text_structure.xml
26.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Witam wszystkich obecnych posłów członków Komisji do spraw Unii Europejskiej, ministrów, towarzyszące im osoby oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty UE: w trybie art. 7 ust. 1 ustawy COM(2016) 248, 290; w trybie art. 8 ust. 2 ustawy COM(2016) 233, 235, 241, 242, 275; w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy COM(2016) 239, 240, 243 i 246.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też – zgodnie z wnioskiem prezydium – możemy przyjąć je bez rozpatrywania przez Komisję?</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych w dniu 17 czerwca 2016 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Leszka Skibę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacaposelIzabelaKloc">Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Szanowni państwo, Ecofin odbędzie się w następny czwartek i w piątek. W części legislacyjnej mamy kilka punktów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Po pierwsze – prezydencja holenderska podejmie próbę zakończenia prac nad dyrektywą Rady ustanawiającą przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego. To jest element, który już od jakiegoś czasu jest w dyskusji. był pewien kłopot ze szczegółowymi zapisami.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Przypominam, że to jest dyrektywa, która implementuje przygotowane, można powiedzieć, przez OECD rozwiązania w zakresie unikania opodatkowania, czyli jest to tak zwany pakiet BEPS. Odbyły się dyskusje. Polskie propozycje dotyczące chociażby limitu od naliczania odsetek i klauzuli switch over zostały rozstrzygnięte na korzyść Polski.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">W związku z tym, stanowisko Polski będzie pozytywne, chociaż nie wiemy do końca, jak to będzie wyglądało, z tego powodu, że w dalszym ciągu są pewne wątpliwości niektórych krajów. Stanowisko Polski jest jednak pozytywne w stosunku do tego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Przypominam, że jednym z elementów w ramach tego pakietu jest wprowadzenie tak zwanej ogólnej klauzuli obejścia prawa, co jest też zgodne z interesem Polski. Polska klauzula obejścia prawa niedługo wejdzie w życie po zaakceptowaniu przez parlament. To rozwiązanie tak naprawdę dotyczy podatku CIT i z tego powodu jest wspierane przez polski rząd.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Drugim elementem jest projekt dyrektywy Rady w sprawie wdrożenia i wzmacniania współpracy w dziedzinie podatku od transakcji finansowej. Będzie informacja dotycząca stanu prac z tego powodu, że niektóre kraje – to jest efekt dyskusji sprzed paru lat – wykorzystały mechanizm wpisany do Traktatu Lizbońskiego, polegający na wzmocnionej współpracy, i prowadzą prace nad ustanowieniem wspólnego podatku od transakcji finansowych. Generalnie te prace trwają już długo i nie wygląda na to, aby szybko zakończyły się sukcesem, ale Ecofin będzie wykorzystany do tego, aby poinformować o stanie prac.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Będzie również przedstawiony stan prac, jeśli chodzi o wzmocnienie unii bankowej. W listopadzie Komisja przedstawiła projekt europejskiego systemu gwarantowania depozytów, czyli EDIS. Mamy do czynienia z informacją na temat stanu prac nad tym projektem. Jest poważna dyskusja na ten temat. Z tego powodu, stanowisko niemieckie jest dosyć zdecydowane chociażby w obszarze podstawy prawnej do ustanowienia europejskiego systemu gwarantowania depozytu. W związku z tym nie jest to projekt, który jakoś szybko będzie wdrożony.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">W dalszej części mamy dwa wstępne projekty.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Pierwszy to projekt dotyczący rozporządzenia PE i Rady w sprawie protokołu emisyjnego, opublikowanego w związku z ofertą publiczną lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych. Stanowisko Polski jest pozytywne. To jest projekt w ramach tak zwanej unii rynków kapitałowych, który dotyczy zwiększenia transparentności, jeśli chodzi o prospekt emisyjny.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Kolejny projekt to jest projekt dotyczący rozporządzenia PE i Rady w sprawie funduszy rynku pieniężnego i to też jest elementem unii rynków kapitałowych. Planowane jest przyjęcie ogólnego podejścia w sprawie projektu rozporządzenia. Celem są pewne regulacje dotyczące rynku pieniężnego, aby wzmocnić stabilność finansową i zmniejszyć zawirowania na rynku finansowym. Stanowisko Polski zostało przyjęte i jest ono pozytywne.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">To są wszystkie elementy z części legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy są pytania?