text_structure.xml
47.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Witam bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Stwierdzam przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji z marca 2016 r. wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje: po pierwsze – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o utworzeniu Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim (druk nr 471) oraz, po drugie, rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o instytutach badawczych (druk nr 292). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Witam naszych gości, w tym pana senatora Kazimierza Wiatra, który, jak rozumiem, przedstawi poprawki Senatu, panią poseł, przedstawiciela wnioskodawców, panią minister rodziny, pracy i polityki społecznej, pana Aleksandra Bobko – sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, pana Leszka Sirko – podsekretarza stanu w MNiSW, panią Elżbietę Skorupską-Raczyńską – rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim z towarzyszącymi osobami. Witam także pana Leszka Rafalskiego – przewodniczącego Rady Głównej Instytutów Badawczych. Wszystkich pozostałych gości także witam serdecznie, jeśli kogoś nie wymieniłem.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego, czyli rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o utworzeniu Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim. Pan senator Kazimierz Wiatr, omówi, krótko i zwięźle, poprawki. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SenatorKazimierzWiatr">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, pani minister, panowie ministrowie, szanowna pani rektor, szanowni państwo. Pominę dyskusję na posiedzeniu Komisji w Senacie, omówię tylko 4 poprawki, które nie zmieniają istoty ustawy, natomiast doprecyzowują ją.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SenatorKazimierzWiatr">Pierwsza poprawka słowa „jej studentami” zastępuje słowami „osobami przyjętymi na pierwszy rok studiów”, ponieważ osoby przyjęte na pierwszy rok stają się studentami dopiero po złożeniu ślubowania, czyli jest to bardziej precyzyjne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SenatorKazimierzWiatr">Poprawka druga zastępuje wyrazy „ocena parametryczna” wyrazami „kompleksową oceną jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych”, ponieważ termin „ocena parametryczna” jest raczej terminem potocznym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SenatorKazimierzWiatr">Trzecia poprawka precyzuje, ponieważ w ustawie zostało zapisane, że jednostki podstawowe spełnią wymagania art. 3, a nie każda z tych jednostek musi spełnić te wymagania, wystarczy jeśli spełni wymagania Akademia jako taka, stąd ta poprawka.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SenatorKazimierzWiatr">Poprawka czwarta wynika z tego, że w art. 8 dwukrotnie mamy wymienione organy, przy czym raz są one uzupełnione słowami „jednoosobowych i kolegialnych”, a drugi raz nie. Mogłoby to wprowadzić wątpliwość, dlatego zostało dopisane, żeby w obu wypadkach wystąpienia słowa „organy” było uzupełnienie słowami „jednoosobowe i kolegialne”.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SenatorKazimierzWiatr">Na tym polegają te 4 krótkie poprawki. W imieniu Senatu bardzo proszę Wysoką Komisję o ich poparcie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Proszę w takim razie wnioskodawcę, czyli panią minister Elżbietę Rafalską o ewentualny komentarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MinisterElzbietaRafalska">Jako wnioskodawcy popieramy zaproponowane przez Senat poprawki. Uważam, że są one doprecyzowujące, doskonalą przyjęte przez Sejm rozwiązanie ustawowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś uwagi w imieniu rządu, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoAleksanderBobko">My podobnie, rekomendujemy przyjęcie tych poprawek, które doprecyzowują tekst.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do rozpatrzenia poszczególnych poprawek. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki pierwszej? Nie słyszę. W takim razie uznaję, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poprawka druga Senatu – czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej poprawki? Nie słyszę. Jednogłośnie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poprawka trzecia – czy jest sprzeciw wobec tej poprawki lub jakieś uwagi? Nie ma. Dziękuję bardzo, w takim razie została przyjęta jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poprawka czwarta – czy jest sprzeciw, jakieś uwagi ze strony państwa posłów? Nie ma. W takim razie dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Komisja przyjęła 4 poprawki zaproponowane przez Senat. Wybieramy posła sprawozdawcę. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJoannaBorowiak">Panie przewodniczący, chciałabym zgłosić jako posła sprawozdawcę panią poseł Marzenę Machałek w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Nie wiem, czy pani przewodnicząca się zgodzi, tak że musimy chwilę poczekać.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarzenaMachalek">Po głębszym namyśle wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu pierwszego. Bardzo dziękuję wszystkim gościom… Tak? Pani minister chciała zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MinisterElzbietaRafalska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałam państwu serdecznie podziękować za sprawne procedowanie projektu ustawy od samego początku, myślę że Sejm w swoim głosowaniu rozstrzygnie to ostatecznie. Dziękuję za te rekomendacje i za dobrą współpracę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Mogę tylko wyrazić nadzieję, że nowo powstająca Akademia sprosta wysokim wymogom, jakie stawiają poszczególne ciała, chociażby Konferencja Rektorów Polskich czy Rada Szkolnictwa Wyższego. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystępujemy do punktu drugiego. Dziękuję wszystkim gościom. Minuta przerwy.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystępujemy do realizacji punktu drugiego naszego dzisiejszego porządku obrad – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o instytutach badawczych (druk nr 292). Bardzo proszę o zwięzłe przedstawienie sprawozdania panią poseł Lidię Burzyńską, przewodniczącą nadzwyczajnej podkomisji powołanej w tej sprawie. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Podczas posiedzenia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży w dniu 30 marca 2016 r. została powołana nadzwyczajna podkomisja do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o instytutach badawczych (druk 292). Podkomisja, na posiedzeniu w dniu 12 kwietnia 2016 r. przyjęła sprawozdanie o tym projekcie w formie tekstu jednolitego. Przyjęte poprawki obejmowały głównie taką modyfikację projektu, aby dotyczył on wyłącznie państwowych instytutów badawczych, a nie tak, jak przewidywał projekt. Podkomisja rekomenduje Wysokiej Izbie przyjęcie sprawozdania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. W takim razie przystępujemy do dyskusji i rozpatrzenia ewentualnych poprawek, jeśli się takie pojawią, lub też ewentualnego wniosku o odrzucenie projektu ustawy. Bardzo proszę, kto z państwa się zgłasza? Pani poseł Burzyńska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Panie przewodniczący, zgłaszam poprawkę do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o instytutach badawczych. I tak: w art. 1 w pkt 4 w lit. a) w dodawanym w art. 24 ust. 2a w zdaniu drugim wyraz „wynik” zastępuje się wyrazem „wyniki”. Zawarta w tym przepisie definicja ma określać wyniki osiągnięte w postępowaniu konkursowym przez każdego z kandydatów. Jest to poprawka porządkująca. Czy mogę przedstawić wszystkie poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystąpimy do procedowania samego projektu ustawy po kolei, począwszy od tytułu. Chciałbym natomiast zapytać, czy są w tej chwili jakieś głosy w dyskusji, jeśli chodzi o całość projektu, zanim przystąpimy do nowych poprawek, które pani poseł zaczęła już proponować. Czy są przede wszystkim jakieś uwagi do sprawozdania podkomisji? Nie ma uwag. Ktoś się zgłasza? Pan profesor Rafalski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyRadyGlownejInstytutowBadawczychLeszekRafalski">Leszek Rafalski, przewodniczący Rady Głównej Instytutów Badawczych. Szanowni państwo, myślę, że nastąpił, można powiedzieć, pewien postęp jeśli chodzi o stonowanie przepisów pierwszego projektu ustawy o instytutach badawczych, co jest korzystne. Ustawa zmieniająca ustawę o instytutach badawczych została ograniczona do państwowych instytutów badawczych. Są to elitarne instytuty w Polsce. Jest ich 17, należy do nich duża grupa instytutów rolniczych, kilka instytutów technicznych i niektóre medyczne. Po rozmowach w Radzie uważamy, że, mimo tych zmian, w proponowanych poprawkach jest sporo przepisów bardzo niekorzystnych dla państwowych instytutów badawczych. Wczoraj moje biuro przesłało do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży propozycje 11 poprawek, które chciałbym, żebyście państwo rozpatrzyli.