text_structure.xml
61.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa oraz Komisji Gospodarki. Na podstawie list obecności stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Czy ktoś ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">W takim razie przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę pana ministra Piotra Woźniaka o zreferowanie pierwszej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Byłem przygotowany do zaprezentowania informacji na nieco inny temat – przekształcenia własnościowe. Rozumiem, że otrzymaliście państwo materiał zatytułowany „Polityka rządu RP dla przemysłu naftowego w Polsce”. Spróbuję uzupełnić ten materiał.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Rząd przyjął wyżej wymieniony dokument. Jeżeli chodzi o najważniejsze zmiany, to wykluczono połączenie koncernu PKN Orlen SA oraz Grupy LOTOS SA. To jest najważniejsza informacja, jeśli chodzi o przekształcenia własnościowe.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">W kwestii bieżącego funkcjonowania tego sektora można powiedzieć, że nie nastąpiły znaczące zmiany. Przemysł naftowy w Polsce ma być efektywny i zapewniać na rynku wewnętrznym zaopatrzenie w podstawowe materiały pędne. Są także nowe zadania, chociaż nie wiadomo, czy zostaną one uwzględnione w strategiach inwestycyjnych oraz w polityce zarządów tych firm. Polegają one głównie na poszukiwaniu dostępu do złóż, niezależnie od ich położenia geograficznego, oraz na dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw surowej ropy. Uzgodniliśmy już z Ministrem Skarbu Państwa terminy dotyczące drobnych przekształceń własnościowych sektora. Chodzi przede wszystkim o uporządkowanie stosunków własnościowych w zakresie wydobycia ropy naftowej w Polsce, głównie na obszarze szelfu bałtyckiego. Można to nazwać sanacją drobnego przemysłu rafineryjnego na południu kraju.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">W programie uwzględniono także elementy związane z funkcjonowaniem Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA, które na mniejszą skalę pozyskuje ropę naftową z krajowych złóż. Udział wydobywanego w kraju surowca w stosunku do ogólnego zużycia jest marginalny i nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja miała się zmienić. Nie ma do tego odpowiednich warunków naturalnych. Nie mówię tutaj o akwizycji i dostępie do złóż zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Na tym zakończę swoją wypowiedź. Chętnie odpowiem na wszystkie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Pytania na pewno padną w trakcie dyskusji. Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Wojciecha Jasińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">Jeśli chodzi o wpływ Skarbu Państwa na ten sektor, to niewiele się zmieni. Planowana jest likwidacja spółki Nafta Polska SA. W tej chwili ograniczamy tam zatrudnienie. Po likwidacji posiadane przez Naftę Polską SA akcje Zakładów Azotowych Tarnów-Mościce SA oraz Zakładów Azotowych Kędzierzyn SA zostaną przekazane Skarbowi Państwa. Podobnie stanie się z posiadanymi przez likwidowaną spółkę akcjami PKN Orlen SA oraz Grupy LOTOS SA. Chcemy także, aby resztówki akcji Rafinerii Trzebinia SA (9,19%) oraz Rafinerii Nafty Jedlicze SA (10%) nabył koncern PKN Orlen SA. Natomiast 5% akcji LOTOS Jasło SA oraz 5% akcji LOTOS Czechowice SA trafią do Grupy LOTOS SA.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">Chcielibyśmy się także uporać z problemem akcji pracowniczych w Przedsiębiorstwie „Petrobaltic” SA. Jeśli to kupi Grupa LOTOS SA, to problem zostanie rozwiązany.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAdamSzejnfeld">Chciałbym zapytać o nowe złoża norweskie. To jest bardzo interesująca i słuszna próba uzyskania dostępu do złóż za granicą. Mam nadzieję, że na tym się nie skończy i że te starania nie będą dotyczyły tylko gazu, ale również ropy naftowej. Jaką część obecnego krajowego zapotrzebowania pokryją te złoża? Czy w ogóle można liczyć na szybkie uruchomienie tych złóż i wprowadzenie wydobywanego tam gazu do polskiego systemu?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselAdamSzejnfeld">Jaki jest szacowany łączny koszt tej inwestycji? Chodzi nie tylko o prawa do złóż, ale wszelkie procedury związane z pozyskaniem złóż, uzyskaniem prawa do wydobycia, prawa do transportu i wreszcie samym transportem. Jaka jest koncepcja i dostarczania tego gazu do Polski? Ile to będzie kosztować?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselAdamSzejnfeld">Jakie znaczenie będzie miała decyzja o zakupieniu norweskich złóż dla równie słusznych planów dotyczących budowy gazoportu? Jaka jest relacja kosztów uzyskiwania gazu ze złóż norweskich do kosztów związanych z kupowaniem gazu skroplonego? Czy jedna inwestycja nie wyklucza drugiej? Jeśli one będą się uzupełniać, to czy zajdą jakieś zmiany w harmonogramie planu budowy gazoportu?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselAdamSzejnfeld">Jak te działania mają się do zapowiadanego zwiększenia wydobycia gazu w Polsce? Pewne inwestycje zostały już poczynione. Niektóre są w trakcie realizacji. Wszyscy jesteśmy zainteresowani dywersyfikacją dostaw również poprzez wykorzystanie krajowych złóż.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Większość podmiotów działających w tym obszarze znamy od lat, dlatego nie będę poruszała tych kwestii. Natomiast chciałabym zapytać o Operatora Logistycznego Paliw Płynnych Sp. z o.o. oraz o zadania, które stoją przed tą firmą. Spółka ma mieć znaczenie strategiczne, a jej właścicielem ma być Skarb Państwa. Rozumiem, że będzie dostępna dla wszystkich stron. Na jakim etapie jest organizacja tej spółki? W materiale, który otrzymaliśmy, czytamy, że od momentu przyjęcia dokumentu „Polityka Rządu RP dla przemysłu naftowego w Polsce” spółka będzie miała trzy miesiące na przygotowanie strategii. Materiał powstał w lutym bieżącego roku, więc jest jeszcze za wcześnie, żeby domagać się jakiś efektów tych działań, jednak założenia i tezy są już pewnie gotowe. Czy pan minister Wojciech Jasiński mógłby powiedzieć, jak wygląda proces kształtowania się tej firmy? Wszystkie dotychczasowe analizy, które doprowadziły do realizacji tej koncepcji, wskazywały, że przy okazji będzie można rozwiązać kilka istotnych problemów. Planuje się na przykład zmniejszenie kosztów, które są obecnie ponoszone w tej sferze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Mówimy dzisiaj o polityce rządu w zakresie przemysłu naftowego oraz o firmach, które zajmują się paliwami. Niedawno odbyła się dyskusja na temat biopaliw, tymczasem w przedstawionym nam materiale nie ma ani słowa na ten temat. Nie wiemy, jak biopaliwa wpłyną na rynek i sektor paliwowy. Wiem, że minister gospodarki w kwestii podatku akcyzowego wyraził zdanie odrębne od decyzji Ministerstwa Finansów. Jednak ani w materiale przygotowanym przez Ministerstwo Gospodarki, ani w dokumencie opracowanym przez Ministerstwo Skarbu Państwa nie ma ani słowa, jakie znaczenie w sektorze paliw będą miały biopaliwa. Bardzo proszę, aby panowie ministrowie powiedzieli kilka słów również na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanBury">Pan minister Wojciech Jasiński bardzo mówił na temat rozwiązania problemu akcji pracowniczych w rafineriach południowych. Ten problem nadal istnieje. Pracownicy rafinerii, niezależnie od tego, czy należą one do Grupy LOTOS SA, koncernu PKN Orlen SA czy Przedsiębiorstwa „Petrobaltic” SA, otrzymali kiedyś akcje. W przypadku spółek giełdowych jest łatwiej, bo pracownicy mogą te akcje sprzedać. Natomiast wiele osób jest już na emeryturze lub rencie. Oni chcieliby wiedzieć, kiedy przedsiębiorstwa wykupią te akcje. Kiedy ten problem zostanie rozwiązany?