text_structure.xml 16.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Porządek dzisiejszego spotkania obejmuje rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu i zadań za 1994 rok Krajowego Biura Wyborczego - część 16.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Witam wszystkich przybyłych gości oraz posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Krajowe Biuro Wyborcze jako centralna jednostka organizacyjna do spraw wyborów, zapewnia obsługę i merytoryczno-organizacyjne warunki działalności Państwowej Komisji Wyborczej oraz wykonuje inne prawem określone zadania związane z funkcjonowaniem systemu wyborczego. Zasady działalności i organizację Krajowego Biura Wyborczego, stosownie do jego ustawowych zadań, określa statut nadany przez marszałka Sejmu, na wniosek Państwowej Komisji Wyborczej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Działalność Krajowego Biura Wyborczego w I półroczu 1994 r. koncentrowała się na wykonaniu zadań wyborczych związanych z zarządzonymi na dzień 19 czerwca 1994 r. wyborami do rad gmin i przeprowadzanymi w tym samym dniu wyborami uzupełniającymi do Senatu w dwóch okręgach wyborczych stanowiących obszar woj. chełmskiego i elbląskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Chciałem zwrócić uwagę na przeprowadzoną przez Najwyższą Izbę Kontroli analizę i kontrolę wykonania budżetu za 1994 rok przez Krajowe Biuro Wyborcze. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli w działalności Krajowego Biura Wyborczego nie stwierdzono przypadków naruszenia dyscypliny budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Ustosunkuję się do niektórych zarzutów stwierdzonych w czasie kontroli, m.in. dotyczyły one zasad obiegu dokumentów związanych z dochodami budżetowymi i przekazywania pobranych dochodów w określonym terminie do budżetu państwa. Uwzględniając wniosek Najwyższej Izby Kontroli wprowadzona została nowa instrukcja obiegu dokumentów księgowych, wprowadzono zmiany w regulaminie organizacyjnym oraz znowelizowano zakładowy plan kont.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Zasadniczą sprawą było, iż zaplanowano znacznie wyższe wydatki w niektórych paragrafach klasyfikacji budżetowej na działalność Krajowego Biura Wyborczego niż je faktycznie wykonano.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Głównym źródłem niskiego stopnia wykonania wydatków bieżących było nie uzyskanie z Kancelarii Prezydenta RP spodziewanej powierzchni lokalowej na pomieszczenie biurowe. Zwiększenie tej powierzchni nastąpiło dopiero w trakcie roku i to w niewielkiej ilości, stąd pieniądze zaplanowane na umeblowanie, opłatę czynszu, organizację biura i jej bieżącą działalność nie zostały wydane.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Jeśli chodzi o inne wydatki, to zrealizowano je w stopniu zbliżonym do planowanych łącznie z wydatkami przeznaczonymi do rezerwy ogólnej, rezerwy na wybory do rad gmin i uzupełniające do Senatu i rezerwy celowej ministra finansów z propozycją przekazania na dofinansowanie kosztów wyborów ponownych i uzupełniających do rad gmin.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Krajowe Biuro Wyborcze jest instytucją młodą i dokładne planowanie wydatków budżetowych jest trudniejsze. Bieżąca działalność biura wiąże się z pewnymi nieprzewidywanymi i niezależnymi wydatkami takimi jak: wyjazdy służbowe w przypadku wyborów uzupełniających, ponownych lub poważnych uchybień, gdzie zachodzi konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Jeżeli nie ma tego typu zdarzeń to nie ma takich wydatków.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">W świetle przedstawionych faktów, dokładne szacowanie wydatków Krajowego Biura Wyborczego jest trudne. Sądzę, że w przyszłości Krajowe Biuro Wyborcze zdobędzie większe doświadczenie w planowaniu wydatków zbliżonych do potrzeb realnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję. Posłem sprawozdawcą z ramienia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich jest pan poseł Andrzej Żelazowski. Proszę pana posła o przedstawienie opinii i uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejZelazowski">Po wnikliwej analizie sprawozdania z wykonania budżetu i zadań za 1994 rok Krajowego Biura Wyborczego uważam, że jedyną kontrowersją jest planowanie wydatków ponad potrzeby realne w części dotyczącej materiałów i wyposażenia oraz podróży służbowych krajowych i zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselAndrzejZelazowski">Chciałbym