text_structure.xml
39.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, druki nr 1319 i 1488. Czy są uwagi porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">10 maja br. na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, druki nr 1319 i 1488. W czasie drugiego czytania zgłoszono 18 poprawek. Sejm skierował ustawę z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Proponuję, aby rozpatrywanie poprawek odbywało się w następującym trybie: wnioskodawca poprawki, rząd, Biuro Legislacyjne, państwo posłowie i głosowanie za opinią pozytywną lub negatywną. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam przyjęcie propozycji. Przystępujemy do pracy nad poprawkami.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poprawka nr 1, Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Bardzo proszę wnioskodawcę o krótkie przedstawienie zawartości merytorycznej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekHok">Poprawka nr 1 dotyczy skreślenia w art. 1 pkt 15. Chodzi tu o powrót do obiektywnego powoływania i odwoływania członków Rady Przejrzystości, ponieważ poprzedni zapis gwarantował, że odwołanie może nastąpić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach. Katalog był wyszczególniony ustawowo. Ten zapis, który proponuje ustawodawca, będzie powodować, że odwołanie i powołanie będzie tylko w rękach pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję i proszę bliżej mikrofonu, panie pośle, bo słabo słyszymy. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekTombarkiewicz">Jesteśmy przeciwni.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie i panowie posłowie, ja chciałbym dopytać. Panie pośle, rozumiem, że ta poprawka dotyczy tego, że zapobiegamy temu, do czego zmierza dzisiaj minister zdrowia, a mianowicie – tak to nazwijmy – możliwości odwołania w każdym momencie i bez podania przyczyn członka Rady Przejrzystości, która ma stanowić dla ministra obiektywne narzędzie oceny procedury medycznej lub leku. Czy dobrze rozumiem poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekHok">Zdecydowanie tak, tym bardziej że członkowie powoływani byli na kadencję 6-letnią i tylko ustawowo mogli być z tej Rady usunięci.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">W związku z tym, że jest to poprawka, która właściwie znosi obiektywizm funkcjonowania Rady Przejrzystości, informuję państwa – ten zapis, który chcemy usunąć, znosi znamiona obiektywizmu – że ja będę głosować za poprawką. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Za poprawką 9 osób, przeciw 17, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała negatywną opinię.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poprawka nr 2, Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Bardzo proszę posła wnioskodawcę o przedstawienie uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekHok">Poprawka nr 2 (w art. 1 skreślenie pkt 16) jest to konsekwencja poprzedniego zapisu. Tutaj proponuje się, aby pan minister również mógł odwoływać z tylko sobie znanych przyczyn członków Rady do Spraw Taryfikacji, a przepis poprzedni mówił o tym, że pan minister mógł podjąć taką decyzję na wniosek prezesa Agencji. Czyli, jest to analogia do poprzedniego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Jesteśmy przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie i panowie posłowie, ja dwa słowa komentarza. Panie pośle, generalnie rozumiem, że jest to kolejna Rada stanowiąca niezależne źródło opiniowania dla ministra zdrowia, odnośnie do której wprowadza się przepisy, wedle ustawy proponowanej przez ministra zdrowia, umożliwiające ręcznie odwoływanie i powoływanie jej członków, niezależnie od zachodzącej przyczyny, właściwie na podstawie widzimisię ministra zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarekHok">Tylko i wyłącznie uznaniowo. Ponieważ zasiadają tam autorytety w danej dziedzinie, to wszystko może spowodować zupełną zmianę jakości i wartości tej Agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję bardzo. Już panu posłowi Latosowi udzielam głosu, a państwu posłom, zamiast komentarzy między sobą, proponuję zgłaszanie się do wypowiedzi i mówienie do mikrofonu. Tak będzie wyraźniej. Pan poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselTomaszLatos">Panie przewodniczący, muszę powiedzieć, że pan do tej pory imponował sprawnym przeprowadzaniem głosowań nad różnego rodzaju poprawkami. Ja nie o to apeluję, ale proszę pana o niekomentowanie takich czy innych poprawek. My też możemy komentować różne poprawki. Jest to niestosowne mówienie „widzimisię” czy w inny sposób. Proszę pytać, ma pan do tego pełne prawo, tak jak każdy z posłów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie pośle, oprócz tego, że przewodniczę obradom tej Komisji, jestem także posłem. Mam prawo dopytać posła wnioskodawcę o treść składanej poprawki, i będę to robić.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Za 9 osób, przeciw 19, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poprawka nr 3, złożona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Panie przewodniczący, jeśli pan pozwoli, w skrócie – to jest doprecyzowanie przepisów określających sposób sporządzania planu finansowego Funduszu. W obecnym brzmieniu przepis…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie pośle, przepraszam na sekundę. Proszę o ciszę na sali. