text_structure.xml
13.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselMarekWielgus">Otwieram posiedzenie Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu. Przedmiotem naszych obrad będzie rozpatrzenie projektu rezolucji w sprawie przeciwdziałania bezrobociu wśród młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselMarekWielgus">Kwestie, które zostały zawarte w treści rezolucji, uważamy za jedne z najważniejszych spośród poruszanych podczas obrad podkomisji ds. młodzieży, pracującej pod przewodnictwem posła Jana Burego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselMarekWielgus">Na kilkakrotnych spotkaniach tej podkomisji poruszono wiele kwestii dotyczących sprawy młodych bezrobotnych. Chciałbym przypomnieć, że w wyniku tych dyskusji, na ostatnim posiedzeniu Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu, podjęliśmy decyzje o skierowaniu do urzędu dezyderatu. Decyzja ta została jednak zmieniona, gdyż doszliśmy do wniosku, że jest to zbyt ważny problem, aby go rozwiązać za pomocą dezyderatu i postanowiliśmy wystosować rezolucję. Projekt takiej rezolucji został przygotowany przez podkomisję ds. młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselMarekWielgus">Zanim przejdziemy do przedstawienia projektu tej rezolucji, poproszę posła Zbigniewa Wieczorka aby w imieniu podkomisji przedstawił uzasadnienie do treści. Następnie, jeżeli zaproszeni goście wyrażą chęć zabrania głosu, to przejdziemy do dyskusji. Na koniec podejmiemy decyzję.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselZbigniewWieczorek">Jak państwo doskonale sobie przypominają, nasza Komisja, na posiedzeniu 22 listopada obradowała nad problematyką bezrobocia wśród młodzieży i zajęła się tą sprawą dość szczegółowo. Wcześniej, o czym wspominał pan przewodniczący M. Wielgus, sprawami tymi zajmowała się podkomisja ds. młodzieży. Ustaliliśmy wówczas, że powołamy zespół, który przygotuje projekt rezolucji wzywający rząd do opracowania i przedłożenia pakietu rozwiązań systemowych, przedstawiających program aktywnego przeciwdziałania bezrobociu wśród młodego pokolenia. Treść rezolucji jest państwu na pewno znana, dlatego nie chciałbym wchodzić głęboko w merytoryczne uzasadnienie tego zagadnienia, gdyż dyskutowaliśmy nad tym problemem, jak wspomniałem, wcześniej podczas obrad 22 listopada br. Chciałbym zatem, krótko powiedzieć o uzasadnieniu. Zwróciliśmy w nim uwagę na dwa główne czynniki bezrobocia wśród młodzieży.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselZbigniewWieczorek">Pierwszy, to stan polskiej gospodarki i wiążącego się z nim bezrobociem, w tym młodych ludzi. Dla uzasadnienia tego, podam kilka danych statystycznych związanych z tą problematyką. Młodzież w wieku od 15 do 24 lat stanowi ponad 35% ogółu bezrobotnych w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselZbigniewWieczorek">Drugim czynnikiem, który przyczynia się do takiej, a nie innej sytuacji młodych ludzi jest kwestia systemu edukacyjnego w Polsce. Uważamy, że system ten, pod względem przygotowania absolwentów różnego typu szkół, do wejścia w życie zawodowe jest niedoskonały i wymaga on wielu modyfikacji. Głównym zarzutem z naszej strony jest to, że szkoły przygotowują absolwentów do pracy w stopniu zbyt ogólnym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselZbigniewWieczorek">Istnieje również pewien związek frustracji i zachowań patologicznych z długookresowym bezrobociem - związek jest na tyle zauważalny, że nie wymaga on dodatkowego komentarza z mojej strony. Ten problem jednak nie może być rozwiązany nagle przez wydanie jednego aktu prawnego, zwracamy uwagę na fakt, że rozwiązania powinny być rozwiązanami systemowymi. Oczywiście oprócz administracji państwowej w rozwiązaniu tego problemu powinny być zaangażowane, również inne organy publiczne, takie jak np. samorządy lokalne, organizacje społeczne itp. naszym zdaniem współpraca jest podstawą do tego, by móc w sposób istotny ten problem rozwiązywać.