text_structure.xml 39.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dzień dobry, witam państwa na kolejnym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. To już drugie posiedzenie w dniu dzisiejszym. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r., w tym Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie słyszę, więc stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego według już znanych reguł, więc nie będę ich powtarzał.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Na dzisiejszym posiedzeniu witam serdecznie przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz różnych instytucji w osobach: pana Tomasza Robaczyńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, witam pana ministra; witam pana Jarosława Stawiarskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, witam pana ministra; witam pana Jarosława Sellina, sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Witam pana Janusza Kaweckiego, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Witam pana Roberta Andrzejczyka, prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej. Witam osoby towarzyszące naszym gościom.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji porządku. Proszę przedstawiciela Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, pana posła Łukasza Schreibera, o zreferowanie opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełŁukaszSchreiber">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić referat z opinii Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w części 25 – Kultura fizyczna i sport, 40 – Turystyka i 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 926 – Kultura fizyczna.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełŁukaszSchreiber">Na wstępie powiem, że nie ma specjalnych wątpliwości czy zarzutów wobec żadnej z tych części. Podam może tylko kilka najważniejszych informacji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełŁukaszSchreiber">Jeżeli chodzi o plan dochodów w części 25, to został on wykonany powyżej normy – w 190%. Wydatki również zostały zrealizowane w bardzo wysokim stopniu – 99,7% planu po zmianach. Ujemny wynik, na co można zwrócić uwagę, osiągnięto w Centralnym Ośrodku Sportu na kwotę niecałych 8 000 tys. zł. Zobowiązania powstały w kwocie 290 tys. zł. Także ujemny wynik finansowy osiągnęła Polska Agencja Antydopingowa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełŁukaszSchreiber">W części 40 budżet, jak zwykle zresztą, nie osiąga jakichś znaczących dochodów. W 2017 r. były to 33 tys. zł. Poniesione wydatki to 50 500 tys. zł. Plan wydatków zrealizowano w ponad 99%, czyli rzeczywiście w bardzo wysokim stopniu. Najważniejsza pozycja po stronie wydatków to kwota dla Polskiej Organizacji Turystycznej – 39 500 tys. zł. Całkowita wysokość wydatków w części 40 nie odbiera istotnie od wydatków z poprzedniego roku. Zatem wykonanie budżetu w części 40 – Turystyka nie budzi zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełŁukaszSchreiber">Dla porządku wspomnę też o części 85, czyli budżety wojewodów w dziale 926 – Kultura fizyczna. Tu uzyskano zaplanowane dochody w wysokości 6 tys. zł. Wydatki zrealizowano w 100% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełŁukaszSchreiber">Reasumując, wnoszę o pozytywne zaopiniowanie i przyjęcie opinii, jeżeli chodzi o te części budżetu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">O zreferowanie opinii Komisji bardzo proszę koreferenta ze strony Komisji Finansów Publicznych. Proszę panią poseł Joannę Muchę o przedstawienie swojego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJoannaMucha">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJoannaMucha">Szanowni państwo, po analizie dokumentów – byłam też oczywiście obecna na posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej i Sportu – chciałabym przedstawić swoją opinię. Otóż, Komisja oczywiście wydała pozytywną opinię we wszystkich obszarach. Wniosek pozytywny dotyczył części 25, części 40 – COS-u, FRKF, Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełJoannaMucha">Jeżeli chodzi o POT i POLAD-ę, to chcę do tego jeszcze wrócić. Również były wnioski o pozytywne opinie, natomiast może za chwilę do tego przejdę, bo mam pewne zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełJoannaMucha">Największe zastrzeżenie, jakie się pojawiło, pojawiło się ze strony Najwyższej Izby Kontroli. Dotyczyło ono dofinansowania Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Tam była taka sytuacja, że fundacja