text_structure.xml
8.28 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów i gości zaproszonych. Na dzisiejszym posiedzeniu rząd reprezentuje zastępca głównego inspektora ochrony środowiska, pan Roman Jaworski, który za chwilę przedstawi nam rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Czy do przedstawionego porządku dziennego są uwagi? Nie ma, a zatem przystępujemy do realizacji porządku dziennego, czyli pierwszego czytania projektu ustawy zawartego w druku nr 2817.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Zanim jednak oddam głos panu inspektorowi proponuję, w imieniu prezydium Komisji, aby, po wysłuchaniu pana inspektora i ogólnej dyskusji, powołać 7-osobową podkomisję, która szczegółowo przeanalizuje przedłożony projekt, zwracając m.in. uwagę na terminologię w nim zawartą.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Co prawda Marszałek Sejmu wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania Komisji do 6 kwietnia br., ale zdaniem prawników z Biura Legislacyjnego należałoby jednak powołać podkomisję, aby m.in. dokładnie przeanalizować kwestie dotyczącą terminologii zawartej w projekcie ustawy. Stąd prezydium Komisji proponuje państwu taką kolejność rzeczy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Panie inspektorze, proszę uzasadnić projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Zastępca głównego inspektora ochrony środowiska Roman Jaworski:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Panie przewodniczący, szanowni posłowie, szanowni państwo. Nowelizacja ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynika z nieprawidłowej transpozycji do prawa krajowego dyrektywy w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi (tzw. Dyrektywy Seveso).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">W dniu 14 listopada 2008 r. Komisja Europejska przesłała uzasadnioną opinię do transpozycji przepisów Dyrektywy Seveso II. W odpowiedzi Polska zobowiązała się do uzupełnienia i pełnej transpozycji tej dyrektywy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Generalnie transpozycja dyrektywy wymaga zmiany przepisów rozdziału 2 ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niewielkich zmian w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dotyczących obowiązku opiniowania zmian planów zagospodarowania przestrzennego w sytuacji, kiedy zmiana planów dotyczy zakładów dużego ryzyka lub podwyższonego ryzyka.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dlaczego tak długo trwały prace nad tym stosunkowo krótkim projektem ustawy? Otóż musieliśmy dostosować słownictwo stosowane w prawie unijnym i prawie krajowym, a także zniwelować pewne błędy w oficjalnym tłumaczeniu Dyrektywy Seveso II.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Biorąc to wszystko pod uwagę, projekt ustawy został wstępnie, nieoficjalnie zaopiniowany i uzgodniony z Komisją Europejską.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Nowelizacja ustawy przede wszystkim wprowadza dodatkowe definicje do ustawy – Prawo ochrony środowiska. Nie wprowadza ich do słowniczka, ale do rozdziału 2, bowiem są to definicje dotyczące tylko i wyłącznie zagadnień związanych z poważnymi awariami i poważnymi awariami przemysłowymi.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Między innymi doprecyzowane są przepisy dotyczące zmian w zakładzie, w przypadku których wymagana jest zmiana programu zapobiegania awariom, doprecyzowane są obowiązki komendantów Państwowej Straży Pożarnej i zobowiązania zakładów o dużym i podwyższonym ryzyku spowodowania poważnych awarii przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">W projekcie wprowadzony jest również przepis dotyczący obowiązku poinformowania państw członkowskich o lokalizacji zakładów, które znajdują się w rejonie oddziaływania transgranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Przedłożony projekt ustawy nie będzie powodował skutków finansowych dla budżetu państwa, natomiast przewidujemy, iż może rodzić skutki finansowe dla budżetów jednostek samorządowych, bowiem w niektórych przypadkach mogą być konieczne zmiany w planach zagospodarowania przestrzennego oraz dodatkowe uzgadnianie z jednostkami Państwowej Straży Pożarnej oraz wojewódzkimi inspektoratami ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie i przyjęcie projektu ustawy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo, panu inspektorowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Proszę państwa, sprawa jest poważna – mam na myślę tę kwestię związaną z terminologią. Dlatego zwracam się do przedstawiciela Biura Legislacyjnego z prośbą o przekazanie nam uwag, które pomogą nam w dalszej pracy nad projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Dziękuję bardzo. Przemysław Sadłoń – Biuro Legislacyjne. Szanowni państwo, uwagi, które mam, mają w zasadzie charakter legislacyjno-prawny, więc nie wiem czy w jakiś sposób naprowadzą państwa w aspekcie merytorycznej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Oczywiście, jeśli państwo sobie tego życzą, to mogę pokrótce te uwagi scharakteryzować. Natomiast nie wiem, czy w tej chwili jest sens, by to robić, bo przecież ma być powołana podkomisja, która szczegółowo zajmie się tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Rzeczywiście, chyba nie ma sensu teraz o tym mówić, bo wchodzilibyśmy w szczegóły.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Rozumiem, że brak ogólnych uwag czy pytań związany jest z faktem, iż padła propozycja, by powołać podkomisję.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Zatem zamykam pierwsze czytanie projektu ustawy i zwracam się z pytaniem: czy jest sprzeciw wobec propozycji powołania podkomisji? Nie słyszę sprzeciwu. Rozumiem, że jest zgoda na powołanie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Proponujemy, aby była to 7-osobowa podkomisja. Oczywiście, jeśli ktoś z państwa chciałby się zgłosić do pracy w podkomisji – bardzo proszę. Natomiast ja w tej chwili przeczytam nazwiska kandydatów zgłoszonych przez poszczególne Kluby Parlamentarne.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">I tak, zgłoszeni są: pan poseł Jan Musiał, pan poseł Miron Sycz, pani poseł Ewa Wolak, pan poseł Kazimierz Gwiazdowski, pan poseł Zbigniew Chmielowiec, pan poseł Eugeniusz Czykwin i pan poseł Adam Krzyśków.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia? Nie ma. Rozumiem, że Komisja akceptuje skład podkomisji przed chwilą odczytany. Po zakończeniu posiedzenia proszę wymienionych posłów o pozostanie na sali w celu ukonstytuowania się podkomisji.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie podkomisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>