text_structure.xml 53.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam panie i panów posłów, a w waszym imieniu witam zaproszonych gości. Jeśli państwo pozwolicie i nie obrazicie się, to odczytam wszystkich alfabetycznie. Witam pierwszego zastępcę komendanta głównego Policji pana nadinsp. Dariusza Augustyniaka – mamy pana generała? Witam pana płk. SG Zbigniewa Bartnickiego, dyrektora Biura Techniki i Zaopatrzenia w Komendzie Głównej Straży Granicznej. Witam pana Władysława Budzenia, dyrektora Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam pana Grzegorza Capa, zastępcę Dyrektora Biura Logistyki w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej – jest pan dyrektor? Witam panią Katarzynę Figurską, zastępcę dyrektora Biura Finansów w KG PSP – mamy panią? Witam pana Teodora Władysława Fusa, dyrektora Zarządu IV Służby Ochrony Państwa, pana ppłk. Włodzimierza Gawędę, zastępcę komendanta Służby Ochrony Państwa. Witam panią gen. bryg. SG Wioletę Gorzkowską, zastępcę komendanta głównego Straży Granicznej, pana nadbryg. Krzysztofa Hejduka, zastępcę komendanta głównego PSP – witam, panie generale. Witam panią Joannę Jakubiak, specjalistę w Departamencie Komunikacji Społecznej MSWiA – mamy panią? Nie widzę. Witam mł. insp. Andrzeja Kropiwca, dyrektora Biura Logistyki Policji w Komendzie Głównej Policji. Całą Policję mamy zdalnie, tak? Szkoda, bo mówimy o Policji. Witam panią Renatę Leoniak, zastępcę dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w MSWiA, pana Wojciecha Marciniaka, naczelnika Wydziału w Departamencie Budżetu w MSWiA, pana Dariusza Nowaka, kierującego Departamentem Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego – dzień dobry. Witam pana Waldemara Nowaka, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetu w MSWiA, pana Janusza Sekowskiego, doradcę technicznego w Departamencie Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego Najwyższej Izby Kontroli – rozumiem, że zdalnie. Witam pana kpt. SG Waldemara Sujetę, dyrektora Biura Finansów w KG SG, panią Magdalenę Świderską, dyrektora Biura Finansów w KGP – rozumiem, że zdalnie – oraz pana insp. Mariusza Żurawskiego, zastępcę dyrektora Biura Logistyki Policji w KGP.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Szanowni państwo, zanim zacznę, chcę powiedzieć, że to jest ostatnie posiedzenie Komisji, które poprowadzę bez udziału podsekretarza stanu z MSWiA. Mieliśmy wcześniej posiedzenie na temat fotoradarów, na którym też nie było przedstawiciela ministra spraw wewnętrznych i administracji. Był przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury, dlatego poprowadziłem posiedzenie, bo był przedstawiciel rządu ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Dzisiaj, kiedy rozmawiamy o rzeczy najważniejszej, o kwestii finansowania służb mundurowych, nie ma przedstawiciela MSWiA. Oczywiście pan dyrektor ma upoważnienie, ale uważam, że w przypadku tak ważnej sprawy na posiedzeniu powinien być przedstawiciel ministerstwa i dlatego to jest ostatnie prowadzone przeze mnie posiedzenie Komisji bez udziału podsekretarza stanu. Bardzo proszę, panie dyrektorze, o przekazanie tego, zresztą będę dzwonił do ministerstwa i powiem, że to jest ostatni raz, kiedy prowadzę posiedzenie Komisji. Będę stawiał wniosek o odwołanie Komisji, jeżeli nie będzie kogoś z przedstawicieli rządu, resortu w randze co najmniej podsekretarza stanu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Szanowni państwo, przechodzimy do rozpatrzenia punktów, ale zanim rozpocznę, bardzo bym prosił o przegłosowanie kworum. Osoby, które były na poprzednim posiedzeniu, wiedzą już, jak głosować. Posłowie, którzy są na sali, głosują za pomocą karty do głosowania, czyli legitymacji poselskiej, pozostali głosują zdalnie. Proszę przeciągnąć legitymację po urządzeniu, tak żeby wyświetliły się odpowiednie punkty: za, przeciw, wstrzymuję się, i bardzo proszę o oddanie głosu, żebyśmy wiedzieli, czy mamy kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Ile mamy głosów? Głosowało 31 pań i panów posłów, w związku z tym stwierdzam, że mamy kworum. Nie zamykam jeszcze głosowania, być może jeszcze jakieś osoby się zalogują w trakcie debaty, bo nie chciałbym później podpisywać usprawiedliwienia.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Szanowni państwo, na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, pani marszałek zwołała posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych na dzień dzisiejszy na godz. 14.30. Posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Porządek obrad został paniom i panom posłom przedstawiony. Przypominam, że w punkcie pierwszym mamy informację ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat planów dotyczących wykorzystania środków pochodzących z „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”, a przeznaczonych na potrzeby inwestycyjne dotyczące komend Policji i Państwowej Straży Pożarnej. Punkt drugi to rozpatrzenie informacji ministra spraw wewnętrznych i administracji o realizacji w 2019 roku „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”, druk nr 357. Czy są pytania, uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń, zatem przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego, tj. informacji ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat planów dotyczących wykorzystania środków pochodzących z „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”, przeznaczonych na potrzeby inwestycyjne dotyczące komend Policji i Państwowej Straży Pożarnej. Panie dyrektorze, rozumiem, że pan? