text_structure.xml 23.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dobry wieczór. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, przepraszając jednocześnie za to, że rozpoczynamy, niestety, ponad godzinę później.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Nie będąc specjalnie jeszcze w zwłoce, pozwolę sobie przywitać w takim razie państwa ministrów, pana ministra Sebastian Skuzę, pana ministra Piotra Uścińskiego, pana ministra Ryszarda Bartosika, pana ministra Jana Kanthaka, pana ministra Rafała Webera, jak również pana ministra Grzegorza Witkowskiego oraz wszystkich prezesów, zastępców prezesów, dyrektorów, wszystkich gości przybyłych z państwem. Jeszcze raz przepraszam za opóźnienie dzisiejszych prac Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2023 rok z druku nr 2653. Omówimy opinie Komisji Infrastruktury, Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, jak też Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Czy są uwagi do porządku dziennego? Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Posłowie członkowie Komisji otrzymali informacje o projekcie budżetu w danych częściach przygotowane przez dysponentów części budżetowych oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych w formacie elektronicznym. Szanowni państwo, wszyscy mamy wspomniane dokumenty na iPadach, możemy z nich skorzystać. Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej na 2023 rok odbywać się będzie w następującym porządku: wystąpienie posła referenta komisji branżowej, następnie wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, pytania posłów i odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowej. W konsekwencji na tym zamkniemy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrywania opinii Komisji Infrastruktury. Bardzo proszę o przedstawienie opinii przez pana posła Pawła Rychlika. Bardzo proszę, panie pośle. Oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselPawelRychlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w imieniu Komisji Infrastruktury mam zaszczyt przedłożyć opinię dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na 2023 rok.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselPawelRychlik">Komisja infrastruktury na posiedzeniu w dniu 27 października 2022 roku rozpatrzyła rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2023, zgodnie z zakresem ustalonym w postanowieniu nr 14 marszałka Sejmu z dnia 5 października 2022 roku. W wyniku analizy przedłożonych dokumentów i przeprowadzonej dyskusji, poszerzonej o wyjaśnienia przedstawicieli ministerstw i urzędów, Komisja pozytywnie opiniuje rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2023 w omówionych częściach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję, panie pośle. O wygłoszenie koreferatu ze strony Komisji Finansów Publicznych bardzo proszę panią poseł Krystynę Sibińską. Oddaję głos, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSibinska">Dziękuję, panie przewodniczący. Jestem też członkiem Komisji Infrastruktury, wobec czego mogę przekazać informacje od moich kolegów, którzy w trakcie dyskusji poruszali tematy związane z procedowanym w chwili obecnej zakresem części budżetowych. Głosowanie oczywiście jest pozytywne, ale na poprzednim posiedzeniu Komisji mogliśmy naocznie przekonać się, jak to się robi, próbując zwoływać, przekonywać, że będziemy głosować aż do skutku, aż wynik będzie pozytywny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarcinPorzucek">Proszę mówić do rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrystynaSibinska">Chciałabym przytoczyć, opowiedzieć o tym, jak w mojej ocenie, ale myślę, że nie tylko w mojej ocenie, wygląda omawiana część budżetowa, która bez wątpienia nie gwarantuje prorozwojowych inwestycji w potencjał gospodarczy na przyszłość. Wynika to między innymi, mam wrażenie, z wieloletnich zaniedbań i chaosu, które są faktem w programach związanych z planowaniem przestrzennym, z budową mieszkań, z innymi inwestycjami.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKrystynaSibinska">Wystarczy przytoczyć kilka tytułów prasowych: „Fiasko programu Mieszkanie Plus”, „Klapa społecznych agencji najmu”, „Drastyczny wzrost czynszów”, „Planowanie przestrzenne bywa chaotyczne”, „Przepisy regulujące planowanie przestrzenne są niespójne i mało przejrzyste”, „Premier Morawiecki mówi o zaciskaniu pasa”.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselKrystynaSibinska">Prezes Jarosław Kaczyński 6 listopada w Olsztynie powiedział, że plan Mieszkanie Plus w jakiejś mierze po prostu się nie powiódł. W jakiejś mierze trzeba będzie zacząć wszystko od początku. Wyliczenia pokazują, że zdolność kredytowa rodziny składającej się z dwóch dorosłych osób i dwójki dzieci z dosyć dobrymi, niezłymi zarobkami w tej chwili plasuje się na poziomie maksymalnie 200–300 tys. złotych. W tej chwili jest największe oprocentowanie kredytów mieszkaniowych. Miało być mieszkanie bez wkładu własnego, miało być 80 tys. umów rocznie, a okazuje się, że jest to wydmuszka.