text_structure.xml
42.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze,... może powiem ogólnie, rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej na rok 2018 w zakresie – i to będą te punkty – po pierwsze, Rzecznika Finansowego – planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14, po drugie, części budżetowej 17 – Komisja Nadzoru Finansowego, po trzecie Głównego Urzędu Statystycznego (część budżetowa 58). Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo się cieszę, bo to oznacza, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Witam na posiedzeniu Komisji panią minister Teresę Czerwińską – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Dominika Rozkruta – prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, pana Marka Chrzanowskiego – przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, i panią Aleksandrę Wiktorow – Rzecznika Finansowego. Bardzo serdecznie witam państwa, jak również wszystkie osoby, które państwu towarzyszą i które reprezentują inne instytucje obecne na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Nie będę już powtarzał procedury, bo ona jest taka sama, jak na poprzednim posiedzeniu – Komisja wtedy ją przyjęła. Jeśli więc nie usłyszę sprzeciwu, to będziemy stosować ją również tym razem. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Proszę w związku z tym, w pierwszej kolejności panią Rzecznik Finansową o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RzecznikFinansowyAleksandraWiktorow">Dziękuję bardzo. Rzecznik Finansowy. Akurat w październiku minęły dwa lata od powołania. W związku z tym plan na następny rok może już być przyjęty na podstawie doświadczeń, które przez te dwa lata zdobyliśmy. Finansowanie rzecznika odbywa się poprzez wpłaty od instytucji finansowych. Oczywiście plan na 2018 r. wynika z deklarowanych przez instytucje finansowe wpłat wynikających z rozporządzenia oraz z analizy za lata poprzednie, szczególnie za ten rok 2017, w którym rzecznik – można powiedzieć – przez cały rok działał, choć trzeba powiedzieć, że jeszcze w tej chwili po dwóch latach zgłaszają się po raz pierwszy instytucje finansowe, które wcześniej nie złożyły deklaracji i teraz dopiero się dowiedziały, że one mają cokolwiek na nas wpłacać. Przy czym są to instytucje finansowe, których nie ma nawet na liście otrzymywanej od KNF. Jakby nie wiadomo, skąd one się wzięły. One skądś dowiedziały się, że funkcjonują na rynku, a nie ma ich w żadnym spisie. Zgłaszają się jednak. Prowadzimy później również wyjaśnienia, co to za instytucja i dlaczego ona dopiero teraz się zgłosiła. Zgłaszają się do nas również instytucje zagraniczne, które według rozporządzenia nie są zobowiązane do tych wpłat, ale zgłaszają te deklaracje i również chcą dokonywać tych wpłat. Tę sprawę musimy jeszcze wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RzecznikFinansowyAleksandraWiktorow">Jeżeli chodzi o koszty, to zaplanować wydatki na przyszły rok było nam łatwiej niż w poprzednich latach, bowiem już po tych dwóch latach w zasadzie zakończyliśmy tworzyć urząd. W tej chwili od połowy roku mamy ostateczną powierzchnię lokalową i mamy zatrudnionych tyle osób, że wydaje się, że co najwyżej jeszcze kilka, nie więcej niż 5, które już wystarczą nam, żeby funkcjonować i spełniać wszystkie nasze zadania. W przyszłym więc roku nie będziemy już ponosić nakładów inwestycyjnych na dodatkowe powierzchnie mieszkaniowe – nie mieszkaniowe – lokalowe i na wyposażenie stanowisk pracy. Ewentualnie – mówię – około 5 osób. Jeżeli bardzo zwiększy się zakres szczególnie w części skarg dotyczących instytucji finansowych i banków, to trzeba będzie jeszcze 4-5 osób zatrudnić. W związku z tym plan finansowy na przyszły rok jest – powiedziałabym – mniejszy niż w latach poprzednich, czyli w roku 2016 i 2017 dlatego, że i tak, jeżeli nie wydaliśmy pieniędzy zebranych z tych wpłat instytucji finansowych, musieliśmy je zwrócić. W tym roku, w 2017 r. zwróciliśmy około 7000 tys. zł właśnie z tytułu tej różnicy pomiędzy wpływami a wydatkami na instytucję, ale jak mówię, w tym roku dodatkowo jeszcze wynajmowaliśmy powierzchnię i zatrudnialiśmy nowych ludzi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RzecznikFinansowyAleksandraWiktorow">Zaplanowaliśmy dochody na poziomie 15 855 tys. zł, z czego oczywiście w zasadzie prawie wszystkie to są właśnie wpłaty od instytucji finansowych, bo oprócz tego wpłacają nam osoby prywatne, które chcą u nas prowadzić postępowanie mediacyjne, ale te środki w wysokości 50 zł od sprawy wpłacamy do budżetu państwa – one nie są naszym dochodem.