text_structure.xml
23 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarszalekSejmuMarekBorowski">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o informatyzacji działalności niektórych podmiotów realizujących zadania publiczne. Na podstawie listy członków Komisji stwierdzam kworum. Przypominam, że zgodnie z art. 158 ust. 2 regulaminu Sejmu uchwały Komisji zapadają większością głosów w obecności co najmniej jednej trzeciej liczby członków Komisji. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje wybór prezydium Komisji - przewodniczącego oraz zastępców przewodniczącego. Tę część poprowadzę osobiście. Potem pozostawię państwa z wybranym kierownictwem. Informuję, że zgodnie z art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu, Komisja powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym, większością głosów. Głosowanie jawne na posiedzeniu Komisji odbywa się przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez pracowników sekretariatu Komisji. W przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów na stanowisko przewodniczącego lub większej niż zakłada limit na stanowisko zastępców przewodniczącego, można przeprowadzić tak zwane głosowanie pozytywne. Oznacza to, że każdy członek Komisji dysponuje tylko taką liczbą głosów, jaki jest limit stanowisk i tyle razy głosuje za. Taką praktykę stosowaliśmy dotychczas przy konstytuowaniu Komisji w IV kadencji Sejmu. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja akceptuje taki sposób głosowania. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała ten sposób głosowania. Przystępujemy do wyboru przewodniczącego Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselTomaszSzczypinski">Chciałbym zgłosić kandydaturę pana posła Tadeusza Jarmuziewicza. Nie będę jej prezentować zbyt szeroko, bo jest to poseł wszystkim znany - nie pierwszą kadencję zasiada w parlamencie. Powiem tylko, dlaczego na funkcję przewodniczącego Komisji zgłaszam akurat kandydaturę pana posła Tadeusza Jarmuziewicza. W moim odczuciu, zespół parlamentarny do spraw społeczeństwa informatycznego był w Sejmie jedyną instytucją, która zajmowała się problemami informatyzacji społeczeństwa. W naturalny sposób ustawa, która ma dotyczyć kroku w kierunku społeczeństwa informatycznego, jeśli chodzi o instytucje publiczne, jest w tym nurcie zainteresowań. W związku z tym proponuję na przewodniczącego Komisji osobę pana posła Tadeusza Jarmuziewicza jako najbardziej wprowadzoną w tę problematykę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselRyszardHayn">Proponuję kandydaturę pana posła Antoniego Kobielusza, który jest posłem trzecią kadencję i pełni funkcje kierownicze w Komisjach. Aktualnie jest zastępcą przewodniczącego jednej z Komisji. Poza tym - przynajmniej od poprzedniej kadencji - jest zaangażowany we wszystkie działania związane z przyjmowaniem różnego rodzaju rozwiązań prawnych, ustaw o społeczeństwie informacyjnym, certyfikacie, podpisie elektronicznym. Dodam, że pan poseł Antoni Kobielusz ponad rok temu - 23 lipca 2002 r. w Seulu - był z ramienia Sejmu sygnatariuszem deklarującym stworzenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Parlamentarzystów Świata na Rzecz Technik Informatycznych - był jednym z osiemdziesięciu trzech przedstawicieli świata parlamentarnego - co też predestynuje go do tej funkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarszalekSejmuMarekBorowski">Czy pan poseł Tadeusz Jarmuziewicz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszJarmuziewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarszalekSejmuMarekBorowski">Czy pan poseł Antoni Kobielusz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarszalekSejmuMarekBorowski">Czy są inne kandydatury? Nikt się nie zgłasza. Zamykam listę zgłoszeń. W związku ze zgłoszeniem dwóch kandydatów na funkcję przewodniczącego proponuję tak zwane pozytywne głosowanie, to znaczy głosowanie tylko na jedną ze zgłoszonych osób. Najpierw zapytam o to, kto jest za wyborem na przewodniczącego Komisji pana posła Tadeusza Jarmuziewicza, a potem zapytam, kto jest za wyborem pana posła Antoniego Kobielusza. Jeśli uda się uzyskać jakąś większość, rezultatem będzie wyłonienie przewodniczącego Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tę propozycję. