text_structure.xml 28.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 03)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Rocki)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proponuję, żebyśmy, zanim będzie minister, zaczęli, bo mamy 2 sprawy, którymi możemy się zająć, zanim będą przedstawiciele rządu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Witam na trzydziestym pierwszym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proponuję, aby porządek obrad obejmował punkty dotyczące następujących dokumentów legislacyjnych: wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń w zakresie małżeńskich ustrojów majątkowych – to jest dokument COM(2016) 106; wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń w zakresie skutków majątkowych zarejestrowanych związków partnerskich – COM(2016) 107; wniosek dotyczący decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy w obszarze jurysdykcji, prawa właściwego oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w zakresie ustrojów majątkowych par międzynarodowych, obejmującej zarówno małżeńskie ustroje majątkowe, jak i skutki majątkowe zarejestrowanych związków partnerskich – COM(2016) 108; wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia racjonalnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych – dokument COM(2015) 337. Punkt szósty obejmuje propozycję prezydium dotyczącą niewystępowania do rządu z żądaniem stanowiska do wymienionych w projekcie porządku obrad aktów nieustawodawczych. A najpierw, w punkcie pierwszym, byłyby sprawy organizacyjne. I proponuję też, żeby punkty drugi, trzeci i czwarty rozpatrywać łącznie.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy w sprawie porządku obrad ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja przyjęła porządek dzisiejszych obrad.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zanim przejdziemy do tego punktu, w którym chciałbym oddać głos panu senatorowi Obremskiemu, chcę państwa poinformować, że do marszałka Senatu wpłynęło pismo, w którym prezes Najwyższej Izby Kontroli informuje, że przystąpiono do przygotowywania planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2017. W związku z tym, tak jak co roku, pan marszałek ma prośbę do państwa senatorów, pań senatorek, abyście zgłosili ewentualne sugestie tematów kontroli, które należałoby uwzględnić w działaniach kontrolnych NIK. Proszę o zgłaszanie ich do jutra do godziny 11.00 do sekretariatu komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">A teraz chciałbym oddać głos panu senatorowi Jarosławowi Obremskiemu, który uczestniczył w spotkaniu trójstronnym Polska – Rumunia – Turcja w Ankarze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorJaroslawObremski">14 kwietnia razem z panem senatorem Piotrem Wachem byłem w Ankarze. To jest spotkanie w formacie wymyślonym przez Rumunów po aneksji Krymu: Rumunia – Turcja – Polska; chodzi o reprezentantów parlamentów. Ja bym powiedział, że jest to format trochę zbudowany na wspólnych lękach. Być może wspólnym lękiem w tej chwili jest kwestia uchodźców, ale niewątpliwie pierwszą przyczyną był pewien lęk przed Rosją. Turcy obecnie mają lęk w postaci interwencji Putina w Syrii, ale też zwracają uwagę na niebezpieczeństwo rozchwiania sytuacji w Gruzji, raczej czytają konflikt odnowiony w tej chwili w Karabachu jako próbę destabilizacji sytuacji przez Rosjan. Rumuni mają lęk – tak to nazwijmy – związany z Naddniestrzem, Mołdawią i całym basenem Morza Czarnego. O naszych lękach nie będę mówił. Strona turecka uważa, że Rosja chce obalić pozimnowojenny porządek w Europie, że tak naprawdę oznacza to konfrontację z Zachodem, a Zachód tego nie dostrzega. Wyraźnie widać po stronie Turcji, ja bym powiedział, pewien dystans albo lekką kpinę w stosunku do Unii. Oni odrzucenie przez Holandię ratyfikacji umowy stowarzyszeniowej z Ukrainą odbierają jako albo element zupełnego niezrozumienia, albo takie myślenie: róbmy biznes z dnia na dzień, nie wybiegajmy do przodu. Oni uważają, że w ten sposób pozwalamy Rosji budować jej strefę