text_structure.xml
39.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KancelariaSejmu">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2;</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KancelariaSenatu">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2;</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrajoweBiuroWyborcze">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KrajoweBiuroWyborcze">– dotacje celowe z zał. nr 8,</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KrajoweBiuroWyborcze">– zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami z zał. nr 7;</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#KrajoweBiuroWyborcze">4. części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie oz. 17.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#KrajoweBiuroWyborcze">W posiedzeniu udział wzięli: Hanna Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Leszek Czapla szef Kancelarii Sejmu wraz ze współpracownikami, Ewa Polkowska szef Kancelarii Senatu wraz ze współpracownikami, Beata Tokaj szef Krajowego Biura Wyborczego wraz ze współpracownikami, Andrzej Łodyga wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#KrajoweBiuroWyborcze">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Michał Nowak, Mariusz Pawełczyk, Anna Woźniak – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Łukasz Kasiak, Jacek Pędzisz – legislatorzy z Biura Legislacyjnego oraz Zofia Szpringer – specjalista z Biura Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejJaworski">Witam państwa serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Informuję, że dzisiaj Sejm wybrał do składu Komisji pana posła Sylwestra Tułajewa. Witamy pana posła w naszym gronie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejJaworski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2016, druk nr 146. Rozpatrzymy część budżetową 02 – Kancelaria Sejmu, część budżetową 03 – Kancelaria Senatu, część budżetową 11 – Krajowe Biuro Wyborcze oraz część budżetową 83 – Rezerwy celowe, w zakresie poz. 17.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejJaworski">Czy są jakieś wnioski do porządku obrad? Nie słyszę, w związku z tym porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do procedowania. O przedstawienie referatu proszę pana posła Łukasza Schreibera, przedstawiciela Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełŁukaszaSchreiber">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odnośnie do wskazanych części budżetowych, jeśli chodzi o Kancelarię Sejmu, zwróciłbym uwagę na fakt, iż poziom wydatków ujęty w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r. wynosi 453 401 tys. zł, czyli prawie tyle samo, co w 2015 r. To jest nieznaczny wzrost o kwotę 581 tys. zł i jest on spowodowany zwiększeniem dotychczasowego planu wydatków inwestycyjnych o kwotę ponad 4000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełŁukaszaSchreiber">Zwróciłbym uwagę, że na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, podczas omawiania założeń do budżetu Kancelarii Sejmu, nie pojawiły się w zasadzie żadne kontrowersje. Zadawano nieliczne pytania. Chcę zauważyć, że był to efekt bardzo starannego i szczegółowego przygotowania przez Kancelarię Sejmu zestawienia propozycji wydatkowych na rok bieżący.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełŁukaszaSchreiber">Przechodzę do następnego punktu, czyli części budżetowej 03 – Kancelaria Senatu. Możemy zwrócić uwagę, że wydatki zostały zaplanowane na poziomie 97 696 tys. zł i są one niższe o 0,5% w stosunku do ustawy budżetowej na 2015 r. Nie budziły one większych wątpliwości. Dochody zaplanowano w kwocie wyższej niż w roku minionym o 21,7%. Generalnie powodem tej sytuacji jest reorganizacja, odejście pracowników i rozliczenie funkcjonowania części biur senackich.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełŁukaszaSchreiber">Jeżeli chodzi o Krajowe Biuro Wyborcze, w budżecie mamy tu dość istotne zmiany. Wydatki z budżetu państwa w części budżetowej 11 zostały określone na kwotę blisko 91 000 tys. zł, co w stosunku do poprzedniej ustawy budżetowej oznacza wzrost o 76,6%. Wynika to przede wszystkim z zaplanowanego przez Krajowe Biuro Wyborcze zakupu przezroczystych urn wyborczych w liczbie 28 000 takich urn. Średnia cena jednej urny wynosi ponad 1000 zł.