text_structure.xml
18.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie czterech komisji sejmowych. Porządek obrad został państwu doręczony. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Witam przedstawicieli resortu obrony narodowej i innych instytucji, którzy przybyli na nasze spotkanie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Sprawozdawcą Komisji podczas II czytania projektu ustawy o dyscyplinie wojskowej był pan poseł Włodzimierz Nieporęt.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proponuję następującą procedurę. Po odczytaniu kolejnej poprawki poproszę posła sprawozdawcę o przedstawienie rekomendacji przyjęcia lub odrzucenia propozycji. Jeżeli nie będzie głosów odmiennych, przyjmiemy, że Komisje podzielają opinię sprawozdawcy. Jeśli ktoś będzie miał odmienne zdanie, proszę je sygnalizować. W takim przypadku przeprowadzimy dyskusję i podejmiemy decyzję.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do sposobu procedowania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę pana posła sprawozdawcę o stanowisko wobec poprawki 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Biorąc pod uwagę zdanie wyrażone przez żołnierzy, proponuję przeredagować poprawkę 1 w następujący sposób: w art. 5 ust. 1 pkt 3 proponuję nie dokonywać zmian, zaś dodać pkt 3a w brzmieniu "żołnierz, który jest oficerem, zajmujący stanowisko służbowe dowódcy plutonu - w stosunku do podporządkowanych mu żołnierzy".</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Konsekwencją tak zredagowanej poprawki byłoby dodanie w art. 54 ustępu 2a w brzmieniu "Postępowanie dyscyplinarne w stosunku do szeregowego może wszcząć dowódca plutonu, który jest oficerem, o ile postępowanie wyjaśniające - w tym postępowaniu dyscyplinarnym - można ograniczyć do wyjaśnień żołnierza albo można go nie przeprowadzać."</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Poprawki zostały uzgodnione z wnioskodawcą. Dają one uprawnienia dyscyplinarne dowódcy plutonu. Upoważniają go do rozstrzygania w sprawach mniej skomplikowanych. Dotyczyłoby to ok. 80% zgłaszanych spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Mam uwagę do propozycji poprawki w art. 54. Chciałbym poddać pod ocenę inne brzmienie ust. 2a: "Postępowanie dyscyplinarne w stosunku do szeregowego może wszcząć dowódca plutonu, który jest żołnierzem zawodowym...".</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Większość dowódców plutonów to chorążowie, oficerowie w znacznie mniejszym stopniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę posła sprawozdawcę o reakcję na propozycję posła Dzienisiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">W pracy nad ustawą przyjęliśmy zasadę, iż prawo do karania będzie przysługiwało oficerowi. Pan poseł proponuje rozszerzenie zgodne z praktyką obsadzania stanowisk dowódców plutonów, ale jest sprzeczne zasadą powagi, wiedzy i doświadczenia potrzebnego oficerowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Zgadzam się z panem, ale tworzymy w ten sposób przepis w połowie martwy. Połowa dowódców plutonu to faktycznie oficerowie, ale gros to chorążowie. Prosiłbym więc o zmodyfikowanie tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Nie jesteśmy teraz w fazie kształtowania treści. Pan poseł Brachmański skorzystał z możliwości złożenia autopoprawki. Jeśli poseł Brachmański będzie chciał zmodyfikować swoją poprawkę zgodnie z pana propozycją, jest to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawDzienisiewicz">Proszę o opinię rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekCzulnowski">Jest to rozwiązanie merytoryczne. Rozstrzygnięcia wymaga prymat zasady nieróżnicowania uprawnień dowódców plutonu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekCzulnowski">W art. 54 ust. 2 wymienia się uprawnienia do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego; w stosunku do dowódcy drużyny ma to czynić dowódca kompanii, zaś nie ma tu zastrzeżenia, że dowódcą kompanii musi być oficer. Faktycznie dowódcą kompanii będzie chorąży i będzie on mieć uprawnienia szersze niż dowódca plutonu będący oficerem.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarekCzulnowski">Wszystkie te wątpliwości usunie przyjęcie propozycji pana posła Dzienisiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziwię się, że w posiedzeniu nie bierze udziału nikt upoważniony do reprezentowania rządu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę posła sprawozdawcę i posła Brachmańskiego o wyrażenie opinii wobec poparcia MON dla propozycji posła Dzienisiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Podkreślam, że z punktu widzenia praktyki zasadne jest zdanie pana posła Dzienisiewicza. Łamie to jednak fundamentalną zasadę, na której została zbudowana ustawa, iż prawo do karania jest szczególnym rodzajem uprawnienia i nie można go dawać każdemu żołnierzowi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Uważam, że w poprawce powinno pozostać ograniczenie do oficerów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dzisiaj mają prawo karać wszyscy, bez względu na stopień, również poniżej dowódcy plutonu. Proszę o inne opinie w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Wprowadziłem autopoprawkę, ponieważ w pierwszym moim zapisie prawo do karania mógłby mieć dowódca, który byłby żołnierzem służby zasadniczej. Nie o to mi chodziło, stąd autopoprawka.