text_structure.xml 24 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanLitynski">Witam na dzisiejszym posiedzeniu posłów obu komisji sejmowych oraz zaproszonych gości. Naszym dzisiejszym zadaniem jest przygotowanie do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o rewaloryzacji emerytur i rent wraz z poprawkami zgłoszonymi w drugim czytaniu sejmowym.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanLitynski">Czy ktoś z państwa pragnie zabrać głos w sprawie zgłoszonych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMaciejManicki">Nie jestem członkiem żadnej z dwóch komisji sejmowych, ale reprezentuję na dzisiejszym posiedzeniu wnioskodawców. W ich imieniu składam propozycję, aby ustawę pozostawić w brzmieniu zaproponowanym przez wnioskodawców. Wyjaśniając moją prośbę pragnę stwierdzić, że skutki finansowe wprowadzenia w życie tej nowelizacji, w brzmieniu proponowanym przez wnioskodawców, są akceptowane przez rząd. Skutki finansowe złożonych poprawek powodują wzrost wydatków na ten cel. Oczywiście, z radością przyjąłbym każde rozwiązanie idące dalej, jednak finanse są bezlitosne i są najlepszym argumentem popierającym moją prośbę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawWisniewski">Sprawa jest bardziej skomplikowana, niż ją przedstawił poseł Manicki. Skutki finansowe będą bowiem takie, na jakie pozwoli sobie rząd. W tej chwili rząd przygotowuje współczynnik waloryzacji emerytur i rent na 1996 rok. Nawet jeśli dzisiaj Komisje podejmą decyzję o podwyższeniu z dniem 1 stycznia 1996 r. współczynnika bazowego do 100 proc., to rząd określi taki współczynnik waloryzacji, że emerytury i renty nie wzrosną więcej niż zakładały prognozy w budżecie, czyli o 2,5 proc. Twierdzę tak na podstawie moich wczorajszych rozmów. Nikt nie był w stanie podać mi liczb mówiących ile będzie kosztować taka decyzja.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselStanislawWisniewski">W czasie debaty plenarnej pytałem wnioskodawców, jakie są skutki finansowe podniesienia z dniem 1 stycznia 1996 r. współczynnika emerytur i rent o jeden punkt, przy kolejnej waloryzacji o następny punkt itd. Nie usłyszałem odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselStanislawWisniewski">Dowiedziałem się jedynie, że rząd akceptuje skutki finansowe, które wynikną z  wdrożenia projektu wnioskodawców. Jest dla mnie jasne, że nie będzie żadnych skutków finansowych ponad to, co zaplanowano w prognozie budżetu na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselStanislawWisniewski">Składam wniosek o przyjęcie podnoszenia współczynnika bazowego o 1,5 proc. przy każdej kolejnej waloryzacji emerytur i rent, aż do osiągnięcia 100-procentowej waloryzacji, która funkcjonowała do marca 1993 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanLitynski">Wniosek ten znajduje się wśród zgłoszonych poprawek, więc będziemy go głosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMaciejManicki">Chciałem sprostować wypowiedź pana posła Wiśniewskiego. To nie rząd, lecz Sejm określa wszystkie współczynniki waloryzacji. Rząd może jedynie przedstawić projekt. Poza tym poprawki dotyczą przyszłości, zaś projekt - dzisiejszego stanu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselMaciejManicki">Wiceminister pracy i polityki socjalnej Andrzej Bączkowski:  Chciałem zauważyć, że od 93 proc. do 100 proc. brakuje 7 proc. i nie dzieli się ta cyfra przez 1,5 proc. Rozumiem, że ostatnia waloryzacja byłaby oparta na współczynniku 1 proc.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselMaciejManicki">Od drugiego czytania sejmowego stanowisko rządu nie uległo zmianie i nadal popieramy wyłącznie projekt z przedłożenia poselskiego. Nie popieramy zgłoszonych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselMaciejManicki">Pan poseł Wiśniewski powiedział, że nie byliśmy w stanie przedstawić mu żadnych liczb. Przeprowadzaliśmy takie symulacje finansowe i w ich świetle widać, że 1 punkt procentowy to 5 bln starych zł. Jeśli mamy tę cyfrę podwyższyć o pół punktu i miałyby być dwie takie waloryzacje, to jest to dokładnie 5 bln starych zł.