text_structure.xml
20.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Czy do porządku dziennego są uwagi? Nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJerzyMiller">W załączniku nr 2 do projektu ustawy budżetowej na str. 25-37 przedstawiony jest projekt zbiorczego budżetu wojewodów. W kolumnie VII wymienione są dotacje i subwencje, o których dziś mamy mówić. Zadania z zakresu administracji rządowej zostały ujęte w dziale 91 oraz w innych działach klasyfikacji budżetowej. To niejednorodne podejście wynika z faktu, że w 49 województwach są różne struktury organizacyjne zakładów budżetowych, wykonujących zadania, które od dnia 1 stycznia 1999 r. staną się zadaniami powiatów i województw.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJerzyMiller">Możemy podjąć w tym zakresie próbę ujednolicenia tych struktur z dniem 1 stycznia 1999 r., albo zaakceptować tę różnorodność, co nie oznacza, iż należy ten stan utrwalać. Uważamy, że nie jest celowe wprowadzanie jednolitych form organizacyjnych we wszystkich nowopowołanych województwach i powiatach, w związku z sytuacją pewnej destabilizacji, jaką stanowi wdrożenie reformy administracyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJerzyMiller">Dotacje w niektórych przypadkach mają charakter jednostkowy. Wojewoda łódzki przewidział 250 tys. zł dotacji na realizację art. 116 ustawy kompetencyjnej. Chodzi o rekompensatę utraconych zarobków lekarzom oddelegowanym do pracy w komisjach lekarskich w trakcie poboru do wojska. Jest to jedyny wojewoda, który taki wydatek zaplanował. Można się zastanawiać, czy popełnił on błąd, czy też nie popełnił błędu. Uważam, że w tym wypadku nikt nie popełnił błędu, ponieważ pozostali wojewodowie sklasyfikowali ten wydatek w ogólnej dotacji na realizacje zadań z zakresu administracji rządowej. W ten sam sposób można skomentować różnice w podejściu do realizacji zadań z zakresu ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne. Wojewoda szczeciński zaplanował środki na zakup sprzętu specjalistycznego dla nowej siedziby ośrodka dokumentacji geodezyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJerzyMiller">Na uwagę zasługują zadania bieżące zlecane z mocy ustawy gminom. Analiza wskazuje, że nie stosowano takich samych zasad, w związku z tym wartość dotacji na realizację zadań zleconych będzie zróżnicowana w granicach nowo powstałych województw. Przypuszczam, że wojewodowie podejmą działania w celu ujednolicenia stawek.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJerzyMiller">Na zadania realizowane przez powiat na podstawie ustawy kompetencyjnej przewidziano 140.446 tys zł. W rozdziale 9136 - urzędnicy jednostek terenowych Państwowej Straży Pożarnej przeznaczono 2.971 tys. zł na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń dla 162 etatów w powiatowych komendach. W rozdziale 9139 zaplanowane są 1419 etaty dla urzędników jednostek terenowych policji, na które przeznaczono 31.820 tys. zł. W rozdziale 9142 zaplanowane są pozostałe środki w wysokości 103.374 tys. zł na pozostałe zadania z zakresu administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJerzyMiller">Oddzielnym problemem są inspektoraty nadzoru budowlanego. Wojewodowie w planach finansowych nie wyodrębnili dla tych inspektoratów środków w rozdziale 9120 i umieścili je w rozdziale 9142. Główny Urząd Nadzoru Budowlanego zaplanował oddzielną kwotę w tym zakresie dla szczebla wojewódzkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Kwestia dotacji na zadania zlecone gminom nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Mogę dodać jedynie, że podobnie jak w latach wcześniejszych jest ona zbyt niska.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselJerzyBarzowski">Pan minister mówił o nieścisłościach w klasyfikacji budżetowej. W materiale przedstawiono, że na dotacje celowe dla gmin przeznaczono 223.335 tys. zł, natomiast w załączniku mowa jest o kwocie 223.435 tys. zł. Jak sądzę różnica wynika z nieścisłości w klasyfikacji budżetowej. Trudno ocenić, czy dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiat są wystarczające, ponieważ nie ma punktu odniesienia. Dlatego analizę tej pozycji można przeprowadzić dopiero w przyszłym roku, kiedy będą znane szczegółowe dane. Tu także występuje element różnorodności, ponieważ w załączniku na te zadania przeznaczono 143.518 tys. zł, natomiast w materiałach mowa jest o 103.374 