text_structure.xml 55.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Dziękuję wszystkim za przybycie. Otwieram po-siedzenie Komisji. Dzisiejsze posiedzenie będzie poświęcone rozpatrzeniu uchwały Senatu w sprawie ustawy o zamienie ustaw.  Tekst ustawy został państwu dostarczony. Marszałek Sejmu oczekuje na ukończenie prac Komisji, by na wieczornym posiedzeniu Sejmu rozpatrzyć tę sprawę.  Procedowanie rozpoczniemy w ten sposób, że będziemy rozpatrywali poszczególne punkty. Senat po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm, na posiedzeniu w dniu 9 listopada 1998 r. ustawy o zmianie ustaw: o zakładach opieki zdrowotnej, o zawodzie lekarza, o zawodach pielęgniarki i położnej oraz o szkolnictwie wyższym wprowadza wiele poprawek do jej tekstu. Przechodzimy do poprawki nr 1, która dotyczy nadania nowego tytułu do ustawy. Senat proponuje, aby tytuł był następujący: "O zakładach opieki zdrowotnej, o zawodzie lekarza, o zawodach pielęgniarki i położnej, o szkolnictwie wyższym oraz o zmianie niektórych ustaw".  Czy są uwagi do tej poprawki? Wydaje się, iż ma ona charakter legislacyjny, dlatego Biuro Legislacyjne powinno zabrać głos w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Uznaliśmy, iż nie ma konieczności umieszczenia zwrotu "oraz o zmianie niektórych ustaw".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Biuro Legislacyjne pozostaje przy swoim zapisie. Czy posłowie mają swoje uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Uważam, że projekt sejmowy był zdecydowanie czytelniejszy. Przychylam się do tego, by pozostać przy naszym tytule ustawy. Zapis "oraz o zmianie niektórych ustaw" wskazuje na to, iż wprowadzamy jakieś ustawy. Jestem przeciwna temu zapisowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Zapytuję, czy ktoś podziela opinię Senatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawMisztal">Chciałem wyrazić całkowite poparcie dla poprawki Se-natu. Motywuję to tym, że właśnie ona daje jasny obraz prawny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Chodzi o dodatkowe trzy ustawy, które są zawarte w jednolitym tekście, a mianowicie chodzi nam o ustawę o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Zmiana ta jest zapisana w ogłoszeniu Akademii Medycznej im. Mikołaja Kopernika, skierowanej do Uniwersytetu Jagiellońskiego. To są ustawy, które nie są uwzględnione w tytule.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Pytanie kieruję do Biura Legislacyjnego. Czy tytuł ma znaczenie dla treści ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zapis ten nie ma znaczenie, lecz nie jest on dokładny i nie informuje nas, jakie ustawy ulegają zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselMarianGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 5 posłów, 4 było przeciwnych, nikt się nie wstrzymał od głosu.  Stwierdzam, że poprawka nr 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do poprawki nr 2. Poprawka ta dotyczy tego, iż art. 1 pkt 6 otrzymuje nowe brzmienie. Tutaj Senat proponuje dołączenie trzech podmiotów. Poprawka składa się z dwóch części a i b. Przechodzimy do poprawki 2a.  Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Chciałabym usłyszeć merytoryczne uzasadnienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SenatorElzbietaPlonka">Zmiana ta poszerza krąg podmiotów, które mogą udzielać zamówienia na świadczenia zdrowotne. Wynika to z tego, że w kręgu tych podmiotów znajdują się samorządy. Nie wszystkie samorządy są w stanie wystąpić do kas chorych, często w ich imieniu występują samodzielne zakłady opieki zdrowotnej. Utrudniałoby to zamówienie usług medycznych. Wynika to także z tego, iż samodzielny zakład przyjmuje odpowiedzialność i odpowiada za transakcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Chciałabym usłyszeć stanowisko ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpolecznejJanHutzow">Poprawka wniesiona przez Senat, była zgodna z wcześniejszym stanowiskiem rządu. Uważam, iż w rękach menedżera, który zarządza całym przedsięwzięciem powinny się znaleźć takie instrumenty, jak możliwość składania zamówień na świadczenia zdrowotne. Kwestia ta dotyczy polepszenia dostępu do usług medycznych, restrukturyzacji zatrudnienia, innej odpowiedzialności prawnej, a także upraszcza drogę dostępu do świadczeń.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpolecznejJanHutzow">Na poparcie zasługuje fakt, iż w poprzednim zapisie, kierownik samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej nie mógł złożyć zamówienia, gdyż nie posiadał osobowości prawnej. Z tego też powodu w poprawce Senatu znalazł się "Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej".</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpolecznejJanHutzow">Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej, z tytułu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, sprawuje nadzór nad wszystkimi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej. Jeżeli udzielający zamówienia, publiczny zakład opieki zdrowotnej, będzie naruszał swoją statutową działalność, bądź jego działalność nie będzie zgodna z interesem publicznym, to zaistnieje możliwość interweniowania i korekty. Wynika to z nadzoru, który sprawuje minister zdrowia i opieki społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorwNajwyzszejIzbieKontroliDorotaSafjan">Tego typu poprawka spowoduje, iż umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych przestaną znajdować się wyłącznie w gestii kas chorych, a będą także zawierane przez zakłady opieki zdrowotnej. Zakłady opieki zdrowotnej będą podlegały gminom, powiatom,  a nie ministrowi zdrowia i opieki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DyrektorwNajwyzszejIzbieKontroliDorotaSafjan">Praktyka indywidualna w zakładzie publicznym oznacza, iż nie wiadomo kto i na jakich zasadach będzie ją rejestrował. Nie wiadomo, czy lekarz musi spełnić jakieś warunki. Dotychczas było tak, że lekarz musiał spełnić pewne warunki, które były jasno określone, musiał posiadać gabinet, odpowiedni sprzęt itd.