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Przepis w obecnym brzmieniu nie odróżnia dwóch różnych trybów zatwierdzania i ustalania, a korekta ma za zadanie to doprecyzować.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie i panowie posłowie, pan poseł się zgłasza. Bardzo proszę, pan poseł Miller.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselRajmundMiller">Mam pytanie do pana ministra, ponieważ są to dość duże środki przeznaczone na Agencję. Czy ministerstwo myśli o zniesieniu pewnej fikcji, która dzisiaj istnieje. Uważam bowiem, że kierowanie do Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji leków, które już zostały sprawdzone i dopuszczone w Unii Europejskiej, jest bezcelowe i praktycznie wydajemy pieniądze, które powinny iść na leczenie pacjentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Ocena Agencji nie dotyczy samej skuteczności leków, ale także szerszego aspektu kosztowego. Uważamy więc, że są to dobrze wydatkowane pieniądze.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ktoś jeszcze z pań i panów posłów? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">19 posłów za, 9 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przystępujemy do pracy na poprawką nr 4. To jest poprawka zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę posła wnioskodawcę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Ta poprawka ma charakter porządkujący, a mianowicie, minister zdrowia będzie zobowiązany do dostarczania wydawanych decyzji w sprawach ratunkowego dostępu do leków, do technologii lekowej, oddziałowi Narodowego Funduszu Zdrowia. Zatem, można powiedzieć, że ma to charakter porządkujący.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję bardzo. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag legislacyjnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie i panowie posłowie. Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Za było 18 posłów, przeciw 11, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poprawka nr 5, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o zabranie głosu i uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Ta poprawka ma za zadanie precyzyjne określenie katalogu podmiotów, które będą mogły ubiegać się o wydanie decyzji w przedmiotowych sprawach. W pewnym sensie ma charakter porządkujący, można powiedzieć, porządkująco-merytoryczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie i panowie posłowie. Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">19 posłów za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Pozytywna opinia Komisji Zdrowia w sprawie poprawki nr 5.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poprawka nr 6, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o zabranie głosu i przedstawienie merytorycznego uzasadnienia poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Ta poprawka ma na celu ujednolicenie kryteriów oceny leków w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowej. Ocena leków powinna być dokonywana na podstawie możliwych do zastosowania kryteriów, w celu zapewnienia porównywalności. Temu właśnie ma służyć to doprecyzowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Mamy uwagę o charakterze legislacyjnym, odnośnie do dodawanego ust. 6. Przywoływany jest tam art. 24 ust. 1 pkt 1. To sugeruje, że – ponieważ ten tekst jest wprowadzany do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – jest to jednostka ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, natomiast takiej jednostki tam nie ma. Wydaje się nam, że jest to jednostka ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych i powinno to być tak doprecyzowane, że jest tu mowa o art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy o refundacji. Zabrakło takiego doprecyzowania, takiego uzupełnienia. Jeżeli wnioskodawcy to potwierdzą, a również rząd to potwierdzi, że jest to niezbędne, to prosimy Wysoką Komisję o wyrażenie zgody na dokonanie takiego uzupełnienia, bo prawdopodobnie jest to jakaś omyłka, ponieważ w tej ustawie takiej jednostki nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie mecenasie, przepraszam. Pani poseł… Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Zakończyłem wypowiedź. Prosimy o opinię rządu, czy faktycznie chodzi o jednostkę ustawy o refundacji. Jeżeli tak, to prosimy o zgodę wnioskodawców, a także Wysokiej Komisji, na dokonanie takiej zmiany, jeżeli ta poprawka miałaby zostać przyjęta, żeby w tekście uchwalanej ustawy nie znalazło się odesłanie w pustkę, w przestrzeń, w miejsce nieistniejące. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Tak, jesteśmy za tym.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Wnioskodawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselJoannaKopcinska">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Głosujemy nad poprawką nr 6, z uwagą zgłoszoną przez Biuro Legislacyjne. Panie i panowie posłowie. Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto z pań i panów posłów jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">16 posłów za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poprawka nr 7, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o uzasadnienie treści poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Czy można, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo proszę, już oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Można powiedzieć, że to jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie pośle, proszę poczekać chwilę. Panie i panowie posłowie, staram się nie wymieniać z nazwiska, ale wszystko widzę. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Można powiedzieć, że to jest kontynuacja kwestii poprawionej poprawką nr 6. Chodzi o to, by umożliwić ministrowi zdrowia wydawanie również decyzji o odmowie wydawania zgody poprzez jednoznaczne określenie elementów tej odmownej decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Chcielibyśmy zwrócić na to uwagę Wysokiej Komisji i przekazać informację, że ponieważ poprawka z dotychczasowego art. 47g, który nie ma ustępów, czyni artykuł dwu ustępowy, na etapie składania tekstu zajdzie potrzeba zmiany odesłania w art. 47h ust. 2 pkt 2 lit. a) i b). To sprawa techniczna, o której jestem zobowiązany państwa poinformować. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Zgadzamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Wnioskodawca. Do mikrofonu proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselJoannaKopcinska">Tak, zgadzamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">OK. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 7 wraz z uwagą naniesioną przez Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę o przystąpienie do głosowania.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">17 osób za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poprawka nr 8, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o uzasadnienie treści merytorycznej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselTadeuszDziuba">To znowu jest poprawka doprecyzowująca, która określa wielkość finansowania świadczenia udzielanego w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowej w dwóch różnych przypadkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">W jakich przypadkach?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselTadeuszDziuba">W dwóch różnych stanach faktycznych. Po pierwsze, określa górną granicę finansowania, która będzie wynikać z decyzji administracyjnej. A po drugie, dla leków, które już są objęte refundacją, ta zgoda nie może oznaczać pozwolenia na finansowanie powyżej kwot wynikających z dotychczasowych refundacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie i panowie posłowie, nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Poprawka nr 8.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">17 osób za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskała pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poprawka nr 9, przygotowana przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę posła wnioskodawcę o zabranie głosu i przedstawienie treści merytorycznej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Tutaj mamy dwie kwestie. Pierwsza, dotycząca skreślenia pkt 24, sprowadza się do tego, by wykluczyć wątpliwości interpretacyjne. A w drugiej części doprecyzowany jest termin stosowania taryf określonych przez prezesa AOTMiT.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Chcielibyśmy zwrócić uwagę i zapytać, czy nad tą poprawką nie należałoby głosować łącznie z poprawką nr 17 do art. 7, ponieważ wydaje się nam, że sednem art. 6 – zmiany przepisu przejściowego w art. 6 – jest właśnie zmiana tego terminu, o którym jest też mowa w drugiej części poprawki dziewiątej. Czyli, mówiąc krótko, z trzech do czterech miesięcy wydłuża się termin stosowania taryfy. Dlatego wydaje się nam, że te poprawki są jakby spójne i powinny być poddane pod głosowanie razem.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#LegislatorRobertDurlik">Przy takiej decyzji – jeżeli państwo zdecydują się rozpatrywać razem poprawki nr 9 i 17 – zwracamy uwagę na to, że w poprawce 17 zachodzi potrzeba rozwinięcia pełnej nazwy Agencji, ponieważ w przepisach przejściowych nie możemy posługiwać się skrótem Agencja. Musimy używać pełnej nazwy Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Tak, zgadzamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Wnioskodawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PoselJoannaKopcinska">Tak, zgadzamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">To proszę jeszcze przedstawić treść poprawki 17, jeśli mamy je razem poddać pod głosowanie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PoselTadeuszDziuba">Tak jak pan mecenas powiedział, wprowadzany jest czteromiesięczny termin okresu buforowego. W obecnych przepisach jest zdaje się trzymiesięczny. Do tego sprowadza się poprawka 17 i związana z tym poprawka nr 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Głosujemy nad poprawkami nr 9 i 17, panie i panowie posłowie, z uwagami Biura Legislacyjnego. Czy ktoś z państwa posłów ma jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">18 osób za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawki uzyskały pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-89.