text_structure.xml 24.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanRokita">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych. W porządku dziennym jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych do projektu ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania. Prezentowane będą kolejno propozycje poprawek, wysłuchamy stanowiska rządu wobec każdej z nich oraz podejmować będziemy decyzje o ich poparciu lub też odrzuceniu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanRokita">Poprawkę 1 zgłosił pan poseł Grzegorz Piechowiak. Dotyczy ona uzupełnienia zmiany proponowanej w art. 1. Proszę o stanowisko rządu wobec tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">Poprawka ta ma charakter redakcyjny i uściślający. Dotychczas art. 5, który stosuje się do dyplomatów, miał tylko jeden zapis. W proponowanej dotychczas zmianie wprowadzono ustęp drugi, który nie powinien być stosowany do dyplomatów. W związku z tym jest potrzeba uściślenia, że do pracowników placówek dyplomatycznych stosuje się tylko ust. 1 art. 5. Poprawka ta jest zasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec wprowadzenia tej poprawki? Nikt nie zgłasza sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanRokita">Stwierdzam, że Komisje zaopiniowały poprawkę pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselJanRokita">Jaka jest opinia przedstawiciela rządu o poprawce 2, zgłoszonej także przez pana posła Grzegorza Piechowiaka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Ta poprawka jest konsekwencją wcześniejszych zmian. W tekście całej ustawy wykreślono wyraz "porozumień", a więc i w art. 4 pkt 2 należy ten wyraz wykreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanRokita">Nie ma sprzeciwu i ta poprawka redakcyjna jest zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJanRokita">Poprawkę 3 zgłosił pan poseł Marek Lewandowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekLewandowski">W nowym art. 4 w pkt. 4a dotyczącym nieprzerwanego pobytu cudzoziemca na terytorium Polski proponuję skreślić wyrazy "w okresie ważności wizy". Nie ma to uzasadnienia w sytuacji, gdy podstawową formą legalizacji pobytu stał się pobyt na czas oznaczony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanRokita">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Stanowisko rządu jest przeciwne tej poprawce. Zapis w art. 4 pkt 4a jest skorelowany z art. 19 ust. 1 pkt 3, gdzie jest mowa o nieprzerwanym pobycie cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie wiz lub zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony. Skoro tam jest zapisane, że wymagane są wizy i zezwolenia, trzeba to uwzględnić także w zapisie art. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanRokita">Po tym wyjaśnieniu zgłoszona poprawka zostaje wycofana.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanRokita">Poprawka 4 jest też zgłoszona przez pana posła Marka Lewandowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekLewandowski">Moje zastrzeżenia budzi propozycja skreślenia w art. 7 ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanRokita">Jakie jest wyjaśnienie rządu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Już to wyjaśniałem wcześniej na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponujemy wprowadzenie jednego rodzaju wizy, ale ona będzie miała oznaczenie celu przyjazdu. Z dalszych przepisów wynika, że wizy mogą być wydawane w zależności od trybu ich udzielania i określania celu, np. w celu repatriacji, w celu przyjazdu na osiedlenie itd. Nie znika różnicowanie charakteru wiz, natomiast w związku z tym, że rezygnuje się z nazewnictwa, powinien zostać skreślony ust. 1 w art. 7 w dotychczasowym brzmieniu. Jest to zmiana słuszna i nie powoduje tych konsekwencji, na które zwrócił uwagę poseł wnioskodawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanRokita">Czy to przekonuje pana posła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMarekLewandowski">Rozumiem, że katalog wiz ujęty w art. 7 będzie praktycznie nadal obowiązywał - z tym, że wskazany będzie cel ich wydawania. Skoro tak, to wycofuję swoje zastrzeżenia i zgłoszoną poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanRokita">Poprawka 5 została zgłoszona przez przedstawiciela rządu. Proszę o jej uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Poprawka ta została zgłoszona wczoraj w związku z wypowiedzią pana posła Marka Lewandowskiego, że w art. 8 zapomniano, iż w Polsce można przebywać także na podstawie jednostronnego zniesienia obowiązku wizowego zgodnie z zapisem odpowiedniego przepisu ustawowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec propozycji uzupełnienia zapisu w art. 8 ust. 4? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJanRokita">Poprawka 5 jest przyjęta i zaopiniowana pozytywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponujemy poprawić nieco redakcję tego zapisu i użyć sformułowania "stosownie do przepisów, o których mowa w art. 98 ust. 2", a nie "na podstawie artykułu 98 ust. 2".