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RzecznikFinansowyAleksandraWiktorow">Jeżeli chodzi o wydatki, to największą oczywiście pozycję stanowią wynagrodzenia – one pozostały na poziomie (zgodnie z dyspozycją) planu tego roku – oraz wszystkie pochodne: składki czy inne opłaty, które są z tymi wynagrodzeniami związane. Mniejsze są wydatki, jak już powiedziałam, na przykład na nakłady inwestycyjne, bo już nie musimy wyposażać nowych miejsc pracy, również na materiały i energię. Drugą pozycję stanowią usługi obce, przy czym usługi obce to oprócz oczywiście czynszów, remontów i usług informatycznych, są u nas skargi rozpatrywane przez specjalistów zewnętrznych, z którymi mamy umowy na prowadzenie właśnie takiej działalności na naszą rzecz. Przyzwyczajeni do warunków ostatnich lat prowadzimy więc tę naszą działalność bardzo oszczędnie. Te doświadczenia ostatnich dwóch lat pozwoliły nam zaplanować faktycznie to, co będzie się działo w roku następnym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję, pani rzecznik. Bardzo proszę panią przewodniczącą Krystynę Skowrońską jako koreferenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, państwo ministrowie, panie i panowie posłowie, pani prezes przedstawiła zarówno plan przychodów rzecznika jak i plan wydatków. Wskazała również na podstawę wnoszenia opłat na rzecz Rzecznika Finansowego. Wyjaśnienia, jak sama pani prezes dowodzi, wymaga to wnoszenie obowiązku przez niektóre podmioty, które dotychczas składki na rzecz Rzecznika nie odprowadzały. Na pewno jest to sprawa do wyjaśnienia. Chcę poprosić na piśmie, bo w trakcie projektowania tej ustawy w poprzedniej kadencji wskazywaliśmy i szukaliśmy rozwiązania zarówno dla podmiotów z rynku finansowego – banków ale, również funduszy inwestycyjnych i firm ubezpieczeniowych, wskazując, że będą one ponosiły określony ciężar – opłaty na rzecz funkcjonowania biura rzecznika. Ta struktura przychodów została pokazana przez rzecznika. Poprosiłabym o taką ocenę ilościową, ile w związku z tym jest reklamacji na działalność określonych podmiotów? Staraliśmy się tak skalkulować opłaty, aby ilość rozpatrzonych reklamacji przez określony sektor była pokrywana z wnoszonych opłat na rzecz Rzecznika. Byłabym wdzięczna za tę ocenę jakościową wykonywania określonych obowiązków na rzecz podmiotów sektora ubezpieczeniowego. Bardzo dobrze należy odebrać sprawę oszczędnej polityki finansowej związanej z tym, o czym mówiła pani prezes – z dokonaniem zwrotu niewykorzystanych w danym roku budżetowym opłat, które ocenia na 7000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Innych uwag nie mam do tego przedstawionego projektu planu finansowego Rzecznika Finansowego. Jako poseł koreferent stawiam wniosek o jego przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Stwierdzam zamknięcie omawiania planu finansowego Rzecznika Finansowego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Przechodzimy do części budżetowej 70 – Komisja Nadzoru Finansowego, dochody i wydatki z załącznika nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6. Bardzo proszę, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, pan Marek Chrzanowski. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyKomisjiNadzoruFinansowegoMarekChrzanowski">Dzień dobry państwu. Dziękuję za zaproszenie. Chciałbym przedstawić i zreferować projekt budżetu państwa na rok 2018 w części 70 – Komisja Nadzoru Finansowego. Na początku chciałbym podkreślić jeden bardzo istotny fakt, że wydatki Komisji Nadzoru Finansowego w całości równoważone są dochodami, które pochodzą z wpłat i opłat wnoszonych przez podmioty nadzorowane na pokrycie kosztów nadzoru. Działalność Komisji Nadzoru Finansowego nie obciąża bezpośrednio budżetu państwa. Jednocześnie wpłaty i opłaty wnoszone przez podmioty nadzorowane na pokrycie kosztów nadzoru nie mogą być przeznaczane na żadne inne cele budżetowe, czyli mogą być alokowane tylko na konkretne zadania, wykonywane przez Komisję Nadzoru Finansowego. Podkreślam, że finansowani jesteśmy z wpłat podmiotów nadzorowanych, które finansują, które pokrywają koszty nadzoru.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyKomisjiNadzoruFinansowegoMarekChrzanowski">Postaram się krótko omówić te dwie pozycje – dochody i wydatki. Jeżeli chodzi o prognozę dochodów z tytułu wpłat na pokrycie kosztów nadzoru na 2018 r., to jest to kwota 245 097 tys. zł. Jest to kwota o 4,2% wyższa niż w roku 2017. Najważniejsza część dochodów, to są dochody wnoszone przez... 