekcja Weterynaryjna, Inspekcja Handlowa, Inspekcja Pracy itd. Taki materiał przygotowałam w ramach próby znalezienia sposobu na tanie państwo, bo wiele działań się pokrywa. Chciałbym zwrócić uwagę na te sprawy, które dotyczą zdrowia. Gdyby znalazło się miejsce w proponowanym planie, który – notabene – jest bardzo dobrze przygotowany, warto byłoby poznać strukturę Ministerstwa Zdrowia wraz z „przybudówkami”, bo kiedy, na przykład, rozmawiamy o narkomanii, i przychodzą do nas ludzie z Biura do spraw Narkomanii, traktujemy to Biuro jako coś odrębnego. A może warto byłoby zastanowić się, gdzie są rozprowadzone pieniądze poza ministerstwem? Zatem proponuję temat dotyczący organizacji Ministerstwa Zdrowia, jeżeliby pani przewodnicząca uważała, że należałoby to wprowadzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Dziękuję, pani poseł, za trafne uwagi. W związku z tym kieruję do pani prośbę o przygotowanie pisemnej propozycji w tym zakresie. Myślę, że jesteśmy w stanie umieścić ten temat w lutym, w miejscu po temacie przeniesionym na wyjazdowe posiedzenie Komisji. Myślę o rejestrze usług medycznych. Myślę, że w lutym będziemy się mogli nad tym zastanowić.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Natomiast odnosząc się do uwagi, że nie wszystkie podmioty są wymienione w tabelce, chciałabym państwa uspokoić. Zazwyczaj tak jest, że same podmioty zwracają się do nas. Nie ma żadnej blokady. Te podmioty, które chcą otrzymać zaproszenie na posiedzenie Komisji, otrzymują je – są zapraszane na posiedzenie, szczegółowo informowane, a nawet wyposażane w materiały. Ze względów czysto oszczędnościowych nie rozpisaliśmy tego na kilku stronach papieru. Wymieniliśmy tylko główne podmioty, które zwyczajowo powinny być zaproszone do udziału w posiedzeniu poświęconym danemu tematowi.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Czy są jeszcze uwagi do przedstawionego projektu planu pracy Komisji? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem przedstawionego państwu planu pracy Komisji na I półrocze 2007 r.?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu – przy 25 głosach za, braku przeciwnych i braku wstrzymujących się – przyjęła plan pracy Komisji na I półrocze 2007 r. w kształcie przedstawionym państwu w projekcie.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Przystępujemy do realizacji 2 pkt porządku dziennego – rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 1 w sprawie organizacji i nadzoru związanych z opieką nad matką i dzieckiem w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Otwieram dyskusję. Zgłasza się pan poseł Aleksander Sopliński. Przypominam, że pan poseł był inicjatorem dezyderatu, który został przyjęty przez Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Chciałbym podziękować za odpowiedź na ten dezyderat Komisji Zdrowia. Jest ona dość szczegółowa, ale brakuje w niej kalendarza. W odpowiedzi są przedstawione zamiary, plany, a Komisja oczekiwałaby skonkretyzowania tego, co zostało napisane w tej odpowiedzi, ponieważ chcielibyśmy jako Komisja Zdrowia monitorować te działania. Chcielibyśmy przynajmniej raz w roku omówić postęp w opiece nad matką i dzieckiem. Na pewno są z tym olbrzymie problemy. Nawet dzisiejsza prasa opublikowała kłopoty pani prof. Ewy Helwich związane z prowadzeniem wcześniaków. Chciałbym, żeby te problemy były dziś poruszone w dyskusji, ponieważ dotyczą Narodowego Funduszu Zdrowia. Dlatego, jeszcze raz dziękując za odpowiedź, prosiłbym w imieniu Komisji, żeby dopracować kalendarz działań, które Ministerstwo Zdrowia planuje podjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselReginaWasilewskaKita">Rzeczywiście, materiał, mimo że krótki, jest niezwykle treściwy. Myślę, że jest to pierwszy krok we właściwym kierunku opieki nad matką, dzieckiem i młodzieżą. To będzie jeden z podstawowych elementów tworzących system taniego państwa, bo jeżeli w to się zainwestuje, to będziemy wydawać mniej środków na pozostałe działania. Tak jak powiedział pan