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanRokita">Zapis ten wprowadzamy z taką autopoprawką. Pan poseł Marek Lewandowski wycofał zgłoszoną wcześniej poprawkę 6.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselJanRokita">Poprawkę 7 zgłosił pan poseł Grzegorz Piechowiak. Jakie jest stanowisko rządu wobec tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Pan poseł Grzegorz Piechowiak słusznie proponuje, aby przepisy zawarte w art. 46 były jednolite w ust. 1 i w ust. 2, w związku z czym ust. 2 otrzymuje inne brzmienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś jest przeciwny tej poprawce? Ponieważ nie ma sprzeciwu, poprawka ta zostaje zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJanRokita">Poprawka 8, zgłoszona przez pana posła Grzegorza Piechowiaka, dotyczy art. 68d. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Przepis ten upoważnia prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców do szczególnego działania przy zezwoleniach na wjazd lub pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Prezes taką decyzję podejmuje w porozumieniu z komendantem głównym Straży Granicznej. Pan poseł proponuje, aby w celu uniknięcia wątpliwości zapisać z czyjej inicjatywy, tzn. na czyj wniosek mogłoby nastąpić tego rodzaju działanie. W ust. 1 dodaje się w odpowiednim miejscu wyrazy "na wniosek konsula, komendanta granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej lub z urzędu". Sprawa ta budziła istotnie wątpliwości i ta propozycja je usuwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanRokita">Nie ma uwag. Poprawkę opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselJanRokita">Jakie jest stanowisko rządu wobec poprawki 9?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselJanRokita">Propozycja pana posła Grzegorza Piechowiaka dotyczy skreślenia w art. 75c w ust. 1 wyrazów "z zastrzeżeniem art. 47 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Wynika to z prośby zawartej w wystąpieniu pani minister Ewy Kuleszy, aby to zastrzeżenie zlikwidować, ponieważ uważa, że jest ono zbędne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJanRokita">Jest to wniosek Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych zgłoszony przez pana posła. Nie ma sprzeciwów. Opiniujemy tę poprawkę pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselJanRokita">Kolejną poprawkę zgłosił pan poseł Marek Lewandowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselMarekLewandowski">Proponuję dodać do katalogu organów uprawnionych do dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego prezesów sądu powszechnego oraz prokuratorów. Byłyby to punkty 13 i 14 w art. 75d ust. 2. Te organy uczestniczą w postępowaniach ekstradycyjnych i pozbawienie ich takiego uprawnienia byłoby dla  nich przeszkodą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanRokita">Czy trzeba wprowadzić takie uzupełnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Nie, dlatego że w myśl konsekwencji, o której rozmawialiśmy wczoraj z panem posłem, dostęp taki powinien mieć organy policyjne oraz organy koordynujące działania organów o charakterze policyjnym, bo tak to jest określone. My czynimy tu pewien ukłon w kierunku organów wymiaru sprawiedliwości przez dodanie jako organ uprawnionego ministra sprawiedliwości, który powinien zapewnić prawidłowy przebieg tych postępowań ekstradycyjnych. Prezesi sądów powszechnych są organami administracyjnymi sądu i oni nic nie mają do tych spraw. Prokuratorzy też nie są organami policyjnymi i dostęp organów prokuratury czy ich odpowiedników do Krajowego Systemu Informatycznego nie występuje w żadnym z krajów sygnatariuszy układu z Schengen.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanRokita">Czy to przekonuje pana posła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselMarekLewandowski">Nie bardzo jestem przekonany, bo uważam, że praktyka krajów sygnatariuszy układu z Schengen jest inna. To wymagałoby jednak wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJanRokita">Może należałoby przyznać takie uprawnienie prokuratorom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselMarekLewandowski">Tym bardziej że są to przecież gospodarze tych postępowań, o jakich tu mowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJanRokita">Pan minister udzieli nam zaraz odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Można wprowadzić do tego katalogu organów uprawnionych także prokuratorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanRokita">Rozumiem, że pan poseł Marek Lewandowski wycofałby ze swojej propozycji przyznanie takich uprawnień prezesom sądów powszechnych. Dodajemy do tego katalogu prokuratorów. I w takim kształcie pozytywnie opiniujemy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselMarekLewandowski">Mam jeszcze pytanie. Czy uprawnień do kontroli legalności pobytu, poza Policją i Strażą Graniczną nie powinny mieć inne organy uprawnione do legitymowania cudzoziemców, np. Główny Inspektor Celny czy Urząd Ochrony Państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Nie powinny, dlatego że to uprawnienie do kontroli legalności pobytu jest jednak nałożeniem pewnego obowiązku. W zakresie obowiązków ani Urzędu Ochrony Państwa ani służb celnych nie ma kontroli legalności pobytu cudzoziemców. Nie jest to zapisane w ich obowiązkach, a ponadto nie mają one dalszych uprawnień w zakresie wnioskowania o wydalenie itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanRokita">Ta kwestia została wyjaśniona.