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#DyrektorwNajwyzszejIzbieKontroliDorotaSafjan">Nieprawdą jest zgłaszana publicznie w prasie teza, że lekarz w zakładzie opieki zdrowotnej będzie mógł być zatrudniony tylko na podstawie umowy o pracę. Nie widzimy żadnych przeszkód, by na gruncie obecnego stanu prawnego nie mógł wykonywać czynności na podstawie umowy o dzieło, czy umowy zlecenia. To jednak nie będzie jednoznaczne z wykonywaniem indywidualnej praktyki lekarskiej.  Chcę zwrócić państwa uwagę na bardzo skomplikowane kwestie odpowiedzialności i błędy w sztuce lekarskiej, które się pojawią. Jest to bardzo trudna sytuacja, gdyż pacjent nie będzie wiedział, od kogo ma dochodzić odszkodowania, czy od zakładu opieki zdrowotnej, czy od lekarza, który tam pracuje.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#DyrektorwNajwyzszejIzbieKontroliDorotaSafjan">Kolejnym problemem jest zakres usług, które statutowo powinien pełnić zakład opieki zdrowotnej. W momencie gdy rejestrujemy zakład opieki zdrowotnej, to dokonujemy kontroli, czy spełnia on określone warunki. Po sprawdzeniu tych warunków dokonujemy rejestracji.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#DyrektorwNajwyzszejIzbieKontroliDorotaSafjan">W momencie, gdy dopuszczamy, iż zakład opieki zdrowotnej pełni funkcję pośrednika w całym ogniwie organizacji usług zdrowotnych, to godzimy się z tym, że swoje usługi może rozszerzać poza skontrolowany zakres.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">Jaka będzie sytuacja organu założycielskiego, jeżeli dyrektor zakładu będzie mógł składać zamówienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Organ założycielski - zgodnie z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej - sprawuje nadzór nad realizacją i podejmowaniu decyzji o składaniu zamówień. Ustawa mówi, że odpowiedzialność strony ponoszą solidarnie. Obecna sytuacja nie jest przejrzysta dlatego, że np. pacjent skarży szpital.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Jak wiadomo, szpital ma dość mocne zaplecze prawne i te sprawy bardzo długo trwają. Pacjenci przeważnie te sprawy przegrywają i nie mają żadnej możliwości obrony, gdyż ta sytuacja jest niejasna. Nawet jeżeli pacjent wygra sprawę, to płaci za to budżet państwa.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Według przedstawionej ustawy odpowiedzialność jest jasna i klarowna - strony odpo-wiadają solidarnie. Jeżeli lekarz popełni błąd w sztuce lekarskiej, to będzie odpowiadał za to swoim majątkiem.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Zgłoszono pytanie - czy na terenie zakładów opieki zdrowotnej powinny funkcjonować prywatne praktyki, czy też nie?</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Zamknięcie tej możliwości na terenie zakładów opieki zdrowotnej kładzie kres 500 praktykom lekarza rodzinnego z dniem 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">To chyba nie o to chodzi, gdyż czym innym jest wykonywanie prywatnej praktyki na terenie zakładu- a czym innym jest udzielanie zamówień na określone świadczenia usług. W art. 35 jest zapis, że organy założycielskie, o których mowa w art. 8, mogą udzielać zamówień. Chcemy dopisać, iż mogą tego także dokonywać kierownicy samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej, kto będzie dokonywał zamówień - organ założycielski, kierownik, czy będą udzielać ich równolegle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SenatorElzbietaPlonka">W chwili obecnej istnieją samodzielne zakłady opieki zdrowotnej. W woj. gorzowskim zakłady te obejmują poziom gminy i powiatu. Nie ma tam rozdzielenia kompetencji - szpital obejmuje kilka przychodni i ośrodków zdrowia. Kto w tej sytuacji ma wystąpić o świadczenie zdrowotne dla konglomeratu? Bardzo mało prawdopodobne będzie utrzymanie w szpitalu indywidualnych kontaktów lekarskich. W części będą to umowy o pracę. Ktoś musi te świadczenia wykupić, kasy chorych w większości zwracają się do kierowników zakładów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoslankaBarbaraFraczek">Chciałabym zapytać pana ministra Hutzowa, czy idea, którą chcemy zrealizować, jest zbieżna z ideą realizacji ubezpieczeń zdrowotnych poprzez kasy chorych. Jeżeli wprowadzamy pośrednika pomiędzy kasą chorych a lekarzem, to po co wchodzmy w reformę ubezpieczeń zdrowotnych. Tą drogą niweczymy zasady reformy, którą chcielibyśmy rozwinąć.  Dlaczego pan minister uważa, iż lekarze rodzinni stracą od 1 stycznia 1999 r. możliwość kontraktu, jeżeli nie przyjmiemy tego zapisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselMarianJaszewski">Do tej pory kontakty były zawierane pomiędzy wojewodą a lekarzem. Do 1999 r. wszystkie zakłady muszą być samodzielne, ponieważ będą mogły zawrzeć kontrakt z kasą chorych. Jeżeli nie przyjmiemy tego punktu, to kto będzie zawierał te umowy?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselMarianJaszewski">Każdy lekarz prowadzący prywatną praktykę musi być ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej na odpowiednią kwotę, która gwarantuje, że będzie mógł ponieść odpowiedzialność, jeśli popełni błąd w sztuce lekarskiej.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselMarianJaszewski">Jak doskonale nam wiadomo, istnieje możliwość odbywania prywatnej praktyki w miejscu świadczenia usługi lekarskiej. To automatycznie powoduje, iż nie możemy odbywać tej praktyki w zakładzie opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselMarianJaszewski">Kolejny problem, to problem dotyczący praktyk lekarzy rodzinnych. Widzę to w następujący sposób. Jeżeli ośrodki przejmie gmina i je wydzierżawi, to lekarz będzie mógł w nich prowadzić praktykę lekarską, jeżeli odbędzie w ramach samodzielnego publicznego zakładu, to on nie będzie mógł zawrzeć kontraktu, gdyż będzie on nie do zrealizowania i nie będą mogły odbyć się praktyki lekarza rodzinnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Moje wyjaśnienia rozpocznę od pytań pani posłanki Krystyny Herman.