text_structure.xml
23.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dobry wieczór państwu. Witam bardzo serdecznie na 134. posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, trochę w trybie nadzwyczajnym, ale po prostu podczas drugiego czytania zostały zgłoszone poprawki i musimy je rozpatrzyć.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">W naszym wspólnym imieniu bardzo serdecznie witam pana ministra i pana senatora jako wnioskodawcę. Witamy panów bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Tak jak powiedziałam, porządek obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (druki nr 2062 i 2571). Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła porządek posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Przechodzimy do jego realizacji. W trakcie drugiego czytania do powyższego projektu zgłoszono pięć poprawek. Przechodzimy zatem do zaopiniowania poprawki nr 1. Bardzo proszę o przedstawienie poprawki przez posła Waldemara Andzela. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWaldemarAndzel">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, nie będę czytał poprawki pierwszej. Przeczytam tylko uzasadnienie. Poprawka związana jest z koniecznością dostosowania przepisów projektu do wymagań związanych z ochroną danych osobowych, wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Z naszej strony tylko uwaga, że proponujemy poprawkę nr 1 przegłosować łącznie z poprawką nr 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Rozumiem. Czy od razu możemy w takim razie poprosić o przedstawienie poprawki nr 4? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełWaldemarAndzel">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w poprawce nr 4 jest podobnie. Tak jak pierwsza, jest tak samo związana z koniecznością dostosowania przepisów projektu do wymagań związanych z ochroną danych osobowych, wynikających z rozporządzenia PE. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo, panie pośle. Czy jest głos przeciw? Nie słyszę. Poproszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejMarcinZieleniecki">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, popieram tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Może jeszcze poproszę o stanowisko wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SenatorJerzyCzerwiński">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, bez żadnych uwag, przy jednej stylistycznej. W lit. b nie „dodać się”, tylko „dodać ust. 4”.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Rozumiem. Dziękuję bardzo. To taka chyba literówka. Jak zwykle oczywiście proponuję upoważnić Biuro Legislacyjne do naniesienia poprawek legislacyjnych i stylistycznych. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">W takim razie przechodzimy do głosowania nad poprawkami, tak? To jeszcze raz zapytam. Czy ktoś jest przeciwko tym dwóm poprawkom – nr 1 i nr 4? Nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Stwierdzam, że obie poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Przechodzimy do poprawki nr 2. Proszę, pan poseł Waldemar Andzel.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełWaldemarAndzel">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, uzasadnię poprawkę nr 2. Szef urzędu przyznaje jedynie uprawnienia do świadczenia pieniężnego, zaś samo świadczenie przyznają i wypłacają organy rentowe. Przyznawane projektem przywileje, m.in. w dziedzinie opieki zdrowotnej, związane są z decyzją szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, więc fakt ten winien znaleźć odzwierciedlenie w stosownych przepisach ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Czy jest jakiś głos przeciw? Nie słyszę. Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Poproszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSMarcinZieleniecki">Rekomenduję przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Czy wnioskodawca ma jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SenatorJerzyCzerwiński">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Przechodzimy zatem…</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Zadam jeszcze raz pytanie. Czy ktoś jest przeciwko przyjęciu tej poprawki? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Stwierdzam, że poprawka nr 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Przechodzimy do poprawki nr 3. Oddaję głos panu posłowi Waldemarowi Andzelowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełWaldemarAndzel">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, uzasadnię poprawkę nr 3. Poprawka ta ma na celu dostosowanie treści projektowanej zmiany do nowej treści art. 47c ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która obowiązywać będzie od dnia 1 lipca br. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo, panie pośle. Czy jest ktoś przeciw? Nie słyszę. Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Poproszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSMarcinZieleniecki">Popieram tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Wnioskodawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SenatorJerzyCzerwiński">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję pięknie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Jeszcze raz w takim razie pytam. Czy ktoś jest przeciwko przyjęciu poprawki nr 3? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Stwierdzam zatem, że poprawka nr 3 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Przechodzimy do poprawki nr 5. Oddaję głos panu posłowi. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełWaldemarAndzel">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, uzasadnię poprawkę nr 5. Zmiana jest niezbędna dla przeprowadzenia technicznych czynności związanych z wydaniem legitymacji umożliwiających beneficjentom ustawy korzystanie z nowych uprawnień – przygotowanie i opublikowanie rozporządzenia ze wzorem legitymacji, zlecenie przez Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych produkcji blankietów legitymacji, zakup sprzętu do personalizacji legitymacji itp.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełWaldemarAndzel">Ponadto 1 stycznia 2019 r. planowane jest wejście w życie istotnej reformy prawa kombatanckiego, która przyznaje analogiczne uprawnienia w dziedzinie opieki zdrowotnej innym grupom represjonowanym. Przy takim terminie wejścia w życie projektu UdSKiOR będzie mógł przeprowadzić jedną dużą akcję informacyjną w środkach masowego przekazu o nowych przywilejach. Jest to niezbędny warunek faktycznego wdrożenia nowych przepisów. Jeśli taka akcja informacyjna byłaby wcześniej przeprowadzona wobec grupy deportowanych beneficjentów projektu, szanse na zainteresowanie mediów tą samą problematyką za miesiąc czy dwa byłyby znikome, co utrudniłoby kolejnym grupom uprawnionym korzystanie z nowych przywilejów. Planowana reforma prawa kombatanckiego przyznaje również nowe przywileje osobom deportowanych. Również w stosunku do nich należałoby przeprowadzić jedną akcję informacyjną, jeśli chodzi o nowe przepisy, co będzie możliwe tylko w sytuacji wejścia projektu w życie 1 stycznia 2019 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo, panie pośle. Czy jest głos przeciw? Nie słyszę. Poproszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSMarcinZieleniecki">Rekomenduję przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie mamy uwag. Kwestia merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Czy wnioskodawca chciałby zabrać głos w tym temacie?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#SenatorJerzyCzerwiński">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, niestety muszę zabrać głos i nie zgodzić się z argumentacją podaną przez posła wnioskodawcę. Mianowicie akcja informacyjna oczywiście może być wszczęta równie dobrze po wejściu w życie tej ustawy wcześniejszej. Tu jedno drugiemu nie przeszkadza. To nie są sprzeczne zjawiska. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#SenatorJerzyCzerwiński">Po drugie, deportowani, czyli osoby, które powinny być beneficjentami tej ustawy, są już w odpowiedni sposób poinformowani o fakcie prowadzenia prac i czekają po prostu z utęsknieniem, kiedy ta ustawa wejdzie w życie. Tak naprawdę czekają na jej wejście w życie, a nie na akcję informacyjną. To jest druga kwestia.