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJanBury">Kolejna kwestia dotyczy Grupy LOTOS SA. W poprzedniej kadencji dyskutowaliśmy na temat konsolidacji rafinerii południowych, Przedsiębiorstwa „Petrobaltic” SA i Rafinerii Gdańskiej SA. Odbyło się nawet wyjazdowe posiedzenie komisji w tej sprawie. Zapewniano nas, że w zamian za przejęcie Przedsiębiorstwa „Petrobaltic” SA Grupa LOTOS SA wzmocni rafinerie południowe, rozwijając ich działalność. Planowano znalezienie takich niszowych sfer działalności, które sprawią, że te rafinerie będą się rozwijać. Wszyscy wiemy, co się stało z rafinerią w Gorlicach. Bardzo proszę, aby pan minister Wojciech Jasiński powiedział, co się stało z tą rafinerią po ogłoszeniu upadłości. To jest bardzo istotne – zakład znajduje się na terenie mojego województwa. Czy toczą się dochodzenia prokuratorskie, a jeśli tak, to przeciw komu i dlaczego? Tam wydano olbrzymie pieniądze Skarbu Państwa, Rafinerii Gdańskiej SA oraz pochodzące z kredytów bankowych. Sfinansowano inwestycję, która się chyba okazała niezbyt trafna.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselJanBury">Co będzie dalej z rafineriami południowymi, kiedy nie ma już ulg przedmiotowych? Otrzymuję sygnały, że w tych zakładach planowane są zwolnienia. Być może Grupa LOTOS SA chce tam utworzyć terminale paliw albo hurtownie do sprzedaży swoich produktów. Być może się mylę. Może są bardzo ciekawe plany rozwoju tych rafinerii i zatrudnienie wzrośnie. Ludzie na to czekają.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselJanBury">Pani poseł Małgorzata Ostrowska mówiła o kwestii biopaliw. Unia Europejska wymaga, aby do 2020 r. co najmniej 20% energii pochodziło ze źródeł odnawialnych. Polska jest na szarym końcu wdrażania rozwiązań, które umożliwiłyby osiągnięcie takiego wskaźnika. Przez ostatnie pięć lat różne partie i grupy interesów skutecznie działały, aby biopaliwa w Polsce nie były produkowane. W dużej mierze pomagały im w tym władze publiczne z głową państwa włącznie. Teraz też nie widać, aby rząd, który jest prawy i sprawiedliwy, postępował lepiej. Mam wrażenie, że dołączył do grup paliwowych i też robi wszystko, aby biopaliw w Polsce nie produkowano. Mówię o tym w kontekście sytuacji Rafinerii Trzebinia SA, która jest głównym partnerem PKN Orlen SA. Wybudowano tam za pieniądze podatników bardzo nowoczesną infrastrukturę do produkcji biopaliw. Ta rafineria obecnie jest w bardzo trudnym położeniu. W ubiegłym roku zawarła umowy z wieloma drobnymi producentami oleju z obszaru całego kraju. Ten surowiec ma służyć do produkcji estrów. Z kolei ci drobni przedsiębiorcy podpisali umowy z tysiącami rolników na odbiór rzepaku po określonych cenach. Jak państwo wiecie, zgodnie z ustawą trzeba było zawrzeć takie umowy co najmniej na okres 5 lat. Czy minister gospodarki zdaje sobie sprawę z konsekwencji, które dotkną rolników oraz przedsiębiorców kupujących rzepak? Jaka jest wobec tego obecna sytuacja rafinerii w Trzebini, która nie może produkować biopaliw? Obecnie każdy wyprodukowany litr biopaliwa to strata, a na to nie może sobie pozwolić żadna firma. Co minister gospodarki, wspólnie z ministrami finansów oraz rolnictwa i rozwoju wsi zrobili, aby w Polsce biopaliwa wreszcie mogły być produkowane? Co minister gospodarki w tej sprawie zrobił? Póki co, są tylko programy, konferencje i plany. Drepczemy w miejscu i nie wiemy, jak wyjść z tego zaklętego kręgu. Mam wrażenie, że minister gospodarki dołączył do grona osób, które przez ostatnie pięć lat hamowały rozwój produkcji biopaliw w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Apeluję do państwa, aby wypowiedzi miały charakter mniej ocenny. Niektóre wątki polityczne tej wypowiedzi można nawet kwalifikować do kategorii „pomówienie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanBury">Przepraszam, ale za chwilę będę kontynuował w tym samym stylu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Trudno. Mogę tylko ubolewać.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Poseł Zygmunt Wrzodak (niez.):</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Mam przed sobą materiał, który został przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki. Przypomina mi się mądre, żydowskie powiedzenie: każdy głupi potrafi źle się ożenić i drogo kupować. Przytoczone przeze mnie powiedzenie odzwierciedla to, co zostało zawarte w przekazanej nam informacji. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA ma kupić 15% udziałów w złożach na Morzu Północnym za 360 mln dolarów. To są udziały w licencjach spółki Exxon Mobile. Chciałbym się czegoś dowiedzieć o tej firmie. Kto jest właścicielem tej spółki? Kim są jej udziałowcy? Jaki kapitał dominuje w tej firmie? Czy prawie miliard dolarów za dostęp do złóż oraz za inwestycje, które trzeba tam poczynić, to nie będą pieniądze wyrzucone w błoto? Docelowo realizowane tam inwestycje mają kosztować 9 mld dolarów, z czego PGNiG pokryje 15%.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Obserwuję działania Ministerstwa Gospodarki. Wiem, że jeśli ktoś podważa zasadność sprowadzania gazu z Norwegii, to od razu wszyscy powiedzą, że jest prorosyjski. Możecie tak o mnie myśleć. Jeśli ktoś się wygłupi i powie coś takiego, to niech od razu idzie i udowodni w badaniu na wariografie, że nie jest agentem innych ambasad. Zapraszam na takie badanie. Poseł Marek Suski będzie obsługiwał, na okoliczność współpracy z pewną ambasadą na ulicy Pięknej.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">To, co teraz robicie, to jest zwykła amatorszczyzna i hucpa. Nie sposób tego nazwać inaczej. Polska zyska wtedy bezpieczeństwo energetyczne, kiedy będzie samowystarczalna, jeśli chodzi o źródła energii. Ten miliard dolarów można przeznaczyć na wiele wspaniałych programów, które już są opracowane, ale nikt ich nie chce wdrażać. Powinniśmy nadwyżki wytworzonej w Polsce energii sprzedawać do innych krajów Unii Europejskiej. Nikt nie traktuje tego tematu poważnie. Same źródła energii odnawialnej w Polsce są niewyczerpane. Twierdzicie państwo, że kupując udziały w norweskich złożach uniezależniamy się od rosyjskiej ropy. Moim zdaniem, to nie jest żadna dywersyfikacja. To jest zaledwie 15%. I tak nadal będziemy importować gaz z Rosji.