text_structure.xml 27.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie odpowiedzi rządu na trzy dezyderaty, które skierowaliśmy po posiedzeniach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Dezyderat nr 2 skierowany był do prezesa Rady Ministrów i dotyczył podróży służbowych samolotami. Komisja wystąpiła o to, aby podróże służbowe, finansowane z budżetu państwa, odbywały się przede wszystkim rejsami naszego narodowego przewoźnika - PLL LOT, a nie rejsami innych przewoźni-ków.W imieniu rządu na ten dezyderat, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, odpowiedział pan minister Longin Komołowski, który między innymi stwierdza, że "w obecnym układzie stosunków gospodarczych i społecznych ścisłe wykonanie wniosku Komisji nie jest możliwe" i powołuje się tu na regulacje prawne, kończąc to stwierdzeniem:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">"...Minister - członek Rady Ministrów, szef Kancelarii prezesa Rady Ministrów zwróci się do ministrów, kierowników urzędów centralnych oraz wojewodów w sprawie dyscy-plinowania wydatków budżetowych dotyczących zagranicznych podróży służbowych, zalecając przy tym preferowanie przewoźnika krajowego, o ile nie przemawiają przeciwko temu względy ekonomiczne". Dotyczy to przede wszystkim tego, że PLL LOT nie jest najtańszym przewoźnikiem, a po drugie, często nie ma takich połączeń, na jakie opiewają delegacje zagraniczne.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Czy Komisja przyjmuje do wiadomości wyjaśnienie ministra Longina Komołowskiego w tej sprawie, czy też występujemy o dodatkowe informacje? Osobiście, po przeanalizowaniu, uważam, że należałoby tę odpowiedź przyjąć, bowiem jest racjonalna. Natomiast w dalszych pracach Komisji należałoby monitorować, jak to jest z tymi wyjazdami zagranicznymi - czy ministrowie i wojewodowie i pracownicy sektora budżetowego omijają LOT, czy też nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselEdwardManiura">Miałbym w tej sprawie propozycję, aby po całym roku budżetowym poprosić o takie sprawozdanie. Wtedy można by stwierdzić, jaki odsetek tych wyjazdów jest realizowany przez zagranicznych przewoźników. Jeżeli byłby to niewielki procent - to sprawa byłaby zamknięta i już do niej nie powracalibyśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Rozumiem, że jest to propozycja w ramach monitoringu. Natomiast w sprawie odpowiedzi na dezyderat nie ma uwag, wobec czego uważam, iż odpowiedź na dezyderat nr 2 została przez Komisję przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Przechodzimy teraz do odpowiedzi na dezyderat nr 3. Przypomnę, że dotyczył on sugestii Komisji, aby rząd dokończył szybko pracę nad programem "Odra 2006" ze szczególnym uwzględnieniem przywrócenia zdolności żeglugowych na Odrze od Kanału Gliwickiego do ujścia Odry oraz opracowania programu wsparcia dla armatorów żeglugi śródlądowej. Tekst dezyderatu został skierowany do pana ministra transportu i gospodarki morskiej Eugeniusza Morawskiego, w którego imieniu od-powiedź podpisał sekretarz stanu Krzysztof Tchórzewski. Czy są jakieś uwagi odnośnie do nadesłanej odpowiedzi, która - moim zdaniem - jest w duchu naszego dezyderatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefBlaszczyk">W odpowiedzi mówi się o Odrze dopiero od Kanału Gliwickiego do ujścia, a co z odcinkiem od granicy do Kanału Gliwickiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">W dezyderacie zwracaliśmy się z wnioskiem o zwrócenie uwagi na przywrócenie zdolności żeglugowych na Odrze właśnie od Kanału Gliwickiego do ujścia Odry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJozefBlaszczyk">Ale ja pytam nie odnośnie do dezyderatu, tylko w ogóle w kontekście problemu i programu "Odra 2006".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">To jest zupełnie inna sprawa. W tej chwili mówimy tylko o odpowiedzi rządu na nasz dezyderat. Czy w związku z tym są jakieś zastrzeżenia?  