tys. zł. Podobne zjawisko występuje w przypadku dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez samorząd województwa. W załączniku na te zadania przeznaczono 146 mln zł, natomiast w materiałach mowa jest o 896 tys. zł. Ponieważ w ostatnich latach nie było żadnych problemów związanych z tą dotacją, dlatego sądzę, że także w dniu dzisiejszym nie wywoła ona dyskusji. Na zakończenie chcę powiedzieć, że nie wnoszę uwag do tej części budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Trudno jest dyskutować o dotacjach ze względu na chaos jaki panuje w sposobie ich prezentacji. Wypowiedź pana ministra wskazuje na to, że zachodzi konieczność uporządkowania klasyfikacji oraz stawek. Muszą być wypracowane pewne standardy, które pozwolą spojrzeć w sposób analityczny. Przy obecnej prezentacji danych nie możemy podjąć żadnej dyskusji. Jest to postulat, który zgłaszamy od wielu lat, jednak nie możemy się doczekać jego realizacji. Rozumiem, że ten rok jest wyjątkowy, ponieważ reforma administracji powoduje dodatkowe komplikacje, tym niemniej w naszej opinii powinien być podniesiony postulat dotyczący uporządkowania klasyfikacji i standardów stawek. Jeżeli to nie nastąpi, to możliwości oceny tego budżetu są bardzo ograniczone.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Pan poseł podniósł bardzo istotny element. Mamy nadzieję, że dotychczasowa praktyka ulegnie zmianie. Mamy przy tym świadomość, że ten rok jest wyjątkowy. Gdybyśmy mieli szansę poznać, to moglibyśmy merytorycznie ocenić budżet i nie byłoby potem nieuzasadnionych demagogicznych żądań.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyMiller">Nie jestem kompetentny do udzielenia odpowiedzi w tej sprawie, ponieważ to minister spraw wewnętrznych i administracji sprawuje nadzór nad wojewodami. Zdajemy sobie sprawę, że ujednolicenie jest potrzebne, to jednak takie zmiany powinny być zainicjowane przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyMiller">Podawałem na przykładzie, że jeden z wojewodów uwzględnił wydatki dla lekarzy, natomiast pozostali nie uwzględnili i to nie z tego względu, że nie poniosą takich wydatków, ale dlatego, że uwzględnili w innym rozdziale. Wojewoda szczeciński uwzględnił wydatki na ośrodek geodezyjno-kartograficzny, ponieważ do tej pory finansował ten ośrodek z działu 91, natomiast inni wojewodowie finansowali wydatki z innych działów. Jest to zatem kwestia wynikająca z odmiennych struktur organizacyjnych. Nie wystarczy uporządkować budżet pod względem klasyfikacji, ale należy zmienić struktury organizacyjne funkcjonujące w poszczególnych województwach. Dlatego należy dać szansę nowym strukturom, aby w 1999 r. mogły wprowadzić swoje struktury organizacyjne odpowiadające potrzebom. I pod tym kątem powinna być przygotowana analiza przy opracowaniu budżetu na rok 2000.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Uznaję argumentację pana ministra. Zdaję sobie jednak sprawę, że to może być bardzo trudny rok związany z dostosowaniem struktur. Dlatego zwracam się z formalnym wnioskiem, aby posłowie zajmujący się sprawami finansowymi podjęli bieżący kontakt przy konstruowaniu budżetu na 2000. Proszę o nadanie temu zadaniu takich ram organizacyjnych, które pozwolą wychwycić wszystkie sygnały płynące z wdrożenia reformy i które pozwolą Komisji na wgląd w różnorodność budżetu, co wiąże się z rozbudowaniem części opisowej budżetu. Tylko to pozwoli nam ocenić, dlaczego dany wydatek pojawia się w strukturze wojewódzkiej a inny nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJerzyStepien">Proszę o powtórzenie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Chodzi o postulat zgłaszany od kilku lat, dotyczący standaryzacji stawek związanych z wykonywaniem pewnych zadań. Minister finansów na dzisiejszym posiedzeniu powiedział, że skutkiem zróżnicowania stawek w dawnych województwach jest różna wysokość stawek na zadania zlecone w obrębie jednego województwa. Jest to wynik lekceważenia naszych postulatów przez Ministerstwo administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Podobny problem dotyczy klasyfikacji wydatków. Nie jesteśmy w stanie zorientować się w budżecie, jeśli wydatki na to samo zadanie są inaczej nazwane w kilku województwach. Być może zachodzi potrzeba skonstruowania budżetu w układzie zadaniowym, aby widać było strumień pieniężny na dane zadania. Musimy dążyć do standaryzacji wydatków, co pozwoli na analizę efektywności gospodarowania środkami. Przy obecnym układzie nie mamy żadnej możliwości zgłębienia mechanizmu finansowego, który się wiąże z realizacją tych zadań. Jeżeli w każdym województwie inaczej są one ujęte, inne są przyjmowane stawki, to trzeba być geniuszem, aby w tak krótkim czasie, jaki mamy na analizę budżetu, zorientować się w sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Przyjmuję te postulaty do realizacji w roku przyszłym, ponieważ w roku bieżącym nie mam możliwości zmiany sytuacji. Urzędy wojewódzkie bardzo się różnią strukturą organizacyjną.