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja propozycję przyjęła. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wyborem na przewodniczącego Komisji pana posła Tadeusza Jarmuziewicza? Stwierdzam, że Komisja 7 głosami opowiedziała się za kandydaturą pana posła Tadeusza Jarmuziewicza. Kto jest za wyborem na przewodniczącego Komisji pana posła Antoniego Kobielusza? Stwierdzam, że Komisja 8 głosami opowiedziała się za kandydaturą pana posła Antoniego Kobielusza. W związku z tym przewodniczącym Komisji został wybrany pan poseł Antoni Kobielusz. Panie pośle, gratuluję. Proszę o zajęcie miejsca za stołem prezydialnym. Przystąpimy teraz do określenia liczby zastępców przewodniczącego Komisji, a potem do wyboru zastępców przewodniczącego. Przypominam, że Prezydium Sejmu a następnie Konwent Seniorów i Sejm ustaliły liczbę zastępców przewodniczącego w zależności od wielkości komisji. W komisjach małych i średnich liczba zastępców może wynosić do trzech osób. Ta Komisja jest mała. Proszę o zgłaszanie propozycji dotyczącej liczby zastępców przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawPiosik">Myślę, że przy tej liczbie członków Komisji wystarczy dwóch zastępców przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarszalekSejmuMarekBorowski">Jest propozycja, żeby było dwóch zastępców przewodniczącego. Czy są inne propozycje? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem propozycji, żeby przewodniczący Komisji miał dwóch zastępców? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła tę propozycję. Przystępujemy do wyboru dwóch zastępców przewodniczącego Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Zgłaszam dwie kandydatury - pana posła Tadeusza Jarmuziewicza i pana posła Kazimierza Marcinkiewicza. Uzasadnienie jest chyba niepotrzebne. Są to znani parlamentarzyści.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarszalekSejmuMarekBorowski">Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Zgłaszam kandydaturę pana posła Waldemara Pawlaka. Jest to znana postać. Jego wiedza dotycząca informatyzacji jest powszechnie uznawana. Myślę również, że doświadczenia, jakie posiada jako były premier i umiejętności organizacyjne mogą podnieść jakość pracy naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarszalekSejmuMarekBorowski">Czy są inne kandydatury? Nikt się nie zgłasza. Zamykam listę zgłoszeń. Czy pan poseł Tadeusz Jarmuziewicz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszJarmuziewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarszalekSejmuMarekBorowski">Czy pan poseł Kazimierz Marcinkiewicz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarszalekSejmuMarekBorowski">Jeżeli chodzi o pana posła Waldemara Pawlaka, nadesłał na moje ręce następujące oświadczenie: "Niniejszym wyrażam zgodę na przewodniczenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o informatyzacji działalności niektórych podmiotów realizujących zadania publiczne". Traktuję to oświadczenie jako zgodę pana posła na pełnienie również funkcji zastępcy przewodniczącego. Można więc przyjąć, że pan poseł Waldemar Pawlak wyraził zgodę. Mam pewną propozycję, która wynika z tego, że moją rolą jest także rozwiązywanie sytuacji nieco zawikłanych. Proszę wybaczyć, że pozwolę sobie na merytoryczne wypowiedzi, ale znam wszystkich posłów i wiem, że nie mamy zbyt wielu znawców tej problematyki w Sejmie. Natomiast trójka wymienionych posłów to niewątpliwie osoby zaangażowane w tę sprawę. Dlatego proponuję, by dokonać reasumpcji głosowania dotyczącego liczby zastępców przewodniczącego - przyjąć, że pomysł dotyczący dwóch zastępców był dobry, ale bywają lepsze. Następnie zaproponuję liczbę trzech zastępców przewodniczącego i przystąpimy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tę propozycję. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja tę propozycję przyjęła. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za reasumpcją głosowania dotyczącego liczby zastępców przewodniczącego Komisji? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie podjęła decyzję o reasumpcji głosowania. Zatem Komisja nie będzie liczyć dwóch zastępców przewodniczącego. Kto jest za przyjęciem liczby trzech zastępców przewodniczącego? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem liczby trzech zastępców przewodniczącego Komisji. Możemy głosować nad każdą kandydaturą osobno albo poddać je pod głosowanie razem. Proponuję poddać je pod głosowanie łącznie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła propozycję, żeby zaproponowane kandydatury poddać pod głosowanie łącznie. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tę propozycję. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za tym, żeby na zastępców przewodniczącego Komisji wybrać posłów: Tadeusza Jarmuziewicza, Kazimierza Marcinkiewicza i Waldemara Pawlaka? Stwierdzam, że Komisja na zastępców przewodniczącego jednogłośnie wybrała posłów: Tadeusza Jarmuziewicza, Kazimierza Marcinkiewicza i Waldemara Pawlaka. Skład prezydium Komisji został wybrany. Wybranym gratuluję, a pozostałych członków Komisji mobilizuję do pracy. Muszą sobie państwo uświadomić, że są Komisją elitarną, a nie taką, jakich wiele. Są państwo Komisją elitarną, ponieważ zajmują tematyką, którą mało kto rozumie. Myślę, że będzie to dla państwa dobra szkoła. Jeśli będzie potrzeba dodatkowych informacji, czy krótkiego szkolenia w jakiejś dziedzinie, Sejm służy pomocą.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszJarmuziewicz">Na świecie jest wiele ciekawych rozwiązań.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarszalekSejmuMarekBorowski">W granicach przyzwoitości dopuszczam zapoznawanie się z doświadczeniami zagranicznymi. Bardzo byłbym rad, gdyby po zakończeniu pracy nad tym projektem okazało się, jak w zeszłej kadencji Sejmu, kiedy pracowaliśmy nad podpisem elektronicznym, że pewna grupa posłów pracując w Komisji sporo się nauczyła - pod warunkiem, że chciała. Myślę, że teraz również można to wykorzystać. Sejm pomoże, jeśli będzie trzeba. Chodzi o to, żeby z państwa powstała grupa osób znających się na rzeczy, bowiem Sejm potrzebuje takich ludzi do pracy nad kolejnymi ustawami, do funkcji kontrolnej czy reprezentowania Sejmu na różnych konferencjach, spotkaniach. Z mojej strony to wszystko. Dziękuję państwu za współpracę i życzę owocnej pracy. Oddaję głos panu przewodniczącemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Dziękuję, panie marszałku. Dziękuję również paniom i panom posłom za wybór. Panów przewodniczących proszę o zajęcie miejsca za stołem prezydialnym. Od dziś rozpoczynamy prace. Obszar, który reguluje Komisja, jest - jak myślę - neutralny politycznie. W związku z tym będziemy szukać optymalnych rozwiązań. Prosiłbym, żeby teraz, w miarę możliwości, każdy z państwa powiedział kilka zdań o tym, jak wyobraża sobie pracę naszej Komisji, ponieważ wydaje mi się, że w krótkim czasie powinniśmy zebrać wszystkie możliwe materiały i dostępną wiedzę na ten temat. Chciałbym, żebyśmy przedyskutowali sposób, w jaki będziemy pracować. Może - jak powiedział pan marszałek - zorganizujemy jakieś szkolenie, burzę mózgów czy seminarium na ten temat. Prosiłbym, żeby rozgorzała niczym nieograniczona dyskusja. Wszystkie pomysły warto rozważyć. Myślę, że podczas następnego posiedzenia Sejmu moglibyśmy przeprowadzić posiedzenie Komisji, w którym wykorzystalibyśmy nasz dzisiejszy dorobek i przemyślenia. Potem moglibyśmy rozpocząć rytmiczną pracę niezbędną do szybkiego uchwalenia dobrej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselTadeuszJarmuziewicz">Pierwsze posiedzenie, po tym, co zaproponuję, odbędzie się zapewne za 2-3 tygodnie, ponieważ na pewno powinniśmy się przyjrzeć rozwiązaniom w innych krajach. Pierwszy raz polski parlament próbuje się zająć ustawą o informatyce o charakterze konstytucjonalnym. Nigdy nie mówiliśmy o informatyce globalnie. "Wydłubywaliśmy rodzynki z ciasta" mówiąc o podpisie