text_structure.xml
11.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanRokita">Otwieram wspólne posiedzenie trzech Komisji sejmowych. W porządku dziennym zapisano jeden punkt - pierwsze czytanie projektu ustawy raty-fikacyjnej Międzynarodowej Konwencji Przeciwko Braniu Zakładników. Czy do porządku są uwagi lub propozycje? Nie słyszę. Porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanRokita">Witam przedstawicieli rządu i wszystkich przybyłych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanRokita">Proszę pana ministra Przemysława Grudzińskiego o przedstawienie problematyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Konieczność rozwijania współpracy międzynarodowej w wyszukiwaniu i stosowaniu skutecznych środków w celu zapobiegania, ścigania i karania wszelkich aktów brania zakładników jako przejawu terroryzmu międzynarodowego stanowiła podstawę przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Międzynarodowej Konwencji Przeciwko Braniu Zakładników.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Konwencja zyskała bardzo szerokie poparcie społeczności międzynarodowej. Dotychczas przystąpiło do niej 85 państw, w tym m.in. Stany Zjednoczone, Niemcy, Wielka Brytania, Rosja, Chiny, Japonia, Kanada, Australia, Izrael, Egipt, Indie oraz kilka państw, które są postrzegane jako sprzyjające międzynarodowemu terroryzmowi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Przestępstwo brania zakładników zostało zdefiniowane w art. 1 konwencji. Popełnia je każda osoba, która zatrzymuje lub przetrzymuje i grozi zabiciem, zranieniem albo dalszym przetrzymywaniem innej osoby w celu wymuszenia od państwa, międzynarodowej organizacji międzyrządowej, osoby fizycznej lub prawnej albo grupy osób działania albo powstrzymania się od jakiegokolwiek działania jako wyraźnego lub dorozumianego warunku zwolnienia zakładnika. Przestępstwem jest również usiłowanie lub współuczestnictwo w popełnieniu lub usiłowaniu popełnienia aktu brania zakładnika. Przestępstwo to jest zakwalifikowane jako przestępstwo o poważnym charakterze. Konwencja zobowiązuje do ustalenia odpowiednich dla tego typu przestępstw kar.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Państwa są zobowiązane do podjęcia wszelkich niezbędnych środków dla ustanowienia swojej jurysdykcji w sprawie przestępstw, które zostały popełnione na jego terytorium lub na pokładzie jego statku albo samolotu przez któregokolwiek z jego obywateli, a jeśli państwo uzna to za właściwe przez osoby nie mające żadnego obywatelstwa, które mają na jego terytorium swoje zwykłe miejsce zamieszkania, w celu zmuszenia tego państwa do dokonania jakiegokolwiek działania lub powstrzymania się od niego w odniesieniu do zakładnika, który jest obywatelem tego państwa, jeżeli państwo uzna to za właściwe.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Ponadto państwo powinno objąć swoją jurysdykcją sprawy przestępstw w razie, gdy przypuszczalny sprawca przebywa na jego terytorium i nie zostanie wydany żadnemu innemu państwu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Postanowienia konwencji nie mają zastosowania do aktu brania zakładników popeł-nionego w czasie konfliktów zbrojnych w rozumieniu Konwencji Genewskiej z 1949 roku o ochronie ofiar wojny i jej protokołów dodatkowych, w tym konfliktów zbrojnych, o których mowa w art. 1 par. 4 pierwszego protokołu dodatkowego z 1977 roku dotyczącego walki z reżimem kolonialnym i okupantem oraz z reżimem rasistowskim o prawo do samostanowienia. Jest to chronione Kartą Narodów Zjednoczonych oraz Deklaracją o zasadach prawa międzynarodowego odnośnie przyjacielskich stosunków i współpracy między państwami zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Konwencji nie stosuje się również, gdy przestępstwo zostało popełnione na terytorium jednego państwa, a jego sprawca i zakładnik są obywatelami tego państwa.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Państwa-strony konwencji zostały zobowiązane do pełnego współdziałania w zapo-bieganiu przestępstw brania zakładników oraz do wymiany informacji i koordynowania podejmowanych środków w celu zapobiegania popełnianiu tych przestępstw.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Konwencja przewiduje udzielaniu sobie nawzajem najdalej idącej pomocy w prowadzeniu postępowania karnego, w tym udostępniania wszelkich posiadanych dowodów. Państwo, w którym wszczęto postępowanie karne przeciwko przypuszczalnemu sprawcy ma obowiązek powiadomić, zgodnie ze swym ustawodawstwem, o końcowym wyniku postępowania Sekretarza Narodów Zjednoczonych, który przekazuje tę informację zainteresowanym państwom i międzynarodowym organizacjom międzyrządowym.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Obowiązek ścigania przestępców obejmuje również ekstradycję. Postanowienia wszelkich umów o ekstradycji między stronami konwencji ulegają zmianie między tymi państwami w takim zakresie, w jakim są one niezgodne z konwencją. Państwo może jednak nie przyjąć wniosku o ekstradycję, gdy ma uzasadnione obawy, że wniosek został złożony w celu ukarania osoby w związku z jej pochodzeniem rasowym, przekonaniami religijnymi, narodowością, pochodzeniem etnicznym lub przekonaniami politycznymi.