text_structure.xml 32.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Myślę, że możemy rozpocząć posiedzenie Komisji Infrastruktury. Porządek dzienny naszego posiedzenia obejmuje: rozpatrzenie i zaopiniowanie do Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 (druk 2864) w zakresie: 1) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe; 2) części 85 – Budżety wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Witam na dzisiejszym posiedzeniu przedstawicieli Ministerstwa Finansów, panią Zofię Jaworską, głównego specjalistę w Departamencie Finansów, tak? Tak mi tu napisano, ale czy tak jest, to nie wiem. Ale panie z Ministerstwa Finansów są. Nie znam wszystkich pań z nazwiska, ale znamy się tylko z widzenia, jak w piosence. Witam przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, powinien być obecny pan Jarosław Florkiewicz. Oczywiście państwo posłowie i panie są zawsze najserdeczniej powitani, więc bez zbędnej zwłoki myślę, że możemy już przejść do analizy tych części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Zatem proszę przedstawiciela ministra finansów o zaprezentowanie stanowisko. Czy koreferenci są? Pan poseł Woźniak jest?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Jest, obecny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Bardzo mi miło, dziękuję bardzo. Proszę bardzo, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej, Ministerstwo Finansów. Wysokie Komisje, szanowni państwo, w punkcie pierwszym chciałabym omówić rezerwy celowe, które są przedmiotem zainteresowania szanownych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówElżbietaMilewska">Pozycja 29 rezerw celowych – Środki na sfinansowanie kosztów organizacji, funkcjonowania oraz realizacji zadań Krajowego Zasobu Nieruchomości to kwota 50 000 tys. zł. Zaplanowanie rezerwy nastąpiło w związku z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez ministra inwestycji i rozwoju. Środki z rezerwy zostaną przekazane do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na finansowanie kosztów organizacji funkcjonowania Krajowego Zasobu Nieruchomości, w tym również na wynagrodzenia oraz koszty realizacji zadań Krajowego Zasobu Nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówElżbietaMilewska">W pozycji 41 – Uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami zaplanowano kwotę 27 000 tys. zł. Zaplanowanie tej rezerwy nastąpiło w związku z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez wojewodów, do których zostaną przekazane środki z tej rezerwy na uzupełnienie zaplanowanych w częściach budżetowych, których dysponentami są wojewodowie, wydatków na gospodarkę nieruchomościami, w tym głównie na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiaty. Środki te będą przeznaczone głównie na porządkowanie stanu prawnego nieruchomości skarbu państwa, wykonywanie operatów szacunkowych niezbędnych do wydania decyzji ustalającej wysokość odszkodowania za nieruchomości przejmowane pod drogi publiczne, jak również na utrzymanie i remont przejmowanych do zasobu Skarbu Państwa nieruchomości w trakcie 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówElżbietaMilewska">W pozycji 54 – Środki dla województw na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony dróg wojewódzkich i zarządzania tymi drogami zaplanowano kwotę 280 500 tys. zł. Rezerwa została zaplanowana na podstawie art. 70c ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa ta przewiduje utworzenie w budżecie państwa rezerwy celowej przeznaczonej na dotacje dla województw na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony dróg wojewódzkich i zarządzania tymi drogami. Rezerwą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówElżbietaMilewska">Dotacje dla samorządów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Proszę państwa, proszę o uwagę. Bardzo przepraszam, ale panowie – może porozmawiacie sobie na korytarzu, a w tej chwili proszę o uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Dotacje dla samorządów województw będą udzielane przez wojewodów. Dotacja ta nie może stanowić więcej niż 98% kosztów realizacji zadania.