text_structure.xml 39.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw ordynacji wyborczych. Stwierdzam kworum. Jesteśmy obecni w zdecydowanej większości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Miło mi powitać gości. Na dzisiejszym spotkaniu jest obecny zastępca przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej, pan Sylwester Marciniak – bardzo nam miło. Jest obecna szefowa Krajowego Biura Wyborczego, pani minister Magdalena Pietrzak – witamy serdecznie. Obecni są dyrektorzy KBW pan Lech Gajzler – dzień dobry – i pan Krzysztof Lorentz – witamy serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Proszę państwa, proponowany porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zasadach ustalania kolejności obsadzania mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej na kadencję 2019-2024. Druk nr 3272 mają państwo przed sobą.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Pozwolą państwo, że przedstawię krótkie uzasadnienie w imieniu wnioskodawców… Słucham? Jeszcze jedna ważna sprawa, zanim przytoczę krótkie uzasadnienie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Zgodnie z art. 37 ust. 4 regulaminu Sejmu, pierwsze czytanie może odbyć się nie wcześniej niż siódmego dnia od dnia doręczenia posłom druku projektu, chyba, że Sejm lub komisja postanowią inaczej. W związku z tym, że ten termin 7-dniowy nie upłynął, proponuję, aby Komisja wyraziła zgodę na jego skrócenie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. W związku z tym, uznaję, że Komisja wyraziła zgodę na skrócenie 7-dniowego terminu na przeprowadzenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Teraz, proszę państwa, uzasadnienie w imieniu wnioskodawców. Wiemy, że 26 maja br. czekają nas wybory do Parlamentu Europejskiego, w wyniku których w parlamencie mogą już nie zasiadać przedstawiciele Wielkiej Brytanii. Jak wiemy, Zjednoczone Królestwo cały czas negocjuje z Komisją Europejską zasady opuszczenia Unii Europejskiej. Nie ma pewności, kiedy te negocjacje się zakończą i z jakim efektem. Pomimo wskazanych wątpliwości, wybory w całej Unii Europejskiej odbędą się w dniach 23-26 maja br., a w Polsce 26 maja.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Zgodnie z art. 3 decyzji Rady Europejskiej z 28 czerwca 2018 r. ustanawiającej skład Parlamentu Europejskiego, w Rzeczypospolitej Polskiej zostanie wybranych 52 posłów do Parlamentu Europejskiego. Jednak w przypadku, gdyby Zjednoczone Królestwo nadal było państwem członkowskim Unii na początku kadencji parlamentarnej 2019-2024, liczba obejmujących swoje funkcje posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej będzie wynosiła 51. Zgodnie z art. 8 aktu ustanowionego decyzją Rady z 20 września 1976 r. – tu numer, dość długi – dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich, z zastrzeżeniem jego postanowień, procedura wyborcza w każdym państwie członkowskim podlega przepisom krajowym. Powyższe implikuje konieczność wprowadzenia w prawie krajowym mechanizmu regulującego sposób decydowania, który z 52 wybranych europarlamentarzystów nie obejmuje mandatu wskutek zmniejszenia do 51 mandatów w Parlamencie Europejskim przypadających Rzeczypospolitej Polskiej. Brak takiego wskazania mógłby uniemożliwić objęcie mandatów przez wszystkich wybranych posłów. Konieczne jest, więc uregulowanie tej kwestii w przepisach rangi ustawowej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dlatego proponujemy, aby w powyższej sytuacji zastosować mechanizm analogiczny do przyjętego w art. 368 § 6 Kodeksu wyborczego. Wskazany przepis normuje sposób obsadzania wakującego mandatu. W przypadku, gdy nie może go objąć żaden z kandydatów tej samej listy, mandat obejmuje kandydat z innej listy kandydatów tego samego komitetu wyborczego, który w wyborach otrzymał największą liczbę głosów, o ile nie uzyskał mandatu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Proszę państwa, czy ktoś chciałby zabrać głos. Bardzo proszę, pan wiceprzewodniczący PKW.