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWladyslawBudzen">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, rozumiem, panie przewodniczący, że jeżeli chodzi o plan wykorzystania, to mówimy o roku 2020, bo w takim kontekście dwie nasze formacje przygotowały informacje szczegółowe, które zostały przekazane Wysokiej Komisji. Dlatego ja, jeżeli państwo pozwolą, tylko w formie skrótowej zaprezentuję…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Tak jest, mówimy o wykonaniu planu od 1 stycznia do 31 sierpnia 2020 r. Program obejmuje lata 2017–2020, ale mówimy tylko o części dotyczącej roku 2020.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Wielkość wydatków inwestycyjnych ujęta w programie na 2020 r. dla Policji i PSP wynosi ogółem 1 079 762 tys. zł, w tym dla Policji 824 391 tys. zł, a PSP 255 371 tys. zł. Struktura wydatków w podziale na te dwie formacje i na poszczególne przedsięwzięcia – również w formie skrótowej – przedstawia się następująco. Na zamierzenia związane z przedsięwzięciem – inwestycje budowlane w Policji na 2020 r. zaplanowano 399 457 tys. zł na realizację 166 zadań inwestycyjnych. Na budowę nowych obiektów przeznaczono 202 511 tys. zł, tj. prawie 51% środków, a na adaptację, modernizację, rozbudowę obiektów 196 946 tys. zł, czyli około 49%. Na przedsięwzięcie – sprzęt transportowy na 2020 r. zaplanowano 197 781 tys. zł na zakupy i modernizację floty transportowej i taboru lotniczego. Planuje się zakup 821 pojazdów, głównie samochodów osobowych oznakowanych i nieoznakowanych, furgonów, pojazdów specjalistycznych i autobusów. W ramach zawartej w 2019 r. umowy na dostawcę trzech śmigłowców obserwacyjno-patrolowych Bell odebrano 7 i 8 września dwa myśliwce… przepraszam, dwa śmigłowce – ale się zapędziłem – za kwotę 34 496 tys. zł. Życzę, żeby Policja myśliwce jeszcze miała. Ponadto realizowany jest aktualnie zakup trzech systemów obserwacji lotniczej za kwotę 18 510 tys. zł. Na realizację przedsięwzięcia – sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej wydatki w tym roku wyniosą 32 555 tys. zł, głównie na zestawy przeciwuderzeniowe, kamery nasobne, hełmy oraz kamizelki kuloodporne. W ramach przedsięwzięcia – sprzęt informatyki i łączności zaplanowano do realizacji kwotę 179 655 tys. zł głównie na finansowanie zadań związanych z modernizacją sprzętu teleinformatycznego. Na wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy zaplanowano kwotę 14 943 tys. zł, która jest przeznaczona głównie na zakup kamizelek kuloodpornych, hełmów i kombinezonów dla pirotechników.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">W odniesieniu do PSP na inwestycje budowlane na ten rok przewidziana została kwota 92 787 tys. zł na finansowanie 21 inwestycji budowlanych PSP, z czego w części 42 – Sprawy wewnętrzne realizowane są dwa zadania inwestycyjne, natomiast w części 85 – Budżety wojewodów – 19 zadań. Zaplanowano również kwotę 25 000 tys. zł na dofinansowanie remontów strażnic – dla jednostek ochotniczej straży pożarnej włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego 15 000 tys. zł i dla jednostek OSP niewchodzących do KSRG – 10 000 tys. zł. Na sprzęt transportowy PSP przewiduje wydatkowanie kwoty 82 184 tys. zł na zakup samochodów ratowniczo-gaśniczych i specjalnych oraz kontenerów wymiennych do działań ratowniczo-gaśniczych w szkołach i ośrodkach szkolenia. W części 42 – Sprawy wewnętrzne jest przeznaczona kwota 78 184 tys. zł na dofinansowanie zakupu sześciu nowych samochodów pożarniczych oraz 8594 tys. zł na dotacje dla jednostek OSP będących w KSRG oraz tych, które są poza systemem. W części 85 – Budżety wojewodów 5000 tys. zł jest przeznaczone na dofinansowanie zakupu sześciu samochodów pożarniczych. Jeżeli chodzi o sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej, to w części 42 wydatki wynoszą 17 610 tys. zł i obejmują doposażenie poligonów pożarniczych PSP, zakupy zestawów hydraulicznych i dotację w łącznej wysokości 16 150 tys. zł na zakupy sprzętu. Dla jednostek KSRG to jest 5630 tys. zł oraz dla jednostek będących poza systemem – 10 520 tys. zł. Na sprzęt łączności i informatyki dla PSP przeznaczono kwotę 26 920 tys. zł. W części 42 –Sprawy wewnętrzne 4100 tys. zł zostało przeznaczone głównie na poprawę systemów łączności oraz modernizację istniejących i wdrożenie nowoczesnych systemów rozwiązań łącznościowych. Ponadto kwota 1320 tys. zł przeznaczona jest na dotacje, w tym dla jednostek włączonych do KSRG 690 tys. zł i dla jednostek spoza systemu 630 tys. zł. W części 85 – Budżety wojewodów jest ujęta kwota 21 500 tys. zł na realizację zakupów systemów łączności i wyposażenia informatycznego. Planowane na 2020 r. wydatki na wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy wynoszą 35 870 tys. zł głównie na zakup około 4820 kompletów ubrań specjalnych. W części 42 dla Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej i szkół PSP planuje się zakup 114 kompletów za 440 tys. zł. Ponadto kwota 17 530 tys. zł przeznaczona jest na dotacje – dla jednostek OSP włączonych do KSRG 13 400 tys. zł i dla jednostek spoza systemu 4130 tys. zł. W części 85 – Budżety wojewodów zaplanowano zakup 4705 kompletów ubrań specjalnych za kwotę 17 900 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, w imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji proszę o przyjęcie informacji dotyczącej planów wykorzystania środków pochodzących z „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”, a przeznaczonych na potrzeby inwestycyjne dotyczące komend Policji i Państwowej Straży Pożarnej. Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, szczegółowy materiał państwu przedstawiliśmy. Jeżeli będą jakiekolwiek pytania czy prośby o wyjaśnienie, to są ze mną, tutaj na sali, przedstawiciele KG PSP, a zdalnie przedstawiciele Policji. Wspólnie postaramy się odpowiedzieć na zadane przez państwa pytania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dziękuję bardzo. Proszę o zamknięcie głosowania. Szanowni państwo, przechodzimy do zadawania pytań, do dyskusji. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zadać pytanie? Proszę bardzo, pan poseł Hreniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselPawelHreniak">Proszę powiedzieć, czy to zestawienie – bo nie mogłem tego odnaleźć – obejmuje również, jeżeli chodzi o inwestycje, środki przekazane jako niewygasające, które miały być wykorzystane do 30 kwietnia? Jak to czytać? Jak wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o środki niewygasające?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, mogę odpowiedzieć? Szanowny panie pośle, jeżeli chodzi o środki niewygasające, to ta sprawa będzie omawiana w drugim punkcie, ponieważ środki niewygasające to są te, które nie zostały wykorzystane w danym roku, ale mogą być wykorzystane do 31 maja. W drugim punkcie będą środki niewygasające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselPawelHreniak">Teraz rozumiem, faktycznie są dwa punkty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Mamy napisane: „Samochody osobowe nieoznakowane – dofinansowanie zakupu w ramach środków z 2019 r. (nie wygasły)”. W materiale mamy środki niewygasające w tym punkcie. Mówimy o informacji dotyczącej środków przeznaczonych na potrzeby inwestycyjne, tak? Na stronie 2 jest napisane, że macie państwo samochody osobowe do zakupu w ramach środków z 2019 r., które nie wygasły. Wkład własny 78 tys. zł, komenda wojewódzka Rzeszów i Olsztyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Środki tych podmiotów ujęte w programie modernizacji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Ale pan poseł pytał o środki niewygasające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Ale nie ma niewygasających w tym pierwszym materiale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">A co tu jest napisane? Nie wygasły środki z 2019 r. – na stronie 2, w tabeli, w materiale o inwestycjach. Środki nie wygasły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Nie chodzi o środki niewygasające. Nie wygasły, czyli nie zostały wykorzystane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dobrze. Panie pośle, proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselPawelHreniak">W takim razie wrócę do tego pytania podczas rozpatrywania punktu drugiego. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Czy ktoś chciałby zadać pytanie? A mógłby pan dyrektor mi powiedzieć, co to są za dwa samochody opancerzone za 4000 tys. zł i trzy transportery opancerzone dla Policji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Jeżeli mogę, panie przewodniczący, to prosiłbym pana komendanta Augustyniaka o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Czy pan generał mógłby odpowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DariuszAugustyniak">Już odpowiadam, ale na wstępie chciałbym oczywiście podziękować wszystkim państwu parlamentarzystom za program modernizacji Policji, bo on naprawdę cały czas przyczynia się do podniesienia sprawności, do zakupu sprzętu, którego wcześniej nie mogliśmy kupić, m.in. dwóch samochodów opancerzonych – odpowiadając na pytanie – które zakupimy w tym roku. Duża wartość, ale samochody bardzo potrzebne. Jeden samochód będzie dla oddziałów kontrterrorystycznych, jeden na cały kraj, ale na tę chwilę on nam wystarczy. Drugi samochód będzie przeznaczony dla funkcjonariuszy Centralnego Biura Śledczego Policji i tutaj niestety ten samochód jest niewystarczający, bo nasze potrzeby są na poziomie dziewięciu pojazdów. Pojazdy opancerzone to również nowy, niezbędny sprzęt w pododdziałach kontrterrorystycznych – wycofujemy stare pojazdy i wprowadzamy nowoczesny polski sprzęt produkowany przez zakłady w Kutnie. Jest to zakup niezbędny z punktu widzenia poprawy bezpieczeństwa policjantów pododdziałów kontrterrorystycznych. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Mówimy o transporterach opancerzonych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DariuszAugustyniak">Tak, o transporterach opancerzonych Tur. To są specjalistyczne pojazdy dla pododdziałów kontrterrorystycznych Policji, wykorzystywane w działaniach kontrterrorystycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dziękuję. Mam jeszcze jedno pytanie. Na jakim etapie jest w tej chwili plan modernizacji służb mundurowych na lata 2021–2023? Bo mamy końcówkę tego roku i wydaje się, że ustawa powinna się wkrótce w Sejmie pojawić, żeby służby mundurowe wiedziały, jakimi środkami będą dysponowały w następnych latach. Stąd pytanie, czy w październiku, listopadzie ten projekt w Sejmie zobaczymy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, w tej chwili opracowaliśmy w ministerstwie ogólne założenia z podziałem na te o charakterze inwestycyjno-majątkowym i o charakterze motywacyjnym do uposażeń funkcjonariuszy i wynagrodzeń pracowników. Wspólnie trzy departamenty zainteresowane tą sprawą uzgadniają ogólne założenia i kwotę, którą byśmy proponowali do tzw. planu rozwoju na lata 2021–2024. Myślę, panie przewodniczący, że do końca września przedstawimy kierownictwu ogólne założenia z propozycjami przedsięwzięć i kwot, a później będziemy uzgadniać to w pierwszej kolejności z komendantami, z kierownictwem formacji i ze związkami