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Pozycja 65 – Zasilenie funduszu dopłat z przeznaczeniem na sfinansowanie wypłat finansowego wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego oraz dopłaty do czynszu została zaplanowana w wysokości 520 000 tys. zł. Zaplanowanie tej rezerwy nastąpiło na wniosek ministra inwestycji i rozwoju. Planuje się, że środki z tej rezerwy zostaną przeznaczone na realizację zadań wynikających z ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych oraz ustawy o ochronie lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz niektórych innych ustaw, a także na zadania finansowane w związku z ustawą o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania. Jest to nowa pozycja rezerw celowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Pozycja 72 – Rezerwa na finansowanie zadań realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatu w zakresie zarządzania bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej. Została zaplanowana w wysokości 6 407 tys. zł. Zaplanowanie tej rezerwy nastąpiło w związku z zapotrzebowaniem ministra infrastruktury na podstawie przepisów ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Planuje się, że środki rezerwy zostaną przekazane za pośrednictwem właściwego dysponenta prezydentom miast na prawach powiatu. Środki zostaną przeznaczone na dokonanie klasyfikacji odcinków dróg ze względów na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz bezpieczeństwo sieci drogowej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję bardzo. To może przejdźmy od razu do kolejnej części i to będzie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#Głoszsali">Dział 700.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa, dochody i wydatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">W projekcie ustawy budżetowej na 2019 r. dochody w budżetach wojewodów w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa zostały zaplanowane w wysokości 1 449 064 tys. zł. Główne dochody w tym dziale zostały zaplanowane w rozdziale – Gospodarka gruntami, nieruchomościami, to jest kwota 1 449 058 tys. zł. Uzyskiwane są one z tytułu opłat za trwały zarząd, wieczyste użytkowanie nieruchomości skarbu państwa, wpływu z odpłatnego nabycia prawa użytkowania wieczystego oraz prawa własności, sprzedaży mienia z zasobu nieruchomości skarbu państwa, dzierżawy i najmu nieruchomości skarbu państwa. Wydatki w tym dziale – w projekcie ustawy budżetowej na 2019 – zostały zaplanowane w wysokości 94 328 tys. zł, co stanowi 102,6% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2018 r. Z powyższej kwoty na wydatki bieżące przypada 93 993 tys. zł, zaś na wydatki majątkowe 335 tys. zł. Wydatki bieżące w wysokości 93 993 tys. zł zostaną przeznaczone przede wszystkim na sfinansowanie zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami, w tym głównie na administrowanie zasobem nieruchomości skarbu państwa, wycenę nieruchomości skarbu państwa dla celów aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd tych nieruchomości, regulowanie stanów prawnych nieruchomości skarbu państwa, wypłaty odszkodowań za nieruchomości przejęte przez skarb państwa, sporządzanie operatów szacunkowych, które są podstawą ustalania wysokości odszkodowań.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Wydatki na zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami przeznaczone są na dotacje z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, realizowane przez powiaty – to kwota 86 149 tys. zł oraz zadania realizowane przez wojewodów – to kwota 7 782 tys. zł. Wydatki majątkowe w tym dziale zaplanowano w wysokości 335 tys. zł i będą one przeznaczone na realizację zadania pod nazwą „Wymiana dwóch dźwigów elektrycznych w budynku administracyjno-biurowym w Łomży, tj. w województwie podlaskim”.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Ponadto w projekcie ustawy budżetowej na 2019 r. zostały zaplanowane rezerwy celowe, które są przypisane do tego działu. Jest to rezerwa: pozycja 41 – Z przeznaczeniem na uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami w wysokości 27 000 tys. zł, o której wspominałam wcześniej, oraz pozycja 47 – Środki na uzupełnienie dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na realizację zadań wynikających z ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy o dowodach osobistych, w tym związanych z odmiejscowieniem niektórych czynności, a także na inne zadania, których koszt realizacji kalkulowany jest w ujednolicony sposób z przeznaczeniem na uzupełnienie dotacji dla powiatów na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, dotyczącej gospodarowania nieruchomościami skarbu państwa, których koszt kalkulowany jest w ujednolicony sposób.