Nie widzę, wobec tego odpowiedź na dezyderat nr 3 została przez Komisję przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Przechodzimy do następnego punktu, dotyczącego odpowiedzi rządu na dezyderat nr 4, który porusza problemy rybołówstwa dalekomorskiego, w kontekście przekazania tego sektora spod kompetencji ministra transportu i gospodarki morskiej pod kompetencje ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">W imieniu rządu na dezyderat odpowiedział pan minister Eugeniusz Morawski. Stanowisko rządu zaprezentowane w tej odpowiedzi wskazuje na to, że rząd zgadza się z sugestią Komisji na temat przekazania tego sektora gospodarki do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, bowiem jest to rozwiązanie typowe dla państw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Czy są jakieś uwagi do odpowiedzi na dezyderat nr 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Szkoda, że na dzisiejsze posiedzenie nie zaprosiliśmy reprezentanta rządu, bowiem odpowiedź na ten dezyderat rodzi kilka pytań. Pierwsze dotyczy terminu przekazania spraw i zagadnień związanych z rybołówstwem bałtyckim i dalekomorskim. O ile dobrze pamiętam, na jednym z naszych posiedzeń pan minister Luks twierdził, że będzie to 1 września - w odpowiedzi mamy termin styczniowy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Po drugie chciałam zapytać, czy prawdą jest, iż fakt, że nie ma departamentu ry-bołówstwa, spowodował, że Unia Europejska nie podjęła rozmów z nami na temat unifikacji naszych działań w zakresie rybołówstwa? I czy w związku z tym to rybołówstwo w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej będzie funkcjonowało opierając się na departamencie rybołówstwa, a więc wyodrębnionej jednostce, i będzie szansa na pozytywne rozmowy z Unią. W odpowiedzi na dezyderat - niestety - nic na ten temat nie ma.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Ostatni akapit odpowiedzi wydaje mi się tylko pobożnym życzeniem - w dodatku nie wiem czyim - bo chciałabym wiedzieć, co rząd rozumie przez "pilne przekształcenia własnościowe w sektorze przedsiębiorstw zajmujących się rybołówstwem". Przecież rybołówstwo bałtyckie jest sprywatyzowane w 100% - i tu już nie ma mowy o żadnych innych przekształceniach. Chyba, że ci właściciele prywatni będą tworzyć spółdzielnie. Natomiast rybołówstwo dalekomorskie jest w takim stanie, że w tej chwili przekształcenia własnościowe są i nierealne, i niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Stwierdzam też z wielkim niepokojem, iż dopłaty do licencji połowowych w wysokości 3,75 mln zł to jest - w stosunku do 10 mln zł sprzed 2 lat - bardzo znacznie obniżona kwota. Myśmy przecież na posiedzeniu Komisji otrzymali wyliczenie armatorów, ile będzie kosztować likwidacja tych przedsiębiorstw. Wydaje mi się, że powinniśmy na ten temat przeprowadzić bardzo pogłębioną debatę, bo samo stwierdzenie tej wysokości dopłaty spowoduje dalsze straty tych przedsiębiorstw, a co za tym idzie i ich upadłość.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Wielokrotnie mieliśmy zapewnienia, iż rząd stara się o alternatywne łowiska: Korea, Argentyna, Wietnam itd. Przypominam sobie wypowiedź pana ministra Luksa -także nasze wewnętrzne ustalenia to potwierdziły - że żadne z tych łowisk nie ma tego rodzaju ryby, który zapewniły by rentowność tym przedsiębiorstwom. Chodzi tu głównie o tak zwane białe ryby typu mintaj. Ani Korea, ani Argentyna, ani Wietnam tego rodzaju łowisk nie posiadają. W tej sprawie zresztą złożyliśmy interpelację i jeśli otrzymamy odpowiedź - przekażę ją panu przewodniczącemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Rzeczywiście, wszystkie te sprawy, o których mówiła pani posłanka, są bardzo istotne. My rozpatrujemy dzisiaj tylko odpowiedź na zadane sugestie w dezyderacie. Oczywiście kwota dotacji dla przedsiębiorstw na rok 1999 będzie przedmiotem dyskusji nad budżetem państwa. My przyjmujemy tylko sygnał, że będzie to kwota zbyt niska. Natomiast rozpatrywanie odpowiedzi na dezyderat w kontekście kwoty, która będzie zawarta w budżecie w roku 1999, w dniu dzisiejszym nie ma sensu - bo jeszcze nie ma budżetu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Zawarty w naszym dezyderacie postulat, aby rząd podjął natychmiast działania zmierzające do powstrzymania upadłości trzech armatorów: Dalmoru, Gryfu i Odry - w odpowiedzi jest potraktowany ogólnikowo. Nie przedstawiono żadnego programu, który mógłby tym przedsiębiorstwom pomóc w kontekście restrukturyzacji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">W związku z tym mam pytanie - czy Komisja uważa odpowiedź na dezyderat, na tym etapie, za wystarczającą i przeniesie tematy również tych trzech przedsiębiorstw połowów dalekomorskich i ich