text_structure.xml 19.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefZych">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Witam posłów i przybyłych gości. Proponowany porządek dzisiejszego posiedzenia został doręczony posłom na piśmie. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, będę uważał, że został on przyjęty. Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że porządek posiedzenia został zaakceptowany.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJozefZych">Informuję, iż odbyło się posiedzenie prezydium naszej Komisji, w trakcie którego ustaliliśmy propozycję trybu jej prac w najbliższym okresie. Jednocześnie pragnę podkreślić, że o ile w dniu dzisiejszym będziemy jeszcze mówić o sprawach organizacyjnych, to w momencie, gdy zaczniemy rozpatrywać sprawozdania podkomisji, w mojej ocenie będziemy je rozpatrywać dzień i noc. Projektów nadesłanych do naszej Komisji jest bardzo dużo, dlatego merytoryczne rozpatrzenie ich zajmie nam bardzo dużo czasu. Jednak w dniu dzisiejszym proponujemy podjąć decyzję dotyczącą dalszego procedowania nad projektami zmian w kodeksach, które Sejm do nas skierował. Byłoby bardzo dobrze, abyśmy także omówili propozycję przekształcenia dotychczasowych podkomisji, doraźnie powoływanych do rozpatrzenia pojedynczych projektów, w podkomisje stałe. Kolejny problem, jakim proponuję się zająć, to propozycja powołania stałego doradcy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJozefZych">Informuję także, że w międzyczasie Sejm skierował do naszej Komisji kolejne</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJozefZych">Kolejnymi projektami nadesłanymi do nas są propozycje zmian w Kodeksie karnym, z druku 485 oraz w Kodeksie postępowania karnego z druku nr 483. Przypominam także, że aktualnie działa podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia zmian w Kodeksie karnym, z druku nr 430. Druk nr 430 poświęcony jest całościowej zmianie Kodeksu. Działa także osobna podkomisja nadzwyczajna do spraw zmian w ustawie – Kodeks karny wykonawczy, ustawie – Kodeks postępowania karnego, ustawie – Kodeks wykroczeń oraz ustawie – Kodeks karny, z druku nr 338. W przypadku nowo nadesłanych zmian w prawie karnym, także jak w przypadku zmian w prawie pracy, przewodniczący dotychczas działającej podkomisji wyraził zgodę na przyjęcie do rozpatrzenia nowo nadesłanych przedłożeń. Tym samym Komisja musi skierować nowe projekty do działających podkomisji, przy czym założenie byłoby takie, że prace nad tzw. dużą nowelizacją Kodeksu karnego będą trwały jeszcze dość długo i podkomisja zajmie się w pierwszej kolejności małą zmianą, a potem powróci do rozpatrywania tego dużego projektu. Prace nad nim muszą jeszcze trochę potrwać, gdyż materia zmian tego wymaga. Trzeba wszystkie zmiany bardzo dokładnie przeanalizować i przekonsultować z ekspertami. Wobec tego powtórzę propozycję, aby zmiany Kodeksu karnego oraz Kodeksu postępowania karnego z druków 485 oraz 483 skierować do podkomisji zajmującej się zmianami w Kodeksie karnym z druku nr 430.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJozefZych">W tym miejscu warto powiedzieć, że w prezydium Komisji zrodziło się pytanie, czy tych dwóch doraźnych podkomisji nadzwyczajnych nie przekształcić w podkomisje stałe? Argumentem przemawiającym za takim przekształceniem są zapowiedzi Ministerstwa Sprawiedliwości skierowania do Sejmu dalszych zmian w Kodeksie pracy, Kodeksie karnym, Kodeksie postępowania karnego, Kodeksie karnym wykonawczym. Tym samym ciągle będą do nas nadchodziły nowe projekty zmian w prawie pracy i w prawie karnym. Wobec powyższego, nie chcąc ciągle powoływać kolejnych podkomisji doraźnych do rozpatrywania pojedynczych projektów zmian w tych dwóch gałęziach prawa, jesteśmy za przekształceniem istniejących podkomisji w podkomisje stałe. Z przekształceniem w podkomisje stałe wiąże się również problem organizacyjny, m.in. powołanie ekspertów do podkomisji stałych. Decyzja o przekształceniu podkomisji wymaga omówienia jej z Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselJozefZych">Kolejny problem, jaki należy omówić, dotyczy projektu zmian w Kodeksie cywilnym. Także w tym przypadku działa podkomisja do spraw zmian w Kodeksie cywilnym. Co prawda istniejąca podkomisja zajmuje się zmianami prawa ubezpieczeń, a nadesłany projekt dotyczy własności nieruchomości, jednak także w tym przypadku proponujemy, aby projekt został skierowany do podkomisji zajmującej się właściwą gałęzią prawa.