text_structure.xml
58.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do zmian w kodyfikacjach. Witam posłów i przybyłych gości. Stwierdzam kworum oraz że protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji został przyjęty wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Proponowany porządek posiedzenia został państwu doręczony na piśmie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że został on przyjęty. Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że porządek posiedzenia został zaakceptowany.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku dziennego, w którym zajmiemy się rozpatrzeniem sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, zawartego w druku nr 715. Głos przekazuję przewodniczącemu podkomisji, aby przedstawił nam krótką informację na temat prac nad sprawozdaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJerzyKozdron">Podkomisja wykonała powierzone jej zadanie spotykając się na czterech posiedzeniach, które odbyły się w dniach: 13, 27 lutego oraz 13 i 27 marca 2007 r. Celem projektu jest przede wszystkim dokonanie zmian w Kodeksie postępowania cywilnego. Chodzi o unormowania proceduralne w części ogólnej Kodeksu, a dokładniej o zmiany w przepisach o zdolności sądowej, zdolności do czynności prawnych i zdolności procesowej. Celem tych zmian jest zsynchronizowanie przepisów Kodeksu cywilnego, dotyczących jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego. Chodzi o wprowadzenie tych instytucji do k.p.c. Doprecyzowano i uściślono także przepisy dotyczące kosztów procesu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJerzyKozdron">Kolejne zmiany proceduralne zawarte w przedłożeniu dotyczą przepisów o ubezwłasnowolnieniu. Nadrzędnym celem tych ostatnich rozwiązań jest to, aby regulacje procesowe w większym stopniu uwzględniały dobro osoby, wobec której toczy się postępowanie o ubezwłasnowolnienie. Takie postępowanie ma być prowadzone z większym poszanowaniem godności tych osób, przy zachowaniu ochrony ich praw i wolności. W tym obszarze dokonano także zmian w przepisach odnoszących się do ustanawiania przedstawiciela osoby ubezwłasnowolnionej i powoływania kuratora dla osoby niepełnosprawnej na etapie zakończenia postępowania. Podkomisja dokonała także wielu innych zmian, które należałoby omówić w trakcie szczegółowego rozpatrywania projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przychylam się do wniosku przedmówcy, aby w trakcie szczegółowego rozpatrywania sprawozdania, w chwili, gdy pojawią się jakieś wątpliwości, zwracać się o pomoc do przewodniczącego podkomisji i przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy ktoś chciałby zabrać głos w dyskusji ogólnej? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przystępujemy do rozpatrzenia szczegółowej treści projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia tytułu ustawy, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Ustawa z dnia … 2007 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw”.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do tytułu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzyKozdron">Zwracam uwagę na to, że podkomisja zmieniła tytuł ustawy. W trakcie naszych prac okazało się, że zachodzi konieczność znowelizowania jeszcze innych ustaw szczególnych. Dlatego podkomisja zdecydowała, że wymienianie w tytule wszystkich zmienianych ustaw byłoby zbyt skomplikowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Zgadza się. Pierwotnie tytuł ustawy był trochę inny od aktualnie proponowanego.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do tytułu ustawy? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, iż Komisja zaakceptowała tytułu ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1 – zdanie wstępne, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:”.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zdania wstępnego art. 1? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, iż Komisja zaakceptowała treść zdania wstępnego art. 1.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 1, w której proponuje się, aby w art. 64 po par. 1 dodać par. 11 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 11. Zdolność sądową mają także jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną”.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 1? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 1 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 1, w której proponuje się, aby w art. 65 par. 1 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Zdolność do czynności procesowych (zdolność procesową) mają osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, osoby prawne, inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne, o których mowa w art. 64”.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 2? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 2 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 3, w której proponuje się, aby w art. 67 par. 1 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Osoby prawne, inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne mające zdolność sądową dokonują czynności procesowych przez swoje organy albo przez osoby uprawnione do działania w ich imieniu”.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 3? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 3 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 4, w której proponuje się, aby w art. 89 uchylić par. 3.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Mam pytanie do przewodniczącego podkomisji, co jest istotą rozpatrywanej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyKozdron">Ta zmiana dotyczy kwestii treści oświadczeń składanych przez radców prawnych. W tych oświadczeniach radcowie informowali, że nie pozostają w żadnym stosunku pracy. Obowiązek ten wynikał z ustawy o radcach prawnych. Ostatnio ustawa o radcach prawnych zmieniła się w tym zakresie i zwolniła radców z tego obowiązku. Zmiana w Kodeksie postępowania karnego jest wynikiem tamtej zmiany, poprawka eliminuje zbędny przepis.