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Stosunki ukształtują się i podmioty będą mogły udzielać zamówień. Należy odróżnić udzielanie zamówień na świadczenia zdrowotne przez kasy chorych od udzielania zamówień przez samodzielny zakład opieki zdrowotnej. Jest to niejednokrotnie specyficzne zamówienie, odnoszące się do bardzo wąskich zakresów usług.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Padło pytanie, czy idea jest zbieżna? Oczywiście jest zbieżna. Jest to także odpowiedź na pytanie - dlaczego stracą możliwość wykonywania swojego zawodu w ramach praktyki lekarza rodzinnego?</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Wynika to z podstawowej kwestii. Podczas przekształcania systemu opieki zdrowotnej zdecydowaliśmy oddzielić podstawową opiekę zdrowotną od lecznictwa zamkniętego. Tempo przekształceń spowodowało sytuację, która występuje na terenie województw: suwalskiego, łomżyńskiego, szczecińskiego, koszalińskiego, gdzie po prostu na terenie zakładów publicznej opieki zdrowotnej funkcjonują praktyki lekarza rodzinnego.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Jeżeli nie przyjmiemy tego zapisu i innych poprawek, które wprowadził Senat, to umowa cywilnoprawna nie będzie mogła funkcjonować. Nie będzie możliwości przekazania środków takich, jakie można przekazać w ramach umowy cywilnoprawnej.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Powstaje dodatkowa kwestia kasy chorych, które już w tej chwili podpisały kontrakty z zakładami opieki zdrowotnej na terenie których funkcjonują praktyki lekarza rodzinnego na bazie umowy cywilnoprawnej. W tej chwili nie możemy nie brać pod uwagę faktu, iż ponad 500 lekarzy rodzinnych straci możliwość realizacji swoich zadań. Jest to poważny problem.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Zgłoszono pytanie, czy potrzebny jest pośrednik? Pośrednik ten jest potrzebny do dokumentu, w którym ten rozdział nie zostanie dokonany. Tylko i wyłącznie do tego momentu. Pod koniec roku tych oddzielnych praktyk powstanie więcej i w ten sposób zrealizujemy możliwość wolnego wyboru lekarza.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Jeżeli zamkniemy się w infrastukturze, że kasa chorych nie będzie miała z kim pertraktować w sprawie zawierania umów, to idea wolnego wyboru lekarza nie będzie realizowana w rozumieniu ustawodawcy. Będziemy mieli kłopoty z uzasadnieniem - w jaki sposób chcemy dokonać tego rozdziału, a także trudno nam będzie ograniczyć wydatki kasy chorych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Rozumiem, iż posłowie mają wyrobiony pogląd w tej sprawie. Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki nr 2a?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselMarianGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 9 posłów, 1 był przeciwny, 3 wstrzymało się od głosu.  Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do poprawki 2b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Poprawka 2b jest konsekwencją - powtórzenia zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Różnica polega na tym, że jest dodana litera a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">Czy dodanie tej poprawki oznacza, iż jeżeli dyrektor samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej zamówi świadczenie zdrowotne w grupowej praktyce lekarskiej, to czy ta usługa będzie mogła być wykonywana na bazie ZOZ?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SenatorElzbietaPlonka">Chciałabym odpowiedzieć na to pytanie, gdyż jestem lekarzem rodzinnym, więc obejmuje mnie ta grupowa praktyka lekarska. Podpisujemy kontrakty indywidualne, lub poprzez kierownika naszej spółki. Istnieje przykład publicznego zakładu opieki zdrowotnej, w którym dyrektor udziela zamówienia na indywidualny kontrakt lekarzy rodzinnych. Te modele są różne. Grupowa praktyka jest spółką cywilną, która może przyjąć zamówienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">W dalszych częściach zostało określone, że grupowa praktyka lekarska i pielęgnacyjna nie może funkcjonować na bazie publicznego zakładu opieki zdrowotnej na podstawie umowy cywilnoprawnej o świadczenia zdrowotne. Grupowa praktyka może być wszędzie wykonywana, oprócz publicznego zakładu opieki zdrowotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Chciałbym się dowiedzieć o jakie przepisy tutaj chodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Chodzi tutaj o ustawę o zawodzie lekarza, o zawodzie pielęgniarki i położnej, o działalności gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Czy są jakieś pytania? Nie widzę. Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki 2b?</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselMarianGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 8 posłów, 4 było przeciwnych, 1 wstrzymał się od głosu.  Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do poprawki nr 3. Czy mogę prosić o krótkie wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SenatorElzbietaPlonka">Chodzi tutaj o zachowanie poprawności językowej, ponieważ sformułowanie, iż umowa nie może dojść do skutku jest niewłaściwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Popieramy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Czy ktoś zgłasza zastrzeżenia do tej poprawki? Nie widzę. Czy możemy przyjąć, iż nikt nie jest przeciwny tej poprawce? Uznaję, że poprawka została przyjęta bez zastrzeżeń.  Teraz rozpatrzymy poprawkę nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Tę poprawkę należy rozpatrywać łącznie z poprawkami nr 5, 6 i 7.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Wprowadziliśmy do propozycji sejmowej nowe stanowisko "ordynatora oddziału klinicznego". Na te stanowiska będzie ogłaszany konkurs. Kliniką będzie kierował samodzielny pracownik nauki, czyli osoba, która będzie miała dorobek naukowy, kwalifikacje zawodowe. Konkurs będzie ogłaszał i przeprowadzał rektor właściwej uczelni medycznej.