kondycji finansowej na okres dyskusji nad budżetem państwa - czy też uważamy, że ta odpowiedź jest niewystarczająca, ponieważ nie zawiera, między innymi, odpowiedzi na to: co dalej z Dalmorem, Gryfem i Odrą z wyjątkiem sugestii - jaka będzie dopłata do licencji połowowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselSewerynKaczmarek">Chciałem poprzeć to, o czym przed chwilą mówiła pani posłanka, a więc poprosić o uzupełnienie odpowiedzi na dezyderat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Czy są jeszcze inne uwagi? Nie widzę, wobec tego rozumiem, że wolą Komisji jest, abyśmy odpowiedź na dezyderat nr 4 uznali za niewystarczającą i poprosili o uzupełnienie. Pani posłanka Piela-Mielczarek przygotuje na piśmie zastrzeżenia i wystosujemy w tej sprawie pismo do pana ministra transportu i gospodarki morskiej, który odpowiadał na dezyderat w imieniu rządu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Zgłoszono również prośbę, aby rozważyć dzisiaj propozycję dezyderatu, który skierowalibyśmy do kolejnego adresata. Podkomisja transportu taki tekst przygotowała. Proszę pana posła Maniurę o zreferowanie sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselEdwardManiura">Jak państwo pamiętacie, kwietniowe posiedzenie Komisji Transportu i Łączności było poświęcone bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Minęło parę miesięcy i postanowiliśmy podczas prac podkomisji przygotować tekst ewentualnego dezyderatu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselEdwardManiura">Są dwa główne powody, które sprawiają, że jest tak niebezpiecznie na polskich drogach: nietrzeźwość kierowców i notoryczne łamanie przepisów Kodeksu drogowego, szczególnie dotyczących szybkości. To jest przyczyną 80% wypadków.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselEdwardManiura">Bardzo pomocne było spotkanie z przewodniczącym Komisji Transportu poprzedniej kadencji Bundestagu, którego zapytałem, co Niemcy zrobili, iż na przestrzeni 10 lat, pomimo olbrzymiego rozwoju motoryzacji, ilość wypadków śmiertelnych została ograniczona z 20 tys. do około 7 tys. Odpowiedź była bardzo wyczerpująca i właśnie na jej bazie opiera się konstrukcja tego dezyderatu, z ukierunkowaniem na te dwa aspekty powodujące największe straty, zarówno w ludziach, jak i w sferze materialnej.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselEdwardManiura">Przytoczę teraz tekst proponowanego dezyderatu, który na następnym posiedzeniu Komisji, już po przeanalizowaniu treści oraz naniesieniu ewentualnych poprawek, można by przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselEdwardManiura">"Komisja Transportu i Łączności postuluje do Rządu o podjęcie radykalnych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselEdwardManiura">Zdaniem Komisji cel ten może być osiągnięty przez:</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PoselEdwardManiura">1/ prowadzenie zmian w Prawie o ruchu drogowym polegającym na:</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PoselEdwardManiura">- ograniczeniu prędkości na obszarach miejskich /strefach miejskich/ do 50 km/h /art. 20 pkt 1/,</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PoselEdwardManiura">2/ Radykalne działania w zakresie karania kierowców za przekroczenie prędkości /o 20% w górę/,</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PoselEdwardManiura">- powiązanie wyżej wymienionych mandatów z systemem ubezpieczeń komunikacyjnych - zwiększenie składki OC i AC,</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PoselEdwardManiura">- okresowe zabieranie praw jazdy,</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PoselEdwardManiura">- obowiązkowe doszkalanie kierowców łamiących wyżej wymienione przepisy,</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#PoselEdwardManiura">- wydawanie okresowych praw jazdy dla początkujących kierowców /związanych z jazdą z opiekunem/.