poseł, zabrakło tylko harmonogramu, kiedy, jak i jakimi narzędziami będzie to realizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselLucynaWisniewska">W sumie pozytywnie oceniam odniesienie się Ministerstwa Zdrowia do dezyderatu Komisji, jaki wystosowaliśmy, związanego z opieką nad matką i dzieckiem. Przyznam, że bardzo mnie cieszy to, iż zauważa się wojewódzkie centra zdrowia publicznego i chce się tam wydzielić struktury – bo wcześniej takie struktury były – ponieważ są to jednostki wojewody, które zajmują się zdrowiem w tym zakresie, jaki pozostał u wojewodów z racji nadzoru, kiedyś ten nadzór sprawowały. Niestety, w ostatnich latach nadzór w tym zakresie zlikwidowano zupełnie nie wiem, z jakiego powodu, ale tu nie o to chodzi, żeby to rozważać. Natomiast jest to bardzo ważne, ponieważ wojewoda poprzez centra zdrowia publicznego ma bezpośredni kontakt z konsultantami wojewódzkimi, co będzie ułatwiać sprawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselEwaWieckowska">Chciałabym dołączyć swoją uwagę dotyczącą problemów pediatrycznych, szczególnie specjalistyki pediatrycznej, a także ambulatoryjnej opieki podstawowej pediatrycznej, i prosić pana ministra, by problemy, o których powiem, wziąć pod uwagę w trakcie prac przygotowawczych, o których czytamy w odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselEwaWieckowska">Specjalistyka pediatryczna, leczenie dzieci, charakteryzuje się pewną specyfiką, dynamiką, wymaga wielu umiejętności, leków i różnego rodzaju działań, innych niż w przypadku leczenia ludzi dorosłych. Jednak w zakresie finansowania działań specjalistycznych pediatrycznych w Polsce, leczenia dzieci, spotykamy się z niższym finansowaniem. Prosiłabym, żeby na bazie tych działań przedstawić nam następnym razem merytoryczne uzasadnienie, dlaczego tak jest, lub też podjąć działania, żeby to wyrównać, bowiem w tych samych specjalnościach porady pediatryczne są znacznie mniej płatne od porad udzielanych dorosłym. Chciałabym, żebyśmy pozyskali informacje, jakie są tego przyczyny, i żeby to się zmieniało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Chciałbym jeszcze, żeby do odpowiedzi na dezyderat Komisji odniósł się dziś przedstawiciel Narodowego Funduszu Zdrowia i powiedział, czy są to realne programy, jakie środki będą na to przeznaczone – z Narodowego Funduszu Zdrowia czy budżetu wojewodów. Jest to istotne, bo jeżeli nie będziemy mieć środków, to nie ruszymy z tym programem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMiroslawaMaslowska">Na str. 3 odpowiedzi czytamy, że dokonywane przez Ministerstwo Zdrowia analizy wskazują, że występuje terytorialne zróżnicowanie funkcjonowania trójstopniowej opieki perinatalnej. Potem jest napisane, że będzie to wprowadzone, ale ostatnie zdanie budzi mój niepokój: „Nie wykluczamy też reaktywowania »Programu poprawy opieki perinatalnej w Polsce«”. Co to ma znaczyć? „Nie wykluczamy”, czyli wprowadzamy wszystko to, co jest napisane powyżej, czy to jedno zdanie wyklucza wszystko – nie wykluczamy, czyli może to zrobimy. To budzi moją wątpliwość, bo powinny być podane konkrety.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Ponieważ nie widzę chętnych do dalszej dyskusji, proszę stronę rządową, przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia, o zabranie głosu i udzielenie odpowiedzi na przedstawione wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekLudwikGrabowski">Dziękuję za ogólną ocenę i postawione pytania. Postaram się w jak najkrótszych zdaniach ustosunkować się do tych kwestii, a niektóre sytuacje potwierdzić.