text_structure.xml
31 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów. Witam przedstawicieli rządu oraz zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został doręczony na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Przystępujemy do realizacji pkt I, czyli pierwszego czytania rządowego projektu ustawy zawartego w druku nr 1261. Proszę o przedstawienie uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Celem projektu tej nowelizacji jest harmonizacja z ustawodawstwem wspólnotowym. Są to nasze permanentne działania wynikające z dużej pracowitości Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, która wydaje nowe dyrektywy, nowe rozporządzenia, które zmuszają nas do nowelizacji ustaw.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Przedłożony projekt ustawy transponuje do prawa polskiego przepisy dyrektywę 2004/107/WE z 15 grudnia 2004 r. w sprawie metali ciężkich i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu, a także ustala ramy do wdrożenia przepisów rozporządzenia Wspólnoty Europejskiej 166/206 z 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Projekt zmierza również w kierunku spełnienia procedury ocen oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć, a w szczególności przedsięwzięć drogowych. Ten dział jest jednym z tych, które stwarzają bardzo dużo problemów dla inwestorów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Ponadto projekt porządkuje przepisy ustawy – Prawo ochrony środowiska, dotyczące wydawania pozwoleń zintegrowanych, obowiązków pomiarowych, ochrony przed hałasem i właściwości organów ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Jednym z założeń projektu jest również umożliwienie dalszego udzielania pomocy publicznej na ochronę środowiska ze środków będących w dyspozycji stosownych funduszy oraz eliminowanie wątpliwości co do możliwości korzystania przez jednostki budżetowe ze środków funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska. Tu zawsze mieliśmy konflikty znacząco utrudniające działanie z uwagi na to, że nie można było finansować wielu niezbędnych prac, m.in. takich, jak programy naprawcze w cechach przekroczeń stężeń zanieczyszczeń w powietrzu czy innych tego typu działań monitoringowych, bowiem Ministerstwo Finansów kwestionowało możliwości dawania jakichkolwiek zasileń finansowych dla służb ochrony środowiska z funduszy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Projekt ustawy proponuje również uproszczenie przepisów dotyczących standardów jakości powietrza przez zlikwidowanie zróżnicowania poziomów dopuszczalnych substancji w powietrzu dla obszarów parków narodowych. Parki narodowe nie będą traktowane jako coś odrębnego, tylko na równi z terenem otaczającym parki.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Wprowadzony zostanie również obowiązek przeprowadzania konsultacji z państwami sąsiadującymi z Polską w przypadku przekroczenia bądź groźby przekroczenia wartości granicznej lub progu alarmowego danego poziomu substancji. Za kompetentnego do przeprowadzenia konsultacji w takich przypadkach uznano wojewodę, który jest odpowiedzialny za opracowanie programu ochrony powietrza oraz planu działań krótkoterminowych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Projekt, transponując rozporządzenie o Europejskim Rejestrze Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń, wprowadza całkiem nowy dział 4a, którego do tej pory prawo ochrony środowiska nie zawierało.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Za zbieranie dostarczonych przez operatorów zakładów danych, dotyczących zanieczyszczeń i weryfikację tych danych, a następnie przekazywanie ich do głównego inspektora ochrony środowiska, odpowiedzialni będą wojewódzcy inspektorzy. Natomiast główny inspektor ochrony środowiska będzie prowadził elektroniczny rejestr uwalniania i transferu zanieczyszczeń na terenie Polski.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Jeśli chodzi o ustalenie procedury ocen oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć, to w projekcie proponuje się przede wszystkim ograniczenie kręgu organów uzgadniających i opiniujących te procedury oddziaływania w ramach postępowania. To też powinno w jakiś sposób pomóc inwestorom.