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełŁukaszaSchreiber">Na posiedzeniu Komisji Regulaminowej ten budżet Krajowego Biura Wyborczego wywołał większą dyskusję. Ponieważ planowane jest także zwiększenie zatrudnienia w pionie informatycznym, dopytywano o kwestie związane z funkcjonowaniem systemu informatycznego oraz o to, w jaki sposób zostały rozwiązane problemy, których wszyscy byliśmy świadkami w 2014 r., które zakończyły się fiaskiem. Z mojej strony to wszystko. Nie będę przedłużał wystąpienia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Koreferuje pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Na wstępie powiem, że dysponenci wszystkich trzech części budżetowych składają sami projekty budżetów na dany rok, a minister finansów z dobrodziejstwem inwentarza, czyli w wersji przedłożonej, załącza je do projektu ustawy budżetowej. Szczególnie wnikliwie możecie państwo się przyjrzeć i porównać tę część budżetową 02 – Kancelaria Sejmu, dlatego że na co dzień mamy możliwość dokonywania oceny zaplanowanych wydatków przez Kancelarię Sejmu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chcę powiedzieć, że w części inwestycyjnej ten budżet wskazuje, że dużą część przeznaczono na realizację inwestycji zaplanowanych przez Kancelarię. W wysokości 22 500 tys. zł jest na budowę budynku na potrzeby komisji sejmowych, z podziemnym garażem i łącznikiem z budynkiem K oraz z adaptacją budynku K, czyli tego, w którym mieszczą się sekretariaty komisji. W wysokości 4000 tys. zł na wykonanie trzeciego piętra w budynku biurowym przy ul. Maszyńskiego oraz 1700 tys. zł na przebudowę i rozbudowę budynku przy ul. Ludnej 4. To są największe pozycje związane z wydatkami.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Na posiedzeniu Komisji Regulaminowej przyjęto z dużym zadowoleniem dokonane w 2015 r. prace modernizacyjne na terenie Kancelarii Sejmu. To część inwestycyjna. W tym zakresie uwag na posiedzeniu Komisji nie było.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Uczestnicząc w posiedzeniu tej Komisji, jestem państwu jeszcze winna sprawozdanie w zakresie wydatków bieżących. Jeżeli zatem chodzi o wydatki bieżące, to co jest związane z zakończeniem kadencji i zaplanowane jeszcze w roku bieżącym będzie realizowane. Nie przewiduje się żadnych zwiększeń wydatków w części związanej z wypełnianiem mandatów przez posłów Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W części związanej z funkcjonowaniem Kancelarii Sejmu dyskusja przebiegała w sposób zwyczajowy, na zasadzie porównania wynagrodzeń pracowników biur poselskich, a zatem ryczałtu na prowadzenie tychże biur i kosztów Kancelarii Sejmu. W tym zakresie mogę państwu powiedzieć, że te dwa składniki kosztów nam się zdecydowanie rozjechały. Jeżeli możemy mówić o zakresie dobrego funkcjonowania Kancelarii Sejmu, dbać o wydatki, to w zakresie ryczałtów na biura, które nie zwiększały się, różnice pomiędzy średnim wynagrodzeniem pracowników Kancelarii Sejmu, a średnim wynagrodzeniem pracowników biur poselskich, są znaczne. I tak dla porównania, i chciałabym, aby pan minister się wypowiedział, bo chyba moje notatki zrobiłam mało precyzyjnie, zwiększają się wydatki, średnie uposażenie z 7500 zł do 8900 zł, przy czym średnie wynagrodzenie brutto w biurze poselskim, w oparciu na analizę przeprowadzoną przez Kancelarię Sejmu, to kwota ok. 2500 zł. O tym rozmawialiśmy.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełKrystynaSkowrońska">I jeszcze jedna kwestia, chcę przypomnieć, że dla prawidłowego funkcjonowania prac parlamentarnych planuje się inwestycję dotyczącą sali specjalnej, przystosowanej do odbywania posiedzeń komisji w trybie ściśle tajnym. Warunki, jakie dotychczas komisja miała, były niewystarczające. Kiedyś, jako członkowie Komisji Regulaminowej, mogliśmy zapoznać się z treścią rozmów w pewnym procesie o uchylenie immunitetu i warunki przez te piętnaście lat prawie się nie zmieniły. Zatem uznano za konieczne przygotowanie takiej sali, a w tym procesie decyzyjnym uczestniczył m.in. członek Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich oraz Komisji do Spraw Służb Specjalnych, pan poseł Marek Opioła, który z dużym zadowoleniem powiedział, że zdecydowanie poprawi się komfort pracy.