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselJozefZych">Kolejny nowy projekt nadesłany do nas dotyczy znaczącej nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego, z druku nr 484. Po przeanalizowaniu tego projektu prezydium Komisji stwierdziło, że ten przypadek wymaga jednak powołania oddzielnej podkomisji. Prezydium zatem proponuje powołanie nowej 5-osobowej podkomisji. Decyzję o składzie podkomisji podejmiemy za parę minut.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselJozefZych">Czy ktoś z członków Komisji chciałby się wypowiedzieć na temat przedstawionych propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselGrzegorzKurczuk">Popieram propozycje prezydium Komisji. Jak widać z porządku dziennego, potocznie mówiąc, sypnęło nowymi projektami. Liczba ta jest znaczna i praca, jaka na nas czeka, jest także ogromna. Może nie wszystkie z tych projektów są obszerne, ale nawet te małe są kontrowersyjne i wymagają znaczącej uwagi. Obawiam się, że różnice zdań w dyskusjach nad nimi będą znaczące.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselGrzegorzKurczuk">Podkomisja do spraw zmian w Kodeksie pracy z druków nr 147, 296 i 299 zakończyła już w zasadzie swoją pracę, ale mamy sygnały ze strony posłów, że będą jeszcze zgłaszali poprawki. Każdy poseł ma prawo do takich działań, jednak zanim zakończyliśmy pracę nad tamtymi zmianami, napłynęły do nas trzy nowe projekty, z których dwa dotyczą ochrony i możliwości zwolnienia z pracy pracownicy, która zakończyła urlop macierzyński. Wiążą się one integralnie z rozwiązaniami już opracowanymi przez podkomisję. Uważam, że nowe projekty należy przekazać do dotychczasowej podkomisji, a ona je opracuje kompleksowo, łącznie z tymi starymi. Ten trzeci nowy projekt także rozpatrzymy, nie widzę z tym problemów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselGrzegorzKurczuk">Na marginesie pozwolę sobie przedstawić jeszcze jedną uwagę dotyczącą ogólnie zmian w Kodeksie pracy. Niedawno spotkałem się na uczelni z panią profesor Teresą Liszcz, która poinformowała mnie, że dobiegły końca prace nad całościowym projektem zmiany ustawy Kodeks pracy. Ta informacja oznacza, że w niedługim czasie będziemy mieli przed sobą ogromną pracę. Tym samym ten ogromny projekt znów będzie musiał być rozpatrywany przez podkomisję, dlatego wydaje się celowe przekształcenie obecnej, doraźnej podkomisji do spraw prawa pracy w podkomisję stałą.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselGrzegorzKurczuk">Reasumując, propozycje prezydium są bardzo dobre, ich przyjęcie zagwarantuje nam szybką i efektywną pracę. Moja propozycja dotyczy przede wszystkim prawa pracy, ale można ją analogicznie zastosować do rozwiązań z prawa karnego i prawa cywilnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyKozdron">Jak słusznie zauważył poseł Grzegorz Kurczuk „sypnęło projektami”. Na początku kadencji nie było żadnych projektów, więc każdy z nas garnął się do pracy w podkomisjach. Na dzień dzisiejszy projektów jest wiele, a tym samym pracy jest także dużo. Aktualnie przy obfitości projektów znalazłem się w sytuacji, że znajduję się we wszystkich podkomisjach. Do dziś jeszcze łudziłem się, iż podkomisja pracująca nad zmianami prawa pracy zakończyła swoją pracę, a teraz dowiaduję się, iż projekty będą na nowo rozpatrywane, w nowym świetle. Reasumując, jeśli uzyskałbym zgodę prezydium, to chciałbym wycofać się z prac w podkomisji do zmian w prawie pracy. Z doświadczeń zawodowych jestem ukierunkowany w zainteresowaniach na prawo cywilne i karne, dlatego wolałbym całą swą energię poświęcić tej materii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselGrzegorzKurczuk">Uważam, że koledzy z Platformy Obywatelskiej powinni najpierw uzgodnić między sobą, kto z ich klubu zastąpi posła Jerzego Kozdronia, a potem na forum Komisji podejmiemy stosowną decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJozefZych">Podzielam sugestię posła Grzegorza Kurczuka. Czy są inne zgłoszenia do dyskusji? Nie widzę zgłoszeń, a zatem przejdźmy do rozstrzygnięć.