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 4? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 4 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 5, w której proponuje się, aby w art. 98:</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">a) par. 2 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 2. Do niezbędnych kosztów procesu prowadzonego przez stronę osobiście lub przez pełnomocnika, który nie jest adwokatem, radcą prawnym lub rzecznikiem patentowym, zalicza się poniesione przez nią koszty sądowe, koszty przejazdów do sądu strony lub jej pełnomocnika oraz równowartość zarobku utraconego wskutek stawiennictwa w sądzie. Suma kosztów przejazdów i równowartość utraconego zarobku nie może przekraczać wynagrodzenia jednego adwokata wykonującego zawód w siedzibie sądu procesowego”,</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">b) par. 4 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 4. Wysokość kosztów sądowych, zasady zwrotu utraconego zarobku lub dochodu oraz kosztów stawiennictwa strony w sądzie, a także wynagrodzenie adwokata, radcy prawnego i rzecznika patentowego regulują odrębne przepisy”.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 5? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 5 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 6, w której proponuje się, aby w art. 981 par. 2 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 2. Jeżeli postępowanie cywilne zostało wszczęte w ciągu trzech miesięcy od dnia zakończenia mediacji, która nie została zakończona ugodą albo w ciągu trzech miesięcy od dnia uprawomocnienia się postanowienia o odmowie zatwierdzenia ugody przez sąd, do niezbędnych kosztów procesu zalicza się także koszty mediacji w wysokości nieprzekraczającej czwartej części opłaty”.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 6? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 6 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 7, w której proponuje się, aby uchylić art. 121.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy można usłyszeć uzasadnienie propozycji uchylenia art. 121?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawiedliwosciJacekSaramaga">W ocenie resortu sprawiedliwości art. 121 nie ma żadnego uzasadnienia normatywnego. Art. 121 mówi o tym, że ustanowienie adwokata lub radcy prawnego nie zwalnia strony od obowiązku zwrotu kosztów drugiej stronie. Ta zasada wynika z innych przepisów prawa i dlatego istnienie tej normy w tym miejscu Kodeksu jest zbędne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 7? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 7 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 8, w której proponuje się, aby w art. 135 dotychczasową treść oznaczyć jako par. 1 oraz dodać par. 2 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 2. Na wniosek strony doręczenie może być dokonane na wskazany przez nią adres skrytki pocztowej. W tym wypadku pismo sądowe przesłane pocztą składa się w placówce pocztowej operatora publicznego, umieszczając zawiadomienie o tym w skrytce pocztowej adresata”.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 8? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 8 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 9, w której proponuje się, aby w art. 136:</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">a) par. 3 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 3. Przepisu par. 2 nie stosuje się do doręczenia skargi o wznowienie postępowania lub skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia”.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">b) po par. 3 dodaje się par. 4 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 4. Strona, która zgłosiła wniosek o dokonywanie doręczeń na adres oznaczonej skrytki pocztowej, ma obowiązek zawiadamiać sąd o każdej zmianie tego adresu. Przepisy par. 2 i par. 3 stosuje się odpowiednio”.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 9? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 9 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 10, w której proponuje się, aby art. 373 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 373. Sąd drugiej instancji odrzuca na posiedzeniu niejawnym apelację, jeżeli ulegała ona odrzuceniu przez sąd pierwszej instancji. Jeżeli dostrzeże braki, do których usunięcia strona nie była wezwana, zażąda ich usunięcia. W razie nieusunięcia braków w wyznaczonym terminie, apelacja ulega odrzuceniu. Art. 3701 stosuje się odpowiednio”.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 10? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 10 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 11, w której proponuje się, aby w art. 394 w par. 1 pkt 9 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„9) zwrot kosztów, określenie zasad ponoszenia przez strony kosztów procesu, wymiar opłaty, zwrot opłaty lub zaliczki, obciążenie kosztami sądowymi, jeżeli strona nie składa środka zaskarżenia co do istoty sprawy, koszty przyznane w nakazie zapłaty oraz wynagrodzenie biegłego”.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 11? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 10 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.21" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Widzę, że rozpatrywanie sprawozdania podkomisji nie budzi żadnych zastrzeżeń wśród posłów. Projekt ustawy wydaje się wyjątkowo bezkonfliktowy.</u>
