text_structure.xml 36.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Integracji Europejskiej i Komisji Spraw Zagranicznych. Temat stanu przygotowań do pierwszych sesji negocjacji z Unią Europejską był przedmiotem zainteresowania obu naszych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Posłowie otrzymali materiały, w tym stanowiska negocjacyjne w siedmiu dziedzinach. Dokumenty te mają charakter poufny. Chciałbym prosić prasę, aby to uszanowała. Jeżeli w trakcie debaty pytania posłów będą wymagały poufnych odpowiedzi, to zarządzimy zamknięty charakter posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Pojawiła się pewna trudność, mianowicie zorganizowanie dzisiejszego posiedzenia zbiegło się w czasie ze zmianą terminu przyjazdu pana kanclerza Helmuta Kohla. Chcielibyśmy razem z panem przewodniczącym Czesławem Bieleckim zaproponować państwu, żebyśmy dzisiaj odbyli pierwszą część posiedzenia do godz. 12, natomiast drugą część spotkania odbylibyśmy jutro o godz. 17 w sali nr 14. Jutro przeprowadzilibyśmy dyskusję po wysłuchaniu dzisiejszego wystąpienia pana ministra Jana Kułakowskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Czy jest zgoda Komisji na taki sposób procedowania? Nie ma sprzeciwu. Uważam propozycję za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Witam przedstawicieli rządu z głównym negocjatorem panem ministrem Janem Kuła-kowskim i członków zespołu negocjacyjnego, panów sekretarzy stanu i wiceministrów wszystkich resortów reprezentowanych w zespole. Bardzo proszę pana ministra Jana Kułakowskiego o przedstawienie informacji rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Przede wszystkim pragnę podziękować za zaproszenie na wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Integracji Europejskiej. Chciałbym poinformować państwa, że wraz ze mną są obecni członkowie zespołu negocjacyjnego odpowiedzialni za przygotowanie do negocjacji w pierwszych siedmiu obszarach negocjacyjnych. Poprosiłem panów ministrów o uczestniczenie w dzisiejszym posiedzeniu, żeby móc bardziej wyczerpująco odpowiadać na pytania państwa posłów, a jednocześnie podkreślić, że pracujemy jako zespół. Cieszę się, że mam okazję przedstawić państwu aktualny stan przygotowań do pierwszych sesji negocjacji z Unią Europejską w dziedzinach, w których screening został zakończony. "Screening" to angielski zwrot, który oznacza przegląd polskiego ustawodawstwa pod kątem jego zgodności z ustawodawstwem wspólnotowym. Chodzi o dziedziny, w których screening został pomyślnie zakończony.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Fakt, iż dziś spotykamy się z obiema komisjami sejmowymi, które zajmują się kwestiami integracji Polski z Unią Europejską, wskazuje na znaczenie, jakie przywiązuje parlament do pomyślnego i mądrego przeprowadzenia negocjacji mających doprowadzić nas do członkostwa w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Jestem przekonany, że od zaangażowania państwa posłów w proces integracji i negocjacji będzie w znacznej mierze zależeć to, jakie okaże się nasze członkostwo. Jest to sprawa najwyższej wagi z punktu widzenia polskiej racji stanu. Członkostwo w Unii Europejskiej będzie bowiem ostatnim etapem na drodze likwidacji pojałtańskiego podziału Europy. Pozwoli to zarazem Polsce na uzyskanie właściwego jej miejsca na politycznej i gospodarczej mapie Europy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Należę do tych, którzy starali się przyczynić do odzyskania przez Polskę suwerenności. Dziś wszyscy musimy dążyć do tego, by nasza ojczyzna została uznana przez pozostałe państwa i narody Europy za równorzędnego partnera. Warunki naszego członkostwa musimy negocjować w sposób rozważny i skuteczny. Trzeba przy tym brać pod uwagę zarówno spodziewane korzyści w postaci poprawy konkurencyjności naszej gospodarki, poprawy poziomu życia obywateli i poprawy bezpieczeństwa publicznego, jak i możliwości implementacji przyjętych zobowiązań i ich skutków społecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Tylko w ten sposób uda nam się zrealizować żywotne interesy polityczne i gospodarcze kraju oraz zapewnić korzystne warunki do rozwoju społeczeństwa polskiego w długim okresie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Chciałbym teraz przedstawić państwu proces negocjacyjny i jego dotychczasowe wyniki oraz omówić pokrótce zawartość stanowisk negocjacyjnych, które przedstawiliśmy stronie unijnej. Materiały w tej sprawie łącznie ze stanowiskami negocjacyjnymi mającymi status poufny otrzymali państwo przed dzisiejszym posiedzeniem.