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekLudwikGrabowski">Rzeczywiście, po posiedzeniu Komisji Zdrowia w dniu 26 października 2006 r. z mojej inicjatywy odbyły się w Ministerstwie Zdrowia dwa spotkania ekspertów z konsultantami krajowymi wszystkich dziedzin zainteresowanych opieką nad matką i dzieckiem – nie będę ich wymieniał, bo dziś również jestem tu w towarzystwie tych ekspertów – oraz osobą reprezentującą Narodowy Fundusz Zdrowia. Zatem, panie pośle, wszystko to, co ustaliliśmy i co zawarte jest w odpowiedzi na dezyderat, zostało uzgodnione z Narodowym Funduszem Zdrowia. Prosiłbym, aby po moim wystąpieniu umożliwić wystąpienie panu prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekLudwikGrabowski">Tak więc nasza odpowiedź była poprzedzona tymi dwoma spotkaniami, podczas których zwróciliśmy szczególną uwagę na priorytety działań Ministra Zdrowia w zakresie opieki nad matką i dzieckiem, a przede wszystkim edukację zdrowotną w zakresie kształtowania prozdrowotnych postaw kobiet w wieku prokreacyjnym, poprawę świadczeń profilaktycznych dla kobiet w ciąży, wzmocnienie funkcjonowania systemu trójstopniowej opieki nad kobietą ciężarną i noworodkiem, pełną realizację badań profilaktycznych wraz z niezwłocznie podejmowanymi działaniami naprawczymi w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, prewencję urazów i wypadków oraz utworzenie nadzoru merytorycznego w opiece zdrowotnej nad matką i dzieckiem. W zasadzie tych sześć priorytetów przyświecać będzie naprawie systemu właściwej opieki nad matką i dzieckiem.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekLudwikGrabowski">Program naprawczy musi się opierać przede wszystkim na tych działaniach, jako że będą one miały charakter działań długoterminowych. Przykładem takich działań jest chociażby opracowywany aktualnie program zapobiegania wstępowaniu oraz skutkom wcześniactwa i małej urodzeniowej wagi ciała. Oczywiście plan działań o charakterze systemowych został złożony na ręce pani przewodniczącej, ale wiążą się one jednocześnie z projektami ustaw realizowanymi obecnie przez Ministerstwo Zdrowia, a zwłaszcza z projektami ustaw o zdrowiu publicznym oraz o sieci szpitali. W działaniach tych chcemy wykorzystać efekty planowanej współpracy z nadzorem wojewódzkim, opartym na wojewódzkich centrach zdrowia publicznego oraz wynikach audytu, który zamierzamy przeprowadzić w tym zakresie. Rozważamy możliwość wydania, na podstawie delegacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, rozporządzenia Ministra Zdrowia określającego standardy postępowania i procedury medyczne wykonywane przy udzielaniu świadczeń związanych z porodem, połogiem i opieką nad noworodkiem. Rozporządzenie to usankcjonowałoby prawnie trójstopniową opiekę nad kobietą ciężarną i noworodkiem. Niemniej jednak problem ten musi jeszcze być poddany wielu analizom i uzgodnieniom, które czynimy i będziemy czynić, opierając się głównie na specjalistach w dziedzinach z zakresu tej opieki. W sukurs spieszy Narodowy Fundusz Zdrowia – dysponuję pismem Narodowego Funduszu Zdrowia, które wpłynęło do Ministerstwa Zdrowia – który formalnie uregulował sposób i zakres kontraktowania świadczeń związanych z trójstopniową opieką perinatalną. Stało się to faktem od stycznia 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekLudwikGrabowski">Przykładamy również dużą wagę do profilaktyki. Regulacja prawna dotycząca świadczeń profilaktycznych realizowanych u kobiet ciężarnych, niemowląt i dzieci starszych, w tym uczniów, stwarza możliwość zapobiegania najczęściej występującym w tej grupie problemom zdrowotnym. Realizujemy także badania profilaktyczne dla dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół. Jest to realizowane w ramach programu rządowego „Profilaktyczna opieka zdrowotna nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania”. Program ten jest realizowany wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i samorządami lokalnymi. W ramach tego programu we wszystkich szkołach przywrócone ma zostać funkcjonowanie gabinetów profilaktyki i pomocy przedlekarskiej. Należy zaznaczyć, że Ministerstwo Edukacji Narodowej uwzględniło działania w tym zakresie w aktualnie uzgadnianym projekcie „Strategia rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2007-2013”. Funkcjonowanie takich gabinetów we wszystkich szkołach w sposób zdecydowany wpłynie na poprawę poziomu wykonania badań profilaktycznych uczniów.