text_structure.xml 11.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Otwieram posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam wszystkich, stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Członkowie Komisji otrzymali uchwałę Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (druk nr 1633). Przedstawiciel Senatu jest nieobecny. Proszę o zabranie głosu sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana Marka Surmacza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMarekSurmacz">Senat wprowadza 9 poprawek do uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMarekSurmacz">Poprawka nr 1 zmienia definicję imprezy masowej. Mamy zastrzeżenia co do konstytucyjności tej poprawki. Propozycja Senatu wykracza poza materię uchwalonej przez Sejm ustawy. Dlatego prosimy o negatywne zaopiniowanie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMarekSurmacz">Zgłaszamy również zastrzeżenia do poprawki nr 4. Poprawka zakłada skreślenie w art. 1 w pkt 5, w art. 21 w ust. 7 wyrazów „życia, zdrowia lub”. Art. 27 ust. 1 w brzmieniu uchwalonym przez Sejm stanowi, że „kto w czasie trwania imprezy masowej rzuca jakikolwiek przedmiot, mogący stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia lub bezpieczeństwa osób przebywających na terenie lub obiekcie, na którym odbywa się impreza masowa, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł”. Podtrzymujemy stanowisko, że życie i zdrowie narażone podczas imprezy możliwością rzucenia jakimkolwiek przedmiotem powinny być w tym przepisie wskazane i chronione.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMarekSurmacz">Do pozostałych poprawek Senatu nie wnosimy zastrzeżeń. Uważamy, że zasługują na poparcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Posłowie otrzymali notatkę Biura Legislacyjnego w sprawie poprawki nr 1. Udzielam głosu panu legislatorowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorArturKowalski">Uważamy, że poprawka nr 1 wykracza poza zakres regulacji zawartych zarówno w przedłożeniu rządowym, jak i poselskim. Ta materia nie była rozpatrywana na żadnym etapie postępowania legislacyjnego w Sejmie. Tekst ustawy uchwalony przez Sejm i przekazany do Senatu nie zawierał regulacji w tym zakresie. Trybunał Konstytucyjny rygorystycznie podchodzi do kwestii ingerencji Senatu w tekst ustawy uchwalonej przez Sejm. Wykładnię w tym zakresie zawiera m.in. uzasadnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 czerwca 2002 r. (sygn. akt K 11/02). W notatce skierowanej do członków Komisji zacytowaliśmy tylko niektóre z orzeczeń.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorArturKowalski">Linia orzecznicza wskazuje na szerokość i głębokość poprawek senackich. Głębokość jest mniej ograniczona, bo dotyczy możliwości wchodzenia w materię, którą Sejm się zajmował. W tym zakresie mogą być proponowane rozwiązania odwrotne do przyjętych. Natomiast szerokość poprawki jest bardzo ograniczona, dotyczy wyłącznie materii, które były przedmiotem prac Sejmu. Jeżeli Sejm nie zajmował się daną materią, to ingerencja Senatu w tę sferę stanowi, zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, naruszenie przepisów konstytucyjnych dotyczących postępowania ustawodawczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Sprawa jest obszernie wyjaśniona. Stanowisko zostało przedstawione na piśmie. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej kwestii? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Poprawka nr 1 dotyczy definicji pojęcia „impreza masowa”. Rząd jest za odrzuceniem poprawki.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 1, przy braku głosów za, 24 przeciwnych i 2 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Czy do poprawki nr 2 są uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Rząd popiera tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 2, przy 26 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Czy do poprawki nr 3 są uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Rząd popiera tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3, przy 27 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Pan minister zgłaszał zastrzeżenia wobec tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMarekSurmacz">Rząd wnosi o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Rząd opowiada się za odrzuceniem tej poprawki. Czy są inne uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 4?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 4, przy 4 głosach za, 22 przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Czy do poprawki nr 5 są uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 5?</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 5, przy 27 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 6. Czy do poprawki nr 6 są uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 6?</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 6, przy 27 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Czy do poprawki nr 7 są uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 7?</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 7, przy 27 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Czy do poprawki nr 8 są uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 8?</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 8, przy 27 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 9. Czy do poprawki nr 9 są uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 9?</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 9, przy 26 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu do ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Informuję, iż otrzymaliśmy na piśmie opinię Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. UKIE stwierdza, iż przedmiot niniejszej uchwały nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Poprzednio posłem sprawozdawcą był poseł Krzysztof Mikuła. Poseł Krzysztof Mikuła jest chory. Zgłaszam kandydaturę pana posła Andrzeja Dery.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy Komisje wyrażają zgodę na powiedzenie panu posłowi Andrzejowi Derze funkcji sprawozdawcy? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje powierzyły panu posłowi Andrzejowi Derze funkcję sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-7.23" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>