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Negocjacje o członkostwo Polski w Unii Europejskiej rozpoczęliśmy w dniu 31 marca br. Równocześnie z nami do negocjacji przystąpiło 5 państw: Czechy, Estonia, Słowenia, Węgry i Cypr. W procesie poszerzenia Unii Europejskiej bierze również udział jeszcze 5 innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej, ale tylko z pierwszą szóstką zostaną w dniu 10 listopada br. rozpoczęte właściwe negocjacje o członkostwo.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Pierwszym, wstępnym etapem jest screening, to znaczy przegląd prawodawstwa polskiego pod kątem jego zgodności z dorobkiem prawnym Unii Europejskiej zwanym acquis communautaire. Do dnia dzisiejszego odbyło się 17 rund screeningowych, których harmonogram otrzymali państwo w materiałach. Przegląd prawa łącznie z przyjęciem przez Komisję Europejską uzgodnionego z nami raportu ze screeningu zakończył się w 12 dziedzinach. Termin zakończenia całego procesu screeningu przewidziany jest na 1 lipca przyszłego roku.  Trzeba pamiętać, że przegląd prawa w obszarach bardziej skomplikowanych dopiero się rozpoczyna. Chcielibyśmy, żeby screening się nie przedłużył, nawet mimo to, że kolejne obszary będą bardzo złożone. Pozwoli to na utrzymanie tempa negocjacji.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Po zakończeniu screeningu w każdym obszarze kraje kandydujące przygotowują dokument zwany stanowiskiem negocjacyjnym, w języku angielskim position paper. Jest to deklaracja rządu w sprawie stanu dostosowań prawnych i instytucjonalnych w danej dziedzinie negocjacyjnej oraz działań, które rząd zamierza podjąć w celu doprowadzenia do zgodności prawa krajowego z acquis communautaire do czasu wejścia do Unii.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">To właśnie w tym dokumencie formułowane są postulaty dotyczące czasowych odstępstw od acquis communautaire, które dany kraj uważa za niezbędne ze względu na swoje interesy polityczne i gospodarcze. Rozwiązania takie mogą mieć jednak charakter wyłącznie przejściowy i muszą być dobrze uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Zespół negocjacyjny pod moim kierownictwem już w końcu czerwca podjął prace nad przygotowaniem stanowisk negocjacyjnych w obszarach, w których screening się zakończył. Dotyczyło to siedmiu dziedzin: nauki i badań, telekomunikacji i technologii informacyjnych, kształcenia i edukacji, kultury i polityki audiowizualnej, polityki przemysłowej, małych i średnich przedsiębiorstw, wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Podobne prace nad przygotowaniem stanowisk negocjacyjnych prowadziły zespoły negocjacyjne pozostałych krajów kandydujących. Na spotkaniu głównych negocjatorów w Lubljanie w dniu 13 lipca br. uzgodniliśmy, że skoordynujemy złożenie dokumentów stronie unijnej w co najmniej siedmiu obszarach negocjacyjnych. Liczba dziedzin była zgodna z sugestiami Komisji Europejskiej i wynikała z faktu, że zważywszy na różne tempo screeningu dla poszczególnych krajów, przegląd prawa zakończył się dla wszystkich państw w tych siedmiu dziedzinach.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Opracowane przez nasz zespół negocjacyjny stanowiska negocjacyjne zostały przekazane zgodnie z przyjętą procedurą prezesowi Rady Ministrów i przedstawione do akceptacji Radzie Ministrów, która przyjęła je w dniu 27 sierpnia br. Polska jako pierwszy kraj przekazała stanowiska negocjacyjne w siedmiu obszarach prezydencji austriackiej w dniu 1 września. Pozostałe kraje kandydujące przedstawiły swoje dokumenty do dnia 15 września z tym, że Węgry przekazały stanowiska w 11 obszarach, a Estonia w 12.