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Z tym łączy się następna poprawka. Chodzi o to, by inicjatywa przy odwoływaniu kierownika, ordynatora oddziału klinicznego, również leżała po stronie kierownika zakładu. Sądzimy, iż w sytuacji gdzie dochodziło do nagminnego naruszania budżetu szpitalnego kierownik mógł wystąpić z wnioskiem do rektora o odwołanie danego kierownika kliniki. Problem ten był wielokrotnie poruszany przez rektorów, którzy opowiadali się za tym rozwiązaniem, takie rozwiązanie poparły także związki zawodowe.  Zapi ten rozpatrywano łącznie i uznano, iż wychodzi on naprzeciw tym wnioskom i potrzebom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselAndrzejWojtyla">Chciałbym usłyszeć stanowisko ministerstwa w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Poparliśmy te poprawki. To jest spójne z ostatecznym stanowiskiem konferencji rektorów reprezentujących środowiska akademickie. To jest poszukiwana forma kompromisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Czy są dalsze pytania? Nie widzę. Moje pytanie kieruję do Biura Legislacyjnego. Czy można te poprawki poddać łącznie pod głosowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do głosowania. Kto opowiada się za przyjęciem poprawek nr 4, 5, 6, i 7?</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselMarianGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 12 posłów, nikt nie był przeciwny, 1 wstrzynał się od głosu.  Stwierdzam, że poprawki nr 4, 5, 6 i 7 zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do poprawki nr 8. Ma ona charakter legislacyjny. Przechodzimy do głosowania. Jeżeli nie zobaczę sprzeciwu uznam, że poprawka została przyjęta. Poprawka nr 8 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PoselMarianGrzonkowski">Poprawka nr 9 polega na wykreśleniu wyrazu "fachowe", w art. 1 pkt 16 oraz art. 7a ust. 7. Proszę o przypomnienie jakiej materii dotyczy poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SenatorElzbietaPlonka">Poprawka dotyczy transportu sanitarnego. Fachowość nie dotyczy przedmiotów lecz ludzi, dlatego uznaliśmy, iż należy to wykreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przychylam się do tego lecz pragnę zaznaczyć, iż Biuro Legislacyjne zgłaszało tę uwagę podczas prac Komisji, lecz posłowie nie podzielili tej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 9? Nie widzę. Uznaję, iż Komisja przyjęła tę poprawkę.  Przechodzimy do poprawki nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SenatorElzbietaPlonka">Z Kodeksu cywilnego wynika, iż siedziba dotyczy osoby fizycznej i należy konkretnie zapisać, że jest to indywidualna praktyka lekarska lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Podzielamy opinię Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu tej poprawki? Nie widzę. Uznaję, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do poprawki nr 11. Senat wprowadził tu istotne ograniczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Zgodnie z tym zapisem indywidualna praktyka lekarska może być wykonywana. Chciałabym dowiedzieć się, dlaczego wprowadzamy taki zapis?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Nie podjęliśmy żadnej decyzji, rozpatrujemy poprawkę Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselMarianJaszewski">Uważam, iż zapis ten jest słuszny, gdyż nie dopuszcza do monopolizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">Chciałabym zwrócić uwagę państwa na to, co się dzisiaj dzieje, gdy posiadamy indywidualne praktyki. W jednym szpitalu, na jednym oddziale pracują lekarze anestezjolodzy za niewyobrażalne pieniądze, a obok pracują lekarze, którzy nie skorzystali z dobrodziejstwa kontraktów. Zwracam uwagę na fakt, że istnieją dyrektorzy, którzy już szykują się do zawierania kontraktów ze wszystkimi placówkami. Nie wyobrażam sobie w jaki sposób będzie funkcjonował szpital w pierwszym okresie wdrażania reformy. Byłabym bardzo ostrożna przy wprowadzaniu tego typu praktyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Chciałabym się dowiedzieć, czy w ten sposób umożliwiamy wprowadzenie prywatnych łóżek w szpitalach? Może dojść do takiej sytuacji, że w jednej sali leży 14 pacjentów zakontraktowanych przez kasę chorych, a obok znajduje się jedno łóżko prywatne. Proszę mi powiedzieć jak to będzie wyglądało od strony praktycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselMarianJaszewski">Sądzę, iż pan minister dokładnie wyjaśnił tę sprawę. Powracam do kwestii grupowej praktyki lekarskiej. Istnieje niebezpieczeństwo jeżeli chodzi o anestezjologów. Niepubliczny zakład anestezjologiczny w Łodzi rozsyła do dyrekcji ZOZ pisma, w których jest sugestia, iż anestezjolodzy będą świadczyć usługi jako grupowa praktyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselStanislawMisztal">Popieram obawy posłów. Mam tu na myśli lekarzy młodych, którzy nie posiadają środków na własny gabinet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SenatorElzbietaPlonka">Zapis ten wyklucza grupowe naciski na dyrektorów zakładów. Daje szansę wyboru lekarzowi i dyrektorowi. Nie ma znaczenia, czy podpisuje umowę o pracę, czy kontrakt z lekarzem, Umowa może być podpisana w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej. W Senacie uważaliśmy, iż niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, to są spółki cywilne, a w związku z tym nie możemy niczego nakazywać, ani zakazywać. Wybór należy do osób prowadzących niepubliczny zakład.  W tym zapisie dajemy wolny wybór szpitalom i innym zakładom publicznym co do sposobu podpisania umowy. Wykluczamy sytuacja takie jak w Łodzi, że przychodzą anestezjolodzy i ogłaszają, iż będą leczyć grupowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Popieramy tę poprawkę. Podczas wczorajszej debaty w Senacie nad tymi poprawkami, zarówno reprezentanci SLD jak i PSL poszli w swoich propozycjach jeszcze dalej, a mianowicie chcieli, aby grupowa praktyka lekarska funk-cjonowała na terenie lecznictwa zamkniętego na bazie umowy cywilnoprawnej.