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">W szczególności proponuje się zniesienie obowiązku określania w raporcie wariantów lokalizacyjnych dla przedsięwzięć polegających na przebudowie drogi oraz dla dróg, dla których decyzja o ustaleniu lokalizacyjnym już została wydana.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Jeśli chodzi o szczególne uregulowania w zakresie procedury ocen oddziaływania na środowisko dla dróg krajowych, to w projekcie wyłącza się obowiązek zapewnienia zgodności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego typu przedsięwzięć. Wynika to z faktu, że większość gmin w Polsce nie posiada planów zagospodarowania przestrzennego, w związku z czym nie można by było robić tego typu działań, bo mogłyby być blokowane.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Projekt – co istotne – przewiduje również wydłużenie z 2 do 4 lat terminu ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięć – i to wszystkich przedsięwzięć. Jest to bardzo istotne z uwagi na to, że bardzo często zdezaktualizowanie w obecnych przepisach po 2 latach tych uwarunkowań powoduje przedłużanie się całej procedury.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Projekt rozszerza również katalog decyzji, przed wydaniem których należy przeprowadzić przedmiotowe postępowanie. Przede wszystkim dotyczy to obszarów Natury 2000, gdzie w tej chwili mamy największe problemy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">W celu zapewnienia pełnej zgodności ze stosowanymi uregulowaniami prawa międzynarodowego i wspólnotowego proponujemy zmiany w przepisach dotyczących procedury ocen oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym. Oznacza to, że powinniśmy dostarczać innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, na zasadzie wzajemności, informacji w przypadku postępowania w zakresie oddziaływania transgranicznego przez granice tych inwestycji, które takie oddziaływanie będą miały.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Trzeba też wspomnieć o proponowanych w projekcie zmianach, dotyczących udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Dotyczy to zdyscyplinowania społecznych partnerów, którzy potrafią przeciągać proces decyzyjny bardzo skutecznie i na długie okresy. W projekcie są narzucone pewne terminy i wypełnienie ich spowoduje, że tego typu wnioski nie będą rozpatrywane.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Na uwagę zasługuje również ograniczenie obowiązku przeprowadzenia postępowania z udziałem społeczeństwa, w przypadku zmian pozwolenia zintegrowanego, jeżeli te zmiany nie będą dotyczyły sedna instalacji.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">W projekcie proponuje się również umożliwienie odraczania administracyjnych kar pieniężnych dla przedsięwzięć ujętych w krajowym programie oczyszczania ścieków komunalnych, na analogicznych zasadach jak w przypadku opłat. W tej chwili ustawa praktycznie umożliwia odroczenie kar tylko przy opłatach. Ten przepis, który w projekcie proponujemy, jest wyjściem naprzeciw możliwości sprawniejszej realizacji całego planu sanitacji państwa i budowy oczyszczalni i kanalizacji. Zmiana ta umożliwi przedsiębiorcom wykorzystanie tych pieniędzy, które w tej chwili są bezpowrotnie tracone.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Ponadto projekt, przez wprowadzenie upoważnień do określenia warunków udzielenia pomocy publicznej na ochronę środowiska, umożliwia dalsze udzielanie takiej pomocy ze środków będących w dyspozycji stworzonych funduszy – co było też utrudnione i nie zawsze możliwe.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Projekt ustawy zmierza do wyeliminowania wątpliwości w zakresie korzystania przez jednostki budżetowe ze środków funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na realizację tych zadań i w tej chwili będzie to w szerokim zakresie możliwe.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Projekt wyraźnie wskazuje, że Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej w drodze umowy cywilnoprawnej nie tylko udzielają pożyczek i dotacji, ale również przekazują inne środki pieniężne, co jest istotne dla urzędów wojewódzkich inspektoratów i służb w zakresie ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Ustawa ma wejść w życie w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem wybranych przepisów, dla których przewidziano vacatio legis.