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyRadyGlownejInstytutowBadawczychLeszekRafalski">Na czym by one polegały? Jest kilka spraw ważnych, jest kilka spraw drobniejszych. Ważną sprawą jest procedura konkursowa, to jest art. 1 ust. 4a. Oznacza on praktycznie zrezygnowanie z konkursu, czyli przekazywanie ministrowi listy tych kandydatów, którzy spełniają wymagania. My uważamy, że konkurs powinien być konkursem i powinien być wytypowany przez komisję konkursową jeden kandydat. Wydaje mi się również, że istotna jest sprawa dotycząca rękojmi. Wprowadzony przepis dotyczący rękojmi jest bardzo nieczytelny, nie ma takich kryteriów rękojmi w naszej ustawie o instytutach badawczych. To może prowadzić do pewnych nadużyć lub wybierania takich kandydatów, którzy są wyjątkowo wygodni dla ministra, a nie będą najlepsi jako dyrektorzy.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyRadyGlownejInstytutowBadawczychLeszekRafalski">Jeszcze kilka propozycji. Wydaje mi się, ponieważ konkurs organizuje rada naukowa, że powinna być w niej pewna równowaga przedstawicielstwa. W propozycji sejmowej jest tylko jeden przedstawiciel rady naukowej i dwóch ze strony ministra. Podczas prac w podkomisji sugerowaliśmy, żeby to było 2 na 2, ale to się nam nie udało. Chcielibyśmy jednak spróbować zaproponować takie poprawki.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyRadyGlownejInstytutowBadawczychLeszekRafalski">Powiedzmy, że są jeszcze dwie ważne sprawy. Powoływanie przez ministra zastępców jest nieporozumieniem. W ustawie o instytutach badawczych dyrektor jednoosobowo odpowiada za instytut, więc nie może być sytuacji, w której minister narzuca mu jakichś zastępców, bo wtedy robi się kolegialna odpowiedzialność. To dyrektor powinien powoływać zastępców.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyRadyGlownejInstytutowBadawczychLeszekRafalski">Uważamy także, że jeżeli są już rozpoczęte pewne procedury konkursowe w państwowych instytutach badawczych, to powinny być dokończone, a po ewentualnym wejściu w życie zmian powinny być przeprowadzone nowe konkursy.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczacyRadyGlownejInstytutowBadawczychLeszekRafalski">Zaproponowałem ogółem 11 zmian mniejszych i większych. Uważam, że byłyby one bardzo korzystne dla państwowych instytutów badawczych. Takie zmiany byłyby przez nasze środowisko przyjęte z dużym zadowoleniem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Muszę zaznaczyć, że niestety nie dotarły do nas te poprawki. Nie dysponujemy nimi, więc myślę, że możemy do nich ewentualnie… Chyba że któryś z posłów by je dzisiaj przejął. Możemy też do nich wrócić w drugim czytaniu i wtedy je zgłosić, ponieważ w tej chwili trudno nawet byłoby nam się zapoznać z ich charakterem i ewentualną poprawnością legislacyjną. Oczywiście, z duchem tych poprawek ja sam w pełni się zgadzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJozefBrynkus">Jeśli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie przystąpimy do omawiania projektu… Tak, panie pośle? Bardzo proszę, jeszcze głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselJozefBrynkus">Może pan przewodniczący nie dostał tych poprawek, ale ja na pewno je dostałem. W związku z tym jestem skłonny przejąć poprawkę dotyczącą niepowoływania dyrektora państwowego instytutu ze względu na to, że nie daje on należytej rękojmi w realizacji zadań instytutu. Odnośnie do pozostałych poprawek nie mam zdania, natomiast tę jestem skłonny przejąć i zaproponować Komisji, aby usunęła ten punkt.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie pośle, dojdziemy do tego artykułu, wtedy pan ją zgłosi, dobrze? Proszę ją też przygotować na piśmie dla sekretariatu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJozefBrynkus">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie przystępujemy do prac już nad projektem ustawy. Czy odnośnie do tytułu są jakieś uwagi? Jakieś uwagi do tytułu, pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Tak. Ja z głosem przeciwnym, aby nie wprowadzać tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarzenaMachalek">To jeszcze nie. Na razie pan poseł przejął tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jeszcze nie w tym momencie. W takim razie powtórzę jeszcze raz, czy do tytułu są jakieś uwagi? Rozumiem, że nie ma. Czy do art. 1 są jakieś uwagi lub zmiany? Zmiana pierwsza. Zmiana pierwsza jest do artykułu pierwszego, bardzo proszę o zgłoszenie jej pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Pierwsza poprawka jest skreślona względem druku 292 i sprawozdania z posiedzenia podkomisji nadzwyczajnej, które przedstawiłam. Czyli jesteśmy…. Jesteśmy teraz, panie przewodniczący, w art. 24.