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselMaciejManicki">Resort pracy, zobowiązany przez Radę Ministrów do opracowania projektu ustawy i przedłożenia jej do końca sierpnia br., sam do końca nie wie, jaki mechanizm zostanie zaproponowany, aby osiągnąć wzrost emerytur i rent zbliżony do wzrostu płac. Mówiono o poziomie 2,5 punktu procentowego, ale mówiono też, że nie powinno to być więcej niż 3,5 proc., bo o tyle mają wzrosnąć płace. Istnieje jednak wiele znaków zapytania i nasze stanowisko na dziś nie może ulec zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanLitynski">Muszę w takim razie zapytać, jak rząd ma zamiar zapewnić stworzenie takiego mechanizmu, skoro według projektu, który państwo popieracie, waloryzacja emerytur i rent ma wzrastać szybciej niż płace? Przed chwilą powiedział pan, że wzrost emerytur i rent nie może przekroczyć wzrostu płac. W tej sytuacji poparcie dla takiego projektu jest co najmniej nielogiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WiceministerAndrzejBaczkowski">Podczas pierwszego czytania minister pracy i polityki socjalnej zaznaczał wyraźnie, że z całą pewnością realny wzrost emerytur i rent nie będzie w przyszłym roku szybszy niż realny wzrost płac. Będzie on zbliżony, ale na niższym poziomie. Myślę, że będzie to 2,5-3 punkty procentowe. Sam mechanizm nie jest jeszcze opracowany i przedstawimy go za kilka tygodni Radzie Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Prosiłbym, abyśmy skoncentrowali się na materii dzisiejszego posiedzenia, tzn. na określeniu naszego stosunku do zgłoszonych poprawek. Podobną dyskusję przeprowadzimy w momencie, kiedy rząd złoży w Sejmie projekt dotyczący mechanizmów waloryzacji. Teraz mamy tylko ustalić, czy popieramy zgłoszone poprawki, czy też nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawWisniewski">Trudno pominąć w dyskusji fakt, że po raz pierwszy słyszę dzisiaj od pełnomocnego przedstawiciela rządu, iż rząd akceptuje dodatkowe zwiększenie wydatków o 5 bln starych zł. Proszę więc nie ograniczać dyskusji, ponieważ od niej zależy nasze ostateczne stanowisko w sprawie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselStanislawWisniewski">Nie mówiłem o tym, ale dysponuję rachunkami symulacyjnymi wykonanymi przez specjalistów, którzy określają, iż podniesienie waloryzacji emerytur i rent o 1 punkt bazowy pociągnie za sobą wydatki rzędu 2,1-2,3 bln starych zł.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselStanislawWisniewski">W takim razie mój wniosek o podwyższenie waloryzacji o półtora punktu pociąga za sobą wydatki mieszczące się swobodnie w planowanej przez rząd kwocie 5 bln starych zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanLitynski">Myślę, że powinniśmy przejść do głosowań.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJanLitynski">Pierwsza poprawka zakłada zmianę liczby w art. 1 ust. 1 ze 110 proc. na 107 proc. Oznacza to w praktyce przyspieszenie waloryzacji emerytur i rent, gdyż zostanie ona przeprowadzona, gdy średnie pensje wzrosną o 7 proc., a nie o 10 proc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Chcę przypomnieć, że art. 1 ust. 1 i 2 nie były przedmiotem noweli poselskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMaciejManicki">Wydaje mi się, że mamy tu do czynienia właściwie z dwiema poprawkami, ponieważ poprawka pierwsza musi być głosowana łącznie z drugą. Jeżeli przyjmiemy pierwszą poprawkę do art. 1 ust. 1, a nie przyjmiemy poprawki do ust. 2, stworzy się bardzo nierealna sytuacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawWisniewski">Poprawka do ust. 1 dotyczy spełnienia określonego kryterium. Dotyczy momentu uruchomienia waloryzacji. Poprawka do ust. 2 dotyczy określenia kwoty bazowej, od której waloryzuje się świadczenia emerytalne i rentowe. Są to więc dwie oddzielne sprawy i można je głosować osobno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMaciejManicki">Art. 1 w brzmieniu przedłożonym przez wnioskodawców polega na dodaniu nowego ust. 3 w art. 17. Tutaj proponuje się zmianę dwóch istniejących ustępów. Jeżeli przegłosujemy wyłącznie zmianę pierwszą z pierwszej poprawki, zaś odrzucimy zmianę drugą, to Sejm przyjmie tylko zmianę liczby 110 proc. na 107 proc., a nie wprowadzi mechanizmu zawartego w ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanLitynski">Moim zdaniem, są to dwie różne merytorycznie kwestie i należy je głosować oddzielnie. Pierwsza zmiana dotyczy terminu wprowadzenia