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Pragnę wyrazić przekonanie, iż uchwalony przez parlament rządowy projekt ustawy przyczyni się do usprawnia procedur związanych z ochroną środowiska, doprowadzi do ułatwienia stosowania przepisów prawnych w tym zakresie, jak również – co istotne – dostosuje nasze przepisy do wymagań unijnych i do praktyki życia, tam gdzie widzimy, iż prawo stanowi jakieś przeszkody.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaKrzysztofZareba">Sądzimy, iż proponowane w tym projekcie zmiany powinny się spotkać z pozytywnym przyjęciem nie tylko ze strony posłów, ale również ze strony przedsiębiorców, organizacji i rozmaitych innych podmiotów, które w ochronie środowiska funkcjonują.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Pan minister przedstawił zręby tego projektu i trudno tu rozmawiać o szczegółach. Sądzę, że raczej powinniśmy powołać podkomisję, która szczegółowo rozpatrzy projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselStanislawZelichowski">Dodam jedynie, że mamy cały szereg decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez przedsiębiorców na bazie istniejącego prawa i teraz tworzenie nowych rozwiązań może spowodować pewne problemy dla tych, którzy inwestują.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselStanislawZelichowski">Z drugiej strony życie biegnie tak szybko do przodu, że nie wszystkie dyrektywy unijne za nim nadążają, jednak jesteśmy w Unii i musimy przestrzegać reguł, które w niej obowiązują.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Jeśli chodzi o powołanie podkomisji – właśnie taką propozycję zamierzałem, w imieniu prezydium, złożyć.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Przede wszystkim jednak chcę państwa poinformować, że marszałek Sejmu, kierując do nas projekt ustawy, jednocześnie prosił, abyśmy dość szybko nad projektem procedowali. Przekazał nam do wiadomości, iż takim oczekiwanym terminem złożenia sprawozdania przez Komisje byłby dzień 23 stycznia. Prezydium Komisji uważa, iż ten termin jest zbyt krótki, jak na rangę i zawartość tego projektu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">W związku z tym proponuję, abyśmy powołali podkomisję do rozpatrzenia projektu ustawy, a także wystąpili do marszałka Sejmu z pismem, w którym zwrócimy się o wydłużenie terminu dla złożenia sprawozdania do 16 lutego br.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że te dwie propozycje zostały zaakceptowane. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Proponuję, by podkomisja składała się co najmniej z 7 osób. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawZajac">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość chcę zgłosić posła Jerzego Gosiewskiego i posła Roberta Panterę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">W imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska zgłaszam posła Arkadiusza Litwińskiego i posła Stanisława Gawłowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWladyslawStepien">W imieniu Klubu Poselskiego Sojuszu Lewicy Demokratycznej zgłaszam posła Henryka Milcarza.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">W imieniu Klubu Parlamentarnego Samoobrona zgłaszam posła Czesława Litwina. Zgłaszam także posła Stanisława Żelichowskiego z PSL.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Poseł Alfred Budner (niez.):</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Zgłaszam kandydaturę posła Piotra Cybulskiego, jako posła niezrzeszonego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Zgłaszam posła Edwarda Ciągło z LPR.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Jest zatem pełna reprezentatywność. Czy wszyscy zgłoszeni kandydaci wyrażają zgodę na podjęcie prawy w podkomisji? Słyszę, że tak. Zatem odczytam listę kandydatur, według kolejności zgłoszenia. Są to posłowie: Jerzy Gosiewski (PiS), Robert Pantera (PiS), Arkadiusz Litwiński (PO), Stanisław Gawłowski (PO), Henryk Milcarz (SLD), Czesław Litwin (Samoobrona), Stanisław Żelichowski (PSL), Piotr Cybulski (niez.), Edward Ciągło (LPR).</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za powołaniem podkomisji w wymienionym składzie?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy z druku nr 1261 w zaproponowanym składzie.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Proszę członków podkomisji o pozostanie na sali po zakończeniu posiedzenia w celu ukonstytuowania się.