text_structure.xml
7.26 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Otwieram ranne posiedzenie trzech Komisji: Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej; Systemu Gospodarczego i Przemysłu oraz Ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanuszSzymanski">W tym składzie mamy rozpatrzyć uchwałę Senatu o stanowisku w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe. Może poseł sprawozdawca tej ustawy, a jest nim poseł Jerzy Jankowski, mógłby odnieść się do poprawek zgłoszonych przez Senat.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Ale to ja byłem sprawozdawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Wobec tego przepraszam, byłem przekonany, że to poseł Jankowski wygłaszał sprawozdanie.Czy wobec tego poseł Tadeusz Biliński, jako sprawozdawca, mógłby odnieść się do poprawki pierwszej zgłoszonej przez Senat?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Poprawka dotyczy obszaru podmiotów, które w wyniku przekształceń przedsiębiorstw państwowych mogły mieć roszczenia do przekazania zakładowych budynków mieszkalnych gminie lub innej osobie prawnej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Intencją Sejmu było uwzględnienie wszystkich możliwych podmiotów powstałych w wyniku przekształceń własnościowych przedsiębiorstw państwowych. W zapisie art. 1 znalazły się słowa "... w tym spółek, których akcje zostały wniesione do narodowych funduszy inwestycyjnych".</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Przy głębszej analizie zapis ten budzi pewne wątpliwości. Jaśniejszym i po prostu lepszym sformułowaniem jest zapis zaproponowany przez Senat.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Tak więc po zmianie art. 1 w punkcie 1 ust. 2 miałby brzmienie:</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselTadeuszBilinski">"2. Na zasadach określonych ustawą, gminie lub innej osobie prawnej mogą również zostać przekazane nieruchomości osób prawnych powstałych w wyniku przekształcenia przedsiębiorstw państwowych oraz spółek, których akcje, w trybie ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji, zostały wniesione do narodowych funduszy inwestycyjnych".</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselTadeuszBilinski">W ten sposób eliminujemy takie wątpliwości, że w wyniku przekształceń własnościowych powstaje spółka, której akcje jeszcze nie weszły do narodowych funduszy inwestycyjnych. Wymaga to spełnienia dodatkowych warunków.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PoselTadeuszBilinski">Dlatego poprzedni zapis w ustawie mógł budzić wątpliwości. Propozycja Senatu koryguje tę nieścisłość i jest dobrym rozwiązaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJankowski">Czy wobec tego spółki powstałe przed wejściem w życie ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji będą mogły przekazać swoje budynki, czy też nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Oczywiście, będą mogły to zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanuszSzymanski">W tym przypadku jest to już wyłącznie kwestia interpretacji według zasady, czy szkoła wołomińska jest lepsza od szkoły radzymińskiej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Uważam, że wersja sejmowa też nie była zła. Zależy to tylko od wyboru konwencji pisania przepisów. Jeżeli pan poseł Biliński uważa, że szkoła senacka jest lepsza od sejmowej, to nie będę przeciw temu protestował.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy jest konsensus w sprawie poprawki pierwszej Senatu, że będziemy je rekomendowali Sejmowi do przyjęcia? Nie słyszę sprzeciwu. Poprawkę Senatu przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Poprawka druga dotyczy zmiany drugiej w art. 1 i polega na skreśleniu ust. 1. Sądzę, że jest to poprawka racjonalna. Dlatego wspólnie z posłem Bilińskim rekomendujemy ją do przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy w tej sprawie rysuje się konsensus? Czy pani minister ma odmienne zdanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaStanislawaMizdra">Będę prosiła państwa o przyjęcie również drugiej poprawki Senatu. Poprawka ma charakter legislacyjny.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaStanislawaMizdra">Sejm uznał bowiem, że przepis art. 8 ust. 2 powinien być skreślony z uwagi na fakt jego niekonstytucyjności, która została przez Trybunał Konstytucyjny orzeczona.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaStanislawaMizdra">Senat podzielił te argumenty merytoryczne i uznał, że sam fakt wydania przez prezesa Trybunału Konstytucyjnego obwieszczenia o utracie mocy obowiązującej tego przepisu nie wymaga już skreślenia go w tekście ustawy. Podzielamy ten pogląd, chociaż może on budzić pewne wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanuszSzymanski">I budzi te wątpliwości. Mam je od dawna, zanim jeszcze weszła w życie praktyka stosowania, a raczej skutków obwieszczenia prezesa Trybunału Konstytucyjnego o utracie mocy obowiązujących przepisów. Dzieje się to tylko na podstawie uchwały Trybunału. W ten sposób de facto Trybunał Konstytucyjny ma kompetencje prawotwórcze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Z punktu widzenia państwa prawnego jest to działalność naganna, jest to po prostu nadużycie prawa. Wielokrotnie publicznie o tym mówiłem i nie boję się dzisiaj raz jeszcze powtórzyć do protokołu - to jest nadużycie prawa przez Trybunał Konstytucyjny. Z tych względów popieram pogląd wyrażony przez panią minister Mizdrę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy jest zgoda posłów na rekomendowanie Sejmowi przyjęcia poprawki drugiej Senatu? Nie widzę sprzeciwu. Poprawkę przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Chciałbym również zapytać państwa, czy jest zgoda na to, aby pan poseł Tadeusz Biliński kontynuował misję sprawozdawcy przed posiedzeniem plenarnym rekomendując stosowne zachowanie Sejmu w sprawie poprawek Senatu? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Wniosek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Na tym kończymy posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>