text_structure.xml 20.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, bardzo proszę o zajęcie miejsc, abyśmy mogli rozpocząć posiedzenie Komisji. Witam, otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">W projekcie porządku dzisiejszego posiedzenia mamy 2 punkty. W punkcie 1 mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 939), natomiast w punkcie 2 – rozpatrzenie projektu planu pracy naszej Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r. Czy są uwagi do takiego projektu porządku posiedzenia? Nie słyszę uwag, zatem uznaję, iż został on przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę pana ministra Marka Buciora o przestawienie istoty projektu zawartego w druku 939 o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, projekt, który jest przedłożony w druku nr 939 to projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Jest to również projekt, który realizuje zapowiedź przedstawioną przez Radę Ministrów w ramach prac nad ustawą podnoszącą wiek emerytalny kobiet i mężczyzn, która weszła w życie 1 stycznia 2013 roku. W ramach prac nad tą ustawą zostało zapowiedziane, że specyficzne, typowo pracownicze uprawnienia dotyczące przerw w wykonywaniu zatrudnienia w związku ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem do lat 4 nie dłuższej niż przez 3 lata, zostaną rozciągnięte również na osoby, którym obecnie te uprawnienia nie przysługują. Właśnie w tym przedłożeniu Rada Ministrów pozwoliła sobie zaproponować Wysokiej Izbie takie rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">Celem tej ustawy jest więc przede wszystkim objęcie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych osób, które rezygnują z wykonywania pracy zawodowej, czyli działalności pozarolniczej, współpracy, wykonywania umowy zlecenia w związku ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz objęcie ubezpieczeniem – tym razem już tylko emerytalnym w ZUS – osób dotychczas nieubezpieczonych, które w związku ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem nie podejmują pracy zawodowej. Analogiczne rozwiązania zaproponowane zostały w przypadku systemu rolniczego KRUS dla wszystkich osób związanych z gospodarstwem rolnym wychowujących dzieci.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">Kolejna kwestia, która znalazła odzwierciedlenie w projektowanej ustawie, to zrównanie okoliczności uprawniających do zasiłku macierzyńskiego rodziców przysposabiających dzieci, ubezpieczonych w systemie rolniczym, z rodzicami ubezpieczonymi w systemie powszechnym. To jest główny cel projektowanej nowelizacji. Jakie są to zmiany: w wyniku wprowadzenia proponowanych rozwiązań, osoby dotychczas pracujące i ubezpieczone w ZUS, które zostaną objęte ubezpieczeniami w związku ze sprawowaniem opieki, będą miały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Natomiast osoby dotychczas nieubezpieczone – tylko na ubezpieczenie emerytalne z budżetu państwa przez cały okres sprawowania opieki, a więc przez okres do 3 lat i nie dłużej niż do ukończenia przez dziecko 4 roku życia, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego przez okres 6 lat, lecz nie dłużej niż do ukończenia przez dziecko 18 roku życia. Regulacja dotyczy określonych grup osób, które rezygnują z aktywności zawodowej wykonywanej bezpośrednio przed skorzystaniem z prawa do objęcia ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym z tytułu sprawowania opieki przez okres co najmniej 6 miesięcy. Są to osoby prowadzące pozarolniczą działalność i osoby współpracujące, zleceniobiorcy i osoby współpracujące oraz duchowni. Za te osoby, budżet państwa – jak już wskazałem – opłaci składkę na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Regulacja dotyczy również osób dotychczas nieubezpieczonych lub posiadających krótszy niż sześciomiesięczny staż ubezpieczeniowy – ten staż bezpośrednio przed sprawowaniem opieki. Osoby te będą miały opłacone jedynie składki emerytalne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">Kolejną kwestią jest określenie wysokości opłacanych składek. W ustawie zaproponowano, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe co do zasady będzie wynosiła 60% przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia za pracę. Z tym, że w przypadku zleceniobiorcy, będzie to nie więcej niż własny przychód w okresie 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających okres sprawowania opieki. Natomiast, jeżeli chodzi o podstawę wyboru składek na ubezpieczenie emerytalne osób dotychczas nieubezpieczonych, to ta grupa osób będzie miała ją sfinansowaną od podstawy wynoszącej 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">To są główne rozwiązania wynikające z tej ustawy. Proponujemy, aby weszła ona w życie od 1 września 2013 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">W ustawie znajduje się również rozwiązanie, które jednak z wolna zaczyna się dezaktualizować, ponieważ dziś odbyło się drugie czytanie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, dotyczące rezygnacji z podpisywania decyzji waloryzacyjnych tak, aby posiadały one jedynie nadruk imienia i nazwiska. Taka zmiana jest zawarta w art. 3 projektowanej ustawy. Dlatego też, po przyjęciu tamtej ustawy przez Sejm, ta zmiana będzie już zbędna i będzie mogła ulec wykreśleniu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">To są najważniejsze kwestie, które reguluje ustawa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Zanim rozpoczniemy dyskusję, chciałbym powiedzieć, iż w wyniku konsultacji w prezydium, chcemy zaproponować skierowanie tego projektu do dalszych prac w podkomisji stałej do spraw rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Pan przewodniczący Stanisław Szwed, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawSzwed">Dziękuję. Panie ministrze, chciałbym prosić, żeby pan się ustosunkował do zastrzeżeń, które wniósł NSZZ „Solidarność”. Jest to sprawa związana z sześciomiesięcznym stażem ubezpieczeniowym. Należy zwrócić uwagę, że mogą mieć miejsce sytuacje, w których ktoś pracuje na umowę na czas określony, traci pracę i tego stażu nie nabywa. Ponieważ rozumiem, że staż będzie liczony w momencie przejścia, czyli to wydaje się stanowić problem. To zastrzeżenie podniesione jest w tej opinii, więc gdyby pan minister mógł się do niego odnieść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Kto z państwa jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Może ktoś z gości? Nie słyszę, zatem bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Dziękuję bardzo. Rzeczywiście NSZZ „Solidarność” opiniując projekt wniósł swoje zastrzeżenia. Jedno z nich dotyczyło objęcia dzieci, które urodziły się przed wejściem w życie ustawy – tutaj ta kwestia została zrealizowana. Ponieważ NSZZ „Solidarność” zgłosił również postulat warunku sześciomiesięcznego stażu ubezpieczeniowego, postanowiliśmy zwyczajnie przyjąć rozwiązanie, które w tym wypadku właściwie zrównuje te osoby. Nie patrzymy, z jakich przyczyn ktoś – bezpośrednio przed okresem, kiedy będzie nabywał uprawnienie do płacenia składek emerytalno-rentowych, czy w tym wypadku tylko tych emerytalnych – nie był ubezpieczony przez okres 6 miesięcy. Uznaliśmy bowiem, że pewne okresy są okresami sztywnymi, a skoro w systemie powszechnym, pracowniczym jest wymagany okres 6 miesięcy, to również tu uznaliśmy, że ten okres sześciomiesięczny musi obowiązywać. Natomiast w pozostałym okresie nie jest jednak spełniony warunek 6 miesięcy, a więc jeżeli nie ma tego warunku, to w ramach takich rozwiązań sztywnych, które muszą przesądzić, zawsze jest jakaś kwestia kilku dni w tę czy w inną stronę. Po prostu ten warunek nie jest spełniony i w tej sytuacji postanowiliśmy, że takie osoby zostaną potraktowane tak, jak osoby nieubezpieczone i będą miały opłaconą tylko składkę emerytalną. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Szanowni państwo, informuję, iż nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w sprawie tego projektu. Stwierdzam zamknięcie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Padła propozycja skierowania projektu do podkomisji stałej do spraw rynku pracy. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji? Sprzeciwu nie słyszę, a zatem projekt został skierowany i dalsze prace nad nim są w rękach pani przewodniczącej Mrzygłockiej oraz pana przewodniczącego Szweda.