<u xml:id="u-9.22" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 12, w której proponuje się, aby w art. 395 par. 1 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.23" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Akta sprawy wraz z zażaleniem sąd pierwszej instancji przedstawia sądowi drugiej instancji po doręczeniu zażalenia stronie przeciwnej, a w wypadkach wskazanych w art. 394 par. 1 pkt 2 i 5 – niezwłocznie po złożeniu zażalenia bez doręczenia go stronie przeciwnej. Odpowiedź na zażalenie może być wniesiona wprost do sądu drugiej instancji w terminie tygodniowym od doręczenia zażalenia”;</u>
<u xml:id="u-9.24" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 12? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-9.25" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 12 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.26" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 13, w której proponuje się, aby w art. 3986 par. 4 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.27" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 4. O odrzuceniu skargi kasacyjnej niespełniającej wymagań określonych w art. 3984 par. 1 sąd drugiej instancji albo Sąd Najwyższy zawiadamia właściwy organ samorządu zawodowego, do którego należy pełnomocnik”.</u>
<u xml:id="u-9.28" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 13? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-9.29" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 13 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.30" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 14, w której proponuje się, aby w art. 4246 par. 3 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.31" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 3. Skargę nieopłaconą, skargę wniesioną z naruszeniem art. 871 par. 1 oraz skargę, której braków strona nie uzupełniła w terminie, sąd odrzuca na posiedzeniu niejawnym”.</u>
<u xml:id="u-9.32" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 14?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuAgnieszkaPawlowskaRys">Po konsultacjach z ekspertem proponujemy wyraz „uzupełniła” zastąpić wyrazem „usunęła”. Poprawka jest konsekwencją rozwiązania przyjętego w art. 373, a z tego przepisu wynika, że braków się nie uzupełnia, ale je usuwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy resort sprawiedliwości zgadza się z poprawką Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciAndrzejDuda">Popieramy poprawkę Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy jest sprzeciw wobec propozycji Biura Legislacyjnego? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że Komisja przyjeła propozycję Biura Legislacyjnego i zastąpiła w art. 4246 par. 3 wyraz „uzupełniła” wyrazem „usunęła”.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 14? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 14 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 15, w której…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciAndrzejDuda">Przepraszam, że wchodzę w zdanie, ale resort sprawiedliwości ma propozycję uzupełnienia sprawozdania podkomisji o przepis, który powinien znaleźć się między zmianą nr 14, a 15. W momencie poparcia naszej propozycji przez Komisję zostałaby ona umieszczona w sprawozdaniu zamiast dotychczasowej zmiany nr 15, a wszystkie kolejne zmiany miałyby numer o jeden większy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciAndrzejDuda">Proponujemy, aby zmiana nr 15 przyjęła brzmienie: „w art. 473 uchylić par. 2”.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy możemy usłyszeć uzasadnienie do nowo wprowadzanej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Zgodnie z art. 473 par. 2 w brzmieniu, który został mu nadany ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczenia społecznego i niektórych innych ustaw, opinie w postępowaniu sądowym w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, które dotyczą niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji, wydaje biegły – lekarz legitymujący się świadectwem potwierdzającym umiejętności w zakresie orzecznictwa lekarskiego uzyskane w trybie określonym w przepisach o zawodzie lekarza dla świadectw potwierdzających posiadanie umiejętności z zakresu wyższych dziedzin medycyny. W tym miejscu powstał problem polegający na tym, że te warunki miały zostać uregulowane przez ministra właściwego do spraw zdrowia po zasięgnięciu Naczelnej Rady Lekarskiej oraz właściwych lekarskich towarzystw naukowych, w rozporządzeniu, które miało zostać wydane na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Niestety, do dnia dzisiejszego, odpowiednie rozporządzenie nie zostało wydane.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Dlaczego takie rozporządzenie nie zostało wydane?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Powodów jest kilka. Jednak na dzień dzisiejszy, na mocy art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o zmianie ustawy emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczenia Społecznego i niektórych innych ustaw, lekarze ustanowieni i wpisani przed dniem wejścia w życie tej ustawy na listę biegłych sądowych z zakresu medycyny mogą prowadzić działalność w zakresie oceny niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji, bez konieczności uzyskania świadectw, o których mowa w art. 473 par. 2, jedynie do końca okresu, na jaki zostali ustanowieni, nie dłużej jednak, niż przez okres dwóch lat od dnia wejścia w życie ustawy. Oznacza to, że mogą wydawać te zaświadczenia tylko do dnia 1 stycznia 2007 r. Od tego momentu nie będzie lekarzy, którzy spełniają warunki określone w art. 473 par. 2. W efekcie, z uwagi na brak wyżej wskazanego rozporządzenia, żaden z tych lekarzy orzeczników nie będzie posiadał odpowiedniego świadectwa, a tym samym nie będzie biegłych lekarzy, którzy