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekLudwikGrabowski">Jako istotne wsparcie działań resortu zdrowia na rzecz poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży postrzegamy „Narodową strategię bezpieczeństwa dzieci”, opracowaną przez Rzecznika Praw Dziecka oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Zgodnie z założeniami tej strategii w działania na rzecz zdrowia zaangażowane zostaną samorządy lokalne. Oczywiście zdrowie matek, noworodków i małych dzieci stanowi wyodrębniony cel w projekcie „Narodowego programu zdrowia na lata 2006-2015”. Nie sposób nie wspomnieć również przy omawianiu poprawy opieki nad matką i dzieckiem corocznej nowelizacji w ramach „Programu szczepień ochronnych” kalendarza szczepień podstawowych.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekLudwikGrabowski">To są kluczowe, najważniejsze sprawy, o których jest mowa w odpowiedzi na dezyderat, który państwo otrzymali. Powiem, że spotkania z konsultantami, które zainicjowałem, będą się odbywać systematycznie. W związku z tym mam nadzieję, że konsultanci będą mogli zabrać głos, by przekazać państwu, czy to jest realizowane.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekLudwikGrabowski">Jeśli chodzi o konkretne terminy, my byśmy bardzo chcieli je określić, chociaż – jak mówiłem – jesteśmy ograniczeni niektórymi procedurami dotyczącymi projektów ustaw, które pewne terminy będą hamować lub je nakreślać. Poza tym niektóre sprawy musimy omówić z wojewodami, samorządami, a także musimy uzyskać przyrzeczenie ministra finansów w sprawie finansowania pewnych procedur, które muszą być wdrożone, a kosztują. Oczywiście jestem jak najbardziej za, bo nic tak nie mobilizuje do konkretnej pracy jak określony termin, tak że jeśli tylko będzie możliwe określenie terminu w danym zakresie, będziemy o tym państwa informować.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekLudwikGrabowski">To na razie wszystko z mojej strony. Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, może zabrałby głos przedstawiciel Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Panie prezesie, oddaję panu głos, ale proszę tylko o uzupełnienie, bo – jak zrozumiałam z wypowiedzi pana ministra – stanowisko zawarte w odpowiedzi na dezyderat było wspólne, uzgodnione. Proszę więc poruszyć tylko te elementy, o których nie powiedział pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZastepcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaJacekGrabowski">Ponieważ rzeczywiście odpowiedź na dezyderat została opracowana wspólnie, w związku z tym na pytanie, czy Narodowy Fundusz Zdrowia znajdzie środki na ten cel, można odpowiedzieć pozytywnie, tym bardziej że gros z tych działań już podjęliśmy albo są one w toku lub planujemy je rozpocząć – zakładając oczywiście, że mamy na to pieniądze. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ZastepcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaJacekGrabowski">Po drugie, obecnie najważniejszym elementem jest sprawa trójstopniowej opieki perinatalnej. I – tak jak państwu to obiecałem w czasie poprzedniego posiedzenia Komisji na ten temat – Fundusz rozpoczął już działania w tym kierunku i jest to widomy tego dowód. Natomiast zdecydowanie nie stanie się to samo i nie dokona się automatycznie bez nadzoru. Dla mnie jednym z najważniejszych elementów zawartych w odpowiedzi na państwa dezyderat jest audyt tego systemu, który powinien być dokonywany i do którego już przystąpiliśmy, bo musimy się zorientować, jak wygląda sytuacja po, a gdzieniegdzie w trakcie kontraktowania świadczeń. Musimy zacząć śledzić, czy ten system został wdrożony. Z pewnością odpowiedź – z góry uprzedzam – brzmi: nie w pełni, bo sama regulacja prawna to za mało. Musimy wspólnie, ze wszystkimi osobami zainteresowanymi przekonać się, jak to wygląda i znaleźć sposób śledzenia w systemie informatycznym Narodowego Funduszu Zdrowia, gdzie trafiają pacjenci z określą patologią, czy do właściwych