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzKomisjiElzbietaWojciechowska">Nie, w art. 1. Zmiana pierwsza.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Nie. W art. 1 w pkt. 1 zmiana pierwsza jest skreślona.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Panie przewodniczący, proponowaliśmy, jeżeli wolno, żebyście państwo pracowali odnosząc się do poszczególnych zmian. Rozumiem, że w tym momencie pan przewodniczący mówiąc o art. 1, zapewne miał na względzie zdanie wprowadzające w art. 1. Teraz jest zmiana pierwsza, polegająca na skreśleniu. Podkomisja proponuje skreślić zmianę pierwszą, która była zawarta w druku 292.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dobrze, w takim razie – czy jest w tej sprawie sprzeciw? Jeszcze głos. Tak? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuJadwigaEmilewicz">Jeszcze nie do poprawki. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, jeszcze głos w dyskusji. Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Nasza obecność tutaj jest związana z tym, że sprawujemy nadzór nad częścią instytutów, których dotyczy procedowana ustawa. Chcę przypomnieć, że w Polsce – już państwo pewnie o tym wielokrotnie rozmawiali – mamy ogółem 115 instytutów, a poprawka, którą państwo tutaj procedują, będzie dotyczyła tylko 16. Mamy kilka wątpliwości, myśmy je zgłosili, czy jest zasadne procedowanie poprawki legislacyjnej, angażowanie tylu osób przy tym stole, w sytuacji, w której ma to dotyczyć de facto 16 instytutów.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuJadwigaEmilewicz">Odnosząc się do tego, o czym mówił pan profesor Rafalski – my o tym rozmawialiśmy wielokrotnie. Jednocześnie pragnę przypomnieć, że między Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Ministerstwem Rozwoju trwają w tej chwili prace nad nowelizacją ustawy o wszystkich instytutach badawczych.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuJadwigaEmilewicz">Chcę również przypomnieć o dyskusji, jaka miała miejsce na posiedzeniu tej Komisji, na wspólnym posiedzeniu komisji, w związku z raportem NIK dotyczącym funkcjonowania instytutów badawczych. Powiedziałabym tak – obawy, które wyraził pan profesor Rafalski, wydają się niezasadne w świetle brzmienia tej ustawy, ponieważ ustawa w jasny sposób definiuje kryteria i kompetencje, jakie powinien spełnić ktoś, kto kandyduje, ubiega się o stanowisko dyrektora instytutu badawczego. Zatem to władztwo, jeżeli mówimy o zwiększeniu władztwa w dzisiejszej sytuacji nadzoru, to dzisiejsza sytuacja nadzoru jest sytuacją nadzoru człowieka bezzębnego. My nie mamy de facto żadnych elementów, instrumentów nadzoru. Wielokrotnie rozmawialiśmy o tym, również na spotkaniu z dyrektorami instytutów, którzy oczekują jasnych wskazań oraz kierunków, w których ministerstwa sprawujące nad nimi nadzór chciałyby, aby te badania były prowadzone. Wiem, że jest to bardzo niezręczna dyskusja, ale tego typu dyskusje bywają czasami niezręczne.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuJadwigaEmilewicz">Chciałabym jeszcze raz przypomnieć jasno – pan przewodniczący sam zwracał na to uwagę – na co zwrócił uwagę raport pokontrolny NIK. Na wiele rzeczy, pewnie błędnych, wynikających również z całej ustawy, nie tylko tych rzeczy, które są dzisiaj procedowane, dotyczących kategoryzacji, oceny tego, za co państwo są nagradzani i potem ewentualnie gratyfikowani finansowo. Nie uprawiam kultu wieku, proszę wybaczyć, to nie mnie właściwe jest o tym mówić. Mówimy o sytuacji, w której średnia wieku dyrektorów tych instytutów to nierzadko 70 lat. Państwo wybaczą, ci wszyscy tutaj, którzy mają siwe głowy. Szanuję ogromnie wiedzę i doświadczenie, ale jest pytanie – czy to jest właściwy moment życiowy, aby sprawować nadzór nad dwutysięcznym instytutem, czyli zajmować się procesami nie tylko naukowymi. Nie tylko naukowymi, proszę państwa, ale także normalnym codziennym biegiem, również administrowaniem. Czy to jest właściwy moment? Jeżeli mówimy o zmianie ustawy, jeżeli traktujemy się wszyscy poważnie, to chciałabym, aby państwo się zastanowili, czy chcą państwo procedować ustawę dla 16 podmiotów, czy jednak nie potraktować tego zbiorczo w odniesieniu do 115 instytutów. W sytuacji, w której nie mówimy o nie zdroworozsądkowym… żaden minister nie podejmie, nie zatrudni na stanowisku dyrektora…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani minister…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuwMRJadwigaEmilewicz">…bo wszystkich nas interesuje, aby te instytuty funkcjonowały dobrze i pracowały na rzecz gospodarki.