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Dodam, iż oczekiwałbym i proponuję, by Komisja przyjęła takie stanowisko, aby podkomisja złożyła sprawozdanie ze swojej pracy do 9 lutego br. Czy jest akceptacja co do tego terminu?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselElzbietaLukacijewska">Materia jest trudna i wydaje mi się, iż trudno narzucać taki reżimowy termin, bo jest takie stare porzekadło, że „co nagle, to po diable”. Myślę, że członkowie podkomisji będą się starali pracować jak najlepiej, ale pozwólmy im decydować, jaki termin będzie optymalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Będę jednak upierał się przy terminie, jaki zaproponowałem. Jednocześnie chcę zaproponować następujący harmonogram prac: pierwsze czytanie, które w tej chwili odbywamy, 10 stycznia, od 11 stycznia do 9 lutego – praca w podkomisji, po czym stosowne sprawozdanie podkomisji Komisja rozpatrywałaby w dniach 14 – 15 lutego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Żeby podkomisja mogła skutecznie pracować musi się oprzeć na ekspertyzach zewnętrznych. Jeśli wyznaczymy tak krótki termin, to nikt z poważnych ekspertów nie podejmie się takiej pracy. Dlatego uważam, iż do 1 lutego trzeba dać termin ekspertom na sporządzenie ekspertyzy i dopiero potem podkomisja może rozpocząć prace.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselStanislawZelichowski">Harmonogram przedstawiony przez pana przewodniczącego może być przyjęty, ale pod warunkiem, iż marszałek Sejmu zgodzi się na zapłatę ekstra za ekspertyzę przygotowaną w szybszym terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Chcę państwa poinformować, iż w poniedziałek będziemy już posiadali dwie ekspertyzy. Dodam, że zaproponowane przeze mnie terminy nie są moim widzimisię, ale są oparte na regulaminie Sejmu, gdzie w art. 95b czytamy: „Marszałek Sejmu, nadając bieg projektowi ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej, ustala jednocześnie kalendarz prac w Sejmie nad projektem, biorąc pod uwagę terminy wykonania prawa Unii Europejskiej”. Natomiast art. 95c mówi, że : „1. Przed przystąpieniem do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej właściwa komisja ustala harmonogram prac nad tym projektem zgodny z kalendarzem prac w Sejmie, o którym mowa w art. 95b. 2. Komisja przesyła harmonogram do wiadomości Marszałkowi Sejmu.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Zwracam się do posła Żelichowskiego. Otóż po lekturze tego projektu ustawy w mojej ocenia ta materia akurat nie wymaga ekspertyz, co do samego meritum, bo to są dość czytelne zmiany. One wynikają z dyrektyw.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Sądzę, że dwie zlecone ekspertyzy – jedna rutynowa z Biura Analiz Sejmowych, druga od prof. Górskiego, co do spójności legislacyjnej – w zupełności wystarczą. Podkreślam, iż w projekcie ustawy nie ma kwestii spornych, nie ma nowych pojęć. Tam są czyste regulacje techniczne. Dlatego nie sądzę, żeby poza tymi dwoma były jeszcze potrzebne jakieś ekspertyzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Przed ustaleniem tych terminów chciałbym uzyskać w miarę szczegółową informację od pana ministra na temat dynamiki prac nad projektem wewnątrz rządu. Otóż ten projekt „rodził” się chyba kilkanaście miesięcy – zapewne nie bez powodu. Jeżeli przyczyną tego były jakieś względy polityczne, a nie merytoryczne, to chciałbym to usłyszeć. Natomiast jeśli były to względy merytoryczne, to też powinniśmy wziąć to pod uwagę, bo trudno analizować w ciągu kilkunastu dni coś, co powstawało przez kilkadziesiąt tygodni.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselStanislawZajac">Wydaje mi się, że właśnie ten dość długi czas pracy, kiedy rząd zastanawiał się i przygotowywał projekt ustawy, świadczy o tym, że projekt jest dobrze dopracowany i ułatwi to nam pracę w podkomisji, a potem w Komisji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselStanislawZajac">Przypominam, że występujemy do marszałka o przedłużenie terminu, który rzeczywiście był terminem bardzo krótkim. Jeżeli pojawią się sytuacje nadzwyczajne, to wówczas będziemy się nad tym zastanawiać. Natomiast teraz chcielibyśmy jednak jakoś przyspieszyć pracę.