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Poprawka nr 10, przygotowana przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Proszę posła wnioskodawcę o przedstawienie treści poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PoselMarekHok">Poprawka nr 10 – propozycja skreślenia w art. 2 pkt 2. Sprawa dotyczy bardzo kontrowersyjnego przepisu nowej ustawy, który będzie powodować, że produkty lecznicze dopuszczone do obrotu, wskazane w Charakterystyce Produktu Leczniczego do stosowania w antykoncepcji, otrzymują kategorię dostępności, o której mowa w ust. 1 pkt 2, czyli wyłącznie na receptę. Chodzi tu oczywiście o wyeliminowanie możliwości tak zwanej antykoncepcji awaryjnej z dostępem bez recepty, która istnieje na całym świecie i w większości krajów europejskich. Przypomnę, że w Unii Europejskiej tylko jeden kraj ma to ograniczenie w formie recepty. Są to Węgry. Jesteśmy drugim krajem, który może znaleźć się na tej liście. Tak więc, jesteśmy za skreśleniem tego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Jesteśmy przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">W kolejności zgłoszeń państwa posłów, pani poseł Wielichowska była pierwsza. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PoselMonikaWielichowska">Panie przewodniczący, drodzy państwo, szanowny panie ministrze, jestem w rozterce, ponieważ jest to któreś z rzędu posiedzenie Komisji Zdrowia i za każdym razem przychodzi inny pan minister. Na początku był pan minister Radziwiłł, potem pan minister Król, a dzisiaj jest pan i pan też wczoraj, podczas drugiego czytania, odpowiadał nam na pytania, a raczej nie odpowiadał.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#PoselMonikaWielichowska">Ja podczas drugiego czytania zadałam panu kilka pytań. Niestety, nie mogłam zostać na sali do końca, aby posłuchać odpowiedzi, dlatego że Kancelaria Sejmu, na czele z panem marszałkiem Kuchcińskim, uniemożliwiła kilkudziesięciu osobom wejście, chociaż wcześniej były zgłoszone. To były kobiety z organizacji kobiecych, które chciały spokojnie przysłuchiwać się na sali plenarnej drugiemu czytaniu, a potem zrobić konferencję. Najpierw państwo przenieśli punkt z godziny 13.00 na 11.00, potem była awantura o wejście, ale dobrze, już to pomijam… Przeczytałam dzisiaj stenogram, żeby już nie zaprzątać panu ministrowi głowy i nie zabierać czasu, ale, niestety, na żadne z moich pytań w tym stenogramie nie znalazłam odpowiedzi. Wobec tego zadam je raz jeszcze. Jedno z nich będzie bardzo szczegółowe, a kilka ogólnych.</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#PoselMonikaWielichowska">Chciałabym, aby pan odpowiedział na pytanie, dlaczego resort zdrowia w XXI wieku zajmuje się ideologią i sumieniem innych, a nie zdrowiem. Dlaczego resort zdrowia nie zajmuje się, na przykład, podwyżką cen leków z 3,20 zł na 1350 zł dla ludzi po transplantacjach, a zajmuje się ograniczaniem wolności kobiet? I bardzo ważne pytanie, chyba najważniejsze w całej tej dyskusji: Dlaczego resort zdrowia promuje podziemie aborcyjne w Polsce? Muszą bowiem państwo mieć świadomość tego, że jeśli ograniczacie dostęp do antykoncepcji, a jednocześnie promujecie środki na erekcję, klauzulę sumienia i kalendarzyk przedmałżeński, a ponadto próbujecie zdeptać kompromis aborcyjny, to wpisujecie się w rozszerzenie podziemia aborcyjnego w Polsce. Ja bardzo proszę o dopowiedź na te pytania. Na tej sali znajdują się kobiety, Polki ze społecznych organizacji kobiecych, które – tak myślę – też czekają na odpowiedzi na te pytania, które zadajemy już od kilku miesięcy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pani poseł Rosa.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PoselMonikaRosa">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, spotykamy się po raz kolejny i po raz kolejny będą padać te same argumenty, więc nie będę ich powtarzać. Pozostaje nam chyba tylko apel do państwa zdrowego rozsądku i do państwa sumienia. Do zdrowego rozsądku, żeby decydując o tym projekcie ustawy i o zapisie dotyczącym antykoncepcji awaryjnej przede wszystkim wziąć pod uwagę argumenty racjonalne, a nie ideologiczne. A do sumienia, żeby państwo w swoim sumieniu rozważyli i zdecydowali, czy macie prawo narzucać wszystkim Polkom i wszystkim Polakom własne poglądy, własne przekonania, własną moralność i własne sumienie.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#PoselMonikaRosa">I pytanie, panie ministrze. Czy podważa pan kompetencje Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Leków…?