otrzymała dość dużą dotację. Potem minister stwierdził nieprawidłowości. Już po stwierdzeniu nieprawidłowości po raz kolejny przyznał fundacji dotację w wysokości ponad 1 500 tys. zł. NIK wyrażała swoje wątpliwości w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełJoannaMucha">Chciałabym powiedzieć, że po wysłuchaniu informacji ze strony pana ministra i po wysłuchaniu informacji ze strony przedstawiciela NIK, uważam, że zastrzeżenia te są na wyrost. W tej sprawie trzymam akurat stronę ministerstwa. Uważam, że dotacja została przyznana słusznie. Zresztą NIK sama stwierdziła, że zarzuty miały charakter dotyczący bardziej rzetelności. Naprawdę przychylam się tutaj do strony ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełJoannaMucha">Chciałabym przejść do dwóch wspomnianych instytucji. POLADA jest nową instytucją, która istnieje dopiero od lipca ubiegłego roku. Muszę powiedzieć, że zaskoczyła mnie trochę wysokość nakładów, kosztów tej instytucji. Jest to bowiem ponad 1 000 tys. zł. Zaskoczył mnie też udział usług obcych w tym obszarze. Poprosiłam o dokładną informację. Taka informacja została mi przesłana drogą mailową.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PosełJoannaMucha">Otóż wybrano tzw. model lekki takiej agencji, czyli model polegający na tym, że kontrole antydopingowe są zlecane na zewnątrz, poza instytucją. Nie są więc wykonywane siłami pracowników, tylko są zlecane współpracującym firmom, organizacjom. To jest oczywiście zasadne. Nie mam co do tego wątpliwości. Z tego 1 600 tys. zł to są kwestie tych właśnie kontroli, 123 tys. zł dotyczą działalności edukacyjnej, jeżeli dobrze pamiętam; pozostałe koszty to są zwykłe koszty związane z tym, jak to zwykle w instytucji bywa. Zatem tutaj też żadnych zastrzeżeń właściwie nie można formułować.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PosełJoannaMucha">Wreszcie, jest kwestia POT-u i generalnie części dotyczącej turystyki. Mieliśmy dyskusję na ten temat podczas posiedzenia Komisji. Otóż, wątpliwości budzi niski stopień wykorzystania środków, które były zabudżetowane czy środków unijnych, bo to jest 32%/68%. Po wysłuchaniu wyjaśnień ze strony Departamentu Turystyki uważam, że działalność tego departamentu wymaga po prostu głębokiego przebudowania. Nawet z wyjaśnień otrzymanych na posiedzeniu tej Komisji ewidentnie wynikało, że programy proponowane przez ministerstwo są źle celowane. Nie ma zainteresowania wykorzystaniem tych środków i wykonaniem tych programów.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PosełJoannaMucha">Zatem – myślę, że w opinii dotyczącej wszystkich działów – można byłoby zwrócić uwagę, żeby w części dotyczącej turystyki i części dotyczącej POT-u minister bardziej kontrolował to, na jakie programy się decyduje. Na tę chwilę wygląda bowiem na to, że są one po prostu źle zaadresowane.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PosełJoannaMucha">Natomiast oczywiście przychylam się zarówno do opinii Komisji, jak i opinii NIK oraz BAS, rekomendujących pozytywną opinię dla całości.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PosełJoannaMucha">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, pani poseł, za rzeczową i zwięzłą wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie wyników kontroli tej części budżetu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliKonradJaniec">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 2017 r. w części 25 – Kultura fizyczna oraz w części 40 – Turystyka, a także wykonanie planu finansowego Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliKonradJaniec">Tak jak pani poseł Mucha przed chwileczką wspomniała, zastrzeżenia izby dotyczyły jednej nieprawidłowości dotyczącej dotacji na ponad 1 500 tys. zł. Nie będę już państwa informował o szczegółach, ponieważ było to przedmiotem przedstawienia przez panią poseł Muchę. Ta nieprawidłowość nie miała natomiast wpływu na pozytywną ocenę, którą NIK sformułowała po całościowej kontroli.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliKonradJaniec">Pozytywną ocenę Najwyższej Izby Kontroli uzasadnia również fakt, że w rezultacie wydatkowania środków osiągnięto główne cele prowadzonej działalności zaplanowane w planie finansowym w układzie zadaniowym, w tym dla podzadań i działań w ramach zadań „Sport dla wszystkich”, „Sport wyczynowy” oraz „Wsparcie i promocja turystyki”.