wpływów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SenatorJaroslawObremski">Strona turecka bardzo mocno podkreśla swoje poświęcenie. I to rzeczywiście jest kwestia 3 milionów uchodźców, których oni przyjęli w Turcji. Z tym wiąże się non stop bardzo mocno przez nich akcentowane przekonanie, że w Europie panuje islamofobia. Gdyby próbować wejść w ich emocje, to trzeba by powiedzieć, że Turcy myślą, że skoro tak naprawdę oni przejmują olbrzymi ciężar uchodźców, to powinno być troszkę więcej szacunku z naszej, europejskiej strony, ja to trochę tak odczytuję. Jednocześnie bym powiedział, że Turcja ma poczucie swoich 5 minut, bo w tej chwili może żądać pewnych rzeczy, przez 30 lat czy nawet więcej, 50 lat negocjowali, a teraz pewne sprawy przyspieszają. Jest z ich punktu widzenia… Ja bym powiedział, że miałem wrażenie, że to jest trochę tak, że Turcja udaje, że chce do Unii Europejskiej, a Europa udaje, że chce ją przyjąć, że w tej chwili gra polega na tym, że Turcy chcą załatwić 3 rzeczy: 3 czy 6 miliardów zł na uchodźców…</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#Gloszsali">Euro.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SenatorJaroslawObremski">Tak, euro, udało mi się znacząco zbić cenę.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SenatorJaroslawObremski">…Kwestię wiz, no i jeszcze jakieś umowy stowarzyszeniowe, które będą dla nich korzystne ekonomicznie.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#SenatorJaroslawObremski">Był taki dosyć interesujący wątek poruszany przez posłanki przede wszystkim z AKP, z partii rządzącej… Zresztą muszę powiedzieć, że był dosyć duży procent pań, tak było w Radzie Europy i tak było w czasie tych obrad. Nie wiem, czy to jest celowy zabieg w kontaktach z zagranicą, czy też rzeczywiście jest dosyć duża reprezentacja kobiet w parlamencie tureckim. Był taki element odkrycia przez Turcję instrumentalizacji prawa w Unii Europejskiej, tego, że prawo nie służy prawu, tylko służy celom politycznym – nie tylko przez grzeczność nie protestowałem. Dla nich niezmiernie istotne jest utrzymanie spójności NATO i uważają, że NATO w tej chwili trochę się dzieli, no, jest ten przykład Holandii.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#SenatorJaroslawObremski">Miałem wrażenie, że w przypadku polityki dotyczącej największej mniejszości w Turcji, czyli Kurdów, mamy do czynienia z nałożeniem się 3 elementów. Po pierwsze, jak ściągają tych Syryjczyków, przyjmują uchodźców, to tworzą pewien bufor w stosunku do Kurdów, a jeszcze mają za to płacone. Po drugie, jest bardzo mocna polityka – o tym nam mówił szef partii kurdyjskiej – delokacji, to znaczy oferuje się Kurdom mieszkania w części zachodniej, a Turkom w części wschodniej, czyli jest próba pewnego rozcieńczania. I po trzecie, co było chyba dla nas smutne, istnieje właściwie daleko idący konsensus 3 partii – są 4 partie parlamentarne – co do delegalizacji partii kurdyjskiej ze względu na zarzut, że oni też są uwikłani w terroryzm. Miałem takie poczucie, rozmawiając z szefem tego ugrupowania, że być może w przeciągu 2–3 tygodni on zmieni miejsce pobytu.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#SenatorJaroslawObremski">Turcy w tej chwili, bym powiedział, bardzo dobrze patrzą na Polskę jako silnego partnera w sposobie myślenia o roli w NATO. Oczywiście oni trochę inaczej rozumieją wzmacnianie flanki wschodniej, bo raczej jako wschodnio-południowej, niemniej jednak jest, bym powiedział, daleko idąca zgoda.