text_structure.xml 24.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Otwieram posiedzenie Komisji Ustawodawczej. Będzie ono poświęcone rozpatrzeniu poprawki zgłoszonej w trakcie II czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o zwrocie majątku utraconego przez związki zawodowe i organizacje społeczne w wyniku wprowadzenia stanu wojennego oraz o zmianie ustawy o związkach zawodowych zawartej w druku nr 1632. Przypomnę, że poprawka została zgłoszona przez posłów: K. Budnika i J. Rulewskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Dodam, że na sali jest wystarczająca ilość posłów aby podejmować prawomocne decyzje. Informuję, że w posiedzeniu uczestniczy sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej, pan Maciej Manicki, którego pragnę powitać.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Przypominam, że posłem sprawozdawcą był Kazimierz Pańtak, który także jest obecny na sali i na którego aktywność i pomoc liczę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Tak jak już powiedziałem, poprawkę w trakcie drugiego czytania zgłosili posłowie K. Budnik i J. Rulewski. Sprowadza się ona do zaproponowania nowego brzmienia art. 6 projektu ustawy.Powinni teraz posłowie wnioskodawcy zabrać głos, ale może najpierw, za ich zgodą, przedstawi stanowisko resortu Pracy i Polityki Socjalnej sekretarz stanu Maciej Manicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Mówiąc ozgłoszonych poprawkach muszę nawiązać do historii omawianego projektu nowelizacji.Sadzę, że poseł Kazimierz Pańtak jako przewodniczący podkomisji, a jednocześnie poseł sprawozdawca, potwierdzi, iż w trakcie prac nad projektem zabiegaliśmy, aby osiągnąć przy uchwalaniu nowelizacji pewien kompromis. Chodziło o to, aby ustawa mogła być do przyjęcia przez wszystkie strony. Problem polega na tym, że zgłoszona przez posłów UW poprawka jest kontrowersyjna i budzi silne emocje.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">W międzyczasie została przygotowana nowa propozycja brzmienia art. 6, która została zakceptowana  przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Wydaje się, że można  oczekiwać, iż ten zapis może być zgłoszony jako autopoprawka. Propozycja, o której mówię zakłada podział w równych częściach nie majątku, jak to zostało zapisane w poprawce poselskiej, lecz nieruchomości Zrzeszenia Związków Zawodowych. Inaczej mówiąc z podziału zostały wyłączone środki pieniężne. Zaproponowany, nowy tekst został także przez resort pracy uzgodniony z Ministerstwem Sprawiedliwości. Chodzi teraz o to, czy druga strona tj. NSZZ "Solidarność" wyrazi zgodę i zaakceptuje aby poseł J. Rulewski zgłosił nowy zapis, jako autopoprawka. Jeszcze raz przypomnę, że oprócz zmian natury technicznej, główna zmiana polega na tym, iż w nowej poprawce zaproponowany jest podział nieruchomości związkowych, a nie majątku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Pragnę podziękować ministrowi za poinformowanie członków Komisji o tym, iż została dokonana praca zmierzająca do modyfikacji poprawki zgłoszonej w trakcie drugiego czytania. W związku z zaistniałą sytuacją można stwierdzić, że wszystko jest obecnie w ręku posłów wnioskodawców: K. Budnika i J. Rulewskiego, którzy mogą zaakceptować modyfikacje i zgłosić ją w formie autopoprawki i naturalnie nadać przepisowi ostateczną formę. Pragnę zapytać się posła K. Budnika o jego stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrzysztofBudnik">Idea dokonania zmiany, w formie autopoprawki, została przez nas jako autorów zasadniczej poprawki, zakceptowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanuszSzymanski">W związku z tym, że pojawił się na sali poseł J. Rulewski jeszcze raz poinformuję, że resort pracy i polityki socjalnej zaproponował pewną  modyfikację poprawki zgłoszonej w trakcie II czytania projektu nowelizacji. Proszę sekretarza  stanu  M. Manickiego, aby ponownie omówił różnice pomiędzy propozycją poselską a propozycją resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Podstawowa różnica sprowadza się do tego, że w zgłoszonej przez resort poprawce mowa jest o podziale nieruchomości wraz z ich wyposażeniem, Zrzeszenia Związków Zawodowych, a nie majątku jak jest to zapisane w propozycji poselskiej. Przypominam, że chodzi tu o nieruchomości, które były