zawodowymi. Chcielibyśmy, żeby na przełomie października czy ewentualnie pod koniec listopada można było przekazać projekt do uzgodnień międzyresortowych. Ale chciałem zaznaczyć, że to jest moja ocena, moja perspektywa czasowa, dlatego sprawa terminów może wyglądać inaczej, w zależności od możliwości finansowania przez budżet czy też w zależności od decyzji pana premiera albo też ogólnie rządu. Zatem trudno jest jednoznacznie się wypowiedzieć…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Słuchając pana, panie dyrektorze, czarno widzę ten rok, jeżeli chodzi o przedłożenie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, trudno powiedzieć, czy czarno, natomiast jesteśmy w stanie projekt opracować – mówię o tym z poziomu mojego, dyrektorskiego – i przedstawić kierownictwu oraz komendantom do dalszego procedowania. Nie powiedziałbym, że czarno, natomiast… jest to realne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">A może pan uchylić rąbka tajemnicy, o jakich pieniądzach mówimy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, trudno mi powiedzieć w tej chwili, bo my opracowujemy projekty założeń zakładających określone efekty i dopiero po zaakceptowaniu to się przełoży na konkretne środki. W odniesieniu choćby do podwyżek mamy określone propozycje, ale trudno mi to przedstawiać na forum dzisiejszego posiedzenia Komisji, skoro to jest na etapie konsultacji między departamentami. Jeszcze tego kierownictwu nie przekazaliśmy, zresztą mieliśmy takie upoważnienie, żeby przygotować ogólne założenia, również podwyżkowe, i uzgodnione przedstawić kierownictwu do zaakceptowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Czy są jeszcze pytania do punktu pierwszego? Proszę bardzo, pan poseł Szopiński. Pani Aniu, rozumiem, że nikt więcej się nie zgłosił do pytań? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanSzopinski">Panie przewodniczący, mam dwa pytania. Po pierwsze, w materiale mamy informację, że nastąpiło wstrzymanie realizacji trzech zadań, m.in. budowy nowej siedziby Centralnego Archiwum Policji. Stąd pytanie, dlaczego to nastąpiło? I pytanie drugie. Mamy w informacji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Pytanie pana posła dotyczy punktu drugiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanSzopinski">Dobrze, w takim razie będę mówił w punkcie drugim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Nie ma więcej pytań? W takim razie stwierdzam, że rozpatrzyliśmy punkt pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Przechodzimy do realizacji punktu drugiego porządku obrad. Krótko, panie dyrektorze. Materiał mamy, a pytających będzie wielu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Postaram się jeszcze skrócić ten skrócony materiał. Może to zabrzmieć trochę nieskładnie, ale wydaje mi się, że będzie w miarę zrozumiałe. Jeżeli chodzi o realizację programu w 2019 r., to łączna kwota wydatków przeznaczona na program modernizacji to jest 4 086 700 tys. zł łącznie z wydatkami niewygasającymi. Wydatkowano 3.055.900 tys. zł, tj. 99% planu. Najwyższe wydatki zrealizowała Policja, tj. 2 800 000 tys. zł, co stanowi 65,5% łącznych wydatków programu. PSP wydatkowała 555 500 tys. zł, tj. 18,2% wydatków ogólnych. Straż Graniczna zrealizowała wydatki w wysokości 434 700 tys. zł, co stanowi 14,2% ogólnych wydatków, i Służba Ochrony Państwa 64 900 tys. zł, tj. 2,1% wydatków. Największym przedsięwzięciem programu są inwestycje budowlane, na które wydatkowano 879 000 tys. zł na sfinansowanie 342 zadań inwestycyjnych, w tym 159 to budowa nowych obiektów i 183 to adaptacje i rozbudowa obiektów użytkowanych. W 2019 r. zakończono i oddano do użytkowania 102 inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Jeżeli chodzi o wydatki na zakup sprzętu transportowego, to wydatki wyniosły 386 800 tys. zł, tj. 97,8% planu, głównie na zakup około 2400 samochodów i 2 śmigłowców. Na sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej wydatkowano 80 200 tys. zł, tj. prawie 90% planu, na zakupy nowoczesnego sprzętu, który istotnie zwiększył skuteczność działania funkcjonariuszy i poprawił ich bezpieczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Jeżeli chodzi o sprzęt informatyki i łączności, to wydatkowano prawie 220 000 tys. zł, tj. 82% planu, głównie na modernizację indywidualnej struktury teleinformatycznej, rozbudowę systemów telekomunikacyjnych i modernizację centralnych systemów informatycznych.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Na wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy wydatkowano 98 000 tys. zł, tj. prawie 90% planu, na zakupy nowoczesnego wyposażenia i sprzętu istotnie zwiększającego poziom i skuteczność ochrony funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">W 2019 r. miały miejsce podwyżki uposażeń funkcjonariuszy i wynagrodzeń pracowników cywilnych. Chciałem od razu zaznaczyć, że jeżeli będzie taka potrzeba, to ja omówię też podwyżki spoza programu modernizacji, o których wspominałem, omawiając projekt budżetu na 2019 r, ponieważ tu zakres jest taki, że obejmuje tylko podwyżki funkcjonariuszy i pracowników ujęte w programie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Panie dyrektorze, z chęcią posłuchamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Oczywiście. W ramach programu modernizacji od 1 stycznia 2019 r. podwyżka dla funkcjonariuszy wyniosła 309 zł miesięcznie. Po dodaniu tzw. nagrody rocznej, która jest wypłacana w roku następnym, czyli to jest taka trzynastka wynagrodzeń dla pracowników w kwocie 26 zł, podwyżka wyniosła średnio 335 zł na jednego funkcjonariusza. Jeżeli chodzi o pracowników cywilnych, podwyżka wyniosła 300 zł miesięcznie. Mam jeszcze przygotowane skrótowe omówienie realizacji wydatków poszczególnych formacji w układzie przedsięwzięć, ale była prośba o skrócenie, a to by nam trochę czasu zabrało. Jeżeli będą pytania, to udzielimy odpowiedzi. Natomiast prosiłbym pana przewodniczącego, Wysoką Komisję w imieniu pana ministra Kamińskiego, ministra spraw wewnętrznych i administracji, o przyjęcie tej informacji w szczegółach przedstawionej Wysokiej Komisji. Jesteśmy też, panie przewodniczący, gotowi do odpowiedzi na pytania, także tych dotyczących systemu podwyżek uposażeń i wynagrodzeń. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Jan Szopiński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanSzopinski">Panie przewodniczący, w pierwszej turze będę miał dwa pytania, a potem pozwolę sobie zadać jeszcze jedno. Otóż mamy w informacji przedłożony stan następujący: że nastąpiło wstrzymanie realizacji trzech zadań inwestycyjnych, m.in. budowy nowej siedziby Centralnego Archiwum Policji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Na której to jest stronie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanSzopinski">Na stronie 19. I drugie pytanie dotyczące inwestycji. Otóż mamy w materiale wymienionych pięć inwestycji, w odniesieniu do których nastąpiło zaniechanie realizacji, tj. strona 27. Stąd pytanie: Czy my rezygnujemy z tych inwestycji, czy też przesuwamy na kolejne lata?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselPawelHreniak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wracam do mojego pytania o środki niewygasające, które miały być wydatkowane do 30 kwietnia br., z tych ponad 100 000 tys. zł. Jak wygląda sytuacja? Pan dyrektor mówił o tym, ile udało się zrealizować w procentach, ale prosiłbym również o podanie kwot. I z czym był problem, jeżeli był? Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Jeżeli mogę, panie przewodniczący, to bym prosił pana komendanta Augustyniaka o odniesienie się do pytań o inwestycje zaniechane i wstrzymane, ponieważ to jest szczegółowa sprawa. Natomiast jeżeli chodzi o tzw. środki niewygasające, to podejmuję się wyjaśnienia tej sprawy. Panie komendancie, to jest strona 19 i 27 naszej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Bardzo proszę, panie komendancie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DariuszAugustyniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w pierwszej kolejności odniosę się do budowy nowej siedziby Centralnego Archiwum Policji i Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, bo to miał być obiekt połączony. Wstępnie miał on być budowany na terenie Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, natomiast z powodu problemów związanych z wytyczeniem działki, dlatego że musieliśmy tam wytyczyć działkę, w tej chwili ta inwestycja została przeniesiona i jest planowana w lepszej, w naszej ocenie, lokalizacji, tj. w dzielnicy Szczęśliwice, na terenie Komendy Stołecznej Policji. Planujemy wybudować tam obiekt CAP i CLKP. Dodatkowo chcemy również umieścić w tym budynku siedzibę Warszawskiego Zarządu Centralnego Biura Śledczego Policji, więc ta inwestycja absolutnie nie jest zaniechana. Będziemy chcieli rozpocząć realizację tego projektu jeszcze w tym roku w kwestii przekazania środków na dokumentację, bo my przy całym procesie inwestycyjnym tak jakby dwa etapy inwestycji zawsze preferujemy. Pierwszy etap to jest dokumentacja, a drugi – w zależności od tego, czy są środki finansowe – to już kwestie budowlane i kontynuacja projektu. Natomiast jeżeli w przypadku tych pięciu zadań, które zostały zaniechane, dwa pierwsze to jest, szanowni państwo, poziom dofinansowania… tzn. koszt tej inwestycji był systematycznie zwiększany, a te koszty miały być po stronie Policji. Dlatego też musieliśmy zrezygnować akurat z tych dwóch obiektów, choć oczywiście przewidziane na ten cel środki były wykorzystywane, bo projekt dolnośląskiej Policji dotyczy nie tylko tych dwóch jednostek, ale większej ich liczby.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#DariuszAugustyniak">Co do Solca-Zdrój to tu akurat sytuacja jest taka, że nie mamy działki, która by nas satysfakcjonowała. Z tego, co pamiętam, tam był problem z działką – ta, która miała być przekazana, była poza terenem miasta, na obszarze trudnym do zabudowy. Natomiast w tej chwili nie jestem w stanie powiedzieć, co się stało w Pajęcznie i w Olsztynie. Jeżeli państwo potrzebują takiej informacji, to ja oczywiście odniosę się na piśmie. Szanowni państwo, chciałbym przekazać informację, że zrezygnowanie z jakiejkolwiek inwestycji policyjnej to jest kwestia bardzo mocno przemyślana, dlatego że polska Policja naprawdę potrzebuje, żeby proces inwestycyjny nie dość żeby był skuteczny, to jeszcze musi być rozwijany w dalszych latach. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">To wszystko? Mam pytanie. Czy moglibyście państwo powiedzieć o zadaniach inwestycyjnych, które miały być oddane do użytku w roku 2019? Mówię tu o wszystkich służbach mundurowych – ile nie zostało oddanych w terminie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, jeżeli mogę przedstawić taką propozycję, to ja bym odpowiedział na pytanie dotyczące uposażeń niewygasających, a państwo w międzyczasie w materiale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dobrze. Jeśli były, to co było powodem, że nie oddano ich w terminie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Odpowiadając na pytanie dotyczące środków niewygasających, chcę powiedzieć, że w ustawie okołobudżetowej z dnia 19 grudnia 2019 r., ustawie o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2019 r., wystąpiły tzw. wydatki niewygasające. Dotyczą one środków, które mimo upływu danego roku mogą być wydatkowane w określonym terminie w roku następnym i ustawa wyznaczała ten termin na 31 maja. Łącznie z programu modernizacji zgłosiliśmy do tzw. niewygasających kwotę 103 700 tys. zł, z tego Policja 61 000 tys. zł, SG 36 900 tys. zł, PSP 4500 tys. zł oraz SOP 1300 tys. zł. Łącznie wydatkowano 92 600 tys. zł, tj. 89,3%.