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcaprzewodniczacegoPanstwowejKomisjiWyborczejSylwesterMarciniak">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, procedowany dzisiaj projekt ustawy o zasadach ustalania kolejności obsadzania mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej na kadencję 2019-2024 spełnia postulat Państwowej Komisji Wyborczej, która w piśmie z dnia 13 lutego br., skierowanym do najwyższych przedstawicieli władz państwowych Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawiła problem, jaki może powstać wskutek ewentualnej zmiany terminu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 3 decyzji Rady Europy z 28 czerwca ub. r., ustanawiającej skład Parlamentu Europejskiego, w Rzeczypospolitej Polskiej zostanie wybranych 52 posłów do Parlamentu Europejskiego, jednak w przypadku, gdyby Zjednoczone Królestwo nadal było państwem członkowskim Unii na początku kadencji parlamentarnej, liczba obejmujących swoje funkcje posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej będzie wynosiła 51.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcaprzewodniczacegoPanstwowejKomisjiWyborczejSylwesterMarciniak">Panie i panowie posłowie doskonale się orientują, że liczba parlamentarzystów w Parlamencie Europejskim to 751, ale na skutek wyjścia Wielkiej Brytanii zwolnią się 73 mandaty. Decyzja Rady Europejskiej była taka, że 46 mandatów zamraża się, natomiast 27 mandatów podzielono na 14 krajów, m.in. Francję, Hiszpanię, Irlandię, w tym Polskę. Przepisy ustawy – Kodeks wyborczy nie dają podstaw do ustalenia i wskazania, który z 52 wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej posłów do Parlamentu Europejskiego miałby w takiej sytuacji nie objąć mandatu. Brak takiego wskazania mógłby uniemożliwić objęcie mandatu przez wszystkich wybranych posłów. Konieczne jest, zatem, pilne uregulowanie tej kwestii w drodze ustawy, zmiany Kodeksu wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcaprzewodniczacegoPanstwowejKomisjiWyborczejSylwesterMarciniak">Spektakl wyjścia Wielkiej Brytanii cały czas trwa. Ostatnie głosowanie w dniu dzisiejszym sprowadzało się do tego, że „bez umowy nie ma mowy”, w tym sensie, że parlament brytyjski nie zdecydował się na wyjście bez umowy. Czyli, cały czas trwają rozmowy. W takiej sytuacji nadzwyczajnej, powstałej w wyniku zdarzeń, których nie można było wcześniej przewidzieć, rozwiązanie wskazanego problemu powinno być możliwie proste i oparte – tak, jak pani przewodnicząca wskazała – na analogiach do przepisów Kodeksu wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZastepcaprzewodniczacegoPanstwowejKomisjiWyborczejSylwesterMarciniak">Podział mandatów pomiędzy uprawnione komitety wyborcze następuje metodą d’Hondta, a z kolei podział mandatów przypadających poszczególnym komitetom pomiędzy okręgowe listy kandydatów, przy pomocy metody największych reszt. Jest jednak ryzyko, że wystąpi tzw. paradoks Alabamy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZastepcaprzewodniczacegoPanstwowejKomisjiWyborczejSylwesterMarciniak">Pod koniec XIX w. w Stanach Zjednoczonych zwiększono liczbę mandatów z 299 do 300 i okazało się, że stan Alabama, mimo zwiększenia o jeden mandat, nie tylko nie zachował ośmiu mandatów, ale zmniejszono je do siedmiu. Dlatego propozycja Państwowej Komisji Wyborczej była taka, żeby ustalić, w drodze ustawy, jakie są zasady przydziału 52. mandatu. Oczywiście jest tu dużo wyższej matematyki – sądzę, że w razie czego, pani minister i panowie dyrektorzy przejdą do szczegółów – chociaż powstaje jeszcze kolejny problem związany z 52. mandatem w przypadku wygaśnięcia i utraty. Należałoby, więc ewentualnie rozszerzyć ten projekt o kwestię wygaśnięcia lub utraty mandatu eurodeputowanego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Zgłaszał się pan poseł Protas. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJacekProtas">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, my oczywiście nie kwestionujemy zasadności przygotowania tej ustawy. Niestety, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej coraz bardziej się komplikuje z różnych względów, dlatego musimy być na to przygotowani. Wypada też podziękować PKW za to, że zareagowała projektem stosownej ustawy. Natomiast przychylamy się do wątpliwości, które zostały zgłoszone przez Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJacekProtas">Wydaje się nam, i mnie się wydaje, że te dwie wątpliwości zasadnicze… Pierwsza – to jest ta, o której powiedział też pan przewodniczący – dotyczy ewentualnego wygaśnięcia mandatu i uregulowania, kto obejmuje ten wygaszony mandat, ale też wyjaśnienia statusu tego 52. posła do parlamentu, bowiem tu sytuacja prawna wydaje się dość zagmatwana. W myśl prawa, jeśli dobrze rozumujemy, będzie to poseł wybrany do Parlamentu Europejskiego, który przez jakiś czas nie będzie obejmował mandatu. Wiadomo, że do Parlamentu Europejskiego startują raczej osoby, które nie pobierają zasiłków dla bezrobotnych, a więc pełnią różne funkcje, których nie można łączyć z mandatem posła do Parlamentu Europejskiego, a chociażby mandatu posła do naszego parlamentu. Jest, więc pytanie, czy jesteśmy w stanie również to uregulować stosownym zapisem w tej ustawie. Wnosimy o to, aby Biuro Legislacyjne, jeżeli zgłasza taką uzasadnioną wątpliwość, pokusiło się również o przedstawienie stosownej poprawki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby się odnieść do wypowiedzi pana posła? Krajowe Biuro Wyborcze. Proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SzefKrajowegoBiuraWyborczegoMagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o pierwszy aspekt dotyczący wygaśnięcia i utraty mandatu, przygotowaliśmy poprawkę, która umożliwiłaby objęcie tego mandatu w takiej sytuacji. To są różne przypadki. Konsultowaliśmy to z panami z Biura Legislacyjnego, więc ewentualnie mogliby do tego się odnieść.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SzefKrajowegoBiuraWyborczegoMagdalenaPietrzak">Natomiast, jeśli chodzi o drugą sprawę, dotyczącą wygaśnięcia mandatu w momencie wyboru na posła do Parlamentu Europejskiego, to kodeks jednoznacznie stanowi, że to wygaśnięcie następuje z mocy ustawy. W związku z tym, jeśli byłaby taka wola, rzeczywiście… Ten 52. poseł jest posłem wybranym w zawieszeniu, dopóki… Jest to sytuacja bardzo skomplikowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Rozumiem. Dziękuję bardzo, ale o tym, i ewentualne poprawki, już w trakcie drugiego czytania. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji, bo jesteśmy, proszę państwa, na etapie pierwszego czytania? Przy drugim czytaniu będziemy przechodzić do precyzyjnego czytania poszczególnych artykułów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJacekProtas">Ja rozumiem, pani przewodnicząca. Czy mogę jeszcze w uzupełnieniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJacekProtas">Szanowni państwo, jest to zasadnicza kwestia. Bardzo bym prosił, jeżeli przedstawiciele Biura Legislacyjnego mogliby ustosunkować się do tego mojego wniosku… Czy Biuro Legislacyjne jest w stanie przygotować nam poprawkę, która rozwiewałaby nasze wątpliwości czy poważny problem? Jeżeli będzie w stanie, to oczywiście trzeba dać czas Biuru Legislacyjnemu na to, żeby przygotowało tę poprawkę. Jeżeli nie biuro, to być może Państwowa Komisja Wyborcza, a jeżeli nie PKW, to poszczególne kluby będą pracować nad tym, żeby przygotować taką poprawkę. Natomiast ja w tej chwili nie potrafię powiedzieć, przynajmniej w swoim imieniu – wypowiadam się w imieniu Klubu Platforma Obywatelska-Koalicja Obywatelska – ile czasu będzie nam potrzeba, żeby tę kwestię ocenić i przygotować stosowną poprawkę, a wydaje mi się, że ona jest ze wszech miar uzasadniona. Nie ma w tym żadnej polityki. Przecież dzisiaj nikt nie wie, czyj ten 52. mandat będzie, więc chyba wszyscy jesteśmy jednakowo zainteresowani tym, żeby wyczyścić ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie pośle. Pan poseł Zasada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselArturZasada">Dziękuję bardzo. To jest też pytanie do Biura Legislacyjnego i do wnioskodawców. Szukamy rozwiązania. Pytanie moje brzmi, czy nie można by tego rozwiązać przez analogię do sytuacji po Traktacie Lizbońskim, kiedy po wyborach 2009-2014 mieliśmy zawieszony 51. mandat i potem przyjmowaliśmy go specjalnym protokołem. Rozumiem, że w tym przypadku nie można tego zrobić, ale dlaczego. Dzisiaj stan faktyczny jest taki, że wybieramy 51 posłów, ponieważ ciągle Wielka Brytania…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Nie, 52.