waloryzacji, a druga jej wysokości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMaciejManicki">Przyjmujemy wniosek o zmianę treści art. 17. Jak mamy zaproponować Sejmowi zmianę w art. 17, skoro może się zdarzyć, że przegłosujemy jedną zmianę, a drugą odrzucimy. Oba te punkty dotyczą zdania wstępnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawWisniewski">Proszę mi wierzyć, że obie poprawki dotyczą dwóch różnych spraw. Pierwsza z nich uruchamia proces waloryzacji, druga dotyczy bazy wyliczenia każdego indywidualnego świadczenia poprzez mnożenie przez indywidualny wskaźnik wartości świadczenia. Można to głosować oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanLitynski">Jeśli pan poseł Manicki obstaje przy swoim zdaniu, możemy przegłosować jego wniosek o łącznym głosowaniu obu poprawek. Jednakże zamykam już dyskusję nad tą kwestią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselMaciejManicki">Z punktu widzenia merytorycznego są to dwie różne kwestie, jednak chciałbym, aby w przypadku przyjęcia jednej, a odrzucenia drugiej poprawki poinformować Sejm, że jeśli podejmie taką samą decyzję, należy przeredagować zdanie wstępne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanLitynski">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki pierwszej zakładającej zmianę liczby 110 proc. na liczbę 107 proc., co w konsekwencji oznacza przyspieszenie waloryzacji?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJanLitynski">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością 11 głosów, przy 10 głosach przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Wynik głosowania jest, moim zdaniem, błędny i proszę o reasumpcję głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanLitynski">W takim razie przegłosujemy wniosek pana posła Krysiewicza o reasumpcję głosowania. Kto jest za reasumpcją głosowania?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJanLitynski">W głosowaniu wniosek przyjęto większością 14 głosów, przy 7 głosach przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselJanLitynski">W związku z tym przechodzimy do ponownego głosowania nad pierwszą poprawką.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselJanLitynski">Kto jest za rekomendowaniem poprawki pierwszej?</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PoselJanLitynski">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością 12 głosów, przy 11 głosach przeciwnych, przy braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PoselJanLitynski">Przechodzimy do głosowania nad kolejnymi poprawkami zgłoszonymi w drugim czytaniu sejmowym. Przypominam, że wykluczają się one i przyjęcie pierwszej z nich oznacza odrzucenie drugiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMaciejManicki">Chcę zwrócić uwagę na fakt, że przesądziliśmy już, iż rekomendujemy poprawkę pierwszą, co oznacza dokonanie określonych zmian w art. 17, jednak w tej chwili przestaje istnieć poprawka zgłoszona przez wnioskodawcę. Tymczasem poprawka druga odnosi się do poprawki wnioskodawców, która przestała istnieć.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselMaciejManicki">Głosowanie drugiej poprawki stało się bezprzedmiotowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanLitynski">Przegłosowaliśmy termin uruchomienia procesu waloryzacyjnego. Teraz mamy przegłosować, co zrobimy podczas procesu waloryzacyjnego. Wiemy już kiedy uruchomimy  ten proces, ale nie wiemy, jak on będzie wyglądać. Musimy o tym zdecydować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Spróbuję pogodzić oba zdania. Rzeczywiście poprawka, którą w tej chwili zarekomendowaliśmy Sejmowi dotyczy materii, która nie była objęta projektem poselskim. Dotyczy jednak nowelizowanej ustawy i Sejm zdecyduje o jej losie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Dwie pozostałe poprawki łączą się z treścią projektu nowelizacji. Projekt proponuje coroczne podwyższanie wskaźnika waloryzacji o 1 proc. Proponowana poprawka chce włączyć do samej ustawy wzrost wskaźnika dwukrotnie po 2 proc. i kolejny raz 3 proc.