60% dochodów to są składki wnoszone przez podmioty rynku bankowego. Pozostała część to wpłaty dokonywane przez podmioty rynku kapitałowego – około 18% naszych dochodów, zakłady ubezpieczeń – około 15,5% dochodów Komisji Nadzoru Finansowego, powszechne towarzystwa emerytalne – 5,7% dochodów Komisji Nadzoru Finansowego. Ta struktura dochodów Komisji Nadzoru Finansowego jest pochodną struktury polskiego rynku finansowego, wielkości bilansowej podmiotów nadzorowanych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyKomisjiNadzoruFinansowegoMarekChrzanowski">Warto jedną rzecz podkreślić, że w obecnym roku rozliczenie kosztów nadzoru nad poszczególnymi rynkami skutkowało ustaleniem wysokości wpłat od poszczególnych instytucji finansowych dużo niższych niż wynikające z ustaw kompetencyjnych. Te maksymalne poziomy określone w ustawach kompetencyjnych na 2017 r., czyli ten, który jest rokiem referencyjnym, to było 613 000 tys. zł. Dlatego mogę powiedzieć, że jesteśmy bardzo oszczędnym nadzorem, bo w stosunku do tych ustaw kompetencyjnych, które określiły maksymalną wielkość składek na 613 000 tys. zł, w 2017 r. my pobraliśmy składki w wysokości 198 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyKomisjiNadzoruFinansowegoMarekChrzanowski">Łączna prognoza dochodów na rok 2018 jest większa o 10 050 tys. zł z tytułu nakładanych przez KNF kar pieniężnych, odsetek od nieterminowych wpłat, egzaminów oraz dochodów z tytułu najmu. Te dochody stanowią dochód budżetu państwa. A więc te pozostałe dochody, jak wspomniałem, kary pieniężne, odsetki od nieterminowych wpłat, opłaty za egzaminy, które prowadzi Komisja Nadzoru Finansowego, i dochody z tytułu najmu stanowią bezpośrednio dochód budżetu państwa. To tyle, jeśli chodzi o dochody.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczacyKomisjiNadzoruFinansowegoMarekChrzanowski">Jeśli chodzi o wydatki w części 70, Komisja Nadzoru Finansowego ma zaplanowane wydatki na kwotę 245 112 tys. zł, czyli o 10 300 tys. zł więcej, niż było to określone w planie na 2017 r. Ten wzrost ograniczony jest do minimum ze względu na zastosowanie stabilizującej reguły wydatkowej wprowadzonej do polskiego porządku prawnego ustawą z 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych. Limit wydatków budżetu państwa zaplanowany na rok 2018 to jest – przypominam – 3,2%. Biorąc pod uwagę konieczność uwzględnienia wyżej wymienionej reguły wydatkowej, dokonano analizy wykonania wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej w 2015 i 2016 r. Wykorzystano uzyskane przez nas w ten sposób informacje do ograniczenia właśnie wzrostu wydatków.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczacyKomisjiNadzoruFinansowegoMarekChrzanowski">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na te najbardziej istotne kategorie wydatków, które są ponoszone przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jeżeli chodzi o podróże służbowe i zagraniczne czy krajowe i szkolenia, to wydatki na ten cel będą nie wyższe niż w roku 2017. Natomiast jeżeli chodzi o tę współpracę zagraniczną, to bardzo istotną pozycją w naszym budżecie są opłaty na tak zwane trzy nadzory europejskie, trzy ESA – to jest Europejski Nadzór Bankowy (EBA), nadzór nad rynkiem kapitałowym (ESMA), i nadzór nad instytucjami rynku ubezpieczeniowego (EIOPA). Będziemy musieli... W 2018 r. zaplanowaliśmy te nasze składki w wydatkach w części 70 na kwotę 18 000 tys. zł, czyli to jest 7% całego budżetu Komisji Nadzoru Finansowego. Staramy się w sposób maksymalnie oszczędny, efektywny i sprawny wykorzystywać środki publiczne.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PrzewodniczacyKomisjiNadzoruFinansowegoMarekChrzanowski">Jeżeli chodzi o dominujące pozycje w budżecie w wydatkach realizowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego, to na pewno są to wydatki na utrzymanie infrastruktury informatycznej. W 2014 r. w jednej z lokalizacji Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego powstało centrum przetwarzania danych. Utrzymanie tego centrum wiąże się z koniecznością ponoszenia stałych wysokich nakładów finansowych. Obecnie w związku z tym niezbędne jest zapewnianie usług serwisowych, wsparcia dla tego ośrodka, dla tego centrum przetwarzania danych wraz z podlegającą mu infrastrukturą obejmującą między innymi infrastrukturę krytyczną. Jak państwo wiecie, byliśmy ofiarą ataku hakerów w lutym tego roku. Spowodowało to konieczność zintensyfikowania wydatków i działań w celu wzmocnienia tego cyberbezpieczeństwa. Obecnie realizujemy około 50 projektów informatycznych.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PrzewodniczacyKomisjiNadzoruFinansowegoMarekChrzanowski">Jeżeli chodzi o budżet Komisji Nadzoru Finansowego, to zaplanowaliśmy w nim wydatki majątkowe w wysokości 30 000 tys. zł, które mają zapewnić ciągłość działania Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego i dalsze inwestycje właśnie w obszarze IT. Wdrażamy nowe rozwiązania. Staramy się poprawiać rozwiązania informatyczne już stosowane. Ważnym również aspektem są nowe regulacje, które do nas trafiają ze szczebla europejskiego. Musimy na przykład zmienić formę sprawozdawania naszych danych do Europejskiego Nadzoru Bankowego. To się wiąże z projektem EUKLID (jeden z bardziej obciążających nas projektów), w ramach którego będziemy dostosowywali nasze systemy informatyczne do wymagań rozporządzenia CRR i dyrektywy CRD IV.