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#PoselEdwardManiura">3/ Bezwzględna walka z nietrzeźwymi kierowcami - surowe sankcje za jazdę w stanie nietrzeźwym,</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#PoselEdwardManiura">- odbieranie praw jazdy na okresy od 1 roku /pierwszy raz/,</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#PoselEdwardManiura">- drugi raz dożywotnio,</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#PoselEdwardManiura">- spowodowanie wypadku w stanie nie-trzeźwym - wzrost składki ubezpieczeniowej /o 100 lub 200%/,</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#PoselEdwardManiura">- powszechny tryb doraźny w wyżej wymienionych wykroczeniach,</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#PoselEdwardManiura">4/ Poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów:</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#PoselEdwardManiura">- wprowadzenie elementów odblaskowych ubraniowych /obowiązkowych/ dla rowerzystów,</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#PoselEdwardManiura">- wprowadzenie elementów odblaskowych ubraniowych - dzieci /szkoła/,</u>
          <u xml:id="u-12.21" who="#PoselEdwardManiura">- opracowanie i wdrażanie krajowego systemu dróg i ścieżek rowerowych,</u>
          <u xml:id="u-12.22" who="#PoselEdwardManiura">5/ Szeroka promocja medialna bezpieczeństwa ruchu drogowego:</u>
          <u xml:id="u-12.23" who="#PoselEdwardManiura">- bilboardy /np. skutki jazdy po pijanemu czy nadmierna prędkość/,</u>
          <u xml:id="u-12.24" who="#PoselEdwardManiura">- reklamówki w czasie najlepszej oglądalności /TV publiczna/,</u>
          <u xml:id="u-12.25" who="#PoselEdwardManiura">6/ Działania zmierzające do poprawy stanu bezpieczeństwa na polskich drogach:</u>
          <u xml:id="u-12.26" who="#PoselEdwardManiura">- zwiększenie liczby tzw. bezpiecznych przejść dla pieszych,</u>
          <u xml:id="u-12.27" who="#PoselEdwardManiura">- budowa na niebezpiecznych odcinkach dróg barier energochłonnych /również betonowych/,</u>
          <u xml:id="u-12.28" who="#PoselEdwardManiura">- szersze stosowanie elementów odblaskowych oznakowania poziomego dróg,</u>
          <u xml:id="u-12.29" who="#PoselEdwardManiura">7/ Wzmocnić kontrolę wojewodów stacji kontroli pojazdów /zgodnie z art. 84 ustawy - Prawo o ruchu drogowym/.</u>
          <u xml:id="u-12.30" who="#PoselEdwardManiura">Ponadto Komisja apeluje do Rządu o coroczne, znaczne zwiększenie nakładów na polskie drogownictwo".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Jest to bardzo szeroki wachlarz spraw, wymagający gruntownych zmian w kodeksie drogowym, w ustawie o finansowaniu dróg publicznych itd. Moim zdaniem, to się na dezyderat nie nadaje, bowiem dotyczy zbyt szerokiego zakresu zagadnień: od bezpieczeństwa ruchu drogowego aż po finansowanie, od zmiany kodeksu drogowego aż po zmiany Kodeksu wykroczeń. Wiele z tych spraw leży w gestii różnych organów. Poza tym na przykład nadzór wojewodów nad stacjami został w kodeksie bardzo rygorystycznie zapisany, sposób szkolenia kierowców - również.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Gorzej natomiast jest z realizacją, bo przypomnę państwu, że to właśnie rząd wstrzymał realizację tych punktów kodeksu drogowego z uwagi na brak nakładów i możliwości finansowania. Tak więc niektóre elementy tego kodeksu drogowego wejdą w życie dopiero w połowie przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Problem ograniczenia prędkości do 50 km/h - był bardzo burzliwie omawiany przy kodeksie drogowym. Parlament, mimo propozycji Komisji i rządu, aby było to 50 km/h, przeforsował 60 km/h. Dzisiaj myślę, że sytuacja powtórzyłaby się. Nie mówiąc o tym, że jest to zmiana kodeksu drogowego.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Ścieżki i drogi rowerowe - dzisiaj jest to wyłącznie gestia samorządu lokalnego, tak więc nie możemy z tym wystąpić do rządu.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Odbieranie prawa jazdy - to jest, z punktu widzenia społecznego, szalenie drażliwy problem. Rozważaliśmy to przy kodeksie drogowym. Jedyne, w czym się udało uzyskać akceptację to jest to, że tzw. młodzi kierowcy mogą mieć, po uzyskaniu 21 punktów, cofnięte prawo jazdy i powtórnie muszą go zdobyć - i to jest w kodeksie drogowym zapisane.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Natomiast sprawa: czy można zabierać prawo jazdy czasowo czy na stałe - to nam spowoduje sytuację prawną bardzo nietypową, bowiem za jazdę w ogóle bez prawa jazdy jest kara o wiele niższa niż odbieranie prawa jazdy. I może być tak, że ktoś, komu zabierze się prawo jazdy, będzie jeździł i dopóki nie spowoduje wypadku - jest to tylko wykroczenie. A więc trzeba by zmienić Kodeks karny, żeby potraktować to jako przestępstwo.