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Myślę, że jest prowadzonych wiele dziwnych gier, jeśli chodzi o dostarczanie gazu do Polski. Przewodniczący rady nadzorczej spółki, która zajmuje się budową gazociągu z Rosji do Niemiec, powiedział, że Polska straciła wielką szansę. Rosjanie i Niemcy chcieli, aby druga nitka gazociągu Jamał przebiegała przez nasz kraj i przez Białoruś. Rządy Włodzimierza Cimoszewicza, Akcji Wyborczej Solidarność i Unii Wolności nie wyraziły na to zgody. Podobno Amerykanie żądali, aby ten rurociąg był prowadzony przez Ukrainę. W ten sposób utraciliśmy możliwość pobierania dużych opłat za tranzyt gazu. Polska wtedy będzie bezpieczna, gdy przez nasz kraj będzie przechodziło wiele różnych rurociągów z gazem i ropą. Wtedy będziemy bezpieczniejsi. Jeśli rurociąg będzie prowadzony po dnie Morza Bałtyckiego z pominięciem terytorium Polski, to nasza niepodległość będzie wyjątkowo zagrożona. W naszym interesie było, aby sprowadzać tani gaz oraz by wiele nitek gazociągu przechodziło przez nasz kraj. Jeśli będziemy mogli stawiać warunki, to wtedy Francji czy Niemcom będzie zależeć na dobrych stosunkach z Polską. Nie potrafiliśmy wykorzystać szansy uzyskania dobrej pozycji w grze energetycznej, która się toczy w Europie. Teraz wyrzuca się miliard dolarów na jakąś inwestycję. Uważam, że tym się powinna zająć prokuratura. Powinna prześledzić wszystkie działania związane z tą inwestycją. Komisje natomiast powinny wystosować do premiera Jarosława Kaczyńskiego dezyderat, w którym zażądają dokładnych wyliczeń potwierdzających ekonomiczną opłacalność tego przedsięwzięcia. Jaki to jest biznes dla Polski? Dojdzie do tego, że rosyjską ropę będziemy kupować w Rotterdamie, a rosyjski gaz w Niemczech. Pośrednicy będą na tym zarabiać wielkie pieniądze. Do tego państwo doprowadzacie. Nie wiem, czy to jest celowe działanie, czy też prowadzona jest jakaś gra. A może to jest zwykła głupota. Jedno i drugie jest niebezpieczne. Radzę się nad tym wszystkim jeszcze raz zastanowić.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Rozumiem, że sytuacja podmiotów wchodzących w skład grupy PKN Orlen SA jest dosyć trudna. O sytuacji rafinerii w Trzebini mówił już poseł Jan Bury. Jakie straty generuje ta rafineria w związku z wydaniem rozporządzenia przez panią minister Zytę Gilowską? Jakie jest stanowisko rządu w sprawie dalszego rozszerzania produkcji biopaliw? Mam tu na myśli potencjalnie inwestycje w instalacje służące do produkcji biopaliw.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Kolejna kwestia dotyczy rafinerii w Możejkach. Jak resort ocenia decyzję o zakupie tej rafinerii w kontekście informacji o przerwaniu dostaw rosyjskiej ropy? W jaki sposób surowiec jest dostarczany do Możejek? Jaki to ma wpływ na kondycję finansową koncernu PKN Orlen SA?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Czy po wizycie prezydenta Ukrainy Wiktora Juszczenki w Płocku pojawiły się jakieś nowe elementy przybliżające nas do budowy naftociągu Brody – Płock?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Jaka jest polityka rządu w kwestii poboru dywidendy od sektora naftowego? Chodzi o główne kryteria przy poszukiwaniu w tym sektorze środków niezbędnych do uruchomienia alternatywnych źródeł energii.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PoselBoleslawBorysiuk">Ostatnie pytanie kieruję do ministra gospodarki. Jaki jest stosunek Ministerstwa Gospodarki do projektu budowy południowego gazociągu z Algierii przez Włochy i Austrię, ewentualnie z odnogą do Polski? Czy państwo analizowaliście ten projekt? Jeśli tak, to jak pan minister ocenia tę propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselZenonWisniewski">Pierwsza kwestia dotyczy nowej firmy Operator Logistyczny Paliw Płynnych Sp. z o.o. W poprzedniej strategii dla przemysłu naftowego przyjętej przez rząd w 2002 r. znajdował się zapis, iż możliwe będzie zbycie 65% udziałów w tej spółce. W jaki sposób Skarb Państwa zabezpieczył się, zgodnie z nową „Polityką Rządu RP dla przemysłu naftowego w Polsce”, przed zbyciem w przyszłości udziałów w spółce o znaczeniu strategicznym dla naszego państwa?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselZenonWisniewski">Do końca 2006 r. Ministerstwo Skarbu Państwa miało dokonać likwidacji przedsiębiorstwa Nafta Polska SA. Jaki jest powód niedotrzymania tego terminu? Czy przyczyną opóźnienia procesu likwidacji jest konflikt z firmą PCC Rokita SA? Podobno chodziło o zbycie akcji Zakładów Azotowych Kędzierzyn SA oraz Zakładów Azotowych Tarnów-Mościce SA.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselZenonWisniewski">Jak wiadomo, od Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych „Przyjaźń” SA oderwano około 625 kilometrów rurociągów finalnych i w związku z tym nie wyceniono tego majątku właściwie, a następnie przekazano go Operatorowi Logistycznemu Paliw Płynnych Sp. z o.o. W ten sposób znacznie obniżono wartość spółki PERN „Przyjaźń” SA. Czy po tych decyzjach Skarbu Państwa spółka będzie w stanie dokonać budowy trzeciej nitki rurociągu? Chodzi o wiarygodność kredytową PERN „Przyjaźń” SA.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselZenonWisniewski">To były pytania do pana ministra Wojciecha Jasińskiego. Ministra gospodarki chciałbym zapytać o inwestycję w Możejkach. Od lipca 2006 r. do rafinerii w Możejkach nie dopływa już ropa. PKN Orlen SA zakupił większościowy pakiet akcji tej rafinerii. Rosjanie budują w tej chwili ropociąg do Primorska, skąd surowiec będzie rozprowadzany statkami. Media informują, że ta ropa jest również w ten sam sposób dostarczana do Możejek. Czy w tej sytuacji nie należałoby się zastanowić nad zasadnością budowy trzeciej nitki rurociągu? Czy ten rurociąg będzie w pełni wykorzystywany? Jak wiadomo, PKN Orlen SA zakupił akcje holdingu Unipetrol a.s. O ile wiem, jeden z udziałowców tej spółki złożył skargę do Komisji Europejskiej. Odszkodowania mogą sięgnąć kwoty nawet 5 mld zł. Proszę to potwierdzić lub temu zaprzeczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyPrzemysluChemicznegoWojciechLubiewaWielezynski">Chciałbym przedstawić swoje uwagi do dokumentu zatytułowanego „Polityka Rządu RP dla przemysłu naftowego w Polsce”.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyPrzemysluChemicznegoWojciechLubiewaWielezynski">Pojawiały się różne koncepcje. Wydaje się, że podjęto właściwą decyzję o oddzielnym rozwoju PKN Orlen SA oraz Grupy LOTOS SA. Niemniej jednak, sądzę, że pożądana byłaby pewna konsolidacja na przykład w zakresie produkcji asfaltów czy olejów. Nie można wykluczyć takich działań w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyPrzemysluChemicznegoWojciechLubiewaWielezynski">Niezwykle istotna jest działalność na forum Unii Europejskiej. W dokumencie poruszono pewne kwestie, ale zabrakło innych, równie istotnych. Toczy się w tej chwili niezwykle ważna walka z punktu widzenia rozwoju przemysłu rafineryjnego. Pani minister Agnieszka Bolesta 12 marca 2007 r. brała udział w spotkaniu, na którym dyskutowano o podziale uprawnień do emisji CO2 w latach 2008-2012. Te sprawy będą decydowały o możliwości inwestycji i rozwoju przemysłu w Polsce – między innymi przemysłu rafineryjnego, ale chodzi również o przemysł stalowy. To jest niezwykle istotna kwestia, która nie została w tym dokumencie poruszona.