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PrzewodniczacyKomisjiNadzoruFinansowegoMarekChrzanowski">Ważna pozycja w wydatkach to są wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń. One pozostają bez zmian w stosunku do roku 2017, do roku bieżącego. Warto w tym momencie podkreślić, że w przypadku takiej instytucji, jaką jest KNF, która na rynku pracy konkuruje o pracowników z podmiotami nadzorowanymi, jest bardzo duża i trudna do pogodzenia z naszym modelem wynagradzania, presja na wzrost wysokości wynagrodzeń. Trudno jest nam utrzymywać najlepszych specjalistów, jednak widzimy, że te instytucje nadzorowane uciekają nam zdecydowanie, jeśli chodzi o wielkość wynagrodzeń. Te wynagrodzenia w 2018 r. pozostają bez zmian.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PrzewodniczacyKomisjiNadzoruFinansowegoMarekChrzanowski">Jeżeli chodzi o koszty wynagrodzeń, to też chciałbym zauważyć, że w pozostałych nadzorach, w nadzorach innych państw, w nadzorze europejskim – przeprowadziliśmy taką analizę – w ciągu ostatnich 3 lat wielkość zatrudnienia wzrosła od 27% do 46%. Mam doświadczenia akademickie, więc kiedy jest głośno na sali, to sobie świetnie radzę. Studenci przyzwyczaili mnie do tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Proszę państwa, rzeczywiście uciszmy trochę rozmowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyKNFMarekChrzanowski">Już, proszę państwa kończę. Jeżeli chodzi o wzrost zatrudnienia w Komisji Nadzoru Finansowego, to w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego to zatrudnienie wzrosło o 2,2% w ciągu ostatnich 3 lat. W analogicznych instytucjach na zachodzie Europy ten wzrost wyniósł od 27% do 46%. Podkreślam więc, że jesteśmy bardzo efektywnym nadzorem.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyKNFMarekChrzanowski">Oczywiście chciałbym państwa przy tej okazji prosić o rozważenie poparcia rekomendacji dotyczącej zwiększenia naszego budżetu – budżetu na sfinansowanie koniecznych wydatków w związku z nowymi zadaniami, które są nakładane na Komisję Nadzoru Finansowego zarówno w zakresie zasobów kadrowych jak i też w zakresie utrzymania systemów IT. Chciałbym też państwu przekazać taką informację, że w analogicznym czasie budżety nadzorów państw Unii Europejskiej rosły średnio rocznie w dwukrotnie szybszym tempie niż budżet Komisji Nadzoru Finansowego. Wydaje mi się, że w tej chwili dochodzimy bądź przekraczamy tę granicę naszych możliwości, jeżeli chodzi o realizację zadań, które wynikają z regulacji prawnych, coraz to nowych kolejnych regulacji prawnych. Teraz implementujemy do polskiego prawa regulację MIFID II. Będzie to bardzo duże wyzwanie, jeżeli chodzi o kwestie kadrowe i dysponowanie kadrami w urzędzie. Boję się, że to będzie bardzo trudne bądź niemożliwe do zrealizowania przy obecnych zasobach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Bardzo proszę o wygłoszenie referatu panią poseł Izabelę Leszczynę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Ja w gruncie rzeczy nie znajduję ani wątków polemicznych, ani nowych danych, o które musiałabym uzupełniać wystąpienie pana przewodniczącego. Pewnie mogę pod słowami przewodniczącego podpisać się i nie będę zabierała państwa czasu powtarzaniem tych wszystkich danych. Tylko dwa zdania. Po pierwsze, szkoda, że de facto pana pracownicy będą zarabiali w przyszłym roku mniej realnie, bo zamrażacie państwo wynagrodzenia. Po drugie, te 50 nowych etatów. Rozumiemy nowe regulacje. Choć wydaje się, że to sporo, chciałabym raczej zapytać o stanowisko Ministra Finansów w tej kwestii, czy państwo przychylicie się do tej zmiany w planie finansowym KNF i uznacie potrzebę tych 50 nowych etatów? Panie przewodniczący, może nie powinniście być tacy oszczędni, skoro macie nowe zadania, zatrudniacie profesjonalistów i wiadomo, że pana instytucja jak żadna inna jest niezwykle potrzebna dla bezpieczeństwa rynku finansowego, jego transparentności i wszystkiego, co się z tym wiąże? Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję, pani poseł. Otwieram dyskusję w tej sprawie, zanim poproszę panią minister Czerwińską o odpowiedź na pytanie. Być może w dyskusji padną jeszcze inne sprawy, więc poprosimy panią minister na koniec. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Pan przewodniczący Szewczak, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanSzewczak">Dziękuję. Oczywiście należy docenić oszczędność pewnych działań, wysokość tych składek na rzecz międzynarodowych struktur idąca w miliony, ale oczywiście budżet w wysokości 245 000 tys. zł to jest znacząca pozycja. Tysiąc pracowników to jest potężna instytucja. Nasuwa się pytanie. Oprócz tych kwestii oszczędności i pewnego profesjonalizmu jest też kwestia efektywności. W związku z tym chciałbym przy okazji jakby zapytać. Może to nie jest idealnie dopasowane, chociaż właściwie kwestia tych nakładanych kar to jest przecież strona dochodowa instytucji, jaką jest KNF. Chciałbym zapytać o kwestię tego funduszu, który wyprowadził w ostatnim okresie te 500 000 tys. zł – to się nazywało bodajże „W Investments” – na Cypr. Czy w tej sprawie moglibyśmy otrzymać nieco szersze informacje, niż to, co w prasie czytamy na ten temat? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanSzewczak">Aha, jeszcze jedno pytanie. Chciałbym zadać jeszcze jedno pytanie. Jaka jest proporcjonalna – jeżeli można to określić w jakichś proporcjach – skala pracowników na stanowiskach kierowniczych jakby jeszcze z czasów poprzedniego rozdania, poprzedniego przewodniczącego – pana Jakubiaka? Czy to się da ująć jakoś procentowo? Czy były tu jakieś istotne zmiany personalne czy raczej marginalne? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Jeśli chodzi o tę pierwszą sprawę, to ona jakby nie jest przedmiotem dzisiejszych obrad Komisji, więc może zaproponuję, żeby pan przewodniczący udzielił odpowiedzi panu przewodniczącemu Szewczakowi na piśmie. Czy są jeszcze jakieś inne pytania? Nie słyszę. W związku z tym poproszę... Czy pan przewodniczący Chrzanowski chciał jeszcze odpowiedzieć na pytanie pana posła Szewczaka?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyKNFMarekChrzanowski">Jeżeli chodzi o te... Postaram się odpowiedzieć na oba pytania. Jeżeli chodzi o pierwsze pytanie, to tę sprawę, o której też głośno jest dzisiaj w prasie – jesteśmy świadomi problemu – badamy. Powiem natomiast, dlaczego nie mogę państwu podać szczegółowych informacji. Nie podajemy, bo jesteśmy objęci tajemnicą. Nie możemy publikować informacji dotyczących indywidualnych spraw. Moi pracownicy badają tę sprawę i jesteśmy świadomi skali problemu. Tyle mogę powiedzieć w tej chwili.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyKNFMarekChrzanowski">Jeżeli chodzi o zmiany personalne na stanowiskach kierowniczych, to jeżeli chodzi o dyrektorów, których w ostatnich 12 miesiącach... Mamy 23 stanowiska dyrektorskie. Jeżeli chodzi o dyrektorów, którzy zmienili pracę, to było ich 6. Nie wliczamy tu osób, które odeszły z własnej woli – zmieniły pracę, szukały innej, rozwijały swoją karierę. Bardzo łatwo więc taką analizę przeprowadzić. Jeżeli chcielibyście państwo, mogę przesłać państwu listę gdzie zmienili się dyrektorzy departamentów. Takich, z którymi rozstaliśmy się z mojej woli, było 6, natomiast część rozstała się z urzędem na własny wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Panie przewodniczący, może lepiej już nie rozwijać tego tematu. Panu przewodniczącemu na piśmie, gdyby można było udzielić...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyKNFMarekChrzanowski">Jedną rzecz...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Do Komisji na piśmie, dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyKNFMarekChrzanowski">Jedną rzecz chciałbym podkreślić, że jesteśmy urzędem, który działa w sposób profesjonalny. Działamy od wielu lat. Dysponujemy bardzo unikalnymi kompetencjami. One dostrzegane są również na rynku finansowym, bo pracownicy, którzy odchodzą z KNF bardzo szybko znajdują pracę i są bardzo cenieni na rynku pracy, szczególnie przez sektor finansowy. Zawsze w moich decyzjach kadrowych kieruję się kompetencjami pracowników i staram się budować urząd w pełni kompetentny, sprawny, skuteczny i oczywiście jeżeli widzę jakieś nieprawidłowości, to działam bardzo szybko. Są takie przypadki, gdzie musieliśmy się szybko rozstawać z pracownikami, ale podkreślam, że jest to organizacja bardzo merytoryczna, profesjonalna i ten charakter bardzo mocno pielęgnujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Pani minister. Do pani minister Czerwińskiej było pytanie o ocenę, o uzasadnienie dla tych 50 etatów dodatkowych w KNF.