podkreślić, że przedstawione sprawozdanie zawiera bardzo dokładne wyliczenie poniesionych kosztów przez Krajowe Biuro Wyborcze w 1994 roku. Nie dostrzegam przypadków naruszenia dyscypliny budżetowej, a wydatki zrealizowane są zgodnie z zasadami prawa budżetowego i ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselAndrzejZelazowski">Zwracam się do Komisji o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu i zadań za 1994 rok Krajowego Biura Wyborczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorZespoluAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzajdakowska">Najwyższa Izba Kontroli nie stwierdziła przypadków naruszenia dyscypliny budżetowej. Stwierdziła, że gospodarowanie środkami budżetowymi w Krajowym Biurze Wyborczym prowadzone było z uwzględnieniem zasad gospodarności i celowości.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorZespoluAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzajdakowska">Ustalono kilka nieprawidłowości w zakresie planowania wydatków na działalność statutową w wysokościach większych niż faktyczne potrzeby. Wytłumaczeniem jest nie otrzymanie powierzchni lokalowej w planowanej wielkości i terminie. Należy podkreślić, że zaoszczędzone kwoty w tym przypadku zostały zwrócone do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DyrektorZespoluAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzajdakowska">Ponadto Najwyższa Izba Kontroli wnioskowała o uwzględnienie w wewnętrznej instrukcji obiegu dokumentów, zasad obiegu dokumentów związanych z dochodami budżetowymi i przekazywanie pobranych dochodów w terminie określonym w przepisie   10 rozporządzenia ministra finansów z 2 sierpnia 1991 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wykonywania budżetu państwa. W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne NIK wpłynęła informacja od kierownika Krajowego Biura Wyborczego mówiąca o tym, że przepisy wewnętrzne dopracowano szczegółowo, omówiono ustalenie kontroli ze służbami odpowiedzialnymi za nieprawidłowości. W związku z tym należy sądzić, że nieprawidłowości te w przyszłym roku nie powtórzą się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy przedstawiciel Ministerstwa Finansów ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DoradcaministrafinansowIrenaZawiska">Ministerstwo Finansów nie wnosi uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa ma pytania? Jeśli nie ma, to ja mam pytanie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przy każdych wyborach pojawia się problem kosztów związanych z wynajmowaniem lokali dla obwodowych komisji wyborczych. Terenowe instytucje wykorzystując sytuację zawyżają ceny wynajmu tych lokali. Czy Krajowe Biuro Wyborcze widzi możliwość systemowego przeciwdziałania takim sytuacjom?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Następne pytanie. Zgodnie z przepisami "Ordynacji wyborczej do rad gmin" Główny Urząd Statystyczny ma obowiązek opublikować wyniki wyborów. Ukazało się 50 zeszytów. ale była zapowiedź dodatkowego 51 zeszytu, który miał zawierać wyniki wyborów do Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic w gminie Warszawa Centrum.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Chciałbym się dowiedzieć, czy Główny Urząd Statystyczny wywiązał się z tego obowiązku i czy koszty związane z tą publikacją finansowane są z ogólnych kosztów wyborów, czy to Główny Urząd Statystyczny pokrywa koszty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Wynajmowanie lokali wyborczych dla obwodowych komisji wyborczych jest zadaniem wójtów lub burmistrzów, którzy mają jako zadanie zlecone obsługę obwodowych komisji wyborczych. Na to jakie wydatki zostaną poniesione Krajowe Biuro Wyborcze ma ograniczony wpływ. Przygotowując wybory, przy podziale środków finansowych dla województw na poszczególne rodzaje wydatków, Krajowe Biuro Wyborcze ustala orientacyjne limity dotyczące tych wydatków. Szacujemy, że koszt wynajmu lokalu obwodowej komisji wyborczej wynosi ok. 2 mln starych zł i to nie stanowi dużego obciążenia finansowego.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Sądzę, że szkoły, urzędy gmin i inne instytucje w ramach środków budżetowych przeznaczonych na wybory odnawiają i remontują te pomieszczenia.