text_structure.xml 18.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów – członków Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych oraz Biuro Legislacyjne. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu posłom dostarczony pocztą elektroniczną oraz na urządzenia mobilne IPad. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że porządek został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Przechodzimy zatem do realizacji porządku naszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Wysoka Komisjo, do Komisji od marszałka wpłynęły dwie propozycje zmian regulaminu Sejmu. Pan marszałek prosi, aby Komisja rozważyła możliwość podjęcia inicjatywy uchwałodawczej dotyczącej zmiany przepisów regulaminu Sejmu w związku z koniecznością udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko w ramach dostępu do informacji publicznej. Drugi wniosek dotyczy wejścia w życie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej na mocy której wprowadzono warunek dokonywania oceny przewidywanego wpływu projektu ustawy lub rozporządzenia na działalność mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Szanowni państwo, te dwa projekty pozwolę sobie krótko omówić. Otrzymali je państwo w wersji elektronicznej, a osoby, które sobie tego życzyły, w papierowej. Rozpocznę od wcześniejszego wniosku, z dnia 7 lutego. Ta propozycja zmiany regulaminu Sejmu wynika z przyjęcia ustawy z dnia 3 października 2008 roku, która została znowelizowana w dniu 9 października 2015 roku – o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko. W trakcie prac nad nowelizacją w roku 2015, podczas drugiego czytania został zgłoszony wniosek i poprawka, która odnosiła się do art. 8, jaki znajduje się w kręgu naszego zainteresowania. Poprawkę tę zasugerowało Biuro Analiz Sejmowych. Wskazano, że art. 8 – który mówi o obowiązku udzielania informacji publicznej osobom zainteresowanym, zgodnie z Konstytucją RP i art. 61 ust. 4 – wymaga, aby w ustawie omawianej znalazł się również ust. 3. Art. 61, mówi o trybie udzielania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2 – określają to ustawy, a odniesieniu do Sejmu i Senatu ich regulaminy. Podobnie w ustawie z października 2015 roku, uznano że ten ust. 3 powinien się pojawić. Tak więc tryb udzielania informacji o środowisku i jego ochronie w odniesieniu do Sejmu i Senatu określają regulaminy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Zatem zmiana tej ustawy w roku 2015 wymusza na Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych oraz na Sejmie podjęcie inicjatywy uchwałodawczej i dostosowanie regulaminu Sejmu do wymogów, które zostały określone w ustawie, o której wcześniej powiedziałem. Ta prośba, którą skierował do nas pan marszałek, została przyobleczona w określony kształt formalnoprawny przez prawników Kancelarii Sejmu. Ta propozycja ma charakter czysto kosmetyczny, jak państwo mieli okazję się przekonać. Dotyczy przede wszystkim działu 4a, gdzie mowa jest o trybie udostępniania informacji. Obok frazy – dostęp do informacji publicznej, kiedy mowa o informacji publicznej, dodaje się sformułowanie: „informacji o środowisku i jego ochronie”. To działanie czysto techniczne, kosmetyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Podobnie jest, jeśli chodzi o wniosek z 21 lutego 2017 roku. Ta propozycja zmiany została zasugerowana przez pana marszałka i wynika z faktu nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W myśl przepisów tejże ustawy, w trakcie procesu legislacyjnego wymagane będzie, aby projekt ustawy był też zaopiniowany z punktu widzenia jego wpływu na kwestie związane z prawami i obowiązkami przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Tak jak powiedziałem, sugeruję aby nasza Komisja przyjęła za swoją inicjatywę te dwie propozycje zmian regulaminu. Szanowni państwo, po tym krótkim omówieniu chciałbym otworzyć dyskusję, aby mogli państwo bezpośrednio przedstawić swoje opinie w zakresie tego wniosku. Bardzo proszę, pan przewodniczący Głogowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselTomaszGlogowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak pan przewodniczący powiedział, to są zmiany niewielkie, niebudzące kontrowersji. Myślę, że Komisja powinna wystąpić z taką inicjatywą uchwałodawczą. Pewnie na bardziej szczegółową dyskusję będzie czas gdy odbędziemy pierwsze czytanie projektów uchwał. Nie wszyscy z nas pewnie mieli świadomość że na urzędach, także na Sejmie, leży obowiązek udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie. Z ciekawości zapytam czy ktoś z przedstawicieli Biura Legislacyjnego ma informacje jak to działa w innych instytucjach, jak te informacje wyglądają? Dobrze się domyślam – czy obywatele mają prawo pytać o zużycie energii, papieru, a instytucje odpowiadać? Ochrona środowiska jest sprawą ważną, ale zastanawiam się czy w biurokracji nie idziemy zbyt daleko. Powiem żartobliwie, że udzielanie informacji o ochronie środowiska będzie generowało konieczność pracy, zużycie energii elektrycznej i papieru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Tak. Chciałbym dodać, że nowelizacja, która została dokonana 9 października 2015 roku doczekała się kolejnej nowelizacji, odsuwającej wejście jej w życie. Funkcjonuje ona w naszym porządku prawnym dopiero od stycznia 2016 roku. Czas na odniesienie się do tego jest więc krótki. Proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego, które sugerowało aby ust. 3 pojawił się w art. 8, o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Dziękuję, panie przewodniczący. Wojciech Miller – Biuro Legislacyjne. Pan przewodniczący na wstępie powiedział z czego wynika konieczność zmian przepisów regulaminu Sejmu. Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie w sposób wyraźny w art. 8 przewiduje, że w zakresie udzielania informacji o środowisku przez Sejm i Senat tryb uregulowany ma być w regulaminie Sejmu. Z tego wynika konieczność formalna uregulowania tej kwestii. Jeśli chodzi o praktykę i władze publiczne oraz udzielanie informacji, biuro takimi danymi nie dysponuje. Władze publiczne generalnie są zobowiązane do tego, aby tego rodzaju informacje udostępniać. Tryb ich udzielania w odniesieniu do innych władz publicznych niż Sejm i Senat wynika z ustawy. Jeśli chodzi o zakres informacji udzielanych, bardzo trudno się do tego odnieść. Nie mamy takich informacji. Wszystko zależy od tego w posiadaniu jakiego rodzaju informacji jest dany urząd. Nie jest nam znana praktyka i czy były składane po wejściu w życie ustawy wnioski do Sejmu aby takich informacji udzielać. Tak jak powiedziałem, formalnie Sejm jest zobligowany w regulaminie ten tryb uregulować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos? Pan poseł Siarka, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselEdwardSiarka">Wszystkie instytucje i urzędy wypełniają specjalne formularze w zakresie zużytego prądu, gazu, śmieci generowanych przez dane jednostki, odprowadzanych do zakładów komunalnych. To są tego rodzaju informacje. Byłbym zaskoczony gdyby Kancelaria Sejmu takich informacji wcześniej nie udzielała. Zapewne to się dzieje, ale jest to próba uregulowania tego faktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze? Pani poseł, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMalgorzataNiemczyk">Panie przewodniczący, pani poseł, szanowni państwo, proszę o doprecyzowanie jednej sprawy. Ustawa, o której mówimy obowiązuje od 2008 roku. Art. 8 tej ustawy wcześniej mówił o tym, że organy administracji są zobowiązane do udostępniania każdemu informacji o środowisku i jego ochronie znajdujących w ich posiadaniu lub które są dla nich przeznaczone. Ten artykuł dostał nowe brzmienie i miał wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku. Chciałam dowiedzieć się, czy art. 8, który uprzednio przytoczyłam, obowiązuje? Co w tej chwili z nim jest, jak wygląda sytuacja? Art. 8.1, 8.2, 8.3 – kiedy wejdą w życie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Szanowni państwo, cała ustawa obowiązuje, obecnie żyjemy pod jej rządami. Chciałbym zwrócić państwa uwagę na procedurę. To dość ciekawe i pouczające dla mnie, jako osoby, która chciała zdobyć informacje dotyczące drogi legislacyjnej. Projekt, który został zarejestrowany pod nr 3577 w dniu 15 lipca 2015 roku w art. 8 zawierał jedynie ust. 1 i ust. 2. W trakcie drugiego czytania została wprowadzona zmiana dodająca ust. 3, w którym mowa jest również o tym – nawiązano tu do art. 61 ust. 4 Konstytucji RP – że w hierarchii instytucji państwowych ważne są też Sejm i Senat. Zatem obok innych instytucji również Sejm i Senat powinny być zobowiązanie do udzielania informacji o ochronie środowiska.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">W dniu 9 października 2015 roku w ostatecznym kształcie ta ustawa została przyjęta. Zmiana, która dokonana została w późniejszym terminie odsunęła jedynie termin wejścia w życie ustawy w czasie. Dysponuję stenogramem posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Osobami, które niejako były głównymi aktorami w trakcie tego posiedzenia i zajęły stanowisko w odniesieniu do tej materii i wprowadzenia ust. 3 byli pani poseł Grażyna Ciemniak i pan poseł Arkadiusz Litwiński oraz legislator pan Michał Baranowski, który umiejętnie zasugerował konieczność wprowadzenia tego obowiązku wobec Sejmu i Senatu. Przyznam się, że to ja zasugerowałem w pewnym sensie konieczność wprowadzenia tych zmian w regulaminie, gdyż miałem świadomość, że ta ustawa przeorała w dużej części nasz system prawny. Gdy tworzono tę ustawę nie do końca mieliśmy świadomość jak głęboko te przepisy wkraczają w funkcjonowanie wszystkich instytucji naszego państwa. Jeszcze raz powiem, że w tej sytuacji powinniśmy dostosować się do obecnego porządku prawnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMalgorzataNiemczyk">Do kiedy jest to przesunięte?