text_structure.xml
16.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 00)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Rocki.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Myślę, że możemy zaczynać.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Witam państwa na dwieście drugim posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej IX kadencji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy w sprawie porządku obrad ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec braku zastrzeżeń stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Chciałbym powitać pana ministra Pawła Cybulskiego i ministra Filipa Świtałę oraz panów Jacka Kautego i Piotra Szewczuka, którzy towarzyszą panom ministrom.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie nr 904/2010 w odniesieniu do środków zwiększających współpracę administracyjną w celu zwalczania oszustw związanych z VAT; dokument o sygnaturze COM(2018) 813.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Który z panów ministrów?</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPawelCybulski">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPawelCybulski">Mam przyjemność przedstawić państwu stanowisko rządu do wniosku o zmianę rozporządzenia Unii Europejskiej nr 904/2010 w odniesieniu do środków zwiększających współpracę administracyjną w celu zwalczania oszustw związanych z podatkiem od wartości dodanej, VAT.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPawelCybulski">Omawiany dzisiaj wniosek Komisji Europejskiej stanowi część pakietu legislacyjnego, który zmierza do zapewnienia uczciwej konkurencji na rynku wspólnym oraz ograniczenia skali oszustw w handlu elektronicznym poprzez wprowadzenie obowiązku przekazywania i wymiany istotnych informacji o płatnościach związanych z VAT. Inicjatywa ustawodawcza objęta niniejszym wnioskiem nakłada na dostawców usług obowiązek przechowywania danych dotyczących wykonanych transakcji płatniczych, a na państwa członkowskie – gromadzenia i wymiany tych informacji z innymi państwami za pośrednictwem mającego powstać nowego elektronicznego systemu centralnego służącego do przechowywania i dalszego przetwarzania danych przez urzędników do spraw zwalczania nadużyć finansowych w państwach członkowskich w ramach sieci Eurofisc, tzw. systemu CESOP.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPawelCybulski">Rząd popiera wszystkie działania zmierzające do przeciwdziałania nadużyciom w obszarze VAT i uważa za celowe utworzenie narzędzi, które temu celowi służą. Zatem w ocenie rządu zasadne jest poparcie przedmiotowego wniosku legislacyjnego, który umożliwia utworzenie takich narzędzi.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPawelCybulski">Mając na uwadze powyższe informacje, zwracam się do Wysokiej Komisji z uprzejmą prośbą o przyjęcie stanowiska rządu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Sprawozdawcą komisji w tej sprawie jest pan senator Pęk.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo proszę o przedstawienie projektu opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SenatorMarekPek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SenatorMarekPek">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#SenatorMarekPek">Bardzo krótko, bo rzeczywiście jest to kolejny element w tym pakiecie przepisów, które mają na poziomie instytucji europejskich przeciwdziałać tym wszystkim patologiom związanym z nadużyciami w obszarze VAT. Moje stanowisko w kwestii tego aktu jest pozytywne. Ważne jest to, żeby właśnie zwalczanie wszelkich nadużyć związanych z systemem podatkowym było prowadzone nie tylko na poziomie państw członkowskich, poszczególnych państw. Nam to ostatnio dobrze wychodzi, na pewno jesteśmy w awangardzie europejskiej, ale ważne też jest, żeby właśnie na poziomie instytucji europejskich, centralnych te przepisy też się rozwijały, bo jest to również problem ogólnoeuropejski, to nie jest tylko problem Polski.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#SenatorMarekPek">W związku z tym, podsumowując, opinia jest pozytywna. Oby tak dalej, oby tych instrumentów było coraz więcej i były coraz lepsze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto z państwa senatorów…</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SenatorAndrzejStanislawek">Ja mam takie pytanie: jak Komisja Europejska podchodzi o rajów podatkowych w ramach Unii Europejskiej? Bo zwalczanie oszustw związanych z VAT bez zlikwidowania tego typu obszarów jest niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowPawelCybulski">Może poproszę o odpowiedź pana ministra Świtałę, od strony legislacyjnej jest bardziej wdrożony w temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowFilipSwitala">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze, za to pytanie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowFilipSwitala">Raje podatkowe to jest taka kwestia, która w Unii Europejskiej jest, przyznam szczerze, trochę zamiatana pod dywan. Bo są takie państwa w Unii Europejskiej, które wykorzystują swoje terytorium i swoją jurysdykcję do czegoś, co ja bym określił jako prawie nieuczciwą konkurencję podatkową. Ten obszar raczej dotyczy podatku dochodowego, a nie podatku od towaru i usług, nie VAT, dlatego że jeżeli chodzi o VAT, to reguły wewnątrzunijne w zasadzie zapobiegają, powiedzmy, obchodzeniu prawa w transakcjach transgranicznych. Jednak nie są one odporne na proste oszustwa, na to, kiedy ktoś fałszuje dokumenty, nie raportuje, nie pokazuje prawdziwego obrazu. Dlatego te instrumenty, które wprowadzamy w zakresie podatku VAT, mają na celu raczej wykluczenie takich sytuacji, w których ktoś po prostu nie pokazuje, że coś sprzedał. Stąd m.in. ten projekt, który przedstawiał przed chwilą minister Cybulski, i ten, który za chwilkę ja będę przedstawiał.