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliKonradJaniec">Na pozytywną ocenę realizacji planu finansowego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów wpływa fakt, że prawidłowo zrealizowane zostały przychody oraz prawidłowo gospodarowano wolnymi środkami.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliKonradJaniec">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała również łączne sprawozdanie za 2017 r. sporządzone przez dysponenta części 25 i 40 oraz sprawozdania jednostkowe dysponenta głównego. Łączne sprawozdania tych dwóch dysponentów oraz sprawozdania w zakresie operacji finansowych za IV kwartał 2017 r. o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych, o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji zostały sporządzone przez dysponenta tych części na podstawie sprawozdań jednostkowych. Kwoty wykazane w sprawozdaniach jednostkowych były zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliKonradJaniec">Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła również, że przyjęty system kontroli zarządczej w sposób racjonalny zapewniał kontrolę prawidłowości sporządzonych sprawozdań. Wcześniej wspomniane przeze mnie sprawozdania zostały sporządzone prawidłowo pod względem merytorycznym, jak również formalno-rachunkowym.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliKonradJaniec">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała także roczne sprawozdania za 2017 r. z wykonania planu finansowego zarówno Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, jak i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, a także sprawozdania za IV kwartał 2017 r. w zakresie operacji finansowych.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliKonradJaniec">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciał zabrać głos? Czy pan minister chciał się odnieść do uwag przedstawiciela NIK i do koreferatu? Pani poseł kierowała pytania w swoim koreferacie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie ministrze. Tylko krótko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJarosławStawiarski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, wydaje mi się, że koreferat pani minister Muchy był wyczerpujący, jeśli chodzi o ocenę pracy ministerstwa. Pewne uchybienia w każdym ministerstwie mogą się zdarzyć. Zdarzyły się również w Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, ale odpowiednio szybko zareagowaliśmy. Wydaje się, że pozytywne opinie Najwyższej Izby Kontroli i pani minister Muchy kończą tę dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiJarosławStawiarski">Niewielkie środki, które ma Ministerstwo Sportu i Turystyki, zostały rzetelnie wydane. Wydaje nam się, że pozytywne rekomendacje dla Komisji Finansów Publicznych są dla nas satysfakcjonujące. Prosimy tylko, panie przewodniczący, o pozytywną opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, panie ministrze, za tę wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Na tym stwierdzam zakończenie omawiania wykonania budżetu we właściwości Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Dziękuję naszym gościom.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przechodzimy do kolejnej części budżetu. Proszę o przedstawienie stanowiska Komisji Kultury i Środków Przekazu pana posła Grzegorza Furgę. W jego zastępstwie opinię ma przedstawić pani poseł Marta Golbik.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMartaGolbik">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełMartaGolbik">Wysoka Komisjo, pragnę przedstawić stanowisko Komisji Kultury i Środków Przekazu, która dnia 14 czerwca 2018 r rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie części budżetowej 24 – Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego, państwowego funduszu celowego – Fundusz Promocji Kultury, państwowych osób prawnych: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia oraz części budżetowej 09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji: dochody i wydatki.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełMartaGolbik">Komisja po rozpatrzeniu wyżej wymienionego zakresu budżetu państwa pozytywnie oceniła jego wykonanie.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełMartaGolbik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Teraz proszę koreferenta ze strony Komisji Finansów Publicznych – pana posła Piotra Uścińskiego. Bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełPiotrUściński">Panie przewodniczący, chyba ktoś zapomniał mi przekazać, że mam przedstawić stanowisko w tej sprawie, ale po mojej analizie tego sprawozdania oceniam je pozytywnie i proszę o jego przyjęcie przez Komisję Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Teraz proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie wyników kontroli wykonania budżetu w tej części.