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Ostatnia poprawka odnosi się również do treści projektu poselskiego i przewiduje zmianę z jednego punktu procentowego na półtora punktu. Te dwie poprawki wzajemnie wykluczają się i Komisje powinny to uwzględnić podczas głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselMaciejManicki">Art. 1 ma w tej chwili dwa brzmienia. Jeśli Komisje poprą w tej chwili poprawkę nr 2, to art. 1 otrzyma brzmienie, które proponują w tej chwili wnioskodawcy, a jednocześnie otrzyma on brzmienie zaproponowane w poprawce nr 1. Dwóch brzmień art. 1 mieć nie może. Nie kwestionuję tutaj strony merytorycznej, lecz legislacyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanLitynski">Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 1 pkt 2?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselJanLitynski">W głosowaniu poprawka została odrzucona większością 19 głosów, przy 2 głosach za i 3 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselJanLitynski">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 2, która dotyczy art. 1 ust. 3 i proponuje zastąpić zapis "1 punkt procentowy" zapisem "1,5 punktu procentowego"?</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoselJanLitynski">W głosowaniu poprawka została odrzucona większością 13 głosów przy 2 głosach za i 6 wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">W tej sytuacji prosimy Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu, aby prawidłowo zredagowało te poprawki pod głosowanie sejmowe, wyraźnie wskazując, że odnoszą się one nie do art. 1 ustawy o zmianie ustawy, lecz w nowelizacji obecne brzmienie otrzymuje numerację art. 1 ust. 1, zaś tamte przepisy otrzymują brzmienie odnoszące się do odpowiednich przepisów art. 17 ust. 1 i 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Otrzymaliśmy druk zawierający poprawki, który pełen jest błędów. Właściwie wszystkie uwagi zgłoszone na sali mają swoją podstawę. Po pierwsze, odnosiliśmy się nie do tego artykułu i nie do tej ustawy. Głosowane przed chwilą zmiany dotyczą innych rozstrzygnięć, jednak chodzi o tę samą ustawę. W wyniku tych błędów doprowadziliśmy do nakręcania spirali waloryzacji, co nie było celem wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanLitynski">Nie mogę się z panem zgodzić. Uznałem, że zestawienie poprawek przygotowane jest właściwie. Zapisano tu zgłoszenia poprawek z drugiego czytania projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Proszę mi więc powiedzieć, czy poprawki w zestawieniu dotyczą artykułu ustawy z 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent? Którego artykułu one dotyczą i gdzie to jest zapisane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WiceministerAndrzejBaczkowski">Rząd podziela stanowisko posła Krysiewicza i posła Manickiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselMaciejManicki">Komisje poparły w głosowaniu art. 1 w brzmieniu, które w ogóle nie wymienia numeru artykułu, w którym dokonuje się zmiany. W tekście brakuje odesłania do artykułu, którego dotyczą zmiany.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselMaciejManicki">Zgłaszam formalny wniosek o powrót do dotychczasowego rozstrzygnięcia. Nie chodzi mi o reasumpcję głosowania. Wnoszę, aby wrócić do tekstu art. 1 w brzmieniu proponowanym w poprawce nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Pojawia się tutaj niezwykle delikatny problem legislacyjny. Przedmiotem inicjatywy poselskiej była inicjatywa w sprawie zmiany art. 17 ustawy z 17 października 1991 r. Była ona ograniczona do ust. 3 tego artykułu. W drugim czytaniu została zgłoszona poprawka wychodząca poza zakres inicjatywy poselskiej, ale dotyczyła ona tej samej ustawy i tego samego artykułu, ale ust. 1 i 2. Do tego poprawki zgłoszone w drugim czytaniu dotyczyły też ust. 3 proponowanej nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Takie połączenie dopuszczalne jest legislacyjnie, choć wprowadziło duże zamieszanie. Na dzisiejszym posiedzeniu Komisje ustosunkowały się do zaproponowanych poprawek - do dwóch negatywnie i jednej pozytywnie. Sprawę rozstrzygnie Sejm w trzecim czytaniu. Prosimy Biuro Legislacyjne KS, aby przygotowało druk pod głosowanie bardzo precyzyjnie i jasno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Zgłaszam oficjalny wniosek o zmianę druku poprawek i przeprowadzenie ponownego głosowania. Chodzi o to, aby Komisje dokładnie wiedziały, czego poprawki dotyczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Zestawienie