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselJanRokita">Jakie są uwagi przedstawiciela rządu do poprawki 11 zgłoszonej przez pana posła Grzegorza Piechowiaka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Popieramy propozycję polegającą na dodaniu przepisu oznaczonego jako art. 76a, który pozwala prezesowi Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców na zwracanie się przed wydaniem decyzji i postanowień w sprawach określonych w ustawie do Urzędu Ochrony Państwa, Instytutu Pamięci Narodowej, Wojskowych Służb Informacyjnych oraz Centralnego Rejestru Skazanych o przekazanie informacji niezbędnych dla prowadzonych postępowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanRokita">To jest chyba oczywiste. Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselJanRokita">Pozytywnie opiniujemy zgłoszoną poprawkę 11. Jakąś uwagę wnosi Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponujemy podać w tym zapisie pełną nazwę Instytutu Pamięci Narodowej oraz prawidłową nazwę Krajowego Rejestru Karnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanRokita">Biuro Legislacyjne wprowadzi do tekstu prawidłowe nazwy wymienionych tu instytucji.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselJanRokita">W poprawce 12 pan poseł Grzegorz Piechowiak proponuje skreślić w art. 77a ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PoselJanRokita">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Odnosimy się do tej poprawki pozytywnie. Ten zapis wykracza poza wszelkie standardy. Brzmi on następująco: "Dane dotyczące przekonań religijnych, filozoficznych i przynależności wyznaniowej cudzoziemiec może dobrowolnie ujawnić w postępowaniu o nadanie statusu uchodźcy lub o udzielenie azylu, jeżeli uznaje on, iż mają one znaczenie dla sprawy". Chcieliśmy się samoograniczyć, ale z dalszych dociekań wynikało, że takie samoograniczenie uniemożliwi w zasadzie postępowanie uchodźcze, bo jeśli nie można zapytać cudzoziemca, który przyjeżdża z kraju, gdzie jest konflikt religijny, jakiego jest on wyznania i czy działał w ramach swoich przekonań religijnych, co z tego wynika, to takie postępowanie jest niemożliwe do przeprowadzenia. To nasze samoograniczenie poszło tu za daleko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś zgłasza sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Dla mnie ten zapis jest niejasny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselJanRokita">Właśnie jest propozycja, by go skreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Chciałem jednak zapytać, jaka będzie interpretacja w przypadku skreślenia tego zapisu.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Art. 1 konwencji genewskiej z 1951 roku, który definiuje status uchodźcy, tzn. określa, kim jest uchodźca, bo nadal panuje w tej kwestii zamieszanie prawne, mówi jasno o tym, że ubiegać się może o taki status np. w związku z dyskryminacją o podłożu religijnym. Jeżeli ten zapis zostanie skreślony,  to czy nie pozbawi się osoby ubiegającej się o status uchodźcy takiej możliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselJanRokita">Moim zdaniem, to umożliwi zapytanie potencjalnego uchodźcy o to, jakiego jest wyznania i w związku z tym o ustalenie, jakie dotknęły go prześladowania. Czy dobrze to rozumiem, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">To w żaden sposób nie uniemożliwia i nie ogranicza starania się o status uchodźcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselJanRokita">A więc pozytywnie opiniujemy poprawkę 12.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PoselJanRokita">Jakie jest stanowisko rządu wobec poprawki 13?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Pozytywne. W upoważnieniu do wydania aktu wykonawczego pominięto to, co proponuje się w tej poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselJanRokita">Chodzi o rozszerzenie zakresu delegacji, o której tu mowa. Sprawa jest niekontrowersyjna i poprawkę przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselJanRokita">Jakie jest stanowisko rządu  wobec poprawki 14?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Pozytywne. Nie ma powodu, aby pośrednikiem na drodze między konsulem a Kancelarią Prezydenta były aż dwa organy rządowe. Pozostanie tylko prezes Urzędu, który się generalnie tym zajmuje. Nie wymaga to udziału MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselJanRokita">Poprawkę 14 opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PoselJanRokita">Jaka jest opinia rządu o poprawce 15?