text_structure.xml
8.21 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Dzisiejsze posiedzenie poświęcone jest rozpatrzeniu projektu dezyderatu nr 4. Jest ono kontynuacją poprzedniego posiedzenia, na którym posłowie zwrócili się do prezydium, aby projekt został jeszcze przeredagowany z uwzględnieniem głosów w dyskusji. Tak też się stało.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Na dzisiejszym posiedzeniu prezydium przedstawia nowy projekt dezyderatu nr 4, który uwzględnia zarówno głosy w dyskusji, jak i propozycję zgłoszoną przez posła Seweryna Jurgielańca. W związku z tym ten projekt jest rozszerzony o wniosek skierowany do rządu w sprawie przedstawienia zaktualizowanego dokumentu "Polityka lekowa państwa" ze wskazaniem, jakie kierunki w tym dokumencie powinny być szczególnie uwzględnione,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">W drugiej części dezyderatu Komisja wnosi o pilne działania rządu w zakresie pięciu wyszczególnionych postulatów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Bez zmian pozostała sprawa wniosku Komisji o sfinansowanie zobowiązań skarbu państwa z tytułu dostaw leków, materiałów medycznych i sprzętu medycznego. Oczywiście jest to też problem pilny, ale wyodrębniamy go w tym projekcie, dlatego iż jest on bardziej złożony, związany generalnie z restrukturyzacją zadłużenia przejętego przez skarb państwa.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś z pań i panów posłów zgłasza jakieś uwagi lub inne propozycje odnośnie do zredagowania dezyderatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselAlfredOwoc">Merytorycznie - nie mam żadnych zastrzeżeń, natomiast mam kilka uwag redakcyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselAlfredOwoc">Otóż w pkt. I - moim zdaniem - trzeba wyraźnie napisać, do kogo Komisja wnosi o przedstawienie zaktualizowanego dokumentu. Oczywiście z treści można się domyślić, że chodzi tu o rząd, ale niemniej doświadczenie uczy, że precyzyjny język w dezyderatach jest pożądany.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselAlfredOwoc">Druga uwaga dotyczy pkt. II ppkt. 1, który mówi o załamaniu się eksportu leków do krajów WNP. Chodzi o sformułowanie: "do krajów WNP". Kiedyś WNP nie było i wtedy to był nasz zasadniczy kierunek eksportu. WNP-- to są lata 90., kiedy to już wyraźnie nasz eksport dołował. Tak więc tu lepsze byłoby inne określenie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselAlfredOwoc">Następnie w ppkt. 5 mówimy: "decydującego pakietu akcji gwarantujących podejmowanie strategicznych decyzji". Każda decyzja przyjęta w jakimś wymiarze większym - jest strategiczna. Tu raczej powinna być decyzja atrakcyjna społecznie, czy też decyzja zgodna z przyjętą polityką.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselAlfredOwoc">I ostatnia uwaga dotycząca pkt. III - sądzę, że zakłady opieki zdrowotnej powinny być napisane z małej litery.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Wszystkie te uwagi są warte przyjęcia. Nie zaproponował pan tylko przy drugiej poprawce zamiennika do "krajów WNP".</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAlfredOwoc">Myślę, że tu lepiej brzmiałoby "na rynki wschodnie", jako że WNP - to jest twór lat 90., natomiast my nawiązujemy do lat 80., kiedy to był szczyt naszego eksportu leków.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przyjmujemy więc "na rynki wschodnie". Pozostałe poprawki redakcyjne również.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Proponuję, żeby przeredagować fragment zdania pierwszego, gdzie jest mowa o dokumencie "Ocena polityki lekowej państwa". Aby tego absurdalnego tytułu nie aprobować - choćby pośrednio - proponuję, żeby napisać: "dokument na temat polityki lekowej państwa", bo jakże ten organ, który ma tę politykę realizować, może ją oceniać?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Myślę, że jest to słuszna uwaga, jako że i podczas dyskusji pojawiały się wątpliwości, iż Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej nie przedstawiło przecież oceny polityki lekowej, tylko raczej informację na temat realizacji tej polityki. Poprawkę przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Ponieważ nie ma więcej uwag - przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem dezyderatu nr 4 do Rady Ministrów, według przedstawionego projektu, z uwzględnieniem redakcyjnych poprawek?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">W wyniku głosowania za przyjęciem dezyderatu opowiedziało się 14 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat nr 4 jednogłośnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Jeśli można, zaproponowałabym jeszcze, aby zamienić wyraz "sytuacji" na wyraz "kondycji". Wydaje mi się, że to lepiej oddaje sens zdania, które wtedy brzmiałoby: "Prowadzi to do systematycznego pogarszania się kondycji krajowego przemysłu farmaceutycznego".</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Rozumiem, że potraktujemy to jako poprawkę legislacyjną, do której przewodniczący jest upoważniony. Czy tak? Dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny naszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Chcę jeszcze przekazać państwu, iż prezydium dzisiaj rozpatrywało informację, którą zaproponowała podkomisja nadzwyczajna do oceny reformy zdrowia - aby dokonać wizytacji regionalnych kas chorych.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Tu prośba do członków Komisji, aby w miarę możliwości zechcieli wziąć w nich udział. Szczególnie, gdy będą to wizytacje na ich terenie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">I tak: 25 marca - wizytacja w Gdańsku, 26 marca - w Olsztynie, 29 marca - w Warszawie, 30 marca - w Katowicach, 31 marca - w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Wizytacje te będą się składach z dwóch części. W pierwszej będzie spotkanie u wojewody z udziałem dyrektorów zakładów opieki zdrowotnej, przedstawicieli sejmików oraz radnych powiatów i samorządów zawodowych. Chodzi o to, żebyśmy wysłuchali opinii świadczeniodawców i samorządów, a następnie po południu spotkali się z zarządem kasy, gdzie dokonamy konfrontacji przeglądu sytuacji. Będzie to jakby quasi-rada nadzorcza. Po prostu - powinniśmy zapoznać się z bieżącą działalnością kasy i z oceną, jaką świadczeniodawcy mają wobec tej kasy.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Zainteresowani posłowie w sekretariacie Komisji otrzymają szczegółowe informacje w sprawach organizacyjno-technicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselAlfredOwoc">Wydaje mi się, że prezydium skupiło się tylko na największych aglomeracjach - może z wyjątkiem Olsztyna. Sądzę, że również warto byłoby się zainteresować biedniejszymi kasami - myślę tu o Lublinie czy Rzeszowie. Wprowadziłoby to bowiem większą mozaikę w nasze doświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przedstawiony plan wizytacji nie jest pełnym harmonogramem. Na pewno jeszcze rozważymy, które kasy będziemy wizytować. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>