przekazane na zasadach i w trybie określonych w przepisach poprzednio obowiązującej ustawy o związkach zawodowych. Podział ma nastąpić w równych częściach pomiędzy obie zainteresowane strony, czyli Niezależny Samorządny Związek Zawodowy " Solidarność " i Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Pozostałe przepisy określają jedynie tryb, czyli sposób dokonania podziału. Jednocześnie, jak już wspomniałem, przepisy zostały tak skonstruowane, w uzgodnieniu z Ministerstwem Sprawiedliwości, aby nie było później problemów z wpisaniem nieruchomości do ksiąg wieczystych itp. Dodam, że obecna propozycja jest bardziej precyzyjna niż ta, która została wcześniej przygotowana przez resort pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Należy jeszcze powiedzieć, że Rada Ministrów, w terminie do 30 czerwca 1997r., w oparciu o inwentaryzację  nieruchomości określi w drodze rozporządzenia wykazy nieruchomości, które od dnia wejścia w życie rozporządzenia stanowić będą wyłączną własność Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność" lub Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych; wykazy te stanowić będą podstawę do ujawnienia praw własności w księgach wieczystych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Rada Ministrów  w  rozporządzeniu określi ponadto szczegółowe zasady i tryb:</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">- przeniesienia praw do nieruchomości podlegających podziałowi;</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">- rozliczeń związanych z tym podziałem, jeżeli wartość poszczególnych nieruchomości nie pozwoli na równy ich podział. Chodzi o to, że w praktyce dzieląc nieruchomości na sztuki trudno będzie osiągnąć równy podział po 50 procent ich wartości. Trzeba przyjąć, że w efekcie może dojść do podziału np. 52 do 48 procent wartości. Ten, który otrzyma więcej będzie musiał różnice uregulowane w gotówce;</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">- rozliczeń z tytułu nakładów poniesionych na modernizację nieruchomości, w okresie pomiędzy ich przekazaniem a podziałem. Należy podkreślić, że chodzi tu tylko o nakłady wykraczające poza normalne utrzymanie czyli zwykły zarząd nieruchomością.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Dodaje się także przepisy mówiące o tym, że inwentaryzację, o której była mowa, przeprowadzi komisja powołana przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz że Minister Pracy i Polityki Socjalnej dokona, w drodze decyzji, rozliczeń, o których mowa w ust. 4 pkt. 2 i 3. Ten ostatni przepis został wprowadzony zgodnie z sugestią prawników z Ministerstwa Sprawiedliwości gdyż chodzi o to, aby decyzje były zaskarżalne i został przyjęty tryb, zgodnie z którym można odwołać się np. od wyceny  do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Gdyby takiej możliwości nie stworzono to powstałaby luka prawna. Zdaniem Ministerstwa Sprawiedliwości niewłaściwe byłoby również przyjęcie w przepisie, iż Minister Pracy i Polityki Socjalnej dokona rozliczeń w trybie rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Na końcu zawarty jest przepis, że rozporządzenie wydawane jest w trybie określonym w art. 19 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych. Przyjęto taki zapis, gdyż rozporządzenie, o którym mowa, dotyczy  związków zawodowych a nie ich zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Kieruję więc ponownie do posłów wnioskodawców pytanie o ich stosunek do treści zaproponowanej przez ministra Macieja Manickiego propozycji i wyrażenie ostatecznej woli w tej sprawie. Przypominam, że Komisja przedstawia jedynie opinię o tym czy poprawkę rekomendujemy przyjąć czy też odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanRulewski">Stwierdzam, że zaproponowana zmiana ma istotne znaczenie, gdyż rozliczenie w ten sposób nie obejmie nawet części majątku. Rozumiem, że byłyby kłopoty z pełną waloryzacją tego majątku, zwłaszcza kwoty zdeponowanej w Banku Gdańskim. Autorzy poprawki są w tej kwestii zdania, że trzeba przyjąć waloryzację w myśl orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Przypomnę, że jest ona bardzo niska i w efekcie sprawa sprowadza się do kwoty 2-3 miliardów starych złotych. Roszczenie sprowadza się więc do tej wielkości kwoty.