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselKrystynaSibinska">Oprocentowanie, o którym wspomniałam, między innymi powoduje, że mamy najwyższe oprocentowanie w Europie. Mówiłam o tym także przy okazji pierwszego czytania ustawy budżetowej. My mamy oprocentowanie na poziomie 9%, niższe od nas mają nawet Bangladesz, Burkina Faso, Niger, Jamajka, Peru. Wynosi ono poniżej 7%.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselKrystynaSibinska">Słyszymy o CPK. Miała to być wielka, sztandarowa inwestycja. Dzisiaj mówimy o ograniczeniach, ale to nie przeszkodziło, żeby wprowadzić olbrzymie zamieszanie społeczne, żeby wywołać wielkie poruszenie wśród osób, które będą wywłaszczone. Ustawa o wywłaszczeniach była też procedowana w skandaliczny sposób. Zarówno pełnomocnik rządu, jak i cały zarząd przez kilka lat przygarnęli sobie niezłe pensje.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselKrystynaSibinska">Oczywiście, tak jak powiedziałam na wstępie, głosowania wszystkich części, które opiniuje Komisja Infrastruktury, przeszły pozytywnie. Natomiast dzisiaj obserwujemy... Jeszcze jedna informacja. Oczywiście dużo założonych inwestycji ma to być realizacja „Krajowego planu odbudowy”. Dzisiaj wiemy, że póki co pieniędzy z KPO nie ma. Na prawo, na lewo są rozdawane czeki, póki co są to czeki bez pokrycia. Inwestycje w Polsce jako procent PKB spadły z poziomu 20,1% w 2015 roku do 16,6% w 2021 roku, osiągając jednocześnie najniższą wartość od 2005 roku. W 2022 roku jest to około 19%. Rząd w swojej strategii zakładał, że do 2020 roku stopa inwestycji w naszym kraju wyniesie 22–25%. Szanowni państwo, jest to wielka klęska wielkiego planu Morawieckiego.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselKrystynaSibinska">W przyszłym roku lepiej nie będzie, gdyż trudno oczekiwać, żeby w obliczu gwałtownie hamującej dynamiki wzrostu gospodarczego, a nawet recesji coś się zmieniło. Słaba konsumpcja, wysoki koszt kredytu, jak mówiłam, droga energia, niestabilne otoczenie prawne, duże wahania kursu złotego względem światowych walut oraz odpływający z Polski kapitał inwestorów nie są dobrym prognostykiem dla inwestycji. Trudno też oczekiwać znaczącego wzrostu inwestycji publicznych w sytuacji, w której rząd przestał zabiegać o 24 mld euro w ramach KPO.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PoselKrystynaSibinska">Tak jak powiedziałam, w przyszłorocznym budżecie w rzeczywistości nie ma środków na prorozwojowe inwestycje w gospodarce. Tak jak powiedziałam, przegłosować można wszystko, ale w mojej ocenie zapisy budżetowe w tych zakresach nie są rewelacyjne, nie są dobre, to nie są dobre wiadomości dla Polaków.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PoselKrystynaSibinska">Jak wiemy, wszelkie inwestycje powinny być realizowane we współpracy z samorządami, tymczasem wiemy, że na skutek fiskalnej polityki rządu PiS-u samorządy straciły olbrzymie pieniądze, są dodatkowo obciążane. Nie wróży to dobrze. Tyle mogę powiedzieć na temat części budżetowych, o których rozmawiamy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję w tym punkcie. Bardzo proszę. Czy są pytania ze strony pań i panów posłów? Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2023 rok w zakresie Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przechodzimy do punktu drugiego. Proszę państwa, jest to rozpatrzenie opinii Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proszę przedstawiciela Komisji, pana posła Grzegorza Lorka, o zreferowanie opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Panie pośle, oddaję panu głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselGrzegorzLorek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie i panowie, w imieniu Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pragnę przedstawić opinię o ustawie budżetowej na rok 2023 (druk nr 2653) w zakresie działania Komisji. Jest to opinia nr 29/16 Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Infrastruktury dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2023 (druk nr 2653) w zakresie działania Komisji, uchwalona na posiedzeniu października 2022 roku.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselGrzegorzLorek">Komisje Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Infrastruktury na posiedzeniu w dniu 6 października 2022 roku rozpatrzyły projekt ustawy budżetowej na rok 2023 (druk nr 2653) w zakresie: 1) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 5, 41, 63 i 65; 2) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: a) 700 – Gospodarka mieszkaniowa: – dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2; b) 710 – Działalność usługowa: – dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2, – wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6; 3) dotacje podmiotowe z zał. nr 9; 4) planów finansowych państwowych funduszy celowych z zał. nr 13: a) Funduszu Dostępności, b) Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej; 5) planu finansowego państwowej osoby prawnej z zał. nr 14 – Krajowy Zasób Nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselGrzegorzLorek">Komisje, po zapoznaniu sią z projektem ustawy budżetowej na rok 2023 oraz po przeprowadzeniu dyskusji, pozytywnie opiniują projekt ustawy budżetowej w zakresie powyższych części. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie pośle. Proszę o przedstawienie koreferatu ze strony Komisji Finansów Publicznych przez pana posła Jerzego Bieleckiego. Oddaję głos. Panie pośle, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyBielecki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, faktycznie, tak jak powiedział pan poseł Lorek, Komisja Infrastruktury i Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie zaopiniowały przedstawione części budżetowe na rok 2023. Ja również przychylam się do owej opinii. Proponuję przyjąć pozytywną opinię. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję. Proszę państwa, otwieram dyskusję w tym punkcie. Czy są pytania ze strony pań i panów posłów? Nie widzę. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2023 rok w zakresie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przechodzimy do punktu trzeciego, czyli przedstawienia i rozpatrzenia opinii Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Bardzo proszę o przedstawienie zarówno referatu, i jak koreferatu ze strony pana posła Jerzego Materny.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, panie pośle. Oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJerzyMaterna">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, w imieniu Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej mam zaszczyt przedstawić budżet na 2023 roku przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej obradowała nad budżetem w częściach 21, 22, 62, 69, 83 i 85 w dniu 25 października 2020 roku.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselJerzyMaterna">W projekcie uchwały budżetowej na rok 2023 w części 21 – Gospodarka morska przewiduje się dochody w wysokości 277 000 tys. zł, co stanowi wzrost o 245% w stosunku do wielkości wynikających z ustawy budżetowej na 2022 rok. Są to wpływy z tytułu dodatkowej opłaty za zajęcie wyłącznej strefy ekonomicznej przez wznoszenie oraz wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń z ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej oraz dywidendy z różnych spółek podległych ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselJerzyMaterna">Wydatki w części – Gospodarka morska zaplanowano z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich na kwotę ponad 1 126 000 tys. zł, w tym 873 000 tys. zł stanowią wydatki z budżetu państwa. Zaplanowane wydatki są przeznaczone na programy wieloletnie, urzędy morskie, szkolnictwo wyższe, działalność Ministerstwa Infrastruktury, ratownictwa morskiego, Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu, izby morskie, wydatki obronne i projekty realizowane z udziałem środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselJerzyMaterna">Programy wieloletnie to przede wszystkim program wieloletni „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” – 210 000 tys. zł, jak również program wieloletni „Program ochrony brzegów morskich”, który jest realizowany przez urzędy morskie w Gdyni i Szczecinie – 40 000 tys. zł. Jego celem jest zapewnienie minimalnego poziomu bezpieczeństwa brzegu morskiego. Jest realizowany także program wieloletni „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry na lata 2019–2028”. Na ten cel przewidziana jest kwota ponad 28 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselJerzyMaterna">Kolejnym, najnowszym, programem wieloletnim jest program „Budowa Polskiego Ośrodka Szkoleniowego Ratownictwa Morskiego w Szczecinie”. Jego celem jest stworzenie warunków do kształcenia wysoko wykwalifikowanych kadr na potrzeby gospodarki morskiej, żeglugi krajowej i międzynarodowej, żeglugi śródlądowej, transportu, ratownictwa, geodezji morskiej i lądowej. Program ten jest realizowany przez nowo powstałą, przemianowaną z Akademii Morskiej w Szczecinie, Politechnikę Morską w Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselJerzyMaterna">Urzędy morskie. Wydatki na utrzymanie i inwestycje oraz statutową działalność urzędów morskich zostały zaplanowane w kwocie 225 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PoselJerzyMaterna">Szkolnictwo wyższe. Działalność statutowa, utrzymanie i inwestycje Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz Politechniki Morskiej w Szczecinie to kwota 210 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PoselJerzyMaterna">Ratownictwo morskie. Na funkcjonowanie Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa zaplanowano kwotę 57 000 tys. zł. Jest to o 15% więcej niż w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PoselJerzyMaterna">Na Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu zaplanowano kwotę 12 277 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PoselJerzyMaterna">W części 22 – Gospodarka wodna planuje się uzyskać dochody w wysokości 25 500 tys. zł, a wydatki w łącznej wysokości wyniosą 1 700 000 tys. zł, co stanowi wzrost o 35% w porównaniu z ustawą budżetową na rok 2022. Zaplanowane