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowTeresaCzerwinska">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, ja chcę powiedzieć, że rzeczywiście jeśli chodzi o Komisję Nadzoru Finansowego, to my też z dużym uznaniem przyglądamy się funkcjonowaniu komisji. To, co powiedział pan przewodniczący, ta mnogość zadań oraz wdrażanie tych dyrektyw i innych regulacji europejskich rzeczywiście przysparza w dużej mierze pracy. Natomiast chcę również przypomnieć, że w tym roku Komisja Nadzoru Finansowego otrzymała 33 nowe etaty. To jest 4500 tys. zł. W związku z tym my dostrzegamy tę potrzebę i wzmacniamy tu kadrowo Komisję Nadzoru Finansowego. Natomiast kwestia tych dodatkowych 50 etatów, o których powiedział pan przewodniczący, na etapie planowania budżetu w sierpniu nie była jeszcze w sposób istotny przez pana przewodniczącego podnoszona. Rozumiem, że jeżeli taka kwestia się pojawiła w związku z ostatnimi działaniami, to ona może być przedmiotem dalszych analiz i oprócz tych 33 etatów możemy rozważyć potrzebę dokapitalizowania – że tak powiem – osobowego Komisji Nadzoru Finansowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, na tym zamykamy omawianie tej części budżetowej – część budżetowa 70 – Komisja Nadzoru Finansowego.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Przechodzimy do omówienia części budżetowej 58 – Główny Urząd Statystyczny, dochody i wydatki z załącznika nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6, plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 12 – Centrum Badań i Edukacji Statystycznej Głównego Urzędu Statystycznego. Bardzo proszę o zreferowanie tej części budżetowej prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoDominikRozkrut">Dzień dobry państwu, żeby nie przedłużać, zacznę od razu od treści merytorycznych. W 2018 r. Główny Urząd Statystyczny finansować będzie działalność w następujących działach: w dziale 150 – Przetwórstwo przemysłowe (mamy zakład wydawnictw statystycznych), Informatyka (to jest działalność informatyczna w 16 urzędach statystycznych oraz Centrum Informatyki Statystycznej), Administracja publiczna (to jest 16 urzędów statystycznych w województwach, centrala i Centralna Biblioteka Statystyczna oraz instytucja gospodarki budżetowej – Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS) oraz Obrona narodowa.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoDominikRozkrut">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, to króciutko. W Głównym Urzędzie Statystycznym dochody budżetowe na 2018 r. zaplanowane zostały w wysokości 2523 tys. zł, co stanowi 99% ustawy budżetowej na 2017 r. Planowane dochody na 2018 r. w porównaniu do planu dochodów w ustawie budżetowej na 2017 r. są niższe o 25 tys. zł. Jeżeli chodzi o zasadnicze źródła pozyskiwania tych dochodów, to wśród nich wymienić należy wpływy z usług. To jest 77% ogółem zaplanowanych dochodów, głównie z tytułu udostępniania danych statystycznych oraz danych z rejestru REGON, interpretacji PKWiU i prac statystycznych oraz dochody z najmu i dzierżawy składników majątku Skarbu Państwa. To jest 9,8% ogółem zaplanowanych dochodów z tytułu najmu czasowo niewykorzystanej dla potrzeb statystyki publicznej powierzchni biurowej.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoDominikRozkrut">Przechodząc do wydatków budżetowych, limit wydatków budżetowych GUS na 2018 r., został ustalony w wysokości 427 469 tys. zł, w tym wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w wysokości 25 672 tys. zł. Tutaj wymienić należy przede wszystkim finansowanie programów ze środków bezzwrotnych pochodzących z Unii Europejskiej. Są to tak zwane granty Eurostatu, które pozyskujemy na kwotę 6185 tys. zł. Współfinansowanie do tych grantów, programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z Unii Europejskiej to jest 912 tys. zł. Tutaj należy odnotować taką istotną informację, że ilościowo serwujemy około pięćdziesięcioprocentowy wzrost zaangażowania służb statystyki publicznej w realizacji grantów europejskich, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoDominikRozkrut">I teraz tak, limit wydatków na 2018 r., uwzględniając wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, będzie wyższe w 2018 r. o 922 tys. zł, to jest o 0,2%, natomiast bez tych wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, które de facto wynikają z tego naszego wzrostu aktywności, limit przyznawany przez Ministerstwo Finansów na 2018 r. w porównaniu do ustawy budżetowej na 2017 r. będzie niższy o 5 tys. zł, czyli de facto nie mamy tutaj wzrostu. W strukturze planowanych wydatków na 2018 r. największy udział będą miały wydatki w trzech działach. W dziale Administracja publiczna 52% planowanych wydatków, z czego wydatki bieżące zaplanowane zostały w kwocie 194 871 tys. zł, to jest 87,6% planowanych wydatków, w dziale informatyka 45,8% i w dziale Przetwórstwo przemysłowe 2,2% planowanych wydatków ogółem.