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Komisja Europejska zdecydowała się jednak rozpatrywać jedynie 7 stanowisk negocjacyjnych. Jaka jest zawartość tych stanowisk? Podstawą stanowisk jest przyjęta przez kierownictwo polityczne negocjacji i potwierdzona przez Radę Ministrów data gotowości Polski do członkostwa w Unii Europejskiej określona na koniec 2002 r.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">W stosunku do tej daty deklarujemy, które kryteria zawarte w acquis communautaire wypełnimy w całości, a w stosunku do których będziemy żądać okresów przejściowych. Większość zagadnień, których dotyczy pierwszych siedem stanowisk negocjacyjnych, nie stwarza problemów negocjacyjnych. Będą jedynie wymagały przeprowadzenia odpowiednich zmian legislacyjnych i wdrożenia rozwiązań instytucjonalnych do końca roku 2002.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Działania te w dużej mierze zostały już podjęte i są wynikiem dotychczasowych zobowiązań w stosunku do Unii Europejskiej bądź też stanowią element procesu transformacji ustrojowej, który Polska przechodzi od 1989 r. Będą one jednak równocześnie wymagały mobilizacji i pracy parlamentu oraz całej administracji państwowej. Jedynie w obszarze telekomunikacji i technologii informacyjnych zgłosiliśmy postulat okresu przejściowego. Odnosi się on do dostępu operatorów telefonii komórkowej do pewnych częstotliwości zajmowanych obecnie przez wojsko.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Sprawa ta jest częścią szerszego problemu związanego z dostosowaniem polskich wymogów wojskowych do standardów NATO i powinna być rozwiązana kompleksowo. Mamy jeszcze nadzieję, że uda nam się od okresów przejściowych częściowo bądź całkowicie odstąpić. W ramach rządu prowadzimy na ten temat intesywne rozmowy.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Chciałbym podkreślić pozytywną reakcję, z jaką spotkały się nasze stanowiska negocjacyjne Komisji Europejskiej. Jak zawsze w takich przypadkach, miało to miejsce również w trakcie poprzednich poszerzeń Wspólnot i Unii Europejskiej, kwestie poruszane w dokumentach wymagają wyjaśnień i odpowiedzi na dodatkowe pytania zarówno ze strony Komisji, jak i ze strony krajów członkowskich. Nie przeczy to jednak przychylnej opinii na temat przygotowań strony polskiej do screeningu i zaprezentowanych przez nas stanowisk negocjacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Jeżeli mieliby państwo teraz albo jutro jakieś pytania szczegółowe dotyczące zawartości naszych stanowisk negocjacyjnych, zarówno ja jak i towarzyszący mi członkowie zespołu negocjacyjnego jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Jak już wspomniałem, wszystko wskazuje na to, że właściwe negocjacje rozpoczną się w ramach Konferencji Międzyrządowej w Brukseli w dniu 10 listopada br. Decyzja została już podjęta przez Radę Unii Europejskiej. Nie była ona łatwa, ponieważ niektóre państwa uważały, że należy poczekać do końca screeningu z otwarciem negocjacji. Jednak prezydencja austriacka przeprowadziła otwarcie negocjacje, pomimo trudności, o których wspomniałem oraz trudności polegającej na tym, że niektóre państwa nie chciały otwierać negocjacji tylko z grecką częścią Cypru i istniało ryzyko zablokowania negocjacji przez Grecję.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Mimo że niektóre kraje kandydujące do Unii złożyły stanowiska negocjacyjne w większej liczbie obszarów, Rada Ministrów Unii Europejskiej zamierza rozpocząć właściwe negocjacje najwyżej w siedmiu obszarach, w których i Polska złożyła stanowiska negocjacyjne. Obecnie państwa członkowskie Unii Europejskiej uzgadniają wspólne stanowisko negocjacyjne tzw. common position, które zostanie nam zaprezentowane w czasie konferencji w Brukseli, a na szczeblu ambasadorów i głównych negocjatorów już 29 października.