będą mogli wystawić opinie w postępowaniu sądowym w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, które dotyczą niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">W gronie prezydium dyskutujemy na temat tej zmiany i wszyscy uznajemy, że chyba dużo prościej byłoby wydać odpowiednie rozporządzenie niż likwidować ustawowe upoważnienie do wydania takiego rozporządzenia. Czy posłowie mają jakieś uwagi na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJerzyKozdron">Na temat tej poprawki rozmawiałem z przedstawicielami rządu i prosiłem, aby tego przepisu nie wprowadzać do aktualnej nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego. Argumentując swoją prośbę wskazywałem, że przepis wymaga dokładnego przemyślenia i nie można tego rodzaju decyzji podejmować w pośpiechu. Aktualnie podkomisja pracuje nad następną nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego i ewentualna korekta tej nowelizacji, w tym zakresie, jest możliwa. Dziś jednak, za pomocą nagle zgłoszonej poprawki, próbuje się forsować swoje propozycje zmuszając nas tym samym do podjęcia decyzji w tak trudnej sprawie. Jeszcze raz apeluje, aby nie zajmować się dziś tą nową propozycją rządu, tym bardziej, że trwają prace nad ustawą o biegłych. Być może zakres tych dwóch nowelizacji będzie się pokrywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego chcą wypowiedzieć się na temat propozycji rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSAgnieszkaPawlowskaRys">W dużej mierze popieramy apel posła Jerzego Kozdronia. Dodam, że w dniu dzisiejszym odbyło się posiedzenie podkomisji zajmującej się projektem nowelizacji ustawy o biegłych. Nie posiadamy w tej chwili przy sobie projektu i dlatego bardzo ciężko nam teraz stwierdzić, czy problem uzyskiwania uprawnień do wykonywania czynności biegłego jest uwzględniony w tamtej propozycji. Być może tamta ustawa byłaby bardziej adekwatnym miejscem do dokonania zmiany w art. 473 par. 2 Kodeksu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielMSJacekSaramaga">Pragnę wyjaśnić, że propozycja uchylenia art. 473 par. 2 znajduje się w przedłożeniu rządowym zawartym w druku nr 1366, czyli w ustawie o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, dotyczącej międzynarodowego postępowania cywilnego, która jest już po pierwszym czytaniu. Resort chce zatem świadomie zrezygnować z tego przepisu szczególnego, tym bardziej, że do propozycji tej przychyla się także minister zdrowia oraz minister pracy i polityki społecznej, będący autorem ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczenia Społecznego i niektórych innych ustaw wprowadzającej tę regulację do Kodeksu postępowania cywilnego. Jak widać, propozycja usunięcia tego rozwiązania będzie musiała być rozważona i nie uciekniemy od tego problemu. Dodatkowym argumentem przemawiającym za rozwiązaniem zaproponowanym przez resort są coraz częstsze sygnały, że w sądach powstają znaczące problemy, co robić z tymi postępowaniami. Czy nadal mają być dopuszczani do postępowań biegli nie posiadający świadectw i sądy mają narażać się na zarzut uchylenia wyroku, czy też powinno się dopuszczać biegłych na zasadach ogólnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Rząd nie chce się wycofać ze swojej propozycji i jego stanowisko jest jasne. Uważam, że decyzja powinna zostać podjęta w głosowaniu.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Do formalnego rozpatrzenia poprawki rządowej jest potrzebne poparcie posła. Ze względu na zaistniałą sytuację udzielam poparcia zgłoszonej poprawce.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Kto z członków Komisji jest za udzieleniem poparcia poprawce rządowej, polegającej na tym, aby w art. 473 uchylić par. 2.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że 7 głosami za, przy 5 przeciwnych, oraz 1 głosie wstrzymującym się Komisja udziela poparcia poprawce rządowej.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Poprawka zostanie umieszczona w sprawozdaniu jako zmiana nr 15, a numeracja kolejnych zmian zostanie zwiększona o jeden. Jednak, ze względów porządkowych, przy dalszym rozpatrywaniu propozycji zawartych w dostarczonym nam sprawozdaniu podkomisji, zachowam dotychczasową numeracje zmian.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 15, w której proponuje się, aby w art. 544 par. 2 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 2. W sprawach tych właściwy jest sąd miejsca zamieszkania osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, a w braku miejsca zamieszkania – sąd miejsca jej pobytu”.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 15? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 15 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 16, w której proponuje się, aby w art. 545 par. 1-3 otrzymały brzmienie:</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Wniosek o ubezwłasnowolnienie może zgłosić:</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">1) małżonek osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie;</u>
<u xml:id="u-24.12" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">2) jej krewni w linii prostej oraz rodzeństwo;</u>
<u xml:id="u-24.13" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">3) jej przedstawiciel ustawowy.</u>
<u xml:id="u-24.14" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 2. Krewni osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, nie mogą zgłaszać tego wniosku, jeżeli osoba ta ma przedstawiciela ustawowego.</u>
<u xml:id="u-24.15" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 3. Wniosek o ubezwłasnowolnienie częściowe można zgłosić już na rok przed dojściem do pełnoletności osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie”.</u>