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Krajowe Biuro Wyborcze zajmuje stanowisko, że koszty te nie powinny być wygórowane, a przedstawione tylko te, które poniesiono w gminie w związku z wyborami. W skali kraju koszt wynajmu lokalu obwodowej komisji wyborczej utrzymuje się w wyżej wymienionym limicie. Natomiast duże rozbieżności kosztów kampanii wyborczej występują pomiędzy poszczególnymi gminami czy województwami.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">W wyborach podstawową pozycją w wydatkach jest dieta członków obwodowych komisji wyborczych, która wynosi 700 tys. starych zł, a to stanowi równowartość ok. 10 proc. wynagrodzenia w sferze przemysłowej. Na wielkość tego podstawowego kosztu kampanii wyborczej Krajowe Biuro Wyborcze nie ma wpływu. Państwowa Komisja Wyborcza może tylko sugerować oddziałując poprzez wojewódzkie biura wyborcze powoływanie obwodowych komisji wyborczych w niepełnych składach /liczebność członków jest od 7 do 12/ zwłaszcza w zakładach zamkniętych, małych obwodach itp.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">W gminach jest tendencja, aby powoływać maksymalną ilość członków komisji, ponieważ jest to możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy. Przeciwko tego rodzaju praktyce Krajowe Biuro Wyborcze prawnego działania podjąć nie może, a jedynie zalecać mniejszy skład komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zdarzały się przypadki żądania za lokal wygórowanej kwoty i nawet występowano z apelem, aby nie podbijać tych cen.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Raz wydarzył się taki przypadek, ale po interwencji Krajowego Biura Wyborczego sytuację opanowano.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Wytyczne dla obwodowych komisji wyborczych zawierają sugestie, aby lokale wyborcze były skromne bez ponoszenia dodatkowych kosztów.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Jeśli chodzi o opublikowanie 51 zeszytu przez Główny Urząd Statystyczny, to nie umiem powiedzieć czy wydano uzupełniony o wyniki wyborów do Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic w gminie Warszawa Centrum. Tego zeszytu Krajowe Biuro Wyborcze nie otrzymało, natomiast wydawnictwo finansowane jest przez Główny Urząd Statystyczny i on sprzedaje to jako własne publikacje.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Krajowe Biuro Wyborcze uważa, że inną formułą zmniejszenie kosztów kampanii wyborczej zwłaszcza w przypadku wyborów uzupełniających jest decentralizacja druków wyborczych i wykorzystanie w maksymalnym stopniu własnej bazy poligraficznej w wojewódzkich biurach wyborczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DoradcaministrafinansowIrenaZawiska">Jeśli chodzi o koszty wyborów poniesione przez Główny Urząd Statystyczny w związku z publikacją danych, to zgodnie z umową jaką wynegocjował Główny Urząd Statystyczny z Krajowym Biurem Wyborczym, Ministerstwo Finansów przekazało na wniosek prezesa GUS kwotę 780 mln starych zł na koszty opublikowania wyników wyborów do rad gmin. Główny Urząd Statystyczny miał zapewnione pokrycie wydatków i kwotę tę wykorzystał w 100 proc. Jest to opisane w wykonaniu budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">W dniu wyborów do rad gmin, odbywały się wybory uzupełniające do Senatu. W sprawozdaniu z wykonania budżetu i zadań za 1994 rok w tabeli na s. 8 nie ma uwzględnionych kosztów wyborów do Senatu. Czy oznacza to, że weszły w koszty wyborów do rad gmin?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Częściowo weszły w koszty wyborów do rad gmin, ponieważ nie można było ich rozdzielić. W większości przypadków wybory przeprowadzały te same obwodowe komisje wyborcze. Wydatki związane z drukami wyborczymi włączono do wydatków bieżących Krajowego Biura Wyborczego, ponieważ nakład poszczególnych druków i wytycznych był niski i zostały one zrobione we własnym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy jest to uwzględnione w rozdziale 9911?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZastepcakierownikaKrajowegoBiuraWyborczegoBohdanSzczesniak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Jeśli nie, to rozumiem, że sprawozdanie z wykonania budżetu i zadań za 1994 rok Komisja przyjmuje bez zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Kto z państwa jest za sformułowaniem opinii do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu i zadań za 1994 rok Krajowego Biura Wyborczego bez zastrzeżeń?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu i zadań za 1994 rok w części 16 - Krajowe Biuro Wyborcze.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>