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Myślę, że dla Komisji Regulaminowej, która postawiła sobie zadanie rozmawiania m.in. o kosztach funkcjonowania biur poselskich w kontekście wynagrodzeń pracowników biur poselskich, to jest ważna sprawa, bo taka deklaracja padła, co jestem winna państwu przekazać. Myślę, że trzeba powiedzieć, że uposażenia poselskie są zamrożone. Jeżeli pamiętam, to w okresie piętnastu lat była tylko jedna podwyżka, jedna waloryzacja. A zatem w tym zakresie mamy constans. I w trosce o dobre wypełnianie mandatu posła była prowadzona dyskusja na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Opiniuję tę część budżetową do bardzo wielu lat i zapewne w imieniu państwa posłów chciałabym złożyć na ręce pana ministra podziękowanie za jedną dodatkową pracę, jaką wykonuje Kancelaria Sejmu poza bieżącym funkcjonowaniem i obsługą bieżącego funkcjonowania posłów. Chodzi o taką pracę, powiedziałabym, dydaktyczno-historyczną. Mam na myśli funkcjonowanie Wszechnicy Sejmowej. W tym zakresie państwo posłowie na Komisji Regulaminowej mówili, iż zasługuje to na duże uznanie. Jestem również wdzięczna za to, iż mieliśmy bieżący kontakt i ocena pracy za rok 2015 w układzie zadaniowym, zadbania o określone kryteria, była prowadzona i Kancelaria Sejmu z roku na rok ma tę ocenę coraz wyższą. Jestem za przyjęciem przedłożenia budżetu Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do dyskusji na temat części budżetowej 02 – Kancelaria Sejmu. Czy są pytania? Jeżeli nie ma pytań, to poprosiłbym pana ministra o ustosunkowanie się do kwestii poruszonych w wystąpieniach państwa posłów. Jednak jest pytanie. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Chcę nawiązać do tematu poruszonego przez panią przewodniczącą Skowrońską. Czy istnieje jakikolwiek plan wyrównania czy chociaż zbliżenia się do średniej płacy pracowników biur poselskich i senackich w stosunku do pracowników Kancelarii Sejmu? Wiadomo, że większość pracowników biur poselskich pracuje w mniejszych miastach, gdzie średnia pensja jest zdecydowanie niższa od średniej w Warszawie, gdzie pracują urzędnicy Kancelarii Sejmu, natomiast wydaje mi się, że mimo wszystko nie mieścimy się w jakichś porównywalnych widełkach. Czy jest jakiś plan działań w tym zakresie, żeby również o tych pracownikach pomyśleć?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, odnosząc się do wypowiedzi obu pań przewodniczących, chciałbym poinformować, po dokonaniu dokładnych obliczeń, że średnie wynagrodzenie brutto pracownika biura poselskiego wynosi 2731 zł, bez trzynastki, która jest wypłacana nie z ryczałtu, tylko z budżetu kancelaryjnego. Mam tu wyliczenia potwierdzone przez panią dyrektor Witan. Porównując to do analogicznie obliczonego wynagrodzenia średniego pracowników Kancelarii Sejmu za rok 2015, jest to kwota 7780 zł. Jak widać, różnica jest istotna.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Chcę jeszcze zauważyć, że z kadencji na kadencję wzrasta udział wydatków na pracowników wypłacanych z poselskich ryczałtów. W V kadencji Sejmu było to 26%, a w końcówce poprzedniej kadencji już 33%. Oznacza to, że posłowie więcej wypłacają z ryczałtu na płace pracowników niż na inne zobowiązania. Wszyscy państwo znają aktualnie obowiązującą wysokość ryczałtu. Jest to 12 150 zł. Ryczałt nie był waloryzowany od trzech lat.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Uprzedzając od razu ewentualne pytania, chcę powiedzieć, w moim imieniu i jak przypuszczam także w imieniu pani minister Polkowskiej, szefowej Kancelarii Senatu, że jeśli marszałkowie Sejmu i Senatu podjęliby decyzję o zmianie ryczałtu, naturalnie mam na myśli jego podwyżkę, to obie kancelarie są w stanie tego typu dyspozycje marszałków zrealizować, w rozsądnej wysokości, dodaje minister Węgrzyn, jak zwykle bardzo ostrożny. To wszystko, jeśli chodzi o wynagrodzenia pracowników biur poselskich. Bardzo dziękuję za pozytywną ocenę budżetu, przedstawioną przez panią przewodniczącą Skowrońską.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czy są kolejne zgłoszenia w tej dyskusji? Jeżeli nie ma, to sam pozwolę sobie na pytanie do przedstawicieli Kancelarii Sejmu. Czy jest rozważany mechanizm, który można by wdrożyć, dotyczący zunifikowania, wystandaryzowania zatrudniania pracowników biur poselskich w taki sposób, żeby nie trzeba było ponosić dodatkowych kosztów obsługi finansowo-księgowej osób zatrudnianych w biurach? Wiadomo, że są pewne obowiązki związane z koniecznością regulacji kosztów pochodnych płac, komunikacji z ZUS, z urzędem skarbowym itd.