szpitali, czy wpisanie do katalogu Funduszu wystarczyło, czy musi to być wspólna polityka i działania Funduszu i nadzoru specjalistycznego – i tak prawdopodobnie musi być. To już się dzieje i w najbliższych miesiącach – jak myślę – jest to najważniejsze działanie, które może szybko przynieść efekty. Zresztą państwo to działanie postulowali, a efekty są oczywiste. Natomiast jest też oczywiste – co mogli państwo wyczytać z dokumentów na poprzednim posiedzeniu Komisji w tej sprawie – że w pewnych regionach trójstopniowa opieka już istnieje i system kontraktowania wkomponuje się łatwo w praktykę, a inne regiony są dla nas zagadką – musimy poszukać odpowiedzi na pytanie, czy personel tam pracujący nagnie się do reguł, które wspólnie ustaliliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Zanim podejmiemy decyzję o przyjęciu odpowiedzi na dezyderat, chciałabym państwu przypomnieć pkt 6 w art. 169 regulaminu Sejmu. Zacytuję: „W razie nieotrzymania odpowiedzi w terminie lub uznania otrzymanej odpowiedzi za niezadowalającą Komisja może ponowić dezyderat, przedłożyć marszałkowi Sejmu wniosek o zwrócenie odpowiedzi jako niezadowalającej lub przedłożyć Sejmowi projekt odpowiedniej uchwały lub rezolucji”. Chciałabym, żeby państwo wiedzieli, jaki jest zapis regulaminu Sejmu, jeśli chodzi o przyjmowanie tego rodzaju odpowiedzi, bo za chwilę przystąpimy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Cieszę się, że ten audyt się odbędzie, dlatego że – jak myślę – ma to związek z opracowywanym koszykiem świadczeń zdrowotnych. To jest jeden z podstawowych elementów. Jednak – jak powiedział pan minister i jak mówił pan minister Zbigniew Religa – zaraz po wyborach samorządowych miała być opracowana i przedstawiona Komisji sieć szpitali. Z tym wiąże się moje pytanie. Jest to bardzo istotne, ponieważ istnieje tendencja do zmniejszania się liczby łóżek w oddziałach położniczych i pediatrycznych. W związku ze zmniejszającą się liczbą urodzeń pytam, jaka jest tendencja, jakie są kierunki działania, jeśli chodzi o Ministerstwo Zdrowia. Pytam o to dlatego, że opracowanie sieci szpitali – to, czy w każdym powiecie będzie oddział położniczy, czy nie – wiąże się z odpowiednim standardem postępowania położniczego i neonatologicznego, bo to wszystko jest spójne, połączone. Dlatego pytam, panie ministrze, kiedy sieć szpitali będzie przedstawiona Komisji i jak będzie wyglądać sytuacja z oddziałami położniczymi i noworodkowymi. Myślę, pani przewodnicząca, że dobrze by było, żeby głos zabrali również konsultanci krajowi z zakresu objętego dezyderatem, żebyśmy wiedzieli, jak mamy zagłosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Panie pośle, na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia jest projekt ustawy zatytułowany „Sieć szpitali”. Myślę, że kiedy już będzie po konsultacjach, projekt wejdzie na ścieżkę legislacyjną i niewątpliwie będzie przedmiotem dyskusji w naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Jeśli jest taka wola – a wyraził ją pan poseł – żeby w tej chwili zabrali głos konsultanci krajowi, udzielam im głosu. Jako pierwszy zabierze głos pan prof. Stanisław Radowicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#StanislawRadowicki">Odpowiadając panu posłowi, powiem, że odpowiedź na dezyderat pokazuje, iż zmierzamy w dobrym kierunku. Podjęliśmy wiele działań, o których pan minister już powiedział. Dodam tylko, że mamy kalendarz badań profilaktycznych u kobiet w ciąży – co przypominam. Wprowadziliśmy badania prenatalne, które są wzmocnieniem opieki nad kobietą w okresie ciąży. W zeszłym roku wprowadziliśmy pochodną, która jakby wzmacnia badania prenatalne. Jest to program Ministerstwa Zdrowia w zakresie terapii płodu, czyli u dzieci, które są narażone na różnego rodzaju choroby wewnątrzmaciczne, jest już możliwość leczenia niektórych z tych schorzeń wewnątrzłonowo. Istnieją trzy ośrodki w Polsce, które zaczynają działać coraz szerzej. Myślę o Akademiach Medycznych w Gdańsku, Łodzi i Zabrzu. To są te główne ośrodki terapii płodu. Pan minister wspomniał o programie, którego opracowanie dobiega końca, a dotyczącego małej masy urodzeniowej. To są te elementy, które pokazują, w jakich kierunkach chcemy działać, aby polepszyć opiekę okołoporodową.