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Teraz omówię poszczególne służby ze wskazaniem, co nie zostało zrealizowane i dlaczego. Jeżeli chodzi o Policję, to z kwoty 61 000 tys. zł wydatkowano 51 300 tys. zł, czyli nie wydatkowano 9700 tys. zł, a dokładnie 9746 tys. zł. Na tę kwotę składają się dwa przedsięwzięcia. Po pierwsze, w wyniku postępowań przetargowych na zakup sprzętu transportowego, na dostawę dwóch samochodów ciężarowych typu autocysterna, uzyskano korzystniejszą cenę – zamiast 3200 tys. zł, 2854 tys. zł. Pozostało 346 tys. zł i te środki nie mogły być przeznaczone na nic innego, bo to był już rok 2020. Drugie przedsięwzięcie Policji to jest zakup kamer nasobnych za kwotę 9400 tys. zł. W dniu 23 marca 2020 r. konsorcjum… nie będę przytaczał nazwy, które zostało wybrane, złożyło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Przepraszam, inne konsorcjum złożyło odwołanie do KIO na wybranie przez Policję tego dostawcy, który wygrał przetarg. W związku z tym wniesione odwołania oraz zawieszenie przez prezesa KIO organizacji i rozpoznania sprawy na czas panującej epidemii uniemożliwiły podpisanie umowy i realizację tego zadania. W efekcie 9400 tys. zł nie zostało wydatkowane z powodu niezawarcia umowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Proszę bardzo, panie pośle. Chyba że pan dyrektor jeszcze nie skończył?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselPawelHreniak">Ale do tego akurat wątku chciałem się odnieść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Jeżeli mogę, to prosiłbym pana komendanta Augustyniaka o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Bardzo proszę, panie generale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DariuszAugustyniak">Jeżeli mogę, to prosiłbym pana dyrektora o wskazanie, do jakiego tematu mam się odnieść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Do zakupu kamer nasobnych za kwotę 9400 tys. zł i odwołania do KIO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#DariuszAugustyniak">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tak jak pan dyrektor przekazał, mieliśmy w zakresie wydatkowania środków niewygasających rozpisany przetarg i niestety jeden z wykonawców złożył odwołanie do KIO. W związku z tym, że KIO nie prowadziła postępowań z powodu epidemii, nie mogliśmy podpisać umowy z wykonawcą. Również wyznaczone terminy dostaw były nierealne dla wykonawcy, więc niestety z bólem serca musieliśmy te środki oddać. Oczywiście w tym roku będziemy już odbierali ponad 600 kamer, bo doposażanie polskiej Policji w kamery jest procesem ciągłym. Przepraszam, 467 kamer będziemy odbierali, natomiast jeżeli otrzymamy środki, to planujemy w tym roku zainicjować zakup ponad 2600 kamer nasobnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Jeszcze pan poseł chciał zadać pytanie panu dyrektorowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselPawelHreniak">Nie, po wypowiedzi pana komendanta już wszystko zrozumiałem. Generalnie szkoda tych pieniędzy, choć to była rzecz trochę niezależna od nas. Jeżeli by szukać winnych, to w jakiejś innej instytucji, na pewno nie w żadnej z tych, która tu dzisiaj jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Podejrzewam, że w innej też nie. Ze względu na sytuację epidemiologiczną nie tylko to, ale też parę innych przedsięwzięć nie zostało zrealizowanych, ale to jest inna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Omówiłem Policję, teraz przejdę do kolejnej formacji. SG miała w wydatkach niewygasających kwotę 36 900 tys. zł i całą kwotę zrealizowała. Jeżeli interesowałyby pana posła przedsięwzięcia, to mogę omówić. PSP miała do wydatkowania 4500 tys. zł, wydatkowano 3100 tys. zł, więc nie wykorzystała 1400 tys. zł. Na przebudowę budynku nr 13 z przystosowaniem do potrzeb Szkoły Aspirantów w Krakowie zaplanowano 1200 tys. zł, ale w wyniku przetargu uzyskano korzystniejszą cenę – 998 tys. zł. Pozostało więc 202 tys. zł. Również w przypadku zakupu umundurowania specjalnego pojawiły się oszczędności w wysokości 41 tys. zł. I budowa w województwie łódzkim systemu wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych – również tutaj jest różnica w wydatkowaniu i w sumie to jest ta kwota, którą podałem. SOP miała w wydatkach niewygasających kwotę 1300 tys. zł i w całości ta kwota została wydatkowana.