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJozefZych">Pierwsza sprawa do rozstrzygnięcia dotyczy skierowania trzech nowych poselskich projektów zmian w Kodeksie pracy z druków nr: 147, 296 i 299 do istniejącej już podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy, druk nr 147 oraz poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, druki nr: 296 i 299.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselJozefZych">Kto z członków Komisji jest za przesłaniem wymienionych projektów ustaw do istniejącej podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselJozefZych">Za propozycją opowiedzieli się wszyscy członkowie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja skierowała poselski projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (druk 462), poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (druk nr 510), poselski projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (druk nr 511) do istniejącej już podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy (druk nr 147) oraz poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (druki nr: 296 i 299).</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselJozefZych">Kolejna propozycja dotyczy skierowania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 483) oraz rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (druk nr 485) do istniejącej już podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy – Kodeks karny (druk nr 430).</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PoselJozefZych">Kto z członków Komisji jest za przesłaniem wyżej wymienionych projektów ustaw do istniejącej podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PoselJozefZych">Za przesłaniem opowiedzieli się wszyscy członkowie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PoselJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja skierowała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw z druku nr 483 oraz rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (druk nr 485) do istniejącej już podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy – Kodeks karny (druk nr 430).</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PoselJozefZych">Kolejna propozycja dotyczy skierowania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw z druku nr 486 do istniejącej już podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druk nr 353).</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PoselJozefZych">Kto z członków Komisji jest za przesłaniem wyżej wymienionego projektu ustawy do istniejącej podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PoselJozefZych">Za przesłaniem opowiedzieli się wszyscy członkowie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PoselJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja skierowała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw z druku nr 486 do istniejącej już podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z druku nr 353.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#PoselJozefZych">Kolejna propozycja prezydium dotyczy przekształcenia wyżej wymienionych podkomisji doraźnych w podkomisje stałe. Oczywiście po podjęciu decyzji przez Komisję, dopełnimy reszty czynności proceduralnych wymaganych do przekształcenia podkomisji doraźnych w podkomisje stałe. Do takich czynności należą m.in. stosowne wystąpienia do Prezydium Sejmu z odpowiednim projektem uchwały.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#PoselJozefZych">Kto z członków Komisji opowiada się za przekształceniem podkomisji doraźnych do spraw zmian w prawie karnym i w prawie pracy w podkomisje stałe?</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#PoselJozefZych">Za przekształceniem podkomisji opowiedzieli się wszyscy członkowie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#PoselJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja opowiedziała się za przekształceniem podkomisji doraźnych do spraw zmian w prawie karnym i w prawie pracy w podkomisje stałe.