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PodsekretarzstanuwMRJadwigaEmilewicz">Już kończąc, poprawki i uwagi, jakie zgłaszamy, mają spowodować, że wrócimy do pierwotnego brzmienia, zresztą z godnie z uwagą rządu z 4 maja, kiedy Rada Ministrów wyraziła pozytywne stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy, z zastrzeżeniem rozważenia zawężenia proponowanych rozwiązań do państwowych instytutów badawczych, aby jednak procedowane poprawki dotyczyły wszystkich instytutów badawczych. Tych 115 podmiotów, nie tylko tak zwanych PIB-ów, ale wszystkich instytutów badawczych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani minister, jesteśmy w sytuacji dosyć kłopotliwej, dlatego chcę zapytać – kto z rządu reprezentuje w tej chwili Radę Ministrów, czy MNiSW, czy pani ministerstwo? Bo, moim zdaniem, zgłaszając poprawkę wykracza pani poza materię naszej dyskusji. Może pani zgłosić poprawkę tylko, jak rozumiem, w imieniu całości rządu, czyli, jak rozumiem, jest to poprawka uzgodniona z ministrem nauki i szkolnictwa wyższego, panem Jarosławem Gowinem. Jeśli nie jest, to proszę jej nie zgłaszać. Panie ministrze, zwracam się do pana ministra…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMRJadwigaEmilewicz">Panie przewodniczący, to był głos w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rozumiem, dobrze, w takim razie dziękujemy bardzo. Czy jest sprzeciw wobec zmiany pierwszej w art. 1? Czy możemy ją przyjąć? Dziękuję bardzo. Zmiana druga – bardzo proszę, czy jakiś głos w tej sprawie? Rząd? Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec drugiej zmiany? Nie ma. Przyjęta. Trzecia zmiana, bardzo proszę. Pkt 3, czy jest jakiś sprzeciw, jakaś uwaga? Punkt 3a, czy jest jakiś sprzeciw? Nie słyszę. Przyjęte. Zmiana 4 w art. 24. Tak, pani poseł, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Panie przewodniczący, to jest ta poprawka, którą zgłaszałam, czyli w art. 1 w pkt. 4 w lit. a), dodawanym w art. 24 ust. 2a, w zdaniu drugim na końcu wyraz „wynik” zastępuje się wyrazem „wyniki”.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dobrze, czy jeszcze głos w tej sprawie? Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, my w tej samej literze, w tej samej zmianie i dalej, konsekwentnie w jeszcze dwóch miejscach prosimy o wyrażenie zgody na zmianę liczby, ponieważ ten przepis w brzmieniu przedłożonym stanowi o „państwowych instytutach badawczych”, natomiast w ustawie i nowelizacji mówi się zawsze jednostkowo, w liczbie pojedynczej, o „państwowym instytucie badawczym”. Tytuł rozdziału IV brzmi „Państwowy Instytut Badawczy”, więc, żeby ujednolicić to językowo, prosilibyśmy o danie zgody na zmianę tej pluralnej formy „państwowych instytutów badawczych” na formę „państwowego instytutu badawczego” i konsekwentnie w innych miejscach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest zgoda Komisji? Dziękuję. Dobrze. Czy do proponowanej zmiany jest jakiś sprzeciw wnoszony przez panią poseł sprawozdawcę?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zmiana kolejna. Tak, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselJozefBrynkus">Jeszcze do tego. Przejmuję poprawkę pana profesora Rafalskiego i proponuję w tej poprawce, w art. 24 ust. 4a usunąć pkt 3. „żaden z kandydatów przedstawionych przez komisję konkursową nie daje rękojmi należytej realizacji zadań instytutu”, jako powód do niepowoływania dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest głos przeciwny?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Proponuję odrzucić ten projekt poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie będziemy głosowali nad poprawkę zgłoszoną przez pana posła.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem tej poprawki? (3) Kto jest przeciw? (18) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Niestety, miażdżąca przewaga. Proszę bardzo, pani poseł, następne.