text_structure.xml
6.42 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Witam państwa bardzo serdecznie. Stwierdzam kworum. Witam na 150. posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Dzisiejszym tematem jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, druki nr 2773 i 2823. Witam pana ministra Marcina Zielenieckiego. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek posiedzenia. Przechodzimy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Szanowni państwo, w trakcie drugiego czytania powyższego projektu zgłoszona została jedna poprawka przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Przechodzimy do zaopiniowania poprawki. Chcę powiedzieć, że wszyscy państwo mają tekst poprawki. Myślę, że ona wychodzi naprzeciw naszej dyskusji podczas posiedzenia wszystkich kół poselskich. Czy ktoś jest przeciw? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Proszę wnioskodawców o wyjaśnienie treści poprawki, czego ona dotyczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselAnitaCzerwinska">Ma pani przed sobą treść poprawki. Tam jest wszystko napisane. Wydaje się mi, że jest czytelnie przedstawiona.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Proszę panią przewodniczącą i przede wszystkim pana ministra. Nie chcę powiedzieć wielu krytycznych uwag w tej kwestii, ale istotą rzeczy jest fakt, że wczoraj dyskutowaliśmy na ten temat, była propozycja poprawki, jest nawet wniosek mniejszości. Jeśli pan minister doprecyzuje, będziemy spokojniejsi i będziemy wiedzieli, jak wygląda sprawa związana ze świadczeniami, oświadczeniami, jak realizujemy wyrok Trybunału Konstytucyjnego i na czym polegają zmiany w stosunku do państwa pierwszych zapisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Oddaje głos panu ministrowi. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, istotnie, kwestia była przedmiotem dyskusji w dniu wczorajszym. Wyjaśniałem potrzebę wprowadzenia do ustawy, nowelizującej ustawę zasiłkową, art. 2. Zwracałem uwagę, że potrzeba wynika z wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 19 czerwca 2018 r. Orzeczenie zostało opublikowane i weszło w życie w dniu 27 czerwca 2018 r. Od tego dnia możemy mówić o niekonstytucyjności zakwestionowanego przez Trybunał Konstytucyjny rozporządzenia wykonawczego do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Przepis przewidywał możliwość posługiwania się kodem w przypadku, gdy przyczyną niepełnosprawności była choroba psychiczna. Jeśli chodzi o istotę orzeczenia, Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że konstytucja gwarantuje obywatelom prawo do ochrony danych osobowych, ochrony dóbr osobistych, godności ludzkiej. Natomiast ograniczenie tego prawa może mieć miejsce tylko w akcie rangi ustawowej. To jest zasada zapisana w art. 31 ust. 3 konstytucji. Propozycja, którą wczoraj dyskutowaliśmy, tj. art. 2, zakładała przeniesienie regulacji dotyczącej stosowania kodów przy wydawaniu orzeczeń o niepełnosprawności do aktu rangi ustawowej. Problem dotyczy okresu przejściowego, to znaczy od momentu wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, tj. 27 czerwca 2018 r., do dnia wejścia w życie obecnie procedowanej ustawy nowelizującej, w tym art. 2. Istotą poprawki, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, jest uregulowanie kwestii stosowania przepisów. Muszę wyjaśnić, co wydarzyło się 27 czerwca. Przepis tego rozporządzenia dotyczył kodu stosowanego w przypadkach, w których przyczyną wydania orzeczenia o niepełnosprawności była choroba psychiczna. Ten przepis utracił moc. Natomiast, mieliśmy do czynienia z sytuacjami, w których istniała potrzeba stwierdzenia przyczyny niepełnosprawności. Istotą poprawki jest to, że zespół orzekania o niepełnosprawności, który stwierdził, że przyczyną niepełnosprawności jest choroba psychiczna, może wydać zaświadczenie potwierdzające w okresie od 23 czerwca 2018 r. do dnia wejścia w życie przepisów ustawy. Taka jest istota poprawki. Reszta odnosi się do kwestii technicznych. Myślę, że nie ma potrzeby szczegółowego omawiania. To jest sprawa dotycząca prowadzenia rejestru zaświadczeń wydanych przez różne zespoły orzekające o niepełnosprawności. Jeśli pojawią się pytania, chętnie udzielę odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Dziękuję. Rozumiem, że mamy głos za. Czy jest głos przeciw? Nie słyszę. Czy są uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego? Dziękuję. Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki? (23) Kto jest przeciw? (0) Kto wstrzymał się od głosu? (0) Poprawka została przyjęta. Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby nadal Komisję reprezentowała pani poseł Elżbieta Duda. Czy pani poseł się zgadza? Dziękuję. Czy ktoś jest przeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacaposelBozenaBorysSzopa">Szanowni państwo, wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję za udział. Zamykam obrady. Jednocześnie przypominam o wyjazdowym posiedzeniu w dniach 17–18 września.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>