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Konwencja gwarantuje państwom-stronom poszanowanie suwerenności, równości i nienaruszalności terytorialnej oraz nieingerencji w sprawy wewnętrzne. Zapewnia też poszanowanie prawa wewnętrznego każdej ze stron konwencji. Przewiduje także mechanizm rozstrzygania sporów między stronami konwencji, dotyczących jej interpretacji i zastosowania.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Związanie się Rzeczypospolitej Polskiej przepisami niniejszej konwencji nie narusza norm konstytucyjnych ani nie powoduje konieczności zmiany przepisów wewnętrznych. Z przystąpieniem do konwencji nie wiążą się również żadne dodatkowe wydatki budżetu państwa. Przystąpienie Polski do tej konwencji będzie kolejnym praktycznym przykładem popierania celów i zasad wyrażanych w Karcie Narodów Zjednoczonych, które przyświecały powstaniu konwencji.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Proszę Wysokie Komisje o przyjęciu ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej Konwencji Przeciwko Braniu Zakładników.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanRokita">Czy w pierwszym czytaniu ustawy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekMarkiewicz">Pomimo wielokrotnych wystąpień pana posła Jerzego Jaskierni ponownie w tytule ustawy znalazła się na końcu kropka. Zwracam uwagę na to uchybienie legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarekMarkiewicz">W art. 1 ust. 2 pkt b konwencji, że każda osoba, która "współuczestniczy w popełnieniu lub usiłowaniu popełnienia aktu brania zakładnika, również popełnia przestępstwo dla celów niniejszej konwencji". Sądzę, że znacznie lepszym byłoby tu sformułowanie "w rozumieniu niniejszej konwencji".</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselMarekMarkiewicz">Innym przykładem na niestaranność tłumaczenia i zapisów jest art. 11, gdzie w ust. 1 słowo "karny" należy zastąpić słowem "karnym". Mój wywód chcę zakończyć pytaniem związanym z art. 10. Czy z tego zapisu wynika, że każda umowa o ekstradycji będzie w sposób dorozumiany obejmowała problematykę konwencji, choćby nie było to zaznaczone w jej tekście? W ust. 1 zapisano tu, że przestępstwo wymienione w art. 1 uważa się za włączone jako przestępstwa uzasadniające ekstradycję. Czy to oznacza dorozumienie, czy też nakaz wprowadzenia tej problematyki do każdej z umów?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanRokita">Mamy do czynienia, nie po raz pierwszy, ze źle przetłumaczonymi tekstami.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Kropka na końcu zdania nie jest naszym udziałem. Proszę zwrócić się z tą uwagą do legislatorów sejmowych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Przyjmuję brzemię winy za błąd wykazany przez pana posła Markiewicza w art. 1. Błąd w przekładzie zostanie usunięty.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">W związku z uwagą dotyczącą art. 10, po konsultacji, informuję, że jest to tryb obli-gatoryjny. Istnieje nakaz objęcia przypadków brania zakładników i włączenia ich do obowiązujących umów ekstradycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanRokita">Proszę, aby przed kolejnym czytaniem Ministerstwo Spraw Zagranicznych dokonało szczegółowego przeglądu tekstu i dostarczyło nam poprawioną wersję. Proszę o przekazanie tekstu Biuru Legislacyjnemu Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanRokita">Czy do tytułu ustawy zgłaszają państwo uwagi? Nie słyszę. Tytuł ustawy uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanRokita">Czy do art. 1 ustawy mają państwo uwagi lub propozycje poprawek? Nie słyszę. Art. 1 uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselJanRokita">Czy do art. 2 ustawy mają państwo uwagi lub propozycje poprawek? Nie słyszę. Art. 2 uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselJanRokita">Poddaję pod głosowanie całość projektu ustawy. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej Konwencji Przeciwko Braniu Zakładników?</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PoselJanRokita">W głosowaniu projekt został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PoselJanRokita">Proponuję, aby sprawozdawcą trzech Komisji sejmowych był w Sejmie pan poseł Edward Wende. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisje wybrały pana posła Edwarda Wende na sprawozdawcę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PoselJanRokita">Termin opinii dla Komisji Integracji Europejskiej proponuję ustalić na 5 sierpnia 1999 r.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PoselJanRokita">Dziękuję za udział w obradach.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PoselJanRokita">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>