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Panie przewodniczący, ja również w art. 1 w pkt. 4 zgłaszam poprawkę: dodaje się literę d) w brzmieniu „ustęp 7 otrzymuje brzmienie »funkcję dyrektora można pełnić nie dłużej niż przez dwa następujące po sobie okresy, o których mowa w ust. 2 albo w ust. 2a z zastrzeżeniem ust.8«”. Uzasadnienie – biorąc pod uwagę, że w dodanym do art. 24 ustawy o instytutach badawczych ust. 2a został określony m.in. okres, na który minister nadzorujący powołuje dyrektora państwowego instytutu badawczego, należy rozszerzyć odesłanie zawarte w ust. 7 do tego artykułu o ust. 2a. Pozwoli to na objęcie ograniczeniem czasowym w pełnieniu funkcji dyrektora także dyrektorów państwowych instytutów badawczych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne, proszę o komentarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag do tej poprawki, natomiast – będąc jeszcze przy głosie – chcielibyśmy zwrócić uwagę na konieczność korekty językowej. Ponieważ płynnie przeszliśmy do kolejnych liter zmiany czwartej, natomiast jeszcze w lit. a) jest drobna niezręczność: zdanie drugie mówi o kandydatach spełniających wymogi. Należałoby to uzgodnić językowo z dalszą treścią, z ust.4a i wyraz „wymogi” zastąpić wyrazem „wymagania”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Tę poprawkę językową przyjmujemy bez sprzeciwu. Czy jest sprzeciw wobec propozycji tej zmiany? Nie ma. W takim razie, jak rozumiem, przyjmujemy. Następna zmiana. Pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselLidiaBurzynska">5a. Zmiana piąta: w art. 1 w pkt.5 w lit. b) skreśla się zmianę polegającą na dodaniu w art. 25 ustawy o instytutach badawczych ust. 2b-2g. To dotyczy art. 25 ust. 2b do 2g. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jakieś uwagi? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Do tej poprawki nie mamy uwagi, czyli rozumiemy, że lit. b) będzie ograniczała się do dodania ust. 2a. Natomiast w tymże ust. 2a, który nam zostanie w lit. b) chcielibyśmy prosić o dokonanie uzupełnienia: we frazie „w przypadku państwowego instytutu badawczego w skład komisji” – tu należy dopisać „konkursowej” – „wchodzi jedna osoba wskazana przez radę naukową”, czyli dalej bez zmian. Po wyrazie „komisji” dopisać wyraz „konkursowej”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dobrze. Czy jest sprzeciw posła sprawozdawcy wobec tej propozycji? Nie ma. W takim razie następna propozycja, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Panie przewodniczący, w art. 1 w pkt. 5 lit. c) otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PoselLidiaBurzynska">„c) w ust. 4 dodaje się pkt. 4 w brzmieniu: „4) podejmuje uchwałę o przedstawieniu ministrowi nadzorującemu kandydatów na dyrektora wraz z wynikami konkursu – w przypadku państwowego instytutu badawczego”.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#PoselLidiaBurzynska">Proponowany do dodania punkt będzie ostatnim w ust. 4 więc powinien zostać dodany jako kolejny 4, a nie jako 3a. Ponadto proponuje się zmianę redakcji punktu tak, aby była spójna z wprowadzeniem do wyliczenia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie ministrze, jakieś uwagi rządu? Nie ma. Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie ma. Przyjmujemy. Bardzo proszę, następna zmiana. Tak, bardzo proszę. Skreślony.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselLidiaBurzynska">W artykule literka d) jest skreślona.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#LegislatorRobertDurlik">To jest prośba o przyjęcie zmiany nr 5 z poprawkami, ponieważ tu były dwie poprawki pani poseł, nasze redakcyjne, więc, żeby przyjąć zmianę piątą z poprawkami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest na to zgoda Wysokiej Komisji? Dziękuję bardzo. W takim razie przechodzimy dalej. Następna zmiana nr 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Nie mamy żadnych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Żadnych uwag? Czy ze strony Biura Legislacyjnego jest jakaś uwaga?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rząd również nie ma uwag, jak rozumiem. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej zmiany? Nie ma. Dziękuję bardzo. Zmiana siódma. Bez dodatkowych, jak rozumiem uwag. Czyli?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy Biuro Legislacyjne lub rząd chcą coś skomentować?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Przyjęta. Zmiana ósma. Bez uwag? Biuro Legislacyjne tez nie, jak rozumiem?