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoDominikRozkrut">Przechodząc do wydatków budżetu środków europejskich, limit wydatków budżetu środków europejskich na 2018 r. został ustalony w łącznej wysokości 5601 tys. zł. W porównaniu do ustawy budżetowej oraz przewidywanego wykonania w 2017 r., które wynosiło 6877 tys. zł, zmniejszył się o 1276 tys. zł, to jest o 18,6%. Środki zaplanowane zostały na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (tj. 2966 tys. zł), program Power (tj. 2467 tys. zł) i POPC (tj. 168 tys. zł).</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoDominikRozkrut">Przechodząc do wynagrodzeń osobowych, projekt planu wynagrodzeń na 2018 r. ustalony został w łącznej wysokości 297 993 tys. zł, z czego członkowie korpusu służby cywilnej to jest 222 182 tys. zł, a osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń to jest 75 229 tys. zł, osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe to jest 582 tys. zł. W porównaniu do ustawy budżetowej na 2017 r. ten plan zwiększył się o 381 tys. zł, to jest o 0,1%. Zaplanowany wzrost wynagrodzeń na 2018 r. w porównaniu do ustawy budżetowej na 2017 r. ze względu na przeznaczenie tych wynagrodzeń będzie następujący. Członkowie korpusu Służby Cywilnej – spadek o 217 tys. zł, osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń – wzrost o 291 tys. zł. Plan zatrudnienia – to warto tutaj podkreślić – na 2018 r. wynosi 6124 etaty, z czego członkowie korpusu Służby Cywilnej to jest 4378 etatów, osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń to są 1742 etaty oraz osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe to są 4 etaty. Planowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie – to też jest istotna informacja – na 2018 r. będzie wynosić 4,1 tys. zł łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, w tym członkowie korpusu Służby cywilnej – 4,2 tys. zł, osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń – 3,6 tys. zł, osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe – 12,1 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoDominikRozkrut">I jeszcze informacja dotycząca instytucji gospodarki budżetowej. W resorcie statystyki publicznej w 2018 r. działalność w formie instytucji gospodarki budżetowej prowadzić będzie Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS w Jachrance, świadcząc usługi szkoleniowe na rzecz jednostek statystyki publicznej, zleceniodawców zewnętrznych oraz prowadząc działalność naukowo-badawczą. Centrum badań prowadzi działalność statutową w zakresie badawczym, edukacyjnym, popularyzatorskim na rzecz statystyki publicznej oraz jednostek spoza sektora resortu statystyki publicznej. W 2018 r. Centrum Badań i Edukacji Statystycznej planuje wykonać przychody ogółem na kwotę 11 950 tys. zł, z czego 11900 tys. zł z tytułu prowadzonej działalności podstawowej, w tym 10 500 tys. zł to jest realizacja zadań o charakterze naukowo-badawczym oraz 50 tys. zł z tytułu odpisów amortyzacyjnych od nieodpłatnie otrzymywanych środków trwałych.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoDominikRozkrut">To tyle jeżeli chodzi o te podstawowe informacje. Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na najważniejsze rzeczy, których nie widać, a o których trzeba wspomnieć, bo oczywiście oprócz tego, co mamy w budżecie, występowaliśmy do Ministerstwa Rozwoju i Finansów o zwiększenie planu finansowego. Nie chcę już tutaj powtarzać tych wszystkich wystąpień, które skierowaliśmy na przykład na rok 2018. Jedna rzecz pozostaje dla nas głęboką bolączką. Chodzi o wystąpienie o 56 902 tys. zł w związku z pracami przygotowawczymi do realizacji Powszechnego Spisu Rolnego i Narodowego Spisu Powszechnego w 2020 r. i w 2021 r. To są dla nas wydatki krytyczne. Ten czas zbliża się bardzo dynamicznie. Rangi spisu powszechnego nie muszę chyba tutaj tłumaczyć. On szczególnie nabiera znaczenia w tych okresach zwiększonych migracji ludności. Potrzebujemy przeprowadzenia tego spisu. Podobnie jak we wszystkich innych krajach jest to standardem, że wokół lat kończących się na zero takie spisy powszechne realizowane są we wszystkich krajach, również u nas. Jest to dla nas dużym problemem, bo póki co, nie otrzymaliśmy potwierdzenia zwiększenia naszego planu. Bardzo chcielibyśmy zwrócić na to uwagę.