<u xml:id="u-24.16" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 16? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-24.17" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 16 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.18" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 17, w której proponuje się, aby w art. 546:</u>
<u xml:id="u-24.19" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">a) par 1 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-24.20" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Uczestnikami postępowania o ubezwłasnowolnienie są z mocy samego prawa prócz wnioskodawcy:</u>
<u xml:id="u-24.21" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">1) osoba, której dotyczy wniosek;</u>
<u xml:id="u-24.22" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">2) jej przedstawiciel ustawowy;</u>
<u xml:id="u-24.23" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">3) małżonek osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie,</u>
<u xml:id="u-24.24" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">b) dodaje się par. 3 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-24.25" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par 3. Organizacje społeczne, do których zadań statutowych należy ochrona praw osób niepełnosprawnych, udzielanie pomocy takim osobom lub ochrona praw człowieka, mogą wstąpić do postępowania w każdym jej stadium”.</u>
<u xml:id="u-24.26" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 17?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSAgnieszkaPawlowskaRys">Mamy propozycję, aby w art. 546 lit. b) par. 3 wyraz „jej” zastąpić wyrazem „jego”. W trakcie posiedzenia podkomisji został zastąpiony wyraz „sprawy” wyrazem „postępowania”, a proponowana teraz korekta stanowi konsekwencję tamtej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Korekta Biura Legislacyjnego polega na zamianie rodzaju użytego wyrazu. Czy resort sprawiedliwości zgadza się na poprawkę Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMSAndrzejDuda">Popieramy poprawkę Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy jest sprzeciw wobec propozycji Biura Legislacyjnego? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje propozycję Biura Legislacyjnego zastąpienia w art. 546 lit. b) par. 3 wyrazu „jej” wyrazem „jego”.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 17? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 17 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 18, w której proponuje się, aby po art. 546 dodać art. 5461 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 5461. Postępowanie powinno być prowadzone z poszanowaniem godności osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie”;</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 18?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSAgnieszkaPawlowskaRys">Podkomisja zadecydowała o wykreśleniu powyższej zmiany. Niestety, przez drobną pomyłkę przepis ten znalazł się w druku doręczonym Komisji. Biuro przeprasza za powstały błąd. Konsekwencją odrzucenia tej zmiany będzie zmiana numeracji w sprawozdaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy przewodniczący podkomisji potwierdza informację przekazaną przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselJerzyKozdron">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Zmiana nr 18 zostaje usunięta ze sprawozdania podkomisji. Numeracja, jak zauważyła przedstawicielka Biura Legislacyjnego, zmieni się, ale do końca rozpatrywania dokumentu doręczonego nam w dniu dzisiejszym będę posługiwał się dotychczasową numeracją.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 19, w której proponuje się, aby art. 547 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 547. Par. 1. Osobę, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, należy wysłuchać niezwłocznie po wszczęciu postępowania; wysłuchanie powinno odbyć się w obecności biegłego psychologa oraz – w zależności od stanu zdrowia osoby, która ma być wysłuchana – biegłego lekarza psychiatry lub neurologa.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 2. W celu wysłuchania osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, sąd może zarządzić przymusowe sprowadzenie tej osoby na rozprawę albo wysłuchać ją przez sędziego wyznaczonego. Na postanowienie sądu o przymusowym sprowadzeniu osoby na rozprawę przysługuje zażalenie.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 3. Niemożność porozumienia się z osobą, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, stwierdza się w protokole po wysłuchaniu biegłego lekarza i psychologa uczestniczących w posiedzeniu”.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 19? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 19 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 20, w której proponuje się, aby art. 548 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 548. Par. 1. Jeżeli wniosek o ubezwłasnowolnienie dotyczy osoby pełnoletniej, sąd może na wniosek uczestnika postępowania lub z urzędu, przy wszczęciu lub w toku postępowania, ustanowić dla niej doradcę tymczasowego, gdy uzna to za konieczne dla ochrony jej osoby lub mienia.</u>
<u xml:id="u-32.9" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 2. Przed ustanowieniem doradcy tymczasowego należy wysłuchać osobę, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie.</u>
<u xml:id="u-32.10" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 3. Doradcą tymczasowym należy ustanowić przede wszystkim małżonka, krewnego lub inną osobę bliską, jeżeli nie stoi temu na przeszkodzie wzgląd na dobro osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie.</u>
<u xml:id="u-32.11" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 4. Sąd może zwrócić się do organizacji społecznej wymienionej w art. 546 par. 3 o wskazanie osoby, która mogłaby być ustanowiona doradcą tymczasowym.</u>