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę, wobec tego stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych w dniu 17 czerwca 2016 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do dokumentów o sygnaturach COM(2016) 56, 57, 26, COM(2015) 583, 586, 587, COM(2013) 71 i 615, natomiast w stosunku do dokumentu COM(2016) 227 Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r., informacji Rady Ministrów o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, które odbędzie się w dniu 20 czerwca 2016 r. oraz w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych w dniu 20 czerwca 2016 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Aleksandra Stępkowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Panie i panowie posłowie, podczas posiedzenia Rady na chwilę obecną (ponieważ ustalanie agendy ciągle trwa) planowane jest poruszenie zasadniczo czterech tematów: dotyczącego polityki arktycznej, relacji z państwami czy obecności UE na obszarze państw Sahelu, omówiona będzie problematyka sytuacji w Republice Macedonii i proces pokojowy na Bliskim Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Niewykluczone, że pojawi się jeszcze dyskusja w sprawie projektu rozporządzenia PE i Rady zmieniającego rozporządzenie wymieniające państwa trzecie, których obywatele mogą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, ale – co do tego punktu – nie jest pewne, czy pojawi się na agendzie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Jeśli chodzi o politykę arktyczną to dyskusja ministrów będzie nawiązywać do opublikowanego w kwietniu br. komunikatu Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych pod tytułem „Zintegrowana polityka UE w sprawie Arktyki”. Polska pozytywnie ocenia komunikat i wskazane w nim obszary priorytetowego zaangażowania. Konkretnie chodzi o problematykę zmian klimatycznych i ochronę środowiska, zrównoważonego rozwoju oraz kwestie naukowo-badawcze, jak również współpracę międzynarodową. Do lepszego zrozumienia zmian zachodzących w Arktyce i ich wpływu na pozostałe regiony globu jest konieczne wzmocnienie współpracy w zakresie prowadzenia badań naukowych w Arktyce. To niewątpliwie jest problematyka, która najbardziej absorbuje naszą uwagę. Istotne jest, aby negocjowana obecnie przez państwa arktyczne międzynarodowa umowa w tej sprawie nie wpłynęła negatywnie na swobodę prowadzenia badań naukowych w Arktyce. Polska jako państwo obserwator uczestniczy w pracach nad projektem umowy dotyczącej międzynarodowej współpracy naukowej w Arktyce.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Jeśli chodzi z kolei o problematykę Sahelu to mamy do czynienia z destabilizacją sytuacji w tych państwach. jest to jedna z przyczyn fali migracji do Europy z państw afrykańskich, dlatego popieramy wzmocnienie działań UE w tym regionie, biorąc aktywny udział w programach unijnych, zwłaszcza jeśli chodzi o wpłaty do funduszu powierniczego na rzecz Afryki. Widzimy też potrzebę zwiększenia efektywności działań podejmowanych przez kraje Sahelu w zakresie walki z terroryzmem i przestępczością zorganizowaną. Kluczowa będzie tu budowa zdolności w zakresie zarządzania granicami przez te państwa. UE jest już obecnie zaangażowana w Sahelu, chodzi o misję wspólnej polityki bezpieczeństwa i obronności w Mali i w Nigrze. Ewentualne dodatkowe zwiększenie zaangażowania operacyjnego UE we wsparcie państw z tego regionu powinno uwzględniać dotychczasowe działania oraz inicjatywy innych aktorów międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Jeśli chodzi o sytuację w Republice Macedonii to mamy tam do czynienia z bardzo skomplikowaną sytuacją polityczną, która poważnie utrudnia proces integracji Macedonii z UE. Ta sytuacja niewątpliwie wywołuje pewien niepokój. Polska popiera, jesteśmy zwolennikami integracji Macedonii z UE i mamy nadzieję na szybkie rozwiązanie istniejących tam problemów. Jeśli chodzi o te problemy, między innymi, mieliśmy tam do czynienia z przełożeniem daty wyborów bez wyznaczenia nowej daty. Mamy tam, rzeczywiście, do czynienia z pewnymi zawirowaniami, które poważnie utrudniają kontynuowanie procesu integracji.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Z kolei jeśli chodzi o proces pokojowy na Bliskim Wschodzie to problematyka, której towarzyszyć będą obrady podczas Rady, dotyczyć będzie przede wszystkim inicjatywy francuskiej. Jest ona postrzegana jako szansa na reaktywację procesu pokojowego w tym regionie, który się znalazł w impasie. Warunkiem powodzenia tego procesu jest pełne zaangażowanie kluczowych aktorów, czyli UE, Stanów Zjednoczonych, jak i kwartetu bliskowschodniego, w skład którego wchodzą dodatkowo ONZ i Rosja. Liczymy też na pełne i faktyczne zaangażowanie stron konfliktu we wznowienie negocjacji. To jest problematyka, o której wiemy w tej chwili, że będzie przedmiotem obrad Rady ds. Polityki Zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStepkowski">Dziękuję pięknie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy są pytania?