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyPrzemysluChemicznegoWojciechLubiewaWielezynski">Druga sprawa wiąże się z Zieloną Księgą pt. „Europejską strategią na rzecz zrównoważonej, konkurencyjnej i bezpiecznej energii”. Niedobrze się stało, że nie ma przedstawiciela Polski w grupie wysokiego szczebla do spraw energii, która będzie rekomendowała priorytetowe rurociągi. Rurociąg bałtycki jest tylko jedną z możliwości. Na liście przyjętej przez Parlament Europejski oraz Radę Europy jest również rurociąg „Nabucco”, który stwarza możliwość dywersyfikacji dostaw. W pracach tej grupy uczestniczy tylko jeden przedstawiciel nowych krajów członkowskich. Byłoby dobrze, gdyby był tam również Polak. Wszystko jedno, czy to będzie reprezentant przemysłu, czy też któryś z ministrów. Oczywiście trzeba by było zmienić decyzję i zwiększyć skład takiej grupy.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyPrzemysluChemicznegoWojciechLubiewaWielezynski">W czerwcu 2007 r. odbędzie się pierwsze spotkanie innej grupy wysokiego szczebla, która będzie się zajmowała konkurencyjnością przemysłu chemicznego, rafineryjnego i petrochemicznego. Decyzja jeszcze nie zapadła, ale wiem, że komisarz Günter Verheugen zamierza powołać przedstawiciela Czech. Do tej pory nie ma tam reprezentanta Polski.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyPrzemysluChemicznegoWojciechLubiewaWielezynski">W grudniu ubiegłego roku została opublikowana zielona księga dotycząca instrumentów ochrony rynku Unii Europejskiej. Pan komisarz Peter Mendelson jest tak wielkim liberałem, że chce otworzyć granice Unii Europejskiej dla wszystkich produktów, niezależnie od tego skąd one pochodzą. To jest olbrzymie niebezpieczeństwo dla rynku nawozów. Również wszelkie paliwa z Rosji mogłyby być dostarczane do Unii Europejskiej bez żadnych ceł. W tej sytuacji najbardziej zagrożona byłaby Polska oraz inne kraje członkowskie położone we wschodniej części Unii Europejskiej. Ostatnio próbowano tego z saletrą amonową. Dobrze, że Polska głosowała przeciwko zniesieniu ceł. Nie zawsze nasz rząd prezentował takie stanowisko. W tej chwili 19 krajów opowiedziało się za utrzymaniem ceł. Niemniej jednak, nie jest to ostateczna decyzja. Trzeba walczyć, aby ta reforma nie została wprowadzona.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PrezeszarzaduPolskiejIzbyPrzemysluChemicznegoWojciechLubiewaWielezynski">Niezwykle ważna jest kwestia rurociągów olefinowych. Czesi mają ponad 1200 km rurociągów olefinowych i są przyłączeni do sieci europejskiej. Nam także jest potrzebny taki rurociąg, ponieważ mamy niedobory olefin. Należałoby pomyśleć o budowie takiego rurociągu, tym bardziej że są na to środki z Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zamykam dyskusję. Bardzo proszę panów ministrów o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Najwięcej pytań dotyczyło zakupu złóż na Morzu Północnym. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA kupiło trzy licencje wydobycia na złożach Skarv i Snadd na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Można policzyć, jaki to jest udział w polskim rynku gazu. PGNiG kupiło 15% udziałów w tych złożach, bo tylko tyle wystawiono na sprzedaż. Gdyby oferowano 50% udziałów, to też byśmy to kupili. Być może nastąpią następne akwizycje.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Plany dywersyfikacji dostaw, po ich świadomym demontażu przez poprzednią koalicję rządową, okazały się niezbędne. Mamy złe doświadczenia. Zdarzało się, że ostatnio przerywano dostawy gazu rurociągami ze Wschodu bez żadnego ostrzeżenia. Takie działania były katastrofalne dla polskiego przemysłu chemicznego. Jak państwo pamiętacie, w 2006 r. planowano prywatyzację przemysłu chemicznego. Zebrane oferty prywatyzacyjne były co najwyżej średnio atrakcyjne, ponieważ potencjalni inwestorzy dyskontowali niestabilność dostaw gazu ziemnego do Polski. Tymczasem przemysł chemiczny w Polsce jest wyjątkowo słabo rozwinięty, i to nie tylko ze względu na brak rurociągów olefinowych. Jeśli chodzi o produkty, półprodukty i surowce chemiczne, to mamy ujemne saldo w obrocie z zagranicą w wysokości 5 mld euro. Nie produkujemy większości półproduktów i produktów końcowych, łącznie z najprostszymi plastikowymi przedmiotami codziennego użytku. To wszystko jest importowane. Na szczęście ogólne saldo handlowe nie jest takie złe, ale pogłębiającemu się deficytowi w obrotach wyżej wymienionymi produktami trzeba przeciwdziałać. Aby mu przeciwdziałać, należy rozwijać przemysł chemiczny. Tego nie uda się zrobić bez stabilnych dostaw ropy naftowej, a zwłaszcza gazu ziemnego.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">A zatem decyzja o zakupie udziałów w złożach norweskich nie była przypadkowa. Kupiliśmy 15% udziałów, bo tyle wystawiono na sprzedaż. Takich złóż na sprzedaż na Morzu Północnym jest coraz mniej. Wszyscy, którzy rozpoczęli tam wydobycie, starają się tam zostać. W ostatnich latach takie akwizycje zdarzały się mniej więcej raz na kwartał. W tej chwili to zjawisko występuje znacznie rzadziej. Nikt się nie pozbywa złóż, również tych tylko częściowo rozpoznanych. Do takich należą właśnie złoża Skarv i Snadd. Złoża są perspektywiczne. Spodziewamy się wzrostu wydobycia w stosunku do planowanego. W prospekcie podano, że to jest około 36 mld m3 gazu i około 18 mln m3 ropy naftowej z kondensatem włącznie oraz 6 mln ton NGL (Natural Gas Liquids). To jest to, co zostało rozpoznane i z całą pewnością da się stamtąd wydobyć. Ponadto istnieją tam pewne nierozpoznane rezerwy, które także należą do nabywcy, oczywiście w takim stopniu, w jakim posiada udziały w licencji wydobywczej.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Uważam, że nie ma sensu w tej chwili dywagowanie, jakie to ma przełożenie na zapotrzebowanie krajowego rynku. Możemy przesłać wydobywany tam gaz bezpośrednio do kraju a następnie wykorzystać go w różny sposób. Mamy prawo do odpowiedniej części gazu, ropy, kondensatu i NGL. Możemy też dokonać wymiany jednej części na drugą. Póki co, mamy taką możliwość, bo wydobycie rozpocznie się w 2011 r. A zatem do tego czasu możemy kształtować wydobycie w dowolny sposób. Na przykład całość dostępnych węglowodorów można zamienić na gaz. Moglibyśmy też całość zamienić na ropę, którą następnie byśmy sprzedawali, a uzyskane w ten sposób środki byłyby przeznaczane na zakup gazu z innych źródeł.