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#SenatorJaroslawObremski">Jeśli chodzi o rzeczy poboczne, ale ważne, to powiedziałbym, że jest i nadzieja, i niepokój związany z wejściem do gry Iranu. W oficjalnej części oczywiście było mówione, że jeżeli Iran nie będzie wychodził ze swojego terenu, to współpraca będzie świetna. Ale w tym był jak gdyby pewien niepokój. Oczywiste jest jednak to, że wejście Iranu na rynki światowe oznacza stabilizację na niskim poziomie cen ropy i gazu, co jest niekorzystne dla Rosji, a w tej chwili to, co jest niekorzystne dla Rosji, jest korzystne dla Turcji. Zresztą muszę powiedzieć, że to jest dla mnie też… Później w rozmowie z ambasadorem wyszło, że to był naród bardzo przychylny Rosjanom, także ze względu na olbrzymie wpływy dewizowe związane z ruchem turystycznym. W przeciągu jednego dnia została przekręcona gałka i ta sympatia się zamieniła w absolutny brak sympatii, raczej pewne poczucie siły, pewne poczucie w Turcji – ja bym to tak odbierał – woli mocy. Były non stop patrole i mówili nam, żeby nie wychodzić z hotelu, że coś tam itd. Z jednej strony gościnność, ale z drugiej niepokój, że jednak zdarzają się zamachy terrorystyczne, gdzieś to występuje.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#SenatorJaroslawObremski">Strona rumuńska wymyśliła… Teraz są przed wyborami, które będą jesienią, więc mają pewne poczucie niestabilności, szef komisji chyba ma lęki, bo tam nastąpiło dosyć duże wahnięcie po wyborach prezydenckich i Iohannisie. Ale wydaje mi się, że w Rumunii jest daleko idący konsensus wszystkich partii politycznych, jeżeli chodzi o politykę wschodnią. Ja bym powiedział, że akurat zgodność z Polską jest 100-procentowa. Nie wiem, czy Piotrek coś…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SenatorPiotrWach">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to ja do tego bardzo dobrego sprawozdania dodam 2 zdania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SenatorPiotrWach">Turcja właściwie z pobytu na pobyt, odkąd mi się zdarza być tam obecnym, jest coraz potężniejszym krajem – to nie ulega wątpliwości – zarówno gospodarczo, pod względem znaczenia, jak i ludnościowo, bo to jest 76 milionów ludzi. I to właściwie widać. Jest takim krajem również pod względem militarnym. Bardzo podkreślają rolę NATO.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SenatorPiotrWach">Druga drobna uwaga: następuje pełzająca islamizacja kraju, w tym sensie, że następuje odejście od świeckiego państwa Atatürka. To wyraźnie widać, różne drobne akcenty o tym świadczą i to zmierza w tę stronę. Trudno wyrokować, co z tego wyniknie, ale ta tendencja w ostatnich 10 latach jest bardzo wyraźnie widoczna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo. To interesujące wątki.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów ma pytania do naszych przedstawicieli na spotkaniu w Ankarze? Nie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec tego przechodzimy do rozpatrzenia łącznie punktów drugiego, trzeciego i czwartego porządku obrad. Przypomnę, że to są: wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń w zakresie małżeńskich ustrojów majątkowych; wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń w zakresie skutków majątkowych zarejestrowanych związków partnerskich; wniosek dotyczący decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy w obszarze jurysdykcji, prawa właściwego oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w zakresie ustrojów majątkowych par międzynarodowych, obejmującej zarówno małżeńskie ustroje majątkowe, jak i skutki majątkowe zarejestrowanych związków partnerskich.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Witam pana ministra Marcina Warchoła i poproszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Niniejszy projekt jest odpowiedzią na postulat 17 państw członkowskich, które w związku z tym, że nie udało się osiągnąć porozumienia na forum Rady do spraw Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych w grudniu ubiegłego roku, przystąpiły do tzw. wzmocnionej współpracy. Mianowicie w obszarze zarówno małżeńskich ustrojów majątkowych, jak i związków partnerskich podjęły taką współpracę i my jako rząd tego nie negujemy. Rząd, po pierwsze, nie będzie domagał się w żaden sposób… przede wszystkim nie będzie się sprzeciwiał podjęciu decyzji o wzmocnionej współpracy. Po drugie, będzie się jednak domagał zagwarantowania, że w żaden sposób to nie zmieni sytuacji państw członkowskich, które nie uczestniczą w tej wzmocnionej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Stanowisko rządu jest efektem w zasadzie już czteroipółletnich negocjacji, podczas których nie udało się osiągnąć konsensusu. Również poprzedni rząd prezentował podobne stanowisko. Nie było zgody co do tej kwestii. Zresztą nie jesteśmy osamotnieni, bo kilka innych krajów, m.in. Węgry – pani sędzia odpowie szczegółowo na pozostałe pytania – też sprzeciwiało się… O ile pamiętam, to była chyba również Finlandia, Łotwa chyba też się wahała…</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Tak, tak, ostatecznie już chyba przystąpiły do tej współpracy w jakimś tam zakresie.