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Komisja ma w tym względzie duże doświadczenie. Jest dla nas oczywiste, jakie zadania można podjąć w tej chwili. Postulaty standaryzacji stawiane są od kilku lat. Dlatego chcemy sformułować zespół, który w porozumieniu z podkomisją ds. finansów oraz resortami przygotuje rozwiązanie. Mamy bowiem do czynienia z oczywistymi absurdami, które rodzą skargi ze strony posłów. Ciągle obiecywano zmianę sytuacji, ale nigdy nie mogliśmy się jej doczekać. Dlatego nakłady na kilometr drogi są takie same w województwie katowickim, gdzie występują szkody górnicze i w województwach, które takich problemów nie odnotowują. Podobna sytuacja występuje w przypadku oświaty. Dlatego chcę się dowiedzieć, czy podejmuje się pan minister w resorcie powołać zespół, który zajmie się problemem standaryzacji zadań. Z naszej strony obiecujemy, że przystąpimy do pracy w tym zakresie, co będzie wymagało nakładów finansowych z państwa strony, jeżeli propozycje w tym zakresie mają być przygotowane starannie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Dziękuję za tą deklarację. Ze swojej strony obiecuję, że zrobię wszystko, aby zespół pracujący nad standaryzacją został uzupełniony o ekspertów.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">W 1999 r. będziemy mieli do czynienia z nowymi województwami. Nowe statuty będą nadawane przez wojewodów, pod kontrolą prezesa rady ministrów, dlatego istnieje szansa na przyjęcie jednakowych rozwiązań we wszystkich województwach. Musimy zdawać sobie sprawę, że jeśli jakiś wojewoda powierzy jakieś zadanie z zakresu administracji rządowej, to siłą rzeczy będzie to miało wpływ na różnicę w klasyfikacji budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Dziękuje za złożoną deklarację. Mamy do czynienia z problemem proceduralnym. Dotychczas w przypadku posiedzenia połączonych Komisji mieliśmy zawsze do czynienia z sytuacją, że każda komisja wyznaczała koreferenta. Dziś koreferent nie został wyznaczony. Dlatego zwracam się do posłów z Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych z prośbą o zabranie głosu, ponieważ część budżetu, którą opiniujemy dotyczy typowych zadań z zakresu administracji rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Jestem także członkiem Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych i dlatego chcę się odnieść do spraw, które były już poruszone. Główny postulat dotyczy uporządkowania klasyfikacji, ponieważ z obecnego kształtu budżetu trudno jest wyciągnąć wnioski. W moim przekonaniu mniejsze znaczenie ma standaryzacja, ponieważ istnieją różnice w zakresie wykonywanych zadań, ale jednolita klasyfikacja pozwoliłaby skonstruować przejrzysty budżet. Przy wprowadzaniu tych zmian można się oprzeć na konstrukcji budżetu gmin, gdzie klasyfikacja w działach jest precyzyjnie określona. Myślę, że powiaty i województwa będą tę praktykę stosowały i wówczas będziemy mogli jednoznacznie stwierdzić, czy budżet jest wykonywany właściwie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJerzyBarzowski">Nie wszystkie zadania są właściwie oceniane, zwłaszcza chodzi o wydatki i etaty. Zawsze mamy trudności związane z podwyżkami, ponieważ nie wszystkie wydatki są ujęte, ponieważ standaryzacja jest na niższym poziomie, niż w administracji na szczeblu centralnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselLudwikDorn">Podtrzymuję zastrzeżenia zgłoszone do budżetu i nie dotyczy to tylko działu 91, ujednolicenia stawek. Każdy może zapoznać się z projektem ustawy budżetowej i opisem do budżetów poszczególnych resortów w parlamencie francuskim i brytyjskim. Z przykrością muszę stwierdzić, że jestem lepiej przygotowany do dyskusji nad tymi budżetami w zakresie administracji państwowej, niż jako członek Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych do dyskusji nad budżetem Rzeczpospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselLudwikDorn">W wydatkach urzędów wojewódzkich jest zaplanowana kwota 21,5 mln zł na utrzymanie drogowych przejść granicznych. W wydatkach majątkowych zaplanowano 37,4 mln zł na budowę drogowych przejść granicznych, prace modernizacyjne i inne wydatki majątkowe. Chciałbym się dowiedzieć jaka kwota zostanie przeznaczona na budowę przejść granicznych?