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Poparciem wszystkich cieszyły się zapisy dotyczące możliwości funkcjonowania indywidualnych praktyk na terenie publicznego zakładu opieki zdrowotnej na podstawie umowy cywilnoprawnej. Z czego to wyniknęło? Jest to jednak z podstawowych form doprowadzająca do tego, by dać możliwość lekarzowi odbywać praktykę lekarską. To zwiększy dochód szpitala.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Zapis ten da możliwość restrukturyzacji zatrudnienia. Da możliwość zakontraktowania szpitalowi powiatowemu chirurga wysokiej klasy.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">W swoim stanowisku odnieśliśmy się do tego, co mówili posłowie, przedstawiciel Biura Legislacyjnego, a mianowicie chodzi o umowę cywilnoprawną. Umowa cywilnoprawna, która teraz funkcjonuje nie możemy nazwać umową o pracę. Umowa ta spełnia przesłanki, które świadczą, że jest to umowa o pracę. Jest to powtarzalna czynność wykonywana w stałym okresie czasu, natomiast nie ma tam nadzoru władczego, podległości służbowej, jest tylko koordynator i nadzór merytoryczny.</u>
          <u xml:id="u-56.4" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Podczas dyskusji pojawiły się zastrzeżenia i chcielibyśmy zaznaczyć, iż jest to formuła umowy cywilnoprawnej, która rozwiązuje nam wiele kwestii. Należy zdać sobie sprawę z tego, że nic nikomu nie nakazujemy. Jest to dobra wola obu stron - dyrektor może kontraktować te usługi, lecz nie musi.</u>
          <u xml:id="u-56.5" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Chciałbym powrócić do tematu prywatnego łóżka w szpitalu. W tej chwili jest tak, że w niektórych szpitalach 60 łóżek jest prywatnych. Można powiedzieć, że pobiera się nieformalną opłatę za wykonanie zabiegu. Tak jest. W ten sposób dajemy szansę pacjentom, by nie zgadzali się na taką sytuację i wyeliminujemy łapówki.</u>
          <u xml:id="u-56.6" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Chcemy, by pacjent wiedział, że może zapłacić legalnie. Teraz jest tak, że pacjenci nie dostają się do szpitala na oddział, bo nie zapłacili. Jest to zjawisko kryminogenne. Uważamy, że powinien powstać mechanizm ucywilizowania tego zjawiska. Zależy nam na tym, by uzyskało to akceptację Sejmu i Komisji.</u>
          <u xml:id="u-56.7" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Powracam do kwestii dzierżawy i opłaty za personel, który będzie to obsługiwał. Wolą obu stron jest, aby było to poparte rachunkami i tworzyło określony przychód dla zakładu opieki zdrowotnej. Argumentacja, którą przedstawiliśmy wczoraj w Senacie przemawiała do senatorów w tym sensie, iż z pewnymi faktami nie możemy przejść do porządku dziennego tylko spróbować je w jakiś sposób rozwiązać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselAdamWedrychowicz">Chciałbym poprzeć wyważone i rozsądne stanowisko Senatu, które jest wzorem kompromisu i uwzględnia zastrzeżenia obydwu stanowisk. Wydaje mi się, iż to ukierunkowanie jest słuszne. Zaznaczam, że było ono popierane przez wszystkie środowiska lekarskie, menedżerskie. Ograniczenie praktyk grupowych jest pewnego rodzaju kompromisem. Prosiłbym posłów o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Z tego co mówiła pani senator wynikało, iż zapis ten będzie dawał możliwość kontraktowania przez kierownika zakładu opieki zdrowotnej np. wybitnego chirurga, który byłby dostępny i świadczył usługi dla wszystkich pacjentów, którzy leżą w danym szpitalu. Rozumiem, iż kontrakt ten byłby zawierany z kierownikiem zakładu.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Teraz przedstawię inną sytuację, w której nie dla wszystkich będzie pracował ten lekarz, tylko dla jednego pacjenta. Czy w takim razie kontrakt taki byłby zawierany pomiędzy lekarzem i pacjentem? Czy lekarz ten np. poprzez kierownika płaci za wynajem sali? Jak w takim przypadku wygląda sytuacja płatności? Jeżeli tak wygląda sytuacja, iż pacjenci są wybiórczo traktowani to uważam, iż jest to sytuacja nie do przyjęcia. Uważam, iż nie jest to czysty zapis i nie mogę się na niego zgodzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#SenatorElzbietaPlonka">Odpowiedź jest jednoznaczna. Mówimy w tej chwili o pieniądzach kasy chorych, czyli tych środkach, które są wypłacane za pacjenta w kontrakcie. W dniu dzisiejszym budżet szpitala nazywa się kontraktem przekazywanym w rozliczeniach z kasą chorych co pewien czas. Nie mówimy tutaj o żadnych kontraktach pacjenta z lekarzem. Jest to absolutnie niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#SenatorElzbietaPlonka">Jakiekolwiek umowy między pacjentem a lekarzem są prywatnymi praktykami. Mówimy o tym, jakie zadanie ma wykonać publiczny pieniądz.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#SenatorElzbietaPlonka">Musimy zrozumieć, że pieniądz publiczny jest zakontraktowany z wykonawcą - lekarzem. Do umów międzyszpitalnych należy wybranie sposobu działalności. Cały czas mówimy o znakowanym pieniądzu. Dyrektor otrzymuje budżet z kontraktu i z tego kontraktu utrzymuje szpital. Wysokość środków zależy od liczby pacjentów. Więc rozpoczyna się konkurencja oddziałów i szpitali. Nie ma tu mowy o kontraktach prywatnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Mówimy tutaj o sytuacjach wyjątkowych. Naprawdę sytuacja będzie wyglądała następująco. Jeśli będzie 10 lekarzy, to część pacjentów będzie korzystała z lekarzy, którzy mają umowy o pracę, natomiast część będzie godziła się na indywidualną praktykę np. internisty.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Pacjent nie wie, czy lekarz ten posiada umowę o pracę, czy kontrakt indywidualny. Pacjenta to nie interesuje. Sytuacja ta nie oznacza, że jest to prywatny pacjent. Po prostu będzie to oznaczało, że jeden posiada taką umowę, a drugi inną. Taka sytuacja będzie często. To jest formuła do budowy wolnego zawodu lekarza. W ten sposób będziemy budować drobny kapitał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Chciałabym się dowiedzieć, gdzie jest ten moment, że likwidujemy "szarą strefę". W ogóle państwo o tym nie mówią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Sytuacja, o której mówili pani senator Elżbieta Płonka i pan senator Maciej Świątkowski będzie sytuacją normalną i powszednią.