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">W związku z tym Polska z jednej strony nie sprzeciwia się decyzji o wzmocnionej współpracy, ale z drugiej strony wymaga gwarancji, że nie wpływa to na sytuację krajów, które nie uczestniczą w owej współpracy, i owa współpraca w żaden sposób nie wpłynie na umowy międzynarodowe dotyczące materii objętej tymi rozporządzeniami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję…</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SenatorMarekPek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SenatorMarekPek">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#SenatorMarekPek">Ja przychylam się do podejścia, jakie zaprezentował rząd w tej sprawie. Krótko mówiąc, my nie musimy brać udziału w tej procedurze wzmocnionej współpracy. Te kwestie są niezależnie od tej procedury regulowanej przez nasze umowy dwustronne, międzynarodowe z poszczególnymi państwami, a reguły kolizyjne zawarte są w prawie międzynarodowym prywatnym. W związku z tym to nie jest tak, że tu istnieje jakaś luka legislacyjna.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#SenatorMarekPek">Jednak dobrze by było, żebyśmy jako państwo członkowskie przyglądali się temu, jakie będą finalne rezultaty tej wzmocnionej współpracy. Bo chodzi o to, że te kwestie jednak są bardzo delikatne, newralgiczne, dotyczą instytucji podstawowych w prawie, szczególnie ze względu na to, że w naszym porządku konstytucyjnym mamy określone jednoznaczne definicje małżeństwa jako związku mężczyzny i kobiety, a dodatkowo jeszcze nie mamy w naszym państwie, w naszym porządku prawnym, krajowym definicji związków partnerskich. W związku z tym musimy właśnie przyglądać się temu, żeby nie powstały jakieś 2 równoległe prządki prawne dotyczące tych kwestii.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#SenatorMarekPek">Tak więc podsumowując, powiem, że przychylam się do stanowiska rządu i będziemy przyglądać się rezultatom tych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec tego zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przypominam, że opinia komisji odnosi się do projektu aktu prawnego. Rozumiem, że pan senator przedstawił opinię pozytywną dla tych dokumentów. Stwierdzam, że komisja nie zgłasza uwag do projektów rozporządzeń o sygnaturach COM(2016) 106 i COM(2016) 107 oraz projektu decyzji o sygnaturze COM(2016) 108.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo za pracę nad tym punktem.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia racjonalnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych; jest to dokument o sygnaturze COM(2015) 337.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pragnę poinformować, że senacka Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła ten dokument w trybie art. 7 ustawy kooperacyjnej w minionej kadencji Senatu na swoim sto trzydziestym dziewiątym posiedzeniu w dniu 29 września minionego roku i zaopiniowała pozytywnie projekt dyrektywy oraz uznała, że jest on zgodny z zasadą pomocniczości. Komisja zajęła się tym dokumentem mimo braku oficjalnego stanowiska rządu, a przypomnę, że stanowisko rządu powinno być przedstawione w komisji w ciągu 14 dni od otrzymania projektu. Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy dopiero w kwietniu tego roku. W obecnej sytuacji projekt może być rozpatrzony na podstawie art. 10 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 2 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę teraz przedstawiciela Ministerstwa Środowiska, pana ministra Mariusza Gajdę, o przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaMariuszGajda">Dziękuję bardzo. Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo! Jeżeli można, to bardzo bym prosił… Przekażę głos pani dyrektor Sosnowskiej, która jest specjalistką w tym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorDepartamentuOchronyPowietrzawMinisterstwieSrodowiskaAgnieszkaSosnowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorDepartamentuOchronyPowietrzawMinisterstwieSrodowiskaAgnieszkaSosnowska">Panie Ministrze! Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#DyrektorDepartamentuOchronyPowietrzawMinisterstwieSrodowiskaAgnieszkaSosnowska">Stanowisko rządu… W ostatnich miesiącach trwały bardzo intensywne konsultacje społeczne z przedstawicielami sektorów, pracodawców, związków zawodowych, sektorów objętych systemem handlu emisjami. Wspólnie wypracowane stanowisko rządu uwzględnia w ogromnej mierze postulaty i wnioski samego przemysłu i energetyki objętych propozycją regulacji.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#DyrektorDepartamentuOchronyPowietrzawMinisterstwieSrodowiskaAgnieszkaSosnowska">Jeśli chodzi o stanowisko rządu przyjęte przez Komitet do Spraw Europejskich 6 kwietnia tego roku, to w pierwszej kolejności dostrzegliśmy konieczność zwrócenia uwagi na nieścisłości dokumentu w odniesieniu do konkluzji Rady Europejskiej z października 2014 r., albowiem propozycja Komisji Europejskiej, propozycja nowej dyrektywy wykracza poza ramy polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030 przyjętej w 2014 r. Chodzi o nadużywanie pewnych uprawnień Komisji Europejskiej w tworzeniu aktów delegowanych, stopień skomplikowania administracyjnego tego systemu, poszerzenie roli Europejskiego Banku Inwestycyjnego w zakresie opiniowania, właściwie wydatkowania środków z Funduszu Modernizacyjnego dla Energetyki. To są elementy, które budzą wątpliwości, poważne wątpliwości rządu.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#DyrektorDepartamentuOchronyPowietrzawMinisterstwieSrodowiskaAgnieszkaSosnowska">Szczególnym elementem, który wzięliśmy pod uwagę, jest wpływ na przemysł. W systemie handlu emisjami od 2005 r. część uprawnień jest przyznawana bezpłatnie sektorom przemysłowym, które są narażone na rażące ryzyko ucieczki emisji, czyli po prostu ograniczenie produkcji, przeniesienie jej poza Unię Europejską. Propozycje przepisów w projekcie dyrektywy utrudniają warunki konkurencyjnego funkcjonowania polskich przedsiębiorców w ramach Unii Europejskiej, ale też poza Unią Europejską. W związku z tym szczególnie zwróciliśmy uwagę na konieczność doprecyzowania, a właściwie zmodyfikowania przepisów związanych z przyznawaniem bezpłatnych uprawnień dla przemysłu, niezaostrzania benchmarków, które określają przydział bezpłatnych uprawnień, nieograniczania listy sektorów, które podlegają przyznaniu bezpłatnych uprawnień do emisji. Istnieje poważne ryzyko, że polski sektor produkujący ciepło sieciowe będzie miał trudności z uzyskaniem wystarczającej liczby bezpłatnych uprawnień, a to oczywiście spowoduje ucieczkę emisji wszelkich zanieczyszczeń poza sektor objęty regulacjami, co jest skutkiem bardzo niekorzystnym dla środowiska.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#DyrektorDepartamentuOchronyPowietrzawMinisterstwieSrodowiskaAgnieszkaSosnowska">Jeśli chodzi o energetykę, to tutaj dostrzegamy, że Komisja Europejska właściwie wydłużyła możliwość stosowania mechanizmów kompensacyjnych czy przyznawania częściowo bezpłatnych uprawnień dla sektora produkującego energię elektryczną, niemniej jednak oczekiwania co do możliwości wykorzystania polskiego potencjału węgla kamiennego, brunatnego i jednocześnie konieczność emitowania przez sektor energetyczny wskazują wyraźną potrzebę utrzymania częściowego bezpłatnego przydziału uprawnień również dla sektora elektroenergetycznego. Tutaj szczególną naszą uwagę zwracają przepisy dotyczące Krajowego Planu Inwestycyjnego i zapewnienia swobodnego tworzenia miksu energetycznego.