<u xml:id="u-32.12" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 5. Postanowienie o ustanowieniu doradcy tymczasowego staje się skuteczne z chwilą doręczenia go osobie, której dotyczy wniosek. W wypadkach określonych w art. 556 postanowienie staje się skuteczne z chwilą wydania”.</u>
<u xml:id="u-32.13" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 20? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.14" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 20 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.15" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 21, w której proponuje się, aby w art. 550 par. 2 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.16" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 2. Sąd odwołuje doradcę tymczasowego, jeżeli ustała potrzeba dalszej ochrony osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, lub jej mienia”.</u>
<u xml:id="u-32.17" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 21? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.18" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 21 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.19" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 22, w której proponuje się, aby art. 552 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.20" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 552. Par. 1. Jeżeli według wniosku ubezwłasnowolnienie ma być orzeczone z powodu choroby psychicznej lub niedorozwoju umysłowego, sąd przed zarządzeniem doręczenia wniosku zażąda, w wyznaczonym terminie, przedstawienia świadectwa lekarskiego wydanego przez lekarza psychiatrę o stanie psychicznym osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, lub opinii psychologa o stopniu niepełnosprawności umysłowej tej osoby. Jeżeli ubezwłasnowolnienie ma nastąpić z powodu pijaństwa, sąd żąda także przedstawienia zaświadczenia poradni przeciwalkoholowej, a jeżeli ubezwłasnowolnienie na nastąpić z powodu narkomanii – zaświadczenia z poradni leczenia uzależnień.</u>
<u xml:id="u-32.21" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 2. Sąd odrzuca wniosek o ubezwłasnowolnienie, jeżeli treść wniosku lub dołączone do wniosku dokumenty nie uprawdopodobniają istnienia choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego lub występowania innego rodzaju zaburzeń psychicznych osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie albo w razie niezłożenia żądanego świadectwa, opinii lub zaświadczenia, chyba że złożenie takich dokumentów nie jest możliwe”.</u>
<u xml:id="u-32.22" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 22? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.23" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 22 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.24" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 23, w której proponuje się, aby art. 553 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.25" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 553. Par. 1. Osoba, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, musi być zbadana przez biegłego lekarza psychiatrę lub neurologa, a także psychologa.</u>
<u xml:id="u-32.26" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 2. Opinia biegłego, oprócz oceny stanu zdrowia psychicznego lub zaburzeń psychicznych albo rozwoju umysłowego osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, powinna zawierać umotywowaną ocenę zakresu jej zdolności do samodzielnego kierowania swoim postępowaniem i prowadzenia swoich spraw, uwzględniającą postępowanie i zachowanie się tej osoby”.</u>
<u xml:id="u-32.27" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 23? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.28" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 23 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.29" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 24, w której proponuje się, aby w art. 554 par. 1 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.30" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 1. Sąd może, jeżeli na podstawie opinii dwóch biegłych lekarzy uzna to za niezbędne, zarządzić oddanie osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, pod obserwację w zakładzie leczniczym na czas nie dłuższy niż sześć tygodni. W wyjątkowych wypadkach sąd może termin ten przedłużyć do trzech miesięcy”.</u>
<u xml:id="u-32.31" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 24? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.32" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 24 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.33" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 25, w której proponuje się, aby po art. 554 dodać art. 5541 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-32.34" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 5541. Par 1. Postępowanie dowodowe powinno ustalić przede wszystkim stan zdrowia, sytuację osobistą, zawodową i majątkową osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, rodzaj spraw wymagających prowadzenia przez tę osobę oraz sposób zaspokajania jej potrzeb życiowych.</u>
<u xml:id="u-32.35" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 2. Sąd może zobowiązać osoby pozostające we wspólnocie domowej z osobą, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, do złożenia wykazu majątku należącego do tej osoby oraz do złożenia przyrzeczenia. Przepisy art. 913, 915-917 stosuje się odpowiednio”.</u>