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej zostały zaplanowane w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa w wysokości 86 544 tys. zł, co stanowi 103,1% dotacji zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2018. Z tej kwoty na wydatki bieżące zaplanowano 86 209 tys. zł. Przeważającą część powyższej kwoty dotacji zaplanowano na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej z przeznaczeniem na realizowanie przez powiaty zadań z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami. Główne zadania to administrowanie zasobem nieruchomości skarbu państwa, wycena nieruchomości dla celów aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste, regulowanie stanów prawnych tych nieruchomości, wypłaty odszkodowań. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Skoro pytań nie ma, teraz mamy jeszcze działalność usługową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">W projekcie ustawy budżetowej na 2019 r. w budżetach wojewodów w dziale 710 – Działalność usługowa dochody zaplanowano w wysokości 17 708 tys. zł, co stanowi 100,9% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2018 r. Główne dochody w tym dziale zostały zaplanowane w nadzorze budowlanym. Dochody uzyskiwane są z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych, a także opłat legalizacyjnych nakładanych przez powiatowe i wojewódzkie inspektoraty nadzoru budowlanego na osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, za nieprzestrzeganie zasad prawa budowlanego. Wydatki w tym dziale zaplanowano w wysokości 382 031 tys. zł, co stanowi 108% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2018 r. Z tej kwoty na wydatki bieżące przypada 357 722 tys. zł, zaś wydatki majątkowe to kwota 2 594 tys. zł i wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich to kwota 21 715 tys. zł. Wydatki bieżące zaplanowano głównie na finansowanie nadzoru budowlanego, to jest kwota 236 677 tys. zł. Z tego na działalność bieżącą wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego 50 668 tys. zł oraz na dotacje na zadania realizowane przez powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego to kwota 186 009 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Kolejne zadania bieżące to zadania z zakresu geodezji i kartografii. Zaplanowano kwotę 105 701 tys. zł. Środki te będą przeznaczone m.in. na prowadzenie wojewódzkich i powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych, wykonywanie i udostępnianie kartograficznych opracowań tematycznych dla obszarów województwa, prowadzenie państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, zakładanie osnów geodezyjnych oraz wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, związanej głównie z regulacją stanów prawnych nieruchomości skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Kolejnym tytułem zaplanowanym w wydatkach bieżących jest finansowanie cmentarzy – kwota 9 855 tys. zł, z przeznaczeniem głównie na dotacje celowe na zadania bieżące realizowane przez gminy na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej. Są też zadania związane są z utrzymaniem, remontami oraz konserwacją kwater i cmentarzy wojennych. Wydatki majątkowe zaplanowano w tym dziale na kwotę 2 594 tys. zł z przeznaczeniem przede wszystkim na zakupy inwestycyjne przez wojewódzkie i powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego, głównie samochody służbowe i sprzęt informatyczny. Wydatki na realizację zadań z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zaplanowano w wysokości 21 715 tys. zł i przeznaczone zostaną na dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 – to kwota 10 027 tys. zł i z regionalnych programów operacyjnych 2014–2020 – to kwota 11 688 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego z zakresu administracji rządowej w części budżetu wojewodów w dziale 710 zostały zaplanowane w łącznej wysokości 297 950 tys. zł. Z łącznej kwoty dotacji celowych przypada na gminy 72 tys. zł na realizację zadań z zakresu administracji rządowej w obszarze opieki nad cmentarzami, grobami wojennymi – to dla wojewody województwa opolskiego. Na powiaty 290 512 tys. zł, z tego na bieżące zadania 288 094 tys. zł. Dotacje celowe na zadania bieżące w powiatach przeznaczone są głównie na realizację zadań z zakresu geodezji i kartografii – 98 548 tys. zł oraz na funkcjonowanie i działalność powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego – to kwota 186 009 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Dotacje dla samorządu województw zostały zaplanowane na zadania bieżące w wysokości 7 366 tys. zł. Dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej dla województw przeznaczone będą na prace geologiczne, realizację zadań z zakresu geodezji i kartografii, zadania wynikające z ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a dla samorządu województwa świętokrzyskiego została zaplanowana dotacja celowa 419 tys. zł, przeznaczona na opracowanie programu ochrony powietrza oraz programu ochrony środowiska przed hałasem.