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowFilipSwitala">Jeżeli chodzi o problem rajów podatkowych w Unii Europejskiej, to jest on niezwykle delikatny, dlatego że wiele krajów europejskich po prostu jest zadowolonych z tego stanu rzeczy, który jest. Wydaje nam się, że ten problem powinien zostać w jakiś sposób rozwiązany. Są fora europejskie na ten temat, jest tzw. forum code of conduct, czyli w zakresie pewnych zakazanych praktyk dotyczących omijania czy też nadużywania przepisów prawa podatkowego. Prace te postępują, ale bardzo wolno.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy mamy inne pytania? Nie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Rozumiem, że w świetle dyskusji możemy stwierdzić, że komisja popiera projekt z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy do punktu drugiego: wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do wprowadzenia pewnych wymogów dla dostawców usług płatniczych; dokument o sygnaturze COM(2018) 812.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowFilipSwitala">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowFilipSwitala">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowFilipSwitala">Chciałbym przedstawić stanowisko rządu w zakresie tego nowego obowiązku informacyjnego zaproponowanego przez Komisję. Chodzi tutaj o przekazywanie danych przez dostawców usług płatniczych w sytuacjach, w których obsługują oni transakcje w zakresie e-handlu, czyli handlu, który odbywa się poprzez zamówienia na stronach internetowych. W takich sytuacjach może się zdarzać, i to już dzisiaj się dzieje, że importujemy prywatnie towary z Chin czy z innych państw spoza Unii Europejskiej i niezwykle trudno jest znaleźć te transakcje, które nie zostały właśnie zaraportowane, czyli nie zostały pokazane jako podlegające opodatkowaniu VAT-em. Zasada ogólna w VAT jest taka, że każde państwo członkowskie ma prawo do opodatkowania tych towarów, które są konsumowane na jego terytorium, czyli do opodatkowania konsumpcji. Jeżeli nie wiemy, kto jest sprzedawcą, i nie wiemy, kto jest nabywcą, niezwykle trudno jest zidentyfikować, gdzie następuje konsumpcja i gdzie powinno następować opodatkowanie. Stąd ten projekt, który zakłada przekazywanie przez organizacje płatnicze w pewnych sytuacjach informacji na temat transakcji dokonywanych za ich pośrednictwem. Mają w tym projekcie być również dookreślone zasady ustalania lokalizacji płatników i odbiorców płatności i informacje, które mają być ewidencjonowane przez dostawców usług płatniczych.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowFilipSwitala">Stanowisko rządu w zakresie tego projektu jest generalnie pozytywne. Rząd RP popiera wszelkie działania zmierzające do ukrócenia nieuczciwych praktyk w zakresie podatku VAT. Zatem kierunkowo popieramy przedstawione zmiany. Jednak widzimy potrzebę pewnych szczegółowych uściśleń, dotyczących np. zakresu informacji, przekazywania, terminów przekazywania, terminów przetrzymywania tych informacji, i pewnej, powiedzmy, pogłębionej analizy podczas prac nad zasadami ustalania lokalizacji płatników i odbiorców.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowFilipSwitala">Tak że bardzo prosimy Wysoką Komisję o pozytywne ustosunkowanie się do stanowiska rządu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">I ponownie senatora Pęka proszę o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SenatorMarekPek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#SenatorMarekPek">W tym przypadku opinia proponowana przeze mnie komisji też będzie pozytywna.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#SenatorMarekPek">To jest w ogóle taki ciekawy obszar handlu, ten e-handel, bo jest to rzeczywiście taki obszar, w przypadku którego sami konsumenci często nie za bardzo są świadomi, jakie machinacje się odbywają. Ja sam – tutaj pozwolę sobie na taką dygresję – kiedyś dokonywałem jakiejś płatności internetowej, coś kupowałem w internecie i po jakimś czasie zadzwonił do mnie pracownik banku z zapytaniem, czy ja zrobiłem przelew taki, a taki. Okazało się, że ja kupowałem coś w sklepie internetowym w ogóle bez wiedzy o tym, że ten sklep jest zarejestrowany gdzieś tam na Wyspach Brytyjskich, a transakcja gdzieś tam dalej idzie. Tak więc widać niezwykłą komplikację tych transakcji. Wiadomo więc, że jest tu też ogromne pole do różnego rodzaju nadużyć i jest tu jakiś margines nieuchwytności dla zwykłego konsumenta. Handel się rozwija, te usługi cyfrowe, internetowe się rozwijają, w związku z czym za tym muszą jak najbardziej nadążać przepisy. Tak więc przyjmuję ten akt prawny jako pozytywny, wyrażam opinię pozytywną wobec projektu z uwagami rządu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam wobec tego, że komisja popiera projekt z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo panom ministrom.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy do punktu trzeciego porządku obrad. Prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag projekty aktów ustawodawczych o sygnaturze COM(2018): 817, 819, 891, 892.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inne propozycje? Nie.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Punkt czwarty. Prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag projekt aktu nieustawodawczego COM(2018) 731.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W punkcie piątym mamy propozycję prezydium, aby nie występować o stanowisko rządu do projektów aktów nieustawodaczych o sygnaturze COM(2018): 782, 783, 784, 786, 791, 792, 793, 797, 799, 821, 826, 827, 828, 831, 832, 835, 836, 837, 853, 854 oraz JOIN(2018) 035.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W punkcie szóstym prezydium komisji proponuje wystąpić o stanowisko rządu do projektów aktów nieustawodawczych o sygnaturze COM(2018): 833 i 834.</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inne propozycje? Nie.</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja poparła tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam więc, że komisja wyczerpała dzisiejszy porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-14.18" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo państwu.</u>
<u xml:id="u-14.19" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 14)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>