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Wydaje mi się, że gdyby udało się to zunifikować, a Kancelaria Sejmu przejęłaby obsługę osób zgłoszonych do zatrudnienia przez posłów, np. wybranych w drodze konkursów lub w jakiś inny sposób, osób pracujących w biurach poselskich, można by w ten sposób doprowadzić do znacznej redukcji kosztów obsługi, w postaci kosztów pochodnych płac, które moim zdaniem są niepotrzebnie teraz generowane w każdym biurze poselskim i senatorskim. Prosiłbym o odniesienie się do tego i poinformowanie, czy takie prace w tym zakresie trwają.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Panie przewodniczący, owszem były, chociażby w poprzedniej kadencji Sejmu, przeprowadzane w układzie zespołów poselskich delegowanych do tych zadań przez marszałka, rozważane tego typu koncepcje. Nie jednak w konkluzywny sposób zakończone. Są więc od strony formalnej możliwości wykonania takich czynności. Wymagałoby to oczywiście wprowadzenia zmian do ustawy budżetowej. Część wydatków osobowych biur poselskich musiałaby zostać przejęta przez budżet Kancelarii Sejmu. Oznaczałoby to dokonanie pewnych przesunięć w ramach budżetów Kancelarii Sejmu i Senatu. Należałoby jeszcze wziąć pod uwagę pewne konsekwencje formalne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#SzefKancelariiSejmuLechCzapla">Pojawia się pytanie, kto byłby zatrudniającym: Kancelaria Sejmu czy poseł? Zwróćmy uwagę, iż są to dwa różne podmioty. Inaczej mówiąc, trudno żeby szef Kancelarii Sejmu miał posiadać władztwo nad osobą, która obsługuje posła w jego biurze poselskim. To byłoby z różnych powodów, także natury formalnoprawnej, nieakceptowalne. Stanęliśmy tu przed pewną barierą, której nie przekroczyliśmy jeszcze do końca, ale takie prace były prowadzone w poprzedniej kadencji, to potwierdzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Panie przewodniczący, czy mogłabym od razu uzupełnić wypowiedź pana ministra Czapli?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Dziękuję. Ewa Polkowska, szef Kancelarii Senatu. Rozważaliśmy to i okazało się, że najważniejszą barierą z konsekwencjami, które leżą po wielu stronach, po stronie Kancelarii Sejmu i Senatu jako pracodawców, ale także po stronie posła i senatora, jako beneficjentów, jeśli również nie pracodawców. Te konsekwencje są bardzo różne i daleko idące, a wynikają z faktu, że wówczas pracowników biur poselskich i senatorskich musielibyśmy wdrożyć w reżim prawny ustawy o urzędnikach państwowych. Miałoby to różne konsekwencje, łącznie z zakazem manifestowania swoich poglądów politycznych, od tego poczynając, a kończąc na konsekwencjach bardziej szczegółowych dotyczących zadaniowego czasu pracy, rozliczenia i inspekcji stanowisk pracy itd. Byłoby to bardzo trudne do przeprowadzenia.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Dużo prostszym rozwiązaniem, które bylibyśmy chyba w stanie rekomendować, po określeniu szczegółów, polega na tym, żeby wyłączyć z ryczałtu na prowadzenie biura senatorskiego środki na wynagrodzenie i utworzyć odrębny ryczałt dla posłów i senatorów, w określonej dla wszystkich pewnej maksymalnej wysokości, który byłby uruchamiany w związku z przedstawieniem przez parlamentarzystów umów o pracę zawartych z pracownikami biur poselskich i senatorskich. Wiązałoby się także z konsekwencjami budżetowymi, ale pozostaje to już w sferze rozstrzygnięć i decyzji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję bardzo za uświadomienie nam, że wcale nie jest to prosta techniczna decyzja. Niesie ona za sobą wiele różnych, daleko idących skutków. Niekoniecznie ułatwiałyby nam one życie, a mogłyby nadmiernie to dodatkowo skomplikować. Jeszcze raz dziękuję za te wyjaśnienia. Widać z nich wyraźnie, że ten temat był w ostatnim czasie opracowywany. Na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych po raz pierwszy dowiadujemy się o tych aspektach, jakie państwo ministrowie rzeczowo przedstawili. Za to bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Ponieważ nie ma więcej pytań do części budżetowej 02 – Kancelaria Sejmu, czuję się upoważniony do przejścia do analizy części budżetowej 03 – Kancelaria Senatu. Proszę panią poseł Skowrońską o przedstawienie koreferatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Umówiliśmy się na koreferaty do poszczególnych części budżetowych po przedstawieniu sprawozdania przez posła, członka Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. W tym zakresie chciałabym powiedzieć co następuje. Kancelaria Senatu planuje sama swój budżet i przedkłada. Pan poseł Schreiber nie powiedział o jednej sprawie, o dyskusji prowadzonej na Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich dotyczącej kształtu dokonanych w poprzedniej kadencji zmian w zakresie funkcjonowania czy też opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Chcę państwu powiedzieć, że w tym zakresie również na Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich była prowadzona dyskusja. W informacji pani minister Polkowskiej wskazano, że trwają rozmowy w tym zakresie z rządem, jak to zadanie, które poprzednio wypełniał Senat, realizować. Poinformowano, iż są plany, aby środki, ale i zadanie dotyczące opieki nad Polonią i Polakami za granicą było realizowane.