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselArturZasada">Teoretycznie, ale Wielka Brytania wciąż jest… Nie wiadomo, kiedy wystąpi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Ale musimy wybrać 52.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselArturZasada">A co by było – to drugie pytanie – gdyby w trakcie tej kadencji Parlamentu Europejskiego nastąpiło kolejne wyjście któregoś z krajów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">To już jest za daleko idące, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselArturZasada">Nie, bo być może uda się znaleźć takie rozwiązanie, które obejmie wszystkie te…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Komplikujemy chyba jeszcze bardziej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJacekProtas">Opuszcza się Unię Europejską od terminu wygaśnięcia kolejnej kadencji. Dlatego Wielka Brytania wychodzi właśnie teraz, a nie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Bardzo proszę, pan przewodniczący Sylwester Marciniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZastepcaprzewodniczacegoPKWSylwesterMarciniak">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w zarządzeniu pana prezydenta z 25 lutego 2019 r. w sprawie zarządzenia wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego w § 2 wyraźnie określono, że wybiera się 52 posłów. De facto, jest to konsekwencja decyzji Rady Europejskiej, która zwiększyła liczbę mandatów.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ZastepcaprzewodniczacegoPKWSylwesterMarciniak">Odpowiadając na pierwsze pytanie pana posła, czy nie można byłoby powtórzyć sytuacji z roku 2009, należy zauważyć, że błędna byłaby próba powtórzenia w obecnym projekcie ustawy rozwiązania zastosowanego w ustawie z dnia 4 marca 2010 r. o zasadach obsadzania w kadencji trwającej w latach 2009-2014 dodatkowego mandatu, a to z prostej przyczyny, że ta ustawa powstała po wyborach, kiedy już były znane wyniki. Tu jest zupełnie odmienna sytuacja faktyczna. Nie można, więc stosować w tym zakresie szczególnej ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne chciałoby się odnieść do wypowiedzi pana posła Protasa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Dziękuję bardzo. Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne. Szanowni państwo, my w dokumencie, którzy przygotowaliśmy, w zasadzie chcieliśmy zwrócić uwagę na kwestię, która w praktyce może wywoływać pewien problem, tj. stosowania przepisów Kodeksu wyborczego do – mówiąc skrótowo – 52. posła do Parlamentu Europejskiego. W naszej ocenie, w świetle regulacji kodeksowej będziemy mieli do czynienia formalnie z posłem do Parlamentu Europejskiego, tj. z osobą wybraną, która, z określonych względów wynikających z prawa Unii Europejskiej i projektu, nad którym państwo będą pracować, nie obejmie mandatu do określonego momentu. W konsekwencji takiego podejścia, czy takiego założenia, należałoby uznać, że do takiej osoby będą miały zastosowanie przepisy kodeksu i prawa Unii Europejskiej statuujące, normujące zasady niepołączalności.