</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pani poseł, na sekundę przerwę. Poczekamy na ciszę. Jeszcze ktoś prowadzi rozmowę. Poczekamy. Teraz, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PoselMonikaRosa">Zatem powtórzę moje pytanie. Może było niedosłyszane przez pana ministra. Czy pan minister podważa decyzje i kompetencje Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Agencji Leków dotyczące dopuszczenia tego preparatu na rynek europejski bez recepty? Czy pan minister uważa, że Polki są głupsze niż ich koleżanki z innych krajów Unii Europejskiej, że nie potrafimy przeczytać ulotki dołączonej do preparatu, zaznajomić się z jej skutkami, tak jak to robią kobiety w innych krajach?</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#PoselMonikaRosa">I do pani poseł Krynickiej – nie, nie jestem głupia, pani poseł. Słyszałam tę uwagę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Zawsze ma pani do dyspozycji Komisję Etyki Poselskiej. Pani poseł Radziszewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, powtórzę po raz kolejny to samo pytanie, ponieważ – i nie tylko my tak uważamy, ale również eksperci Biura Analiz Sejmowych – nie ma uzasadnienia do wprowadzania spec zapisu, który by tylko jedną grupę leków „faworyzował” w ten sposób, że jest przepis ustawowy mówiący, że leki z tej grupy są przepisywane na receptę. Ani leków narkotycznych, ani antybiotyków, ani leków przeciwbólowych, ani immunosupresyjnych i przeciwnowotworowych, jakichkolwiek, nie dotyczy taki przepis. Takiego zapisu obejmującego tamte grupy bardzo niebezpiecznych leków nie ma. Jest spec zapis dotyczący ogólnie i szeroko leków antykoncepcyjnych tylko po to, żeby jedną z tych tabletek – tabletkę „dzień po” – cichaczem umieścić jako ten lek, który wydaje się na receptę. Po co zmieniać ustawę? Minister mógł to zrobić zgodnie z procedurą opisaną w prawie farmaceutycznym i uczynić to samo bez tego typu spec przepisu ustawowego.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Panie ministrze, skąd taki pomysł, żeby wprowadzić taki spec zapis dotyczący wyłącznie preparatów antykoncepcyjnych. Skąd taka fobia antykoncepcyjna, że tylko te preparaty są w ten sposób określone? Proszę nam wytłumaczyć, jaka idea przyświecała Ministerstwu Zdrowia, że w ten sposób traktujecie tylko leki antykoncepcyjne, jakby to były niewiadomo jakie trucizny, chociaż my wiemy, że procedowana jest w Komisji do Spraw Petycji taka propozycja, by leki antykoncepcyjne w ogóle nie były w sprzedaży. Może więc państwo tą drogą w ogóle chcą zakazać używania leków antykoncepcyjnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pani poseł Kopcińska jako ostatni głos przed przerwą.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PoselJoannaKopcinska">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, panie ministrze, czy wie pan, kto to powiedział –„Jeżeli unijne przepisy pozostawią w gestii krajów członkowskich decyzję w tej sprawie, antykoncepcja awaryjna będzie w Polsce dostępna jedynie na receptę”. Czy prawdą jest, że w 2015 r. wypowiedział te słowa ówczesny sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Sławomir Neumann? Twierdził, że Polska była przeciwna decyzji Komisji Europejskiej, zgodnie z którą tabletka ellaOne może być dostępna w krajach Unii Europejskiej bez recepty i głosowała przeciwko temu na posiedzeniu Europejskiej Agencji do Spraw Leków. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, bardzo proszę o krótką odpowiedź. Niestety, czas nas ogranicza, ponieważ wszyscy musimy udać się na głosowania. Bardzo proszę, panie ministrze, tylko naprawdę do minuty, półtorej.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Dobrze. Absolutnie nie zajmujemy się ideologią. Staramy się tylko w sposób odpowiedzialny podchodzić do kwestii związanych bezpośrednio z leczeniem, a nie ideologią. Po drugie, wczoraj odpowiadałem na kwestię podwyższenia cen leków z 3,20 zł na 1350 zł. Jest to naturalny efekt obowiązywania ustawy refundacyjnej z roku 2011. Jeżeli wchodzi nowy lek, który dopełnia 15% rynku, staje się podstawą limitu. W związku z tym…</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Ja teraz nie pytam o leki immunosupresyjne, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pani poseł, po kolei, i wychodzimy na głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Odpowiadam, jaki jest mechanizm wzrostu cen leków. I to nie jest tak, że się tym nie zajmujemy, bo w przypadku dwóch leków Neulasta i Lonquex, których w ubiegłym roku, w ubiegłe wakacje dotknął taki sam problem, dokonaliśmy zmiany i umożliwiliśmy wydawanie tych leków w ramach lecznictwa szpitalnego.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekTombarkiewicz">Absolutnie nie widzimy powodu, żeby tego rodzaju zmiana dotycząca tabletki ellaOne stała się zarzewiem do wzrostu liczby aborcji wykonywanych nielegalnie. Jeżeli chodzi o Unię Europejską, to nie wykluczono możliwości podjęcia przez państwa członkowskie pewnych działań zmierzających do ograniczenia dostępności omawianego produktu leczniczego, w zakresie, jaki dane państwo uzna za stosowne i konieczne ze względu na interes zdrowia publicznego…</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie ministrze, w tym momencie przerywam posiedzenie Komisji Zdrowia. Zostaną państwo poinformowani sms-ami o kontynuacji posiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>