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">W każdym razie akwizycja była bardzo trudna do wykonania. W związku z tym chciałbym pogratulować obecnym tutaj przedstawicielom Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA. Transakcja była wyjątkowo trudna. Podkreślam, że po raz pierwszy polska firma gazowa uruchomiła działalność poza granicami kraju. To jest ostatnia tego typu firma w Europie, która do tej pory nie miała żadnych strategicznych aliansów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Jeśli chodzi o koszt całej operacji, to potwierdzam, że to będzie kwota około 1 mld dolarów. To odpowiada mniej więcej temu, co płacimy w ciągu 1,5 roku za import gazu przesyłanego z różnych kierunków, przede wszystkim ze Wschodu. Prawdopodobnie wydatki nie przekroczą tej kwoty. Gwarantuje to szczególnie dokładny reżim podatkowy i prawny tego regionu oraz stosunki między firmami. Ponadto wszelkie tego typu transakcje są analizowane przez odpowiednią komisję norweskiego parlamentu. To jest wyjątkowo stabilny i uporządkowany rejon inwestycyjny. Po wliczeniu kosztów akwizycji i inwestycji ceny gazu loco wybrzeże Polski będą niższe niż w przypadku jakiegokolwiek innego gazu dostarczonego do kraju obecnie – zakładając, że będziemy przesyłać wydobywany tam gaz do Polski.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Jeśli chodzi o dywersyfikację, to będziemy się starali, aby po 50% gazu sprowadzanego do Polski pochodziło ze źródeł zachodnich i wschodnich.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Czy to znaczy, że 50% zużywanego w Polsce gazu będzie pochodziło z norweskich złóż?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Mówiłem o pewnej zasadzie importu gazu – 50% Wschód, 50% źródła zachodnie. Nie mówiłem o złożach norweskich, bowiem nie wiadomo, czy będą sprzedawane następne złoża i czy będziemy mieli do nich dostęp. Mówiłem o pozyskiwaniu gazu poprzez normalne transakcje kupna-sprzedaży. Być może takiej dywersyfikacji nie uda się uzyskać, ale takie założenie należy przyjąć, bo to jest dobre założenie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Kolejna kwestia dotyczy biopaliw. Pani poseł Małgorzata Ostrowska stwierdziła, że tego tematu nie uwzględniliśmy w dostarczonym państwu materiale. Pragnę zwrócić uwagę, że biopaliwa to nie jest przemysł naftowy. Materiał dotyczy przemysłu naftowego, a nie przemysłu paliwowego. To nie znaczy, że nie dostrzegamy związku tych dwóch sektorów produkcji.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Jak państwo wiecie, podczas ostatniego posiedzenia Rady Europejskiej w Brukseli zapadła decyzja o podwyższeniu narodowego celu wskaźnikowego, który w przypadku biopaliw wynosi obecnie 5,75% do 2012 r. To jest procentowy udział biopaliw w ogólnym bilansie paliw zużywanych w transporcie. Ten wskaźnik zapewne zostanie podwyższony.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Pojawił się tutaj zarzut, że przez ostatnie trzy miesiące minister gospodarki nic w tej sprawie nie zrobił. Chciałbym oświadczyć, że to, iż ustawa dotycząca biopaliw w ogóle się ukazała, to jest wyłącznie zasługa pracowników ministerstwa gospodarki. Dziwię się, dlaczego ustawodawca narzucił tam Ministrowi Gospodarki obowiązek wdrożenia programu wsparcia przemysłu biopaliw od stycznia 2008 r., skoro cała ustawa obowiązuje od stycznia 2007 r. Naprawdę nie wiem, dlaczego tak to zapisano. Zresztą to nie jest moja sprawa, chociaż przyznaję, że to dziwne, iż ustawodawca nie chciał tych dwóch dat skojarzyć. W każdym razie Ministerstwo Gospodarki w ciągu dwóch dni jest gotowe przedstawić komplementarny program wsparcia produkcji biopaliw. Program obejmuje wszystkie ogniwa łańcucha od plantatora do konsumenta i zawiera trzy główne elementy:</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">1. Korektę wysokości ulgi w podatku akcyzowym – chcielibyśmy, aby ta ulga była wyższa, oczywiście w granicach, na które zezwala prawodawstwo Unii Europejskiej,</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">2. Rezygnację z opłaty paliwowej w wysokości odpowiedniej do zawartego w tym paliwie biokomponentu. Aby zachować wpływy do budżetu z tytułu opłaty paliwowej, podniesiona zostanie ta część opłaty, która dotyczy paliwa kopalnego w tej mieszance. To będą dziesiąte części grosza na litrze paliwa. A zatem podwyżka praktycznie nie będzie zauważalna dla przeciętnego konsumenta.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">3. Ulgę w podatku dochodowym od osób prawnych do wysokości, która wynika z różnicy między dozwoloną pomocą publiczną a stosowanymi ulgami w podatku akcyzowym oraz opłacie paliwowej.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Należy jednak pamiętać o tym, że firma musi wykazać zysk, aby mogła z tej ulgi skorzystać. Będzie to czytelna wiadomość dla właścicieli firm. Trzeba tak zarządzać finansami przedsiębiorstwa, aby można było z tej ulgi skorzystać.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Oprócz tego planujemy szereg innych zachęt. To jest nowy produkt. Jesteśmy świadkami powstawania zupełnie nowego przemysłu. Takiego przemysłu do tej pory w Polsce nie było. Wyjątkiem była rafineria w Trzebini. Teraz uruchamiany tę działalność na większą skalę. Powstanie nowy produkt na rynku, więc zaproponujemy szereg zachęt dla użytkowników samochodów. Na przykład chcielibyśmy wprowadzić zwolnienia z opłat za używanie autostrad dla użytkowników pojazdów napędzanych biopaliwami. Podobne zwolnienia planujemy, jeśli chodzi o opłaty parkingowe. W centrach miast zostaną wydzielone strefy, gdzie będą używane wyłącznie pojazdy komunikacji miejskiej napędzane biopaliwami.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Te propozycje muszą być jeszcze zaakceptowane. Wczoraj późno w nocy skompletowaliśmy cały program. Jutro odbędzie się w tej sprawie spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Finansów. Chodzi o to, aby ostatecznie określić wysokość ulg w podatku akcyzowym i opłacie paliwowej. Pozostanie jeszcze określenie możliwości zastosowania ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych. Być może w najbliższy poniedziałek będziemy mogli przedstawić wyniki naszej pracy w formie dopracowanego dokumentu. Jeszcze raz powtarzam, że trudno tutaj mówić o opóźnieniu, ponieważ Sejm wyznaczył nam termin 1 stycznia 2008 r. Tutaj chodzi o program, więc tego nie będzie zatwierdzał Sejm, ale dokument należy poddać procedurze uzgodnień rządowych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to program będzie można wdrażać już za dwa tygodnie.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Zupełnie inną kwestią jest to, kiedy będą pierwsze efekty funkcjonowania tego programu. Potrzebna będzie nowelizacja ustawy dotyczącej podatku CIT. Konieczne będą także zmiany w dwóch innych ustawach. W każdym razie Ministerstwo Gospodarki w ciągu dwóch dni będzie przygotowane do przedłożenia programu. Zaproponujemy komplementarne i dosyć atrakcyjne rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Macie państwo rację, że to minister gospodarki został w ustawie dotyczącej biopaliw wyznaczony do przygotowania programu wsparcia produkcji biopaliw i proszę nas z tego rozliczać bez żadnej taryfy ulgowej. Niewątpliwie biopaliwa będą miały wpływ na rynek paliw w Polsce. Wielkość tego wpływu zależy między innymi od przepisów Unii Europejskiej. Deklaruję, że wykorzystamy całą dozwoloną pomoc publiczną do wsparcia produkcji biopaliw. Oczywiście, przy tej operacji będziemy mieli na względzie konieczność ograniczenia obciążeń budżetowych. Generalna zasada jest jednak taka, aby wykorzystać całą dozwoloną pomoc publiczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Prezydium