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Szanowna Komisjo, też postaram się krótko.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">Najwyższa Izba Kontroli stwierdza, że w 2017 r. wydatki w części 24 – Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego ponoszone były z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych. Nie stwierdzono niecelowego i niegospodarnego wydatkowania środków publicznych. W rezultacie wydatkowania środków osiągnięto cele prowadzonej działalności określone w planie finansowym w układzie zadaniowym. Naszą ocenę opieramy na badaniu ponad 30% wydatków, tj. ponad 1 500 000 tys. zł w tej części.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">Ujawnione w toku kontroli nieprawidłowości dotyczyły m.in. wykazywania w księgach rachunkowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego należności przedawnionych jako możliwych do dochodzenia oraz nierzetelnego sporządzenia wniosków o uruchomienie środków z rezerw celowych na zwiększenie zatrudnienia w ministerstwie, skutkiem czego nie wykorzystano 88% otrzymanych środków.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">Stwierdzono również następujące nieprawidłowości:</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">– niewystarczające działanie nadzorcze podejmowane przez ministra w stosunku do realizacji programu wieloletniego „Budowa Kompleksu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku”,</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">– niezapewnienie właściwych warunków do realizacji przez spółki publicznej radiofonii i telewizji zadań z zakresu obronności państwa,</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">– niewystarczające zabezpieczenie interesu skarbu państwa w przypadku jednej z umów,</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">– nierzetelne sporządzanie dokumentacji dotyczącej oszacowania wartości zamówienia w sześciu postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego dotyczących wydatków na kwotę ponad 2 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">Jeżeli chodzi o wydatki w Funduszu Promocji Kultury, to zostały one zrealizowane w sposób celowy i gospodarny – na zadania wynikające z ustawy tworzącej Fundusz.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">Jeżeli chodzi o opinię na temat sprawozdań, to Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała prawidłowość sporządzania łącznych sprawozdań. Zostały one sporządzone prawidłowo, terminowo i zgodnie z obowiązującymi przepisami.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">Teraz wnioski. W wyniku przeprowadzonej w ministerstwie kontroli, Najwyższa Izba Kontroli wniosła do ministra właściwego ds. finansów o rzetelne sporządzanie wniosków publicznych, o uruchomienie środków rezerwy celowej, zwiększenie działań nadzorczych w stosunku do realizacji programu wieloletniego „Budowa Kompleksu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku” i zamieszczanie w umowach zawieranych przez dysponentów środków budżetowych klauzul zapewniających należyte zabezpieczenie interesów skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">Żeby pogłębić badania kontrolne, Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła także szczegółowe badanie dotacji udzielonych przez ministra pięciu beneficjentom. Szczegółowe wyniki kontroli znajdują się w informacji, którą państwo otrzymaliście.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliIlonaKielanGlińska">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Otwieram dyskusję. Kto z pań lub panów posłów chciał…? Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W stulecie odzyskania niepodległości bardzo niepokoi uwaga Najwyższej Izby Kontroli dotycząca wydatkowania środków na muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. To powinno wystarczyć panu ministrowi do tego, aby przeznaczając środki, nadzorować w sposób prawidłowy. Po co konflikt w Muzeum II Wojny Światowej z muzeum Westerplatte – tylko muzeum w Sulejówku. Skoro jest to tak ważne, byliśmy klubami – myślę, że opozycja i koalicja – zgodni. Niestety nadzór sprawuje minister. Panie ministrze, teraz tylko apel, żeby zdążyć na stulecie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">NIK wniosła uwagi dotyczące uzasadniania rezerw celowych. Chciałabym zapytać, bo pojawia się on w takim… Państwo inaczej, opisowo to ujęli, pewnie dla członków Komisji Finansów… Powiedziałabym, że za formę należy się pochwała. Mieliśmy Ministerstwo Gospodarki, które wszystkie projekty wypisało po kolei bez żadnego objaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym zapytać o część szkół artystycznych. Mieliśmy przed zmianą ustawy… to znaczy ustawa budżetowa 23 000 tys. zł, po zmianie – 18 000 tys. zł, wykonanie prawie w 100%.