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Spodziewamy się, że 10 listopada negocjacje nie zostaną zakończone w żadnym z obszarów, w których się rozpoczynają. Wysuwaliśmy podobnie jak inne kraje kandydujące propozycje dotyczące prowizorycznego zamknięcia negocjacji w niektórych dziedzinach. Nie spotkało się to jednak ze zgodą strony unijnej, ponieważ przedstawiciele Unii uważają, że wszystko jest otwarte, póki wszystko nie jest załatwione. Mamy jednak nadzieję, że uda nam się doprowadzić do porozumienia przynajmniej w tych dziedzinach, które nie stwarzają problemów.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Zarówno krajom kandydującym, jak i Unii Europejskiej zależy w równej mierze na utrzymaniu tempa i impetu negocjacji, tak by rokowania w obszarach bardziej złożonych toczyły się w sposób dynamiczny.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Jakie są perspektywy dalszej pracy? Zespół negocjacyjny równolegle z koordynacją procesu screeningu /wyniki sesji screeningowych są każdorazowo omawiane na posiedzeniach zespołu, które odbywają się co najmniej raz w tygodniu/ prowadzi prace nad przygotowaniem stanowisk negocjacyjnych w kolejnych obszarach. Będą one dotyczyć następujących dziedzin: prawa spółek, swobody przepływu towarów, ochrony konsumentów i zdrowia, rybołówstwa, statystyki, stosunków zewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Wydaje się, że w tych obszarach mogą się pojawić pewne kwestie negocjacyjne. Chciałbym już dziś zasygnalizować, że będziemy mieli problemy z dostosowaniem się do wymogów acquis communautaire np. w dziedzinie rybołówstwa oraz w dziedzinie ochrony konsumentów i zdrowia. Nie chciałbym jednak dzisiaj wchodzić szczegółowo w tę problematykę, zanim nie zakończymy prac w tych właśnie dziedzinach. Proponuję powrócić do tych kwestii na naszych następnych spotkaniach.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Stanowiska negocjacyjne w kolejnych obszarach przekażemy stronie unijnej prawdopodobnie do końca bieżącego roku. Termin złożenia skoordynujemy z pozostałymi krajami kandydującymi tak, jak to miało miejsce w przypadku dokumentów dotyczących pierwszych siedmiu obszarów.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Równolegle trwa obecnie screening w innych dziedzinach. We wrześniu rozpoczęliśmy przegląd w dziedzinie rolnictwa. Jest to olbrzymi obszar negocjacyjny. Screening potrwa do czerwca przyszłego roku. Przeprowadziliśmy już przegląd w zakresie unii celnej oraz polityki konkurencji. Do końca roku czeka nas jeszcze przegląd następujących obszarów: polityki socjalnej i zatrudnienia, pierwszej części polityki transportowej, energii, swobody przepływu kapitału, polityki gospodarczej i walutowej.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Chciałbym podkreślić, że w ramach obszaru - swoboda przepływu kapitału - powstaje trudny problem zakupu ziemi przez cudzoziemców. W dziedzinie przepływu kapitału będziemy ten problem dyskutowali.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Jak państwo wiedzą, screening będzie trwał do połowy przyszłego roku. To pozwoli na rzetelny przegląd prawodawstwa krajów kandydujących, z drugiej zaś strony umożliwi uwzględnienie w screeningu wyników dyskusji na temat reform wewnętrznych w Unii Europejskiej. W Unii trwa obecnie debata i uzgadnianie reform polityk unijnych. Dotyczy to zwłaszcza reformy wspólnej polityki rolnej, funduszy strukturalnych i kohezji, a także perspektyw budżetowych, co zostało ujęte w przedstawionym przez Komisję Europejską dokumencie zwanym Agenda-2000.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Zmian wymagają także rozwiązania instytucjonalne, które mają zapewnić skuteczność funkcjonowania organów unijnych. Przewiduje się, że pewne rozstrzygnięcia w tych sprawach zapadną podczas prezydencji niemieckiej, na wiosnę przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Chcielibyśmy jako przyszły członek Unii być informowani i konsultowani na temat planowanych reform, bo będą one nas dotyczyć. Zamierzamy zaproponować stronie unijnej formułę takich konsultacji. Sprawa ta jest dla nas istotna, także dlatego że pragniemy, by reformy były skuteczne i wzmocniły Unię, a równocześnie by nie opóźniły procesu wchodzenia do niej państw kandydujących.