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#StanislawRadowicki">Jeżeli chodzi o standardy, to Agencja Oceny Technologii Medycznych prowadzi prace związane z koszykiem świadczeń. Prace te polegają na zdefiniowaniu wszystkich procedur, jakie powinny być, zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, a więc na konwergencji wszystkich elementów i ubożeniu tego w taki sposób, żeby standard, który będzie opracowany wtórnie do tego działania, o którym powiedziałem wcześniej, był jednoznaczny i nowoczesny.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#StanislawRadowicki">Natomiast jeśli chodzi o sieć szpitali, odbyło się spotkanie w Ministerstwie Zdrowia. Zgłosiliśmy, jako zespół konsultanta krajowego – o czym poinformowałem pana ministra – uwagę dotyczącą wyliczeń w tym zespole i rzeczywiście przewodniczący zebrania powiedział, że te wyliczenia są mylne i będą korygowane. Myślę, że sieć szpitali jest sprawą wtórną. My, wychodząc z opieką trójstopniową, tworzymy niejako poligon do tego, żeby zobaczyć, jak będzie funkcjonować sieć szpitali. Dlatego konieczne jest podparcie naszych działań, o których dziś szeroko mówiliśmy, konkretnymi posunięciami prawnymi, dającymi nam od razu inne umiejscowienie prawne i zawodowe, jeśli chodzi o funkcjonowanie trójstopniowej opieki w okresie perinatalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacaposelMalgorzataStryjska">Czy pan minister chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekGrabowski">Tak. Pan poseł pytał o kalendarz projektu ustawy o sieci szpitali. Kalendarz jest realizowany w normie. Do dziś – 10 stycznia 2007 r. – były przedłużone uzgodnienia zewnętrzne. Ponieważ tych uzgodnień jest dość dużo, każde z nich będzie analizowane, poddane normalnej procedurze. W związku z tym w stosownym czasie, kiedy projekt wejdzie na ścieżkę legislacyjną, zostaną państwo o tym powiadomieni. To jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekGrabowski">Druga sprawa. Zapomniałem odpowiedzieć – za co przepraszam – pani poseł Mirosławie Masłowskiej na pytanie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacaposelMalgorzataStryjska">Przepraszam, panie ministrze, ale może najpierw zabiorą głos państwo konsultanci, a potem, na zakończenie, udzieli pan odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#EwaHelwich">Znacznie lepiej oceniam dokument, który w tej chwili się pojawił, od tego, którym zajmowaliśmy się na wcześniejszym posiedzeniu Komisji. Jest on bardziej zwarty, skonkretyzowany, chociaż wymaga jeszcze – o czym mówił pan poseł Aleksander Sopliński – dodefiniowania. Muszę powiedzieć także, że wydarzyło się wiele dobrego od ostatniego naszego posiedzenia. Mówił już o tym pan minister Marek Grabowski, że zaczęły się odbywać spotkania ekspertów w sprawie „Programu poprawy opieki perinatalnej w Polsce”, podczas których zapadło już wiele decyzji – w moim przekonaniu słusznych. Tym, co mnie niepokoi, jest to, że w dalszym ciągu nie wiemy, jakim budżetem ten program będzie dysponował, bowiem nasze zamierzenia naprawcze, dające nam szerszą perspektywę działania, są dość szerokie. Dobrze więc by było, żeby ten budżet odpowiadał tym zamierzeniom.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#EwaHelwich">Na co chciałabym państwu zwrócić uwagę ponownie? O tym była już mowa na początku posiedzenia. W moim przekonaniu jest to sprawa w dalszym ciągu nierozwiązana, a bardzo istotna zarówno w mojej dziedzinie, jak i w trójstopniowym systemie opieki. Chodzi o źródła finansowania aparatury medycznej.