text_structure.xml 15.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselPawelArndt">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich członków Komisji Finansów Publicznych, przedstawicieli rządu i pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselPawelArndt">Porządek obrad został poszerzony o rozpatrzenie dwóch wniosków ministra finansów. Czy mają państwo uwagi do przedłożonego porządku posiedzenia? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselPawelArndt">Rozpoczynamy rozpatrywanie uchwały Senatu o nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Nie ma na sali przedstawiciela Senatu. Brakuje także naszego posła sprawozdawcy. Przedstawię więc krótko uchwałę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselPawelArndt">Senat wniósł jedną poprawkę w rozpatrywanej ustawie. W art. 1 pkt 9 proponuje się skreślić słowo "wąskopasmowego". Proszę, aby przedstawiciel Ministerstwa Finansów odniósł się do propozycji Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJanRudowski">Poprawka zmierza do rozszerzenia zakresu usług opodatkowanych stawką 7% o usługi dostępu do sieci Internet. Przypominam, że nowelizacja ustaw jest wynikiem rozpatrzenia przez Sejm rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, w którym rząd proponował w ogóle odejście od stawki obniżonej dla tzw. usług teleinformatycznych, w tym również dla usług połączenia z Internetem.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJanRudowski">Niezależnie od pierwotnego stanowiska rządu opowiadamy się zachowaniem brzmienia przepisu w wersji przyjętej przez Sejm i odrzuceniem propozycji Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Słowo "wąskopasmowego" budziło kontrowersje ze względu na jego niejasność. W debacie senackiej twierdzono, że powstaną trudności z interpretacją przepisu ustawy, w którym wystąpi taki wyraz. Czy rzeczywiście nie zaistnieje problem z interpretacją przepisu? Czego dotyczy stawka podatku 7% w przypadku pozostawienia słowa "wąskopasmowego"?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuJanRudowski">Według informacji przekazanej przez Ministerstwo Gospodarki, które jest właściwym resortem w sprawach dotyczących łączności, wynika, że określenie "wąskopasmowe" pochodzi raczej z potocznego języka. Właściwie w przepisie powinno znaleźć się określenie stosowane w łączności: "usługi komutowane poprzez sieć PSTN dostępu do sieci Internet". Wówczas nie pojawiałyby się wątpliwości i wiadomo by było, że chodzi o połączenie z Internetem przy pomocy linii telefonicznej poprzez dołączenie do aparatu telefonicznego modemu. Dotyczyłoby to wyłącznie stacjonarnych linii telefonicznych, a nie połączeń z Internetem przez telewizje kablowe, sieci telefonii komórkowej, radiolinie itd.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuJanRudowski">W ocenie rządu jednak pozostawienie takiego rozwiązania stwarza możliwość węższej interpretacji. W przypadku wykreślenia wyrazu "wąskopasmowego" otwieramy możliwość stosowania stawki 7% w szerszym zakresie, a więc także dla połączeń przez telewizje kablowe, sieci telefonii komórkowej, radiolinie itp. Chodziło nam tylko o preferencje dostępu do sieci Internet w celach edukacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuJanRudowski">W Senacie szerzej dyskutowano nad problemem zgodności przepisów z konstytucją, ale chodziło o inne rozwiązania z tej nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselPawelArndt">Nie słyszę innych uwag. Przystępujemy do rozstrzygnięcia. Proponuję, aby Komisja przeprowadziła głosowanie nad poprawką Senatu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselPawelArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za pozytywnym rekomendowaniem poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselPawelArndt">Stwierdzam, iż w głosowaniu propozycja Senatu nie uzyskała poparcia Komisji. Przeciwko poprawce głosowało 7 posłów, nikt nie opowiedział się za poprawką, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselPawelArndt">Proszę przedstawiciela Urzędu KIE o opinię w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejMichalSkwierczynski">W imieniu sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej pragnę stwierdzić, że projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym był przedmiotem opinii, wyrażonej 24 sierpnia br. Poprawka Senatu jest zaś niezgodna z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselPawelArndt">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Dotychczasowy sprawozdawca, pan poseł Stanisław Kracik, jest nieobecny. Musimy więc wybrać innego sprawozdawcę. Proponuję, aby tę funkcję powierzyć panu posłowi Kazimierzowi Marcinkiewiczowi. Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Nie słyszę. Słyszę, że pan poseł wyraża zgodę. Pan poseł Kazimierz Marcinkiewicz przedstawi opinię Komisji Finansów Publicznych Wysokiej Izbie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselPawelArndt">Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego. Do Komisji Finansów Publicznych wpłynęły dwa wnioski Ministerstwa Finansów o zmianę przeznaczenia rezerw celowych. Proszę panią minister o przedstawienie pierwszego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MinisterfinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Oba wnioski dotyczą tej samej kwestii, tzn. gromadzenia środków na pokrycie szkód związanych z tegoroczną powodzią.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MinisterfinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Pierwszy wniosek, datowany 12 września br., zawiera prośbę, aby Komisja Finansów Publicznych zgodziła się na przeniesienie 25.600.000 zł z rezerw celowych z pozycji 7 załącznika nr 2 do pozycji 6 rezerw.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MinisterfinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Rezerwa nr 7 przeznaczona była na ciągnięcie kredytów. W kilku przypadkach ciągnięcie kredytów jest opóźnione ze względu na realizację zadań. Prosimy więc, aby 25.600.000 zł można było przenieść do pozycji 6 rezerw celowych przeznaczonej na finansowanie złotowych kosztów usuwania skutków powodzi w 2001 roku.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MinisterfinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Jest to wniosek o przegrupowanie rezerw, gdyż wymienione środki nie będą potrzebne na współfinansowanie linii kredytowej. Środki te będą potrzebne nie wcześniej niż pod koniec grudnia bieżącego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Dlaczego nastąpiło opóźnienie w uruchomieniu linii kredytowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MinisterHalinaWasilewskaTrenkner">Kwestia ta została wyjaśniona w naszym piśmie. Dnia 16 lipca br. Rada Ministrów wyraziła zgodę na związanie Rzeczypospolitej Polskiej "zmianami do umowy pożyczki". Jest to jeden z kontraktów finansowych na usuwanie skutków powodzi, który zawarto w dniu 1 grudnia 1997 roku w Luksemburgu. Rozliczenie pożyczki z Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju zostało wydłużone. Podjęte prace mają szerszy zakres, niż pierwotnie przypuszczano. Modernizacje dróg, na które przeznaczono pożyczki, okazały się poważniejsze i dłużej trwające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorbiurawKancelariiPrezesaRadyMinistrowJanWinter">W wypowiedzi pani minister chciałbym zaakcentować słowo "modernizacja". W kilku przypadkach były to zupełnie nowe inwestycje i przesunięcie czasowe wynika głównie z potrzeby uzupełnienia dokumentacji. Nie wszędzie zrealizowano zadania związane z wywłaszczeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselPawelArndt">Czy są inne pytania? Nie słyszę. Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny zaakceptowaniu tego wniosku Ministerstwa Finansów? Nie słyszę sprzeciwu. Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o finansach publicznych minister finansów może, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych, dokonać zmiany przeznaczenia rezerwy celowej. Komisja wyraziła pozytywną opinię zmianę przeznaczenia kwoty 25.600.000 zł w ramach rezerw celowych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselPawelArndt">Proszę o przedstawienie drugiego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MinisterHalinaWasilewskaTrenkner">W ustawie budżetowej na 2001 rok, w rezerwach celowych w pozycji 61 znalazły się środki na wynagrodzenie samorządom wydatków pozostających do rozliczenia po 2000 roku w zakresie regulacji zobowiązań, wynikających z wdrażania pierwszego etapu wprowadzania Karty Nauczyciela. Na ten cel w pozycji 61 przewidziano 754.633.000 zł. Zgodnie z propozycjami ministra finansów i wolą Komisji, wyrażoną 29 marca br., kwota ta została połączona z subwencją oświatową na 2001 rok.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MinisterHalinaWasilewskaTrenkner">W wyniku operacji regulowania zobowiązań budżetu z kwoty 754.633.000 zł na finansowanie skutków wdrożenia w 2000 roku Karty Nauczyciela wydano 672.626.000 zł, zaś 7.546.000 zł przeznaczono na zwiększenie jednoprocentowej rezerwy subwencji oświatowej. Pozostała niewykorzystana i nierozliczona nadwyżka w wysokości 74.460.