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Jeżeli rozstrzygnięcia w sprawie reform wewnętrznych Unii Europejskiej nie zapadną podczas prezydencji niemieckiej w I połowie 1999 r., kalendarz negocjacji może się niestety nieco opóźnić. Trzeba być świadomym, że istnieje w związku z tym pewne ryzyko przesunięć w czasie. Jeżeli jednak harmonogram dyskusji wewnątrzunijnej zostanie dotrzymany, na wiosnę przyszłego roku powinniśmy rozpocząć negocjacje w kolejnych obszarach, zaś w II połowie 1999 r., kiedy przewodnictwo Unii Europejskiej obejmie Finlandia, negocjacje wejdą w fazę rozmów w najtrudniejszych dziedzinach.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Kilka słów na temat współpracy między głównymi negocjatorami państw kandydujących. W ramach współpracy odbywają się regularnie posiedzenia tzw. głównych negocjatorów. Pierwsze miało miejsce w Pradze w marcu br., drugie -  w Lubljanie w lipcu br., zaś trzecie - w Polsce w Nieborowie 3 tygodnie temu. Spotkania służą budowaniu wzajemnego zaufania i stworzeniu możliwości współpracy w ramach dziedzin, w których wszystkie bądź kilka krajów będą miały podobne problemy negocjacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">W czasie spotkań dokonuje się także ustaleń, mających na celu skoordynowanie naszych działań. Przykładem tego może być uzgodnienie dotyczące równoczesnego złożenia stanowisk negocjacyjnych między 1 a 15 września br.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Nie chcemy stwarzać wrażenia, że nasze dochodzenie do Unii Europejskiej jest jakimś wyścigiem, w którym staramy się dojść pierwsi do mety, ewentualnie nawet "podstawiając nogę" naszym konkurentom. Uważamy, że powinniśmy współpracować i skoordynować nasze działania. Wówczas nasza siła negocjacyjna będzie większa.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Spotkanie w Nieborowie w dniach 28-30 września było najdłuższe z dotychczasowych spotkań i zgromadziło nie tylko głównych negocjatorów, ale również ich współpracowników. Pierwszego dnia odbyło się seminarium poświęcone wymianie dotychczasowych doświadczeń negocjacyjnych w obszarach takich jak: struktury i podstruktury negocjacyjne, koordynacja techniczna. W tych dziedzinach współpraca między krajami kandydującymi będzie pożądana.</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Drugi dzień był poświęcony formalnym rozmowom między delegacjami głównych negocjatorów. Najważniejszym ustaleniem jest kontynuowanie dalszej współpracy i koordynacja działań. Ustalono, że stanowiska negocjacyjne już złożone zostaną wymienione. Termin złożenia kolejnych stanowisk negocjacyjnych będzie określony na początku grudnia, tak by wziąć pod uwagę wnioski wynikające z rozpoczęcia właściwych negocjacji w listopadzie br.</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Negocjatorzy uzgodnili także, że pod ich egidą odbędą się konsultacje na szczeblu eksperckim w dziedzinach: transportu, ochrony środowiska, nauki i badań oraz ochrony granic. Konsultacje dotyczące transportu odbędą się w Republice Czeskiej, dotyczące ochrony środowiska - na Węgrzech, a dotyczące ochrony granic -  w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Kolejne spotkanie głównych negocjatorów odbędzie się w Budapeszcie na przełomie listopada i grudnia br.</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Z tych spotkań składam sprawozdania zespołowi negocjacyjnemu, a także kierownictwu politycznemu negocjacji, tzn. panu premierowi i panu ministrowi spraw zagranicznych oraz pani minister pełniącej obowiązki sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">W ostatniej części mojej wypowiedzi chciałbym wyciągnąć wnioski polityczne. Proces dochodzenia do członkostwa w Unii Europejskiej to dla Polski nie tylko kwestia odzyskania miejsca w Europie, w strukturach europejskich, po prawie 50 latach totalitarnego zniewolenia - to także prawdziwy koniec podziału Europy, który wynikał z tragicznego dla nas rezultatu II wojny światowej.</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Historyczne doświadczenia naszego kraju wskazują, że polityczne i militarne gwarancje mogą stać się puste w momencie, gdy wybucha wojna. Bezpieczeństwo Polski zależy w związku z tym w równym stopniu od członkostwa w NATO, jak i od członkostwa w Unii Europejskiej. Wymierna wartość gwarancji bezpieczeństwa ze strony Sojuszu Północnoatlantyckiego wzrośnie i utrwali się, gdy zostaną one powiązane z członkostwem w Unii Europejskiej. Wyłącznie dzięki temu gwarancje sojusznicze będą miały wymierny efekt nie tylko w przypadku konfliktu zbrojnego, ale także spowodują wzrost zaufania do Polski ze strony światowych inwestorów i rynków w okresie pokoju.</u>
