text_structure.xml
15.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Witam panie posłanki, panów posłów. W naszym wspólnym imieniu witam pana ministra Gawłowskiego wraz ze współpracownikami. Jest z nami wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli pan Wojciech Kutyła wraz ze współpracownikami – bardzo serdecznie państwa witamy. Jest pani prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pani Małgorzata Skucha, którą witamy serdecznie. Wszystkich państwa przybyłych na dzisiejsze posiedzenie Komisji proszę, abyście się czuli serdecznie powitani.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Czy do porządku obrad są uwagi? Nie słyszę. Rozumiem zatem, że w tym stanie rzeczy porządek dzienny został przyjęty. Dodam, iż na podstawie listy obecności stwierdzam kworum i że protokół z poprzedniego posiedzenia został przyjęty wobec niewniesienia do niego uwag.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2013 r. w zakresie działania Komisji. Zanim oddam głos panu prezesowi chciałbym poinformować, że wszystkie państwa materiały zostały rozdane, więc prosiłbym, aby pan prezes podszedł do tematu bardziej analitycznie. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie posłanki, szanowni panowie posłowie. Przedstawiam Wysokiej Komisji krótką informację o działalności Departamentu Środowiska NIK w zakresie jego właściwości. Tak, jak pan przewodniczący prosił, będzie to informacja zwięzła. Powiem tylko, że prowadzimy sprawy związane z działami administracji rządowej: gospodarka wodna oraz środowisko, z zakresu zadań realizowanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej oraz środowiska, z zakresu zadań realizowanych przez organy, urzędy i jednostki podporządkowane lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej i środowiska. No i oczywiście z zakresu wykonania budżetu państwa w częściach: 22 0 Gospodarka wodna, 41 – Środowisko oraz wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">Kilka słów o departamencie. Otóż, dysponuje on 35 etatami, z których 3 są obecnie nieobsadzone. Kierownictwo departamentu liczy obecnie 3 etaty: obecna tu pani dyrektor i dwójka zastępców. Dodam, że w 2013 r. te osoby w drodze konkursu zostały wyłonione na 5-letnią kadencję. Grupa kontrolerów liczy 27 osób.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">Rok ubiegły było rokiem dosyć specyficznym. Wiązało się to ze zmianą ustawy o NIK oraz nową procedurą przeprowadzania kontroli, ale myślę, że już wszyscy do tej procedury przywykliśmy i przystosowaliśmy się – tak nasi partnerzy, u których te kontrole przeprowadzaliśmy, jak i Wysoka Komisja. W 2013 r. Departament Środowiska NIK zrealizował 9 kontroli, w tym 2 kontrole wykonania budżetu państwa, 3 koordynowane przez departament, 2 koordynowane przez inne jednostki organizacyjne NIK oraz 2 kontrole doraźne. Było to – jak wspominałem – wykonanie budżetu państwa w 2012 r. w zakresie części 41 – Środowisko i części 22 – Gospodarka wodna oraz wykonanie planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kontrole koordynowane to: „Funkcjonowanie parków narodowych”, „Wykorzystanie środków na realizację projektów finansowanych w ramach instrumentu finansowego LIFE+”, „Wykonywanie przez starostów obowiązków wynikających z ustawy – Prawo ochrony środowiska”, „Ochrona mieszkańców dużych miast przed hałasem”, „Tworzenie i realizacja planów urządzenia lasu na terenie Puszczy Białowieskiej”. Kontrole doraźne to: „Przebieg konkursu na członków zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” oraz „Realizacja projektu inwestycyjnego pn. Kompleksowa ochrona wód podziemnych aglomeracji kieleckiej”. Niezależnie od kontroli przeprowadzonych przez Departament Środowiska NIK, inne jednostki organizacyjne NIK przeprowadziły 11 kontroli planowych i 15 doraźnych z zakresu właściwości kontrolnej departamentu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">W okresie od 1 stycznia 2013 r. do 30 kwietnia 2014 r. Departament Środowiska NIK przekazał organom Sejmu 5 informacji o wynikach kontroli. A więc: „Przestrzeganie wybranych przepisów rozporządzenia UE w sprawie przemieszczania odpadów”, „Realizacja przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz regionalnych dyrektorów ochrony środowiska wybranych zadań w zakresie ochrony przyrody, w tym obszarów Natura 2000”, „Stan realizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych”, „Wykonanie budżetu państwa w 2012 roku w częściach: 22 – Gospodarka wodna, 41 – Środowisko”, „Wykonanie planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 2012 r.”