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#DyrektorDepartamentuOchronyPowietrzawMinisterstwieSrodowiskaAgnieszkaSosnowska">Mamy dosyć duże zastrzeżenie co do podstawy prawnej przyjęcia tejże dyrektywy. Uważamy, że jeśli akt prawny wpływa na możliwości tworzenia własnego koszyka paliwowego przez państwo członkowskie i może rodzić ryzyko zaburzenia bezpieczeństwa energetycznego, to sposób procedowania nad aktem prawnym powinien mieć zupełnie inną podstawę, a mianowicie jednomyślność, a nie kwalifikację większościową. Tak więc to jest taki dosyć poważny zarzut prawny.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#DyrektorDepartamentuOchronyPowietrzawMinisterstwieSrodowiskaAgnieszkaSosnowska">No i właściwie ostatnia sprawa, która jest szczególnie dla nas istotna. W stanowisku rządu przedstawiliśmy polską propozycję, która została stworzona w resorcie środowiska, dotyczącą wprowadzenia do systemu oprócz uprawnień do emisji jednostek pochłaniania. Tutaj polityka europejska trochę nie nadąża za polityką globalną. Powiedziałam, że konkluzje są z października 2014 r., a w grudniu poprzedniego roku zostało przyjęte porozumienie paryskie jako naturalna kontynuacja porozumienia klimatycznego. Porozumienie zostało podpisane 22 kwietnia przez panią premier Beatę Szydło. W porozumieniu tym w polityce klimatycznej wskazuje się istotną rolę nie tylko mechanizmów ograniczania emisji, ale też mechanizmów zmniejszających koncentrację emisji gazów cieplarnianych poprzez pochłanianie, zwłaszcza pochłanianie przez lasy. Polska posiada w tym zakresie bardzo duży potencjał, w związku z czym naszą propozycją w stanowisku rządu jest wprowadzenie jednostek pochłaniania do systemu handlu emisjami, tak aby podmioty w nim uczestniczące mogły te jednostki pochłaniania wykorzystywać. Dziękuje bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę teraz senatora sprawozdawcę, senatora Jerzego Chróścikowskiego, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SenatorJerzyChroscikowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SenatorJerzyChroscikowski">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#SenatorJerzyChroscikowski">Jeśli chodzi o stanowisko rządu, które tutaj przed chwilą usłyszeliśmy, to myślę, że można wymienić 2, a właściwie 3 elementy, które rzeczywiście rząd zgłasza jako zasadnicze zastrzeżenia wobec proponowanego przez Komisję Europejską sposobu zarządzania funduszami modernizacji. Myślę, że nie muszę rozszerzać tego tematu, ale to są te zastrzeżenia, które należało poprzeć.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#SenatorJerzyChroscikowski">Jeśli chodzi o zdanie rządu w sprawie pochłaniania CO2, głównie m.in. przez lasy, gleby, to to pochłanianie powinno być traktowane co najmniej na równi z innymi działaniami redukcyjnymi. To też jest efekt tzw. porozumienia paryskiego i podpisanego niedawno w Stanach Zjednoczonych przez panią premier. Myślę, że to jest ważny element dla nas. W zasadzie można powiedzieć, że konkluzję, którą rząd wskazuje, należałoby poprzeć. Mając na względzie właśnie naszą komisję, poparłbym projekt stanowiska rządu, proponowałbym, abyśmy wyrazili taką opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec niezgłoszenia uwag do projektu stanowiska rządu możemy uznać, że komisja poparła ten projekt stanowiska. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy do punktu szóstego. Prezydium komisji zaproponowało, aby nie występować o stanowisko rządu co do projektów – i tym samym nie rozpatrywać ich na posiedzeniu komisji – aktów nieustawodawczych oznaczonych sygnaturami: COM(2016) 115, COM(2016) 118, COM(2016) 119, COM(2016) 172, COM(2016) 175.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są jakieś inne propozycje państwa senatorów? Nie.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">I w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję państwu bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie16 minut 30)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>