          <u xml:id="u-2.41" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Pogłębiająca się niestabilność sytuacji gospodarczej i politycznej w Rosji wskazuje, że są nam absolutnie niezbędne zarówno gwarancje ściśle wojskowe, te, których źródłem jest NATO, jak i gwarancje polityczne i gospodarcze, które dać nam może jedynie Unia Europejska. Nie ma innej drogi dla stabilnej Polski we współczesnym świecie.</u>
          <u xml:id="u-2.42" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Przystąpienie Polski i pozostałych państw kandydujących zostało przyjęte jako wspólny cel i jeden z priorytetów Unii Europejskiej. Państwom członkowskim, jak też samej Komisji Europejskiej zależy na tym, by przyszłe kraje członkowskie weszły do Unii silne, by były wartościowymi partnerami. Polska musi być zdolna do sprostania regułom jednolitego rynku, gotowa uczestniczyć w kształtowaniu wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, umieć skutecznie współpracować w zakresie spraw wewnętrznych i sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.43" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Członkostwo w Unii Europejskiej będzie dla nas także, a może przede wszystkim momentem, w którym przyjmiemy współodpowiedzialność za losy Europy. By jednak po pierwsze, godnie i zdecydowanie kształtować ład europejski, po drugie, wpływać na budowę instytucji, po trzecie, mieć głos w kwestiach politycznych, które dotyczą państw Unii Europejskiej, po czwarte, cieszyć się podobnym dobrobytem, jak społeczeństwa Europy Zachodniej, musimy wypracować własną pozycję wśród państw i narodów europejskich. Pozycja ta powinna być na miarę naszych aspiracji i marzeń, a także na miarę naszych możliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.44" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">W takim duchu będziemy prowadzić negocjacje o członkostwo Rzeczypospolitej w Unii Europejskiej. Będziemy w tym względzie postępować podobnie jak działa w ramach Unii każdy z krajów członkowskich, kierując się w pierwszym rzędzie swoim własnym dobrze pojętym interesem narodowym.</u>
          <u xml:id="u-2.45" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Powtarzam raz jeszcze, że będą to negocjacje stanowcze i roztropne, zdajemy sobie bowiem sprawę, że od ich przebiegu zależy nasza przyszłość.  Do tego, by w negocjacjach uzyskać najkorzystniejszy dla Polski wynik, który będzie zapisany w traktacie o przystąpieniu Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej, nie wystarczają wysiłki negocjatorów i rządu. W równej mierze potrzebne nam jest współdziałanie wszystkich organów państwa, przede wszystkim wszystkich obywateli. Rola parlamentu jest tu kluczowa. To od posłów zależeć będzie, czy uda nam się sprawnie i w odpowiednim tempie przeprowadzić zmiany legislacyjne, tak by dorobek prawny Unii Europejskiej został wprowadzony w polskie prawodawstwo.</u>
          <u xml:id="u-2.46" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Ocenia się, że spośród 110 tys. stron acquis communautaire tylko część została do tej pory wprowadzona w nasz system prawny. Czeka więc państwa ogromna praca. W ciągu najbliższych 4 lat trzeba będzie przeprowadzić wiele poprawek do istniejących aktów prawnych i uchwalić nowe. Po drugie, panie i panowie posłowie, jako osoby mające wielki wpływ na opinię publiczną i tworzące wzory postaw społecznych, będziecie mieli do spełnienia wielką rolę, by uzyskać społeczną akceptację dla wyników negocjacji. Chodzi o to, by społeczne poparcie dla integracji Polski z Unią Europejską, które obecnie pozostaje na wysokim poziomie, wiązało się z akceptacją przeprowadzenia koniecznych zmian prawnych i dostosowań instytucjonalnych. Integracja z Unią Europejską powinna wniknąć w życie każdego obywatela. Jest to wyzwanie, któremu możemy i musimy sprostać tylko wspólnie.</u>