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#EwaHelwich">W czym rzecz? Nasze doświadczenie i rosnąca wiedza, z wykorzystaniem najnowszych zdobyczy intensywnej terapii noworodkowej, nie będzie mogła być właściwie skonsumowana, jeśli nie będziemy dysponować aparaturą, niestety, drogą. Ta aparatura musi się znajdować na trzecim stopniu opieki, a więc w szpitalach, które dysponują odpowiednią kadrą medyczną, bo inaczej ten system nie będzie działał. Teoretycznie posiadamy źródła finansowania takiej aparatury – jest nim organ założycielski, ale w praktyce to słabo działa, bo nie jest poddane żadnej kontroli, także ze strony nadzoru. Ja nie mam żadnego wpływu na to, gdzie Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy deponuje swój sprzęt, zakupiony przecież ze środków publicznych. Jestem pełna podziwu dla działania Orkiestry, ale wydaje mi się, że ten sprzęt można by rozdzielać trochę bardziej racjonalnie. Tymczasem – jak państwo wiedzą – tak naprawdę od wielu lat jest to jedno z niewielu źródeł finansowania tej aparatury. Apeluję o to – zwróciłam się z tym apelem do pana ministra po zebraniu dotyczącym informacji dla konsultantów krajowych w sprawie sieci szpitali – aby odpowiednie akty prawne uwzględniały tę sprawę, niezmiennie związaną z siecią szpitali i ich działaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#StanislawRadowicki">Zapomniałem powiedzieć, że w tej chwili, jako zespól specjalisty krajowego, dysponujemy już mapą poszczególnych poziomów referencyjnych w 14 województwach, czyli praktycznie w całym kraju. Czekamy na pozostałe. Jeżeli państwo są zainteresowani, po dokonaniu wszelkiego rodzaju korekt – bo deklaracje, które otrzymałem od specjalistów wojewódzkich, muszą jeszcze ulec pewnym korektom – jesteśmy w stanie pokazać państwu już funkcjonujący...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacaposelMalgorzataStryjska">Przepraszam, panie profesorze, ale dopóki nie ma ustawy, dopóty nie ma mapy. Proszę nie wyprzedzać, bo jeżeli uchwalimy ustawę, ta mapa nie będzie realizowana...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#StanislawRadowicki">Rozumiem podstawę prawną, ale jeżeli będziemy czekać, kiedy podstawa prawna będzie gotowa – słyszała pani przewodnicząca dzisiejszą wypowiedź pana prezesa, że już uruchamiane są płatności w pewnych zakresach – to będzie szkoda czasu, bo – niestety – poród nie może czekać, a jakość opieki jak najszybciej należy zwiększyć. Aczkolwiek nie jesteśmy w złym punkcie, niemniej jednak nie do końca nas to satysfakcjonuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AnnaDobrzanska">Dezyderat i dzisiejsza dyskusja dotyczyły w głównej mierze poprawy opieki perinatalnej, a więc ginekologiczno-położniczej nad kobietą ciężarną oraz nad noworodkiem. Chcę przypomnieć, że na poprzednim naszym spotkaniu dużo mówiliśmy o tym, że niezadowalająca jest opieka nad dzieckiem w okresie po okresie noworodkowym. Pragnę zwrócić państwa uwagę na to, dlaczego czuję się zadowolona z tych uzgodnień, jakie wypracowaliśmy w Ministerstwie Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#AnnaDobrzanska">Poprawy opieki nad dzieckiem w Polsce upatruję w powołaniu nadzoru – a właściwie reaktywowaniu nadzoru – który kiedyś funkcjonował i odgrywał swoją rolę. Chodzi o wojewódzkie centra zdrowia publicznego. Mam tylko nadzieję, iż pomimo że są to wojewódzkie centra, będę mogła mieć wpływ na wypracowanie określonych standardów, na to, co powinno podlegać tej kontroli – wszystkie określone we wcześniejszych rozporządzeniach, obowiązujące badania profilaktyczne, w tym również szczepienia ochronne – i że wypracujemy miejsce, do którego spływać będą sprawozdania od poszczególnych lekarzy – do lekarza wojewódzkiego, a następnie, poprzez konsultantów wojewódzkich, do mnie i do pana ministra, aby można było ocenić – mam nadzieję – coraz lepsze funkcjonowanie podstawowej opieki zdrowotnej nad dzieckiem po okresie noworodkowym. Tak to widzę, i taką mam nadzieję. Rozpoczynamy to po obsadzeniu merytorycznym – a mam nadzieję, że w nadzorze będą również pediatrzy, na pewno nie lekarze rodzinni, którzy sami siebie nie powinni kontrolować w tym względzie, tylko kontrolerami powinni