elektronicznym, elektronicznych instrumentach płatniczych czy różnego rodzaju rejestrach. Było to selektywne podchodzenie do fragmentu tematu. Nigdy nie podchodziliśmy naraz do całości tego zagadnienia. Chciałbym się zorientować, jak to wygląda w innych krajach. Zapewne w resorcie, kiedy pisano tę ustawę, jakoś się temu przyglądano. Jednak myślę, że ta wiedza nam również się należy. Na pewno powinniśmy się kontaktować z najbardziej postępowymi miejscami w Polsce. Jest kilka samorządów w Polsce, które są wyjątkowo daleko zaawansowane. W Warszawie - parlamencie i rządzie - w stosunku do niektórych samorządowców zostaliśmy daleko z tyłu. Nie wiem, czy państwo zdają sobie sprawę z tego, że w Częstochowie, czy Poznaniu funkcjonują urzędy bez dokumentacji papierowej. Myślę, że pan prezydent Tadeusz Wrona - poseł poprzedniej kadencji - chętnie by nam pokazał, na bazie jakich rozwiązań pracuje jego urząd. Takich miejsc jest kilka. Zapewne dziś nie powiemy sobie wszystkiego. Sądzę, że pan przewodniczący powinien być otwarty na sugestie, które do niego napłyną nie tylko dziś, ale i w dalszej przyszłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselKazimierzMarcinkiewicz">Chciałbym zaproponować zlecenie trzech ekspertyz. Pierwsza miałaby nam odpowiedzieć na pytanie, jak projekt ustawy, którym się zajmiemy, ma się do administracji publicznej. Może są jakieś styki na linii administracja - ustawa, które nie zostały poruszone. Może projekt nie do końca pasuje do wszystkich rozwiązań związanych z funkcjonującą administracją publiczną. Chodzi o to, żeby to na siebie nałożyć, żeby ktoś zajmujący się administracją dokładnie to sprawdził. Druga ekspertyza, którą warto by poznać, dotyczyłaby techniki. Jakiś informatyk, profesor powinien nam powiedzieć, czy zapisy w projekcie ustawy związane z techniką, z minimami, są zrobione dobrze, nie ograniczają, nie wskazują za bardzo na pewne technologie a wykluczają inne itd. Na pewno nie wszyscy czujemy się w szczegółach na bieżąco w tym zakresie. Warto byłoby mieć tego typu wiedzę. Trzecia ekspertyza powinna dotykać bardzo istotnej sprawy jaką jest - moim zdaniem - zakres podmiotowy ustawy. Chodzi o to, czy i o co warto rozszerzyć zakres działania tej ustawy. Może też być tak, że niektóre kwestie są rozwiązywane gdzieś indziej i ta ustawa mogłaby z nimi współgrać. Mam na myśli opłaty skarbowe, zamówienia publiczne, a więc sprawy, które tu się nie znalazły, być może są rozwiązywane gdzieś indziej a powinny być tu dopisane. Chciałbym, żeby zastanowić się nad zakresem podmiotowym tej ustawy. Ktoś zajmujący się administracją publiczną mógłby się temu elementowi przyjrzeć. Wtedy byłoby nam dużo łatwiej, bo przeprowadzilibyśmy dyskusję na ten temat, wyeliminowalibyśmy lub przyjęlibyśmy pewne rozwiązania i podjęli pracę nad konkretnymi zapisami, a nie spierali się, co dopisać a czego nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselJerzyCzerwinski">Myślę, że właściwe by było zasięgniecie opinii poszczególnych organizacji samorządowych - nie tylko części samorządowej Komisji Wspólnej Samorządu i Rządu, ale takich organizacji jak Związek Powiatów Polskich czy Związek Gmin Polskich. Pamiętajmy, że ta ustawa będzie dotykać samorządów bezpośrednio, zwłaszcza w zakresie inwestycyjnym - będą musiały wyłożyć pieniądze. Dlatego ich opinia jest szczególnie ważna.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na to, co było podnoszone w pierwszym czytaniu w Sejmie, a więc na ekspertyzy prawne dotyczące tego, czy ta ustawa nie ogranicza czyichś kompetencji. Były podnoszone takie głosy w zakresie sprawdzania samorządów. Jest to dość istotne. Natomiast, jeśli chodzi o to, co mówił pan poseł Tadeusz Jarmuziewicz, Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu powinno nam przygotować ekspertyzę dotyczącą rozwiązań technicznych i prawnych w niektórych najbardziej wzorowych krajach Unii Europejskiej i na świecie. Powinny być ze 2 przykłady z Unii Europejskiej i przykład Stanów Zjednoczonych, które pod tym względem są najbardziej rozwinięte. Myślę, że to zadanie nie wykracza