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Z wydatków zaplanowanych w części budżetów i wojewodów w dziale 700 – Działalność usługowa finansowana jest działalność państwowych jednostek budżetowych, tj. wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego. W projekcie ustawy budżetowej na 2019 r. na wynagrodzenia dla wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego zaplanowano 36 168 tys. zł, w tym wynagrodzenia związane z udziałem środków Unii Europejskiej. Na to zadanie przeznaczono 5 109 tys. zł. Środki te będą przeznaczone na wynagrodzenia osobowe pracowników – 3 078 tys. zł, z tego na wynagrodzenia osobowe 2 876 tys. zł. Natomiast dodatkowe wynagrodzenie roczne to kwota 202 tys. zł oraz na wynagrodzenie członków korpusu służby cywilnej, to jest kwota 33 090 tys. zł – z tego wynagrodzenia osobowe to jest 30 994 tys. zł, a dodatkowe wynagrodzenie roczne 2 096 tys. zł. Wydatki na zadania realizowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej finansowane są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję bardzo. To teraz może poprosiłbym koreferentów, tak? Pan poseł Protas, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJacekProtas">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, będę odnosił się do niektórych z proponowanych pozycji rezerwy. Mianowicie pozycja nr 4 – Przeciwdziałanie, usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w tym realizacja zadań w dorzeczach Odry i Górnej Wisły…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">To nie to jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJacekProtas">Nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">To nie, nie… To jest dla samorządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJacekProtas">Dla samorządu. A, przepraszam, rozpędziłem się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Teraz pan poseł Woźniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, wysłuchaliśmy bardzo dokładnych informacji. Ja chciałem zwrócić uwagę i odnieść się, po pierwsze, do rezerw celowych. Rezerwa pozycja 29 dotyczy środków na sfinansowanie kosztów organizacji oraz realizacji zadań przez Krajowy Fundusz Zasobów Nieruchomości, jest to kwota 50 000 tys. zł. Jest to rezerwa, która została stworzona ze względu na zapotrzebowanie złożone przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju i przeznaczona jest na finansowanie i organizacje Krajowego Zasobu Nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Do rezerwy 41 nie będę się może odnosił. Odniosę się natomiast do pozycji 54 – Środki dla województw na finansowanie budowy i przebudowę, remont i utrzymanie dróg wojewódzkich i zarządzanie tymi drogami. Jest to rezerwa w wysokości 280 000 tys. zł. Rezerwa jest głównie przeznaczona na dotacje dla województw na dofinansowanie, remont, przebudowę, utrzymanie i zarządzanie drogami wojewódzkimi. Jest ona w dyspozycji ministra do spraw finansów publicznych. To tyle rezerwa 54.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Rezerwa 65 – Zasilenie funduszu dopłat, sprzedaż i dofinansowanie wypłat finansowego wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego oraz dopłaty do czynszu. Jest to też wysoka pozycja w budżecie. Jest to kwota 520 000 tys. zł i generalnie ma ona służyć wsparciu i tworzeniu lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowych, domów dla bezdomnych. Wynika to z ustawy o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminnym ustawy.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Rezerwa 72. Jest to rezerwa w niewielkiej wysokości – 6 407 tys. zł. Ma na celu finansowanie zadań realizowanych przez prezydentów miast, które są na prawach powiatu, w zakresie zarządzania bezpieczeństwem dróg transeuropejskiej sieci drogowej. Rezerwa może niewysoka, ale ważna w całym systemie finansowania i wsparcia bezpieczeństwa na drogach.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Natomiast odnosząc się do pozycji… Panie przewodniczący, od razu omawiać wszystkie, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Tak? Dobrze. Następnie odnosząc się do części budżetowej 85 – Budżet wojewodów w zakresie działów 700 i 710. W dziale 700 części budżetowej 85 dochody w tym dziale są zaplanowane jak gdyby z dwóch głównych źródeł. Jedno – są to dochody uzyskiwane z tytułu opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie nieruchomości skarbu państwa, jak również dochody…Jako druga pozycja – już mniejsza kwota – dochody z tytułu odzyskiwania z postępowań egzekucyjnych.