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">W tym samym czasie delegatury NIK przekazały 6 informacji o wynikach kontroli z zakresu właściwości kontrolnej departamentu. Były to takie informacje, jak: „Usuwanie drzew z terenu nieruchomości gminnych i zagospodarowanie pozyskanego drewna”, „Zagospodarowanie osadów powstających w oczyszczalniach ścieków komunalnych w latach 2011-2012”, „Wydawanie zintegrowanych pozwoleń na korzystanie ze środowiska w województwie podkarpackim”, „Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji”, „Gospodarowanie środkami publicznymi przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej’, „Realizacja Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w dorzeczu rzeki Odry przy wykorzystaniu pożyczki Banku Światowego”.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">Na podstawie ustaleń kontroli, przeprowadzonych w 2013 r., Departament Środowiska NIK sformułował łącznie 129 wniosków, które zamieszczono w wystąpieniach pokontrolnych, wysłanych do kierowników jednostek kontrolowanych. Dotychczas adresaci wystąpień zrealizowali 33 wnioski, a pozostałe są w trakcie realizacji. W departamencie prowadzony jest monitoring zaleceń pokontrolnych. W miarę możliwości stan realizacji wniosków jest także oceniany w toku kontroli doraźnych sprawdzających, a ponadto jest badany przy okazji wszystkich kontroli, prowadzonych w jednostkach, do których zostały skierowane wnioski pokontrolne.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">Jeśli chodzi o współpracę międzynarodową, pragnę poinformować, że pracownicy Departamentu Środowiska NIK brali aktywny udział w pracach Grup Roboczych EUROSAI oraz INTOSAI ds. Kontroli Środowiska. W kwietniu 2013 r. w Oslo w czasie seminarium Grupy Roboczej EUROSAI pn. „Kontrolowanie zarządzania wodami” przedstawione zostały wyniki kontroli „Wykonywanie wybranych obowiązków ustawowych przez Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej”, przeprowadzonej przez NIK w 2011 r. Z kolei w trakcie spotkania Grupy Roboczej INTOSAI w czerwcu 2013 r. w Tallinie przedstawiciel Departamentu Środowiska NIK przedstawił wystąpienie „Kontrole NIK dotyczące ochrony przeciwpowodziowej w latach 2010-2012”.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">Przedstawiciele NIK uczestniczyli także w corocznym spotkaniu Grupy Roboczej EUROSAI ds. Kontroli Środowiska, które odbyło się w Pradze w październiku 2013 r. Głównymi tematami spotkania były: zrównoważona gospodarka przestrzenna, ocena wartości i wiarygodności w analizie jakościowej i ilościowej, a także analiza dotychczasowych działań grupy i działania planowane w przyszłości. Spotkanie to połączone było z seminarium szkoleniowym poświęconym kontrolowaniu problemów korupcji i defraudacji w gospodarce zasobami środowiska. Ponadto, przedstawiciele NIK uczestniczyli w spotkaniu Komitetu Sterującego ww. grupy, podczas którego omawiano m.in. kwestie związane z przygotowaniem planu pracy grupy na lata 2015-2017.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">W 2013 r. zakończono międzynarodową kontrolę koordynowaną przestrzegania wybranych przepisów rozporządzenia UE w sprawie przemieszczania odpadów, w której wzięło udział osiem najwyższych organów kontroli, w tym NIK. Każdy z NOK zbadał w swoim kraju kwestie związane z wdrażaniem rozporządzenia, jego przestrzeganiem, współpracą między właściwymi instytucjami, a także obowiązkami sprawozdawczymi. Dzięki kontroli międzynarodowej dostrzeżono problemy w stosowaniu ww. rozporządzenia UE, związane z szeroką i nieprecyzyjną definicją odpadów, brakiem baz danych o przemieszczaniu odpadów pozwalających na szybki dostęp do informacji oraz brakiem regulacji wyznaczającej kryteria dla rozróżnienia odpadów od towarów, np. w przypadku międzynarodowego przemieszczania zniszczonych samochodów lub sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wynikające stąd postulaty, zawarte we wspólnym raporcie przedstawiającym wyniki kontroli, zostały zaprezentowane w trakcie spotkań przedstawicieli NOK Holandii i NIK w Brukseli. W dniu 17 kwietnia 2014 r. Parlament Europejski przyjął projekt nowelizacji omawianego rozporządzenia, uwzględniający propozycje zmian przepisów w przedmiotowym zakresie, wnioskowane w raporcie z ww. kontroli międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">W 2013 r. przeprowadzono również międzynarodową kontrolę funkcjonowania parków narodowych z udziałem 7 NOK, w tym NIK. W maju 2014r. NIK przekazała Wysokiej Izbie informację o wynikach krajowej kontroli w tym zakresie. Zakończenie prac nad wspólnym raportem z kontroli międzynarodowej planowane jest w listopadzie 2014 r.