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Opiniujemy tę poprawkę pana posła Grzegorza Piechowiaka pozytywnie. Przepis, o który tu chodzi, mówi, że konsul udziela wiz i są one wymienione. Należałoby to zamienić na zapis, że konsul udziela wiz w celu..., i tu dopiero określić cel udzielenia wizy. Skrócenie tego zapisu jest potrzebne, tym bardziej że dalej w ustawie jest mowa, iż zasady i tryb, udzielania wiz określają odrębne przepisy. To niczego nie zmienia, a tylko upraszcza sytuację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselJanRokita">Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Nie ma sprzeciwu. Poprawkę opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PoselJanRokita">Jakie jest stanowisko rządu wobec poprawki 16?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Poprawka likwiduje pewien błąd, który polegał na tym, że brakowało określenia w tym przepisie rodzaju wizy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselJanRokita">Nie ma sprzeciwów. Poprawkę opiniujemy pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PoselJanRokita">Jakie jest stanowisko rządu wobec poprawki 17?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Opinia nasza o tej poprawce jest pozytywna. Ust. 2 nie był dostatecznie czytelny, zabrakło określenia sprawy nadzoru. I poprawka dotycząca tego ustępu jest uzasadniona. Natomiast propozycja dodania ust. 5 jest konsekwencją przyjęcia przez Komisje i niezakwestionowania zmiany w ustawie o repatriacji polegającej na zniesieniu urzędu Pełnomocnika Rządu do Spraw Repatriacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselJanRokita">Nie ma zastrzeżeń do tej poprawki, a więc opiniujemy ją pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselJanRokita">Teraz przechodzimy do dwóch ważnych poprawek dotyczących terminów. Poprawkę 18 zgłosił pan poseł Jerzy Jaskiernia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Staramy się dążyć do tego, aby vacatio legis było co najmniej 14-dniowe, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego. I dlatego proponuję, aby wyrazy "z dniem ogłoszenia" zastąpić wyrazami "po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselJanRokita">Przedstawiciel rządu nie zgłasza zastrzeżeń. Nie ma sprzeciwów. Poprawka 17 opiniowana jest przez Komisje pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PoselJanRokita">Pan poseł Marek Lewandowski proponuje z kolei w poprawce 19 przesunięcie terminu wejścia w życie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselMarekLewandowski">Powołujemy tą ustawą nowy centralny organ administracji rządowej, czyli Urząd Prezesa do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców. Z projektu ustawy wynika, że wszystkie sprawy personalne są rozwiązane bardzo dobrze, natomiast nasze obawy budzi bardzo krótki stosunkowo czas tworzenia tej nowej instytucji. Czy termin 1 lipca 2001 r. jest realny, zwłaszcza że nie było odpowiedniej pozycji w budżecie tegorocznym, trzeba budować odpowiednią logistykę? Czy pan minister gotów jest zagwarantować, że w tym terminie poradzi sobie ze stworzeniem tego urzędu? Proponuję, aby wprowadzić zapis, że "Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselJanRokita">Czy są przesłanki do szybkiego stworzenia tego urzędu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Jestem gotów dać słowo, że poradzę sobie ze stworzeniem tego urzędu w tym terminie, tzn. do 1 lipca 2001 r. Środki na ten cel są zapewnione, odpowiednie plany są przygotowane. Nad projektem ustawy dyskutowano prawie rok i myśmy przez ten rok przygotowali się do jej wdrożenia w życie i powołania nowego urzędu. Podtrzymuję ten termin zapisany w projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselJanRokita">Czy pan poseł podtrzymuje swoją propozycję zmiany terminu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselMarekLewandowski">Podtrzymuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselJanRokita">Poddaję więc pod głosowanie poprawkę 19. Kto opowiada się za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselJanRokita">Stwierdzam, że Komisja, przy 10 głosach za, 20 przeciwnych i braku wstrzymujących się, odrzuciła poprawkę 19.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PoselJanRokita">Poprawkę tę opiniujemy negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#PoselJanRokita">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej nie wnosi uwag do projektu ustawy i podtrzymuje swoją pozytywną opinię wyrażoną w piśmie z dnia 26 lutego br.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#PoselJanRokita">Posłem sprawozdawcą naszych decyzji w sprawie zgłoszonych poprawek będzie pan poseł Grzegorz Schetyna.</u>
          <u xml:id="u-68.5" who="#PoselJanRokita">Nie ma sprzeciwów wobec tej kandydatury, a więc stwierdzam, że pan poseł jest nadal uprawniony do sprawozdania stanowiska połączonych Komisji. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-68.6" who="#PoselJanRokita">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>