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">W dalszej części jest tak, że skoro godzimy się na oddanie władzy menedżerowi, a nawet uwłaszczyć go na mieniu ruchomym, to tym samym rozwiążemy problem. Będzie następująca sytuacja. Właścicielem mienia ruchomego stanie się nowy organ założycielski. Współdziałające podmioty będą mogły podjąć decyzję o tym, czy dopuszczą do dzierżawy publicznych pomieszczeń.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">To nie wynika z podwójnego finansowania i nie wchodzi w kontrakt. Nie ma takiej sytuacji, że lekarz dostaje dwa razy. Po raz pierwszy udzielają świadczenia w ramach umowy, a po raz drugi od pacjenta. W ten sposób rozwiązane jest to, że lekarz ten może dzierżawić pomieszczenie. Musi płacić podatki, za sprzęt, opłacić personel. Mówimy o specyficznej sytuacji, która nie ma nic wspólnego z tą formułą, o której tutaj mówiliśmy. Tylko i wyłącznie wskazujemy, iż akceptujemy tego typu sytuację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Czy prywatne umowy pomiędzy pacjentem a specjalistą, który zawrze kontrakt ze szpitalem nie będą niszczyły nam tego systemu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Podkreślam, iż ta umowa nie ma nic wspólnego z wykonywaniem zadań przez zakład opieki zdrowotnej. Nie może być to w gestii jednej umowy. Niedozwolone jest to, by lekarz umawiał się z pacjentem na bazie umowy cywilnoprawnej, a później wykonywał to świadczenie na bazie umowy podpisanej z zakładem opieki zdrowotnej, który uzyskał środki z kasy chorych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Moje pytanie jest czysto praktyczne, mamy następującą sytuację. W mieście funkcjonują szpitale specjalistyczne, wielospecjalistyczne. Oba te szpitale zawarły umowę z kasą chorych na zasadzie udzielania usług pacjentom przebywającym u nich w szpitalach.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Proszę mi powiedzieć, jak będą wyglądały rozliczenia pomiędzy jednym a drugim szpitalem, kiedy jeden z nich będzie korzystał z diagnostyki drugiego.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Czy istnieje możliwość zawierania kontraktu z kasą ubezpieczeniową lekarza rodzinnego nie tylko na swój stopień referencji? Chciałbym zwrócić uwagę na jeden fakt. Lekarz rodzinny, który posiada umowę cywilnoprawną z wojewodą, zawierał kontrakty, posiadając środki na dwa stopnie referencji ze wszystkimi, z których usług korzystał.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Czy w takim układzie będzie istniała możliwość, że lekarz rodzinny będzie mógł podpisać kontrakt z kasą ubezpieczeniową na tej zasadzie, że przyjmie 1,5 lub 2 stopnie referencji? W takim momencie powstaje instytucja osoby, która pilnuje interesu kasy chorych. Lekarz rodzinny pilnując swoich finansów równocześnie będzie pilnował finansów kasy chorych. Czy istnieją tego typu możliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselStanislawMasternak">Prosiłbym o jednoznaczną odpowiedź na moje pytanie. Czy ta poprawka umożliwi parcelację szpitala na części? Dyrektor szpitala może mieć córkę, syna, zięcia i może dojść do tego, że rozparceluje szpital. Czy istnieje taka groźba?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Moją od-powiedź rozpocznę od ostatniego pytania. Nie ma możliwości, by szpital został rozparcelowany. Inne przepisy ograniczają to w pewnej części, gdyż musi istnieć zgoda organu założycielskiego, który jest podmiotem, do którego należy budynek i działka. Decyzję tę także podejmuje dyrektor samodzielnego zakładu, by użyczył swój sprzęt. Nie ma możliwości, by bez nadzoru doszło do takiej parcelacji.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Chciałbym odpowiedzieć na pytanie pana posła Seweryna Jurgielańca. Zakłady opieki zdrowotnej będą się musiały rozliczać. Zakład opieki zdrowotnej chcąc wykonać badanie w drugim zakładzie będzie musiał za to zapłacić, gdyż są to dwa niezależne podmioty. Tak naprawdę będzie to zależne od kontraktów zawartych z kasą chorych. Będzie to zależało od tego, czy tego typu koszty zostały uwzględnione w kontrakcie, czy też nie. Może być tak, że zakłady będą chciały się rozliczać pomiędzy sobą w inny sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Dziękuję za wypowiedź. Prosiłbym nie ponawiać tych samych pytań. Do dyskusji zgłosiły się jeszcze dwie osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Przypuszczam, iż pytano pana ministra - jak wygląda odpowiedzialność pacjenta, który zawarł umowę udzielania świadczenia, a mimo to korzysta z indywidualnej praktyki lekarskiej.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Ten temat został już zamknięty, lecz pojawiły się nowe niejasności. Proszę wyjaśnić, na czym polega solidarna odpowiedzialność - zgodnie z Kodeksem cywilnym - zapisana w art. 35 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Proponowałabym wprowadzenie do zapisu "na podstawie umowy cywilnoprawnej", zapis określający z kim ta umowa miałaby być zawarta. Nie ma tu także miejsca na określenie umowy zawartej z lekarzem pacjenta. Rozumiem, iż wprowadzając taki zapis jest to możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Proszę, by pani mecenas Agnieszka Łukasik, która jest tu ze mną, dokładnie wyjaśniła interpretację prawną pojęcia "solidarnego odpowiadania".