wydatki są przeznaczone na działalność Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w kwocie 1 064 000 tys. zł, dla państwowych instytutów badawczych w kwocie 180 720 tys. zł oraz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w kwocie 153 840 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PoselJerzyMaterna">Na program wieloletni pod nazwą „Ochrona przeciwpowodziowa i osiągnięcie korzystnego bilansu wodnego w rejonie Odry Środkowej – cofka stopnia wodnego Malczyce” zaplanowano kwotę 30 000 tys. zł. Wydatki realizowane z udziałem środków unijnych to 338 000 tys. zł. Powyższe środki przeznaczone są dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na realizację projektów w obszarze gospodarki wodnej. Przedmiotowe środki będą też przeznaczone w szczególności na zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego dla zabudowy mieszkalnej oraz na budowę zbiorników przemysłowych, modernizację śluz, sterowni oraz jazów na stopniach wodnych, odtworzenie części ekologicznej polskich rzek, otwarcie korytarzy swobodnej migracji dla zwierząt żyjących w środowisku wodnym, budowę i przebudowę infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych, wzrost wykorzystania potencjału energetycznego w małych elektrowniach wodnych.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PoselJerzyMaterna">Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie z zał. nr 14. W roku 2023 planuje się tutaj przychody w kwocie 1 718 000 tys. zł, w tym przychody z prowadzonej działalności, opłat za udzielanie zgód wodnoprawnych w kwocie 737 000 tys. zł, jak również dotacje i subwencje z budżetu państwa w łącznej kwocie 1 998 000 tys. zł. Wydatki ogółem zaplanowano w kwocie 2 570 000 tys. zł, a koszty funkcjonowania to 2 547 000 tys. zł. Ponadto przyjęto środki na wydatki majątkowe w kwocie 1 287 000 tys. zł, w tym inwestycje unijne w kwocie 869 757 tys. zł. Inwestycje finansowane z przychodów Wód Polskich to 117 000 tys. zł, inwestycje finansowane ze środków jednostek samorządu terytorialnego to 15 488 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#PoselJerzyMaterna">W części 69 – Żegluga śródlądowa na rok 2023 planuje się uzyskać dochody w kwocie 696 tys. zł, co stanowi 92,7% w stosunku do roku 2022. Wydatki z budżetu państwa na zadania zaplanowano w łącznej wysokości 33 294 tys. zł, w tym urzędy żeglugi śródlądowej – 17 069 tys. zł, Ministerstwo Infrastruktury – 8819 tys. zł, Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu – 7007 tys. zł oraz wydatki obronne – 399 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#PoselJerzyMaterna">W części 62 – Rybołówstwo zaplanowano dochody w kwocie 1692 tys. zł, a wydatki w łącznej wysokości 192 894 tys. zł, w tym finansowanie programu operacyjnego „Rybactwo i morze” – 122 615 tys. zł, finansowanie urzędu ministerstwa – 30 800 tys. zł, funkcjonowanie Głównego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego – 14 421 tys. zł, zarybianie polskich obszarów morskich – 8500 tys. zł, obsługa działalności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – 8110 tys. zł i pozostałe ważne zadanie ministerstwa z zakresu rybołówstwa – 9000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#PoselJerzyMaterna">Część budżetowa 83 – Rezerwy celowe. Łączna wysokość to 1 678 989 tys. zł, z tego część 83 poz. 4: Przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz realizacja projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły to 1 327 929 tys. zł, część 83 poz. 8: Rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej to 210 141 tys. zł oraz część 83 poz. 98: Finansowanie programów z budżetu środków europejskich to 140 919 tys. zł, w tym gospodarka morska –  140 239 tys. zł oraz gospodarka wodna – 680 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#PoselJerzyMaterna">Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo dochody nie zostały zaplanowane. Wydatki na 2023 zostały zaplanowane w wysokości 139 569 tys. zł, co stanowi 106,3% wydatków zaplanowanych na rok 2022. Wydatki bieżące wynoszą 34 955 tys. zł, wydatki majątkowe 339 tys. zł, a wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 4275 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#PoselJerzyMaterna">Reasumując, Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pozytywnie zaopiniowała budżet we wszystkich omawianych częściach i rekomenduje ich przyjęcie. W imieniu Komisji Finansów Publicznych także proszę o pozytywne zaopiniowanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję w tym punkcie. Szanowni państwo, czy są pytania? Nie widzę. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2023 rok w zakresie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Informuję, że prezydium Komisji wyznaczyło termin na składanie poprawek do dnia 25 listopada bieżącego roku do godz. 12:00.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Zamykam posiedzenie Komisji, dziękując państwu serdecznie oraz przypominając jednocześnie, że spotykamy się dosłownie za 25 minut na kolejnym posiedzeniu Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>