poza ramy działalności Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Czy ktoś z pan i panów posłów chciałby się jeszcze wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszJarmuziewicz">Nawiązując do tego, co powiedział pan marszałek - z całym szacunkiem - dobrze by było, żebyśmy naszą wspólną wiedzę uzupełnili do pewnego wyjściowego poziomu, ponieważ materia ustawy jest trudna i wymaga wiedzy z wielu zakresów. Podzielę się z państwem moim pierwszym odczuciem dotyczącym projektu ustawy. Uważam, że jest w nim dużo o relacjach między poszczególnymi szczeblami administracji, rządu i samorządu, a niewiele jest o obywatelu - nie znalazło się dla niego miejsca. Natomiast, jeśli chodzi o to, jak wygląda dziś informatyka polska na tle informatyki europejskiej, polecałbym prezentację - jest to około czterdziestu slajdów - pokazującą, w którym jesteśmy miejscu, gdzie zostaliśmy z tyłu i co trzeba podgonić. To uporządkowałoby nam wspólną wiedzę na temat tego, jaki skutek przyniesie ta ustawa. Sygnalizuję możliwość obejrzenia takiej pouczającej prezentacji, którą kiedyś widziałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoslankaDanutaPolak">Ja w sprawach organizacyjnych. Myślę, że już czas, żebyśmy zastanowili się, który z dni sejmowych i która godzina byłyby najlepsze do naszych spotkań. Proponuję przeprowadzić sondaż, ponieważ wielu z nas pracuje w różnych Komisjach i podkomisjach, a mnie jest o tyle trudno, że reprezentuję najmniejszy klub.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Czy w tym zakresie są już jakieś propozycje, przemyślenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselTadeuszJarmuziewicz">Najlepiej spotykać się wtedy, kiedy jest Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Tak, ale chodzi o dzień. Ja na przykład najczęściej mam dwa posiedzenia Komisji w pierwszym dniu. Są to Komisje Spraw Zagranicznych i Łączności z Polakami za Granicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselTadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, myślę, że po dwóch, trzech tygodniach, kiedy zbierzemy materiały, opinie, o które będziemy się ubiegać, prezydium Komisji z miesięcznym czy półtoramiesięcznym wyprzedzeniem przedstawi terminy pracy Komisji. Trzeba się będzie do tego dostosować. Chyba nic lepszego nie wymyślimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Gdyby jednak były jakieś preferencje, może udałoby się znaleźć optymalną opcję, dzień, kiedy najmniej będziemy obciążeni innymi pracami. Jeśli będzie trzeba zmodyfikujemy plan pracy. Trzeba działać elastycznie. Ponieważ musimy przygotować się do głosowań, które nas czekają, jeszcze raz dziękuję państwu za wybór. Gratuluję zastępcom przewodniczącego. Sądzę, że nam wszystkim będzie się dobrze współpracować. Prosiłbym, żebyśmy zgromadzili jak najlepszą wiedzę, żebyśmy dobrze wystartowali i nie ograniczali się do istniejących rozwiązań. Ponieważ mniej więcej wiemy, jak to funkcjonuje w Stanach Zjednoczonych, wiemy również, że Unia Europejska przygotowała programy, które w ostatnich latach lepiej lub gorzej wdraża, jest program rządowy, a także kilka innych opracowań - w tym obszarze właściwie wszystkie formacje polityczne mają własne przemyślenia - chciałbym, żebyśmy maksymalnie wykorzystali istniejącą wiedzę i byli otwarci na nowoczesne rozwiązania. Wydawałoby się, że światli ludzie piszą programy i organizują pracę administracji, a jak to wygląda, wiemy - na przykład, samorząd gminny nie zawsze potrafi się porozumieć poprzez system z RIO, bo nie są kompatybilne, występuje wiele mankamentów. Trzeba to znormalizować. Nie chciałbym jednak, żeby to ktoś zunifikował tak, że będzie funkcjonować tylko w jeden sposób, bo jeśli za 10 lat okaże się to nieefektywne, zrobimy dużo szkody. Prosiłbym więc o to, żeby w miarę możliwości wszyscy członkowie Komisji uczestniczyli w posiedzeniach, a prezydium będzie się starać tak przygotować pracę, żeby wszystko było analizowane sprawnie i szybko. Dziękuję wszystkim za udział w dzisiejszym spotkaniu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>