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo panu ministrowi i jego współpracownikom. Do punktu 2 przejdziemy za chwilę, po minucie przerwy organizacyjnej, aby goście mogli spokojnie opuścić posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, przystępujemy do punktu 2, czyli przyjęcia planu pracy naszej Komisji na pierwsze półrocze tego roku. Otrzymali państwo projekt tego planu, obejmujący 29 pozycji, z których liczne zawierają więcej niż 1 punkt. Tyle bowiem mamy spraw oczekujących na rozpatrzenie, nie wliczając w to oczywiście tematów, które mogą pojawić się w toku prac Komisji – wtedy ten plan pracy będzie rzecz jasna odpowiednio uzupełniany.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przypomnę tylko, że nasz plan pracy ma taki ramowy charakter właśnie ze względu na dodatkowe projekty, które mogą się pojawić bądź inne uwarunkowania. Plan ten będzie zapewne korygowany w praktyce. Projekt został opracowany na podstawie zgłoszeń, które w tej chwili oczekują w naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Kto z państwa chciałby zabrać głos w sprawie projektu planu? Bardzo proszę, pani poseł Barbara Bartuś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselBarbaraBartus">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Przejrzałam – co prawda pobieżnie – ten plan, ale nie zauważyłam, żeby na to półrocze były zaplanowane prace Komisji nad projektami Prawa i Sprawiedliwości, m.in. nad projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Jest? Tak jak mówię, pobieżnie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pani punkt zawarty jest w pozycji 10, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselBarbaraBartus">W takim razie bardzo przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Proszę bardzo, pan poseł Andzel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWaldemarAndzel">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, może ja też nie zauważyłem. Przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość wnoszony jest projekt ustawy o Korpusie Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej. Prosiłbym, jeżeli byłoby to możliwe, aby ten projekt został ujęty w omawianym półroczu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Z mojej rozmowy z panem przewodniczącym Szwedem wynika, że temu drukowi nie został jeszcze nadany numer. Chyba nie został on jeszcze skierowany do naszej Komisji, znajduje się na etapie wstępnego opracowania. Oczywiście, gdy tylko pojawi się jako druk, będzie rozpatrywany i zostanie wprowadzony do planu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy są inne uwagi? Bardzo proszę, pani poseł Mazurek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselBeataMazurek">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałabym zapytać o punkt 3 – „Zapoznanie się z informacją na temat planów utworzenia Specjalnej Strefy Demograficznej w województwie opolskim”. Gdyby ktoś mógł mi wyjaśnić, w jakim celu mamy się z tym zapoznać, ponieważ wydaje mi się, iż temat tego posiedzenia tak naprawdę nie jest związany w sposób bezpośredni z zakresem działania naszej Komisji. Nie wiem, czy będziemy mieli jakąś inicjatywę legislacyjną w związku z tym tematem, czy w ogóle możemy się w jakiś sposób przyczynić do tego, żeby powstała Specjalna Strefa Demograficzna. Szczerze mówiąc, nie bardzo wiem, czemu podjęcie tego tematu miałoby służyć, poza tym, żebyśmy mogli uzyskać informację. Przy czym – jak wiadomo – są różne drogi uzyskiwania tej informacji. Nie wiem, czy akurat posiedzenie naszej Komisji jest tą właściwą, ale być może się mylę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pani poseł, wyjaśniam: ze strony pani poseł Janiny Okrągły wpłynął wniosek na piśmie nawiązujący do prezentowanych na naszym posiedzeniu wyników badań w ramach diagnozy realizowanej pod kierunkiem pana profesora Janusza Czapińskiego.