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Dziękuję, to tyle w odniesieniu do środków niewygasających. Jeżeli pan przewodniczący i Wysoka Komisja by chciała, to przedstawiłbym jeszcze informację na temat podwyżek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Proszę uprzejmie, ale zanim pan przedstawi, to mam jeszcze pytanie do SOP. Jeżeli państwo piszecie w materiale o mierniku przedsięwzięcia i załóżmy, że algorytm liczenia miernika dotyczącego zabezpieczenia potrzeb funkcjonariuszy w wyposażenie osobiste w stosunku do harmonogramu wynosi 10,97%, to co to oznacza? Nie mówię o innych rzeczach, bo one są podobne. Czyli miało być zakupionych np. 100 mundurów, a zakupiono tylko 10? Tak to należy rozumieć, że zrealizowano tylko 10% w stosunku do harmonogramu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Proszę pana komendanta o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#ZastepcakomendantaSluzbyOchronyPanstwapplkWlodzimierzGaweda">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, jeżeli chodzi o realizację programu modernizacji w SOP w odniesieniu do zadania dotyczącego zakupu wyposażenia osobistego i ochronnego funkcjonariuszy, to zostało ono zrealizowane w 100% – mamy to w punkcie 4.1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Ale ja czytam jedno zdanie, proszę zobaczyć na stronie 69: „Stopień zabezpieczenia potrzeb funkcjonariuszy w wyposażenie ochronne – ujęte w harmonogramie programu – 31,46%”. Punkt drugi: „Stopień zabezpieczenia potrzeb funkcjonariuszy w wyposażenie osobiste – ujęte w harmonogramie programu – 10,97%”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#ZastepcakomendantaSOPpplkWlodzimierzGaweda">Tak, dokładnie o tej samej stronie mówimy. W punkcie pierwszym jest napisane, że wyposażenie zakupione w danym roku/wyposażenie zaplanowane do zakupienia w danym roku wynosi 100%, a więc zostało zrealizowane w 100%. Natomiast w punkcie drugim mamy algorytm liczenia miernika, czyli liczba posiadanego wyposażenia do normatywu liczby wyposażenie osobistego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Nie, stan doskonały to byłoby 100%, a państwo macie określony stopień na poziomie 11%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#ZastepcakomendantaSOPpplkWlodzimierzGaweda">Panie przewodniczący, sprzęt zakupiony w programie modernizacji w stosunku do normatywu wynosi 10,97%, natomiast wyposażenie zaplanowane do zakupionego w 2019 r. wynosi 100%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, jeżeli mogę, dwa zdania wyjaśnienia. To jest sprawa mierników, która była poruszana przy omawianiu realizacji programu za 2018 r. W wyniku interwencji NIK, a także ze względu na wymogi formalne byliśmy zmuszeni opracować system mierników, który by w jakiś sposób odzwierciedlał stopień realizacji zadania. W przypadku programu wieloletniego jest to dosyć niefortunne, dlatego że na różne lata są rozłożone różne wielkości wydatków. Moim zdaniem najbardziej obiektywną oceną jest podsumowanie programu za 4 lata, dlatego że na niektóre lata przewidziane były łącznie w programie mniejsze wydatki, a na niektóre większe, np. największe wydatki na inwestycje budowlane mamy w trzecim roku realizacji programu. Podobnie się to rozkłada w poszczególnych latach, jeżeli chodzi o sprzęt i wyposażenie. Druga sprawa, że nie wszystkie wydatki zaplanowane na dane przedsięwzięcie z różnych przyczyn zostały wydane w danym roku z uwagi na możliwość…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Panie dyrektorze, ja rozumiem, powiedzmy, że niektóre zadania państwo wykonaliście w 100%, a w tym tylko w 10% i zakładam, że w 2020 r. kupicie 90% wyposażenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, jest jeszcze jedna sprawa, tzw. normatyw. To jest to, co poszczególny podmiot uważałby za najbardziej zasadne, tzn. żeby mieć np. 200 samochodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">To są jego marzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Nie, np. 200 samochodów normatywu, ale możliwości finansowe i realne zakupu to jest np. 28 czy 30 pojazdów. Mamy tu dosyć niefortunny układ tych mierników, dlatego jak będzie ocena programu czteroletniego, to wtedy będzie można w jakiś sposób go scalić i wtedy te mierniki będą może bardziej przydatne. To jest trochę tak jak z budżetem zadaniowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Okej, dobra. Pan poseł Szopiński chciał jeszcze zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselJanSzopinski">Panie przewodniczący, to jest to pytanie, o którym mówiłem na początku, że będę miał trzy pytania, i ono dotyczy, przepraszam bardzo, ale Policji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dlaczego pan przeprasza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselJanSzopinski">Mianowicie na stronie 29 mamy podane wskaźniki poprawy warunków pełnienia służby i tutaj w sposób znaczący od średniej 0,44% odbiega wynik Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy, gdzie ten wskaźnik wynosi tylko 0,07%. W związku z tym mam pytanie, czy warunki służby w KWP w Bydgoszczy są tak doskonałe, że tylko 0,07% poprawiono, czy też tak złe, że tylko 0,07% poprawiono. Gdybym mógł, po pierwsze, uzyskać odpowiedź tutaj i gdybym mógł uzyskać też odpowiedź na piśmie, to byłbym zobowiązany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Panie generale, odpowie pan na pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#DariuszAugustyniak">Odpowiem na piśmie, szanowni państwo, dlatego że się naprawdę skłaniam do słów pana dyrektora, że te mierniki ciężko oceniać w skali roku. My mamy w tej chwili 15 mierników i żeby zobrazować rozwój m.in. inwestycyjny danej jednostki czy rozwój remontowy, to trzeba wziąć pod uwagę okres czteroletni. Natomiast tylko dla uspokojenia przekażę, że KWP w Bydgoszczy jest jedną z jednostek, które najlepiej zrealizowały program inwestycyjny w ramach programu modernizacji. Dziękuję, ale oczywiście na piśmie też udzielę odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Kwestia inwestycji, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Jeżeli mogę, panie przewodniczący, to na stronie 7 informacji jest zbiorcze, syntetyczne zestawienie dotyczące wszystkich formacji, natomiast gdyby była potrzeba, to przedstawiciele poszczególnych