text_structure.xml
12.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam państwa posłów. Witam podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusza Stańczyka.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza, przyjętej na VII Spotkaniu Państw-Stron Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza w dniu 23 maja 1997 r. (druk nr 1165). Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że porządek dzisiejszego posiedzenia został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przypominam, że projekt z druku nr 1165 został skierowany do Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 4 grudnia 2006 r.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę pana ministra Janusza Stańczyka o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 1165.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Międzynarodowy Trybunał Prawa Morza został utworzony na podstawie Aneksu VI do Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r. stanowiącego Statut Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza. Artykuł 10 powyższego Aneksu określa jedynie w sposób ogólny, że przy wykonywaniu funkcji Trybunału Członkowie Trybunału korzystają z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">W związku z powyższym, w celu uszczegółowienia, w dniu 23 maja 1997 r., podczas VII Spotkania Państw-Stron Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, przyjęto Umowę o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Nie ma wątpliwości, iż tylko zapewnienie przestrzegania przywilejów w skali powszechnej zagwarantuje prawidłowe funkcjonowanie wypełniania zadań przez Trybunał. W tym celu jak największa liczba państw musi ratyfikować Umowę. Wezwanie do ratyfikowania Umowy tradycyjnie znajduje się w kolejnych rezolucjach Zgromadzenia Ogólnego ONZ dotyczących prawa morza i oceanów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Umowa zawiera 35 artykułów, w których określone zostały przywileje i immunitety Trybunału oraz przywileje i immunitety osób, których funkcje związane są z jego działalnością.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Artykuły 2-12 Umowy określają status prawny Trybunału jako instytucji oraz zakres przedmiotowy przysługujących mu immunitetów. W art. 2 wyposażono Trybunał w osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych. W artykułach 9, 10, 11, 12 znajduje się szeroki katalog przywilejów o charakterze majątkowym, natomiast art. 11 przewiduje ułatwienia w zakresie łączności i prowadzenia oficjalnej korespondencji. Umowa w art. 6 gwarantuje nietykalność archiwów i dokumentacji Trybunału.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">W celu umożliwienia sprawnego funkcjonowania Trybunału Umowa przyznaje szereg przywilejów i immunitetów określonym kategoriom osób, których działalność jest nieodzowna dla wykonywania zadań Trybunału. Przywileje i immunitety osobowe przyznane są w artykułach 13-17 następującym kategoriom osób: członkom Trybunału, Sekretarzowi oraz innym urzędnikom Trybunału, ekspertom powołanym zgodnie z art. 289 Konwencji, agentom, doradcom i adwokatom Trybunału oraz w ograniczonym zakresie również świadkom, ekspertom i osobom pełniącym misje z polecenia Trybunału. Zakres przyznanych przywilejów i immunitetów różni się w zależności od kategorii ich adresatów. Generalnie przyjęto tutaj formułę immunitetu funkcjonalnego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">W Umowie zawarto generalną klauzulę, że przywileje, immunitety, udogodnienia i prerogatywy, o których mowa w artykułach 13-17, przyznaje się nie dla osobistej korzyści osób, lecz w celu zapewnienia niezależności pełnienia ich funkcji w związku z pracą Trybunału.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Umowa nakłada obowiązek na osoby korzystające z przywilejów i immunitetów przestrzegania praw i aktów normatywnych niższego rzędu Państwa-Strony, na którego terytorium mogą przybywać w związku ze sprawami Trybunału i przez którego terytorium mogą się przemieszczać. Osoby te nie mogą również ingerować w sprawy wewnętrzne tego państwa.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Artykuł 20 przewiduje prawo i obowiązek kompetentnych władz do uchylenia immunitetu, w przypadku gdy, ich zdaniem, immunitet utrudniłby postępowania wymiaru sprawiedliwości i może być uchylony bez szkody.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Umowa przewiduje ułatwienia w zakresie podróży określonych osób. Państwa-Strony zobowiązane są do uznawania jako ważne dokumenty podróży laissez-passer wystawiane przez ONZ, wydawane członkom i urzędnikom Trybunału oraz ekspertom powołanym zgodnie z art. 289 Konwencji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Artykuł 22 gwarantuje swobodę poruszania się członków Trybunału oraz osób wymienionych w artykułach 13-17 do siedziby Trybunału lub miejsca, gdzie Trybunał odbywa posiedzenia lub w inny sposób pełni swoje funkcje.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Pozostałe postanowienia Umowy odnoszą się do kwestii zachowania bezpieczeństwa i porządku publicznego, współpracy z władzami Państw-Stron celem ułatwienia egzekucji ich ustaw i zapobieżenia nadużyciom związanym z przywilejami, immunitetami, prerogatywami, o których mowa w Umowie, postanowień specjalnych rozstrzygania sporów oraz klauzul końcowych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Umowa o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza była wyłożona do podpisu w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych, od dnia 1 lipca 1997 r. przez dwadzieścia cztery miesiące. W związku z niepodpisaniem Umowy przez Rzeczpospolitą Polską w powyższym terminie, związanie się jej postanowieniami jest możliwe przez przystąpienie, zgodnie z jej art. 29. Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych do przystąpienia stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące ratyfikacji lub zatwierdzenia.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Umowa o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza zawiera postanowienia, które dotyczą wolności, praw i obowiązków obywatelskich określonych w konstytucji oraz spraw uregulowanych w ustawie, to znaczy wypełniają przesłanki art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 konstytucji. Przywileje i immunitety określone w Umowie dotyczą m.in. spraw z zakresu prawa karnego, prawa finansowego, prawa o cudzoziemcach, prawa celnego.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">W związku z powyższym związanie Umową powinno nastąpić w trybie art. 89 ust. 1 konstytucji, czyli w drodze ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Konsekwencją zastosowania przedmiotowego trybu będzie możliwość bezpośredniego stosowania Umowy po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 91 ust. 1 konstytucji.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Związanie się Umową nie będzie miało wpływu na sytuację gospodarczą, społeczną i finansową państwa. Przystąpienie do przedmiotowej Umowy nie będzie wymagało wprowadzenia zmian do polskiego prawa i nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Umowa dotyczyć może obywateli polskich, o ile uczestniczyć oni będą w postępowaniu przed Trybunałem lub pełnić funkcje urzędowe w tej instytucji.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Proszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji Umowy o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otwieram debatę. Czy są pytania? Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Zamykam debatę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy pan minister chciałby zabrać głos? Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wszyscy państwo otrzymali pozytywną opinię prawną Biura Analiz Sejmowych podpisaną przez pana Jana Morwińskiego. Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi do projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuElzbietaStrzepek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do projektu ustawy z druku nr 1165.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o projekcie ustawy z druku nr 1165 bez poprawek?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły sprawozdanie o projekcie ustawy z druku nr 1165 bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby sprawozdawcą został poseł Dariusz Lipiński. Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń. Czy pan poseł Dariusz Lipiński wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselDariuszLipinski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że komisje postanowiły powierzyć funkcję sprawozdawcy posłowi Dariuszowi Lipińskiemu? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Stwierdzam, że funkcję sprawozdawcy Komisje postanowiły powierzyć posłowi Dariuszowi Lipińskiemu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>