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJanRulewski">Pragnę, aby dokładniej wyjaśniono znaczenie użytego terminu nieruchomość wraz z wyposażeniem. Naturalnie pod pojęciem nieruchomości będziemy rozumieli zabudowania, działki, parcele. Chodzi jednak o to czy pod słowem wyposażenie kryją się także np: centrale telefoniczne, samochody, które mogą być potraktowane przez resort jako mienie ruchome nie związane z nieruchomością.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJanRulewski">Objaśnienia, moim zdaniem wymaga też ust. 4 pkt. 3, który stanowi, że Rada Ministrów w rozporządzeniu określi szczegółowe zasady i tryb rozliczeń z tytułu nakładów poniesionych na modernizację nieruchomości, w okresie pomiędzy ich przekazaniem a podziałem. Należy zadać pytanie kto poniesie konsekwencje tych rozliczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Naturalnie jeżeli w budynku zainstalowana jest centrala telefoniczna to stanowi ona jego wyposażenie. W przypadku np. siedziby OPZZ w Warszawie trudno zaliczyć do wyposażenia nieruchomości samochód służbowy przewodniczącej Związku. Odmiennie będzie jednak wyglądała sprawa karetki będącej na wyposażeniu sanatorium w Busku-Zdroju, czy też samochodów znajdujących się w  Sanatorium "Bałtyk" w Kołobrzegu. Mamy tu bowiem do czynienia z zespołem majątkowym.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Drugie pytanie dotyczyło skutków materialnych rozliczeń z tytułu nakładów poniesionych na modernizację. Chodzi tutaj o to, że jeżeli na skutek podziału określona nieruchomość staje się własnością Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność", zaś w okresie od 1985 r. do momentu podziału majątku w obiekcie wybudowano np. basen  lub kort, co wykraczało poza normalny zarząd nieruchomością i podniosło wartość obiektu, to te nakłady modernizacyjne muszą zostać zrekompensowane. Jeszcze raz stwierdzam, że nie chodzi tu o koszty bieżącego utrzymania obiektu lecz o wydatki na jego modernizację co definiuje Prawo budowlane i jest także określone w przepisach podatkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanRulewski">Pozostaje jeszcze problem długów, które ciążą na nierucho-mościach i które też powinny być przedmiotem rozliczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiceprzewodniczacyKomisjiKrajowejNSZZSolidarnoscJacekRybicki">Pragnę wyjaśnić dlaczego nie zadowala nas sprawa zwrotu wyłącznie nieruchomości i wyłączenia z tej procedury pieniędzy. Stwierdzam, iż nie chodzi tu o pazerność, ale wyłącznie o dokonanie aktu sprawiedliwości. Przypomnę, gdyż nie wszystkim jest to wiadome, że w 1985 r. protokolarnie przekazano OPZZ obiekty w zarząd zwykły, a także 300 milionów złotych. Protokoł jest w naszym posiadaniu. Osobiście nie rozumiem dlaczego, jeżeli Sejm III RP, w imię sprawiedliwości, ma uregulować  zwrot majątku na drodze ustawowej,  załatwia się tylko sprawę nieruchomości i pomija kwestię gotówki. Zgadzam się aby owa gotówka nie podlegała jakiejś astronomicznej waloryzacji, gdyż rozumiem, że OPZZ tych pieniędzy nie ma i nie jest możliwy zwrot 50 czy 100 miliardów starych złotych. Chodzi więc tylko o to, aby zamknąć pewien etap. Jeżeli we wspomnianym protokole były wymienione nieruchomości i pieniądze, to również w ustawie muszą zostać wymienione oba te składniki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WiceprzewodniczacyKomisjiKrajowejNSZZSolidarnoscJacekRybicki">Moim zdaniem  zawarta w ust. 4 pkt. 3 propozycja rozliczenia poniesionych nakładów jest bardzo niebezpieczna, gdyż naturalnie musi rodzić się pytanie w jaki sposób rozliczyć zyski OPZZ  płynące z tytułu dzierżawy przejętych obiektów. Posiadam dokumenty świadczące o tym, że takowe zyski, może niewielkie w skali całej organizacji związkowej, jednak miały miejsce i mają wymierne znaczenie. Jeżeli więc w ustawie uwzględniamy rozliczenie z tytułu nakładów, to powinno być także uwzględnione rozliczenie z tytułu zysków z 11-letniej dzierżawy nieruchomości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Przypominam, że obecnie Komisja jest w tej fazie procedowania projektu ustawy, iż nie można już dyskutować  poprawki lecz tylko rekomendować Sejmowi jej przyjęcie bądź odrzucenie. Pragnę więc zapytać się posła - wnioskodawcy J. Rulewskiego o ostateczną decyzję w sprawie podtrzymania poprawki zgłoszonej w trakcie II