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MinisterHalinaWasilewskaTrenkner">Po wydarzeniach, jakie nastąpiły w kraju w lipcu i sierpniu br., część z tej kwoty przeznaczono na usuwanie skutków powodzi, co było wolą ministra edukacji narodowej oraz Komisji Wspólnej rządu i samorządu w zespole Edukacja. Łącznie było to prawie 54.000.000 zł, z czego część przewidziano na zakupy podręczników, część na remonty szkół i uzupełnienie ich wyposażenia. Akcja przekazywania pieniędzy trwa, gdyż środki są przydzielane w miarę szacowania szkód i określania potrzeb na terenach dotkniętych powodzią.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MinisterHalinaWasilewskaTrenkner">Wiadomo już, że pozostaje wolna kwota ok. 20.000.000 zł. Występujemy do Komisji Finansów Publicznych o zgodę na przesunięcie tej kwoty na usuwanie skutków powodzi, jednak nie tylko na pomoc instytucjom oświatowym, gdyż tu wydatki wydają się być w pełni skwantyfikowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Z tej informacji wynika, że bardzo nieprecyzyjnie ustaliliśmy kwotę rezerwy celowej w pozycji 61. Skala braku precyzji jest poważna. Niepokoi mnie taki fakt. Skąd wzięła się taka duża oszczędność w wydatkach na wyznaczony dla rezerwy cel?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Czy rzeczywiście kwota 54.000.000 zł zaspokoi wszystkie potrzeby związane z usuwaniem skutków powodzi w instytucjach oświatowych? Czy można "oddać" kolejne 20.000.000 zł na inne cele związane z powodzią, choć oczywiście wiemy, że są to bardzo ważne sprawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselPawelArndt">Dodam jeszcze jedno pytanie. Czy środki zawarte w kwocie 20.000.000 zł nie będą w żadnym procencie przeznaczane na usuwanie skutków powodzi w placówkach oświatowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MinisterHalinaWasilewskaTrenkner">Można odnieść wrażenie, że rezerwa celowa została źle oszacowana. Nie liczyliśmy, że tę kwotę uda się tak szybko, już w kwietniu, zwrócić samorządom. Przewidywaliśmy, że odsetki mogą być wyższe. Tak się nie stało i dlatego zostały nam pieniądze. Innego powodu nie było. Nałożyło się jeszcze obniżenie stóp procentowych przez NBP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMarekLepa">Na podstawie danych, którymi dysponuje resort edukacji, kwota ok. 54.000.000 zł w pełni zabezpiecza potrzeby oświaty wynikające ze strat będących wynikiem powodzi i klęsk żywiołowych. Brakuje nam jeszcze danych z jednego województwa, ale wiemy, że zmieścimy się w tej kwocie. Komisje województwa małopolskiego starannie przeglądają wszystkie wnioski i wydatki. Biorą pod uwagę zarówno koszty strat, jak i środki pozyskiwane z agencji ubezpieczeniowych.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMarekLepa">Wiem, że pan minister Maciej Musiał obiecał w razie potrzeby wspomaganie finansowe, jednak dziś możemy stwierdzić, że kwota 54.000.000 zł wystarczy na pokrycie strat powodziowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselPawelArndt">Czy są inne pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselPawelArndt">Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny wydaniu przez Komisję pozytywnej opinii w sprawie przeniesienia kwoty 20.000.000 zł z pozycji 61 rezerw celowych na dofinansowanie odbudowy obszarów dotkniętych klęską powodzi w 2001 roku? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselPawelArndt">Czy mają państwo inne wnioski lub sprawy do omówienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKazimierzKapera">Jest to zapewne ostatnie posiedzenie Komisji Finansów w tej kadencji. Korzystając z obecności pani minister chciałbym zapytać, co się stanie z kwotą 150.000.000 zł, która była przeznaczona na wypłatę jednorazowych dodatków rodzinnych? Nic się na ten temat nie mówi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MinisterHalinaWasilewskaTrenkner">Jutro zapadną ostateczne decyzje. Jeśli ustawa nie zostanie zmieniona, nie będzie żadnych podstaw do wypłaty tych środków w postaci dodatków rodzinnych. Kwota ta pozostanie niezrealizowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKazimierzKapera">W ten sposób ratujemy budżet państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MinisterHalinaWasilewskaTrenkner">Tak. Składam za to podziękowania. Ustawa w przedłożeniu rządowym była ustawą roczną. Gdyby była to roczna ustawa, prawdopodobnie nie zostałaby zawetowana przez prezydenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselPawelArndt">Czy są inne sprawy? Nie słyszę. Porządek obrad został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselPawelArndt">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>