być lekarze specjaliści, pediatrzy z określonymi kompetencjami. Mam nadzieję, że będę mogła kiedyś państwu powiedzieć, że jest lepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekLudwikGrabowski">To są działania – mówili o tym państwo konsultanci – częściowo wewnętrzne resortu do uzgodnień w trakcie dalszych prac nad uzdrowieniem tego systemu, natomiast częściowo prowadzone przez organa założycielskie, pod które podlegają dane szpitale, o czym jest chyba nieco za wcześnie mówić. To uzgodnimy na kolejnych spotkaniach, jeżeli już będzie realizowany program opieki nad matką i dzieckiem. To jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekLudwikGrabowski">Przepraszam, ale winien jestem odpowiedź pani poseł Mirosławie Masłowskiej na zadane pytanie. Pani poseł mówiła, że na str. 3 odpowiedzi na dezyderat jest napisane: „Nie wykluczamy też reaktywowania »Programu poprawy opieki perinatalnej w Polsce«”. Wówczas, kiedy działania dotyczące opieki trójstopniowej systemu będą niewystarczające, możemy reaktywować program poprawy. Jest to podwójne działanie, poprzez które chcemy się dopracować jak najlepszych wyników w tym zakresie. Jest tu wyraźnie napisane: „też reaktywowania”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Przepraszam, pani przewodnicząca, ale chciałbym zadać panu ministrowi ostatnie pytanie.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselAleksanderSoplinski">Panie ministrze, jest pan odpowiedzialny za zdrowie publiczne w Ministerstwie Zdrowia. Czy przewiduje się, tak jak kiedyś wprowadzone szczepienia ochronne przeciwko różyczce u dziewcząt, szczepienia przeciwko HPV w profilaktyce raka szyjki macicy? Jest to bardzo istotne. Inne kraje to prowadzą. Czy to się przewiduje? Wydaje mi się, że to powinno być wprowadzone. Za kilka dni przyjmiemy budżet na 2007 r., ale zacznie się opracowywanie budżetu państwa na rok 2008. Dlatego jest bardzo ważne, aby umieścić to w budżecie na 2008 r. Z tego wynika moja troska i moje pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekLudwikGrabowski">Główny Inspektor Sanitarny realizuje politykę zdrowotną w tej części i corocznie nowelizuje program szczepień ochronnych. Jednak, panie pośle, musi się on głównie opierać – jest do tego zobowiązany – na Komisji Epidemiologicznej Rady Sanitarno-Epidemiologicznej. Jeżeli Komisja Epidemiologiczna wystąpi z takim postulatem, na pewno będzie to rozważane. Natomiast, jak można się domyślać, pewnym problemem będzie sfinansowanie tych szczepień. Są to szczepienia bardzo drogie. W tej chwili nie potrafię nic powiedzieć o jakimkolwiek szacunku, ale na pewno będziemy ten problem rozpatrywać poza Komisją Epidemiologiczną Rady Sanitarno-Epidemiologicznej. Wiem, że ten problem w Polsce istnieje.– i jeżeli będą jakiekolwiek możliwości – oczywiście tak, bierzemy to pod uwagę. Pani profesor podpowiada mi, że jedna szczepionka kosztuje 4,5 tys. zł i wystarcza na 5 lat. Zatem wydatek byłby ogromnie wysoki. Można jednak rozpatrzyć ten problem w znaczeniu szczepień zalecanych, czyli rekomendowanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Rozumiem, że pan minister zakończył wypowiedź. Kończmy konkluzją, że zdrowie ludzkie jest bezcenne. Myślę więc, że będzie to tematem rozważań nie tylko Rady Sanitarno-Epidemiologicznej, ale także kierownictwa Ministerstwa Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie lub zabrać głos w dyskusji? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">W związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem odpowiedzi na dezyderat nr 1 Komisji w sprawie organizacji i nadzoru związanych z opieką nad matką i dzieckiem w Polsce?</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja, przy 14 głosach za, braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się, pozytywnie zaopiniowała odpowiedź na dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Czy są chętni do zabrania głosu w sprawach różnych? Nie ma chętnych.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>