<u xml:id="u-32.36" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 25? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.37" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 25 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.38" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 26, w której proponuje się, aby art. 556 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.39" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 556. Par. 1. Sąd może zaniechać doręczenia pism sądowych, wezwania lub wysłuchania osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, jeżeli uzna to za niecelowe ze względu na stan zdrowia tej osoby, określony w opiniach biegłego lekarza psychiatry lub neurologa oraz psychologa wydanych po przeprowadzeniu badania. Nie dotyczy to wysłuchania, o którym mowa w art. 547. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie.</u>
<u xml:id="u-32.40" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 2. W wypadkach wskazanych w par. 1 sąd orzekający, w celu ochrony w toku postępowania praw osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, ustanowi kuratora, chyba że ma ona przedstawiciela ustawowego, który nie jest wnioskodawcą. Przepisy art. 548 par. 3 i 4 stosuje się odpowiednio. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie”.</u>
<u xml:id="u-32.41" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 26? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.42" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 26 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.43" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 27, w której proponuje się, aby w art. 558 dotychczasową treść oznaczyć jako par. 1 oraz dodać par. 2 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-32.44" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 2. W razie oddalenia wniosku o ubezwłasnowolnienie sąd zawiadamia sąd opiekuńczy o potrzebie ustanowienia kuratora dla osoby niepełnosprawnej”.</u>
<u xml:id="u-32.45" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 27? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.46" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 27 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.47" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 28, w której proponuje się, aby w art. 559 dodać par. 3 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-32.48" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Par. 3. Z wnioskiem o uchylenie albo zmianę ubezwłasnowolnienia może wystąpić także ubezwłasnowolniony”.</u>
<u xml:id="u-32.49" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 28? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.50" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 28 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.51" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 29, w której proponuje się, aby art. 560 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.52" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 560. Par. 1. Do zaskarżania postanowień uprawniony jest sam ubezwłasnowolniony nawet wówczas, gdy ustanowiony został doradca tymczasowy albo kurator.</u>
<u xml:id="u-32.53" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 2. Do środków odwoławczych wnoszonych przez osobę, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, nie stosuje się art. 368. Środka odwoławczego wniesionego przez osobę, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, nie odrzuca się z powodu nieusunięcia braków formalnych”.</u>
<u xml:id="u-32.54" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 29? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.55" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 29 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.56" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia treści zmiany nr 30, w której proponuje się, aby art. 600 otrzymał brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.57" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 600. Par. 1. Kuratora dla osoby niepełnosprawnej sąd opiekuńczy ustanawia na wniosek tej osoby, a za zgodą osoby niepełnosprawnej – także na wniosek organizacji społecznej, wymienionej w art. 546 par. 3.</u>
<u xml:id="u-32.58" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 2. W przypadku gdy stan osoby niepełnosprawnej wyłącza możliwość złożenia wniosku lub wyrażenia zgody, o których mowa w par. 1, sąd może ustanowić kuratora z urzędu. Sąd może ustanowić kuratora z urzędu także w przypadku, o którym mowa w art. 558 par. 2.”.</u>
<u xml:id="u-32.59" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zmiany nr 30? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.60" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że zmiana nr 30 uzyskała akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.61" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">To była ostatnia zmiana zawarta w art. 1 ustawy nowelizującej.</u>
<u xml:id="u-32.62" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.63" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 2. W ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. Nr 9, poz. 59, z późn. zm.) art. 183 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.64" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 183. Par. 1. Dla osoby niepełnosprawnej ustanawia się kuratora, jeżeli osoba ta potrzebuje pomocy do prowadzenia wszelkich spraw albo spraw określonego rodzaju lub do załatwienia poszczególnej sprawy. Zakres obowiązków i uprawnień kuratora określa sąd opiekuńczy.</u>
<u xml:id="u-32.65" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Par. 2. Kuratelę uchyla się na żądanie osoby niepełnosprawnej, dla której była ustanowiona”.</u>