Komisji proponuje jeszcze dodatkową rundę pytań. Chcielibyśmy, aby doprecyzowujące pytania ministrowi gospodarki zostały zadane teraz, a minister Wojciech Jasiński odpowie na pytania po zakończeniu udzielanie informacji przez pana ministra Piotra Woźniaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Kontynuując wątek biopaliw chciałabym powiedzieć, że nie tylko rafineria w Trzebini, ale też kilka innych firm podjęło wysiłek inwestycyjny. Na przykład w województwie pomorskim firma Elstar Oils SA wybudowała fabrykę pod klucz. Fabryka stoi nieczynna w oczekiwaniu na państwa decyzje. Kontrakty z dostawcami surowca zostały podpisane. Nawet, jeśli ustawodawca wyznaczył termin przygotowania programu na styczeń 2008 r., to wszyscy wiedzieli, że w tym roku będą podpisywane umowy kontraktacyjne z rolnikami, aby mogli otrzymać dopłaty do roślin uprawianych na cele energetyczne. A zatem to nie jest tak, że rząd nie wiedział, że jest inna data graniczna. Być może nie musiał tego wiedzieć minister gospodarki, ale minister rolnictwa i rozwoju wsi z pewnością miał taką świadomość. Przy odrobinie koordynacji pracy rządu można się było tego dowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Wiem, że w dzisiejszym spotkaniu uczestniczą przedstawiciele przemysłu naftowego. Myślę, że to jest dobry moment, aby się dowiedzieć, czy te firmy są przygotowane do współdziałania z tym nowym sektorem rynku paliwowego. Pytam o to nie bez przyczyny. Nieustannie pojawiają się opinie, że komuś zależy na tym, aby ta produkcja nie została uruchomiona na większą skalę. Szuka się winnych. Czasami wskazuje się na PKN Orlen SA oraz Grupę LOTOS SA, jako na firmy, które nie są zainteresowane ponoszeniem kosztów związanych z dostosowaniem się do zagospodarowania biokomponentów. Chciałabym wiedzieć, jak to jest naprawdę. Trzeba wreszcie mieć w tej kwestii pełną jasność.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Kolejna kwestia dotyczy dostaw gazu ziemnego. Prasa informowała, że kupione udziały w norweskich złożach zapewnią mniej więcej 1/5 pokrycia zapotrzebowania Polski na ten surowiec. Nastąpi to przy dosyć dużych kosztach, bo pan minister mówił tylko o cenie zakupu udziałów. Trzeba będzie jeszcze wydać dużo pieniędzy na uzbrojenie tych złóż. Jeśli ta koncepcja ma prowadzić do większej dywersyfikacji dostaw, to wszystko w porządku. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA uzyskało pewne środki dzięki wejściu na giełdę papierów wartościowych. Teraz one zostały wykorzystane w tej transakcji. Firma z pewnością ma zdolność kredytową – każdy bank udzieli kredytu takiej spółce. Jednak czy te duże wydatki nie będą przeszkadzały w rozwijaniu poszukiwań złóż na terenie kraju? Wielokrotnie mówiliśmy o potrzebie rozszerzania tego rodzaju działalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanBury">Myślę, że dla nikogo nie jest tajemnicą, że także pięć lat temu za decyzją blokującą rozwój rynku biopaliw stało lobby importowe oraz lobby przetwórstwa ropy naftowej. Nie wiem, czy dzisiaj nadal tak jest. Zapewne minister gospodarki wie na ten temat więcej. Niemniej jednakjesteśmy na ostatnim miejscu w Europie, jeśli chodzi o biopaliwa. Wszystkie kraje sobie z tym problemem poradziły. My sobie nic z tego nie robimy, bo mamy duże złoża ropy i możemy sobie na to pozwolić. Polska jest po prostu bardzo bogatym krajem. Nasi rolnicy mogą nie sprzedawać rzepaku, mogą uzyskiwać marne ceny. Nam produkcja biopaliw się nie opłaca, bo mamy pod dostatkiem ropy naftowej. A zatem już od pięciu lat polskie lobby naftowe skutecznie blokuje rozwój rynku biopaliw.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselJanBury">Program zasygnalizowany przez ministra Piotra Woźniaka jest bardzo obiecujący. Jeśli to wszystko dojdzie do skutku, to efekt może być lepszy, niż gdybyśmy zastosowali tylko ulgi w podatku akcyzowym. Jest tylko jeden problem. To jest tak, jak z programem Janusza Korwinna-Mikke. Ten polityk ma świetne pomysły, tylko nikt nie wie, jak je zrealizować. Jeśli pan minister prezentuje dzisiaj taki program, to rozumiem, że to jest kilkumiesięczny efekt pracy jakiegoś zespołu. W takim razie dlaczego w grudniu zmieniono rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego? Czy nie można było utrzymać tej ulgi podatkowej jeszcze przez rok i potem płynnie przejść do realizacji projektów, o których pan minister dzisiaj mówi? Komisja Europejska aż tak mocno nie naciskała na Polskę w tej kwestii. Zrobiliśmy to na ochotnika i jak zwykle szybciej, niż tego od nas oczekiwano. A zatem produkcja biopaliw mogła się jeszcze rozwijać na dotychczasowych zasadach przynajmniej przez rok. Potem przystąpilibyśmy do realizacji programu i obyłoby się bez większych wstrząsów.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselJanBury">Chciałbym także przypomnieć, że do 2020 r. już 20% energii powinno pochodzić ze źródeł odnawialnych. Rozumiem, że państwa program uwzględnia ten wskaźnik.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PoselJanBury">Poseł Zygmunt Wrzodak (niez.):</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PoselJanBury">Pan minister Piotr Woźniak nie odpowiedział na moje pytanie. Panie ministrze, od kogo pan kupuje 15% udziałów w spółce? Kto jest udziałowcem spółki Exxon Mobile? Czy mógłby pan wymienić akcjonariuszy tej spółki? Od kogo my to kupujemy? Do kogo wysyłamy prawie 1 mld dolarów?</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PoselJanBury">Dlaczego bardziej opłaca się kupować udziały w norweskich złożach niż wdrażać programy związane z odnawialnymi źródłami energii, które umożliwiłyby dywersyfikację dostaw energii w Polsce? To pachnie niegospodarnością.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PoselJanBury">Zgłaszam wniosek, aby Komisje zobligowały prezydia do przygotowania dezyderatu do premiera, w którym zapytamy, jaki jest cel zakupu udziałów w tych złożach. Zapytajmy o zasadność ekonomiczną tej transakcji. Te pieniądze można przecież wykorzystać na wykonanie odwiertów w Polsce oraz na zwiększenie krajowego wydobycia. Myślę, że w ciągu kilku lat moglibyśmy uzyskać wydobycie na poziomie od 5 do 8 mld m3 gazu. Tymczasem robimy komuś prezent. Nie widzę podstaw ekonomicznych, aby wchodzić w ten biznes. W związku z tym proponuję, aby prezydia Komisji przygotowały dezyderat w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Prezydia Komisji uważają, że taki dezyderat jest potrzebny. W związku z tym nie ma potrzeby poddawania tego wniosku pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo proszę pana ministra Piotra Woźniaka o odpowiedź na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA zapłaciło za udziały w złożach 360 mln dolarów. Nie kupiliśmy udziałów w spółce. Nabyliśmy prawa do licencji, a właściwie do wydobycia. Transakcja zostanie sfinalizowana za dwa miesiące. To jest bardzo skomplikowany proces. Około 600 mln dolarów będzie kosztowało udostępnienie złoża. Kwotę tę trzeba będzie wydatkować stopniowo do 2011 r. Nie jest to koszt, który przerastałby możliwości finansowe PGNiG SA, chyba że zaszłyby jakieś wyjątkowo niekorzystne okoliczności. Przypominam, że ta spółka trzeci lub czwarty raz z rzędu osiąga zysk skonsolidowany na poziomie 1,2 mld zł. Przy zakupie tych licencji można by się było spokojnie obejść bez pieniędzy z giełdy. Te pieniądze nie były do tego potrzebne. Prawdę mówiąc, do tej pory nie zidentyfikowaliśmy wydatków, na które te pieniądze byłyby niezbędne. PGNiG SA wschodziło na giełdę z bieżącym wskaźnikiem płynności finansowej wynoszącym powyżej 2. W tym sektorze oznacza to olbrzymią nadpłynność. To, że spółka sprzedała się na giełdzie, nie było niczym uzasadnione. Ten pogląd głosiłem już wcześniej.