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselStanislawZajac">Jeszcze raz powtarzam – jeśli w ciągu tego miesiąca okaże się, że czas jest niewystarczający, wówczas będziemy się nad tym zastanawiać. Nie zakładajmy jednak z góry, że podkomisja nie jest w stanie przez miesiąc przygotować materiału, nad którym będziemy dyskutować jeszcze na posiedzeniach Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Podzielam zdanie, że być może jakieś dodatkowe ekspertyzy będą mało przydatne. Zwracam jednak uwagę, że gdyby były przeprowadzone konsultacje ze wszystkimi stronami, których projekt dotyczy, tzn. z przedsiębiorcami, którzy w ramach zintegrowanych pozwoleń podejmują określone inwestycje, z samorządami itd., to byłaby sprawa prostsza – niestety, nie przeprowadzono takich konsultacji. Dlatego uważam, że takie dodatkowe powinny być wykonane, żebyśmy nie naruszyli czyichś interesów, bez dokładnego zgłębienia sprawy.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselStanislawZelichowski">Nie twierdzę, że termin zaproponowany przez pana przewodniczącego jest niemożliwy do zrealizowania. Nie zgłaszam również chęci do bycia w prezydium podkomisji, ale jeśli mamy swoje zadanie wykonać solidnie, to musimy się oprzeć na opiniach ekspertów.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselStanislawZelichowski">Nie chodzi tylko o to, by rozpatrzyć ten projekt ustawy szybko. Chodzi o to, by zrobić to szybko i dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Oczywiście wszyscy jesteśmy za tym, żebyśmy ustanawiali dobre prawo. Myślę, że termin, który zaproponowałem – przypominam, że z korektą w stosunku do tego, co proponował marszałek Sejmu – jest terminem optymalnym.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Nie otrzymałem odpowiedzi na postawione pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwMSKrzysztofZareba">Tempo prac nad projektem ustawy było w miarę normalne. Projekt – jak już mówiłem – konsumuje również dyrektywę, która została uchwalona w styczniu 2006 r. przez Unię Europejską i w związku z tym w marcu rozpoczęliśmy prace nad nowelizacją ustawy. Od marca tok prac był w miarę normalny, ale pewne drobne przeciąganie sprawy wynikało z prac nad nowelizacją ustawy „drogowej” – chodzi o inwestowanie w drogi, w inwestycje strukturalne, przy których prawo ochrony środowiska jest traktowane przez inwestorów jako jeden z hamulców, przeszkadzających mocno w tempie inwestowania. W związku z tym musieliśmy także dostosować to prawo do trwających wówczas przymiarek do nowych rozwiązań w prawie drogowym. W efekcie przedłużyło to prace o jakieś 2 miesiące. W sumie do konsultacji międzyresortowych mieliśmy gotowy projekt ustawy w sierpniu. Rada Ministrów zatwierdziła projekt ustawy w listopadzie. Do Sejmu projekt ustawy został przekazany 7 grudnia. Sądzę, że okres świąteczny decydował o tym, że przez miesiąc projekt ustawy przeleżał u marszałka Sejmu. I nie jest to wina marszałka, ale tego szczególnego okresu, w którym dopracowywano ustawy, które można było uchwalić jeszcze w ubiegłym roku, a także dwutygodniowej przerwy w pracy Sejmu.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#SekretarzstanuwMSKrzysztofZareba">W sumie można powiedzieć, że prace w rządzie nad tą ustawą toczyły się w miarę prawidłowo, nie były specjalnie opóźniane.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Mam jeszcze szczegółowe pytanie, bowiem potem najprawdopodobniej nie będę miał możliwości go zadać na etapie prac w podkomisji. Otóż w uzasadnieniu, przy ocenie skutków wprowadzenia ustawy, czytamy, iż skutkiem finansowym będą koszty na poziomie około 22.372.416 tys. zł. Chciałbym dowiedzieć się, co jest głównym źródłem tych kosztów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorDepartamentuOcenOddzialywanianaSrodowiskowMSIrenaMazur">Główne koszty związane są z wdrożeniem dyrektywy w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu, bo jest to dyrektywa nakładająca olbrzymie obowiązki monitorowania. Monitorowanie to jedno z najdroższych zadań w ochronie środowiska. Musimy dofinansować wojewódzkich inspektorów – chodzi o aparaturę, pracowników itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Ponieważ nie padła żadna inna konkretna propozycja w sprawie terminów i harmonogramu prac niż ten, który zaproponowałem, więc uznaję że został on zaaprobowany przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Informuję, iż nie wpłynął wniosek o wysłuchanie publiczne. W związku z tym zamykam pkt I porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Przechodzimy do pkt II – sprawy bieżące. Informuję, iż jutro o godzinie 16.00 odbędzie się spotkanie prezydium Komisji i prezydium Komisji Finansów Publicznych z marszałkiem Markiem Jurkiem w sprawie płac w regionalnych zarządach gospodarki wodnej.