<u xml:id="u-32.66" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 2? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.67" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 2 uzyskał akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.68" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.69" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 3. W ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z Nr 111, poz. 535, z późn. zm.) w art. 46 ust. 1a otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.70" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„1a. Osoba, której postępowanie dotyczy bezpośrednio, może być doprowadzona na rozprawę sądową na mocy zarządzenia sądowego. W tym przypadku stosuje się odpowiednio art. 547 par. 2 Kodeksu postępowania cywilnego”.</u>
<u xml:id="u-32.71" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 3? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.72" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 3 uzyskał akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.73" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 4 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.74" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 4. W ustawie z dnia 5 lipca 2002 r. o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 126, poz. 1069, z późn. zm.) w art. 15 uchyla się ust. 3”.</u>
<u xml:id="u-32.75" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 4? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.76" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 4 uzyskał akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.77" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 5 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.78" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 5. W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.) w art. 37 uchyla się par. 3”.</u>
<u xml:id="u-32.79" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 5? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.80" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 5 uzyskał akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.81" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 6 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.82" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 6. W sprawach o ubezwłasnowolnienie wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, do czasu zakończenia postępowania w drugiej instancji, stosuje się przepisy dotychczasowe”.</u>
<u xml:id="u-32.83" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 6? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.84" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 6 uzyskał akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.85" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 7 ustawy nowelizującej, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-32.86" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">„Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia”.</u>
<u xml:id="u-32.87" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści art. 6? Nie słyszę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-32.88" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, że art. 6 uzyskał akceptację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.89" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">To były wszystkie propozycje zmian zawarte w druku nr 715.</u>
<u xml:id="u-32.90" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do całej ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselArkadiuszMularczyk">Mam pytanie dotyczące art. 2. W Sejmie trwają prace nad zasadniczą zmianą Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Czy propozycja zawarta w art. 2 jest powiązana z propozycjami zawartymi w tej nowelizacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzKomisjiKodyfikacyjnejPrawaCywilnegoprzyMinistrzeSprawiedliwosciRobertZegadlo">Zmiana zaproponowana w art. 2 jest zupełnie niezależna od zmian proponowanych w tzw. dużym projekcie nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, aczkolwiek jest powiązana z pewną kwestią, którą przyjdzie nam na posiedzeniach podkomisji jeszcze rozstrzygnąć. Chodzi o możliwość finansowania opiekunów i kuratorów ze środków publicznych, gdy środki podopiecznego nie wystarczają na taką opiekę. Jak widać, istnieje pewien związek społeczno-ekonomiczny, aczkolwiek nie dochodzi do żadnej kolizji między tymi przepisami prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do głosowania nad całością ustawy. Kto z członków Komisji jest za udzieleniem poparcia całemu projektowi ustawy z druku nr 715?</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Za przyjęciem projektu ustawy opowiedzieli się wszyscy członkowie Komisji jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Zgodnie ze zwyczajem proponuję, aby posłem sprawozdawcą została osoba dotychczas pełniąca tę funkcję w pracach nad projektem ustawy. Zgłaszam kandydaturę przewodniczącego podkomisji, posła Jerzego Kozdronia.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy poseł Jerzy Kozdroń zgadza się pełnić funkcję sprawozdawcy Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselJerzyKozdron">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Czy jest sprzeciw wobec kandydatury posła Jerzego Kozdronia na funkcję sprawozdawcy Komisji? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Stwierdzam, iż Komisja opowiedziała się za wyborem posła Jerzego Kozdronia na funkcję sprawozdawcy Komisji.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Wyznaczam do 5 kwietnia 2007 r. termin dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej na stwierdzenie zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Jednocześnie informuję, że protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Czy w punkcie sprawy różne są jakieś sprawy do załatwienia? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzKurczuk">Dziękuję państwu za przybycie. Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>