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">Wysoka Komisjo, w zakresie współpracy z organami parlamentu pragnę podać, że przedstawiciele kierownictwa Departamentu Środowiska NIK, podobnie jak w poprzednich okresach sprawozdawczych, utrzymywali w 2013 r. stałe robocze kontakty z członkami prezydium Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. W miarę potrzeb, wynikających z bieżących prac poszczególnych organów Sejmu, podejmowano także współpracę z innymi komisjami sejmowymi i podkomisjami. Ponadto, w toku bieżących prac departamentu uwzględniano wnioski i sugestie zgłaszane przez komisje sejmowe i poszczególnych posłów. Przedstawiciele departamentu uczestniczyli w 80 posiedzeniach komisji sejmowych, w tym w 56 posiedzeniach sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, a także w 16 posiedzeniach senackiej Komisji Środowiska. Przedmiotem obrad Komisji było w 2013 r. 5 informacji o wynikach kontroli przeprowadzonych przez NIK, w tym 2 dotyczących kontroli wykonania budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliWojciechKutyla">Wysoka Komisjo, odnosząc się do sprawy skarg i wniosków, pragnę poinformować, że w 2013 r. Departament Środowiska rozpoznał 18 spraw, w tym 3 od posłów na Sejm i senatorów. Jedną z tych spraw departament zbadał w toku kontroli, a w 2 pozostałych udzielono pisemnych wyjaśnień. Dziękując za uwagę, uprzejmie proszę Wysoką Komisję o przyjęcie przedłożonego sprawozdania w zakresie działalności Departamentu Środowiska Najwyższej Izby Kontroli w 2013 r., pozostając do państwa dyspozycji razem z panią dyrektor. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo dziękuję panu prezesowi. Otwieram dyskusję. Czy są pytania, uwagi ze strony państwa posłów? Nie słyszę. Wobec tego, panie prezesie chciałbym najpierw podziękować za trafny dobór tematów, które państwo opracowywali. Efektem tego trafnego wyboru było postawienie wielu punktów posiedzeń naszej Komisji, dotyczących przeprowadzonych przez państwa kontroli, za co serdecznie dziękuję. Dziękuję też za udział przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli we wszystkich posiedzeniach Komisji, jak i w większości posiedzeń podkomisji. To zawsze nas wzbogaca. Dziękujemy bardzo. Czy inne uwagi są? Jeżeli nie ma, proponuję, abyśmy przyjęli następującą opinię. Odczytam projekt: „Opinia nr 12 Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa uchwalona w dniu 9 lipca 2014 r. dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na posiedzeniu w dniu 9 lipca 2014 r. rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2013 r. (druk nr 2496) w zakresie działania Komisji. Komisja pozytywnie ocenia działalność NIK w tym zakresie. Tematyka przeprowadzonych kontroli była trafnie dobierana, odpowiadała na bieżące i perspektywiczne zapotrzebowanie. Ich przydatność dla pracy Komisji była ważna. Komisja wysoko ocenia współpracę z Departamentem Środowiska. Udział przedstawiciela departamentu niemal we wszystkich posiedzeniach Komisji zdecydowanie ułatwia bieżące kontrakty z Izbą. Również aktywny udział w pracach ustawodawczych podkomisji służy szeroko rozumianej ochronie środowiska”. Czy są uwagi wobec przyjęcia takiej opinii? Nie ma, nie słyszę. Bardzo dziękuję, rozumiem, że opinię przyjęliśmy. Dziękuję przedstawicielom Najwyższej Izby Kontroli, dziękuję panu prezesowi.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Przystępujemy do rozpatrzenia drugiego punktu, czyli do omówienia projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2014 r. Prosiłem panie posłanki i panów posłów o przedstawienie propozycji tematów. Propozycje zostały zgłoszone, za co dziękuję. Jedną zmianę chcę zaproponować w projekcie planu. Otóż, w sierpniu wpisane było rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych, ale pani przewodnicząca tak sprawnie poprowadziła prace, że sprawozdanie będzie już w lipcu. Wobec tego proponuję, abyśmy rozpatrzyli go w lipcu, a nie w sierpniu. I to tylko taka korekta. Jeżeli będą jakieś uwagi do planu, to rozpatrzymy je na kolejnym posiedzeniu, jeżeli nie ma uwag, to proponuję, abyśmy przyjęli plan pracy na drugie półrocze. Są uwagi? Nie słyszę. W tym stanie rzeczy przyjmujemy plan pracy Komisji na drugie półrocze 2014 r. Dziękuję paniom posłankom i panom posłom. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>