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Pan legislator odpowie precyzyjnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Dziękuję, panie przewodniczący. Odpowiadając pani poseł, art. 8 obowiązuje od 1 stycznia w takim kształcie, w jakim w ust. 3 jest przewidziane, że tryb udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie w odniesieniu do Sejmu i Senatu przewidują ich regulaminy. Ten przepis już obowiązuje. Dlatego istnieje konieczność uregulowania tej kwestii w regulaminie Sejmu. Jeśli mogę, odniosę się też do poprzedniego pytania o zakres informacji. W odniesieniu do władz publicznych jest on określony w art. 9 ustawy. Jeśli państwo sobie to życzą, mogę te przepisy przytoczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Jeśli nie, zamykam dyskusję. Proponuję, aby na podstawie art. 203 regulaminu Sejmu Komisja podjęła inicjatywę uchwałodawczą w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Panie przewodniczący, w kwestii proceduralnej, teoretycznie istnieje możliwość podjęcia jednej inicjatywy w zakresie tych dwóch kwestii. Z tego względu, jeśli skłanialiby się państwo do tej propozycji, wydaje się właściwsze omówienie obu z nich oraz podjęcie jednej inicjatywy odnoszącej się do nich w jednym projekcie, który następnie zostanie przedłożony do marszałka Sejmu. Nie będzie tu proceduralnych ani prawnych przeszkód takiego procedowania, w zakresie połączenia obu tych kwestii w jednym projekcie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo. Precyzyjnie. Szanowni państwo – zwracam się z pytaniem do Wysokiej Komisji – czy zaakceptują państwo, aby we wniosku, który zostanie przygotowany, jaki będzie traktowany jako wniosek Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych, zawierały się propozycje zmian regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej zawierające zarówno część odnoszącą się do zmian związanych z ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a także wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę że Komisja akceptuje takie rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Jesteśmy jeszcze zobowiązani do wyboru posła sprawozdawcy do dalszych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Jeśli mogę, panie przewodniczący, jeszcze jedna sprawa techniczna. W odniesieniu do propozycji drugiej, która dotyczy zmian w regulaminie Sejmu w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w materiale, jaki otrzymali państwo od marszałka Sejmu, wejście w życie przedstawione jest wariantowo. Art. 3 w pierwszym wariancie stanowi, że uchwała wchodzi w życie z dniem – tu jest tylko zamarkowane miejsce na datę. W wariancie drugim uchwała miałaby wejść w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 26 stycznia 2017 o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, czyli tej ustawy, której wejście w życie powoduje konieczność zmian w regulaminie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#LegislatorWojciechMiller">Jeśli chodzi o tę kwestię, zasadnym byłoby, aby ta zmiana regulaminu wchodziła w życie z dniem wejścia w życie ustawy. Na chwilę obecną nie jesteśmy w stanie wskazać jaki to będzie dzień, gdyż ustawa nowelizująca ustawę o swobodzie działalności gospodarczej została wczoraj podpisana przez pana prezydenta, ale nie została jeszcze ogłoszona, a wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. W związku z tym proponowalibyśmy, aby na tym etapie, w odniesieniu do zmian, które dotyczą wykonania ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zachować formułę wejścia w życie z dniem wejścia w życie ustawy. Po ogłoszeniu ustawy będzie możliwe wskazanie daty dziennej. Pewnie wtedy z legislacyjnego punktu widzenia właściwe będzie jej wskazanie. Na obecnym etapie data dzienna nie może być wskazana, bo jej nie znamy.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#LegislatorWojciechMiller">W odniesieniu do tych zmian – dodania ust. 2a w art. 34 oraz zmian w ust. 7 tegoż artykułu, a także wejścia w życie art. 2, który stanowi przepis przejściowy: „Do projektów ustaw wniesionych do Sejmu przed dniem wejścia w życie uchwały stosuje się przepisy dotychczasowe” – wchodziłyby w życie z dniem wejścia w życie ustawy, z jedną korektą. Zdecydowali się państwo na połączenie obu kwestii, w związku z tym w art. 2 przepis przejściowy powinien posługiwać się nie pojęciem „wejścia w życie uchwały”, ale „wejścia w życie zmiany pierwszej polegającej na dodaniu ust. 2a”. oczywiście jeśli państwo zaakceptują tę konstrukcję, przygotujemy tekst inicjatywy od strony technicznej, uwzględniając te korekty, łącznie ze skompilowaniem uzasadnienia obu propozycji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Tak. Skoro zaakceptowaliśmy konieczność zmiany regulaminu poprzez podjęcie prac nad projektem uchwały, wydaje się że wątpliwości, o których powiedział pan legislator na kolejnym posiedzeniu naszej Komisji zapewne w zupełności zostaną rozwiane. Kwestia dotycząca wejścia w życie zmian wydaje się, że będzie mogła być rozstrzygnięta w trakcie naszego kolejnego posiedzenia. Szanowni państwo, wracając do poprzedniego wniosku, musimy wskazać osobę, która będzie reprezentowała stanowisko Komisji w dalszych pracach nad projektem. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJolantaSzczypinska">Proponuję pana przewodniczącego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo za propozycję. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam że Komisja ją zaakceptowała. Mam nadzieję, że następnym razem nie będę się tak spieszył i z zadyszką prezentował stanowiska Komisji. Szanowni państwo, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>