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Podtrzymuję moją autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Niestety, nie mogę dopuścić do dyskusji nad propozycją pana posła Dzienisiewicza. Pan poseł Brachmański nie przekonał się do pana propozycji, nie zmienił swojej poprawki. Dlatego przyjmujemy poprawkę 1 w brzmieniu autopoprawki posła Brachmańskiego. Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Nie słyszę. Poprawka 1 będzie rekomendowana w brzmieniu zaproponowanym przez pana posła Brachmańskiego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 2. Jaka jest rekomendacja posła sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Proponuję przyjąć poprawkę 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwnego zdania? Nie słyszę. Poprawka 2 będzie rekomendowana przez Komisje.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę o stanowisko sprawozdawcy do poprawki 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Proponujemy odrzucić tę poprawkę. Łamie ona zasadę równości wobec prawa. Stopień wojskowy jest tytułem dożywotnim żołnierza i nie ma powodów, aby stosować karę obniżenia stopnia wojskowego poza sądem.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Mamy rekomendację negatywną. Czy są głosy przeciwne? Nie słyszę. Poprawka 3 będzie rekomendowana negatywnie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Poprawka 4. Proszę o opinię sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Proponujemy odrzucenie tej poprawki. Przy karze aresztu izolacyjnego żołnierz jest zobowiązany przez 6 godzin do wykonywania zadań wynikających z przygotowania do służby, a więc uczestniczenia w szkoleniu. Jest to nakaz dodatkowej pracy, która może być nałożona na ukaranego aresztem izolacyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny rekomendacji negatywnej? Nie słyszę. Poprawka 4 będzie rekomendowana Sejmowi negatywnie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę o stosunek sprawozdawcy do poprawki 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Muszę odnieść się do poprawki 8. Przez skreślenie słów "i odbywania" poprawka ta powoduje skreślenie jednego artykułu, a w art. 92 opisana jest sytuacja, która była przedmiotem art. 27.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Dlatego poprawki 5 i 8 należy głosować łącznie. Proponuję przyjąć obie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawek 5 i 8? Nie słyszę. Poprawki 5 i 8 uzyskały pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 6. Proszę o rekomendację sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Poprawka 6 jest niezgodna z Kodeksem karnym, który wyklucza sędziego z postępowania karnego w przypadku, gdy jest świadkiem zdarzenia. Taką samą zasadę przyjęliśmy w stosunku do przełożonego dyscyplinarnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselAndrzejBrachmanski">Jest to ustawa o dyscyplinie wojskowej, a nie Kodeks. Przy takim wyłączeniu mamy do czynienia z wieloma wypadkami, kiedy przełożony wyższy rangą jest świadkiem jakiegoś zdarzenia. Przy obecnym zapisie przełożony, np. dowódca pułku, który jest świadkiem wykroczenia dyscyplinarnego, nie może uczestniczyć w postępowaniu. Dowódca jednostki wojskowej, będąc świadkiem zdarzenia na poligonie, nie może uczestniczyć w postępowaniu, a w drobnej sprawie wydarzenie byłoby rozpatrywane na szczeblu dywizji, co wydaje się nieuzasadnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę o stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekCzulnowski">Mamy znowu do czynienia z konfliktem formalnoprawnym. W czasie posiedzeń podkomisji widoczna była różnica stanowisk w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MarekCzulnowski">Ministerstwo popiera obecny zapis art. 48 ust. 1 pkt 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś z członków Komisji popiera poprawkę 6?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselAleksandraMalachowska">Obecny zapis pkt. 4 jest to sztuczny zapis. Jeżeli wyklucza się dowódcę z postępowania tylko dlatego, że widzi zdarzenie, jest to nienaturalne. Jestem za przyjęciem poprawki pana posła Brachmańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Z art. 2 ustawy o dyscyplinie wojskowej wynika, że dowódca powinien reagować. Ma on też obowiązek zgłoszenia swojemu przełożonemu fakt naruszenia dyscypliny.