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#SenatorJerzyCzerwiński">Trzecia i chyba najważniejsza sprawa. Otóż deportowani do pracy przymusowej to jest jedyna grupa, która po zmianie rządu, czyli za obecnej koalicji, nie została w żaden sposób zauważona przez ustawodawstwo. Wszystkie inne grupy, bodajże tylko oprócz batalionów pracy przymusowej, zostały w pewien sposób uprzywilejowane. Ich przywileje słusznie – oczywiście, zgadzam się z tym w całej rozciągłości – zostały zwiększone w czasie tej kadencji, a tych osób nie, więc argumentowanie, że trzeba w cudzysłowie „poczekać” na resztę, żeby także i reszta miała jakieś przywileje, czyli na tzw. dużą nowelizację, uważam za niestosowne. Wprost przeciwnie, trzeba jak najszybciej deportowanym to zapewnić, po prostu zaspokoić ich w sumie niewielkie żądania. Pamiętajmy, że to są ludzie bardzo wiekowi, na ogół schorowani, którzy nie żądają pieniędzy, nie oczekują gratyfikacji pieniężnych, tylko proszą o te uprawnienia, które są w ustawie zawarte.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#SenatorJerzyCzerwiński">Ostatnia kwestia. Proszę państwa, półroczne vacatio legis, bo tak to trzeba traktować, to jest przyjęte, ale przy kodeksach, przy ustawach bardzo dużych, zmieniających w sposób zasadniczy prawo, a nie przy ustawie tak naprawdę technicznej. Rozmawiałem z osobami, które są jakby odpowiedzialne za kwestie techniczne. Otóż, żeby takie legitymacje przygotować, wydrukować, określić wzór w rozporządzeniu, wystarczą 3 miesiące. Nawiasem mówiąc, wcześniejsze ustawy, które przewidywały druk legitymacji, a za naszej kadencji były już dwie takie ustawy, przewidują 3-miesięczne vacatio legis, nie dłużej.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#SenatorJerzyCzerwiński">Dlatego apeluję tutaj do wnioskodawcy, być może także do rządu, żeby po prostu ten okres skrócić. Według mnie 30 października to jest optymalny termin. Na pewno w kwestii 14 dni przedobrzyliśmy tutaj – w cudzysłowie – ale 30 października to jest optymalny termin. Wprowadzenie tej daty poprzez autopoprawkę jest według mnie logiczne i to zakończyłoby dyskusję, niepotrzebną w sumie, bo chyba wszyscy się zgadzamy, że tym osobom się po prostu należą te przywileje.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Pan minister chciałby do tego tematu…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSMarcinZieleniecki">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, właściwie jesteśmy po dyskusji na ten temat, bo w trakcie pierwszego czytania w Komisji część argumentów przedstawiałem. Dzisiaj właściwie w uzasadnieniu pana posła pojawiły się nowe wątki. Zgadzam się z tymi uwagami, prawda?</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSMarcinZieleniecki">Poza kwestiami technicznymi, o których rozmawialiśmy w trakcie pierwszego czytania na posiedzeniu Komisji, tzn. po wejściu w życie tej ustawy dopiero może zostać wydane rozporządzenie wykonawcze, które określi wzór legitymacji i wówczas, kiedy takie rozporządzenie… Nie muszę państwu mówić o tym, że żeby określić wzór, musimy też skorzystać chociażby z usług grafika, który po prostu stosowny wzór zaproponuje, czyli zamówić tego typu usługę, prawda? To jest jedna kwestia.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSMarcinZieleniecki">Druga kwestia. Dopiero wówczas, kiedy wejdzie w życie rozporządzenie, UdSKiOR będzie mógł zamówić stosowne blankiety. Do tego dochodzi jeszcze kwestia późniejszego drukowania imiennych legitymacji.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSMarcinZieleniecki">Natomiast, jeżeli chodzi o ten wątek, który się dzisiaj pojawił, to chcę też powiedzieć, że w trakcie drugiego czytania w Sejmie zwracałem uwagę na to, iż poza tymi nowymi uprawnieniami, które pojawiają się w tym projekcie ustawy, projekt gruntownej, systemowej zmiany prawa kombatanckiego zawiera również propozycje zmian dotyczących tej właśnie grupy osób, tzn. osób deportowanych do pracy przymusowej czy do pracy w obozach pracy, gdzie zostały deportowane czy skierowane przez hitlerowskie Niemcy czy Związek Radziecki w trakcie II wojny światowej. Mam na myśli tutaj możliwość przyznania pomocy pieniężnej, takiej doraźnej, więc to są regulacje, które ze sobą korelują.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSMarcinZieleniecki">W tym formalnym stanowisku rządu, które przedstawiałem w trakcie pierwszego czytania, ten wątek się znalazł. Chcielibyśmy, aby po prostu te terminy wejścia w życie obu regulacji były skorelowane i przypadały 1 stycznia 2019 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, podczas przyjmowania, opiniowania poprawek dyskusja nie jest przewidziana. Jest przewidziany głos za, głos przeciw.