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselZbigniewWieczorek">Bezrobocie młodego pokolenia i próby jego ograniczenia nie są działaniem zerowym i trzeba sobie z tego zdać sprawę, że odbędzie się to kosztem starszych pokoleń. Zatem skłania nas to do zajęcia się tym problemem w sposób jak najbardziej szczegółowy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselZbigniewWieczorek">Chciałbym na koniec swojej wypowiedzi poświęcić kilka słów samej treści rezolucji. Uważam, że powinniśmy zwrócić uwagę na dwie kwestie zawarte w treści tego dokumentu i w razie potrzeby wnieść do nich poprawki. Pierwsza sprawa, to kwestia terminu, w którym rząd powinien ustosunkować się do tej rezolucji i przedstawić swoje propozycje. W tekście otrzymanym przez państwa mamy datę "30 marca 1995 roku", być może należałoby zastanowić się nad tą datą i wnieść odpowiednią poprawkę. Wynika to z faktu, że należałoby sobie odpowiedzieć na pytanie, kiedy to projektowana rezolucja zostanie ewentualnie przyjęta, po drugie, czy okres ten działania nie jest zbyt krótki.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselZbigniewWieczorek">Być może należałoby rozszerzyć ten okres nawet do końca roku 1995.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselZbigniewWieczorek">Druga sprawa wynikająca bezpośredni z treści rezolucji dotyczy sformułowania mówiącego o rozwiązaniach ustawowych. Wydaje mi się, że słowo "ustawowych" może być albo pominięte, albo ewentualnie powinno być zastąpione określeniem "rozwiązań legislacyjnych"; pozostawię tę sprawę również do decyzji Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselMarekWielgus">Czy ktoś z zaproszonych gości: przedstawicieli rządu, KRM-u, chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#NaczelnikwydzialuMinisterstwaEdukacjiNarodowejJerzyTarasiuk">Chciałbym uzupełnić wypowiedź posła sprawozdawcy. Równie istotnym problemem, a może i najistotniejszym szczególnie dla kształcenia praktycznego jest zmniejszenie zainteresowania ze strony zakładów pracy kształceniem zawodowym nowych pracowników. Dzisiaj szkolnictwo zawodowe jest zupełnie pozbawione możliwości realizowania i kształcenia praktycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarekWielgus">Dziękuję i otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarianMichalski">Sądzę, że termin 30 marca 1995 r. jest zbyt krótki; zatem uważam, że bardziej realny byłby termin 30 czerwca 1995 r.- jest to koniec roku szkolnego. W okresie tym będzie można wdrożyć pewne ulepszenia i uchwalić pewne rozwiązania ustawowe, zarówno w ustawie o oświacie i edukacji, jak i w ustawie o kształceniu zawodowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarekRojszyk">Sprawa uzasadnienia rzeczywiście była dyskutowana na posiedzeniu Komisji 22 listopada bieżącego roku, natomiast co do samego tekstu rezolucji podła propozycja posła Z. Wieczorka, aby skreślić słowo "ustawowych". Podzielam ten pogląd i proponuję, aby zapis rezolucji brzmiał następująco:</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselMarekRojszyk">- opracowania i przedłożenia w terminie do 30 czerwca 1995 r. /a nie jak było do 30 marca/ pakietu rozwiązań systemowych, /zamieniam tutaj kolejność, gdyż uważam, że tak będzie to lepiej brzmiało/.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekWielgus">Ponieważ padła propozycja posła Z. Wieczorka, poparta przez posła M. Rojszyka, to jeśli nie będzie sprzeciwu, będę uważał ją za przyjętą przez Komisję. Nie widzę sprzeciwu, zatem Komisja jednogłośnie przyjęła propozycje przesunięcia terminu z 30 marca do 30 czerwca 1995 r. Myślę, że nie będziemy głosować nad przesunięciem słowa "systemowych" w treści rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselZbigniewWieczorek">Propozycja ta wiązałaby się ze skreśleniem słowa "ustawowych", które moim zdaniem zawęża problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekWielgus">Ponieważ musimy upoważnić jeszcze jednego z posłów do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem tej rezolucji na forum Sejmu, pozwolę sobie na odczytanie treści rezolucji i dokonanie przez Komisję głosowania. Następnie przejdziemy do sprawy wyboru reprezentanta. Odczytuję treść projektu rezolucji:</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselMarekWielgus">Pan Józef Oleksy</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselMarekWielgus">Marszałek Sejmu</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselMarekWielgus">Rzeczpospolitej Polskiej</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselMarekWielgus">w miejscu</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PoselMarekWielgus">Zgodnie z art. 30 i art. 84 ust. 1 regulaminu Sejmu Komisja Młodzieży, Kultury Fizycznej i sportu wnosi projekt rezolucji:</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PoselMarekWielgus">- w sprawie przeciwdziałania bezrobociu wśród młodzieży przyjęły na posiedzeniu Komisji w dniu 13 grudnia 1994 r.