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaZdrowiaiOpiekiSpolecznejAgnieszkaLukasik">Z orzecznictwa sądowego jasno wynika, że jeżeli jest uwidoczniony sposób udzielania świadczeń zdrowotnych przez lekarza, który pracuje na kontrakcie, to w takiej sytuacji odpowiedzialność kontraktową i deliktową ponosi osoba udzielająca świadczeń zdrowotnych, czyli lekarz. Zakład opieki zdrowotnej ponosi odpowiedzialność za szkody wynikające ze złej organizacji pracy na terenie zakładu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">To orzecznictwo Sądu Najwyższego i te interpretacje prawne przedstawimy panu posłowi na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Jeżeli to możliwe, to proszę o przedstawienie tego całej Komisji, gdyż wszyscy posłowie są zainteresowani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Moje pytanie sformułowałem dość precyzyjnie, a odpowiedź została nakierowana na "solidarność czynną". Mnie interesowała "solidarność bierna" wynikająca z art. 5 Kodeksu cywilnego. W tej odpowiedzi nie mieściło się do zagadnienie. Odsyłam panią do opinii pana prof. Nesterowicza. Tam powinna pani znaleźć to zagadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Pracujemy na podstawie wniosków pana prof. Nes-torowicza. Zaznaczam, że opinie pana profesora, są mocno dyskutowane w środowisku prawnym. Niejednokrotnie jego opinie są poważane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Sądzę, iż sytuacja dojrzała do opinii decyzji Komisji. Zanim przegłosujmy, proszę o wypowiedź przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Moje pytanie dotyczy tego, czy pkt 11 nie należy rozpatrywać łącznie z pkt. 14?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Niestety nie, gdyż jest to ta sama materia, lecz odrębna poprawka. Przechodzimy do głosowania. Kto opowiada się za przyjęciem poprawki nr 11 w brzmieniu zaproponowanym przez Senat?</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PoselMarianGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 10 posłów, 4 było przeciwnych, 2 wstrzymało się od głosu.  Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do poprawki nr 12. W tej poprawce zostaje zniesiona bariera dwóch lat, którą myśmy przyjęli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">To nie jest kwestia zniesienia bariery dwóch lat, gdyż barierę tę utrzymujemy. Jest to wymóg pracy w zawodzie przynajmniej przez okres 2 lat. Chodzi o zapis dotyczący okresu przed podjęciem indywidualnej praktyki.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PoslankaKrystynaHerman">Chciałabym zwrócić uwagę na pewien szczegół, ustawa o zawodzie pielęgniarki i położnej była przyjmowana w 1976 r. Wtedy nie występował problem bezrobocia czy braku zatrudnienia pielęgniarek. Dość często powtarzały się sytuacje, że pielęgniarka przebywająca na urlopie wychowawczym nie mogła powrócić do pracy, gdyż jej miejsce było zajęte lub była redukcja etatów. Pielęgniarka w tym wypadku chciała podjąć indywidualną praktykę. Ten zapis uniemożliwiał jej to.</u>
          <u xml:id="u-80.2" who="#PoslankaKrystynaHerman">Zwracaliśmy się o interpretację prawną tego zapisu i niestety, nie można było tego ominąć. Wykorzystaliśmy moment nowelizacji tej ustawy i znieśliśmy ten zapis. Nie wiem dlaczego w Senacie powrócono do pierwotnego zapisu, który działa na niekorzyść całego środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Z doświadczenia wiemy, że część pielęgniarek dość krótko pracowała w swoim zawodzie. Załóżmy, że bogato wyszła za mąż i mąż chce jej otworzyć prywatną praktykę. To jest może przesada, lecz może być taka możliwość.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Uważamy, że jeżeli pielęgniarka miała przerwę w swojej pracy, to powinna powrócić do zawodu i dopiero po upływie dwóch lat mogłaby otworzyć prywatną praktykę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Podzielam pogląd, iż nie można stawiać takiego wymogu, ponieważ praktykę może otworzyć pielęgniarka, która szukała pracy przez 2-3 miesiące i nie mogła jej znaleźć. Może byłoby celowe określenie czasu przerwy w pracy. Może być też inna sytuacja. Po przejściu na emeryturę pielęgniarka może miesiąc później zdecydować się na otworzenie prywatnej praktyki i w ten sposób jest blokowana.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Jednym z warunków pracy jest prawo do wykonywania pracy pielęgniarki. Po jakim czasie wygasa prawo do wykonywania zawodu? To rozstrzygnięcie na pewno by nam pomogło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzedstawicielkaNaczelnejIzbyPielegniarekiPoloznychKrystynaEjsmont">Rozumiem państwa wątpliwości. Poprawka ta komplikuje sprawę zatrudnienia, lecz powstaje następne obwarowanie, które chciałabym państwu przypomnieć. Pielęgniarka po przerwie 5-letniej jest zobowiązana do zdania bardzo dokładnego egzaminu. Tak więc ona nie może mieć dłuższej przerwy jak 5 lat. To jest ograniczenie.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PrzedstawicielkaNaczelnejIzbyPielegniarekiPoloznychKrystynaEjsmont">Zapis ten niezmiernie komplikuje sytuację, gdyż jeżeli przerwie ona pracę nawet na dwa lata i trzy miesiące, to nie może ona podjąć praktyki. Prosilibyśmy o pozostawienie pierwotnej wersji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselAdamWedrychowicz">Popieram dotychczasowe rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki Senatu nr 12?</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PoselMarianGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedział się 1 poseł, 13 było przeciwnych, 1 wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#PoselMarianGrzonkowski">Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.  Przechodzimy do poprawki nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Poprawka nr 13 zmierza do określenia wyjątku od zasady określonej w art. 25 ust. 6 stanowiącym, że wykorzystanie zawodu pielęgniarki i położnej poza zakładem opieki zdrowotnej, jest wykonywaniem prywatnej praktyki lekarskiej. Wyjątek ten ma się odnosić do czynności pomocniczych, np. współpracy wykonywanej przez pielęgniarki i położne.