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Wyłączamy taką osobę i uniemożliwiamy mu prawo karania, ponieważ może być stronniczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Pani poseł Małachowska podtrzymuje swoje poparcie. Poddaję więc pod głosowanie poprawkę 6. Kto z państwa jest za odrzuceniem poprawki 6?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">W głosowaniu za odrzuceniem było 5 posłów, 9 posłów opowiedziało się przeciwko odrzuceniu, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Poprawka 6 uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Poprawka 7. Proszę o rekomendację sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Proponuję przyjąć poprawkę 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki 7? Nie słyszę. Poprawka 7 uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Poprawka 8 została już rozpatrzona.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Popieramy poprawkę 9 i proponuję jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwko przyjęciu poprawki 9? Nie słyszę. Poprawka 9 uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Wycofujemy poprawkę 10 w związku z przyjęciem odpowiednich zapisów w Kodeksie karnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Poprawka 10 została wycofana.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">W poprawce 11 znalazł się pewien postulat. Jaka jest opnia sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Nie sądzę, aby na tym etapie prac było możliwe rozpatrzenie takiego postulatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Poprawka 11 nie ma brzmienia zapisu ustawowego.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Jaka jest opinia Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zapisy poprawek 11, 12 i 13 mają charakter postulatywny. Nie można rozpatrywać ich jako poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę o zabranie głosu przez wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselZbigniewMaczka">Nie nalegamy na wprowadzenie naszych propozycji do ustawy.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PoselZbigniewMaczka">Wycofuję poprawkę 11. Proszę o opinię posła sprawozdawcy do poprawek 12 i 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Poprawka 11 została wycofana. Jaka jest opinia sprawozdawcy o poprawce 12?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Podczas II czytania odpowiadałem na pytania dotyczące tej tematyki. Uważam, że proces wychowawczy w wojsku nie kumuluje się w ostatnim tygodniu, trwa przez całą służbę. Regulamin dyscyplinarny odnosi się tylko do czasu pełnienia służby. Pogląd o możliwości popełnienia wykroczeń i przestępstw nie jest przedmiotem tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselZbigniewMaczka">Wycofuję poprawkę 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Poprawka 12 została wycofana.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę posła sprawozdawcę komentarz do poprawki 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselWlodzimierzNieporet">W poprawce 13 zawarty jest jeden z fundamentalnych problemów, który przewijał się w trakcie prac nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Przyjęliśmy założenie, iż w Polsce skutki kary dyscyplinarnej opisane są tylko w ustawie. W trakcie pracy podkomisji uznaliśmy za niedopuszczalną praktykę skutków kar dyscyplinarnych opisywanych wytycznymi.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PoselWlodzimierzNieporet">Skutki kary dyscyplinarnej są zapisane tylko w ustawie i nie mogą być określane w innych dokumentach. Uznaliśmy to za oczywisty fakt i nie zapisywaliśmy go w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselZbigniewMaczka">Zależało nam, aby zostało to publicznie powiedziane w obecności przedstawicieli MON.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PoselZbigniewMaczka">Wycofuję poprawkę 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Proszę, aby w przyszłości Biuro Legislacyjne pozostawało w kontakcie z wnioskodawcami i informowało ich o możliwym kształcie poprawki.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PoselJerzyJaskiernia">Rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki do ustawy.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PoselJerzyJaskiernia">Komisje proponują pana posła Nieporęta na sprawozdawcę Komisji. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny wyborowi pana posła Nieporęta na sprawozdawcę? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy są inne sprawy do omówienia na dzisiejszym posiedzeniu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#PoselJerzyJaskiernia">Dziękuję. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>