poprawek zawiera wnioski zgłoszone w drugim czytaniu. Żaden z wnioskodawców nie oświadczył, że te wnioski zostały jego zdaniem zgłoszone błędnie. Moim zdaniem natomiast, druk zawierający zestawienie poprawek jest sformułowany właściwie i Komisje w głosowaniach odniosły się do poprawek. Nie widzę konieczności reasumpcji głosowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanLitynski">Nie mogę przyjąć wnioski pana posła Krysiewicza, ponieważ nie został on zgłoszony przed głosowaniami. Wówczas nikt nie kwestionował zapisów. Faktycznie w druku brakuje słów, iż poprawki dotyczą art. 17 podstawowej ustawy. W dyskusji widać było, że państwo wiedzą, o który artykuł chodzi. Reasumpcja jest więc zbędna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselMaciejManicki">Podzielam zdanie pana przewodniczącego, jednak proszę, aby Biuro Legislacyjne KS prawidłowo przygotowało tekst na trzecie czytanie w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">W sprawozdaniu Komisji powinna znaleźć się informacja, że do art. 1 ustawy zgłoszono wniosek uzupełnienia w art. 17 ust. 1 ustawy z 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent i wprowadzenia zamiast liczby 110 proc. liczby 107 proc. Ten wniosek spotkał się z pozytywną opinią naszych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">W art. 17 ust. 2 tejże ustawy zaproponowało się zmianę zawartą w poprawce nr 1 pkt 2 omawianego dzisiaj druku. Ta poprawka spotkała się z negatywną opinią obu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PoselMarekMazurkiewicz">We wniosku trzecim do proponowanego przez Komisje brzmienia ust. 3 proponuje się zmianę zawartą w poprawce drugiej, do czego Komisje ustosunkowały się negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Taka informacja powinna znaleźć się w protokole i sprawozdaniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselStanislawWisniewski">Moim zdaniem, art. 17 ust. 2 powinien zostać w dotychczasowej wersji. W bieżącym roku czekają nas kolejne waloryzacje, których wartość jest oparta na współczynniku bazowym wymienionym w ust. 2. Rozmawiamy w tej chwili o propozycji nowelizacji tejże ustawy, która to nowela ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 1996 r. Musi więc pozostać zapis art. 17 ust. 2 i dodany proponowany ust. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselJanLitynski">Kończąc dyskusję proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego KS o skontaktowanie się z posłami Wiśniewskim, Manickim i Mazurkiewiczem przed ostatecznym zredagowaniem tekstu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselMaciejManicki">Jeszcze jedna uwaga do propozycji pana posła Mazurkiewicza. Po poprawce dotyczącej ust. 2 musi być dodane, że przyjęcie tej poprawki czyni bezprzedmiotowe dalsze głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselMaciejManicki">Do pana posła Wiśniewskiego mam uwagę: ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1996 r., czyli ust. 2 do waloryzacji w br. będzie miał stare zastosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJanLitynski">Przerywam tę dyskusję. Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Jakie mają państwo propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Wiśniewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselDorotaDancewicz">Zgłaszam kandydaturę posła Bogdana Krysiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselJanLitynski">Czy obaj kandydaci zgadzają się? Jeśli tak, przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselJanLitynski">Kto z państwa jest za wyborem posła Wiśniewskiego na posła sprawozdawcę?</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselJanLitynski">Za kandydaturą głosowało 7 posłów.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PoselJanLitynski">Kto z państwa jest za wyborem posła Krysiewicza na posła sprawozdawcę?</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#PoselJanLitynski">Za kandydaturą głosowało 12 posłów.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#PoselJanLitynski">Dziękuję państwu za udział w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#PoselJanLitynski">Zamykam obrady połączonych Komisji Polityki Społecznej i Ustawodawczej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>