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PoselMarekWielgus">Komisja upoważniła posła .......... do reprezentowania jej w pracach nad tym projektem.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PoselMarekWielgus">Jednocześnie Komisja wnosi o rozpatrzenie ww. projektu rezolucji w I i II czytaniu na posiedzeniu Sejmu w możliwe najbliższym terminie.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PoselMarekWielgus">Projekt</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PoselMarekWielgus">R e z o l u c j a</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PoselMarekWielgus">Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#PoselMarekWielgus">z dnia ..... 1994 r.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#PoselMarekWielgus">w sprawie przeciwdziałania bezrobociu wśród młodzieży</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#PoselMarekWielgus">Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa rząd do:</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#PoselMarekWielgus">- opracowania i przedłożenia w terminie do 30 czerwca 1995 roku pakietu rozwiązań systemowych przedstawiających program aktywnego przeciwdziałania bezrobociu wśród młodego pokolenia.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#PoselMarekWielgus">Czy ktoś z posłów chciałby zgłosić swoje uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarianMichalski">Ponieważ poseł J. Bury jest wiceprzewodniczącym naszej Komisji, a przede wszystkim przewodniczącym podkomisji ds. młodzieży, to proponowałbym aby to on reprezentował naszą Komisję w dalszych pracach nad projektem tej rezolucji. Jest to moim zdaniem najodpowiedniejsza kandydatura.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekWielgus">Poseł J. Bury nie mógł niestety brać udziału w dzisiejszych obradach, gdyż ma bardzo ważne spotkanie w terenie. Pomimo tego ja również chciałbym zgłosić kandydaturę posła J. Burego na reprezentanta Komisji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselMarekWielgus">Poseł J. Bury wyraził zgodę, podczas naszej wspólnej rozmowy. Jest to kandydat, który od początku uczestniczył w pracach nad tą rezolucją a przez to, że jest przewodniczącym podkomisji ds. młodzieży, jest niewątpliwie najbardziej rozeznany w sprawach poruszanych w rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJadwigaBloch">Przepraszam panie przewodniczący, ale w sposób zaoczny to chyba nie wolno nam wybierać. Dlatego proponuję posła Z. Wieczorka.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselMarekWielgus">Przyjmuję propozycję. Chciałbym jednak dodać, że poseł J. Bury wyraził zgodę na bycie reprezentantem Komisji w dalszych pracach nad projektem rezolucji. Zatem wydaje mi się, że wszystko jest zgodne z prawem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselZbigniewWieczorek">Chciałbym wyjaśnić, że referowałem to zagadnienie podczas dzisiejszych obrad w zastępstwie posła J. Burego, który od początku koordynował tą sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarekWielgus">Czy pan poseł Z. Wieczorek przyjmuje propozycję reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad projektem tej rezolucji?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselZbigniewWieczorek">Dziękuję bardzo, ale nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarekWielgus">Dziękuję. Zatem przechodzimy do głosowania. Kto jest za kandydaturą posła J. Burego do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem rezolucji o przeciwdziałaniu bezrobocia wśród młodzieży.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselMarekWielgus">W głosowaniu wzięło udział 13 posłów. Za przyjęciem kandydatury posła J. Burego na reprezentanta Komisji było 12 posłów, 1 wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselMarekWielgus">Komisja Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu przyjęła kandydaturę posła J. Burego na reprezentanta Komisji w pracach nad projektem rezolucji o przeciwdziałaniu bezrobocia wśród młodzieży.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselMarekWielgus">Na tym zamykam posiedzenie komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>