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">W każdym razie akwizycja się udała. W dzisiejszym spotkaniu uczestniczą przedstawiciele PGNiG SA, więc jeśli się mylę, to na pewno zaraz to poprawią. Do przeprowadzenia tek transakcji firma była zdolna bez naruszana swoich zasobów finansowych. Spółka jest także w stanie finansować tę inwestycję bez naruszania zapasów gotówki.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Chciałbym jeszcze nawiązać do wypowiedzi posła Zygmunta Wrzodaka. Polska nigdy nie będzie samowystarczalna, jeśli chodzi o ropę naftową czy gaz ziemny. Nie jesteśmy też w zbyt korzystnej sytuacji, jeśli weźmiemy pod uwagę odnawialne źródła energii. Odpowiednia analiza dotycząca tej problematyki była przygotowywana na posiedzenie Rady Europejskiej, o którym mówiłem wcześniej. Mamy niezbyt wiele wiatru i gór, w których moglibyśmy wykorzystywać zasoby wodne. Zapomnijmy też o tym, że wody geotermalne zapewnią nam wystarczającą ilość energii. To jest mrzonka, i to szkodliwa. Tak się składa, że jestem geologiem i coś wiem na ten temat. Proszę mi wierzyć, że to nie jest takie proste, jakby się mogło wydawać. W perspektywie najbliższych 25 lat dostępność do tego rodzaju źródeł energii jest bardzo ograniczona. W Polsce zostały do tej pory zrealizowane tylko dwa projekty oparte na pozyskiwaniu energii z wód geotermalnych, jeden w Stargardzie, a drugi w Zakopanym. Oba bez znacznego subsydiowania w ogóle nie miałyby racji bytu.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Poseł Jan Bury pytał, czy uwzględniłem w tym wskaźniku, o którym mówiłem, udział źródeł odnawialnych w ogólnym bilansie paliw. Nie. Im wyższy będzie wskaźnik, tym szybciej sektor dostosuje się do wymaganych standardów. Ponadto to są różne wartości, które dotyczą odnawialnych źródeł energii, dopuszczalnych emisji dwutlenku węgla i udziału biopaliw w ogólnym bilansie paliw zużywanych do celów transportowych. Za każdym razem ten wskaźnik jest inny.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Dziękuję za miłe słowa odnośnie do przygotowywanego przez nas programu wsparcia produkcji biopaliw. Proszę nie chwalić dnia przed zachodem słońca. Zobaczymy, jaki program zostanie zaakceptowany przez rząd. W tej chwili przedstawiłem tylko główne założenia. Podkreślam, że Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt programu znacznie wcześniej, niż nam to nakazuje przepis ustawy. Postąpiliśmy tak dlatego, że program jest bardzo pożyteczny. To jest dobra rzecz. Wszystko zaczyna się od dopłaty do uprawy roślin energetycznych.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Poseł Zygmunt Wrzodak (niez.):</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Bardzo proszę, aby pan minister Piotr Woźniak odpowiedział na pytanie, które zadawałem już dwukrotnie. Od kogo kupiono 15% udziałów?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Nie udziałem panu głosu. Bardzo proszę o spokój, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Poseł Zygmunt Wrzodak (niez.):</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Może pan minister nie wie, od kogo kupił.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Jeszcze raz proszę o spokój. Pan minister odpowiedział w taki sposób, jaki uznał za stosowny.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MinistergospodarkiPiotrWozniak">Przepraszam, ale po prostu zapomniałem o tym pytaniu. Exxon Mobile jest największą spółką naftową świata. O ile wiem, to jest spółka giełdowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo proszę pana ministra Wojciecha Jasińskiego o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">Pytaliście państwo o Operatora Logistycznego Paliw Płynnych Sp. z o.o. Zgodnie z programem rządowym, ta spółka została powołana. Trwa wycena aktywów. To jest bardzo skomplikowana sprawa. Są tutaj obecni prezesi zarządów PERN „Przyjaźń” SA oraz Operatora Logistycznego Paliw Płynnych Sp. z o.o. i jeśli państwo są zainteresowani, to mogą powiedzieć o szczegółach. Sieć została podzielona, bo rzeczywisty wolny dostęp do rurociągu może zapewnić tylko podmiot państwowy. Ponadto operator nie będzie sprywatyzowany. Kiedy to wszystko zacznie funkcjonować, przedłożymy odpowiednią poprawkę do programu. Taki jest przynajmniej nasz zamiar. Należy jednak pamiętać, że ten rząd kiedyś skończy urzędowanie i wtedy to się może zmienić.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">Jeśli chodzi o operatora logistycznego, to proponuję, aby przeprowadzić także audyt zatrudnienia. Moim zdaniem, tam jest za dużo pracowników. Rozmawiałem z jednym z poprzedników obecnego prezesa, który powiedział, że problem dotyczy jednej trzeciej zatrudnionych. Nie będę się na ten temat wypowiadał. Proponuję, aby ten audyt przeprowadzić. To jest ważna i potrzebna spółka, ale żadna firma nie powinna zatrudniać więcej osób niż to jest konieczne. Nikogo na to nie stać. W tej chwili sytuacja jest dobra, ale ten rynek zaczyna się robić niestabilny.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">Kolejna kwestia dotyczy akcji pracowniczych w rafineriach południowych. Wprawdzie posłem jestem dopiero drugą kadencję, ale uczestniczę w pracach Sejmu od 1993 r. Rafinerie południowe były bardziej problemem o charakterze społecznym niż gospodarczym. Wskazywały na to wielkości produkcji i sprzedaży. Posłowie naciskali na ratowanie tych rafinerii, ale czynili to ze względów społecznych. Nie ma się co oszukiwać – to było tak, jak z samolotem „Iskra”. Przekonywano posłów, że konstruowany zostanie wspaniały samolot, tylko potrzeba więcej pieniędzy. Te pieniądze przyznano, a efektów nie ma. Ktoś tutaj mówi, że to jest dobry samolot. Dziękuję. Niech pan poseł nim lata, bo piloci nie chcą. Podobnie jest z rafineriami. Będziemy musieli sprawdzić, jak PKN Orlen SA i Grupa LOTOS SA wywiązują się z obowiązków właścicielskich. Prawda jest taka, że pracownicy dobrych zakładów nie mają problemów z upłynnieniem akcji. W Sejmie poprzedniej kadencji przyszedł do mnie pracownik płockiej drukarni akcydensowej. Powiedział, że obiecano mu akcje, a tymczasem spółkę wyprowadzono z Płocka. Pytał, co on z tego ma. Nic. Co ja na to poradzę? Tak została przeprowadzona prywatyzacja. Generalnie w kraju tak jest, że pracownicy dobrze funkcjonujących zakładów dostali więcej niż osoby, które są zatrudnione w gorszych przedsiębiorstwach. Na to nie ma rady. Mogę tylko egzekwować zobowiązania od nowych właścicieli, tak samo jak to robię w przypadku innych inwestorów.