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Nie zgłaszamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Komisja wyraża sprzeciw? Nie ma. Dziękuję. Co jeszcze mamy? Dziewiątą zmianę? No to trudno, proszę. Pani poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Panie przewodniczący, w art. 1 w pkt. 9 w lit. a) w tiret 2 pkt. 4a otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#PoselLidiaBurzynska">„opiniowanie kandydatów na stanowiska zastępcy dyrektora do spraw naukowych, sekretarza naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych, wskazanych w regulaminie organizacyjnym, odpowiedzialnych za prowadzenie badań naukowych – w przypadku państwowego instytutu badawczego”. Zastosowanie liczby mnogiej uzasadnia wielość stanowisk, których dotyczy przepis. Ponadto, w instytutach badawczych nie ma działów odpowiedzialnych za badania naukowe, za prowadzenie badań naukowych odpowiadają poszczególne komórki organizacyjne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jakieś uwagi ze strony rządu? Nie ma. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jakiś sprzeciw ze strony państwa posłów? Nie ma. Dziękuję. Zmiana następna.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Całą zmianę dziewiątą z poprawką trzeba przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Całą zmianę dziewiątą z poprawką przyjmujemy. Tak? Przyjmujemy, oczywiście. Do protokołu, żeby było porządnie. Nie ma sprzeciwu? Dziesiąta.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Nie ma zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rozumiem, że przyjmujemy. Nie ma sprzeciwu wobec zmiany. Tak powiedzmy precyzyjnie. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Jedenasta. Też nie mamy żadnego sprzeciwu. Nie ma żadnej poprawki do zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dobrze, nie ma poprawki, na szczęście. Biuro Legislacyjne, jakaś uwaga?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Do zmiany jedenastej nie mamy uwag. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Przyjęta, bo jak rozumiem, nie ma też głosów z Komisji. Zmiana dwunasta.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Zmiana dwunasta. Również nie mamy żadnych poprawek do zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Żadnych dodatkowych? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Mamy prośbę o dokonanie językowej zmiany gramatycznej, w zmianie nr 12 w ust. 3. Tutaj on brzmi „minister nadzorujący, wstrzymując postępowanie o którym mowa w ust. 2 może wstrzymać jej wykonanie”, zamiast „jej wykonanie” powinno być napisane „wykonanie uchwały”, ponieważ – mówiąc krótko – ten przepis jest niegramatycznie sformułowany. Wstrzymuje on wykonanie uchwały, tak że prosimy o taką korektę – zamienić wyrazy „jej wykonanie” na „wykonanie uchwały”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest jakiś komentarz do tego, pani poseł? Jakiś sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Nie ma żadnego sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rozumiem, że przyjmujemy. Następne.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Art. 2 bez żadnych poprawek do zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Art. 2 nie ma żadnych… tak? Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Nie ma. Art. 2a również żadnych poprawek do zmian. Również art. 3 bez poprawek do zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jakieś uwagi Komisji? Nie ma. Art. 4. Jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Art. 4 – też nie ma żadnych poprawek do zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jakieś uwagi państwa posłów? Przyjęty, jak rozumiem. Art. 4a, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Panie przewodniczący, w art. 4a in fine dodaje się wyrazy „nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy”. Zasadnym jest określenie maksymalnego terminu, do którego rozporządzenie zostanie utrzymane w mocy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag do tej poprawki. Oczywiście, jest ona poprawna legislacyjnie, chciałbym tylko przypomnieć – podnosiliśmy to na posiedzeniu podkomisji – że podtrzymujemy w tym momencie akt prawny, akt wykonawczy, przez 6 miesięcy, który po wejściu w życie tej ustawy nie będzie zgodny z jej upoważnieniem, z jej przepisami. Bardziej prawidłowym rozwiązaniem byłoby niepodtrzymywanie tego aktu w ogóle, czyli uchylenie art. 4a, a wydłużenie okresu vacatio legis na taki okres, aby mógł być w tym okresie wydany nowy – zgodny ze znowelizowaną ustawą akt wykonawczy. Ta formuła, która jest przyjęta, jest nie do końca zgodna z zasadami techniki prawodawczej, ponieważ mówią one, że wtedy możemy podtrzymać akt wykonawczy, o ile jest niezgodny, wówczas można go wyjątkowo podtrzymać. Tu mamy do czynienia z niezgodnością, więc te 6 miesięcy, to będzie taki okres, kiedy – zależy, oczywiście jak szybko ministerstwo wyda akt wykonawczy – przez jakiś czas, niestety, obowiązujące rozporządzenie nie będzie… Będzie trudno je stosować, tak naprawdę, mówiąc krótko. Mamy taki stan prawny. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Panie ministrze, jakieś uwagi do tego? Ministerstwo czy ktoś z państwa? Poczekamy chwilę. Pani dyrektor, bardzo proszę o komentarz do tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuLegislacyjnoPrawnegoMNiSWBoguslawaSztorc">Szanowni państwo, z uwagi na to, że przewidywany okres vacatio legis ustawy jest bardzo krótki, celowym jest utrzymanie w mocy przepisów rozporządzenia, gdyż nie będzie ono dotyczyć tych sytuacji, które regulujemy ustawą zmieniającą. Niemniej jednak, przepisy tego rozporządzenia, wspólnie z przepisami ustawy, dadzą nam możliwość przeprowadzania konkursów, które będą w toku po wejściu w życie ustawy. W przypadku niezachowania aktu wykonawczego w mocy mielibyśmy sparaliżowane działania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PoselMarzenaMachalek">Mam pytanie. Czyli rozumiem, że ministerstwo podtrzymuje brzmienie tego artykułu z poprawką jako właściwe?</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jak rozumiem, tak. Biuro Legislacyjne jeszcze, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Jeśli wolno w uzupełnieniu do tego, o czym wspomniał kolega. Jeżeli, oczywiście, proces legislacyjny się rozpoczyna teraz, jest jeszcze dalsza faza, jest drugie czytanie, więc ewentualnie, gdybyście państwo rozważyli taką formułkę, o której kolega wspominał. W naszym przekonaniu, od strony stabilności prawa, jasności prawa, precyzji prawa etc. – byłoby bardziej korzystne pójść, jak się to mówi, w druga stronę. Zastąpienie tego terminu w art. 5, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia, odpowiednio dłuższym terminem i, oczywiście, konsekwentnie wykreślenie art. 4a. Wtedy będzie zmiana w numeracji w sprawozdaniu, my to przesuniemy. Chodzi o przepis podtrzymujący rozporządzenie. Biorąc pod uwagę jasność, precyzję prawa, stabilność informacji dla adresatów, wydaje się, że co najmniej można się nad tym zastanowić. My rekomendujemy takie podejście, ale oczywiście to rozwiązanie i wyjaśnienia pani dyrektor są też absolutnie adekwatne. Rozumiem, że w jakiejś części funkcjonuje wtedy stare rozporządzenie i nowa regulacja wynikająca z ustawy, czyli konkludując – jeżeli państwo w dalszej pracy legislacyjnej nad ustawą zechcieliby zmienić swoje podejście, to my bardzo państwa do tego nakłaniamy, biorąc pod uwagę jasność, precyzję prawa, lepsze rozumienia prawa przez adresatów, bo inaczej trzeba korzystać z dwóch różnych źródeł. To tylko tyle, ale jest to również poprawne rozwiązanie. Oczywiście nie kwestionujemy takiego rozwiązania, które państwo w tej chwili przyjęli do sprawozdania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Wydaje mi się, że warto w tej kwestii – jak i w kilku innych merytorycznych, nie tylko w tej legislacyjnej, ale porządkującej – warto byłoby podjąć chyba decyzję zgodną ze wskazówkami Biura Legislacyjnego. Bardzo mi się to spodobało, że pogląd jest adekwatny, choć nie do końca słuszny. W takim razie, czy jest sprzeciw wobec tego artykułu? Wobec poprawki do art. 4a. Nie ma. Dziękuję bardzo, w takim razie przyjęty. Art. 4a z poprawką został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Ostatni, art. 5, ostatnia zmiana. Nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rozumiem, że została przyjęta. W związku z tym przechodzimy do głosowania nad całością przygotowanego przez podkomisję nadzwyczajną projektu ustawy. Kto jest za wnioskiem, żeby Sejm uchwalił w nieodległym czasie, jak rozumiem, ustawę o zmianie ustawy o instytutach badawczych (druk nr 292) wraz z przyjętymi poprawkami? Kto jest za tym wnioskiem? (18) Kto jest przeciw? (3) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek. W takim razie prosimy o wskazanie posła sprawozdawcy. Pani przewodnicząca na pewno.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PoselMarzenaMachalek">Proponuję panią Lidię Burzyńską jako sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PoselLidiaBurzynska">Tak. Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Na tym porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany. Zobaczymy się przy drugim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>