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#PrezesGlownegoUrzeduStatystycznegoDominikRozkrut">Drugi taki punkt, może mniej istotny, ale też ważny, jest taki, że dostaliśmy aprobatę i pozytywną opinię Ministerstwa Kultury, jeżeli chodzi o pozyskanie środków w ramach obchodów stulecia niepodległości Polski i Programu „Niepodległa” na kwotę 2500 tys. zł, mniej więcej – tak myślę – 2600 tys. zł. Dotychczas również nie mamy potwierdzenia, jeżeli chodzi o wydatkowanie, jeżeli chodzi o zwiększenie planu w tym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję, panie prezesie. Bardzo proszę o wygłoszenie referatu panią przewodniczącą Gabrielę Masłowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Poza tym, co usłyszeliśmy przed chwilą, trzeba jednak zaakcentować fakt, że wydatki na wynagrodzenia w Głównym Urzędzie Statystycznym zmniejszą się w niewielkim stopniu w stosunku do roku 2017 – zaledwie o 0,2% nominalnie, co będzie oznaczać niższe wydatki na wynagrodzenia w sensie realnym nawet o 2,1%. Poza tym mamy do czynienia ze zmniejszeniem liczby etatów aż o 68 etatów. Mam pytanie wobec tego, czy tego typu sytuacja nie będzie miała negatywnego wpływu na efektywność działania Głównego Urzędu Statystycznego?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselGabrielaMaslowska">I druga bardzo ważna i istotna sprawa. W ślad za Biurem Analiz Sejmowych pragnę zaakcentować pewien problem. Otóż jednostka gospodarki budżetowej, która nazywa się Centrum Badań i Edukacji Statystycznej w Jachrance, w stosunku do roku obecnego na rok 2018 planuje przekazanie zadań związanych z zawieraniem umów zlecenia ze wszystkimi podmiotami realizującymi projekty agencji zewnętrznej. Do tej pory wykonywali to pracownicy tej jednostki. Wobec tego, czym to jest spowodowane? Pytam dlatego, że z informacji wynika, że spowoduje to wzrost kosztów tej operacji w wysokości 1700 tys. zł, a nie przyniesie oszczędności. Stąd nasze wątpliwości budzi taka decyzja o przekazaniu zewnętrznej agencji tego typu funkcji. Czym to jest spowodowane i czy naprawdę nie udało się uniknąć tego wydatku w wysokości 1700 tys. zł w związku ze zmianą formy zawierania umów?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę. Rozumiem, że pani przewodnicząca formułowała pytania do pana prezesa? Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrezesGUSDominikRozkrut">Pozwolę sobie odpowiedzieć na nie w kolejności. Jeżeli chodzi o te 67 etatów, to niestety jest tak, że jeżeli budżetu nie starcza, musimy ograniczyć liczbę etatów. Sytuacja tutaj od wielu lat jest trudna i krytyczna – powiedziałbym – w instytucjach statystyki publicznej, bo kiedy zrobimy zestawienie według wysokości wynagrodzeń, to jesteśmy gdzieś na szarym końcu tego rankingu urzędów centralnych. Jest to przykra sytuacja. W warunkach, w których budżet nie rośnie, niestety jesteśmy zmuszeni podejmować tego typu drastyczne decyzje o redukcji etatów. Staramy się zwiększać aktywność naszej działalności nieustannie, niemniej jednak w pewnych momentach stoimy już pod ścianą – inaczej się nie da.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrezesGUSDominikRozkrut">Jeżeli natomiast chodzi o Centrum Edukacji i Badań Statystycznych, to rzeczywiście na etapie planowania budżetu zostało założone, że zatrudniona zostanie taka agencja, która zajmie się rekrutacją wszystkich niezbędnych pracowników do realizacji badań, które obecnie są planowane na 2018 r. w Centrum Edukacji i Badań Statystycznych. Trzeba mieć tutaj na uwadze taki kontekst, który jest dosyć istotny, że te badania, które są realizowane, generalnie są realizowane ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna we współpracy i na zlecenie Ministerstwa Rozwoju. Rzeczywiście poprzez kumulację środków z tego okresu, na które one były w dyspozycji, i kumulację w okresie końcowym realizacji projektów, ta skala działalności centrum przekracza jego możliwości, jeżeli chodzi o obsługę. W pierwotnym zamyśle było zaplanowane i było założone, że taka agencja zostanie najęta i ona będzie wspomagać centrum edukacji w zatrudnianiu pracowników. Oczywiście kiedy przyszło już do bardziej konkretnych prac obecnie prowadzonych, pilotaż takiego rozwiązania zweryfikował to rozwiązanie nieco negatywnie, więc wycofujemy się z niego. Obecnie planowane jest, aby poprzez agencję rekrutowani byli wyłącznie pracownicy do prac ankieterskich w terenie, natomiast wszyscy pozostali pracownicy realizujący badania będą zatrudnieni na umowę o pracę, więc zdecydowanie zredukujemy zakres wykorzystania tej agencji przez Centrum Edukacji i Badań Statystycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Panie przewodniczący tylko jedno zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Tak, bardzo proszę. Pani przewodnicząca, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Bardzo dziękuję, że państwo podchodzicie tak racjonalnie i elastycznie, że potraficie przyznać się do pewnych błędów, bo tak to można nazwać, i że zweryfikowaliście to stanowisko. O to nam właśnie chodzi. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, na tym zamykam omawianie tej części budżetowej, a tym samym stwierdzam wyczerpanie porządku dziennego tego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>