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Odpowiadając wprost na pytanie pana posła – my nie jesteśmy w stanie przygotować jakiejkolwiek propozycji, bo to jest kwestia merytoryczna. Mamy duże wątpliwości, czy możliwe byłoby w ogóle wyłączenie stosowania zasad niepołączalności w odniesieniu do takiej osoby, właśnie z uwagi na regulacje prawa Unii Europejskiej. Zatem, jak zaznaczyłem na wstępie, chcemy jedynie zwrócić państwa uwagę na tę kwestię, bo mamy świadomość, że przy całej złożoności sytuacji nie musi być takie oczywiste, jaki status ta osoba będzie miała, a państwo podejmując decyzje przy rozpatrywaniu tego projektu powinni uwzględniać tę sytuację, czy brać ją pod uwagę. Natomiast wydaje się nam, że tutaj nie ma prostego i oczywistego rozwiązania tej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Odnośnie do drugiej uwagi, którą zgłosiliśmy, tj. kwestii utraty czy wygaśnięcia mandatu 52. posła do Parlamentu Europejskiego, to Państwowa Komisja Wyborcza przedstawiła propozycję poprawki. My, po wstępnym zapoznaniu się z tą propozycją, możemy wskazać, że ta poprawka – mówiąc kolokwialnie – załatwia większość wątpliwości, jeżeli nie wszystkie, które podnieśliśmy. Ona wychodzi naprzeciw naszym uwagom.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Zasady, to poza tym, co pan przewodniczący wskazał, nie mamy nic więcej do dodania. Te sytuacje nie są analogiczne, więc przy 52. nie można postąpić w analogiczny sposób, jak postąpiono przy 51. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz pan poseł Protas, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJacekProtas">Szanowni państwo, mamy do czynienia z sytuacją, która nie tylko dla nas jest zupełnie nowa. Jest również nowa i niespotykana dotychczas w całej Unii Europejskiej. Jeszcze żaden kraj Unii Europejskiej nie opuszczał, już nie mówiąc o tym, że bezumownie, ewentualnie bez porozumienia itd. W związku z tym, moim zdaniem, powinniśmy trochę łagodniej podchodzić do tego, czy dana regulacja prawna, którą zaproponujemy czy zastosujemy, jest zgodna z prawem unijnym, czy nie. Niech w takiej sytuacji dochodzi do rozstrzygnięcia na poziomie Brukseli, jeżeli rzeczywiście będzie taka potrzeba, czy tak będzie chciała w tej sytuacji reagować również Komisja Europejska, bo przecież tym nie zajmuje się Komisja Europejska a odpowiednie organy Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze głos w dyskusji? Pani minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SzefKBWMagdalenaPietrzak">Ja może jeszcze do tych rozważań o wygaśnięciu dotychczasowego mandatu posła do Sejmu, który ewentualnie zostanie wybrany do Parlamentu Europejskiego. Naszym zdaniem, nie do końca powinno się odnosić tylko do sytuacji jednostkowej w tym przypadku, bo rzeczywiście sytuacje mogą być różne i można zastanawiać się, co z posłem, który utraci mandat posła do Sejmu, zostanie wybrany do Parlamentu Europejskiego i zachoruje, nie będzie mógł np. dojeżdżać z powodu choroby do Parlamentu Europejskiego, i jego sytuacja jest porównywalna. To znaczy, ciężko odnosić się akurat do sytuacji tego jednego posła. Jeśli takie przepisy byłyby stworzone, to one powinny być rozwiązaniem systemowym, czyli w ogóle dotyczyłoby to wygaszania mandatu w takiej sytuacji, a nie tylko tej jednostkowej. Tylko taka uwaga z naszej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo. Poseł Zasada…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SzefKBWMagdalenaPietrzak">Tak, ale to chodzi o takie sytuacje, kiedy nie objął jeszcze mandatu. Z różnych powodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselArturZasada">Potwierdzam. Można przez 5 lat w ogóle nie jeździć do Brukseli. Koszt jest taki, że jeżeli skończy się zwolnienie lekarskie albo trwa pół roku, jest tylko ograniczenie wielkości środków wydatkowanych na biuro posła do Parlamentu Europejskiego. Można przesz 5 lat nie jeździć i dalej jest się posłem do Parlamentu Europejskiego. To prawda. Natomiast – może podpowiadając – przed 2004 r. była instytucja posła obserwatora do Parlamentu Europejskiego. To była instytucja finansowana przez Parlament Europejski. Ci posłowie mogli przyjeżdżać na posiedzenia do Strassburga i do Brukseli. Mieli zwracane koszty, mieli wypłacane diety, a bardzo często zostawali potem posłami do Parlamentu Europejskiego z racji wiedzy i doświadczenia. Może, więc rzeczywiście kompleksowo, na poziomie brukselskim, udałoby się to rozwiązać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Ale nie teraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselArturZasada">Nie teraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Czy jeszcze głos w tej dyskusji, proszę państwa? Jeżeli nie, to zamykam pierwsze czytanie. Jeżeli zgłoszono wnioski o odrzucenie projektu albo o wysłuchanie publiczne, a nie zgłoszono… W związku z tym, przechodzimy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Czy są jakieś uwagi do tytułu? Tytuł brzmi – przeczytam – „o zasadach ustalania kolejności obsadzania mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej na kadencję 2019-2024”. Nie ma uwag. Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty bez uwag.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Przechodzimy do art. 1. Nie ma uwag do art. 1. Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Do art. 2 – proszę bardzo, Biuro Legislacyjne – mamy propozycję poprawki. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Tak, pani przewodnicząca. Z naszej strony 3 propozycje o charakterze redakcyjnym lub legislacyjnym. Może od razu odniosę się do wszystkich trzech.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">W ust. 1, w związku z wprowadzonym skrótem, proponujemy, aby wyraz „tej ustawy” – to jest koniec zdania pierwszego tego ustępu – zastąpić wyrazami „Kodeksu wyborczego”, aby ten skrót konsekwentnie był stosowany w projektowanej ustawie. Natomiast, w odniesieniu do ust. 2 art. 2 proponujemy dwie zmiany typowo redakcyjne, czy w zasadzie edycyjne – usunięcie omyłki pisarskiej. Wyraz „ustała” zastąpić wyrazem „ustala”, a w zdaniu drugim, wprowadzić liczbę mnogą w odniesieniu do tego odesłania i zamiast mówić o przepisie, proponujemy mówić o przepisach art. 233 § 2 i 3. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo. Uważam, że są to zmiany bardziej redakcyjne, więc oczywiście akceptujemy je i upoważniamy szanowne Biuro Legislacyjne do wniesienia tych zmian.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Czy, jeżeli chodzi o art. 2, jeszcze ktoś się zgłasza? Nikt. Uważam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Przechodzimy do art. 3. Czy są jakieś propozycje poprawek do art. 3? Nie widzę zgłoszeń. Art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Przechodzimy do art. 4. Czy są propozycje zmian, poprawek? Nie widzę zgłoszeń. Art. 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Przechodzimy do art. 5. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">W odniesieniu do art. 5 też chcielibyśmy zgłosić 3 propozycje. One także mają charakter jak te poprzednio zgłaszane. Pierwsza, ma charakter typowo językowy – to jest odwrócenie tej inwersji: wyrazy „objąć ma” proponujemy zastąpić wyrazami „ma objąć”. Dalej, w art. 5 proponujemy, aby konsekwentnie – tak, jak w art. 1 – mówić w odniesieniu do początku kadencji „na początku kadencji”, a nie „od początku kadencji”. Ostatnia propozycja dotyczy skreślenia dat określających kadencję. Proponujemy, aby poza art. 1, który określa zakres przedmiotowy tej ustawy, konsekwentnie w ustawie w odniesieniu do kadencji już nie wskazywać, jakich lat ona dotyczy, żeby ta redakcja była konsekwentna, krótko mówiąc, a to skreślenie w art. 5 zakresu dat taką właśnie konsekwencję na gruncie projektu zapewnia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo. Przyjmujemy te uwagi panów legislatorów, jako redakcyjne i oczywiście prosimy o ich wprowadzenie. Czy są jeszcze jakieś uwagi do art. 5? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, uważam, że art. 5 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Przechodzimy do art. 6. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SzefKBWMagdalenaPietrzak">To są te poprawki, o których mówiliśmy, a które chcielibyśmy przedłożyć państwu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Pani minister, ile poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SzefKBWMagdalenaPietrzak">To jest art. 5a. Cały artykuł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Wprowadzamy art. 5a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SzefKBWMagdalenaPietrzak">Tak…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Czyli, ja przejmuję poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SzefKBWMagdalenaPietrzak">…w brzmieniu: „1. W przypadku wygaśnięcia lub utraty mandatu: 1) posła do Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 1, poseł do Parlamentu Europejskiego, który uzyskał mandat w trybie art. 368 Kodeksu wyborczego, nie obejmuje mandatu do czasu objęcia 52 mandatów przez posłów do Parlamentu Europejskiego; 2) posła do Parlamentu Europejskiego z tej samej listy kandydatów, z której kandydował poseł do Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 1, lub z innej listy kandydatów tego samego komitetu wyborczego, z którego kandydował poseł do Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 1, mandat posła do Parlamentu Europejskiego obejmuje ten poseł do Parlamentu Europejskiego, a do posła do Parlamentu Europejskiego, który uzyskał mandat w trybie art. 368 Kodeksu wyborczego, stosuje się przepis pkt 1.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#SzefKBWMagdalenaPietrzak">2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku wygaśnięcia lub utraty mandatu posła do Parlamentu Europejskiego, który uzyskał mandat w trybie określonym w tym przepisie.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#SzefKBWMagdalenaPietrzak">3. Przepis art. 4 stosuje się odpowiednio”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne – panowie mecenasi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">W odniesieniu do tej propozycji, mamy propozycję pewnej korekty redakcyjnej. Chodzi o zmianę w pkt 2 w ust. 1 i zamianę wyrażenia „stosuje się przepis pkt 1” na formułę, która wprost jest wskazana w pkt 1, aby ten okres objęcia mandatu był wskazany w pkt 2 w sposób niebudzący wątpliwości. W konsekwencji końcowa część pkt 2 brzmiałaby następująco: „mandat posła do Parlamentu Europejskiego obejmuje ten poseł do Parlamentu Europejskiego, a poseł do Parlamentu Europejskiego, który uzyskał mandat w trybie art. 368 Kodeksu wyborczego, nie obejmuje mandatu do czasu objęcia 52 mandatów przez posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej”. W naszej ocenie, taka redakcja będzie pozbawiona takich wątpliwości, jakie mamy w kontekście brzmienia pkt 1, bo pkt 1 to nie jest tylko ten fragment przepisu, który jest w oznaczeniu tego punktu, ale też wprowadzenie do wyliczenia, więc określenie tych przesłanek, w przypadku których dojdzie do zastosowania tego przepisu.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Druga kwestia, to wątpliwość dotycząca ust. 2 proponowanego art. 5a. Prosimy tylko o potwierdzenie – wydaje się nam, że taka jest intencja – czy ten przepis ust. 2 będzie miał charakter uniwersalny w tym sensie, że on będzie powtarzalny, a nie odnosił się tylko do jednorazowego odpowiedniego zastosowania ust. 1, tj., że będzie miał zastosowanie bez względu na liczbę takich przypadków, które wystąpią w toku kadencji, które będą wymagały obsadzenia mandatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Tak, pani minister. Poseł Woźniak chciałby zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Bardzo dziękuję. Nie mam przed sobą tego tekstu, więc muszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Tej poprawki, czy tych poprawek, tylko to, co zapamiętałem… W pierwszej części wypowiedzi pana mecenasa, odnośnie do ostatniego zdania mówiącego o objęciu 52 mandatów przez Polskę – tam jest taka fraza – wydaje mi się, że nie może być mowa o objęciu 52 mandatów przez Polskę, tyko o objęciu przez Polskę 52. mandatu, bo 51 i tak jest już objętych. Nie można mówić „po objęciu 52 mandatów”, tylko „po objęciu 52. mandatu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Szanowne biuro. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">W naszej ocenie, pan poseł zaproponował inną redakcję opisującą ten sam stan faktyczny. Z objęciem 52 mandatów przez Rzeczpospolitą będziemy mieć do czynienia w sytuacji objęcia 52. mandatu. Naszym zdaniem, można to uregulować zarówno tak, jak pan poseł proponuje, jak i tak, jak to jest zredagowane w propozycji przedstawionej przez PKW. My nie dostrzegamy tu różnicy merytorycznej, jedynie redakcyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">PKW. Proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SzefKBWMagdalenaPietrzak">My powiedzieliśmy to samo, co panowie. Tak naprawdę, Polska, po objęciu 52. mandatu, obejmuje 52 mandaty. Wydawało się nam prostsze to sformułowanie, że to ten stan faktyczny, który nastąpił po objęciu tego 52. mandatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Dziękuję bardzo za te uwagi, natomiast dla mnie one nie są do końca przekonujące, ponieważ mamy 51 mandatów objętych w momencie wyborów. Przy takim sformułowaniu, jakie państwo proponują, wygląda to tak, jakbyśmy nie mieli objętego żadnego mandatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Nie. Troszeczkę inaczej to rozumiemy, panie pośle, łącznie z tą korektą redakcyjną zgłoszoną przez panów mecenasów.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Proszę państwa, pytanie, czy jest sprzeciw odnośnie do art. 5a wniesionego poprawką przez PKW/KBW, którą przejęłam, z korektą redakcyjną zgłoszoną przez panów mecenasów. Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, art. 5a został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Przechodzimy do art. 6. Bardzo proszę, panowie mecenasi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">W art. 6, w dokumencie przez nas przygotowanym, są 3 propozycje, które tej jednostki dotyczą. Pierwsza, to jest kwestia analogiczna do tej, jaką wskazywaliśmy w odniesieniu do art. 5, a więc, żeby w odniesieniu do początku kadencji mówić „na początku kadencji” a nie „od początku kadencji”. Druga kwestia, to zastąpienie wyrazu „wybranych” wyrazem „wybieranych”. Trzecia kwestia o charakterze stricte redakcyjnym, to zastąpienie szyku wyrazów, zamiast „wynosić będzie” – „będzie wynosić”.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Jeszcze jedna, dodatkowa uwaga, która ma związek z przyjętą przez państwa poprawką. Wydaje się nam, że odesłanie zawarte w art. 6 powinno być uzupełnione o przyjęty nowy przepis ustawy, tj. artykuł na roboczo oznaczony 5a. Jeżeli potwierdziłaby to Państwowa Komisja Wyborcza, to konsekwencją tej korekty byłaby zmiana początku brzmienia tego przepisu. Brzmiałby on następująco: „Przepisów art. 1-4 i art. 5a nie stosuje się…” i w dalszej części bez zmian. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Dziękuję bardzo. Pani minister i panowie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#SzefKBWMagdalenaPietrzak">Jestem za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Proszę państwa, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 6 z korektami, które naniesie Biuro Legislacyjne. Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, art. 6 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Przechodzimy do art. 7. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Proszę państwa, przechodzimy teraz do głosowania nad całością projektu. Pan poseł chciałby jeszcze. Czy tak? Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselJacekProtas">Chciałbym tylko doprecyzowania sytuacji, bo rozumiem, że ani wnioskodawcy, ani Biuro Legislacyjne, nie mają zamiaru przygotowywać jakiejkolwiek poprawki w związku z wątpliwościami dotyczącymi statusu 52. posła do europarlamentu, o których tutaj mówiliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Jeżeli chodzi o wnioskodawcę, to nie mamy takiego zamiaru. Pytam PKW/KBW – też nie. Będziemy mieć drugie czytanie – panowie mogą wnieść taką poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Przechodzimy do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu ustawy zawartego w druku nr 3237 z przyjętymi poprawkami? (10) Kto jest przeciw? (0) Kto sie wstrzymał? (3) Stwierdzam, że szanowna Komisja przyjęła projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Jeśli mogę zaproponować, aby posłem sprawozdawcą byłby pan poseł Ryszard Bartosik… Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#PrzewodniczacaposelAnnaMilczanowska">Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>