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W zakresie kosztów funkcjonowania wydatków Kancelarii Senatu chcę państwa poinformować, że pomimo zmiany ordynacji w zakresie wyboru senatorów i funkcjonowania w okręgu kilku posłów proporcjonalnego na okręgi jednomandatowe wysokość ryczałtu, który był na funkcjonowanie biura senatorskiego pozostawiono i on funkcjonuje w takiej samej wysokości przy innym okręgu wyborczym senackim, jak dla funkcjonowania posła w terenie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">I sprawa, która była m.in. dyskutowana, dotyczyła wynagrodzeń. Jeżeli się mylę lub pani minister ma bardziej szczegółowe informacje, to wskazano, że średnie wynagrodzenie w Kancelarii Senatu jest w wysokości 7891 zł przy funkcjonowaniu zatrudnienia pracowników biura senackiego, które oceniono w przedłożonej informacji do Senatu w wysokości 2900 zł.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chcę powiedzieć tylko jeszcze jedno. Pytania związane z zapewnieniem obsługi informatycznej biur senackich. Jest to inne rozwiązanie niż funkcjonuje w Kancelarii Sejmu. W Kancelarii Sejmu do tego mamy określony wydział, który tym się zajmuje i przyjmuje wszelkie uwagi państwa posłów dotyczące funkcjonowania, stwierdzono, że są oszczędności w zakupie tabletów, czyli dla funkcjonowania i dla usprawnienia pracy. W tym zakresie po stronie Kancelarii Senatu funkcjonuje inny model dotyczący zapewnienia czy zorganizowania sobie przez senatora i jego biuro sposobu łączności teleinformatycznej czy usług w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Opinia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, jak mówił poseł Schreiber, była pozytywna. Ja również chciałam przedłożyć taką rekomendację.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję bardzo za koreferat. Przechodzimy do dyskusji. Czy są zgłoszenia do zadania pytania ze strony państwa posłów? Nie słyszę, zatem proszę o odniesienie się przedstawicieli Kancelarii Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, średnie wynagrodzenie w Kancelarii, o którym mówiła pani przewodnicząca Skowrońska, to jest – zliczyliśmy to już na Komisji Regulaminowej, nie mieliśmy wszystkich danych, ale biorąc pod uwagę wszystkie składniki wynagrodzenia rocznego, łącznie z trzynastką – 7947 zł. Taka kwota będzie widniała na sprawozdaniu Najwyższej Izby Kontroli, ona wynika z Rb-70. Oczywiście, jeśli odliczamy trzynastkę, to kwota jest odpowiednio mniejsza. Natomiast ważne jest, aby za każdym razem brać pod uwagę także te elementy, które przy średniej zostają podane. Ta kwota, o której powiedziałam, zawiera wszystkie składniki wynagrodzenia, łącznie z trzynastką.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">Jeśli chodzi o wynagrodzenia w biurach senatorskich, średnie wynagrodzenie rzeczywiście w biurze senatorskim jest na poziomie 2973 zł, czyli odrobinę więcej niż w biurze poselskim. Trzeba też pamiętać o tym, że patrząc na dane, jaki jest procent udziału wynagrodzenia pracowników w ryczałcie poselskim, jak powiedział pan minister Czapla, to w Kancelarii Sejmu jest to 33%, a u nas jest to 38% i stąd zapewne jest to wyższe średnie wynagrodzenie. W dalszym ciągu zgadzamy się, i podkreślamy to za każdym razem na posiedzeniach senackiej Komisji Regulaminowej, że patrząc na średnią krajową, a średnie wynagrodzenie krajowe jest teraz na poziomie 4100 zł, w dalszym ciągu wynagrodzenie to jest za niskie, żeby mówić o ekwiwalentnej pracy związanej ze sposobem świadczenia, z kwalifikacjami osób, które są zatrudniane przez senatorów. My zachęcamy i możemy zachęcać do tego, żeby wyższe wynagrodzenia były w biurach senatorskich, ale zdajemy sobie sprawę z tego, że to jest ograniczone globalną kwotą przeznaczaną na ryczałt senatorski do wykorzystania przez senatora na obsługę wykonywania mandatu.