text_structure.xml 9.69 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 44)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Zdrowia Waldemar Kraska)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Witam wszystkich na wspólnym posiedzeniu Komisji Zdrowia i Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">W czasie wczorajszej debaty nad ustawą o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw zostały zgłoszone poprawki.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Poproszę panią legislator o kilka zdań na temat tych poprawek, a potem przystąpimy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuBozenaLangner">Istota tych poprawek sprowadza się do tego, żeby do podmiotów, do których organ wydający opinię o celowości inwestycji zwraca się o wydanie opinii, dołączyć również marszałków. Poprawki nie budzą jakichś zastrzeżeń legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Teraz poproszę pana ministra o ustosunkowanie się do tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofLanda">Szanowni Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofLanda">Przypomnę może genezę. Rzeczywiście, w ramach oceny kaskadowej… Na początku rzeczywiście marszałkowie byli tutaj ujęci, jeżeli chodzi o ocenę wniosków inwestycyjnych. Na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów podniesiono jednak, że marszałkowie są organami tworzącymi licznych podmiotów leczniczych i w związku z tym pojawia się istotny konflikt interesów, którego w żaden sposób nie można usunąć. Ten konflikt interesów polega na tym, że marszałkowie, po pierwsze, mogliby faworyzować jednostki, których są podmiotami tworzącymi, a po drugie, mogliby dyskryminować podmioty konkurencyjne wobec swoich podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofLanda">Przypominam również, że… Oczywiście, Ministerstwo Zdrowia jak najbardziej przychyla się do przedstawionej argumentacji. Przypominam również, że obowiązująca ustawa, która daje prawo wydawania opinii o celowości inwestycji wojewodom, przygotowana jeszcze za poprzedniej ekipy i poprzedniego parlamentu, również nie przewiduje udziału marszałków w przygotowywaniu wspomnianych opinii o celowości. W związku z tym… Prawdę mówiąc, nie bardzo wiem, czy takie uwagi jak te, o których tu mowa, były wcześniej zgłaszane, czy nie. Ale, jak mi się wydaje, poprzedni parlament również zauważył, że marszałkowie są, tak powiem, obarczeni poważnym konfliktem interesów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofLanda">Jeżeli chcielibyście państwo porównać tę sytuację do… Bo wczoraj były zgłaszane argumenty, że w takim razie minister zdrowia również ma podobny konflikt interesów. Otóż nie. Po pierwsze – to jest pierwszy argument – minister zdrowia opiniuje wnioski inwestycyjne, wydaje opinie o celowości w przypadku instytucji, które świadczą… które są na najwyższym poziomie referencyjnym czy też będą na najwyższym poziomie referencyjnym, kiedy zostanie przeprowadzona planowana reforma. W związku z tym one nie są konkurencyjne… Zwykle one są rozlokowane geograficznie w taki sposób, że nie ma pomiędzy nimi konkurencji. A po drugie, minister zdrowia nie jest podmiotem tworzącym dla wspomnianych instytucji. Minister, z racji urzędu, nadzoruje instytucje, przez które wspomniane szpitale zostały utworzone. Tak że tutaj sytuacja jest zupełnie inna, tutaj w oczywisty sposób nie ma konfliktu interesów. Tymczasem w przypadku marszałków taki konflikt interesów jest. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Czy senator wnioskodawca chce jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SenatorTomaszGrodzki">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SenatorTomaszGrodzki">Powiem króciutko. Jeżeli chodzi o kwestie organu tworzącego i własności Skarbu Państwa, to nie chciałbym już polemizować. Bo o ile w odniesieniu do uczelni ogniwem pośrednim są rektorzy, o tyle w odniesieniu do instytutów… No, Panie Ministrze, kto je utworzył? Trzeba sobie to… Ale nie o to chodzi. Mnie bardziej martwi to, że proces decyzyjny, celowy, mający na celu racjonalizację wydawania pieniędzy, który w różnej formie funkcjonuje już od kilkunastu lat – nie bez uchybień, pewnie każdy może podać jakieś kazuistyczne przykłady – zostanie już na wstępie skonfliktowany. Ja już sobie wyobrażam decyzje, o których tu mowa: wojewoda wyda jakąś decyzję, marszałek zacznie protestować, a marszałek odpowiada za wydawanie pieniędzy unijnych… I w ten sposób kreujemy sytuacje konfliktowe, których za sprawą prostej poprawki moglibyśmy uniknąć. Nie chcę się dłużej rozwodzić, bo czas nas trochę goni, ale moglibyśmy o wspomnianej kwestii sporo podyskutować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Jeszcze pan minister powie 2 zdania i głosujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofLanda">2 zdania. Otóż jeżeli chodzi o instytuty, to jest ich tylko 9, one są równo rozłożone geograficznie, praktycznie ze sobą nie konkurują. W tym przypadku organem tworzącym jest Rada Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieZdrowiaKrzysztofLanda">I ostatnia sprawa, proszę państwa. Przypominam, że IOWISZ stanowi tylko barierę wejścia, potem i tak jest postępowanie konkursowe, w którym marszałkowie oczywiście uczestniczą. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Strony mają swoje argumenty, zostaniemy przy swoich stanowiskach.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Proszę państwa, przystępujemy do głosowania…</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Pani Legislator, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuBozenaLangner">Przepraszam najmocniej. Wniosek o przyjęcie bez poprawek to jest wniosek 2 komisji…</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuBozenaLangner">…to znaczy obie mają identyczne stanowiska. I jeszcze należy przedstawić w tym zestawieniu Komisję Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Okej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Są 2 wnioski. Pierwszy wniosek, najdalej idący, to wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. I nad tym wnioskiem będziemy głosowali w pierwszej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Kto z pań i panów senatorów jest za tym, aby przyjąć ustawę bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#komentarz">(13)</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#komentarz">(6)</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Komisja przegłosowała przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Myślę, że pani senator, która prowadziła tę ustawę, dzisiaj też przedstawi stanowisko komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Zgadzamy się? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#PrzewodniczacyWaldemarKraska">Zamykam wspólne posiedzenie komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 51)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>