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Jak państwo zapewne wiecie, 27 grudnia odbyła się przed Sejmem manifestacja pracowników rzgw. Do manifestujących wyszedł i rozmawiał z nimi pan przewodniczący Stępień, którego proszę o kilka słów na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWladyslawStepien">Do protestujących pracowników Rzgów., którzy przyjechali do Sejmu z wielką prośbą o podwyższenie wynagrodzeń, wyszła grupa posłów, członków naszej Komisji: poseł Arkadiusz Litwiński, poseł Henryk Milcarz, ja, jak również prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej Mariusz Gajda.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselWladyslawStepien">Przypomnę, że nasza Komisja podczas opiniowania projektu budżetu państwa zwróciła uwagę w opinii na niewystaraczający stan kadrowy osób kompetentnych w strukturach rzgw. oraz bardzo niski poziom wynagrodzeń, który powoduje, że fachowcy odchodzą z tych struktur, a tymczasem obowiązków przybywa.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselWladyslawStepien">Podczas manifestacji uzgodniliśmy, że grupa przedstawicieli rzgw wraz z grupą posłów uda się do kancelarii marszałka Sejmu. Przyjął nas szef gabinetu pana marszałka i podczas tego spotkania zaproponowaliśmy, w imieniu naszej Komisji, aby pan marszałek przyjął prezydium Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz prezydium Komisji Finansów Publicznych, by wspólnie zastanowić się, w jaki sposób rozwiązać ten problem, gdzie znaleźć środki na podwyższenie wynagrodzeń w strukturach rzgw.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PoselWladyslawStepien">Tu przypomnę, że w tej sprawie została zgłoszona poprawka podczas drugiego czytania projektu budżetu państwa, ale większością głosów została – niestety – odrzucona. Nie wiemy czy Senat znalazł jakieś rozwiązanie w tej sprawie – dzisiaj to sprawdzimy.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PoselWladyslawStepien">Po jutrzejszym spotkaniu z panem marszałkiem poinformujemy członków Komisji i zainteresowane jednostki oraz związki zawodowe, które organizowały tę manifestację, o decyzjach, jakie na nim zapadły.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Chcę również poinformować państwa, że prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaprasza jutro na godzinę 16.30 posłów naszej Komisji na spotkanie noworoczno-opłatkowe.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Kilka miesięcy temu, na jednym z posiedzeń Komisji był mocno podnoszony problem braku przepisów odnośnie do norm odorowych. Czy w ministerstwie są podjęte jakieś działania legislacyjne w tym kierunku?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SekretarzstanuwMSKrzysztofZareba">Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu projekt ustawy zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych. Ustawa jest maksymalnie prosta w konstrukcji, oddająca samorządom gminnym jakby władztwo w tym zakresie. Sądzę, że jeżeli uzgodnienia międzyresortowe nie spowodują jakiś nadmiernych przedłużeń, to ustawa trafi do Sejmu za półtora miesiąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Myślę, iż na tym spotkaniu prezydium Komisji z marszałkiem Sejmu warto zwrócić uwagę, że te sprawy związane z płacami w Rzgów. są niezmiernie istotne dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego kraju. W tej chwili, jeśli popatrzymy na zatrudnione osoby i te, które pracowały kilka lat temu, to okaże się, iż 50 proc. z nich pracuje już poza granicami kraju, gdzie mają zupełnie inne pobory. Jeśli dalej tak pójdzie, to zostaniemy z najmniej wykwalifikowanymi pracownikami. To jest bardzo poważna sprawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">To jest bardzo istotna uwaga, którą na pewno przekażemy na jutrzejszym spotkaniu. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w sprawach bieżących? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję wszystkim – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>