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Natomiast wydatki w części 85 dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa są to głównie wydatki związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami. Są one przeznaczone na dotacje z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, realizowane przez powiaty – jest to kwota w wysokości 86 149 tys. zł. Jak również zadania bezpośrednio realizowane przez wojewodów w kwocie 7 782 tys. zł. Tyle w pozycji 700.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Natomiast w pozycji 710 – Działalność usługowa, dochody i wydatki związane z częścią 85. W dochodach główne działy zaplanowane i dochody uzyskiwane z tego tytułu pochodzą z wpłat dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Są to wpłaty związane z tytułem zwrotu kosztów związanych ze zmianą studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Po drugie w dziale – Prace geologiczne dochody uzyskiwane pochodzą z wynagrodzeń za ustanowienie użytkowania górniczego, jak również za udostępnianie informacji geologicznej. To są dwa główne źródła dochodów.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Natomiast wydatki w dziale 710 są to wydatki związane z finansowaniem planów zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem dla wojewodów, głównie na wykonywanie studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin. Następnie prace geologiczne z przeznaczeniem na dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej. I trzy – zadań z zakresu geodezji i kartografii. Tu są dotacje i subwencje, m.in. przeznaczone na dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, jak również ważna pozycja na finansowanie nadzoru budowlanego. Jest to kwota 236 677 tys. zł. Jest to finansowanie bieżącej działalności wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PosełGrzegorzWoźniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wnoszę o przyjęcie tych pozycji, pozycji w części budżetowej 83 z rezerwami celowymi, jak również w zakresie pozycji części budżetowej 85 w dziale 700 i 710. Wnoszę o przyjęcie ich przez Wysoką Komisję. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, w takim razie otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciał zabrać głos? Proszę bardzo, pan przewodniczący Żmijan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, chciałbym ponowić pytanie, które złożyłem wczoraj. Zależy mi na uzyskaniu precyzyjnej odpowiedzi. Otóż jedną z rezerw w pozycji 29 są środki na sfinansowanie kosztów organizacji i finansowania Krajowego Zasobu Nieruchomości w kwocie 50 000 tys. zł. W bieżącym roku na ten cel, po uchwaleniu ustawy powołującej do życia Krajowy Zasób Nieruchomości, było przeznaczone 125 000 tys. zł. Chciałem zapytać, na jakim etapie jest ta organizacja, czy ta kwota 125 000 tys. zł została wykorzystana? I jeszcze jedno pytanie, mianowicie: Jaka jest średnia płaca w tej jednostce? Bardzo proszę o podanie, jak wyglądają wynagrodzenia. Na tym tle chcę właśnie ponowić prośbę o podanie i porównanie, jak one wyglądają… Bo tutaj państwo podajecie tylko kwoty planowane, ale to nic nie mówi, jeżeli się nie odniesie tych kwot do roku bieżącego. Chodzi mi o Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Proszę o podanie średniej płacy, zarówno w jednostce centralnej, jak i w jednostkach terenowych. Pytam o to, ponieważ te dwie jednostki mają zasadniczo różne cele, jeżeli chodzi o ich zadania, a wszyscy wiemy – bo temu poświęcaliśmy posiedzenia Komisji – że Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wymaga po prostu zasadniczego, bardzo mocnego wsparcia. Nie będę rozwijał – dlaczego, bo tak jak powiedziałem, wielokrotnie o tym mówiliśmy na posiedzeniach Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję bardzo. O ile to możliwe, to proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Wysokie Komisje, szanowni państwo, jeżeli chodzi o rezerwę 29, na 2018 r. została zaplanowana w wysokości 125 000 tys. zł, natomiast na cel, na który została utworzona, zostały wydatkowane środki jedynie w wysokości 2 544 tys. zł. 116 000 tys. zł zostało przeznaczone na inne cele. Krajowy Zasób Nieruchomości zaczyna się organizować. W planie na 2019 r., przekazanym przez ministra inwestycji i rozwoju, jest planowane zatrudnienie na poziomie 50 etatów. Ta instytucja sukcesywnie się rozwija, zaczyna funkcjonować i środki tegoroczne zostały wykorzystane w minimalnym stopniu. Na następny rok zostały zaplanowane w rezerwie