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Tak więc reasumując - trzeba to wszystko spokojnie przeanalizować. Osobiście uważam, że najważniejsza w tym jest intencja, abyśmy zadziałali w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powinniśmy temu problemowi poświęcić osobne posiedzenie Komisji i dopiero potem, kiedy będziemy mieli pełną inwentaryzację jakby barier i możliwości, jakie są dzisiaj do sfinansowania w obszarze bądź to doraźnych działań rządu, bądź poprawy prawa typu kodeks drogowy czy Kodeks wykroczeń - moglibyśmy taki dezyderat sformułować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselSewerynKaczmarek">Uważam, że wszystkie przedstawione przez pana posła Edwarda Maniurę argumentacje są znane i kwestia jest tylko w respektowaniu tego, co jest zapisane. Przecież w naszym kraju jest największa ilość patroli policyjnych, które kontrolują szybkość pojazdów. Tu problem tkwi w innej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselSewerynKaczmarek">Pan poseł powiedział, że w Niemczech stan bezpieczeństwa poprawił się prawie trzykrotnie, Tak, ale 80% samochodów, które tam jeżdżą - to są samochody bezpieczne, a ratownictwo techniczne - na najwyższym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselSewerynKaczmarek">Proszę państwa, na przykładzie swojego miasta mogę powiedzieć, że jedna nieprzemyślana zmiana skrzyżowania - spowodowała 13 wypadków, w tym 4 śmiertelne! O tym się nie mówi.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselSewerynKaczmarek">Kwestia dróg - od 1 stycznia mamy nowe województwa. Wszyscy będą dojeżdżali tylko do 16 województw. Ja np. będę dojeżdżał z Ostrowa Wlkp. do Poznania. Już teraz nie można dojechać - a co będzie potem?</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselSewerynKaczmarek">Program budowy dróg ekspresowych - to jest podstawowa sprawa! Musimy zapewnić ludziom normalne warunki jazdy. Następna sprawa - drogami jeżdżą kawalkady zdezelowanych samochodów. Uważam, że program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego należy w znacznym stopniu uzależnić od tego, jaki będzie program naszego resortu w kierunku poprawy programu rozbudowy dróg.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PoselSewerynKaczmarek">Chciałbym bardzo, aby na naszym następnym posiedzeniu pojawił się temat budowy autostrad. Ostatnio ukazał się bardzo ciekawy artykuł dotyczący autostrady A-2, który podważa wiarygodność naszego ministerstwa. Chciałbym uzyskać informacje na ten temat. Poza tym, dobrze by było, abyśmy na następnym posiedzeniu mieli założenia projektu budżetu odnośnie do resortu transportu.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PoselSewerynKaczmarek">Pan minister powiedział, że do końca września będzie gotowy projekt restrukturyzacji PKP. Utworzono 480 dyrekcji - ci ludzie nie wiedzą, co mają robić. Bez tego projektu - na PKP jest paraliż.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PoselSewerynKaczmarek">Chciałbym też, aby pan minister lub ktoś w jego imieniu odpowiedział - czy strajk maszynistów był legalny, czy nie i jaka jest decyzja sądu.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PoselSewerynKaczmarek">I jeszcze jedna sprawa - ludzie pytają, co się dzieje z przewodniczącym naszej Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Pan minister nie odpowie panu, jaka jest decyzja sądu. Sądy są niezawisłe.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Natomiast jeśli chodzi o pana posła Józefa Dąbrowskiego - jest na zwolnieniu lekarskim. Jeżeli są jakieś uwagi odnośnie do pracy kierownictwa Komisji - chętnie je przekażę na posiedzeniu prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Jeśli chodzi o autostrady - my nie możemy jako komisja sejmowa powoływać się na artykuł opublikowany w gazecie. Każdy ma prawo pisać, co chce. Natomiast my musimy rozliczać instytucje typu: ministerstwa, agencje budowy autostrad - z realizacji określonych programów, które zostały przyjęte, zatwierdzone i są na nie pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Mieliśmy spotkanie na temat budowy autostrad. Zostały tam pewne rzeczy powiedziane. Jest nowe kierownictwo i jeżeli istnieje potrzeba - to oczywiście możemy zwołać posiedzenie Komisji na temat: jak przebiega budowa autostrad, ale pod warunkiem, że wypracujemy pewne tezy programowe, po co tę Komisję zwoływać.