czytania lub przyjęcia przedstawionej przez M. Manickiego propozycji modyfikacji poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanRulewski">Uchylę się w tym momencie od odpowiedzi, gdyż jak na razie w dyskusji wystąpił tylko przedstawiciel rządu i warto wysłuchać  co mają do powiedzenia w tej sprawie jeszcze inni członkowie Komisji, z których wielu jest oddanych idei porozumienia. Warto też poznać stanowisko OPZZ w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKazimierzPantak">Członkowie podkomisji już ponad rok mają do czynienia z omawianymi problemami. Dlatego propozycja, którą przedstawił w imieniu resortu M. Manicki jest moim zdaniem, rozsądna. Trzeba sobie powiedzieć, że o ile teraz nie zostanie ona przyjęta to ustawa nie będzie rekomendowana i ostatecznie nie zostanie przyjęta. Z rozmów w kuluarach wiem, że jest jednak szansa na akceptację zaproponowanej dzisiaj wersji. W innym przypadku treść art. 6 ustawy o związkach zawodowych pozostanie bez zmian, a więc zostanie tylko przesunięty termin i nadal ogromny problem będzie nie załatwiony.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselKazimierzPantak">Sądzę, że można natomiast zrezygnować, zgodnie ze złożoną dzisiaj propozycją, z pkt. 3 w ust.4. Istotnie, przy podjęciu rozliczeń z tytułu poniesionych nakładów na modernizację pojawi się kwestia osiąganych zysków i rekompensat z tego tytułu. Lepiej więc pozostać przy formule, że nowe inwestycje są na stałe związane z nieruchomością. Inwestorzy zdawali sobie przecież sprawę, że mają do czynienia z obiektami, które nie stanowią ich własności i pozostają jedynie w zarządzie. Podejmowali więc ryzyko przystępując do modernizacji. Wydaje się że usunięcie tego przepisu  pozwoli osiągnąć kompromis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę posła J. Rulewskiego o jasne stanowisko w sprawie przedłożonej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanRulewski">Rozumiem propozycję posła Kazimierza Pańtaka lecz pozostaje do rozwiązania sprawa zobowiązań pieniężnych, o których wspominał wiceprze-wodniczący KK NSZZ "Solidarność", Jacek Rybicki. Może rząd przejmie te zobowiązania i cały spór zostanie zakończony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jednak ponownie zwracam się do posła J. Rulewskiego o precyzyjną deklarację czy podtrzymuje  swoją poprawkę w wersji zgłoszonej w trakcie drugiego czytania, czy też zgadza się z dzisiaj przedstawioną modyfikacją poprawki. Niestety nie ma możliwości dyskusji na tym etapie prac Komisji. Dodam, że po raz pierwszy w tej fazie procedowania, podczas posiedzenia występują goście z zewnątrz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanRulewski">W związku z tym wyrażam zgodę na skreślenie w propozycji poprawki przedstawionej przez rząd, punktu trzeciego, w ustępie czwartym, który dotyczy rozliczeń z tytułu nakładów poniesionych na modernizację nieruchomości w okresie pomiędzy ich przekazaniem, a podziałem. Jednocześnie wnoszę o dopisanie kwestii rozliczenia kwoty 300 milionów starych złotych, która została przejęta w 1985r., rewaloryzowanej zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselKazimierzPantak">Apeluję o nieuwzględnianie tej kwoty w ustawie. Spór w praktyce dotyczy drobiazgu. Przecież  tylko jedna nieruchomość jest wielokrotnie więcej warta niż wspomniana przez przedstawiciela NSZZ "Solidarność" suma  dwóch - trzech miliardów starych złotych. Sprawa jest jak widać symboliczna, dlatego proszę ponownie, żeby nie uwzględniać rosz</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselKazimierzPantak">czeń finansowych. Rozumiem, że OPZZ nie ma pieniędzy i zgadza się na wykreślenie w ust.4 pkt. 3. W ten sposób można załatwić całą sprawę i Komisja może zarekomendować poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę posła J. Rulewskiego o zajęcie ostatecznego stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanRulewski">Wrażam zgodę, włącznie ze skreśleniem w ust. 4 pkt. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Akceptujemy więc skreślenie  w poprawce dot. art. 6 w ust. 4 punktu 3 w brzmieniu: 3) rozliczeń z tytułu nakładów poniesionych na modernizację nieruchomości, o których mowa w ust. 1, w okresie pomiędzy ich przekazaniem a podziałem. W konsekwencji w proponowanym ustępie 6 trzeba skreślić wyrazy: "i 3".