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Rozumiem, że pierwotnie planowali państwo inne wydatki. Dokonywaliście państwo zmian i wykonanie jest temu bliskie, powiedziałabym. Powoduje to jednak uwagi dotyczące planowania, np. Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu 5 000 tys. zł, a po zmianie 326 tys. zł; Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie 1 300 tys. zł, po zmianach 0 zł; Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Warszawie 10 000 tys. zł, przed zmianą 7 000 tys. zł, po zmianie wykonane.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Próbowaliście państwo również i proszę mnie przynajmniej przekonać, że państwo w niektórych sytuacjach się trochę rozdrobnili, bo skoro mamy wydatki… Wiem, że wszystkie są potrzebne. Jest potrzebne i 30 tys. zł, i 40 tys. zł, ale jeżeli Zespół Szkół Plastycznych w Lublinie dostaje 12 tys. zł po zmianie, to jest to takie rozdrabnianie środków na niektóre cele tak, żeby niektórym dać choć troszkę. Może nie tak powinno się realizować zadania, ale w stosunku do innych szkół pierwotnie zakładano, że będą przeznaczone pieniądze, a później tego nie zrealizowano, np. Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Żaganiu – 4 500 tys. zł, a po zmianie 0 zł; Szkoła Muzyczna II stopnia we Wrocławiu – 2 000 tys. zł, a po zmianie 0 zł. Z kolei Szkoła Muzyczna I stopnia w Szprotawie w planie nic, po zmianie 150 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Państwo próbowali tak połatać. Proszę mi powiedzieć, jaka była filozofia najpierw przyznawania szkołom, potem zdejmowania środków po dokonanej zmianie, a potem rozdzielania, powiedziałabym, po parę groszy. Bardzo żałuję, że w tym gronie nie znalazłam Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Mielcu, bo im też przydałyby się pieniądze. Zatem nie rozumiem i chciałabym zapytać o tę filozofię dzielenia pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ostatnie pytanie jest w sprawie kolekcji książąt Czartoryskich. Na ten temat mamy już fakty i mity, tak bym powiedziała. Pewnie należy się bardzo rzetelne wyjaśnienie Komisji Finansów Publicznych, transakcji z 29 grudnia 2016 r. Chciałabym zapytać ministra, bo takie pytanie publicznie się nie pojawiło, jak minister … Jest minister Sellin. Minister Sellin wtedy… My podchodzimy do tego z sercem, panie ministrze. Prosiłabym, żeby nam nie imputować, ale fakty wymagają wyjaśnienia. Bowiem w okresie zmiany budżetu w 2016 r. – państwo, zasłona milczenia i jak to, nie możemy niczego, ani pary z ust, ani nie możecie powiedzieć, czy będzie to kosztowało 1 000 000 tys. zł czy 500 000 tys. zł... Ostatecznie dowiedzieliśmy, że zakupiono tę kolekcję za 100 000 tys. euro. Wątpliwości związane są ze zmianą w składzie zarządu fundacji.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Zatem, z którym zarządem fundacji negocjowali państwo tę umowę i kiedy nastąpił przełom? Bowiem w grudniu nastąpiły zmiany mandatów członków zarządu fundacji. Jest to zatem niezwykle istotne. Co z tym wszystkim? Czy państwo nie zastrzegli? Kontrowersje są w samej rodzinie Czartoryskich, która się wzajemnie pozywa do sądu. Chodzi o przeznaczenia pieniędzy uzyskanych w transakcji odkupienia kolekcji przez państwo polskie. Tak to mówię – przez realizatora ministra kultury. Późniejsze przeznaczenie tych pieniędzy na konto w Liechtensteinie… To wymagałoby w jakiś sposób zabezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym – zadaję pytanie bardzo spokojnie, bez polityki, bez niczego – wyjaśnienia tego, co toczy się w przestrzeni publicznej. Chciałabym od razu zadeklarować, że oczekuję tej odpowiedzi na piśmie. Oczekuję odpowiedzi – przynajmniej na zadane pytania – na piśmie przed drugim czytaniem.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Skoro dzisiaj te dzieła są w zbiorach, a pojawiają się komentarze i uwagi, to komu jak komu, ale ministrowi kultury powinno zależeć na objaśnieniu tego opinii publicznej w całości. Jednak bez koniunkturalnej swady i temperamentu, jaki ma pan minister Sellin. Bardzo bym poprosiła. Ja temperamentu się w tej chwili wyzbyłam i żeby udzielić rzetelnej odpowiedzi bez polityki, proponuję to również panu ministrowi. Chodzi o to, jak było. Na taką odpowiedź, panie ministrze, oczekuję.