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#SzefKancelariiSenatuEwaPolkowska">W związku z tym podtrzymuję to, co powiedział pan minister Czapla, a także po rozmowie z marszałkiem Senatu Stanisławem Karczewskim, że jeżeli zostaną zakończone prace nad budżetem i będzie taka decyzja obu marszałków, jesteśmy gotowi w budżecie 2016 roku podwyższyć ryczałt na prowadzenie biura senatorskiego i biura poselskiego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję za tę wypowiedź. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym, panie przewodniczący, naprawić jedno swoje uchybienie. Na ręce pana ministra Czapli złożyłam podziękowania dla pracowników Wszechnicy. To by wyglądało, że cenimy tylko pracowników Wszechnicy. Komisja Finansów Publicznych jest szczególną komisją, która zmaga się z materią, a z tym mamy na co dzień do czynienia i przynajmniej przez pryzmat tych wszystkich pracowników, którzy z nami współpracują, poczynając od Biura Analiz Sejmowych, poprzez legislatorów, którzy muszą mieć bardzo wyspecjalizowaną wiedzę i są świetnie do tego przygotowani, w kontekście tego, o czym mówiła pani minister Polkowska, potrzebujemy zatrudnić najlepszych na rynku pracowników. Czy ta średnia wynagrodzenia jest adekwatna, to po prostu czasem niektórzy mówią, że nas lubią, bo rynek za świetnych prawników w kancelariach płaci znacznie więcej, poprzez pracę sekretariatów. Ja wielokrotnie w rozmowie z panem ministrem podkreślałam taką dobrą współpracę i myślę, że zorganizowana w tych warunkach, jakie mamy w porównaniu do innych parlamentów, praca wszystkich pracowników zasługuje na duże podziękowanie za okres miniony i – mam nadzieję, bo spotykamy się i to tempo jest bardzo różne, a szczególnie w pracach skomplikowanych, w skomplikowanych procedurach prawnych przy implementacji prawa unijnego, gdzie mamy bardzo rozbudowane akty prawne, zarówno w poszczególnych resortach, ale też w Sejmie potrzeba wyspecjalizowanych pracowników. Przepraszam za to uchybienie i na ręce pana ministra za dobrą współpracę dziękuję. Przez lata pracujemy w tym zespole z tymi pracownikami, którzy mają świetne kwalifikacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję bardzo. Dołączam się do tych podziękowań. O głos jeszcze poprosił pan poseł profesor Jerzy Żyżyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJerzyŻyżyński">Dziękuję. Ja oczywiście się zgadzam, ale przypominam, że to jest zaległość wielu lat. Otóż chcę przypomnieć, bo przecież takie są podstawy ekonomii, że sektor publiczny funkcjonuje w otoczeniu gospodarki rynkowej, która narzuca określone ceny. Ceny materialne, ceny energii – to wszystko rośnie i ponosimy coraz wyższe koszty. Rosną koszty czynszów, ode mnie wymagają teraz podniesienia opłaty za czynsz. Pani poseł mówiła o fachowcach, za fachowość i odpowiedzialność trzeba płacić. Przyznać trzeba, że posłowie i senatorowie ponoszą też wysoką odpowiedzialność. Jak ja to mówię, to najważniejsza rada nadzorcza w państwie, a nie chcę rozwijać tematu, na ile wyceniani są członkowie innych rad nadzorczych. Niestety, budżet musi się dostosowywać do istniejących warunków rynkowych.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełJerzyŻyżyński">Jeszcze raz powtarzam krytykę tzw. reguły wydatkowej, bo reguła wydatkowa koncentrowała się na cięciach wydatków, na tym polegał ten błąd. Wydatków nie wolno ciąć, jak się rozwija gospodarka, nie wolno ciąć wydatków budżetowych, trzeba natomiast korygować dochody budżetowe. Twórcy reguły wydatkowej zapomnieli, że budżet ma dwie strony – wydatkową i dochodową. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję bardzo. Wobec braku dalszych zgłoszeń stwierdzam, że wyczerpaliśmy dyskusję i omawianie części budżetowej 03 – Kancelaria Senatu. Czuję się upoważniony do przejścia do kolejnej części budżetowej, czyli części 11 – Krajowe Biuro Wyborcze. Koreferat – pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Państwo przedkładają sami projekt budżetu do ustawy budżetowej, jak w poprzednich częściach. Chciałabym powiedzieć, że w roku 2015 i w roku 2014 przeprowadziliśmy dużą dyskusję na temat funkcjonowania Krajowego Biura Wyborczego. Po wprowadzeniu w roku 2014 systemu informatycznego dotyczącego zbierania danych z wyborów przyglądaliśmy się Krajowemu Biuru Wyborczemu, szczególnie po stronie zapewnienia określonej funkcji nadzorowania przeprowadzenia wyborów wszystkich szczebli. Po wyborach samorządowych doświadczenie pokazało, że zakupiony system informatyczny we własnym trybie niestety nie spełnił swojego zadania.