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">W województwie opolskim realizowany jest pilotażowy projekt, który ma wpłynąć na poprawę pogarszającej się sytuacji demograficznej. W tym projekcie uczestniczy przede wszystkim samorząd województwa opolskiego, ale jako jeden z głównych ekspertów jest w niego zaangażowany właśnie pan profesor Czapiński. Jesteśmy przekonani, że wnioski z tego pilotażowego projektu mogą być interesujące dla innych regionów Polski i dlatego temat, którego dotyczył wniosek złożony przez panią Janinę Okrągły, reprezentującą Opolszczyznę, został przez nas włączony do planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy są inne pytania lub uwagi? Bardzo proszę, pan poseł Marek Plura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarekPlura">Dziękuję. Bardzo się cieszę z takiego pakietu tematów związanych z edukacją dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Ten pakiet jest bardzo ważny i bardzo na czasie, ale myślę, że obszar ten jest na tyle bogaty, że nie zmieściłby się w ramach jednego posiedzenia. Dlatego zachęcam, aby rozważyć możliwość rozłożenia tego tak, żeby był odpowiedni czas, a także miejsce na dyskusję w tym zakresie, zwłaszcza że Ministerstwo Edukacji Narodowej także miałoby nam do przekazania wiele ważnych projektów i informacji, o czym jestem powiadamiany. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Panie przewodniczący, proponuję jednak pozostać przy łącznym rozpatrywaniu tych punktów, nawet gdyby to miało oznaczać rozpatrywanie ich na dwóch posiedzeniach. Z inicjatywą podjęcia tego tematu wystąpił przewodniczący Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, pan poseł Artur Bramowa, i wydaje się, że właśnie takie łączne rozważenie tych kwestii, przeprowadzone z udziałem przedstawicieli MEN i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jest uzasadnione. Pozwoli to spojrzeć na cały ciąg procesu edukacyjnego i prawidłowo – czy możliwie precyzyjnie – zidentyfikować miejsca, w których osoby niepełnosprawne tracą możliwość kontynuowania edukacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarekPlura">Dziękuję. Z tym chętnie się zgadzam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi do planu pracy? Bardzo proszę, pan poseł Świat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJacekSwiat">Mam pytanie: w punkcie 24 – to informacja w sprawie funkcjonowania 1%... Czy mam rozumieć, że będą już wtedy informacje dotyczące podatków za 2011 rok? Czy to nie jest za wcześnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Za rok 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJacekSwiat">Przepraszam – za rok 2012. Czy wtedy będą już pełne informacje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Panie pośle, będzie taka bardzo zaawansowana informacja – może nie pełna, ale obejmująca znacznie ponad 90%. Wszystkie rozliczenia są do końca kwietnia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJacekSwiat">No więc właśnie, trochę mało czasu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Z wcześniejszego doświadczenia – również podkomisji kierowanej przez pana posła Tomaszewskiego, którego w tej chwili akurat nie ma na sali, bo pewnie uczestniczy w posiedzeniu plenarnym – wynikało, że już w maju możemy… Już w tej chwili mamy wstępną informację, natomiast będziemy mieli informację możliwie precyzyjną, dlatego że obecnie systemy przekazywania 1% są na bieżąco monitorowane przez system informatyczny Ministra Finansów. Rzecz jasna, jeżeli okazałoby się, że informacja nie jest przygotowana, to przesuniemy ten temat na późniejszy termin. Oczywiście – jak pan sugeruje – dyskusja o tym ma sens tylko wtedy, kiedy informacja będzie możliwie pełna. Natomiast ostateczna wersja jest pewnie dopiero w drugiej połowie roku, gdzieś w okolicach września.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, jeżeli nie zauważę więcej zgłoszeń, uznam, że dyskusja na temat planu pracy została wyczerpana. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji planu? Sprzeciwu nie słyszę, zatem uznaję, iż Komisja przyjęła plan pracy na pierwsze półrocze tego roku.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo wszystkim państwu dziękuję. Na koniec chciałbym jeszcze życzyć, aby ten nowy rozpoczęty rok dla wszystkich był dobrym, zarówno tu, gdzie pracujemy, jak i – przede wszystkim – w naszych domach. Tego gorąco wszystkim państwu życzę.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zamykam posiedzenie Komisji. Posłów Platformy Obywatelskiej proszę o pozostanie jeszcze chwilę na sali, abyśmy mogli omówić pewne kwestie organizacyjne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>