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#PoselJozefZych">Przechodzimy do powołania 5-osobowej podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 484). Proszę o zgłaszanie kandydatur na członków podkomisji. Jeśli kogoś interesuje tematyka prawa pracy, zachęcam do zgłaszania swojej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Zgłaszam kandydaturę posła Sławomira Rybickiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJozefZych">Czy poseł Sławomir Rybicki zgadza się zostać członkiem podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselSlawomirRybicki">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselGrzegorzKurczuk">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Rydzonia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJozefZych">Czy poseł Stanisław Rydzoń zgadza się zostać członkiem podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawRydzon">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Chmielewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJozefZych">Czy poseł Stanisław Chmielewski zgadza się zostać członkiem podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawChmielewski">Zgadzam się, a także zgłaszam kandydaturę posła Jerzego Kozdronia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJozefZych">Czy poseł Jerzy Kozdroń zgadza się zostać członkiem podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyKozdron">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselArkadiuszMularczyk">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Pięty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJozefZych">Czy poseł Stanisław Pięta zgadza się zostać członkiem podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselStanislawPieta">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJozefZych">Zgłoszonych zostało pięć kandydatur. Czy są inne propozycje? Nie widzę dalszych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja powołała podkomisję do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 484).</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselJozefZych">Prezydium Komisji zastanawiało się także, jak usprawnić prace poszczególnych podkomisji poprzez ich zabezpieczenie w odpowiednich doradców i ekspertów. W tej sprawie obowiązuje uchwała Prezydium Sejmu nr 28 z 19 kwietnia 1995 roku, która: po pierwsze, dopuszcza możliwość powołania jednego stałego doradcy dla Komisji. Po drugie, dopuszcza możliwość powołania dowolnej liczby ekspertów doraźnych do rozpatrywania konkretnych projektów. Co do funkcji doradcy stałego Komisji, to zgodę na to wyraża Prezydium Sejmu, a Komisja podejmuje odpowiednią uchwałę w tym przedmiocie. Natomiast w kwestii wyboru doradców doraźnych, podkomisje same podejmują decyzję, a następnie informują o swojej decyzji Komisję. W sprawie powołania doradców doraźnych prezydium Komisji uważa, że byłoby dobrze, aby wśród doradców w połowie byli to teoretycy, a w połowie praktycy. W tym przedmiocie Komisja ma swoją praktykę jeszcze z poprzednich kadencji. Jednak lista takich doradców nie jest zamknięta i wszelkie propozycje w tej mierze będą rozpatrywane, a sprawa będzie zależała wyłącznie od inicjatywy poszczególnych posłów lub Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselJozefZych">Jeśli chodzi o doradcę stałego Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, pragnę poinformować, że prezydium Komisji wystąpiło do Prezydium Sejmu o powołanie na tę funkcję profesora Uniwersytetu Gdańskiego i Uniwersytetu Toruńskiego Wojciecha Szwajglera. Prezydium Sejmu z dnia 10 maja 2006 wyraziło zgodę na powołanie profesora Wojciecha Szwajglera na stałego doradcę Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Profesor Wojciech Szwajger jest postacią znaną w Sejmie. W poprzedniej kadencji był on m.in. doradcą marszałka Sejmu. Pan profesor jest specjalistą w wielu dziedzinach prawa, począwszy od prawa gospodarczego, poprzez prawo karne.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PoselJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia uchwały nr 1 dotyczącej powołania stałego doradcy Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach w osobie profesora Wojciecha Szwajglera.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PoselJozefZych">Za powołaniem opowiedzieli się wszyscy członkowie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PoselJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach podjęła uchwałę nr 1, w której powołuje profesora Wojciecha Szwajglera na stałego doradcę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#PoselJozefZych">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Czy są jakieś zgłoszenia w sprawach różnych. Nie widzę zgłoszeń. Dziękuje za przybycie. Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>