          <u xml:id="u-2.47" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Silna Polska w silnej Unii Europejskiej oznacza, że jak każde inne państwo musimy umieć skutecznie bronić naszych interesów narodowych materialnych i moralnych, działać w zgodzie z polską racją stanu i przy zachowaniu pryncypiów naszej tożsamości.</u>
          <u xml:id="u-2.48" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">Silna Polska w silnej Europie oznacza także bezpieczeństwo i stabilność. Stanie się to możliwe dzięki perspektywie wzrostu gospodarczego i poprawy życia Polaków, a także dzięki trwałemu zakorzenieniu w strukturach ukształtowanych na zachodzie Europy. Unia Europejska dopiero dzięki członkostwu Polski i innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej stanie się prawdziwie europejska, a nie tylko - jak dotychczas - zachodnioeuropejska.</u>
          <u xml:id="u-2.49" who="#NegocjacjioCzlonkostwoRPwUniiEuropejskiejsekretarzstanuJanKulakowski">W ten sposób Polska będzie kształtować nową rzeczywistość geopolityczną Europy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Dziękuję panu ministrowi za obszerną informację i polityczne wprowadzenie do dyskusji. Proszę posłów o zadawanie pytań, na które odpowiedzi uzyskają państwo jutro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselLonginPastusiak">Pan Hans van den Broek w trakcie spotkania z polskimi parlamentarzystami powiedział nam, że acquis communautaire liczy ok. 80 tys. stron. Pan minister wspomniał dziś o 110 tys. stron. Jeżeli regulacje Unii rosną w tak zastraszającym tempie, obawiam się, że może to źle wpłynąć na proces screeningu, który będzie się przedłużał.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselLonginPastusiak">Moje pierwsze pytanie dotyczy struktury kompetencji i organizacji naszych negocjacji z Unią Europejską. Z materiałów, które otrzymaliśmy, wynika, że Prezes Rady Ministrów sprawuje kierownictwo, ale jest wspierany przez ministra spraw zagranicznych i Pełnomocnika Rządu ds. Negocjacji o Członkostwo RP w Unii Europejskiej. Co oznacza owo "wspieranie", ponieważ nie jest to termin klarowny? Pytanie drugie. Jak przepływają informacje z Brukseli do zespołu negocjacyjnego?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselLonginPastusiak">Na początku przyszłego miesiąca będzie opublikowany "Progress Raport". Według informacji, jakie otrzymujemy z MSZ, zawiera on pozytywne oceny dotyczące Polski, ale w niektórych dziedzinach krytycznie ustosunkowuje się do zmian dokonanych w Polsce. Chodzi o administrację publiczną, nie zakończony proces regulacji statusu służby cywilnej, przewlekłość procesów sądowych, nieskuteczność walki z korupcją, a także dziedziny takie, jak certyfikacja, ochrona środowiska, polityka regionalna i rolnictwo, w którym to obszarze określa się nasze stanowisko jako niespójne i nieklarowne. Czy tezy zawarte w "Progress Raport" mogą wpłynąć na przebieg negocjacji Polski z Unią Europejską?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselLonginPastusiak">Poseł Jan Łopuszański /niez./:  Chciałbym skomentować ostatnią część wypowiedzi pana ministra, w której sformułował pan zadania pod adresem obywateli i parlamentarzystów. Miałem zawsze wrażenie, że to naród stawia swoim posłom i senatorom zadania, Sejm stawia zadania rządowi, a rząd realizuje politykę. Rozumiem jednak, że prowadzimy ogólnonarodowy dialog, w którym tego typu sformułowania są uprawnione.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselLonginPastusiak">Chciałbym, żeby pan minister Kułakowski przekonał mnie do swego stanowiska i w związku z tym mam trzy pytania. Pierwsze dotyczy screeningu, a więc przeglądu polskich przepisów pod kątem ich zgodności z acquis communautaire. Kto w Polsce prowadzi przegląd acquis pod kątem ich zgodności z interesami państwa polskiego, jaki jest stan tego przeglądu i czy istnieje dokument, który rząd mógłby nam przedstawić, zawierający wyniki przeglądu.