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">Dzisiaj rano jeden z senatorów pytał, czy widzę możliwość odkupienia przez Skarb Państwa akcji Rafinerii Nafty Jedlicze SA. Nie widzę takiej możliwości.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">To jest poważny problem. Jeśli nie uda się go rozwiązać teraz, gdy sytuacja gospodarcza kraju się poprawia, to potem będzie jeszcze trudniej. Myślę tutaj o takim rozwiązaniu, które stworzy możliwość długotrwałego funkcjonowania bez subsydiowania. Można to robić, gdy jest dobra sytuacja, ale po co, skoro lepiej znaleźć inne wyjście. Oba koncerny mają własne, duże potrzeby inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">Kolejna kwestia dotyczy dywidendy. Poseł Bolesław Borysiuk pytał o kryteria poboru. Należy prowadzić politykę trudnego pieniądza, bo to zapobiega marnotrawstwu. Polskie spółki powinny ze sobą konkurować, ale w pewnym zakresie też współpracować. Jeśli ma być konkurencja, to przede wszystkim z przedsiębiorstwami zagranicznymi. Tymczasem polskie spółki domagają się środków na inwestycje, aby konkurować z rodzimymi podmiotami. Ponadto często jest tak, że prezesi spółek przy określaniu dywidendy zamiast konsultować się z właścicielem, zaczynają od rozmów z pracownikami. W ten sposób wywiera się na nas nacisk. Ja to nawet rozumiem. Każdy prezes chce być tym najlepszym, chce jak najwięcej inwestować i jak najwięcej mieć. To świadczy przeciwko lansowanej przez związki zawodowe tezie, że Ministerstwo Skarbu Państwa zmawia się z zarządem przeciwko pracownikom. Uważam, że często można mówić o odwrotnej sytuacji. Tego typu działania będę traktował jako naruszenie interesów Skarbu Państwa. Tak postępować nie wolno. Rozumiem, że załoga jest tutaj istotną grupą, ale właścicielem jest Skarb Państwa. To nie jest własność grupowa. Każdy właściciel ma prawo do pobierania dywidendy, do uzyskiwania pożytku ze swojej własności. To nie powinno być kwestionowane. Generalnie Skarb Państwa i tak pobiera mniejszą dywidendę niż prywatni właściciele. Nigdy nie odrzucamy uzasadnionych propozycji inwestycyjnych. Tak było w ubiegłym roku w przypadku Grupy LOTOS SA. Tak będzie w tym roku w przypadku PKN Orlen SA. Nie może być tak, że spółka przez lata odmawia wypłaty dywidendy, wskazując na konieczność rozwoju. Inni też się chcą rozwijać. Trzeba też wypłacać zasiłki itd.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">Pytaliście państwo, dlaczego jeszcze nie zlikwidowano Nafty Polskiej SA. Finalizowano transakcje z Zakładami Chemicznymi Zachem SA oraz Zakładami Chemicznymi Organika– Sarzyna SA. W każdym razie w 2004 r. w Nafcie Polskiej SA zatrudniano około 90 osób, a teraz pracuje tam około 30. Spółka będzie zlikwidowana i musi jeszcze w tym roku oddać akcje. Jest pewien opór. Pojawiają się opinie prawne, że przekazanie akcji może być traktowane jako działanie na szkodę spółki. Nie mogę przyjąć takiej wykładni, ponieważ Nafta Polska SA została powołana przez państwo do wykonania określonych zadań gospodarczych. Ten, kto tę spółkę powołał, ma prawo stwierdzić, że zadania zostały wykonane i dokonać likwidacji. I tak się właśnie stanie.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">Nic nie wiem na temat odszkodowań związanych z akcjami Unipetrol a.s. Zdaje się, że jakiś akcjonariusz Unipetrolu a.s. złożył skargę do sądu i domaga się wielomiliardowego odszkodowania. Wydaje mi się, że to jest przesada. Szczegółowe informacje na ten temat możemy państwu przekazać w innym trybie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytania do pana ministra Wojciecha Jasińskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Pan minister Piotr Woźniak stwierdził, że przy próbie prywatyzacji przemysłu chemicznego składano średnio atrakcyjne oferty. Pan minister kondycją spółek chemicznych uzasadniał decyzję dotyczącą zaopatrzenia kraju w gaz. Wkradł się tutaj pewien fałsz. Jeśli dobrze pamiętam, to przedstawiciele Nafty Polskiej wspomagani przez ministra Skarbu Państwa oraz przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli skutecznie zablokowali przygotowaną prywatyzację. Czy państwo całkowicie zaniechali prywatyzacji przemysłu chemicznego? Jeśli nie, to co państwo zrobiliście, aby ten problem rozwiązać? To jest pytanie przy okazji omawiania spraw związanych z polityką państwa wobec przemysłu naftowego, bowiem padło tutaj stwierdzenie, że te zakłady są największym odbiorcą gazu w Polsce, a dywersyfikacja jest niezbędna, aby pomóc temu sektorowi.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Pytałam także, czy PKN Orlen SA oraz Grupa LOTOS SA są przygotowane do sytuacji, w której powstanie rynek biopaliw.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MinisterskarbupanstwaWojciechJasinski">Uważam, że dobrze się stało, że te spółki nie zostały sprzedane po cenie odpowiadającej wartości ich dwuletniego zysku. Chcielibyśmy, aby Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach SA jeszcze w tym roku trafiły na giełdę. Aby w Zakładach Azotowych Kędzierzyn SA mógł się pojawić inwestor strategiczny, najpierw musimy odzyskać kontrolę nad akcjami.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselAleksanderGrad">Chciałbym państwa poinformować, że w najbliższą środę odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji w Tarnowie, gdzie będziemy mówić o przemyśle chemicznym.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselAleksanderGrad">Ministerstwo Skarbu Państwa uważa, że najpierw trzeba zlikwidować Naftę Polską SA, aby była możliwa prywatyzacja wyżej wymienionych zakładów. W związku z tym nierealne jest założenie, że jedna ze spółek jeszcze w tym roku trafi na giełdę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrezeszarzaduPIPChWojciechLubiewaWielezynski">Chciałbym, aby na to środowe posiedzenie Komisji przygotowano harmonogram prywatyzacji. Łatwo jest powiedzieć, że nastąpi przekazanie akcji z Nafty Polskiej SA do Ministerstwa Skarbu Państwa. Trzeba będzie wycenić te akcje. Bardzo mi zależy na szybkiej prywatyzacji Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach SA oraz Zakładów Azotowych Kędzierzyn SA, ponieważ tym firmom potrzebne są środki na inwestycje. Trzeba coś zrobić, aby nie było tak dużego deficytu w handlu zagranicznym, jeśli chodzi o środki chemiczne i to w obliczu pogarszającej się koniunktury ze względu na drożejący gaz.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrezeszarzaduPIPChWojciechLubiewaWielezynski">Minister Skarbu Państwa musi jeszcze ogłosić przetarg na doradcę prywatyzacyjnego. W tej sytuacji zakończenie procesu prywatyzacji w tym roku będzie bardzo trudne.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Jak widzę, przedstawiciele sektora nie wyrażają chęci zabrania głosu w kwestii biopaliw.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Wniosek posła Zygmunta Wrzodaka został odnotowany.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Komisji Gospodarki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>