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselWitMajewski">Wydaje się, że użyta w ust. 3  formuła, że Rada Ministrów w oparciu o inwentaryzację nieruchomości określi w drodze rozporządzenia wykazy nieruchomości jest przesadzona. Takie rozporządzenie może wydać przecież Minister Pracy i Polityki Socjalnej. Uprości to całą procedurę, gdyż odpadną uzgodnienia resortowe i przedkładanie sprawy na Radę Ministrów. Z punktu widzenia prawa wystarczy, że rozporządzenie wyda organ reprezentujący państwo i posiadający osobowość prawną, a więc w tym przypadku Minister Pracy i Polityki Socjalnej. Konsekwentnie w całym zaproponowanym art. 6 należy słowa: Rada Ministrów  zastąpić słowami: Minister Pracy i Polityki Socjalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Rozumiem, że poseł J. Rulewski wyraża zgodę na propozycję posła W. Majewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJanRulewski">Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Naturalnie zmianę polegającą na zastąpieniu wyrazów Rada Ministrów wyrazami Minister Pracy i Polityki Socjalnej należy konsekwentnie wprowadzić zarówno w ust. 3, jak i w ust. 4 i 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselWitMajewski">Zwracam uwagę, że w ust. 1 mowa jest o przepisach wydanych na podstawie art. 61 ust. 2 ustawy. Należy sprecyzować o jaką  ustawę tutaj chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Cytowany przez posła W. Majewskiego art. 61 ust. 2 dotyczy starej ustawy o związkach zawodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Sądzę, że Biuro Legislacyjne zadba o poprawność tekstu, ale moim zdaniem jest on dobry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanRulewski">Pozostaje jeszcze sprawa terminu zapisanego w ust. 3 projektu. Myśmy proponowali 31 grudnia 1996 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejMaciejManicki">Rozma-wiałem na ten temat w dniu wczorajszym z posłem K. Budnikiem i wyraziłem pogląd, że zmiana terminu jest nieunikniona. Do dnia 31 grudnia 1996 r. nie jest realne dokonanie inwentaryzacji majątku, przeprowadzenie odpowiednich procedur i rozliczeń oraz przygotowanie przeniesienia praw do nieruchomości. W przedstawionej dzisiaj wersji poprawki w ust. 3 zapisany jest termin 30 czerwca 1997 r. na zakończenie tych prac. Rozmawiałem na ten temat również z ministrem Bączkowskim i doszliśmy do wniosku, że zaproponowane w tekście zastąpienie Rady Ministrów, Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej może skrócić całą procedurę jedynie o około dwa tygodnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanRulewski">Czy czynności techniczne związane z rozliczeniami nie wydłużą całego procesu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselKazimierzPantak">Przypominam, że przecież dzisiaj zrezygnowaliśmy z dokonywania rozliczeń z tytułu modernizacji obiektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy posłowie wnioskodawcy K. Budnik i J. Rulewski wyrażają ostatecznie zgodę na zaproponowaną redakcję poprawki.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJanuszSzymanski">W związku z tym, że posłowie wnioskodawcy wyrażają zgodę, poddaję ostateczną redakcję poprawki pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Kto jest za rekomendowaniem przez Komisję Ustawodawczą przyjęcia poprawki wraz z zaproponowanymi zmianami?</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PoselJanuszSzymanski">W głosowaniu oddano 11 głosów za, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Głosów przeciwnych nie było.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Stwierdzam, że Komisja Ustawodawcza opowiedziała się za rekomendacją zapropono-wanej przez M. Manickiego wersji poprawki dotyczącej art. 6 projektu ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych wraz z uzgodnionymi z posłami wnioskodawcami zmianami.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał poseł Kazimierz Pańtak.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PoselJanuszSzymanski">Stwierdzam, że Komisja na propozycję wyraziła zgodę. Sądzę, że sprawa będzie rozpatrzona w ostatnim dniu bieżącego 79. posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#PoselJanuszSzymanski">Zamykam posiedzenie Komisji Ustawodawczej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>