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W 2015 r. zwiększaliśmy m.in. wydatki na Krajowe Biuro Wyborcze tak, aby dobrze przygotować się do przeprowadzenia wyborów parlamentarnych. Uwagi związane z przedłożeniem pełnej informacji w zakresie wyniku wyborów samorządowych trwają do dzisiaj i myślę, że państwo posłowie będą mogli zadać pytania pani minister w tej sprawie. Taka dyskusja na Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich się toczyła. Państwo wnoszą o dodatkowe zatrudnienie 15 pracowników, którzy są pracownikami nie tzw. centrali, ale biur terenowych, którzy mają w połowie wypełniać zadania związane z nadzorowaniem funkcjonowania bieżącym rejestrów i wypełniać wszystkie inne obowiązki związane z funkcjonowaniem terenowych biur wyborczych. To jedna rzecz. Tak pani minister wyjaśniała potrzebę usprawnienia funkcjonowania terenowych biur wyborczych.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ponadto wskazano, iż w zakresie podwyżki wynagrodzeń jest wniosek dotyczący zwiększenia tych wydatków o 20%, ale na początku chciałabym poinformować, że średnie wynagrodzenie na etat, które w ostatnim okresie zdecydowanie wzrosło, jeżeli mielibyśmy porównywać w okresie ostatnich czterech lat, to na początku w roku 2011 było jednym z najniższych w stosunku do centralnych urzędów, a za rok 2015 wynagrodzenie brutto na jeden etat wynosi 6500 zł. Chcę zwrócić uwagę, że będzie ono wynosiło, tak pani minister mówiła w kuluarach, że jest to średnia za ubiegły rok, może pani minister sprostuje, tak miałam zapisane, że jest to 5200 zł brutto, zatem prosiłabym o skorygowanie. Kwota 5200 zł brutto dla pracowników w Krajowym Biurze Wyborczym. Są to wyspecjalizowani pracownicy z dużym doświadczeniem, z dużymi obowiązkami związanymi z wrażliwym zagadnieniem dotyczącym przeprowadzania najważniejszych wyborów w państwie.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chcę powiedzieć, że największe zwiększenie wydatków, a plan wydatków został określony na 91 000 tys. zł, z tego ¾ to środki przeznaczone na przezroczyste urny wyborcze w liczbie 28 000, dla 28 000 obwodów do głosowania. Jeżeli będziecie państwo zadawać pytania, to na ten temat odbyła się długa dyskusja, czy miałby to być przetarg centralny na zabezpieczenie tych komisji wyborczych, czy przekazanie tego upoważnienia dla poszczególnych samorządów tak, aby to wójt, burmistrz czy prezydent zajmował się tym zadaniem i później, w zakresie uzupełniania, żeby tego obowiązku nie przypisywać centrali, czyli Krajowemu Biuru Wyborczemu, a jeżeli będą potrzeby w zakresie uzupełnienia w przyszłości, również pozostawić takie rozwiązanie. Myślę, że w tym zakresie, jeżeli państwo posłowie będziecie zainteresowani, będą pytania do pani minister.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W związku z tym, że tylko dwa główne zagadnienia, ten nadzór nad systemem informatycznym, niezwykle ważny i wrażliwy element, czy temat podnoszony jako nadzór i zadanie dla Krajowego Biura Wyborczego, to pytania do pani minister na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich były i pani minister na wszystkie pytania w trakcie posiedzenia odpowiedziała. Raz jeszcze chcę zaznaczyć, że jest to centralny organ, naczelny organ, który ma jedno z najniższych wynagrodzeń przez wszystkie lata, pomimo poczynienia znacznych zwiększeń po stronie tej części wydatków bieżących. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję bardzo za wygłoszenie koreferatu. Mam pytanie, czy są zgłoszenia do dyskusji ze strony państwa posłów? Pani przewodnicząca Kloska.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Chcę zapytać, z czego wynika konieczność wymiany tych urn? Chyba coś pominęłam. Nie do końca spina mi się ten budżet, bo mówimy o 28 000 urn do wymiany, przy czym koszt jednej urny to 1000 zł, tym bardziej to nie pasuje, że pani przewodnicząca mówiła, że ¾ tej zwyżki ma pójść na zwiększenie budżetu.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Chciałam też zapytać, jaki procent pracowników PKW pracuje w terenie i o przełożenie na średnią pensję brutto.