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselLonginPastusiak">Jak wygląda dostosowanie Unii Europejskiej do integracji z Polską i innymi krajami Europy Środkowej i jakie postulaty w tym zakresie stawia państwo polskie? Zostały wyszczególnione trzy odpowiedzi, których możemy udzielić w stosunku do acquis communautaire: obowiązują, będą obowiązywać do daty akcesji, prosimy o okres odstępstwa od wymogów.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselLonginPastusiak">Czy istnieje możliwość zwrócenia uwagi na to, że są pewne acquis communautaire niezgodne z naszymi interesami? Czy są obszary, których mogłoby to dotyczyć? Jakie to są dziedziny? Czy rząd polski rozważał możliwość przedstawienia takiego krytycznego stanowiska w trakcie negocjacji?</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PoselLonginPastusiak">Obecnie trwa screening w najtrudniejszej chyba dziedzinie, mianowicie w rolnictwie. Wprowadzenie w życie oczekiwań Unii Europejskiej spowoduje daleko idące skutki, niektóre bardzo uciążliwe. Czy rząd polski dysponuje rozeznaniem tych skutków? Jak rozłożą się one na mapie geograficznej polskiego rolnictwa? Kto będzie ponosił największe ciężary? Którym grupom trzeba będzie pomóc? Jakie przewiduje się instrumenty pomocy?</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PoselLonginPastusiak">Czy rząd przygotował dokument na ten temat i mógłby go przedstawić Komisjom? Czy w pozostałych obszarach, których dotyczy screening, powstały tego typu dokumenty i czy mogą one być przedstawione Komisjom?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawKalemba">Mam informację, że raport o stanie rolnictwa został już przekazany w języku angielskim. Mam nadzieję, że wkrótce otrzymamy tłumaczenie na język polski. Kto jest odpowiedzialny za szybkie tłumaczenie tego tekstu i przekazanie go posłom? Nie do przyjęcia jest praktyka, że wiadomości na ten temat przekazuje prasa, zresztą jednostronnie i krytycznie, natomiast posłowie nie otrzymali informacji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselStanislawKalemba">Kolejne pytanie dotyczące screeningu w obszarze rolnictwa. Czy w trakcie negocjacji strona polska w dostateczny sposób prezentuje atut polskiego rolnictwa, jakim jest produkcja zdrowej żywności? Z przykrością stwierdzam, że w Polsce zbyt małą uwagę zwraca się na tę kwestię, natomiast dużo przychylnych uwag na temat polskiej żywności słyszymy od przedstawicieli zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselStanislawKalemba">Ostatnio odbyło się spotkanie z konsulami honorowymi państw piętnastki, którzy z uznaniem wypowiadali się o jakości polskiej żywności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Wobec tego pozwolę sobie zadać kilka pytań.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Jaki jest tryb wdrażania uzgodnień poscreeningowych dotyczących prawa? Jak szybko następuje przekazanie informacji do poszczególnych resortów? Jest ważne, żeby dostosowanie prawa polskiego zostało wdrożone w odpowiednim momencie i żeby parlament miał czas na prace w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Wiemy z ostatnich doniesień że kwestia reformy przemysłu stalowego, która została dobrze przyjęta w Komisji Europejskiej, napotkała na trudności w rozmowach dwustronnych. Czy pan minister dostrzega niebezpieczeństwo, że również inne kwestie, które pojawią się w trakcie negocjacji, będą nam utrudniać ich przeprowadzenie? Jak pan minister ocenia różnicę między stanowiskiem Komisji Europejskiej a stanowiskami poszczególnych krajów członkowskich Unii w danych kwestiach?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Poproszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania na jutrzejszym posiedzeniu Komisji. Przypominam, że ciąg dalszy posiedzenia odbędzie się jutro - 21 października, o godz. 17, w sali nr 14.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Dziękuję za udział w obradach.  Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>