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie będę już zadawała formalnego pytania, za co te nagrody i kto je przydzielał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Panie ministrze, bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi w konwencji podobnych temperamentów. Ma pan ułatwioną sytuację, bo na dwa pytania może pan udzielić odpowiedzi na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJarosławSellin">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJarosławSellin">Szanowna pani poseł, pani wiceprzewodnicząca, nie wiem, dlaczego tak się krygujemy, skoro pani jest politykiem od wielu, wielu lat. Ja też jestem politykiem od wielu, wielu lat. Dlaczego mamy ze sobą rozmawiać bez polityki? Może jakieś elementy polityczne jednak w próbie odpowiedzi… Polityka jest szlachetną działalnością, nie ma co się krygować i udawać, że jest inaczej.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJarosławSellin">Spróbuję jednak bardzo konkretnie odpowiedzieć na pytania, które pani przewodnicząca sformułowała. Jeśli chodzi o wieloletni program rządowy „Budowa Kompleksu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku”, to jest to jeden z najbardziej kluczowych projektów, jaki realizujemy. Wynika on również z odpowiedzi na proste pytanie o najważniejszych Polaków w tysiącletniej historii. Zadajemy je Polakom od lat. Odpowiadają, że na pierwszym miejscu jest Jan Paweł II, na drugim miejscu – Józef Piłsudski. Tymczasem obaj nie mają w Polsce dedykowanych muzeów. Właśnie je budujemy.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJarosławSellin">Powiem szczerze, że troska pani poseł, żeby w stulecie odzyskania niepodległości to muzeum powstało, jest troską dzieloną również przez nas. Byłoby nam łatwiej osiągnąć ten cel, gdyby owa inicjatywa przez osiem lat nie stała w miejscu. W latach 2007–2015 nie działo się nic. Dopiero od końca 2015 r. zaczęły być podejmowane intensywne decyzje w celu zrealizowania tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJarosławSellin">Projekt nie jest łatwy dlatego, że mieliśmy tam do czynienia z powodziami, problemem z wodą, koniecznością odprowadzania wody. To jest projekt, który bardzo mocno wchodzi w głąb ziemi. Teraz jesteśmy na etapie wychodzenia z budynkiem przyszłego muzeum ponad poziom ziemi i myślę, że do listopada 2018 r. będziemy mieli zamknięty stan surowy muzeum. Będzie też remont oryginalnej willi, w której mieszkał Józef Piłsudski z rodziną. Myślę, że najpóźniej w 2019 r. całość będzie dokończona. Wieloletni program rządowy „Niepodległa”, w ramach którego chcemy otworzyć wszystkie te muzea dedykowane polskiej polityce historycznej, jest obliczony na lata 2017–2021. Myślę, że w tych latach właściwie wszystkie muzea będą otwierane, również muzeum w Sulejówku.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJarosławSellin">Jeśli chodzi o szkoły, to przypomnę – bo pani poseł zwróciła uwagę na kilka przypadków pewnych przesunięć finansowych bądź innych kwot od tych, które były wcześniej zakładane – że pod nadzorem ministra kultury i dziedzictwa narodowego jest 251 jednostek szkolnictwa artystycznego. Są dotacje dla 175 szkół niepublicznych. W sumie wydatki na szkoły artystyczne to prawie 1 000 000 tys. zł. Jest jeszcze 19 uczelni artystycznych. Są to wydatki na poziomie prawie 680 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJarosławSellin">Przy takiej liczbie instytucji, za które jesteśmy odpowiedzialni, nie jestem w stanie pani przewodniczącej odpowiedzieć w tym momencie, dlaczego w szkole nr 148 albo w szkole nr 213 z naszej listy nastąpiło jakieś przesunięcie bądź inny plan wydatkowy niż był wcześniej zaplanowany. Wszystkie decyzje w trakcie bieżącego roku podejmowane są w uzgodnieniu z Centrum Edukacji Artystycznej. To jest instytucja nam podległa, która podejmuje bezpośrednie decyzje. Jeśli padły pytania dotyczące konkretnych miejsc i konkretnych miejscowości, to oczywiście spróbujemy na te pytania odpowiedzieć na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJarosławSellin">Jeśli chodzi o zakup kolekcji Czartoryskich, to odbyła się w tym roku duża debata, było mnóstwo interpelacji i debat sejmowych. Moim zdaniem wszystko jest wyjaśnione. Jeśli chodzi o wydatkowanie pieniędzy, nie jest to temat na to posiedzenie Komisji. Rozliczamy budżet z 2017 r., a transakcja, o której pani wspomniała, miała miejsce nie w 2017 r., tylko 29 grudnia 2016 r. Wydatkowanie pieniędzy również było w 2016 r. To rozliczenie mamy już za sobą, ale jeśli padły pytania, to oczywiście udzielimy odpowiedzi na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJarosławSellin">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca chciała jeszcze dopytać. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pana przewodniczący Szewczak zadał pytanie, po co. Odpowiedź brzmi: dlatego, że pan minister zachował się nie w takiej formule jak prosiłam, tylko w swojej wypowiedzi był pełen uszczypliwości.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Wskazywałam, że transakcja dokonała się 29 grudnia 2016 r. Pytałam pana ministra o zmianę w składzie zarządu fundacji. Pytałam o jedną rzecz. Gdyby był pan elegancki, a sekretarz stanu, czyli wiceminister, w Ministerstwie Kultury powinien być elegancki…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bez takich oceniających wypowiedzi, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Skoro precyzyjnie, to precyzyjnie. Pan minister…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełWiesławJanczyk">Proszę nie kreować ataków ad personam, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ależ proszę do swojego kolegi, pana ministra Sellina… Nie, to trzeba było wtedy pracować…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, mamy niedoczas. Bardzo proszę, żebyśmy merytorycznie o budżecie 2017 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym się odnieść do wypowiedzi pana posła Janczyka.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Skoro poprosiłam ministra Sellina o formułę, a pan minister Sellin zachował się inaczej, to muszę zareagować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanSzewczak">On jest mężczyzną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">To co, może kobietę walić po głowie? Może argumenty, które padły…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, bardzo proszę. Emocje będziemy mieć za cztery godziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełTadeuszCymański">Nie będziemy mieć. Zanosi się, że nie będziemy mieć emocji, proszę pana. Do Sejmu przyszedł e-mail. FIFA zgodziła się przesunąć mecz tylko o godzinę dla Komisji Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Zatem, panie ministrze, nie odpowiedział mi pan na pytanie. Oczekuję, że będzie to na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym powiedzieć koleżankom i kolegom, że pan minister Sellin delikatnie tworzył atmosferę. Proszę nie unikać i proszę nie pozwolić mi się wtedy wypowiedzieć, skoro pan minister… Moje pytanie dotyczące szkół artystycznych nie dotyczyło szczegółów, tylko sposobu planowania na podstawie przedłożonych przykładów.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W zakresie kolekcji książąt Czartoryskich i fundacji zadałam konkretne pytanie. Prosiłam o udzielenie odpowiedzi na piśmie, a pan minister próbował…</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Wbrew pozorom, panie pośle Szewczak – ma. Panu się wydaje, że nie, ale to ma wpływ. Jeżeli ktokolwiek z państwa posłów, łącznie z prezydium, będzie chciał zadać pytanie, polemizować, to proszę nie polemizować po cichutku ze mną przy stole, tylko proszę odważnie zadać pytanie – albo bronić ministra albo zadawać mu pytania.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Proszę mnie nie zaczepiać, pani poseł Masłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Oczekuję odpowiedzi na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Panie ministrze, czyli tak jak pan minister zadeklarował, na pytania, które zostały zadane z sugestią odpowiedzi na piśmie, będzie odpowiedź na piśmie. Pan minister tę deklarację potwierdził.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Natomiast myślę, że – tak jak mówił pan minister – debata o fundacji była szeroka. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, to myślę, że pan minister odniesie się na piśmie również do tej sekwencji wypowiedzi pani przewodniczącej.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy są jeszcze pytania w sprawie tej części budżetu? Na tym wyczerpaliśmy omawianie tej części budżetu. Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia Komisji. Bardzo serdecznie państwu dziękuję. Spotykamy się o godzinie piętnastej na trzecim, w tym dniu, posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>