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Chodzi nam o to, by równocześnie nie funkcjonowały obydwie praktyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">Doszło tutaj do komplikacji, ponieważ art. 25 ust. 6 został zmieniony w toku prac legislacyjnych, na skutek dostosowania ustawy o zawodzie pielęgniarki i położnej do ustawy o zawodzie lekarza w kontekście wykonywania indywidualnych, specjalistycznych, grupowych praktyk. Nie chcieliśmy zmieniać tego zapisu, który pierwotnie brzmiał prawie tak samo. Może to potwierdzić przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#PoslankaKrystynaHerman">W toku prac legislacyjnych zapis ten został sformułowany w ten sposób, że za prowadzenie indywidualnej praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki, uważa się wykonywanie zawodu pielęgniarki i położnej poza zakładem opieki zdrowotnej, na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, z zastosowaniem ust. 1 i 4. Zapis ten oznacza to samo, tylko jest inaczej zapisany.  Proponuję dodać zapis "czynności pomocnicze". To oznaczałoby ograniczenie indywidualnej praktyki pielęgniarki i położnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Poprawka została zgłoszona podczas debaty w Senacie. Rząd podzielił obawę Senatu, iż może zaistnieć taka sytuacja, że na terenie jednej prywatnej praktyki będzie funkcjonowała druga prywatna praktyka. Kwestia była szeroko omawiana i dotyczyła kwestii odpowiedzialności. Nie wiadomo było, kto poniesie odpowiedzialność w układzie funkcjonujących dwóch praktyk.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Za przykład podaliśmy sytuację zaistniałą na terenie województwa lubelskiego. Wojewoda zawarł kontrakty na udzielanie świadczeń zdrowotnych z pielęgniarkami, jednocześnie zawarł kontrakty z lekarzami rodzinnymi, którzy mieli zatrudnione u siebie pielęgniarki. Doszło do takiej sytuacji, że funkcjonujące obok siebie te podmioty nie były w stanie się porozumieć, a także udzielać świadczeń na zasadzie współpracy. Ucierpiał na tym pacjent.</u>
          <u xml:id="u-88.2" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Wynikły tutaj problemy dotyczące podwykonawców. Oznacza to, że lekarz zatrudnia osoby na subkontrakcie. To także nie było dla nas do przyjęcia. Podzieliliśmy uwagi Senatu. Stwierdziliśmy, że powinna być określona odpowiedzialność prawna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">Czy takie ograniczenia mają dotyczyć tylko jednej grupy zawodowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PodsekretarzstanuJanHutzow">Tego typu ograniczenia znajdują się w ustawie o zawodzie lekarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzedstawicielkaNaczelnejIzbyPielegniarekiPoloznychKrystynaEjsmont">Pan minister sugeruje, iż w takiej sytuacji nie wiadomo, kto za to odpowiada. Przypominam, iż posiadamy wiele umów z zakładami opieki zdrowotnej, gdzie prowadzona jest indywidualna praktyka pielęgniarska. Jeżeli chodzi o odpowiedzialność, to nie widzę problemu, gdyż lekarz zawiera umowę z pielęgniarką. Izbie pielęgniarskiej zależy, by była to indywidualna praktyka. Chciałabym, by państwo działało nie tylko w interesie pielęgniarek i położnych. Chcemy mieć nadzór nad prawidłowym zatrudnieniem pielęgniarek. Uważam, że takie działanie służy dobru zawodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PoselAndrzejWojtyla">Nie dziwię się, że doszło do konfliktu, jeżeli tak prowadzono by sprawy. Należy dziwić się wojewodzie, że dopuścił do takiej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#PoselAndrzejWojtyla">Sądzę, iż problem dotyczy tego, że za udzielone usługi medyczne ktoś odpowiadał. Nie wyobrażam sobie tego, by prowadząc praktykę lekarską nie będę mógł wyegzekwować odpowiedzialności od pielęgniarki, która będzie prowadziła prywatną praktykę, gdy np. złamie podpisaną wcześniej ze mną umowę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PoselAdamWedrychowicz">Stanę po stronie pielęgniarek, gdyż u nas jest sytuacja, w której  zawód ten jest zdominowany przez lekarzy i są one niesamodzielne. Nie wprowadzałbym tutaj tych zapisów. Jestem przeciwny temu zapisowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za poprawką nr 13?</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PoselMarianGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 7 posłów, 7 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-94.2" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do poprawki nr 14. Poprawka ta jest analogiczna do poprawki nr 11 i nie wymaga dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-94.3" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do głosowania. Kto opowiada się za przyjęciem poprawki nr 14?</u>
          <u xml:id="u-94.4" who="#PoselMarianGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 11 posłów, głosów przeciwnych nie było, 2 wstrzymało się od głosu. Przechodzimy do poprawki nr 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#SenatorMaciejSwiatkowski">Poprawka nr 15 likwiduje błąd polegający na niewłaściwym odesłaniu. Jest to błąd czysto legislacyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Przechodzimy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 15? Nie widzę. Poprawka została przyjęta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#PoselMarianGrzonkowski">Poprawka nr 16 jest także czysto legislacyjna. Przechodzimy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 16? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-96.2" who="#PoselMarianGrzonkowski">Zamykam dyskusję nad poprawkami Senatu. Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję pana posła Andrzeja Wojtyłę. Czy ktoś jest przeciwny? Nie widzę, uważam, iż propozycja została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Proszę, by nakazał pan wykreślenie ze sprawozdania wyrazów wypowiedzianych przez pana "posłowie, którzy wstrzymują się od głosu, nie wiedzą jak mają głosować".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselMarianGrzonkowski">Oświadczym, iż nic takiego nie powiedziałem. Dziękuję wszystkim za przybycie na posiedzenie.  Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>