formacji dokładniej to omówią. Na stronie 7 jest napisane, że przekazano do użytkowania 102 inwestycje, o których mówiłem już na początku, zakończono roboty budowlane na 6 inwestycjach…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Panie dyrektorze, pan mnie bierze pod włos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Dlaczego? Nie śmiałbym, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dlatego że ja pytam, które inwestycje nie zostały zrealizowane w terminie. Napisał pan, że tyle oddano do użytku, a ja chciałem się dowiedzieć, że np. do końca 2019 r. powinna zostać zrealizowana budowa placówki SG w jakiejś miejscowości, ale została ona oddana w roku 2020. Natomiast pan mi w tym sprawozdaniu napisze, że oddano – powiedzmy – 10, a ta, co miała być oddana w 2019 r., została oddana w 2020 r. Chodzi mi o to, ile inwestycji oddano w terminie, a ile przesunęło się na rok 2020 albo 2021. Z tego sprawozdania to nie wynika. Dowiemy się z niego tylko, ile oddaliście do użytku, nie mówiąc o terminach wynikających z umowy z wykonawcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Panie przewodniczący, ma pan zupełną rację, że z tej informacji nie będzie to wynikało, dlatego rozumiem, że chodzi o to, ile inwestycji planowano oddać w 2019 r., a ile nie oddano z różnych przyczyn i przeszły na rok 2020…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Tak jest, albo na rok 2021.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to takiej informacji dotyczącej wszystkich formacji udzielimy na piśmie. Muszę przyznać, że teraz nie jesteśmy w stanie tego zrobić, bo pytanie jest bardzo szczegółowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dobrze. Ale niewiele ich jest, miejmy nadzieję. Czy są pytania? W takim razie uznaję, że wyczerpaliśmy listę osób pytających, a pan dyrektor udzieli teraz odpowiedzi na temat podwyżek. Od tego będzie zależało, jak zagłosuję za informacją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Proszę państwa, jak już mówiłem, w 2019 r. były podwyżki uposażeń funkcjonariuszy i wynagrodzeń pracowników formacji objętych programem – dwuetapowe i w dwóch wielkościach. Po pierwsze, funkcjonariusze mieli podwyżkę od 1 stycznia 2019 r. w wysokości 665 zł, z tego według programu, tak jak mówiłem: 309+26 to jest 335 zł, i oprócz tego były dodatkowe pieniądze z budżetu, poza programem modernizacji, w wysokości 320 zł. Czyli łącznie od 1 stycznia podwyżka dla funkcjonariuszy wyniosła 655 zł, z tego uposażenia zasadnicze to była kwota 604 zł i 51 zł to dodatkowe nagrody roczne, które będą wypłacane w 2020 r., dlatego że wskaźniki wielokrotności uposażeń funkcjonariuszy obejmują uposażenie danego roku plus zwiększenie nagrody rocznej w roku następnym. Zatem łączna podwyżka była wyższa niż ta opisana w programie o 320 zł.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Jeżeli chodzi o pracowników, to w programie modernizacji ujęta jest podwyżka w wysokości 300 zł od 1 stycznia 2019 r. Z uwagi na to, że funkcjonariusze otrzymali od 1 stycznia zwiększoną podwyżkę, dodatkowa podwyżka dla pracowników od 1 lipca 2019 r. wyniosła średnio 250 zł na jednego pracownika. Łączna podwyżka wynagrodzeń pracowników to jest 550 zł, a nie 300 zł, jak przewidziano w programie. Jeżeli potrzeba, mogę przedstawić szczegółowe składniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Jeśli chodzi o pracowników cywilnych, to im pan też jakoś wyrówna w tym roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAWladyslawBudzen">Powiem tak: łączna podwyżka uposażeń funkcjonariuszy to jest 655 zł, a pracowników cywilnych 550 zł, czyli różnica jest nieznaczna, biorąc pod uwagę składniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Dobrze. Szanowni państwo, zakończyliśmy dyskusję i w związku z tym pozwolę sobie odczytać treść uchwały, którą powinniśmy przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o przedstawionej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji informacji o realizacji w 2019 roku „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”, zawartej w druku nr 357.</u>
          <u xml:id="u-91.2" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Marszałek Sejmu po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu skierowała w dniu 5 maja 2020 r. powyższą informację do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych w celu rozpatrzenia. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych po rozpatrzeniu tej informacji na posiedzeniu w dniu 22 września 2020 r. wnosi, aby Wysoki Sejm przyjął informację zawartą w druku nr 357.</u>
          <u xml:id="u-91.3" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tego stanowiska? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Panie pośle, proszę wziąć swoją kartę do głosowania, przejechać po głośniku i zagłosować. Ile mamy osób głosujących? Poczekamy jeszcze chwilkę.</u>
          <u xml:id="u-91.4" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Szanowni państwo, głosowało 28 posłów: 23 było za, 1 przeciw i 4 wstrzymało się od głosowania. Stwierdzam, iż Komisja przyjęła przedstawioną przez ministra spraw wewnętrznych i administracji informacji o realizacji w 2019 roku „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”.</u>
          <u xml:id="u-91.5" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został pan poseł Paweł Hreniak. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że kandydatura została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-91.6" who="#PrzewodniczacyposelWieslawSzczepanski">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>