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Kategoria głosu przeciw. Pierwsza zgłosiła się pani poseł Kołodziej. Czy mogę? Pani przewodnicząca się zgadza. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełEwaKołodziej">Dziękuję, pani przewodnicząca. Oczywiście mój głos proszę potraktować jako głos przeciw. Chciałam się całkowicie przychylić do argumentacji wnioskodawcy pana senatora.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PosełEwaKołodziej">Chyba jest rzeczą oczywistą, że osoby, których dotyczy ta regulacja ustawowa, są bardzo zaawansowane wiekiem. Są to osoby schorowane, dla których każdy miesiąc zwłoki ma znaczenie. Wydaje mi się, że rzeczą oczywistą na tej sali jest również to, że chcemy przyjąć tę ustawę bez zbędnej zwłoki, w związku z czym wydaje się, że ten 6-miesięczny termin jest zdecydowanie za długi.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PosełEwaKołodziej">Dlatego przychylam się całkowicie do wypowiedzi pana senatora w tym sensie, żeby jak najszybciej wprowadzić ten projekt w życie. Termin 30 października 2018 r. wydaje się rozsądny.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Jeśli pani przewodnicząca, której udzielę głosu, pozwoli, to najpierw udzielę głosu Biuru Legislacyjnemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Proszę państwa, państwo są na etapie opiniowania poprawek. Poprawka brzmi, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r., więc jedynym ruchem jest taki ruch, że albo państwo przyjmą 14 dni z druku, albo poprawkę. Natomiast w Senacie dopiero jest możliwe poprawienie daty wejścia na 30 października, bo w tym momencie już państwo nie mogą jakby zgłaszać nowych poprawek ani w ten sposób modyfikować poprawek zgłaszanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, tak jak powiedziałam, nie przewiduję dyskusji, ale pani przewodnicząca Kochan bardzo prosiła o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełMagdalenaKochan">Rzeczywiście. Bardzo dziękuję za głos pani legislator, bo mamy do wyboru albo 14 dni, albo odrzucić tę poprawkę, którą zaproponował pan poseł Andzel.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PosełMagdalenaKochan">Przyznam szczerze, że – odkąd jestem w Sejmie – pierwszy raz słyszę takie uzasadnienie terminu wejścia w życie ustawy, które jest uzależnione od akcji propagandowej. Przedziwne, ale rozumiem, że to jest jakiś nowy sposób pracy nad ustawami, że takie przyczyny mogą opóźniać wejście w życie aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PosełMagdalenaKochan">Druga rzecz. Jeśli pan minister mówi, że duże zmiany dotyczące tego środowiska są w tej chwili opracowywane w rządzie, co stawało na przeszkodzie, żeby przeczekać i dołączyć te propozycje ustawowe, wnoszone tutaj przez Senat, do kompleksowego rozwiązania tego problemu? Przyznam, że dzisiaj nie rozumiem, dlaczego jedną ustawą wyprzedzamy pozostałe. Jak pan minister mówił, czekają na zmiany już w tym, co przyjmiemy dzisiaj. To trochę nie tylko jakby z rozsądkiem, ale z taką rzetelną robotą się kłóci. Po co nam za chwilę nowelizacja ustawy, skoro mogliśmy te wszystkie rzeczy rozstrzygnąć za miesiąc czy za półtora?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Rozumiem, że poprawka nr 5 budzi wątpliwości. W takim razie musimy ją przegłosować.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 5? Bardzo proszę. (12) Kto jest przeciw? (8) Kto się wstrzymał? (0) Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Stwierdzam, że 12 głosami za i 8 przeciw poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, żeby w dalszym ciągu posłem sprawozdawcą był pan poseł Jacek Świat. Czy pan poseł się zgadza? Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Szanowni państwo, wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Zamykam obrady.</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Jeszcze tylko informacja, zanim państwo otrzymają ją mailem. Chciałam uprzedzić, że 20 czerwca w trybie nadzwyczajnym odbędą się dwa posiedzenia Komisji: jedno na wniosek Platformy Obywatelskiej w trybie art. 152, drugie na wniosek Nowoczesnej. W dniu 20 czerwca o godzinie 13:00 i o godzinie 15:00, bo nie możemy na jednym posiedzeniu Komisji obu wniosków rozpatrywać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>