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Czy są dalsze zgłoszenia? Jeśli wolno, to przyłączę się do pytań, zadając bardzo podstawowe i proste pytanie, czy Krajowe Biuro Wyborcze panuje już nad systemem informatycznym i czy zostały zabezpieczone w budżecie pieniądze na to, żeby ten system działał sprawnie, nienagannie? Prosiłbym o takie zapewnienie, o taką deklarację, bo wiemy, że w przeszłości były duże niedociągnięcia.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Proszę bardzo, udzielam głosu pani Beacie Tokaj, kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoBeataTokaj">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, wprowadzenie przezroczystych urn wyborczych wynika ze zmiany Kodeksu wyborczego. Z dniem 1 lipca 2016 r. wchodzi w życie przepis, który mówi, że we wszystkich obwodach głosowania muszą być przezroczyste urny wyborcze. W tej chwili mamy blisko 28 000 obwodów głosowania. Są to obwody stałe, jak i obwody w szpitalach, zakładach pomocy społecznej, zakładach karnych. Szacujemy, że jest to ok. 28 000 obwodów. Średni koszt urny przezroczystej to ok. 1000–1100 zł, stąd kwota w budżecie 30 000 tys. zł z przeznaczeniem na urny. Oczywiście, nie jest przesądzone, czy przetarg na urny będzie przygotowany centralnie w Krajowym Biurze Wyborczym, czy też przekażemy to poszczególnym gminom. Wydawałoby się, że gmina najlepiej zna swoją specyfikę i będzie wiedziała, czy urn potrzeba jej dwie, czy trzy, choć Państwowa Komisja Wyborcza określa, jak urna ma wyglądać. Szacujemy w tej chwili koszty, co będzie tańsze – czy przekazanie jako zadanie, czy centralny zakup.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoBeataTokaj">Jeżeli chodzi o system informatyczny, to od stycznia 2015 r. tworzony jest wyłącznie w Krajowym Biurze Wyborczym i wyłącznie przez pracowników zatrudnionych zarówno na etatach, jak i na umowach o dzieło i umowach-zleceniach. System ten był wykorzystany, jak wiadomo, w wyborach prezydenta, w referendum ogólnokrajowym oraz w wyborach do Sejmu i Senatu. Przeszedł pozytywnie testy, sprawdził się. W tej chwili pracujemy nad systemem informatycznym wspomagającym wybory uzupełniające do Senatu, które odbędą się 6 marca, oraz jednocześnie nad systemem informatycznym dla wyborów samorządowych i wyborów w toku kadencji. Mogę powiedzieć, że w tej chwili panujemy nad tym systemem, choć jest on cały czas tworzony, cały czas poprawiana jest jego funkcjonalność.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoBeataTokaj">Na zakończenie chciałabym się odnieść do 2014 r., kiedy ten system nie został niestety sprawdzony przez firmę zewnętrzną. Odcięliśmy się od firm zewnętrznych, mając na uwadze doświadczenie z 2014 r. Chciałabym powiedzieć, o czym mówiono już na Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, że w tej chwili na stronie Państwowej Komisji Wyborczej są wszystkie wyniki wyborów do rad. Brakowało wyników z Warszawy, pan poseł sprawozdawca zwracał uwagę, że nie było również Torunia, ale teraz wszystkie wyniki są na stronie internetowej PKW. Zrobiliśmy to sami.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoBeataTokaj">Jeżeli chodzi o etaty, w tej chwili Krajowe Biuro Wyborcze zatrudnia 406 pracowników, z czego 45 pracowników jest zatrudnionych w centrali KBW, natomiast 362 osoby są zatrudnione w delegaturach Krajowego Biura Wyborczego. Chciałabym podkreślić, że Biuro zatrudnia wyłącznie merytorycznych pracowników, w 98% są to osoby z wyższym wykształceniem, jak również z doktoratami i aplikacjami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Czy wiemy mniej więcej, jakie jest wynagrodzenie tych pracowników w terenie, jakieś widełki średniej tego typu pracowników?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KierownikKBWBeataTokaj">Tak, oczywiście. Jeżeli chodzi np. o głównego księgowego, bo zazwyczaj pensje głównych księgowych są najwyższe, to jest to 4200 zł brutto bez trzynastki. Mówię o miesięcznym wynagrodzeniu na umowę o pracę. To 4200 zł brutto dla głównego księgowego w terenie. 5200 zł średnio jest to z trzynastką i ze wszystkimi składnikami.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejJaworski">Dziękuję. Na pytania zostały udzielone odpowiedzi, w związku z tym przystępujemy do zadawania pytań, jeśli takie są, w części budżetowej 83 – Rezerwy celowe. Pytań nie słyszę. Stwierdzam, że zakończyliśmy rozpatrywanie budżetu w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejJaworski">Był to jedyny punkt obecnego posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie. Do zobaczenia na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>