celowej kwoty według maksymalnego limitu z ustawy budżetowej i z ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości, natomiast nie wiemy, jakie będzie wykonanie. Natomiast plan finansowy Krajowego Zasobu Nieruchomości podaje kwoty zatrudnienia 50 etatów. Wynagrodzenia w planie finansowym zostały zaplanowane w wysokości 5 083 tys. zł, w tym osobowe 4 783 tys. zł. Biorąc pod uwagę osobowe wynagrodzenia, średnie wynagrodzenie przy kalkulowanych 50 etatach to 7972 zł. To są dane planistyczne na 2019 r. Minister infrastruktury zakłada, że będzie 50 etatów utworzonych w Krajowym Zasobie Nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Jeśli chodzi o nadzór budowlany, dla Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego na 2019 r. zaplanowano środki w wysokości 23 853 tys. zł, z tego na wynagrodzenia osobowe z DWR-ami zaplanowano środki w wysokości 16 365 tys. zł, łącznie z finansowanymi projektami z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Przy tych środkach przeciętne planistyczne wynagrodzenie jest zaplanowane na poziomie 5942 zł. To jest założenie planistyczne w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego. W wojewódzkich inspektoratach nadzoru budowlanego zaplanowano wydatki na poziomie 60 871 tys. zł, w tym wynagrodzenia to kwota 36 168 tys. zł dla wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego. To jest kwota łączna ze środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej. Przy takim założeniu, planistyczne średnie wynagrodzenie będzie wynosiło 4312 zł.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Natomiast jeśli chodzi o powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego, to mogę powiedzieć, że dotacja dla powiatowych inspektoratów łącznie została zaplanowana na poziomie 186 009 tys. zł i z tego kalkulacyjnie można powiedzieć – bo my przekazujemy dotacje łącznie i nie rozdzielamy środków na wynagrodzenia i na pozostałą działalność bieżącą – że kalkulacyjnie przyjęto 133 072 tys. zł. Przy takim założeniu, przy dostępnych materiałach, które mamy – one nie zawsze są pełne – możemy założyć, że planistyczne wynagrodzenie finansowane z dotacji – ale to jest założenie, nie wiemy, jak wojewodowie dotacje rozdzielą – to jest 4309 zł.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Chciałabym powiedzieć, że w stosunku do roku 2018 wydatki w poszczególnych jednostkach wzrosły. Jeśli chodzi o Główny Nadzór Budowlany – to jest wzrost 115,3%. Jeśli chodzi o wojewódzkie inspektoraty nadzoru budowlanego, to wzrost w stosunku do roku 2018 wynosi 123%, natomiast w powiatowych inspektoratach dotacja łącznie wzrosła o 104,1%. To są planistyczne założenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi, pytania? Jeśli nie ma, to proszę państwa, zaproponuję państwu opinię nr 32/21 Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Infrastruktury o projekcie ustawy budżetowej na rok 2019 (druk 2864), która została uchwalona na posiedzeniu w dniu 23 października 2018 r. dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Infrastruktury w dniu 23 października rozpatrzyły i pozytywnie zaopiniowały projekt budżetu państwa na rok 2019 z druku 2864 w części budżetowej 83 i 85. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Oczywiście, nie wnosząc sprzeciwu do tej opinii, pragnę tylko bardzo mocno podkreślić te dysproporcje, o których pani powiedziała przed chwilą, jeżeli chodzi o Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Mimo wzrostu, zarówno w centrali, jak i w jednostkach terenowych, to nie można odnieść wrażenia, że jest to po prostu nieracjonalne planowanie w kontekście Krajowego Zasobu Nieruchomości. Zadania są zasadniczo różne, a wynagrodzenia prawie dwukrotnie większe. W związku z tym myślę i celowo o tym mówię, że w naszym gronie – gronie posłów Komisji Infrastruktury – mam nadzieję, że będziemy do tego wracać, bo nie mam wątpliwości, że musimy poprawić działalność Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Poprawiając wynagrodzenia w dużej mierze zatrzymamy tam najlepszych, ale także zachęcimy tych, których w tym miejscu potrzeba. Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję bardzo. Sprzeciwu nie było, więc… Czy jest sprzeciw co do pozytywnej opinii? Nie widzę. Uznaję, że dwie połączone Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt budżetu państwa w częściach o których mówiliśmy, a posłem, który będzie przedstawiał to na Komisji Finansów, będzie poseł Woźniak, który wyraził wielką aprobatę dla tego pomysłu i przed chwilą wyszedł. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>