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselLudwikDorn">Z informacji Najwyższej Izby Kontroli, dotyczącej drogowych przejść granicznych, wynika, że z 19 wag elektronicznych, uzyskanych dzięki pomocy Niemiec, które umożliwiają wstępną selekcję wjeżdżających na terytorium Polski samochodów, w użyciu są tylko dwie i to tylko dlatego, iż obsługują je funkcjonariusze niemieccy. Powodem nieużywania 8 z pozostałych wag jest złe wykonanie podjazdów do wag. Taka sytuacja ma znaczenie dla budżetu państwa, ponieważ pobierane są dodatkowe opłaty za przewyższanie normy. Chciałbym się dowiedzieć, czy w budżecie przewidziane są środki na przebudowę tych podjazdów, tak aby kontrola celna była szczelniejsza i aby były pobierane opłaty?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselLudwikDorn">We wnioskach do budżetu ministerstwa znalazło się 9 mln zł na wywiązanie się przez stronę Polską z umowy z Niemcami dotyczącej budowy i modernizacji drogowych przejść granicznych. Czy w tej sprawie ministerstwo zamierza podjąć jakieś działania?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJaroslawKaczynski">Niedawno w trakcie debaty plenarnej mówiłem, że w Polsce obowiązuje konstytucja realna, której elementem jest prawo do przemytu. Jakie jest stanowisko MSWiA w tej sprawie? Czy zamierza podjąć działania w tej sprawie? Przestańmy się oszukiwać, polskie granice od 9 lat są otwarte. Praktycznie nie ma kontroli celnej. Trudno uwierzyć, aby było to przypadkiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Przypominam posłom, że dzisiejsze posiedzenie dotyczy projektu budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselJaroslawKaczynski">Dochody z ceł stanowią poważny element wpływów do budżetu państwa. Dlatego nie powinniśmy rozmawiać tylko o fikcji. Z tym trzeba skończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Bardzo delikatnie zwróciłam panu posłowi uwagę, choć nazwał pan obowiązujące prawo fikcją. Temat ten powinien być rozpatrzony przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych. Dziś jednak połączone Komisje zajmują się budżetem. Dlatego też chciałam, aby pytania były tak formułowane, że postulaty dałyby się przełożyć na debatę budżetową.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Na dzisiejsze posiedzenie przyszliśmy przygotowani udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące budżetu w dziale 91, tymczasem zadawane pytania dotyczą działu 93. Jeśli te pytania zostaną podtrzymane, to poproszę o ogłoszenie przerwy w tym celu, abyśmy mogli przygotować się do odpowiedzi. Dlatego proszę o kierowanie pytań dotyczących działu 91.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselLudwikDorn">Czy drogowe przejścia graniczne dotyczą działu 91? W materiale doręczonym członkom Komisji kwota na przejścia drogowe została umieszczona w tej pozycji. Czy zatem to ja mam trudności z odczytaniem danych?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyStepien">Ta pozycja jest zawarta w dziale 91, jednak powinna być umieszczona w dziale 93, ponieważ dotyczy problemu bezpieczeństwa. Kwota przeznaczona na wydatki jest znacząca. Nie potrafię jednak określić, jaki procent jest przeznaczony na budowę i remonty przejść granicznych. Obiecuję, że odpowiednie informacje zostaną przedstawione na piśmie, w tym projekt rozdysponowania tej kwoty.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Czy są inne głosy w dyskusji? Nie widzę. Czy mogę uznać, że opinia, jaką wyrażają połączone Komisje, jest pozytywna?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Posiedzenie dotyczy tak poważnych kwestii, i dlatego proszę o przeprowadzenie głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Kto z posłów opowiada się za wyrażeniem pozytywnej opinii w omawianej części budżetu?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Za wnioskiem głosowało 26 posłów, 7 było przeciw, 7 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>