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji?</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Stwierdzam, że Komisja w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. przyjęła do wiadomości informację Rady Ministrów o posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych, które odbędzie się w dniu 20 czerwca 2016 r. oraz w trybie art. 11 ust. 1 ustawy informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zagranicznych w dniu 20 czerwca 2016 r.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Szanowni państwo, przechodzimy do rozpatrzenia łącznie pkt IV i V, czyli do rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r., Wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego system wjazdu/wyjazdu w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich i danych dotyczących odmowy wjazdu w odniesieniu do obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich Unii Europejskiej oraz określające warunki dostępu do systemu wjazdu/wyjazdu na potrzeby ścigania i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 767/2008 i rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 (COM(2016) 194 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP oraz – Wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/399 w zakresie korzystania z systemu wjazdu/wyjazdu (EES) (COM(2016) 196 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Sebastiana Chwałka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiSebastianChwalek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie i panowie posłowie, przedstawiony wniosek legislacyjny zakłada, jak państwo wiedzą, kilka rozwiązań, między innymi dotyczy rejestrowania i przechowywania informacji dotyczących daty, czasu i miejsca wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich, obliczenia długości ich pobytu oraz generowania ostrzeżeń dla państw członkowskich w przypadku upływu okresu dozwolonego pobytu, rejestrowania daty, czasu i miejsca odmowy wjazdu udzielonej obywatelom państw trzecich, którym odmówiono wjazdu na pobyt krótkoterminowy oraz organu państwa członkowskiego, który odmówił wjazdu i przyczyn odmowy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiSebastianChwalek">Dokument ten określa również warunki dostępu wyznaczonych organów ścigania państw członkowskich i europejskiego urzędu policji, czyli Europolu, do danych zgromadzonych w systemie w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym lub innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i prowadzenia dochodzeń w ich sprawie. Jest to cel uzupełniający.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiSebastianChwalek">System wjazdu i wyjazdu ma stanowić rozwiązanie dla zidentyfikowanych problemów w kilku obszarach.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiSebastianChwalek">Po pierwsze – ma poprawić sytuację w zakresie opóźnień w odprawie granicznej i jakości odprawy granicznej prowadzonej wobec obywateli państw trzecich, ma zapewnić systematyczną i wiarygodną identyfikację osób z przeterminowanym pobytem, wzmocnić bezpieczeństwo wewnętrzne i ma być narzędziem w walce z terroryzmem i poważnymi przestępstwami.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiSebastianChwalek">Rząd RP ogólnie popiera przyjęcie przedmiotowego wniosku legislacyjnego i ustanowienie takiego systemu wjazdu i wyjazdu jako unijnego zcentralizowanego systemu rejestrującego zdarzenia dotyczące obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich w celu odbycia pobytu krótkoterminowego w strefie Schengen oraz rejestrującego dane dotyczące odmowy wjazdu opartego o dane alfanumeryczne i biometryczne.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiSebastianChwalek">Rząd popiera również przyznanie od początku działania systemu dostępu wyznaczonych organów ścigania państw członkowskich i europejskiego urzędu policji do danych zgromadzonych w systemie wjazdu i wyjazdu a także wprowadzenie pięcioletniego okresu retencji tych danych, jak również interoperacyjności tego systemu z wizowym systemem operacyjnym.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiSebastianChwalek">Jednocześnie rząd polski odnotowuje potrzebę zapewnienia gwarancji dotyczących ochrony danych osobowych, w tym ich bezpieczeństwa fizycznego, przepisów gwarantujących efektywny nadzór nad przestrzeganiem tych danych, jak również ujęcie przepisów, które uprawniają agencję eu-LISA do przygotowywania szczegółowych statystyk. Niektóre szczegółowe propozycje ujęte we wniosku wymagają jeszcze oczywiście wyjaśnienia w toku prac w Radzie, w tym pod kątem oceny ich praktycznych implikacji z innymi aktami.