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Natomiast jeśli chodzi o sprawy budżetowe, to oczywiście nie ma jeszcze budżetu państwa. Jak budżet państwa zostanie skierowany do Sejmu - będzie tam również część dotycząca ministra transportu, część dotycząca ministra łączności i wtedy będziemy te zapisy dotyczące środków i zadań analizować na posiedzeniu Komisji. Natomiast dzisiaj trudno żądać od ministra transportu podania, jaki ma budżet, skoro rząd jeszcze tego nie skierował do parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Jeśli chodzi o PKP -  też nic nie możemy zrobić, dopóki rząd nie przyjmie ustawy - o prywatyzacji i komercjalizacji PKP, bo nad taką pracuje. Wiadomo tylko, że ta ustawa budzi wielkie kontrowersje, szczególnie wśród związków zawodowych. Wszystkie trzy związki główne, działające w PKP: Związek Maszynistów, "Solidarność" i Pracowników PKP zapowiadają, że jeżeli rząd skieruje taki projekt - będzie strajk generalny w PKP.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Tak więc myślę, że znowu musimy się uzbroić w cierpliwość, bo jako komisja sejmowa nie możemy zastępować rządu w kreowaniu określonych rozwiązań. To jest kwestia rządu. Możemy jedynie zrobić kolejne posiedzenie Komisji na temat, co się dzieje na PKP. A dzieje się źle. Wiadomo, że jest to katastrofa finansowa. Kolej w tym roku przyniesie rekordowe straty.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Niezależnie od tego, jaka będzie ustawa, grozi - praktycznie rzecz biorąc - ponad miliard złotych straty. Nigdy takich strat na kolei nie było. Są tego i obiektywne, i subiektywne przyczyny, ale- powtarzam - trzeba to w kontekście konkretnych tematów rozpatrywać na spokojnie.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Natomiast jeśli chodzi o działalność czy to Agencji Budowy Autostrad, czy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych, czy też samego  ministerstwa - mamy prawo zwoływać posiedzenia Komisji, mamy prawo żądać materiałów - tylko prosiłbym, szczególnie młodych posłów, żeby nie entuzjazmować się jakimiś enuncjacjami prasowymi na tę samą sprawę. Dobrze jest, że opinia publiczna jest zasypywana z różnych stron różnymi informacjami i ocenami, ale my musimy w tym wszystkim zachować spokój i zdrowy rozsądek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselPiotrLewandowski">Chciałbym wrócić do projektu dezyderatu przed-stawionego przez pana posła Edwarda Maniurę i wyciągnąć z tego taki oto wniosek, że warto poświęcić najbliższe posiedzenie Komisji właśnie sprawom bezpieczeństwa na drogach. Uważam, że termin październikowego spotkania byłby tu jak najbardziej zasadny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Oczywiście, sprawa jest bardzo ważna, ale w październiku Komisję będziemy zwoływać dopiero pod koniec miesiąca, po dwudziestym. Wcześniej są wybory, 13. posiedzenie Sejmu, na którym zwołamy Komisję, aby rozpatrzyć pilny rządowy projekt zmiany ustawy o łączności. Jak państwo pamiętacie, odrzuciliśmy poprzedni projekt. Obecnie rząd przysłał nowy, gdzie jest w zasadzie tylko zmiana art. 16 dotycząca połączeń międzynarodowych, natomiast wypadła cała sekwencja związana z podziałem akcji pracowniczych. To będzie chyba oddzielny projekt.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Po 21 października mamy zaplanowane wyjazdowe posiedzenie w sprawach morskich. Rząd zapowiedział, że projekt budżetu wprowadzi do Sejmu pod koniec października. Tak więc w zależności od tego poprowadzimy to spotkanie. Natomiast w listopadzie będziemy musieli - jako Komisja -  rozpatrzyć projekt budżetu ministra transportu i ministra łączności.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Tak więc przyjmuję sugestię, że robimy jeszcze w tym półroczu posiedzenie na temat bezpieczeństwa drogowego, na bazie m.in. uwag pana posła Edwarda Maniury, natomiast, kiedy dokładnie to będzie - nie mogę w tej chwili odpowiedzieć. Termin ustali prezydium Komisji w zależności od tego, jakie zadania Komisja musi zrealizować w planie pracy i z tego, co nam Prezydium Sejmu skieruje w formie ustaw do przedyskutowania na posiedzeniu Komisji. To wszystko.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Jeśli nie ma innych spraw, zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>