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiSebastianChwalek">Podobne stanowisko (a wręcz identyczne) mamy, oczywiście, do drugiego wniosku, który z kolei jest konsekwencją wniosku pierwszego. Kodeks Schengen wymaga odpowiednich zmian, aby pierwszy wniosek legislacyjny mógł funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiSebastianChwalek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Krzysztof Lipiec.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrzysztofLipiec">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić informację w sprawie przedłożonego wniosku dotyczącego rozporządzenia PE i Rady mającego na celu zmianę wcześniejszego rozporządzenia, tak aby można było dostosować kodeks graniczny Schengen do wprowadzenia rozwiązań w ramach tzw. pakietu inteligentnych granic.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselKrzysztofLipiec">Ten pakiet inteligentnych granic odnosi się do pierwszego wniosku i projektu tego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselKrzysztofLipiec">Pragnę powiedzieć również, że rząd przekazał stosowne stanowisko, które ma zamiar przedstawić UE w sprawie tych dwóch projektów rozporządzenia. To stanowisko rządu jest poparciem dla obydwu tych projektów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselKrzysztofLipiec">Chcę powiedzieć, że Komisja do Spraw Unii Europejskiej reprezentująca Sejm, pracując w trybie ustawy kooperacyjnej, powinna poprzeć stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselKrzysztofLipiec">Nie będę przedstawiał dokładnie, o czym mówią oba te akty ustawodawcze UE, ponieważ pan minister Sebastian Chwałek je scharakteryzował. Konkludując w tej sprawie (za bardzo dobrze przygotowanymi opiniami Biura Analiz Sejmowych) należy stwierdzić, że wprowadzenie na poziomie UE ogólnoeuropejskiego systemu rejestracji wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich jest niezbędne dla zapewnienia państwom członkowskim możliwości ustalenia długości okresu pobytu danego podróżnego na etapie odprawy granicznej lub podczas jego kontroli na terytorium UE. Będzie też pomocne dla przeciwdziałania działalności przestępczej i terrorystycznej.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselKrzysztofLipiec">O tym dokładnie pan minister właśnie powiedział.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PoselKrzysztofLipiec">Niewątpliwie, tego typu rozwiązania umożliwią UE realizację polityki mającej na celu zapewnienie kontroli osób i skutecznego nadzoru przy przekraczaniu granic zewnętrznych oraz stopniowe wprowadzanie zintegrowanego systemu zarządzania granicami zewnętrznymi. Dzisiaj jest nie do przyjęcia system ewidencjonowania podróżnych, którzy przekraczają granice Schengen, z czasów jeszcze bardzo zamierzchłych, gdzie jedynym dowodem potwierdzającym wjazd na teren Schengen czy wyjazd z niego jest pieczątka stemplowana a wiemy, że przepisy regulujące pobyt osób spoza państw strefy Schengen są dosyć dobrze opisane prawem UE i przestrzeganie ich jest warunkiem niezbędnym do tego, aby zabezpieczyć obywatelom państw UE bezpieczeństwo, szczególnie w tym trudnym czasie, w jakim UE się znajduje.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PoselKrzysztofLipiec">Dlatego wnoszę o to, aby Komisja do Spraw Unii Europejskiej poparła stanowisko rządu w tej sprawie przedstawione przez pana ministra.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PoselKrzysztofLipiec">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Bardzo dziękuję posłowi sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy są pytania?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę, wobec tego chciałbym zaproponować następującą konkluzję: stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy COM(2016) 194 i COM(2016) 196 i odnoszący się do niego projekt stanowiska rządu. Komisja podzieliła stanowisko rządu odnoszące się do tych dokumentów.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV i V.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Przechodzimy do spraw bieżących.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Następne posiedzenie Komisji odbędzie się dzisiaj o godzinie 13.30 w sali konferencyjnej.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt VI.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Informuję, że porządek dzienny został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PrzewodniczacyposelLechKolakowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>